Corona och hur den sprids och är aktiv
Postad 08 september 2021 - 09:11
Fattiga är inte så benägna att vaccinera sig trots att vaccinet är kostnadsfritt. Underligt.
https://www.expresse...n-ovaccinerade/
Postad 08 september 2021 - 10:10
Fattiga är inte så benägna att vaccinera sig trots att vaccinet är kostnadsfritt. Underligt.
https://www.expresse...n-ovaccinerade/
Och det har inget med ”fattigdom” att göra utan skillnader i kulturer och förtroende för myndigheter/sjukvård bla.
Eller är just fattigdom per automatik lika med ovilja att vaccinera sig?? Intressant…
Postad 08 september 2021 - 10:20
Och det har inget med ”fattigdom” att göra utan skillnader i kulturer och förtroende för myndigheter/sjukvård bla.
Jag förstår detta
Postad 08 september 2021 - 11:07
Det finns en koppling mellan fattigdom och bildningsnivå samt bildningsnivå och benägenhet att tro på konspirationsteorier.
Själva orsaken till korrelationen mellan fattigdom och bildningsnivå är en helt annan diskussion som vi inte behöver ta här då den delvis är ideologiskt och politisk inkl. en komplex arv och miljö aspekt samt diverse undantag till korrelationen.
Fotnot: bildningsnivå är inte nödvändigtvis akademisk-bildningsnivå men oftast.
Postad 08 september 2021 - 12:55
Intressant ja, dessa sajter som driver på konspiratoriska idéer. Ägs sällan av varken s.k. arbetarklass eller lågutbildade, ej heller är de i närheten av ekonomiska trångmål. Snarare tvärtom när de jag kikade på visar en på fantastiska intäkter via annonser och ljusskygg sponsring. Visst har fattiga lägre förtroende för myndigheter. Men det gäller också högutbildade. Kanske finns seriös klinisk studie på detta någonstans.Mitt inlägg är inte tänkt som bensin på elden…
Det finns en koppling mellan fattigdom och bildningsnivå samt bildningsnivå och benägenhet att tro på konspirationsteorier.
Själva orsaken till korrelationen mellan fattigdom och bildningsnivå är en helt annan diskussion som vi inte behöver ta här då den delvis är ideologiskt och politisk inkl. en komplex arv och miljö aspekt samt diverse undantag till korrelationen.
Fotnot: bildningsnivå är inte nödvändigtvis akademisk-bildningsnivå men oftast.
Så det där med vem som sprider lögner eller vägrar lita på stat är lite svårt att sätta fingret på. Vilket är min åsikt förstås.
Redigerat av PML73, 08 september 2021 - 12:58.
Postad 08 september 2021 - 13:47
Läste att 7% av USA:s befolkning tror att Bill Gates ligger bakom covid-19.
https://www.forbes.c...sh=96757a5e94c8
Postad 08 september 2021 - 21:25
Skärmavbild 2021-09-08 kl. 22.24.42.png 539,51K
3 Antal nerladdningar
https://www.forbes.c...sh=2d842bb27ec6
Postad 08 september 2021 - 22:55
På tal om konspirationsteorier så upptäckte jag nyligen denna klippa. Någon mer än jag som har elektrikerutbildning och verkligen kan förstå vad hon vill komma fram till...?
https://www.youtube....h?v=eEgzlrjUPoY
Ett väldigt smidigt sätt att tjäna pengar på oavsett.
Postad 09 september 2021 - 00:15
Missa inte hennes jordlakan med silvertråd. Och glöm inte jorda dig i elementet hela natten…!!!???På tal om konspirationsteorier så upptäckte jag nyligen denna klippa. Någon mer än jag som har elektrikerutbildning och verkligen kan förstå vad hon vill komma fram till...?
https://www.youtube....h?v=eEgzlrjUPoY
Ett väldigt smidigt sätt att tjäna pengar på oavsett.
https://m.youtube.co...h?v=gUVKjKCJJ6s

Lyssna på henne i denna video, nattens asflabb!!!
https://m.youtube.co...h?v=WXjGH-hp7NQ
Undrar om de ramlat från cykeln utan hjäm för många gånger…
https://m.youtube.co...h?v=yGasmWL0WLw

Redigerat av Unregistered453a0583, 09 september 2021 - 00:25.
