* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34720 svar till detta ämne
Postad 07 juni 2012 - 23:14
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Kom igen nu. Läs ordentligt och tänk efter. Du citerar två helt olika stycken som säger helt olika saker och säger sedam att "Nja, det är inte problemt". Vad är inte problemet? Det som står i första stycket eller det som står i tillägget. Upplysningsvis bör väl tilläggas att det enbart är det som står i tillägget som är relevant eftersom det är det faktiska fallet enligt vad Marcus skrivit om att de stängt av AC3 i sina utsändningar.
Du skrev "Jag gissar att det beror på om din tv klarar av Dolby Digital eller inte." Jag svarar att det är inte problemet. Teveapparaterna klarar AC3. Du skrev "tillägg: Fast ovanstående gäller bara om sändningen faktiskt innehåller en Dolby Digital-ström som boxen måste hantera." Jag påstår att det är där problemet ligger. Då Telia skickar med Dolbydigitalljudet, oavsett 2.0 eller 5.1 så blir ljudet för lågt i förhållande till det 'analoga ljudet på de andra kanalerna. Att ljudnivån hemma varierar så mycket är inte speciellt imponerande. Man måste ljustera ljudnivån vid kanalbyte. Nu snackar jag inte TV4HD utan svt1, svt2, svt1hd och svt2hd. Om man stängt av AC3 även på svt-kanalerna har jag ingen aning om. I vart fall är det ingen acceptabel långsiktig lösning, iallafall blir inte jag kva som kund om det är så de löser problemen. Dina påståenden: 1. Yepp, jag kan lätt jämföra boxer och Telia. Kan inte telia skicka ut bild/ljud som är ok, så gör jag just en jämförelse åsså byter jag leverantör till den som ger mig det jag vill ha. De får transcoda ljudet precis hur det vill, men jag vill ha samma grundnivå på ljudet oavsett om det kommer AC3 eller 'analogt'. 2. Jo, det är mycket möjligt att problemet sitter i Telias utsändning och inte i boxen. Då får de väl fixa utsändningen istället för boxen.
Postad 08 juni 2012 - 10:43
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
@TeliaKundservice http://www.canalplus.se/cmoreI vilken omfattning kommer detta beröra oss Telia kunder? Kommer vi ta del av de flertalet HD-kanaler som kommer etc? Kommer vi även omfattas utav den nya playtjänsten, att den ingår i abb.? Saxat från www.canalplus.se Blir det några tekniska nyheter? Ja, i september lanserar vi C More Play på dator, surfplatta och mobil. Med C More Play ser du hela ditt C More-utbud utan extra kostnad*, var och när det passar dig. Vår ambition är att majoriteten av våra abonnenter innan årets slut ska kunna se C More på alla plattformar. Kontakta din operatör för mer information.
Vi adderar dessutom en mängd filmer och serier i C More Play utöver dem som ses på våra tv-kanaler. Vi kommer också att ha fler kanaler i HD-format och visa månadens film i 3D, samt som vanligt utvalda sportevenemang i 3D.
Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 08 juni 2012 - 10:44.
Postad 08 juni 2012 - 11:29
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
@TeliaKundservice
http://www.canalplus.se/cmore
I vilken omfattning kommer detta beröra oss Telia kunder? Kommer vi ta del av de flertalet HD-kanaler som kommer etc? Kommer vi även omfattas utav den nya playtjänsten, att den ingår i abb.?
Vis av tidigare erfarenheter finns det nog tyvärr anledning att vara pessimistisk. Jag tänkte köpa Viasat Guld i samband med att deras fyra nya HD-kanaler för film lanserades, men Telia var ju inte intresserade av att erbjuda dessa till sina kunder. Att man inte heller har Canal+ Hits HD idag, trots att den i praktiken har samma "kanalplats" som Canal+ Sport Extra HD, bådar ju inte heller speciellt gott. Jag kommer skaffa C More OM samtliga fem HD-kanaler OCH det kompletta utbudet av streamingtjänster erbjuds av Telia. Jag kommer iaf vänta till efter lansering innan jag beställer något.
Postad 08 juni 2012 - 12:29
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Postad 08 juni 2012 - 13:50
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jäkligt irriterande att ljudet på TV4 HD hos Telia är så mycket lägre än på övriga HD-kanaler. Jag ställer numera upp volymen på TV'n till en nivå som aldrig behövts tidigare. När man sen skiftar över till en annan kanal blir det vrålhögt. Inte blir det bättre av att TV4 själva håller på och mixtrar med nivåerna så att reklamen låter klart högre än programmaterialet. Summa sumarum sitter jag numera och höjer/sänker ljudet hela tiden för att inte väcka sovande barn, alternativt ö h t kunna höra vad som sägs. Kasst....
Postad 08 juni 2012 - 14:04
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Vad är detta? Någon som har?
http://www.telia.se/...s/playplus.page
Reggade ett konto vilket är gratis. På det måste man uppenbarligen sen köpa till ett eller flera programbibliotek. Känns lite surt när man redan betalar för att kunna titta via TV'n.
