Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34718 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 29 januari 2008 - 00:29

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Hejsan, vad har ni som har telia digitaltv för hastigheter på erat bredband upp och ner ?? Hade innan jag skaffade digitaltvn nästan inget bortfall på det utlovade på mitt 24, nu ligger jag på under 8 ner och under 1 upp är de acceptabelt tycker ni ??

Tyvärr är det ju så det fungerar, men som jag skrev lite längre upp i tråden tycker jag att det är märkligt att de kan få ta betalt för 24Mb när de inte kan leverera det. Ta följande som exempel:

Jag går till en frukthandlare och köper tre kilo bananer. Dessa får jag i en påse som rymmer tre kilo frukt. Jag betalar för tre kilo bananer och går hem nöjd och glad.

Säg nu att jag istället vill köpa tre kilo bananer och två kilo apelsiner. Eftersom frukthandlaren har ont om påsar får jag bara en påse och han måste då ta tillbaka två kilo bananer för att få plats med apelsinerna. Ska jag ändå betala för tre kilo bananer och två kilo apelsiner?

Det sjuka är ju att Telia dessutom tar ut en avgift om du vill gå ner till 8Mb trots att det är det du får i praktiken med dina 24.

Det där beror på, i ultimata situationer kan man få 15Mbit på sitt 24Mbit ADSL2.

Fick ett paket på posten från Telia idag, lär vara min tv-box som kom till slut i alla fall. Paketet var på 1,5Kg så både tv-box och Switch lär det inte vara. Fick abonnemangspapper hem också på tv och bredband. Båda avtalen börjar gälla idag den 29/1, så då kanske jag har surfat en månad gratis då?

Bra deal detta faktiskt. Halva priset på bredbandet fram till i sommar (kampanjerbjudande i dec), rabatt för att jag ringer med Telia och gratis IP-tv i ett år. Jag får både 10/10Mbit och IP-tv för vad andra får betala för ett boxerpaket på ett ungefär :rolleyes:

Ja man kan ju undra var de ska ta in pengarna på mig. Med kostnader som administration, fiberuppkoppling, digitalbox, abonnemang på tv-kanaler och gratis antivirus. De ser väl en framtida intäckt på detta, men ändå.

Postad 29 januari 2008 - 14:17

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Jag har under 8 oavsett om den är på eller av men telia vägrar förstå de, har läst och förstått att jag inte kan få mer än kanske 7-8 när den är i gång men borde vara skillnad om den är avstängd, men de ksnke herr vet och kan bäast har nån lösning på :( får höra med telia om dom kan byta ner mig gratis !

Det låter ju som om du redan (avsiktligt eller ej) har fått ett 8Mb abonnemang istället. Är det så så funkar det ju som det ska, även om det inte är vad du beställt, men då ska du ju endast bli fakturerad för 8Mb också. Är det inte så så är det mycket riktigt något som är fel eller så har du bara stängt av TV'n och inte själva IPTV-boxen. När jag skaffade mitt IPTV så framgick det tydligt att jag hade möjlighet att kostnadsfritt byta ner mig från min 24Mb i samband med inkopplingen, tror t.o.m att jag hade ett par veckor efteråt på mig att bestämma mig. Så där tycker jag Telia körde fair play, men de kanske tagit bort den möjligheten nu, jag vet inte.

Sorry ja vet de... därför ja skrev :lol: efter för ja kanske vart otydlig men tycker ni de är ok att betala för 24 när ja aldrig ens kommer nära dom utlovade 14 ??

Nej absolut inte om du aldrig kommer över 8Mbit som beskrivs ovan, då ska du naturligtvis ha ett 8Mbit aboonemang och betala för det. Men om man ser till dem som faktiskt får ut ca 14Mb när de har sin box avstängd så är svaret både ja och nej. Telia informerar tydligt (för en gångs skull) om hur det ligger till med hastigheterna, att man inte får ut mer än max ca 14Mbit fastän att man betalar för 24Mb och det är upp till dig att ta beslutet om du tycker det är värt det.

Det bästa tycker jag dock varit om de hade infört en ny abonnemangsform där man betalar för 14/1Mb och där kostnaden då skulle ligga någonstans mellan vad 8/1 och 24/2,5 kostar. De hade ju fortfarande tjänat på det eftersom kunderna inte kan utnyttja det de betalar för då IPTV-boxen är igång, samtidigt som kostnaden nog hade kännts mer motiverad för kunderna. Men som nämnts tidigare i denna tråden så försöker de hitta andra sätt att tjäna pengar än minutavgifter och liknande som syns tydligt på fakturan och är lätta att jämföra med konkourenterna. Detta är en typisk sådan grej där de lite i skymundan kan tjäna extra utan att allt för många reagerar och då är de inte sena att utnyttja det, det ligger lixom i deras natur.

Redigerat av nipe, 29 januari 2008 - 14:22.

Postad 29 januari 2008 - 14:45

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Är det bara jag som inte får se dom sista minuterna på sporten på 2an kl 22 varje kväll för att det ska gå på lokala nyheter? Sjukt drygt, bilden blir bara svart i typ 2 minuter för att sedan gå på lokala nyheter.

Nån mer än jag?

Postad 29 januari 2008 - 15:07

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Är det bara jag som inte får se dom sista minuterna på sporten på 2an kl 22 varje kväll för att det ska gå på lokala nyheter? Sjukt drygt, bilden blir bara svart i typ 2 minuter för att sedan gå på lokala nyheter.

Nån mer än jag?

Bytet till de lokala nyheterna på SVT2 styrs av EPG information, och med andra ord klockan i EPG:en. Jag har sett tidigare inlägg här i forumet om att någon tyckte att klockan på text-TV gick två minuter fel. Jag gissar att dessa fel då är relaterade till varandra. Nånstans är det en klocka som går två minuter fel, och därmed så indikerar EPG:en att de lokala nyheterna börjar två minuter för tidigt, och då väljer istället boxen strömmen för de lokala nyheterna (istället för SVT2). Men eftersom strömmen inte har börjat sändas än så blir bilden bara svart...

Då jag kollade på boxen precis så gick då i alla fall min klocka i både EPG:en och på text-TV på SVT helt korrekt (mot min "radiostyrda" väckarklocka som alltid går rätt).

Så antingen har den felinställda klockan blivit ställd rätt igen, eller så är de felställda klockorna i boxen en lokalt fenomen. Jag vet att det kommer uppgifter om rätt tid på den speciellt multicastström med systeminformation som kontinuerligt skickas till boxen. Det kanske är så att denna ström distribueras olika i olika delar av landet (känns i och för sig inte så troligt).