Postad 09 september 2021 - 08:35
Konstiga ordval. World. Round.Skärmavbild 2021-09-08 kl. 22.24.42.png
https://www.forbes.c...sh=2d842bb27ec6
Earth. Sphere. För bövelen. Eller hade folk inte fattat frågan då?

Postad 09 september 2021 - 08:54
Missa inte hennes jordlakan med silvertråd. Och glöm inte jorda dig i elementet hela natten…!!!???
Ja vissa har tänkt på allt.
Men allvarligt talat. Det hon förespråkar skulle ju i farliga scenarion bli ännu mer fatala, just eftersom hon medvetet alltid jordar sig. Mao kan växelspänning alltid lätt ta sig genom hennes kropp. Det är ju också det som händer när multimetern visar noll...
Postad 09 september 2021 - 11:17
De som tror att jorden är platt, tror att ”world” = jorden. Stjärnorna är bara dekoration.Konstiga ordval. World. Round.
Earth. Sphere. För bövelen. Eller hade folk inte fattat frågan då?
Sphere är nog överkurs med.

Redigerat av Ageve, 09 september 2021 - 11:18.
Postad 09 september 2021 - 11:41
Sphere är nog överkurs med.
Förvisso, men de som tror att jorden är platt verkar ändå vara ganska överens om att den är rund... sett ovanifrån.
Postad 09 september 2021 - 12:56
Och som med den första sprutan så var jag lite öm i axeln på kvällen,men där slutar likheten.
För på onsdags morgon kunde jag knappt gå,kroppen vill banne mig inte samspela,feber,öm lite här och där,sovde bort hela dagen.
Men idag torsdag,pigg och frisk igen.
Får en att fundera på hur sjuk man kunde ha blivit ifall man fick sig en okontrollerad dos Covid...Samt hur mycket kraftigare den andra sprutan var?
Men glad att jag valde att vaccinera mig i alla fall.
Postad 09 september 2021 - 14:08
Fick mig den andra vaccinationssprutan(Moderna)i tisdags.
Och som med den första sprutan så var jag lite öm i axeln på kvällen,men där slutar likheten.
För på onsdags morgon kunde jag knappt gå,kroppen vill banne mig inte samspela,feber,öm lite här och där,sovde bort hela dagen.
Men idag torsdag,pigg och frisk igen.
Får en att fundera på hur sjuk man kunde ha blivit ifall man fick sig en okontrollerad dos Covid...Samt hur mycket kraftigare den andra sprutan var?
Men glad att jag valde att vaccinera mig i alla fall.
Tog dos nr 2 av Pfizer i tisdags kväll och vaknade under natten med feberfrossa och ont i hela kroppen. Hemma från jobbet på onsdagen men kändes sedan betydligt bättre under kvällen och nu känner jag endast lite ömhet i axeln.
Glad att ha dragit mitt "strå till stacken".
Redigerat av Karl-Johan, 09 september 2021 - 14:09.
Postad 09 september 2021 - 14:12
Postad 09 september 2021 - 14:25
Ja och tydligen har det hänt utan att folk var klar över det. UK och USA godtar inte vaksinpass där man blandat märken så det är lite dåligt att det inte upplysts om ordentligt. Lite osäker på hur dom gör om dom har stora behov av att jobba i UK...kan man ta en tredje spruta?
Postad 09 september 2021 - 15:51
Ja, vad ska man säga om sådana här tweets?
Vaccinet är värdelöst och farligt. En bekant är fullvaccinerad och nu sjuk i covid-19.
https://twitter.com/...904786785144833
Redigerat av Buddypresley, 09 september 2021 - 15:54.
Postad 09 september 2021 - 16:50
Ja och tydligen har det hänt utan att folk var klar över det. UK och USA godtar inte vaksinpass där man blandat märken så det är lite dåligt att det inte upplysts om ordentligt. Lite osäker på hur dom gör om dom har stora behov av att jobba i UK...kan man ta en tredje spruta?