Postad 08 juni 2012 - 16:28
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Ljudet något ur synk på SVT1 HD men perfekt i synk på vanliga SVT1. Nu har man sett fram emot EM i flera månader så snälla Telia se till att ljudet är i synk nu närmaste veckorna på SVT/TV4! Sätt gärna en kille dedikerat på det dygnet runt medan EM pågår.
Edit: Nu (efter matchen) är det i synk även på HD-kanalen. Men nu är det ju SVT2 HD så vi får se på SVT1 HD nästa match som går där.
Redigerat av blackburn_, 08 juni 2012 - 19:09.
Postad 08 juni 2012 - 20:05
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
Väldigt dålig kvalite på TV4 med "mickrohack". Tråkigt att sitta och störa sig på det under EM. Ingen annan kanal har det här problemet vad jag sett. Såg tidigare i tråden att fler hade upplevt det.
Postad 08 juni 2012 - 22:03
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Vad är det för klåpare som textar åt TNT? Maken till slarvigt jobb får man leta efter...
Postad 09 juni 2012 - 00:00
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Verkar stämma att allt AC3-ljud är bortplockat.
Skulle inte vilja betala en sekund för en HD-kanal utan rätt ljud. De får fixa det a.s.a.p.
Boxen (inspelningsbara, 1963 ?)ställer om sig till 1080i ideligen trots att jag valt 1080p. Måste gå in i inställningarna och ställa tillbaka till 1080p. Nästa gång jag slår på teven är det samma visa.
Och nej, det är inte teven. Blir samma på min Pio 427XD, min Panna ST50Y, och min Projje Otpoma HD82.
Postad 09 juni 2012 - 19:03
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Är det ingen mer än jag som märker ryckningarna i bilden på TV4 nu när fotbolls EM sänds? Det märks vid vissa panoreringar med kameran. Väldigt irriterande. Det var samma fast ännu grövre problem när det var Lets Dance. Skulle säga att det här problemet varit återkommande på TV4 de senaste 3 veckorna. Läste att Markus sa någonting om att TV4 bytt sändningsutrustning. Kanske den utrustningen inte är kompatibel med Telias utrustning.
Nått galet är det och jag hoppas det blir fixat så snart som möjligt.
Postad 09 juni 2012 - 21:05
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Är det ingen mer än jag som märker ryckningarna i bilden på TV4 nu när fotbolls EM sänds? Det märks vid vissa panoreringar med kameran. Väldigt irriterande. Det var samma fast ännu grövre problem när det var Lets Dance. Skulle säga att det här problemet varit återkommande på TV4 de senaste 3 veckorna. Läste att Markus sa någonting om att TV4 bytt sändningsutrustning. Kanske den utrustningen inte är kompatibel med Telias utrustning.
Nått galet är det och jag hoppas det blir fixat så snart som möjligt.
Jag instämmer i detta. Blir ryckningar i bilden stundtals. Man kan se det på fotbollen när de sparkar iväg bollen att det "släpar/rycker" lite. Märkt det på både SVT1 HD och TV4HD under gårdagen och idag. Syns även på kanalloggan att det släpar(!). Eftersom det verkar vara någon mer än jag, så är det ju något i utsändningen/Telia:s sändning. @TeliaKundservice, vänligen kolla på detta. Märkte det även på golfen från Bro Hof under gårdagen och idag, när de puttade, så släpade bollen precis i puttögonblicket, för att ju mer "rörelsen" avtog bli rätt igen.
Postad 10 juni 2012 - 06:59
Gizz
-
Gizz
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Vad är det för klåpare som textar åt TNT? Maken till slarvigt jobb får man leta efter...
Undrar samma sak vad gäller kanalen Showtime. Satt igår och kollade på en film igår men var tvungen att stänga av för jag märkte att jag mer fokuserade på alla fel i texningen än innehållet i filmen. Tyvärr var det samma visa för någon vecka sedan. Textningsfelen är väldigt frekventa. Var annan eller var tredje rad är fel vilket är väldigt frustrerande.
Postad 10 juni 2012 - 09:13
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Undrar samma sak vad gäller kanalen Showtime.
Jag kan inte svara på vem som textar det men jag kan tala om vem som definitivt inte textar och det är Telia. Så hitta något annat forum att gnälla på det för här hör det inte hemma.
Postad 10 juni 2012 - 10:25
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag kan inte svara på vem som textar det men jag kan tala om vem som definitivt inte textar och det är Telia. Så hitta något annat forum att gnälla på det för här hör det inte hemma.
Ehmmm... fått pisk hemma idag? Det är inte vi som användare av Telia iptv som skall vända oss till respektive kanal vid problem. Vi påtalar det för Telia som i sin tur får ta det vidare. Jag fattar också att det inte är Telia som textar. Väx upp!
Redigerat av tomano58, 10 juni 2012 - 22:30.