Min teori om vad som skulle kunna vara fel... Tycker ni att klockan i EPG:en går fel så felrapportera detta då till tekniska supporten på Telia.

/Peter Cigéhn

Postad 29 januari 2008 - 15:17

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Nån mer än jag?

Bytet till de lokala nyheterna på SVT2 styrs av EPG information, och med andra ord klockan i EPG:en. Jag har sett tidigare inlägg här i forumet om att någon tyckte att klockan på text-TV gick två minuter fel. Jag gissar att dessa fel då är relaterade till varandra. Nånstans är det en klocka som går två minuter fel, och därmed så indikerar EPG:en att de lokala nyheterna börjar två minuter för tidigt, och då väljer istället boxen strömmen för de lokala nyheterna (istället för SVT2). Men eftersom strömmen inte har börjat sändas än så blir bilden bara svart...

Då jag kollade på boxen precis så gick då i alla fall min klocka i både EPG:en och på text-TV på SVT helt korrekt (mot min "radiostyrda" väckarklocka som alltid går rätt).

Så antingen har den felinställda klockan blivit ställd rätt igen, eller så är de felställda klockorna i boxen en lokalt fenomen. Jag vet att det kommer uppgifter om rätt tid på den speciellt multicastström med systeminformation som kontinuerligt skickas till boxen. Det kanske är så att denna ström distribueras olika i olika delar av landet (känns i och för sig inte så troligt).

Min teori om vad som skulle kunna vara fel... Tycker ni att klockan i EPG:en går fel så felrapportera detta då till tekniska supporten på Telia.

/Peter Cigéhn

Tiden i multicastströmmen är inte den tid som boxen har. Ett NTP-paket skickas med jämna mellanrum ut som ställer in klockan i boxen. Vilken tid sedan firmwaren använder sig av har jag ingen aning om.

/Janne

Postad 29 januari 2008 - 15:48

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Det bästa tycker jag dock varit om de hade infört en ny abonnemangsform där man betalar för 14/1Mb och där kostnaden då skulle ligga någonstans mellan vad 8/1 och 24/2,5 kostar. De hade ju fortfarande tjänat på det eftersom kunderna inte kan utnyttja det de betalar för då IPTV-boxen är igång, samtidigt som kostnaden nog hade kännts mer motiverad för kunderna. Men som nämnts tidigare i denna tråden så försöker de hitta andra sätt att tjäna pengar än minutavgifter och liknande som syns tydligt på fakturan och är lätta att jämföra med konkourenterna. Detta är en typisk sådan grej där de lite i skymundan kan tjäna extra utan att allt för många reagerar och då är de inte sena att utnyttja det, det ligger lixom i deras natur.

Nu är nog inte Telias prisstrateger så sluga så att de sitter och funderar på hur de skall kunna utnyttja kunderna på smartaste sättet :lol:

Till största delen är det ju egentligen kunderna (till stor del styrda av media) som styr hur man vill att prisplanerna skall se ut. Tittar kunderna enbart på minutavgift/månadsavgift så sker prisdumpningen på den parametern och för att ett business case skall gå ihop måste man ju slänga in andra parametrar. Inom mobiltelefonin, har man ju t ex debiteringsintervallerna som inte en j***l tittar på. De ärliga operatörerna debiterar per sekund, medan vissa mindre nogräknade kör med 10-sekundersintervall och på kontinenten är 60-sekundersintervall inte ovanliga. På sista raden har det ju viss betydelse, men så länge man är billigast per minut så får man ju credit för det. Att man sedan tar igen det på andra parametrar verkar ju inte kunderna bry sig om.

Visst skulle ett 14/1 abonnemang kunna vara vettigt. Skicka ett förslag till kundtjänsten. Sedan kan det ju finnas skäl till att man inte vill ha för stor inflation i antal abonnemangsformer eftersom det inte direkt förenklar för den breda massan. Just enkelhet är ju något som Telia strävar efter även om man nått olika långt på olika områden och även ovanstående förklaring av kundernas styrmedel på prisplaner inte alltid är förenligt med just enkelhet.

Men som sagt, har ni idéer så skicka in dem. Är det tillräckligt många så kanske man ser att det är ett bra underlag för den abonnemangsformen :(

Postad 29 januari 2008 - 17:34

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
felpost.

Redigerat av ollebanan, 29 januari 2008 - 17:36.

Postad 29 januari 2008 - 17:45

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Det där beror på, i ultimata situationer kan man få 15Mbit på sitt 24Mbit ADSL2.

Ultimat? Betala för 24 och få 15 om du har tur. Vilket toppenerbjudande!

Jo, jag förstår att det bara är de tekniska förutsättningarna du menar.

Postad 29 januari 2008 - 18:02

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jaja, jag förstår vad ni menar, men så är branschen, om ingen börjar bryta sig ur och försöker på att ändra så gör ingen annan det, vad ska man annars göra, skaffa trådlöst? :(

Postad 29 januari 2008 - 18:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Tiden i multicastströmmen är inte den tid som boxen har. Ett NTP-paket skickas med jämna mellanrum ut som ställer in klockan i boxen. Vilken tid sedan firmwaren använder sig av har jag ingen aning om.

/Janne

Nu blir jag nyfiken.

Hur kan du säga att tiden som skickas i multicastströmmen med systeminformation inte är den tid som boxen har? Jag gjorde ett litet hack som ligger och tar emot multicastströmmen med systeminformation och formaterade upp tiden som kommer i multicastströmmen i verklig tid (lite svårt att direkt avgöra vad de antal sekunder sedan den 1 januari 1970 som kommer i strömmen egentligen är för tid och datum :( ).

Jag måste då säga att den gick exakt efter min "radiostyrda" väckarklocka, vilket är samma tid som boxen också visar i EPG och text-TV. Så tidsangivelsen som kommer på multicastströmmen är det då absolut inget fel på och är exakt identiskt med den som presenteras av boxen.

Visst, det är säkert så att boxen ligger och tar emot tidsangivelser via NTP också (det var så länge sedan jag sniffade på trafiken direktadresserad till boxen så jag kommer inte ihåg).

Jag blir bara nyfiken på hur du kan veta att tidsangivelsen på multicastströmmen med systeminformation inte är den tid som boxen har?

/Peter Cigéhn

Postad 29 januari 2008 - 18:56

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0

Nån mer än jag?

Samma sak här. Kolla tiden på text-tv och EPG. I min box går klockan två minuter före.
Ska genast felanmälas.

Var bor du föressten? Kör du med smålandsnytt? Det gör jag.