Okej, det låter ju inte så genomtänkt faktiskt.
Postad 09 september 2021 - 17:53
Man ignorerar dem.
Helt korrekt, dom är inte värda att uppmärsammas, alls .
Det verkar som många ovaccinerade känner "någon" som är vaccinerad och blivit sjuk. Slutsatsen är att vaccinet inte är bra. Det faktum att majoriteten som ligger på sjukhus är ovaccinerade verkar man intee kunna dra någon slutsats av. Sådan uppgifter är en konspiration.
Jag hörde idag att FHM diskuterar särskilda rekommendationer för ovaccinerade. Dom tillhör en högre riskkategori. Det känns för mig tveksamt att dom kommer att följa några "särskilda rekommendationer". Åtminstone inte dom som själva valt att inte vaccinera sig.
Om ca 3 veckor släpps många restriktioner. Frågan är väl hur läget kommer att vara om 5-8 veckor?
Postad 09 september 2021 - 18:02
Man ignorerar dem.
Nja, jag tycker man ska bemöta sådana uttalanden med fakta och frågor.
Postad 09 september 2021 - 18:06
Fakta, tror du att dom lyssnar på fakta? Men frågor kan ju ge en inblick i deras resonemang, det kan möjligen ge något.
Postad 09 september 2021 - 18:34
Varför det? Skulle du ödsla tid på en förintelseförnekare också?
Alla, verkligen alla som jobbar inom vård, omsorg och hälsa vet att inga vaccin ger 100%igt skydd. Du kan fråga precis vilken läkare, sjuksköterska, rådgivare etc som helst för att få det bekräftat och förklarat. Om man trots det söker uppmärksamhet på Twitter och tror sig göra scoop så är man bevisligen inte intresserad av fakta till och börja med. De vaccin som används för Covid-19 vet vi ger ett mycket bra skydd fastän inte fulländat, vilket är helt förväntat.
Postad 09 september 2021 - 18:40
Vi har ju försökt att bemöta de värstas flum med fakta och det är som att hälla vatten på en gås...
De vill ha en egen världsbild för att känna sig viktiga, oavsett hur korkad den världsbilden är. I grunden tror jag att det ofta ligger ett mindervärdeskomplex som har gjort att de halkat in på konspirationsteorier och sedan blivit hjärntvättade. Oavsett hur logiskt man förklarar saker ska det bortförklaras med en egen osammanhängande alternativ logik.
Sedan finns det ju folk som helt enkelt är rädda för vaccinen utan att de tror på någon konspiration. Rimligtvis bör man vara betydligt mer rädd för covid-19 än för vaccinen, men om man tvingas välja mellan två obehag där det ena kräver en aktiv handling så väljer man ofta det som är passivt. De människorna kan man resonera med om man lyckas nå fram.
Postad 09 september 2021 - 19:20
Vi har ju försökt att bemöta de värstas flum med fakta och det är som att hälla vatten på en gås...
De vill ha en egen världsbild för att känna sig viktiga, oavsett hur korkad den världsbilden är. I grunden tror jag att det ofta ligger ett mindervärdeskomplex som har gjort att de halkat in på konspirationsteorier och sedan blivit hjärntvättade. Oavsett hur logiskt man förklarar saker ska det bortförklaras med en egen osammanhängande alternativ logik.
Sedan finns det ju folk som helt enkelt är rädda för vaccinen utan att de tror på någon konspiration. Rimligtvis bör man vara betydligt mer rädd för covid-19 än för vaccinen, men om man tvingas välja mellan två obehag där det ena kräver en aktiv handling så väljer man ofta det som är passivt. De människorna kan man resonera med om man lyckas nå fram.
Du är nog inne på rätt spår.
Jag brukar göra jämförelsen med en båt och besättning. Vill man ha delar av manskap som är ovaccinerade när den andra delen är vaccinerad? Beredskap för skarpa lägen är ALLTID a och o.