Postad 10 juni 2012 - 14:09
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Såg igårkväll att AC3 var tebaxx på svt. Nu verkade ljudet vara ungefär i samma nivå(kollade int¨' så noga).
Problemet har funnits åtminstone sen jag fick Telias fiber/ipteve dvs drygt 2½år.
Kanske hjälper att påpeka grejjer här i forumet? Isåfall e det kanon.
Postad 10 juni 2012 - 19:08
donadoni41
-
donadoni41
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Ser på EM på SVT HD.
Det är riktigt bra bild och ljud tycker jag men finns det någon anledning
till att det är 5.1 ljud i "live" läget men om man pausar och sedan kollar
är det inte 5.1 ljud längre, samt mkt lägre volym också.
Spolar man fram till live läget är det 5.1 ljud igen.
...eller är det bara jag...? (1963 box)
Postad 10 juni 2012 - 19:59
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Vad beror det på att textningen inte funkar så värst bra på National Geographic ? Bara en textrad bl.a. Såg på kanalen häromdan på Viasat HD via parabol och där fungerar det perfekt.
Postad 10 juni 2012 - 20:19
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Nån annan i Stockholm/Uppsala området som har problem med "hackande bild" på TV4 under fotbolls EM? Det är tydligen bara där jag har "hackande bild"?
1. Jag har prövat olika bildupplösningar
2. Jag har startat om boxen
3. Jag har inte samma problem när jag ser på SVT match sändning?
Postad 10 juni 2012 - 20:42
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Vad beror det på att textningen inte funkar så värst bra på National Geographic ? Bara en textrad bl.a. Såg på kanalen häromdan på Viasat HD via parabol och där fungerar det perfekt.
Jag har felanmälan detta 4 gånger under 2 veckors tid, fått sms varje gång att det skall vara fixat men det har inte funkat.
Postad 10 juni 2012 - 21:52
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
OK. Då ska jag felanmäla det åxo.
Postad 11 juni 2012 - 12:02
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ehmmm... fått pisk hemma idag? Det är inte vi som användare av Telia iptv som skall vända oss till respektive kanal vid problem. Vi påtalar det för Telia som i sin tur får ta det vidare. Jag fattar också att det inte är Telia som textar.
Visst kan du göra det men det är fortfarande meningslöst och lite naivt att tro att det har någon som helst effekt. Det är nämligen inte ens så att det är kanalbolagen som står för textningen. Visst förekommer det, framför allt på SVT, och vid direkt- eller dövtextning av egna produktioner men normalt setta anlitar de tredje part, t.ex. SDI Media Group, för att texta program. Om du bemödar dig att titta på slutet på serier och filmer så står det vem som faktiskt textat. Under en vanlig vecka har en tv kanal garanterat sänt program textade av en handfull olika företag. Så när en liten människa gnäller på internet och svänger sig med svepande generella klagomål kommer de garanterat ignoreras. Det är knappast så att Telia går till t.ex. TV3 och får dem att hyra in en panel oberoende tvåspråkiga översättare för att gå igenom alla program att hitta de dåliga översättningarna i deras programutbud. Om du skall klaga så försök åtminstone att göra det på ett bra sätt. Du måste tala om exakt vilket program och vilken sändningstid det handlar om och gärna även på vilket sätt du anser textningen var dålig. Då finns det en ytte pytte liten chans att det tas på allvar men jag skulle ändå inte hålla andan. Väx upp!
Jag arbetade med tv-distribution i någon form ända från 1962 fram till min pension förra året. Jag känner mig mer än lite lagom vuxen och synnerligen kompetent på området. Om det är några som behöver växa upp är det alla finniga småpojkar här på forumet som gnyr och gnäller om inbillade fel i teknik de inte förstår. Grundproblemet i de flesta av era klagomål går tillbaks till att ni köpt en tjänst ni inte klarar av att förstå de faktiska tekniska förutsättningarna för och ser allt som avviker ifrån era orealistiska och naiva förväntningar som fel. Lite som att köpa en isglass och gnälla öve att den smälter i solskenet. Ljudproblem på TV4: http://po.tv4.se/unc...v4s-sandningar/Hackende bild: På den gamla goda tiden med analoga sändningar skickades hela bildrutor. Varje bildruta var fullständig och alla detaljer i den var lika skarpa. Hur bra bild du fick berodde på din mottagning, omgivande störningar och hur dyr och fin tv du hade råd att köpa. Så är det inte i digitala sändningar. För det första används ett bildförstörande kompressionsformat för varje bildruta. Detaljer som hjärnan statistiskt sett inte lägger märke till blir suddigare medan andra blir skarpare. Det är samma format som i en vanlig JPEG- eller PNG-bild. För att ytterligare spara bandbredd används s.k. differentiell bildkodning. Det innebär att det först skickas en s.k "bildgrupp" där det först kommer en komplett bild som sedan följs med ett antal fragmentariska bildrutor. Dessa innehåller enbart det som ändrats. Det som styr den slutgiltiga