Postad 29 januari 2008 - 19:30

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Artikel i Ny Teknik: Telia trea i världen på "tv i telefonjack".

/Peter Cigéhn

Postad 29 januari 2008 - 21:39

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Nu blir jag nyfiken.

Hur kan du säga att tiden som skickas i multicastströmmen med systeminformation inte är den tid som boxen har? Jag gjorde ett litet hack som ligger och tar emot multicastströmmen med systeminformation och formaterade upp tiden som kommer i multicastströmmen i verklig tid (lite svårt att direkt avgöra vad de antal sekunder sedan den 1 januari 1970 som kommer i strömmen egentligen är för tid och datum :) ).

Jag måste då säga att den gick exakt efter min "radiostyrda" väckarklocka, vilket är samma tid som boxen också visar i EPG och text-TV. Så tidsangivelsen som kommer på multicastströmmen är det då absolut inget fel på och är exakt identiskt med den som presenteras av boxen.

Visst, det är säkert så att boxen ligger och tar emot tidsangivelser via NTP också (det var så länge sedan jag sniffade på trafiken direktadresserad till boxen så jag kommer inte ihåg).

Jag blir bara nyfiken på hur du kan veta att tidsangivelsen på multicastströmmen med systeminformation inte är den tid som boxen har?

/Peter Cigéhn

Därför att det är den tiden som används i nätverket för att klient och server skall kunna prata med varandra (time stamp). Det behöver inte vara officiell tid men får inte skilja för mycket mellan klient och server. Givetvis så kan den gå lika rätt som din "radio-tid" men det beror alldeles på vad servern har för tid (som säkert också synkas med NTP). Man kan inte använda den som referens för ex. EPG eftersom det helt enkelt inte är en tid man skall använda för det. Ett enkelt exempel är att när jag gör DHCP-Discover i iptv2htpc så är tiden alltid 11-nov 2007 (eftersom jag är för lat för att ändra datat jag snodde från boxen) och servern svara alltid med samma tid + x antal millisekunder.

Men men, man skall aldrig säga aldrig, det är ju Telias programmerare vi talar om ;) och bevisligen har ju någon redan upptäckt att text-tv klockan inte gick rätt i förhållande till boxen.

Som kort svar din din fråga så är det NTP som gäller som officiell tid vilken Telia också säkert får från någon annan.

/Janne

Postad 29 januari 2008 - 21:43

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag menar den ultimata hastigheten med IP-tv och 24Mbit ADSL2. Tycker nog att det är ett bra erbjudande eftersom man får IP-tv på köpet. Sen väljer man som sagt själv om man vill ha IP-tv eller inte på sitt ADSL, det är knappast något man tvingas till.

Postad 29 januari 2008 - 21:52

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

/Janne

Nu blir jag nyfiken.

Hur kan du säga att tiden som skickas i multicastströmmen med systeminformation inte är den tid som boxen har? Jag gjorde ett litet hack som ligger och tar emot multicastströmmen med systeminformation och formaterade upp tiden som kommer i multicastströmmen i verklig tid (lite svårt att direkt avgöra vad de antal sekunder sedan den 1 januari 1970 som kommer i strömmen egentligen är för tid och datum :) ).

/Peter Cigéhn

Därför att det är den tiden som används i nätverket för att klient och server skall kunna prata med varandra (time stamp). Det behöver inte vara officiell tid men får inte skilja för mycket mellan klient och server. Givetvis så kan den gå lika rätt som din "radio-tid" men det beror alldeles på vad servern har för tid (som säkert också synkas med NTP). Man kan inte använda den som referens för ex. EPG eftersom det helt enkelt inte är en tid man skall använda för det. Ett enkelt exempel är att när jag gör DHCP-Discover i iptv2htpc så är tiden alltid 11-nov 2007 (eftersom jag är för lat för att ändra datat jag snodde från boxen) och servern svara alltid med samma tid + x antal millisekunder.

Men men, man skall aldrig säga aldrig, det är ju Telias programmerare vi talar om ;) och bevisligen har ju någon redan upptäckt att text-tv klockan inte gick rätt i förhållande till boxen.

Som kort svar din din fråga så är det NTP som gäller som officiell tid vilken Telia också säkert får från någon annan.

/Janne

Har sett det påståendet flera gånger här, men är det verkligen Telia som själva programmerar boxarna? har inte Telia köpt en helhetslösning av Motorola? Konstigt i så fall att det skedde felleverans av boxar tidigare här när Telia fick bredbandsbolagets boxar och vice versa. Då borde nästan boxarna varit 'tomma' vid leverans och att det inte spelat någon roll vilken man fick från Motorola.

Postad 29 januari 2008 - 21:57

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Nu är nog inte Telias prisstrateger så sluga så att de sitter och funderar på hur de skall kunna utnyttja kunderna på smartaste sättet ;)

Till största delen är det ju egentligen kunderna (till stor del styrda av media) som styr hur man vill att prisplanerna skall se ut. Tittar kunderna enbart på minutavgift/månadsavgift så sker prisdumpningen på den parametern och för att ett business case skall gå ihop måste man ju slänga in andra parametrar. Inom mobiltelefonin, har man ju t ex debiteringsintervallerna som inte en j***l tittar på. De ärliga operatörerna debiterar per sekund, medan vissa mindre nogräknade kör med 10-sekundersintervall och på kontinenten är 60-sekundersintervall inte ovanliga. På sista raden har det ju viss betydelse, men så länge man är billigast per minut så får man ju credit för det. Att man sedan tar igen det på andra parametrar verkar ju inte kunderna bry sig om.

Visst skulle ett 14/1 abonnemang kunna vara vettigt. Skicka ett förslag till kundtjänsten. Sedan kan det ju finnas skäl till att man inte vill ha för stor inflation i antal abonnemangsformer eftersom det inte direkt förenklar för den breda massan. Just enkelhet är ju något som Telia strävar efter även om man nått olika långt på olika områden och även ovanstående förklaring av kundernas styrmedel på prisplaner inte alltid är förenligt med just enkelhet.