Postad 09 september 2021 - 19:24
Jag hade för ett gäng år sedan det tvivelaktiga nöjet att diskutera med en person som inte trodde på månlandningen. Han levde i en väldigt udda värld i det avseendet. En lustig sak var att han inte hade det historiska sammanhanget klart för sig, kapplöpningen med Sovjet och liknande. Jag tyckte diskussionen var kul i borjan men jag tröttnade ganska snabbt, och då avslutade jag.
På samma sätt skulle man kanske kunna ha lite utbyte av en "diskussion" med en vaccinkritiker. Samtidigt tror jag mitt tålamod skulle vara väldigt begränsat av flera skäl. Om en person inte tror på månlandningen så är det ju inget samhällsproblem, personen är okunnig men inte potentiellt farlig. Vaccinkritikern kan ju, om någon tror på dumheterna, inte bara avstå från vaccin själv utan dessutom få fler till samma olyckliga beslut.
Personligen skulle jag nog ha en ganska kort stubin vid en sådan "diskussion" .
Sedan söker man ju sig inte till Twitter eller liknande om man inte vill ha uppmärksamhet. Då tycker jag man skall ignorera dom helt.
Postad 09 september 2021 - 19:27
Varför det? Skulle du ödsla tid på en förintelseförnekare också?
Ja. Felaktigheter ska bemötas med fakta och frågor.
Postad 09 september 2021 - 20:01
Om man på allvar försöker bemöta en förintelseförnekare med bevis för att holocaust ägde rum så har man antagligen ingen aning om vad ett sådant konspiratoriskt ställningstagande faktiskt står för.
Dessa antivaxxers är visserligen oftast inte lika extrema i sin ideologiska övertygelse men det är fortfarande helt bortkastad tid och energi att ens ge dem utrymme.
Postad 09 september 2021 - 20:11
Ja. Felaktigheter ska bemötas med fakta och frågor.
Om man på allvar försöker bemöta en förintelseförnekare med bevis för att holocaust ägde rum så har man antagligen ingen aning om vad ett sådant konspiratoriskt ställningstagande faktiskt står för.
Dessa antivaxxers är visserligen oftast inte lika extrema i sin ideologiska övertygelse men det är fortfarande helt bortkastad tid och energi att ens ge dem utrymme.
Ni har rätt båda två. Foliehattar behöver självklart bemötas (och utmanas) med fakta, men för att de ens ska lyssna på detta så måste man lyckas väcka dem först. Det kräver inte sällan intervention, psykiatrisk expertis och rätt lång tid. I det här läget känns det mest akut att förhindra fler människor sugs in i foliehattsklubben.
Postad 09 september 2021 - 21:04
Det jag har fått serverat:
---
Läkemedelsföretagen styr världen, alla ledare är köpta och betalda för att utföra agendan som ger läkemedelsföretagen mera pengar. Dom flesta i WHO, FHM, läkare och sköterskor känner inte till sanningen så det dom säger är något dom själva tror på och därför kan förklara varför vaksin är bra med faglig kunnskap, men dom vet inte att vaccinena igentligen är farliga utan stöttar sig på forskning (som är felaktig och manipulerad). Dom riktiga läkarna (som postar sanningen att vaccinet är farligt) gör detta med fara för liv och familj och har inget att vinna på detta utan bara något att förlora och dom är hjältar.
Ingen statistik går att använda som fakta då all statistik är manipulerad. Att läkemedelsföretagen inte tjänar mest pengar på vaccin (utan kostilskott lustigt nog) eller ens ligger på topp 10 av de företag med mest omsättning är bara en fasad och manipulerade siffror och dom "har aktier i varandras företag" så dom tjänar mer än några tal visar.
Konspirationsteorier har historisk sett visat sig stämma. Vaccin har historiskt sett haft problem och vart farligare än det dom ska beskydda (ref. svininfluensa och narkolepsi), tal och statistik går som sagt inte att använda för att reda ut detta heller då alla publika siffor är fel.