bildkvalitén är storleken på en bildgrupp, dvs avståndet mellan de kompletta bildrutorna, samt den maximalt tillgängliga bandbredden. Givetvis är olika bildkodare olika bra på att utnyttja den tillgängliga bandbredden på bästa sätt, men i dagsläget är de skillnaderna försumbara. Istället är det saker som driftskostnad, kompatibilitet och support som de stora konkurrensområdena. Både Let's Dance och fotboll är typiska exempel på filmmaterial där det är mycket som rör sig. I tidiga sändningar såg en fotbollsmatch ut som en suddig grön soppa där ett par lite mindre suddiga figurer flöt runt. Helt omöjligt att titta på. Idag ser det bättre ut men vid snabb panorering och mycket rörelse blir det fortfarande mer ändringar i bilden än vad det är möjligt att koda med den tillgängliga bandbredden. Resultatet är hack och oskarpa partier. Det är en välkänd begränsning i tekniken. Jag har full förståelse att det upplevs negativt men oavsett hur mycket ni gnyr är det fakta och inte ett fel. Ni kan hålla på och felanmäla det så mycket ni orkar men det finns väldigt lite Telia kan göra för att snabba på den tekniska utvecklingen. De gör garanterat redan allt som är möjligt. Att gå över ifrån MPEG2 till h264 är ett sätt att få bättre bildkvalité med samma bandbredd. Men faktum kvarstår att varje kodningsteknik har en faktiskt gräns för hur bra den kan bli och precis som MPEG2 nådde sin yttersta gräns sjunger nu h264 på sista versen. Runt hörnet finns en kodningsstandard som heter HEVC men de kommer dröja. Även om de flesta bildkodningstillverkare har produkter mer eller mindre redo för leverans är det dyrt och tidsödande att byta ut miljontals boxar och ett hundratal bildkodare. Definitivt inget man gör över en natt. http://en.wikipedia....cy_Video_Coding
Postad 11 juni 2012 - 13:32
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Visst kan du göra det men det är fortfarande meningslöst och lite naivt att tro att det har någon som helst effekt. Det är nämligen inte ens så att det är kanalbolagen som står för textningen. Visst förekommer det, framför allt på SVT, och vid direkt- eller dövtextning av egna produktioner men normalt setta anlitar de tredje part, t.ex. SDI Media Group, för att texta program. Om du bemödar dig att titta på slutet på serier och filmer så står det vem som faktiskt textat.
Under en vanlig vecka har en tv kanal garanterat sänt program textade av en handfull olika företag. Så när en liten människa gnäller på internet och svänger sig med svepande generella klagomål kommer de garanterat ignoreras. Det är knappast så att Telia går till t.ex. TV3 och får dem att hyra in en panel oberoende tvåspråkiga översättare för att gå igenom alla program att hitta de dåliga översättningarna i deras programutbud.
Om du skall klaga så försök åtminstone att göra det på ett bra sätt. Du måste tala om exakt vilket program och vilken sändningstid det handlar om och gärna även på vilket sätt du anser textningen var dålig. Då finns det en ytte pytte liten chans att det tas på allvar men jag skulle ändå inte hålla andan.
Jag arbetade med tv-distribution i någon form ända från 1962 fram till min pension förra året. Jag känner mig mer än lite lagom vuxen och synnerligen kompetent på området. Om det är några som behöver växa upp är det alla finniga småpojkar här på forumet som gnyr och gnäller om inbillade fel i teknik de inte förstår. Grundproblemet i de flesta av era klagomål går tillbaks till att ni köpt en tjänst ni inte klarar av att förstå de faktiska tekniska förutsättningarna för och ser allt som avviker ifrån era orealistiska och naiva förväntningar som fel. Lite som att köpa en isglass och gnälla öve att den smälter i solskenet.
Ljudproblem på TV4: http://po.tv4.se/unc...v4s-sandningar/
Hackende bild: På den gamla goda tiden med analoga sändningar skickades hela bildrutor. Varje bildruta var fullständig och alla detaljer i den var lika skarpa. Hur bra bild du fick berodde på din mottagning, omgivande störningar och hur dyr och fin tv du hade råd att köpa. Så är det inte i digitala sändningar. För det första används ett bildförstörande kompressionsformat för varje bildruta. Detaljer som hjärnan statistiskt sett inte lägger märke till blir suddigare medan andra blir skarpare. Det är samma format som i en vanlig JPEG- eller PNG-bild. För att ytterligare spara bandbredd används s.k. differentiell bildkodning. Det innebär att det först skickas en s.k "bildgrupp" där det först kommer en komplett bild som sedan följs med ett antal fragmentariska bildrutor. Dessa innehåller enbart det som ändrats. Det som styr den slutgiltiga bildkvalitén är storleken på en bildgrupp, dvs avståndet mellan de kompletta bildrutorna, samt den maximalt tillgängliga bandbredden. Givetvis är olika bildkodare olika bra på att utnyttja den tillgängliga bandbredden på bästa sätt, men i dagsläget är de skillnaderna försumbara. Istället är det saker som driftskostnad, kompatibilitet och support som de stora konkurrensområdena.