Men som sagt, har ni idéer så skicka in dem. Är det tillräckligt många så kanske man ser att det är ett bra underlag för den abonnemangsformen :)

Hur du som verkar så insatt kan skriva något sådant är för mig en gåta.
Du menar att det är en ren slump att det uppstått en situation som Telia tjänar pengar på? Eller att de valt att göra så för att kunderna utryckt en önskan att få betala mer för att slippa fler billigare alternativ att välja på? Telia (inte många andra stora företag heller för den delen) gör INGET för att förenkla för kunderna om det inte samtidigt innebär att de tjänar mer pengar i någon ända. Oavsett hur många som skriver att de vill ha ett 14/1 abonnemang så kommer det INTE att införas förrän Telia hittat något sätt att tjäna på det. När de väl hittat det sättet så kommer det ett pressmeddelande där de gör allt för att dölja sina motiv och framhäver att de gör förändringar då det är något deras kunder efterfrågar. Sedan försöker de gärna få det att se ut som att de agerat snabbt och effektivt och att det är ett steg för att ligga i täten av utvecklingen, trots att kunderna tjatat i 15 år. Det är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.
Men visst man kan ju skicka in förslaget ändå. Även om det inte innebär en förändring under vår livstid så kan man ju visa att inte alla kunder är så korkade som de försöker framställa oss. Ja om förslaget nu kommer fram till någon som faktiskt läser det vill säga och det inte forwardas till NUL: efter att mailservern skickat tillbaka ett intetsägande autosvar.

Artikel i Ny Teknik: Telia trea i världen på "tv i telefonjack".

Ja statistik kan man ju tolka på många sätt och vill man kan man ju påverka den lite som man känner också genom "små diskreta" räknefel (nr 7 på listan). Som nämdes i kommentarerna under artikeln och som även påtalats här tidigare så beror nog Telias "framgång" mycket på gratisabonnenterna. När den stora massans gratisperioder löper ut och de väljer att inte förnya dem, samtidigt som det blir allt färre nya kunder att locka på tåget så kommer siffrorna nog att dala i ganska rask takt. Jag tror bl.a det är en hel del som jag som har ett kabel-TV abonnemang inbakat i lägenhetshyran som man inte kan bli av med och om Telias tjänst inte är bättre än den är i nuläget tror jag inte många vill betala "dubbelt" för TV-kanalerna. Jag själv hoppade enbart på för att jag är teknikintresserad och att det var gratis (förutom förlorad hastighet på bredbandet). Sedan är det nog många som bara tycker att tjänsten är för dålig rakt av, oavsett om de har andra bundna abonnemang eller inte.

Postad 29 januari 2008 - 22:13

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 694 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får in Canal+ kanalerna ?
Har fått in alla andra kanaler via en m3u fil, men vill ju ha mina canal+ sport och säsongskortet också. Men det kanske inte ens är möjligt ?
Fast allt annat går ju att få in så.

Postad 29 januari 2008 - 22:28

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jag menar den ultimata hastigheten med IP-tv och 24Mbit ADSL2. Tycker nog att det är ett bra erbjudande eftersom man får IP-tv på köpet. Sen väljer man som sagt själv om man vill ha IP-tv eller inte på sitt ADSL, det är knappast något man tvingas till.

Nja, alla har inte gratis IP-TV. Jag skaffade det innan de började med gratiserbjudandet och därför får jag snällt betala för båda mina tjänster. Jag har dock inte 24 Mb utan 8 Mb och det skulle aldrig falla mig in att uppgradera till 24 Mb och betala fullt pris för det. Man brukar ju oftast få någon form av mervärde när man köper flera produkter/tjänster av ett företag, men inte hos telia. Ett bra paketpris på telefoni, 24 Mb och TV och jag skulle hoppa på det direkt.

Visst kan det väl vara ett bra erbjudande när man får IP-TV på köpet, men det får du ju även om du tecknar ett abonnemang på 8 Mb och då inkräktar ju inte de två tjänsterna på varandra nämnvärt. Det blir ju betydligt mera prisvärt.

Postad 29 januari 2008 - 22:44

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Nja, alla har inte gratis IP-TV. Jag skaffade det innan de började med gratiserbjudandet och därför får jag snällt betala för båda mina tjänster. Jag har dock inte 24 Mb utan 8 Mb och det skulle aldrig falla mig in att uppgradera till 24 Mb och betala fullt pris för det. Man brukar ju oftast få någon form av mervärde när man köper flera produkter/tjänster av ett företag, men inte hos telia. Ett bra paketpris på telefoni, 24 Mb och TV och jag skulle hoppa på det direkt.

Visst kan det väl vara ett bra erbjudande när man får IP-TV på köpet, men det får du ju även om du tecknar ett abonnemang på 8 Mb och då inkräktar ju inte de två tjänsterna på varandra nämnvärt. Det blir ju betydligt mera prisvärt.

Finns väl ett paketpris på 420 something something ex tv, men antar du kan få det gratis om du signar upp för triple play.

Postad 29 januari 2008 - 22:52

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jag får rabatt på mitt bredband för att jag har Telia som förval. Glocalnet som jag hade tidigare hade liknande upplägg.

Paketpris har Telia i alla fall på ADSL och med IP-telefoni. Huruvida priset är lågt orkar jag inte jämföra mig till. Sen vet jag från de som haft IP-telefoni via Bredbandsbolaget att det suger nått så otroligt när man kör det över ADSL, hur Telias fungerar över ADSL vet jag tyvärr inte.

Redigerat av Unregistered31511, 29 januari 2008 - 22:58.

Postad 29 januari 2008 - 23:19

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får in Canal+ kanalerna ?
Har fått in alla andra kanaler via en m3u fil, men vill ju ha mina canal+ sport och säsongskortet också. Men det kanske inte ens är möjligt ?
Fast allt annat går ju att få in så.

Du hittar svaret i tråden för Telia Digital-TV in i HTPC om du letar. Ingen av oss kommer att slänga ur oss IP nummer och port öppet i detta forum eftersom ingen av oss vill vara pirater. Vi är bara nyfikna och om du letar så hittar du svaret på din fråga.

/Janne

Postad 29 januari 2008 - 23:24

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Finns väl ett paketpris på 420 something something ex tv, men antar du kan få det gratis om du signar upp för triple play.

Ja, där har vi ännu ett av telias mysterier. Det så kallade triple play man erbjuder innehåller bredbandstelefoni, 2, 8 eller 24 Mb bredband samt TV. Om vi tar 24 Mb som exempel så kostar det 419 kr, men det gäller ju bara det första året då TVn är gratis. Jag får med andra ord bredbandstelefoni och 24 Mb bredband för 419 kr.

Om jag istället tar tjänsterna löst får jag betala 99 kr för bredbandstelefoni, 349 kr för 24 Mb bredband och TV gratis i ett år. Detta blir 448 kr, men om jag har telia som förval på telefonabonnemanget får jag 30 kr rabatt på bredbandet och priset blir då 418 kr, d.v.s. en krona billigare än paketerbjudandet!

Vad det så kallade triple play abonnemanget kommer att kosta efter ett år när gratis-TVn är slut framgår ingenstans vad jag kan se.