Ska du tro på en regering som inte bryr sig något om dig eller ska du tro på dom som med liv som innsats försöker komma ut med sanningen. Efter en god del prat så visar det sig att det som ligger bak är "the great reset" som innebär att alla som vaccinerats kommer dö för att rensa ut flertalet av människor på jorden och en ny ordning startar.
---
Ja så hur ska man då kunna bemöta detta? Ingen fakta, forskning, statistik och kort sagt ingen information eller historiskt bevis jag kan finna går att använda som grundlag (kommer det inte från en antivaxx-sida så blir den automatiskt underkänd). Att inte alla har dött redan är för att det kommer ske några år fram i tid. Att försöka ta 2 steg tillbaka och tänka om det verkligen är det möjligaste scenario dom målar upp ger bara svar att "du fattar inte hur stort detta är".
Jag känner igentligen att jag har gett upp och hoppas att dom på sikt kan vakna då folk inte alls dör som flugor av vaksinet och livet börjar gå tillbaka till lite mera normaltillstånd där man måste gå på jobbet och trängas lite mer än det vi gjort den senaste tiden. Jag tror dom flesta snart börjar känna fler som har drabbats av långtidscovid och då ingen av arbetskamraterna dör av vaksineringen så borde det styra saker åt rätt håll av sig själv tänker jag.
Postad 09 september 2021 - 21:22
Det jag har fått serverat:
---
Läkemedelsföretagen styr världen, alla ledare är köpta och betalda för att utföra agendan som ger läkemedelsföretagen mera pengar.
Hört detta från en som fastnat i "alternativ medicin". Bolagen vill inte bota, bara få folk att fastna i beroende av medicin som lindrar symptomen.
Samma person kan lägga hur mycket som helst på alla möjliga alternativa metoder, fast dom är inte ute efter att tjäna pengar tydligen. Fast det inte finns någon som helst kontroll eller bevisade tester på att det fungerar. Hört det ena konstigare än det andra. Och försöka att argumentera mot är som att köra huvudet i väggen. Ingen större skillnad på en som är "djupt religiös" eller en som är "djupt alternativ medicin" i den meningen. Tragiskt på många sätt.
Postad 09 september 2021 - 22:17
Det är klart att dom tjänar pengar på att folk går årevis på deras medicin, men tänker man lite längre så fattar man ju att dom inte med vilje kan skapa en halvdålig medicin för då hade konkurrenterna kommit med en som fungerade bättre och dom hade således tappat pengar. Dom hade ju inte heller tillverkat vaccin eftersom folk som inte blir sjuka inte köper medicin.
Men konspirationsteoretikerna menar ju på att alla läkemedelsföretag jobbar tillsammans så dom riktiga medicinerna som dom kunde skapat hålls hemliga, och vaccinet, ja det fungerar ju inte ens.
Jag håller med om dom religiösa liknelserna - alla riktiga fakta är hemliga, hör på oss eller så händer något som du ångrar längre fram i tiden. Vi har inga bevis, men det potentiella som sker är så otrevligt att du gör bäst i att inte chansa.
Redigerat av Demon Slayer, 09 september 2021 - 22:19.
Postad 10 september 2021 - 07:00
Om en person inte tror på månlandningen så är det ju inget samhällsproblem, personen är okunnig men inte potentiellt farlig. Vaccinkritikern kan ju, om någon tror på dumheterna, inte bara avstå från vaccin själv utan dessutom få fler till samma olyckliga beslut.
De som tror på en konspirationsteori är ofta benägna att tro på fler dock. När man väl är immun mot fakta så öppnas en helt ny värld upp.
Har också försökt diskutera med "skeptiker" till månlandningen, här på forumet med. Länkade nog till det tidigare i tråden. Lite humor såklart, men väldigt frustrerande eftersom inget argument eller bevis biter, oavsett hur uppenbart det är.