Både Let's Dance och fotboll är typiska exempel på filmmaterial där det är mycket som rör sig. I tidiga sändningar såg en fotbollsmatch ut som en suddig grön soppa där ett par lite mindre suddiga figurer flöt runt. Helt omöjligt att titta på. Idag ser det bättre ut men vid snabb panorering och mycket rörelse blir det fortfarande mer ändringar i bilden än vad det är möjligt att koda med den tillgängliga bandbredden. Resultatet är hack och oskarpa partier. Det är en välkänd begränsning i tekniken. Jag har full förståelse att det upplevs negativt men oavsett hur mycket ni gnyr är det fakta och inte ett fel.
Ni kan hålla på och felanmäla det så mycket ni orkar men det finns väldigt lite Telia kan göra för att snabba på den tekniska utvecklingen. De gör garanterat redan allt som är möjligt. Att gå över ifrån MPEG2 till h264 är ett sätt att få bättre bildkvalité med samma bandbredd. Men faktum kvarstår att varje kodningsteknik har en faktiskt gräns för hur bra den kan bli och precis som MPEG2 nådde sin yttersta gräns sjunger nu h264 på sista versen. Runt hörnet finns en kodningsstandard som heter HEVC men de kommer dröja. Även om de flesta bildkodningstillverkare har produkter mer eller mindre redo för leverans är det dyrt och tidsödande att byta ut miljontals boxar och ett hundratal bildkodare. Definitivt inget man gör över en natt.
http://en.wikipedia....cy_Video_Coding
Den där sortens hack i bilden är jag väl medveten om, syns tydligast när bollen skjuts över plan. Men det som varit på TV4 de senaste 3 veckorna är något konstigt fel. Jag upplever det nästan som om det för ett ögonblick lite då och då är som om 2 bildrutor byter plats, dvs tiden går bakåt ett snäpp. Kanske en illusion men det är så jag upplever hacket.Tidvis har det även i samband med dessa hack även varit ett hack i ljudet. Dessa hack finns inte när det sänds reklam och förekommer mer sällan då det sänds TV serier och filmer. Verkar vara mest förekommande då det är live TV. Konstigt fel detta som varat så länge nu. När EM sänds i SVT så är det inga sådana hack i bilden. Jag upplever bilden generellt bättre på SVT, när fotbollen sänds på TV4 så är bilden lite grynigare och mindre skarp. Allt detta verkar ha samband med nån form av byte av sändningsutrustning för just 3 veckor sedan. Jag undrar ifall Markus läser detta? Görs något inom Telia för att undersöka detta? Är ni medvetna om problemet och är det många som klagar?
Redigerat av Joakim_A, 11 juni 2012 - 13:36.
Postad 11 juni 2012 - 14:23
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Tycker bilden på SVT2 HD är sämre än på Canal+Sport HD när man ser på fotboll?
På Canal+Sport HD är bilden så skarp att man kan räkna skäggstråna i ansiktet på spelarna
men på SVT2 HD "grötar" skägget liksom ihop sig?
Hur uppfattar Ni bilden på dom olika kanalerna?
Hur har Ni ställt in boxen?
Postad 11 juni 2012 - 16:44
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag arbetade med tv-distribution i någon form ända från 1962 fram till min pension förra året. Jag känner mig mer än lite lagom vuxen och synnerligen kompetent på området. Om det är några som behöver växa upp är det alla finniga småpojkar här på forumet som gnyr och gnäller om inbillade fel i teknik de inte förstår. Grundproblemet i de flesta av era klagomål går tillbaks till att ni köpt en tjänst ni inte klarar av att förstå de faktiska tekniska förutsättningarna för och ser allt som avviker ifrån era orealistiska och naiva förväntningar som fel. Lite som att köpa en isglass och gnälla öve att den smälter i solskenet.
Wojwojwoj... Ungefär som du förutsätter att alla, som i ditt tycke gnäller, är finniga småpojkar... Även vi som inte är finniga småpojkar gnäller och får göra så så mycket vi vill här, det är en del av forumets liv och leverne. Att snacka om att vi inte förstår... hör du inte själv hur dumt det låter?. Köper man en produkt eller tjänst och den inte fungerar tillfredsställande så klagar man hos leverantören och inte hos tillverkaren. Detta oavsett om man förstår tekniken bakom eller ej. Om du sen tycker det är korkat att ens idas klaga på textandet så får det stå för dig. Sätt dig en stund och titta på TNT eller Showtime som också nämndes, du behöver inte sitta länge innan du inser att det är riktigt taffligt gjort. Problemet ÄR Telias även om det inte är de som skall lösa det. Här är några exempel från Showtime och filmen Evolution som började 17:15 och bilderna är från de första 10 minuterna. Ursäkta oskärpan på några av klippen. Tycker du att man skall acceptera detta?
text.jpg 170,36K
3 Antal nerladdningar
Postad 11 juni 2012 - 16:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tycker bilden på SVT2 HD är sämre än på Canal+Sport HD när man ser på fotboll? På Canal+Sport HD är bilden så skarp att man kan räkna skäggstråna i ansiktet på spelarna men på SVT2 HD "grötar" skägget liksom ihop sig? Hur uppfattar Ni bilden på dom olika kanalerna? Hur har Ni ställt in boxen?
Tittar du på SVTHD skall boxen stå på 720p och de övriga HD-kanalerna på 1080i då det enligt uppgift är så de sänds. Då låter du TV/Förstärkare göra uppskalning till 1080p. Tyvärr saknas möjligheten att välja "pass-through" vilket skulle göra det hela mycket enklare, dvs boxen skickar bilden orörd oavsett upplösning och låter TV/Förstärkare ta hand om uppskalning. Nu får man sitta och flippa i inställningarna om det skall vara optimalt.
Postad 11 juni 2012 - 17:55
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
Tittar du på SVTHD skall boxen stå på 720p och de övriga HD-kanalerna på 1080i då det enligt uppgift är så de sänds. Då låter du TV/Förstärkare göra uppskalning till 1080p. Tyvärr saknas möjligheten att välja "pass-through" vilket skulle göra det hela mycket enklare, dvs boxen skickar bilden orörd oavsett upplösning och låter TV/Förstärkare ta hand om uppskalning. Nu får man sitta och flippa i inställningarna om det skall vara optimalt.
Tack för snabbt svar
Postad 11 juni 2012 - 17:56
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Om man inte vill flippa, vilken inställning ger minst fel, uppskalning 720p > 1080i eller nedskalning 1080i > 720p, bägge med uppskalning till 1080p i TV:n?
Postad 12 juni 2012 - 08:31
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Om man inte vill flippa, vilken inställning ger minst fel, uppskalning 720p > 1080i eller nedskalning 1080i > 720p, bägge med uppskalning till 1080p i TV:n?
Jag har försökt komma på vilket som fungerar bäst, men på min tv är det så stor skillnad att jag stör mig för mycket om det inte är den "rätta" upplösning i förhållande till HD-kanal. Dessutom så verkar det som att ljudet blir i osynk om jag ser SVTHD med 1080i, antagligen tycker tv:n att det är slitigt att koda om bilden då.
Postad 14 juni 2012 - 08:19
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Hade två planerade inspelningar på canal+ serier igår som inte startade.
Sedan tycker jag att programbiblioteket ofta saknar material som enligt canal+ hemsida ska finnas.
Postad 14 juni 2012 - 17:01
Hakka
-
Hakka
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon som lyckats styra sin VIP1003 med en fjärrkontrolls-förlängare? Jag vill kunna byta kanal på min digitalbox från ett annat rum.
Till min besvikelse fungerade inte Macab EXT-30 (samma som Digiality Remote Extender, där man byter ut ett av batterierna mot en RF-sändare) alls, vilket andra här på forumet redan konstaterat.
Någon som har något annat förslag? Hur gör ni som har digitalboxen undangömd i en möbel exempelvis?
Postad 14 juni 2012 - 17:32
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Den där sortens hack i bilden är jag väl medveten om, syns tydligast när bollen skjuts över plan. Men det som varit på TV4 de senaste 3 veckorna är något konstigt fel. Jag upplever det nästan som om det för ett ögonblick lite då och då är som om 2 bildrutor byter plats, dvs tiden går bakåt ett snäpp. Kanske en illusion men det är så jag upplever hacket.Tidvis har det även i samband med dessa hack även varit ett hack i ljudet. Dessa hack finns inte när det sänds reklam och förekommer mer sällan då det sänds TV serier och filmer. Verkar vara mest förekommande då det är live TV. Konstigt fel detta som varat så länge nu.
När EM sänds i SVT så är det inga sådana hack i bilden. Jag upplever bilden generellt bättre på SVT, när fotbollen sänds på TV4 så är bilden lite grynigare och mindre skarp.
Allt detta verkar ha samband med nån form av byte av sändningsutrustning för just 3 veckor sedan.
Jag undrar ifall Markus läser detta?
Görs något inom Telia för att undersöka detta? Är ni medvetna om problemet och är det många som klagar?
Jag har mestadels tittat på TV4 HD senaste tiden och där har det inte varit några problem alls, men dom senaste två dagarna har jag kollat på fotboll på vanliga TV4 (på vår andra tv där vi inte har hd-paketet) och det är små hack i bilden flera gånger i minuten (t.ex. just nu i Italien-Kroatien). Syns väldigt tydligt när man kollar på just fotboll. Inga problem med ljudet. Så nog verkar det vara nåt problem med TV4 hos Telia. Utöver detta måste jag säga att bilden är riktigt usel (hårt komprimerad) på vanliga TV4 jämfört med t.ex. SVT-kanalerna. Vallentuna, Fiber, VIP1003 Ska dubbelkolla ikväll att det är samma små hack på TV4 på den andra tvn som har en VIP1963.
Postad 14 juni 2012 - 18:24
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Är det någon som lyckats styra sin VIP1003 med en fjärrkontrolls-förlängare? Jag vill kunna byta kanal på min digitalbox från ett annat rum.
Till min besvikelse fungerade inte Macab EXT-30 (samma som Digiality Remote Extender, där man byter ut ett av batterierna mot en RF-sändare) alls, vilket andra här på forumet redan konstaterat.
Någon som har något annat förslag? Hur gör ni som har digitalboxen undangömd i en möbel exempelvis?
Har du iphone/android? Zappa-appen funkar bra till det.
Postad 14 juni 2012 - 18:27
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Varje gång man zappar runt i kanalerna så är det i snitt ca. 5 kanaler med fel bildformat! Fram med blåslampan mot leverantörerna Telia!
Postad 14 juni 2012 - 18:54
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Fick svar på min felanmälan ang. textningen på National Geographic HD idag. " Hej! Tack för din förfrågan. Jag har testat kanalen här hos oss också och kan se att textningen, mycket riktigt, är felaktig. Detta har jag nu felanmält vidare till våra analysteknikern för digital-tv. Det tar normalt sett tre arbetsdagar innan ärendet är hanterat och avslutat. Du kommer att få ett SMS till telefonnummer 070-XXXXXXX när de avslutar ärendet. Om du fortfarande upplever problem efter att du har mottagit SMS:et så vill jag givetvis att du återkommer. Med förhoppning om att mitt bemötande har varit dig till belåtenhet så önskar jag dig en fortsatt fin dag och välkommen åter! Med vänlig hälsning Sara Hannu Telia Kundservice" Blir spännande att se hur det här kommer att gå.
Redigerat av micke_thorn, 14 juni 2012 - 18:55.
Postad 14 juni 2012 - 20:26
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Den där sortens hack i bilden är jag väl medveten om, syns tydligast när bollen skjuts över plan. Men det som varit på TV4 de senaste 3 veckorna är något konstigt fel. Jag upplever det nästan som om det för ett ögonblick lite då och då är som om 2 bildrutor byter plats, dvs tiden går bakåt ett snäpp. Kanske en illusion men det är så jag upplever hacket.Tidvis har det även i samband med dessa hack även varit ett hack i ljudet. Dessa hack finns inte när det sänds reklam och förekommer mer sällan då det sänds TV serier och filmer. Verkar vara mest förekommande då det är live TV. Konstigt fel detta som varat så länge nu.
När EM sänds i SVT så är det inga sådana hack i bilden. Jag upplever bilden generellt bättre på SVT, när fotbollen sänds på TV4 så är bilden lite grynigare och mindre skarp.
Allt detta verkar ha samband med nån form av byte av sändningsutrustning för just 3 veckor sedan.
Jag undrar ifall Markus läser detta?
Görs något inom Telia för att undersöka detta? Är ni medvetna om problemet och är det många som klagar?
Jag har mestadels tittat på TV4 HD senaste tiden och där har det inte varit några problem alls, men dom senaste två dagarna har jag kollat på fotboll på vanliga TV4 (på vår andra tv där vi inte har hd-paketet) och det är små hack i bilden flera gånger i minuten (t.ex. just nu i Italien-Kroatien). Syns väldigt tydligt när man kollar på just fotboll. Inga problem med ljudet. Så nog verkar det vara nåt problem med TV4 hos Telia. Utöver detta måste jag säga att bilden är riktigt usel (hårt komprimerad) på vanliga TV4 jämfört med t.ex. SVT-kanalerna.
Vallentuna, Fiber, VIP1003
Ska dubbelkolla ikväll att det är samma små hack på TV4 på den andra tvn som har en VIP1963.
Jag har noterat samma fenomen via marksända TV4, d.v.s. Boxer. Via Canal Digital samt Viasat har dock TV4 fungerat felfritt (har spelat in och jämfört utsändningarna och kunnat konstatera detta 100% säkert), så problemet ligger inte hos TV4 utan någonstans mellan dem och vissa av distributörerna (varvid Telia och Boxer verkar ha någon gemensam nämnare som orsakar felet).
Postad 14 juni 2012 - 20:30
Hakka
-
Hakka
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har du iphone/android? Zappa-appen funkar bra till det.
Jag har tyvärr inte "Telia Smart" som är ett grundkrav för "Zappa"-appen. Får fundera vidare, men det verkar svårt. Man vill ju inte köpa något i onödan igen. Dock torde min situation på intet sätt vara unik, kan man tycka. Därför borde någon ha klurat ut en lösning på problematiken.
Postad 15 juni 2012 - 06:58
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Jag instämmer i detta. Blir ryckningar i bilden stundtals. Man kan se det på fotbollen när de sparkar iväg bollen att det "släpar/rycker" lite. Märkt det på både SVT1 HD och TV4HD under gårdagen och idag. Syns även på kanalloggan att det släpar(!). Eftersom det verkar vara någon mer än jag, så är det ju något i utsändningen/Telia:s sändning.
@TeliaKundservice, vänligen kolla på detta.
Märkte det även på golfen från Bro Hof under gårdagen och idag, när de puttade, så släpade bollen precis i puttögonblicket, för att ju mer "rörelsen" avtog bli rätt igen.
Kollade Spanien-Irland igår på SVT1, då var bilden kanon. Inte alls dom där "överskjutningarna" av bild som bla. syntes på fotbollen när den var i snabb rörelse, samt att loggan smetade ut sig åt både vänster och höger. BRA!Kollade dock den andra matchen på fyran, och där är bilden allt annat än bra. Stora pixelblock vid rörelse och att loggan hamnar i "svepning" så att den syns både till vänster och höger om sig själv i hörnet. Vad beror detta på? Tillägg skall göras, att det var på kanalernas respektive HD-kanal(!) Dåligt!
Redigerat av Unregisteredfa46ece3, 15 juni 2012 - 06:59.
Postad 15 juni 2012 - 22:22
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Herregud vad volymen är låg på TV4 HD. Varje gång man byter till en annan kanal DÅNAR det i högtalarna. (kör ljudet via optisk sladd från vip1963 till förstärkaren)
Telia, säg åt dem att normalisera volymen till en vettig nivå!
Postad 16 juni 2012 - 15:11
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Konstaterade just att textningen på TV4 Sci-Fi är försvunnen. En koll på inspelningar jag gjort under veckan när jag varit bortrest visar att texten fanns i onsadags, men varit borta sedan i torsdags. Någon mer som observerat detta?
Postad 16 juni 2012 - 16:33
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Ljudet är offsync på Eurosport HD.
Postad 17 juni 2012 - 09:34
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Herregud vad volymen är låg på TV4 HD. Varje gång man byter till en annan kanal DÅNAR det i högtalarna. (kör ljudet via optisk sladd från vip1963 till förstärkaren)
Telia, säg åt dem att normalisera volymen till en vettig nivå!
TV4 verkar medvetna om problemet och arbetar "hårt" på att få ordning på det. De inser att de behöver styra upp nivån på sitt programmaterial, men frågan är varför det tar så lång tid att implementera? Sitter man t ex och kollar 22-nyheterna och sedan slår över till TV6 eller TV11 får hela familjen, sovande som vakna medlemmar, en chockartad ljudupplevelse kan jag lova!
Postad 17 juni 2012 - 10:06
Unregistered75f5a7e6
-
Unregistered75f5a7e6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Textremsan på TV4 Sci-Fi är borta även för mig,
Har felanmält och de hittade även fler anmälningar så det kanske händer nåt inom kort!
Varför har man inte nån form av egenkontroll så vi slipper drabbas hela tiden?
Postad 18 juni 2012 - 19:21
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Funderar på att byta Tv ,har idag en Panasonic PX80 Plasma ihop med Telia Digataltv via ADSL. Är jättenöjd med både tv:n och bilden. Tittar nu på ny Tv och både på Plasma och LED-LCD, hur är era erfarenheter av LED-LCD ihop med Telia via ADSL ?
Fungerar det med "LED" eller kommer jag bli missnöjd
Man vet vad man har men inte vad man får
Postad 19 juni 2012 - 08:28
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Tro det eller ej, nu är jag igång.
Den 19 juni 2012.
Tack för det Telia.
.
.
Redigerat av Unregistered33b3a508, 19 juni 2012 - 15:02.
Postad 19 juni 2012 - 15:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Textningen på TV4 Sci-Fi ska vara fixad igår kväll.
Textningen på Nat Geo HD verkar inte vara så lätt att fixa, men de jobbar på det.
Ljudet på TV4 HD ska vara löst sen igår kväll hoppas jag. Någon som kan bekräfta att det är 5.1 ljud på kanalen som fungerar nu?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 19 juni 2012 - 17:17
andreasw7
-
andreasw7
-
Rookie
-
9 inlägg
Glöm ej läsa denna nyhet idag=)
http://www.telia.se/...0a-244b6c53d60b
Redigerat av andreasw7, 19 juni 2012 - 17:19.
Postad 19 juni 2012 - 18:32
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Tack Telia! Äntligen några vettiga kanaler men än har de då inte dykt upp i min box. Synd bara att demandtjänsten för Discovey inte ingår...
Postad 20 juni 2012 - 08:17
Unregistered859dd881
-
Unregistered859dd881
-
Användare
-
-
119 inlägg
I Telia
Postad 20 juni 2012 - 13:22
dicke
-
dicke
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fick man möjlighet att se TV3 och TV8 som programbibliotek i Stor skulle det vara ett lyft!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|