Postad 29 januari 2008 - 23:35

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

/Janne

Nu blir jag nyfiken.

/Peter Cigéhn

/Janne

Har sett det påståendet flera gånger här, men är det verkligen Telia som själva programmerar boxarna? har inte Telia köpt en helhetslösning av Motorola? Konstigt i så fall att det skedde felleverans av boxar tidigare här när Telia fick bredbandsbolagets boxar och vice versa. Då borde nästan boxarna varit 'tomma' vid leverans och att det inte spelat någon roll vilken man fick från Motorola.

Boxarna är "tomma" vid leverans, eller näst intill. Jag kan inte svara på vad som är skillnaden mellan en Telia och en BBB box eftersom jag bara har en Telia box men jag kan så mycket så jag kan säga att skillnaden är väldigt liten men avsevärd för att inte gå att "förväxla". Den lilla "bootstrap" de har är märkt för att inte fungera i det andra nätet. Däremot så laddas hela mjukvaran i boxen, inklusive firmware, ner från leverantören vid uppstart. Så jag tror att Motorola eller Kreatel har väldigt lite med den att göra. Telia har köpt ett koncept inklusive "envoirement" eller model som de bygger sin tjänst på och utvecklar den helt själva precis som BBB.

/Janne

Postad 30 januari 2008 - 00:06

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Ja, där har vi ännu ett av telias mysterier. Det så kallade triple play man erbjuder innehåller bredbandstelefoni, 2, 8 eller 24 Mb bredband samt TV. Om vi tar 24 Mb som exempel så kostar det 419 kr, men det gäller ju bara det första året då TVn är gratis. Jag får med andra ord bredbandstelefoni och 24 Mb bredband för 419 kr.

Om jag istället tar tjänsterna löst får jag betala 99 kr för bredbandstelefoni, 349 kr för 24 Mb bredband och TV gratis i ett år. Detta blir 448 kr, men om jag har telia som förval på telefonabonnemanget får jag 30 kr rabatt på bredbandet och priset blir då 418 kr, d.v.s. en krona billigare än paketerbjudandet!

Vad det så kallade triple play abonnemanget kommer att kosta efter ett år när gratis-TVn är slut framgår ingenstans vad jag kan se.

Vad, det är ju bara lägga på tv på kostnaden.

Postad 30 januari 2008 - 00:52

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Du har glömt avgiften för teleabonnemang (som högst 125:-), om jag förstått allt rätt så slipper du den om du väljer "Triple-play".

Postad 30 januari 2008 - 01:58

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Jaha, och vad vinner jag på ett sådant paket??? :) Det blir fortfarande en krona dyrare än med tjänsterna separat.

Du har glömt avgiften för teleabonnemang (som högst 125:-), om jag förstått allt rätt så slipper du den om du väljer "Triple-play".

Nej, man behöver inget vanligt abonnemang om man har IP-telefoni. Vad skulle annars meningen med IP-telefoni vara?

Edit: Citat från telias hemsida:
"Telia Bredbandstelefoni fungerar som vanlig telefoni, säkert och tryggt. Du ringer enligt de vanliga samtalsavgifterna och prisavtalen för fast telefoni, men du sparar in på de fasta avgifterna."

Edit 2: Däremot verkar det som om man inte kan ha telia som förval och missar därför rabatten på bredbandsabonnemanget. I sådana fall blir det lite billigare med paketlösningen. Vet inte om jag tolkat det rätt, men i telias frågor och svar står det "Går det att ha förval med bredbandstelefoni?
Nej, du ringer med Telia och kan inte ha förval med annan operatör"

Redigerat av zvedberg, 30 januari 2008 - 02:07.

Postad 30 januari 2008 - 02:17

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
myspys

Redigerat av Unregistered6214acfd, 30 januari 2008 - 11:25.

Postad 30 januari 2008 - 02:23

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Jaha, och vad vinner jag på ett sådant paket??? :) Det blir fortfarande en krona dyrare än med tjänsterna separat.

Nej, man behöver inget vanligt abonnemang om man har IP-telefoni. Vad skulle annars meningen med IP-telefoni vara?

Edit: Citat från telias hemsida:
"Telia Bredbandstelefoni fungerar som vanlig telefoni, säkert och tryggt. Du ringer enligt de vanliga samtalsavgifterna och prisavtalen för fast telefoni, men du sparar in på de fasta avgifterna."

Edit 2: Däremot verkar det som om man inte kan ha telia som förval och missar därför rabatten på bredbandsabonnemanget. I sådana fall blir det lite billigare med paketlösningen. Vet inte om jag tolkat det rätt, men i telias frågor och svar står det "Går det att ha förval med bredbandstelefoni?
Nej, du ringer med Telia och kan inte ha förval med annan operatör"

Misstänkte att teleabonnemanget var ett krav för ADSL men det verkar inte vara så längre. Meningen kunde väl vara en till telefonlinje kanske.

Redigerat av Unregistered31511, 30 januari 2008 - 02:26.

Postad 30 januari 2008 - 08:24

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Nån mer än jag?

Samma sak här. Kolla tiden på text-tv och EPG. I min box går klockan två minuter före.
Ska genast felanmälas.

Var bor du föressten? Kör du med smålandsnytt? Det gör jag.

Ja jag ska kolla tiden mellan text-TV och EPG. Går det fel så är det en felanmälan direkt.

Bor i Malmö så det är Sydnytt som jag får in.

###### störigt är det i alla fall och jag vet att det inte var så här för typ en månad sedan. Någon uppdatering som kan ha påverkat i mellan tiden?

Postad 30 januari 2008 - 08:44

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hur du som verkar så insatt kan skriva något sådant är för mig en gåta.
Du menar att det är en ren slump att det uppstått en situation som Telia tjänar pengar på? Eller att de valt att göra så för att kunderna utryckt en önskan att få betala mer för att slippa fler billigare alternativ att välja på? Telia (inte många andra stora företag heller för den delen) gör INGET för att förenkla för kunderna om det inte samtidigt innebär att de tjänar mer pengar i någon ända. Oavsett hur många som skriver att de vill ha ett 14/1 abonnemang så kommer det INTE att införas förrän Telia hittat något sätt att tjäna på det. När de väl hittat det sättet så kommer det ett pressmeddelande där de gör allt för att dölja sina motiv och framhäver att de gör förändringar då det är något deras kunder efterfrågar. Sedan försöker de gärna få det att se ut som att de agerat snabbt och effektivt och att det är ett steg för att ligga i täten av utvecklingen, trots att kunderna tjatat i 15 år. Det är sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen.
Men visst man kan ju skicka in förslaget ändå. Även om det inte innebär en förändring under vår livstid så kan man ju visa att inte alla kunder är så korkade som de försöker framställa oss. Ja om förslaget nu kommer fram till någon som faktiskt läser det vill säga och det inte forwardas till NUL: efter att mailservern skickat tillbaka ett intetsägande autosvar.

Med den erfarenhet jag har så försökte jag säga att jag inte tror att de som skapar prisplanerna går till jobbet med inställningen att idag skall vi komma på fler kluriga avgifter som vi kan lura kunderna på. Det är snarare så att man för att möta prisnedgången på den parameter som kunderna huvudsakligen styrs av måste hitta andra parametrar för att bibehålla affärens lönsamhet. Jag kan inte svara för hur nedgraderingsavgiften uppstod, men om man jämför med mobilbranschen där minutavgifterna går nedåt (vilket kunderna till stor del styrda av media verkar vara intresserade av), så kompenserar man det genom att höja t ex antingen månadsavgiften eller uppkopplingsavgiften. Eftersom bredband är flatrate (eftersom det är vad kunderna efterfrågar) så har man inga rörliga kostnader att laborera med i prisplanen, alltså får man ju använda andra parametrar.

Telia har som ambition att göra sina produkter och tjänster enklare, och JA, det är för att tjäna pengar, genom att fler kunder på så sätt anser att tjänsten är mer attraktiv. Om de inte tjänade pengar så skulle de nog inte bli så långlivade.

Well, well, jag har bara försökt förklara att Telia (som säkert de flesta andra företag) inte har som ambition att lura och utnyttja kunderna. Sedan är det upp till dig vad du vill tro.

Slut från min sida i det här spörsmålet.

Postad 30 januari 2008 - 08:52

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Men men, man skall aldrig säga aldrig, det är ju Telias programmerare vi talar om :) och bevisligen har ju någon redan upptäckt att text-tv klockan inte gick rätt i förhållande till boxen.

/Janne

Ska jag tolka det som att du påstår att NTP är obligatoriskt för att få ett IP-baserat nätverk att fungera så att "klient och server skall kunna prata med varandra".

Det var för mig en nyhet. Jag trodde i min enkla enfald att NTP protokollet var optionellt och enbart användes för att nogrant kunna ställa klockan. Men inte att det var ett krav för att "klient och server skall kunna prata med varandra". Nu var det ju i och för sig ett bra tag sedan jag läste TCP/IP kursen på högskolan, så mitt minne kan ju svika mig.

Du kan gärna får referera någon RFC som specificeras att NTP är obligatoriskt. Det är alltid bra att lära sig nånting nytt. ;)

/Peter Cigéhn

Postad 30 januari 2008 - 09:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Boxarna är "tomma" vid leverans, eller näst intill. Jag kan inte svara på vad som är skillnaden mellan en Telia och en BBB box eftersom jag bara har en Telia box men jag kan så mycket så jag kan säga att skillnaden är väldigt liten men avsevärd för att inte gå att "förväxla". Den lilla "bootstrap" de har är märkt för att inte fungera i det andra nätet. Däremot så laddas hela mjukvaran i boxen, inklusive firmware, ner från leverantören vid uppstart. Så jag tror att Motorola eller Kreatel har väldigt lite med den att göra. Telia har köpt ett koncept inklusive "envoirement" eller model som de bygger sin tjänst på och utvecklar den helt själva precis som BBB.

/Janne

Min gissning är att skillnaden mellan olika leverantörers boxar är konfigureringsdata, som t ex vilken multicastström med systeminformation som boxen skall börja ta mot då den startar upp. Denna multicastström gör att boxen kan ladda in programvara, hitta till "hemsidan" osv). Det var därför som de felaktigt levererade BBB-boxarna inte startar i Telias nät.

Vad gäller att Telia utvecklar egen programvara så är det definitivt så (eventuellt så kan det ju vara några underkonsulter som gör det praktiska jobbet, men om detta vet jag ingenting), speciellt i de delar som presenterar användargränssnittet med menyer osv.

Visst, Motorola tillhandahåller ett ramverk för att utveckla programvaran i boxen kallat KreaTV Application Platform på vilken sedan Telia bygger sin egen programvara. Motorola tillhandahåller även en utvecklingsmiljö i form av KreaTV Software Development Kits. Det var ju bland annat en komponent, TOI/JS, i ramverket som Telia hade uppdaterat i den senaste versionen 4_0_1_48 som "ställde till det" med 16:9 formatet.

/Peter Cigéhn

PS. Sedan har vi det där med definitioner på ord. Jag skulle påstå att någon "firmware" inte laddas i boxen under uppstart. Den är "prommad" i boxen. Men som alltid så finns det ett otal defintioner på vad "firmware" betyder. Jag gissar att Kreatel/Motorola har den definition av "firmware" som också jag är van med, nämligen att "firmware" är nånting som är hårt kopplat till själva hårdvaran och versionen av hårdvaran och nånting som man inte byter ut (såvida man inte också anser att man byter hårdvaruversion). Så har också fallet varit att "firmware" versionen i mina boxar har varit 1.29 så länge jag kan minnas. Inte i någon uppgradering har "firmware" versionen stegats. Tyvärr så innebär den senaste programuppdateringen till 4_0_1_48 att firmware versionen inte längre visas under menyvalet med teknisk information.

Så jag skulle påstå att all programvara i boxen (Linuxkärnan med mera), exklusive firmware, laddas ned under uppstart av boxen.

Men som sagt var, detta är bara en lek med ord vad just ordet "firmware" har för semantik. Och jag vet av erfarenhet att denna definition varierar oerhört beroende på sammanhanget. DS.

Postad 30 januari 2008 - 10:26

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Men men, man skall aldrig säga aldrig, det är ju Telias programmerare vi talar om :) och bevisligen har ju någon redan upptäckt att text-tv klockan inte gick rätt i förhållande till boxen.

/Janne

Ska jag tolka det som att du påstår att NTP är obligatoriskt för att få ett IP-baserat nätverk att fungera så att "klient och server skall kunna prata med varandra".

Det var för mig en nyhet. Jag trodde i min enkla enfald att NTP protokollet var optionellt och enbart användes för att nogrant kunna ställa klockan. Men inte att det var ett krav för att "klient och server skall kunna prata med varandra". Nu var det ju i och för sig ett bra tag sedan jag läste TCP/IP kursen på högskolan, så mitt minne kan ju svika mig.

Du kan gärna får referera någon RFC som specificeras att NTP är obligatoriskt. Det är alltid bra att lära sig nånting nytt. ;)

/Peter Cigéhn

Tvärs om, time-stamp i IP-protokollet är obligatoriskt och NTP är optionellt. Jag försökte bara säga att time-stamp kan vara precis vad som helst bara det inte skiljer för mycket mellan server och klient.

NTP däremot används bara för tid och är den felaktig kan man lika gärna låt bli att skicka ut den.

Om du baserar tid i boxen på time-stamp i IP-paketen så måste man förstå att det är serverns tid som gäller och då spelar det ingen roll om servern har år 2007 eller 2010, kommunikationen fungerar iallafall men boxen kommer att visa fel tid.

/Janne

Postad 30 januari 2008 - 10:37

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Internet Timestamp
+--------+--------+--------+--------+
|01000100| length | pointer|oflw|flg|
| internet address |
| timestamp |
| . |

Type = 68

The Option Length is the number of octets in the option counting the type, length, pointer, and overflow/flag octets (maximum length 40).
The Pointer is the number of octets from the beginning of this option to the end of timestamps plus one (i.e., it points to the octet beginning the space for next timestamp). The smallest legal value is 5. The timestamp area is full when the pointer is greater than the length.

The Overflow (oflw) [4 bits] is the number of IP modules that cannot register timestamps due to lack of space.

The Flag (flg) [4 bits] values are

0 -- time stamps only, stored in consecutive 32-bit words,
1 -- each timestamp is preceded with internet address of the registering entity,

3 -- the internet address fields are prespecified. An IP module only registers its timestamp if it matches its own address with the next specified internet address.

The Timestamp is a right-justified, 32-bit timestamp in milliseconds since midnight UT. If the time is not available in milliseconds or cannot be provided with respect to midnight UT then any time may be inserted as a timestamp provided the high order bit of the timestamp field is set to one to indicate the use of a non-standard value.
The originating host must compose this option with a large enough timestamp data area to hold all the timestamp information expected. The size of the option does not change due to adding timestamps. The intitial contents of the timestamp data area must be zero or internet address/zero pairs.

If the timestamp data area is already full (the pointer exceeds the length) the datagram is forwarded without inserting the timestamp, but the overflow count is incremented by one.

If there is some room but not enough room for a full timestamp to be inserted, or the overflow count itself overflows, the original datagram is considered to be in error and is discarded. In either case an ICMP parameter problem message may be sent to the source host [3].

The timestamp option is not copied upon fragmentation. It is carried in the first fragment. Appears at most once in a datagram.

Edit: från IP-Packet structure

/Janne

Redigerat av DataJanne, 30 januari 2008 - 10:40.

Postad 30 januari 2008 - 11:22

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Tvärs om, time-stamp i IP-protokollet är obligatoriskt och NTP är optionellt. Jag försökte bara säga att time-stamp kan vara precis vad som helst bara det inte skiljer för mycket mellan server och klient.

NTP däremot används bara för tid och är den felaktig kan man lika gärna låt bli att skicka ut den.

Om du baserar tid i boxen på time-stamp i IP-paketen så måste man förstå att det är serverns tid som gäller och då spelar det ingen roll om servern har år 2007 eller 2010, kommunikationen fungerar iallafall men boxen kommer att visa fel tid.

/Janne

Jag måste säga att dina inlägg ibland gör mig rejält förvirrad! :)

Nu är jag helt bortkollrad. Från att vi diskuterade huruvida boxen använde sig av tiden i multicastströmmen med systeminformation eller NTP, så började du prata om tidstämplarna i IP-paketen och du säger att "time-stamp kan vara precis vad som helst bara det inte skiljer för mycket mellan server och klient."

Men vad hade det med den ursprunliga frågan att göra, dvs min fundering om hur du kunde påstå att boxen inte sätter sin klocka såsom den är angiven i multicastströmmen med systeminformation, utan istället använder NTP.

Strunt samma. Det är ju inte speciellt relevant, och jag tror inte att ett fortsatt "förvirrad" diskussion kommer att leda nånstans... ;)

/Peter Cigéhn

Postad 30 januari 2008 - 11:45

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Vad gäller NTP och Timestamp så kan vi i alla fall konstatera att klockan i boxen går fel hos vissa, bla hos mig.
Boxen måste ju få tid någonstans ifrån och efter som den går fel så kan det ju knappast vara NTP som används, för då borde ju tiden stämma. Så vitt jag vet så använder man NTP i alla routrar och gateways annars skulle det ju bli kaos med fel tid lite här och var. Inga loggar skulle gå att kolla om man inte har korrekt tid som ett exempel.

Då är ju bara frågan hur boxen får sin tid. Har man i någon server missat att enabla NTP?

Postad 30 januari 2008 - 20:33

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Jag tänkte få komma med lite "skvaller": Jag har från "anonyma källor" fått indikeringar på att i nästa uppdatering av programvaran i boxen (troligtvis version 4_0_1_49) så kommer de delar i HTML och JavaScript som visar upp användargränssnittet i boxen att vara mer eller mindre omstrukturerat och omkonstruerat från början. Denna del av programvaran verkar just nu genomgå en komplett "refactoring".

Vad detta kommer att innebära i praktiken kan väl bara framtiden utvisa. Man skulle kanske kunna hoppas på att den långsamma EPG:en som så många i den här tråden har ondgjort sig över blir lite snabbare. Vem vet?

Nåt att hålla utkik efter när den nya programvaran släpps, och som eventuellt dyker upp, är en progressindikering under uppstart av boxen som visas under timglaset. Det kanske ska bli lite tydligare hur länge man har kvar att stirra på timglaset! :)

/Peter Cigéhn

Postad 30 januari 2008 - 20:57

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
Låter för bra för att vara sant men får hoppas att det stämmer.
Den där progress indikeringen vore praktisk så man vet om man bör stänga av Plasma-TV'n för att undvika ett inbrännt timglas mitt på panelen. :) Har ju dock lärt mig att ha för vana att starta boxen någon minut innan TV'n, men ibland är man ju otålig.

Redigerat av nipe, 30 januari 2008 - 20:58.

Postad 31 januari 2008 - 06:19

bjornf
  • bjornf
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Fick svar från telias kundtjänst angående den felaktiga tiden:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Vi är medvetna om att många upplever störningar i program i anslutning till lokalnyheterna och felsökning pågår. Du kan prova att bryta strömmen till digitalboxen, detta hjälper i vissa fall. Skulle det inte hjälpa så får jag be dig avvakta tills felet är löst från vårt håll.

Med vänlig hälsning

Marie
Telia Kundservice

Att bryta strömmen hjälpte, efter omstart så gick tiden rätt.

Postad 31 januari 2008 - 07:03

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Då är ju bara frågan hur boxen får sin tid. Har man i någon server missat att enabla NTP?

Boxen ställer in klockan en (1) gång när den startar upp operativsystemet så vitt jag vet. Den kollar inte av någon nätverkstid titt som tätt. Så om klockan gick fel hos Telia när du senast startade boxen (dvs såg alla fem pluttarna tändas) så behålls det tills nästa gång du startar om operativsystemet i boxen (vilket man jobbigt nog endast kan göra genom att dra ur kontakten och vänta i tre år).

Postad 31 januari 2008 - 08:42

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Det verkar som om att det går bra att få sitt 'gratis' abbonemang på multipaketet förlängt till februari 2009 utan några som helst större problem. Kan ju dock beror lite på när ens abbonemang går ut.
Mitt går ut i april ochjag fick det förlängt till februari 2009!

Postad 31 januari 2008 - 08:54

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Kollade mina klockor i går både på text-TV och EPG:n och där är ingen skilnad så det lär ju inte vara där felet ligger när det gäller övergång till lokalanyheter efter sporten på kvällen.

Postad 31 januari 2008 - 14:45

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Men visst är det väl skitdålig kvalitet på Telias utsändning?
Jag kör parallellt med en boxer som ger klockren bild på CRT-tv med 100 Hz och pixel plus i 36 tum.
Boxern ger en fotokvalitet som är helt otrolig och svår att förklara i text, medans Telia-boxen ger en kvalitet som för tankarna till mormors gamla trä-tv. Nån som upplevt detsamma?

Har fiber ända in i klädkammaren, och sedan cat5 fastighetsnät och en Motorola-box. TVn är en Philips 36PW9308. Fotöljen är en Ikea poäng och mina brillor är av sorten D&G. Rummet ligger i nordvästlig riktning, där jag ofta sitter i jeans och pikétröja om det spelar nån roll... :-)

Redigerat av Haddirajan, 31 januari 2008 - 14:51.

Postad 31 januari 2008 - 15:45

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

Det verkar som om att det går bra att få sitt 'gratis' abbonemang på multipaketet förlängt till februari 2009 utan några som helst större problem. Kan ju dock beror lite på när ens abbonemang går ut.
Mitt går ut i april ochjag fick det förlängt till februari 2009!

Kan bekräfta detta, fick 3 månader gratis och band mig i 12 månader till på bredbandet, ringde sedan till kundtjänst och fick ett år gratis till! Samma datum som ovan...

Postad 31 januari 2008 - 16:12

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag kör parallellt med en boxer som ger klockren bild på CRT-tv med 100 Hz och pixel plus i 36 tum.
Boxern ger en fotokvalitet som är helt otrolig och svår att förklara i text, medans Telia-boxen ger en kvalitet som för tankarna till mormors gamla trä-tv. Nån som upplevt detsamma?

Har fiber ända in i klädkammaren, och sedan cat5 fastighetsnät och en Motorola-box. TVn är en Philips 36PW9308. Fotöljen är en Ikea poäng och mina brillor är av sorten D&G. Rummet ligger i nordvästlig riktning, där jag ofta sitter i jeans och pikétröja om det spelar nån roll... :-)

Det låter lite märkligt. Jag hade i förra huset både Telia via ADSL och analog kabel och lade man upp bilderna via "bild i bild" delat 50/50 på skärmen så var Telia som att ha glasögonen på mig och analoga kabeln som om jag skulle titta utan glasögon. Nu har jag fiber-lan i nya huset och är definitivt nöjd med kvaliteten.

Det jag kan komma fram till så har du antingen :-)

1. Extremt bra bild på Boxer
2. Något fel på Telias digital-Tv
3. Betydligt högre krav än vad jag har
4. Fel färg på pikétröjan

Är det någon annan i närheten av dig som också kör Telia som du kan jämföra med?

Redigerat av hallberg, 31 januari 2008 - 16:13.

Postad 31 januari 2008 - 16:19

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Om man beställer canal+ total paketet från Telia kommer man då att bli av med dom tex eurosport, tv4 sport osv...?

Vill ju såklart ha kvar dom kanalerna men ändå se canal+ kanalerna...

Postad 31 januari 2008 - 17:21

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Om man beställer canal+ total paketet från Telia kommer man då att bli av med dom tex eurosport, tv4 sport osv...?

Vill ju såklart ha kvar dom kanalerna men ändå se canal+ kanalerna...

Självklart inte, du får behålla tidigare kanalpaket som du har.

Postad 31 januari 2008 - 20:00

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Någon som har hört hur det går för de fåtalet lyckliga personer som just nu testar HD varianten av Telia IPTV?

Postad 31 januari 2008 - 20:34

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Det låter lite märkligt. Jag hade i förra huset både Telia via ADSL och analog kabel och lade man upp bilderna via "bild i bild" delat 50/50 på skärmen så var Telia som att ha glasögonen på mig och analoga kabeln som om jag skulle titta utan glasögon. Nu har jag fiber-lan i nya huset och är definitivt nöjd med kvaliteten.

Är det någon annan i närheten av dig som också kör Telia som du kan jämföra med?

Jag har bytt Pikén emot en t-shirt och satte samtidigt dit en Nokia 112T som jag kom över på Blocket som ger oslagbart bäst bild enligt mig, och då har jag testat en mängd boxar måste jag säga.
Tyvärr har jag inte pratat med grannarna, har sett den här så jag törs inte det:
http://www.youtube.c...feature=related

Jag ska ta några screenshots och se om skillnaden syns på bilderna så ska ni få se, det är stor skillnad till Boxers fördel.

Postad 01 februari 2008 - 00:19

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag har bytt Pikén emot en t-shirt och satte samtidigt dit en Nokia 112T som jag kom över på Blocket som ger oslagbart bäst bild enligt mig, och då har jag testat en mängd boxar måste jag säga.
Tyvärr har jag inte pratat med grannarna, har sett den här så jag törs inte det:
http://www.youtube.c...feature=related

Jag ska ta några screenshots och se om skillnaden syns på bilderna så ska ni få se, det är stor skillnad till Boxers fördel.

Och du kör båda boxarna på samma ingång? För tillfället kör jag min Boxer-box på en SCART-ingång med RGB, och Teliaboxen på en SCART-ingång med komposit. Skillnaden är som natt och dag till Boxers fördel. Farsan däremot kör Teliaboxen på SCART med RGB och där blir bilden mycket bra.

4 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

GannTrader
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.