Postad 10 september 2021 - 07:24
Bra skrivet! Jag har två personer i min närhet som vägrar vaccination med hänvisning bl a till "det är läkmedelsbolagen som ligger bakom allt för att tjäna pengar". De tror inte heller på att vaccinen har den effekt det rapporteras om och att folk blir svårt sjuka och dör i drivor av vaccinen. Jag försökte få dem att faktiskt titta på utfallet av vaccinationskampanjen i bl a UK och Israel som kommit mycket längre än sverige då vi hade diskussionen innan sommaren, men fick då bara svaret "man får inte veta allt, de mörkar". Självklart hade de inga fakta som kunde backa upp påståendet, men övertygelsen om att det mörkades och att vi inte får veta sanningen hade de ändå. Det roligaste (eller kanske mest irriterande om jag ska vara ärlig...) är att de säger "vi lyssnar faktiskt på båda sidorna". Skitsnack säger jag! Om ni lyssnar på båda sidorna och har ett uns av källkritik, hur kan ni då komma fram till era slutsatser? Nåt bra svar på den frågan har jag inte fått...
Postad 10 september 2021 - 08:08
De som tror på en konspirationsteori är ofta benägna att tro på fler dock. När man väl är immun mot fakta så öppnas en helt ny värld upp.
Jag hade faktiskt med textraden att man tror på flera i det jag skrev först. Men jag strök den för det har ju redan påpekats flera gånger .
Har också försökt diskutera med "skeptiker" till månlandningen, här på forumet med. Länkade nog till det tidigare i tråden. Lite humor såklart, men väldigt frustrerande eftersom inget argument eller bevis biter, oavsett hur uppenbart det är.
Jag minns den diskussionen, jag deltog .
Min erfarenhet är att diskutera med någon som tror på sådan här saker i ett nätforum är ofta meningslöst. Det går inte att argumentera med fakta eller vetenskap. Det är en alternativ verklighet som råder.
Postad 10 september 2021 - 08:09
Det kan ju vara så att det ligger i generna att vara lite misstänksam, orolig och konspirationsteoretisk lagd för att säkra artens överlevnad. Det är bara det att vissa har av olika anledningar fått för mycket av dessa egenskaper.
Redigerat av Buddypresley, 10 september 2021 - 08:15.
Postad 10 september 2021 - 08:50
I fallet med förintelseförnekare finns det nästan uteslutande alltid antisemitiska motiv där man rättfärdigar shoah. Att ta någon diskussion med dem, och låta dem gå fram i rampljuset, är i sak lika rimligt som att ge utrymme åt krönikörer som påstår att alla som jobbar på Engelska skolan är pedofiler. Med andra ord inte alls.
Fakta och kunskap är mycket viktigt, det skall inte på något vis minska. Men ingen bär skyldighet att ge utrymme och bemöta antivaxxers, 5G-motståndare eller folk som påstår att Estonia blev angripet av en torped från en rysk ubåt. Någon måtta får det vara.
Postad 10 september 2021 - 11:34
Det som framförallt har hänt med internets och sociala mediers frammarsch på "senare tid" är väl att dessa "udda fåglar" når ut med sitt budskap till så många så lätt och så snabbt.
Det i kombination med att det finns (i mina ögon) förvånansvärt många personer som har "noll koll" på källkritik och "tror på allt de läser/ser/hör".
I det avseendet så tycker jag det finns risker med att inte dessa påståenden på diverse sociala medier "bemöts" så att de som läser dom i alla fall får en chans att se att det finns problem/faktafel/ren idioti i det som sägs/skrivs. Men vem orkar med detta?
Förr så fick inte dessa personer samma genomslag utan de rörde sig mest i "sina egna kretsar".
Redigerat av aeklund, 10 september 2021 - 12:42.
Postad 10 september 2021 - 14:19
Att det skulle vara kul att tvinga Pål Bergström att jobba dubbla heltidspass på IVA.Ja, vad ska man säga om sådana här tweets?
Postad 10 september 2021 - 16:25
Att det skulle vara kul att tvinga Pål Bergström att jobba dubbla heltidspass på IVA.
Låter som en god idé. Han skulle behöva se en annan verklighet än den han själv fantiserat ihop .
Postad 10 september 2021 - 18:23
Låter som en god idé. Han skulle behöva se en annan verklighet än den han själv fantiserat ihop
.
Han verkar vara emot alla typer av vaccinationer.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar