* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34720 svar till detta ämne
Postad 20 juni 2012 - 14:38
Stänly
-
Stänly
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Glöm ej läsa denna nyhet idag=)
http://www.telia.se/...0a-244b6c53d60b
Bra nyheter. Har väntat på Discovery HD
Postad 20 juni 2012 - 20:17
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Fler som har problem med programbiblioteket Discovery HD? Får ett felmeddelande som säger: "Just nu är tjänsten inte tillgänglig. Var god försök igen om några minuter". Felkod: 613 jag har försökt under ett antal timmar @TeliaKundservice?
Postad 20 juni 2012 - 21:20
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har varit utan ljud på Kanal 9 sedan klockan 20.45 ikväll.. någon mera som har detta problem? Frugan skulle se en efterlängtad film kl 21 men har fått se den utan ljud..!!
Postad 20 juni 2012 - 22:10
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Kapacitetsproblem i boxen? Sitter på fiber 100/10 och har börjat få problem med uppspelning via timeshift samtidigt som inspelning pågår. Har funkat bra tidigare men möjligt att det då varit SD/SD. Häromdagen kollade jag SVT1HD via timeshift samtidigt som TV5HD var på inspelning. Inga problem fram tills då inspelningen satte igång. Efter ett tag började timeshiftuppspelningen hacka i ljud och bild, ljudet försvann och bilden hoppade fram.
Samma idag, SVT1HD via timeshift, Kanal 9 (SD) på inspelning. Bättre än ovan men fick lov att slå av inspelningen så småningom då det blev outhärdligt att se via timeshift. Efter att inspelningen slogs av fungerade timeshiftuppspelningen klanderfritt.
Ska inte den j-a boxen orka med detta?
Postad 20 juni 2012 - 22:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Kul grej om 3D-kanalen. Det går faktiskt att se 3D utan att ha en 3D-TV men det är klart ansträngande för ögonen. Ni vet dom där bilderna som ser ut att bara vara en massa prickar men om man ställer in synen på ett visst sätt så framträder en bild. Funkar likadant här, började "titta i kors" tills jag fick de två bilderna att överlappa helt och voila, 3D-bild. Dock i fel format men det funkar  Tror dock inte man orkar sitta så länge...
Redigerat av tomano58, 21 juni 2012 - 08:15.
Postad 20 juni 2012 - 23:32
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
Kul grej om 3D-kanalen. Det går faktiskt att se 3D utan att ha en 3D-TV men det är klart ansträngande för ögonen. Ni vet dom där bilderna som ser ut att bara vara en massa prickar men om man ställer in synen på ett visst sätt så framträder en bild. Funkar likadant här, började "titta i kors" tills jag fick de två bilderna att överlappa helt och voila, 3D-bil. Dock i fel format men det funkar Tror dock inte man orkar sitta så länge...
Jag får ingen som helst bild på 3d-kanalen. Helt svart.  Vad har du för inställningar i boxen för bild?
Postad 21 juni 2012 - 07:49
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Jag får ingen som helst bild på 3d-kanalen. Helt svart. Vad har du för inställningar i boxen för bild?
Kan du inte se SVT 1 o 2 HD kan du heller inte titta på HighTv 3D
Postad 21 juni 2012 - 08:13
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag får ingen som helst bild på 3d-kanalen. Helt svart. Vad har du för inställningar i boxen för bild?
Som vanligt, 16:9 pillarbox, 720p, plus att som lindo säger, du måste kunna se HD.
Redigerat av tomano58, 21 juni 2012 - 08:14.
Postad 21 juni 2012 - 09:33
dicke
-
dicke
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fler som har problem med programbiblioteket Discovery HD?
Får ett felmeddelande som säger:
"Just nu är tjänsten inte tillgänglig. Var god försök igen om några minuter". Felkod: 613
jag har försökt under ett antal timmar 
@TeliaKundservice?
Samma här ...
Postad 21 juni 2012 - 10:59
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
Som vanligt, 16:9 pillarbox, 720p, plus att som lindo säger, du måste kunna se HD.
Jodå, de andra kanalerna kan jag se i HD. Har stora kanalpaketet + HD paketet (nya discoveryHD fungerar t.ex fint). På 3dkanalen ser jag programinformationen, men som sagt, ingen bild.
Postad 21 juni 2012 - 11:24
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Jodå, de andra kanalerna kan jag se i HD. Har stora kanalpaketet + HD paketet (nya discoveryHD fungerar t.ex fint). På 3dkanalen ser jag programinformationen, men som sagt, ingen bild.
På min var det svart vid 9-tiden men info syntes, en stund senare var det bild men hackande ljud. Har inte kollat mer efter det. Textningen på TV4 Sci-Fi ska vara fixad igår kväll.
Textningen på Nat Geo HD verkar inte vara så lätt att fixa, men de jobbar på det.
Ljudet på TV4 HD ska vara löst sen igår kväll hoppas jag. Någon som kan bekräfta att det är 5.1 ljud på kanalen som fungerar nu?
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag har inte sett nåt 5.1 ljud ännu på 4HD.
Postad 21 juni 2012 - 15:37
ivarssonivar
-
ivarssonivar
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
TV4 HD blir lokalt nedbrytbar:http://www.tv4.se/1....kalt_nedbrytbarKommer vi få lokalt tv4 Hd nu också? Premiär i augusti för nya kanalen TV4 Fakta XL:http://www.tv4.se/1....en_tv4_fakta_xlKommer den ersätta TV4 Science Fictions eller bli bet betalkanal eller inte finnas alls?
Redigerat av ivarssonivar, 21 juni 2012 - 15:39.
Postad 21 juni 2012 - 18:01
harlosaboy
-
harlosaboy
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har tyvärr inte fått dom nya kanalerna på mitt Huvudabonnemang Stor utan bara på Extraabonnemanget. En miss?
Postad 21 juni 2012 - 18:34
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har tyvärr inte fått dom nya kanalerna på mitt Huvudabonnemang Stor utan bara på Extraabonnemanget. En miss?
Prova att starta om boxen. Fick göra det för att få med 3D-kanalen.
Postad 21 juni 2012 - 22:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag har inte sett nåt 5.1 ljud ännu på 4HD.
Inte jag heller.
Postad 21 juni 2012 - 23:03
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag hade bara svart på HighTV 3D precis som du. Sen startade jag om boxen. Nu kan jag se kanalen men bilden och ljudet hackar som om man försöker spela upp en 1080p-film på en gammal 486:a. Dvs det är mer väntetid och tyst än ljud och uppdaterade bilder. Nu när jag provar igen några timmar senare är det likadant. Mer hack och bortfall i både bild och ljud än fungerande dito. Jag har fiber och en vip 1963. (Övriga HD-kanaler funkar fint, typ DiscoveryHD)
Postad 22 juni 2012 - 08:54
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Ljudet på TV4 HD ska vara löst sen igår kväll hoppas jag. Någon som kan bekräfta att det är 5.1 ljud på kanalen som fungerar nu?
Nivån är fortfarande för låg på TV4 HD. Tack för den nya Discoverykanalen!
Postad 22 juni 2012 - 10:03
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Nu verkar det som textningen på Nat Geo HD funkar
Postad 22 juni 2012 - 13:11
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag hade bara svart på HighTV 3D precis som du. Sen startade jag om boxen. Nu kan jag se kanalen men bilden och ljudet hackar som om man försöker spela upp en 1080p-film på en gammal 486:a. Dvs det är mer väntetid och tyst än ljud och uppdaterade bilder. Nu när jag provar igen några timmar senare är det likadant. Mer hack och bortfall i både bild och ljud än fungerande dito.
Jag har fiber och en vip 1963. (övriga HD-kanaler funkar fint, typ DiscoveryHD)
Jag har också hittat den här kanalen och upplever samma problem. Det funkar en liten stund då och då. Att trycka på ok och starta från början funkar överhuvudtaget inte. Men skönt att läsa att andra också har problem för jag misstänkte ett tag att mitt bredband är för dåligt. Kul med 3D synd att jag ska resa bort och missar finalen i fotbollen i 3D
Postad 22 juni 2012 - 13:28
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
High Tv 3D flyter inte på längre, det måste vara fel på utsändningenDet gick bra att kolla på den när den lanserades
Postad 23 juni 2012 - 14:00
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 266 inlägg
Är det bara jag som har svart bild på TV4 (Kalmar)?
Postad 23 juni 2012 - 14:07
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Fler som har problem med ljudet på fotbollsmatcherna på tv4hd?
Volymen är mycket lägre än på hd kanalen än den vanliga. Tror det bara är på em matcherna.
Postad 23 juni 2012 - 14:50
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Kan säga att ljud på Tv4 (HD) via CD under fotbollsmatcher inte är något vidare balanserat. Balansen mellan åskådarljuden och kommentatorerna är inte till fördel för kommentatorerna direkt.De är låga.
Studioljudet är bra. Dvs Tv4 som klantar sig, inte specifikt för Telia.
Postad 24 juni 2012 - 20:16
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Det är tyvärr fortfarande inget 5.1 ljud på TV4 HD (England-Italien just nu t.ex där det borde vara det)
Postad 24 juni 2012 - 20:42
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Det är så störande med den hackiga bilden på TV4 när man kollar på fotbollen. Verkar aldrig kunna fixas, har ju varit fel nu på TV4 i över 4 veckor. När fotbollen sänds på SVT så är det felfri bild. Konstigt att inte fler klagar på detta.
Redigerat av Joakim_A, 24 juni 2012 - 20:42.
Postad 24 juni 2012 - 21:13
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
Joakim: har klagat på det tidigare oxå, tyvärr inga svar från Markus ang detta.
Problem fri bild på svt
Postad 24 juni 2012 - 21:38
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Det är inga problem med hack på TV4 HD men behövde bara slå över en minut till vanliga TV4 för att se att hacken är kvar där. Ring och klaga varje dag, det hade jag absolut gjort om jag inte haft hd-kanalen, fotbolls-mästerskap är ju "heliga"!
Postad 25 juni 2012 - 05:55
pebro
-
pebro
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Det är så störande med den hackiga bilden på TV4 när man kollar på fotbollen. Verkar aldrig kunna fixas, har ju varit fel nu på TV4 i över 4 veckor. När fotbollen sänds på SVT så är det felfri bild. Konstigt att inte fler klagar på detta.
Bodde i lägenhet förut där vi hade Comhem. Det var lika usel bild på TV4 där med. TV4HD var det däremot inga problem med. Därför undrar man ju om de medvetet har sämre utsändningar på den vanliga TV4 så att man ska tvingas välja TV4HD för att få bra bild.
Postad 25 juni 2012 - 07:57
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Har efter lång fördröjning erhållit fiber och 1963 box.
Fick ingen manual till boxen, finns det en dylik?
Skulle vilja sortera i kanallistan.
Störs av att responsen ifrån fjärrkontrollen är dålig. Är detta vanligt?
.
Redigerat av Unregistered33b3a508, 25 juni 2012 - 15:50.
Postad 25 juni 2012 - 08:13
pebro
-
pebro
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Har efter lång fördröjning erhållit fiber och 1963 box. Fick ingen manuell till boxen, finns det en dylik? Skulle vilja sortera i kanallistan. Störs av att responsen ifrån fjärrkontrollen är dålig. Är detta vanligt? .
Manual kanske finns på Motorolas hemsida ? Telias ? Min fjärr är också seg. Vet inte om det är vanligt dock. Använder appen som finns , både till min iPhone och iPad. Funkar klockrent
Postad 25 juni 2012 - 13:02
Jaw_B
-
Jaw_B
-
Användare
-
-
113 inlägg
High Tv 3D flyter inte på längre, det måste vara fel på utsändningen
Det gick bra att kolla på den när den lanserades
Hmm.. har själv fortfarande inte fått någon bild överhuvudtaget. Ni som får bild (ibland iallafall) vad har ni för box? Har 1003:an via fiber ansluten till en samsung c7000 tv och bilden inställd på 1080p50 i boxen. Läser man på telias info om high3d står det "förutsatt att man kan ta emot hdtv på sin tv och använder en hdmi-kabel 1.4." Motorola boxen har väl bara en hdmi 1.2 utgång?
Postad 25 juni 2012 - 13:08
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Har efter lång fördröjning erhållit fiber och 1963 box. Fick ingen manuell till boxen, finns det en dylik? Skulle vilja sortera i kanallistan. Störs av att responsen ifrån fjärrkontrollen är dålig. Är detta vanligt? .
Du måste skapa en ny lista för att kunna sortera. Fjärren är dålig, Harmony One funkar mycket bättre än den.
Postad 25 juni 2012 - 13:32
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Hmm.. har själv fortfarande inte fått någon bild överhuvudtaget. Ni som får bild (ibland iallafall) vad har ni för box? Har 1003:an via fiber ansluten till en samsung c7000 tv och bilden inställd på 1080p50 i boxen. Läser man på telias info om high3d står det "förutsatt att man kan ta emot hdtv på sin tv och använder en hdmi-kabel 1.4." Motorola boxen har väl bara en hdmi 1.2 utgång?
Min box (1963) står på 720p och jag använder en billig hdmi-kabel från Kjell. TV'n är inte 3D-kompatibel och därför ser bilden ut som den gör men den har inte krånglat på något vis de gånger jag tittat. "Korskopplar" jag ögonen så får jag en 3D-bild med samma format som de två enkelbilderna dvs 8:9. Bilden jag får ser ut som nedan.
3D.jpg 86,79K
7 Antal nerladdningar
Postad 25 juni 2012 - 14:00
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
High Tv 3D flyter inte på längre, det måste vara fel på utsändningen[/font][/color][/size] [size="3"][color="#000000"][font="Calibri"]Det gick bra att kolla på den när den lanserades
Den kanalen är felanmäld och de tittar på det. Hmm.. har själv fortfarande inte fått någon bild överhuvudtaget. Ni som får bild (ibland iallafall) vad har ni för box? Har 1003:an via fiber ansluten till en samsung c7000 tv och bilden inställd på 1080p50 i boxen. Läser man på telias info om high3d står det "förutsatt att man kan ta emot hdtv på sin tv och använder en hdmi-kabel 1.4." Motorola boxen har väl bara en hdmi 1.2 utgång?
Det är lite svårt nu när det verkar vara ett till fel, det verkar vara svart bild ganska länge och sen visas en stillbild efter ett tag just nu. Får man svart bild i normalfallet kan det ju vara krytperingsfel och de löser sig normalt genom att man väntar 30 minuter. Det kan ibland hjälpa att starta om tjänsten med. Det kan även vara som så att kanalen inte finns i den delen av nätet som man sitter på och då brukar det hjälpa att vänta ett tag och sen byta till kanalen igen. Hjälper inte detta så måste man felanmäla detta till våran nätdrift så får de se om det är något fel i nätet som gör att kanalen inte finns där den borde finnas. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 juni 2012 - 14:45
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
@ TeliaKundservice: Hur ser det ut med att få tillbaka 5.1 ljud på TV4 HD? Det är ju synd om man inte ens ska få se EM-semifinalerna (ena går i TV4) och finalen med rätt ljud..
Postad 25 juni 2012 - 19:02
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Joakim: har klagat på det tidigare oxå, tyvärr inga svar från Markus ang detta. Problem fri bild på svt
Det är inga problem med hack på TV4 HD men behövde bara slå över en minut till vanliga TV4 för att se att hacken är kvar där. Ring och klaga varje dag, det hade jag absolut gjort om jag inte haft hd-kanalen, fotbolls-mästerskap är ju "heliga"!
Som jag skrivit flera gånger tidigare: det är samma sorts "hack" i utsändingen via Boxer, så felet ligger inte specifikt hos Telia. Hos Canal Digital och Viasat är dock utsändningen utan hack (även i SD) så felet ligger heller inte hos TV4. Med andra ord ligger felet någonstans i utsändningskedjan som Telia och Boxer har gemensamt men som de inte har gemensamt med Canal Digital och Viasat. Första steget för att komma till rätta med problemet torde alltså vara att identifiera denna gemensamma nämnare för Telia och Boxer...
Redigerat av pallepaf, 25 juni 2012 - 19:04.
Postad 25 juni 2012 - 20:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Som jag skrivit flera gånger tidigare: det är samma sorts "hack" i utsändingen via Boxer, så felet ligger inte specifikt hos Telia. Hos Canal Digital och Viasat är dock utsändningen utan hack (även i SD) så felet ligger heller inte hos TV4. Med andra ord ligger felet någonstans i utsändningskedjan som Telia och Boxer har gemensamt men som de inte har gemensamt med Canal Digital och Viasat. Första steget för att komma till rätta med problemet torde alltså vara att identifiera denna gemensamma nämnare för Telia och Boxer...
Det finns en källarlokal där det sitter en överlämningspunkt för TV signaler till ett stort torn i norra Stockholm och på samma ställe lämnas den över via fiber till några andra bolag varav åtminstone ett är ganska stort... Några andra operatörer lämnas den över via satellitlänkar på en annan plats... Det där hade väl ni som sitter här redan räknat ut?  PS: rörande TV4 HD så vet "de" om att ni fortfarande inte har 5.1 ljud och tittar vidare på det... Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 26 juni 2012 - 16:57
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Det finns en källarlokal där det sitter en överlämningspunkt för TV signaler till ett stort torn i norra Stockholm och på samma ställe lämnas den över via fiber till några andra bolag varav åtminstone ett är ganska stort... Några andra operatörer lämnas den över via satellitlänkar på en annan plats...
Det där hade väl ni som sitter här redan räknat ut? 
PS: rörande TV4 HD så vet "de" om att ni fortfarande inte har 5.1 ljud och tittar vidare på det...
Jag tolkar detta som att felet som orsakar "hack" i TV4-utsändningen finns i den förstnämnda källarlokalen. Men ytterligare frågor kvarstår: Har man från ansvarigt håll medgivit att det finns ett problem i utsändningen? Pågår felsökning eller är felet redan identifierat? När förväntas felet vara avhjälpt?
Postad 26 juni 2012 - 22:20
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Har haft problem med läppsynk på framförallt 1:an och 4:an det senste dygnet
Allsång på skansen var varierande läppsynksproblem, ibland fungerade det bera och ibland var det
riktigt dåligt. Reagerade på det redan igår och det jobbiga är att jag bytte tv igår och vet därför inte om det
är tv:n eller Telia som har problem. Ljudet är kopplat på samma sätt som på gamla tv:n och där var inga problem.
Har för mig att jag reagerat på detta även för någon/några dagar innan bytet men är inte säker-
Någon mer som reagerat på läppsynksproblem ?
Sitter på Telia ADSL
Postad 27 juni 2012 - 09:06
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Mitt intryck efter ett par dagar med 1963-boxen är förvåning.
Fjärrkontrollen har svårigheter att kommunicera med boxen. Ibland blinkar inte boxens lampa. Vid andra tillfällen blinkar lampan, men inget annat händer utan man måste välja ett annat kommando.
Jag lyckades skapa en ”favoritlista” vilken dock endast visas dubbelkopierad över ”alla kanaler”.
Fiber, 1963 PVR36 box, Panasonic Viera TX-P50VT30Y.
Boxen är placerad drygt en meter till vänster om TVn.
.
Postad 27 juni 2012 - 14:04
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Har haft problem med läppsynk på framförallt 1:an och 4:an det senste dygnet
Allsång på skansen var varierande läppsynksproblem, ibland fungerade det bera och ibland var det riktigt dåligt. Reagerade på det redan igår och det jobbiga är att jag bytte tv igår och vet därför inte om det är tv:n eller Telia som har problem. Ljudet är kopplat på samma sätt som på gamla tv:n och där var inga problem. Har för mig att jag reagerat på detta även för någon/några dagar innan bytet men är inte säker-
Någon mer som reagerat på läppsynksproblem ?
Sitter på Telia ADSL
Jag har haft Telia Digital-TV via fiber i 2 år och det har varit varierande läppsynksproblem hela tiden. Det märks bara mer eller mindre. Visst går det att justera delay på ljudet när man kör via förstärkaren men det är knappt lönt eftersom läppsynken bara blir fel igen till nästa kanal/program/dag/vecka. Några gånger har bilden kommit före ljudet och då går det inte att justera själv alls. HDMI rakt in i TVn, samma problem. Ljud via optiskt ut till förstärkaren, samma problem. HDMI via förstärkaren till TVn, samma problem. HDMI via förstärkare till projektorn, samma problem. Felet ligger hos Telia. Bästa lösningen för min del har varit att helt enkelt vänja mig vid att ljudet för det mesta är lite i osynk. Kollade t.ex. på Melodifestivalen utan att reagera på nåt särskilt, när en mindre teknisk kompis kommenterade "Det ser ut som folk är dubbade. Ljudet hänger inte riktigt med."
Postad 27 juni 2012 - 16:38
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag har haft Telia Digital-TV via fiber i 2 år och det har varit varierande läppsynksproblem hela tiden. Det märks bara mer eller mindre. Visst går det att justera delay på ljudet när man kör via förstärkaren men det är knappt lönt eftersom läppsynken bara blir fel igen till nästa kanal/program/dag/vecka. Några gånger har bilden kommit före ljudet och då går det inte att justera själv alls.
HDMI rakt in i TVn, samma problem. Ljud via optiskt ut till förstärkaren, samma problem. HDMI via förstärkaren till TVn, samma problem. HDMI via förstärkare till projektorn, samma problem.
Felet ligger hos Telia.
Bästa lösningen för min del har varit att helt enkelt vänja mig vid att ljudet för det mesta är lite i osynk. Kollade t.ex. på Melodifestivalen utan att reagera på nåt särskilt, när en mindre teknisk kompis kommenterade "Det ser ut som folk är dubbade. Ljudet hänger inte riktigt med."
Lite konstigt. Jag har också haft Telia i flera år och inte haft några problem med just läppsynksproblem tidigare. Har hdmi mellan Teliaboxen och tv:n och ljudet har jag alltid kört med rca kablar från tv:n till förstärkaren (har ingen hdmi på förstärkaren) nu har jag ändrat så jag kör ljudet från Teliaboxen till förstärkaren med rca men det är ändå samma problem. Det är ju så otroligt irriterande när ljud och läppar inte synkar. Det är ju som du säger inte lönt att justera på förstärkaren för imorgon eller i nästa program är det ju allafall fel
Redigerat av Volvis, 27 juni 2012 - 16:40.
Postad 28 juni 2012 - 05:47
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Mitt intryck efter ett par dagar med 1963-boxen är förvåning. Fjärrkontrollen har svårigheter att kommunicera med boxen. Ibland blinkar inte boxens lampa. Vid andra tillfällen blinkar lampan, men inget annat händer utan man måste välja ett annat kommando. Jag lyckades skapa en ”favoritlista” vilken dock endast visas dubbelkopierad över ”alla kanaler”.
Fiber, 1963 PVR36 box, Panasonic Viera TX-P50VT30Y. Boxen är placerad drygt en meter till vänster om TVn. .
Den gamla fjärren till den 1:a gen av 1963 boxen va mycket mycket bättre. Nu måste man sikta genom ett nålsöga. Byta batterier kan hjälpa men det är tveksamt. Min har varit dålig sen start trots batteribyte.
Postad 28 juni 2012 - 08:00
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Mitt intryck efter ett par dagar med 1963-boxen är förvåning. Fjärrkontrollen har svårigheter att kommunicera med boxen. Ibland blinkar inte boxens lampa. Vid andra tillfällen blinkar lampan, men inget annat händer utan man måste välja ett annat kommando. Jag lyckades skapa en ”favoritlista” vilken dock endast visas dubbelkopierad över ”alla kanaler”.
Fiber, 1963 PVR36 box, Panasonic Viera TX-P50VT30Y. Boxen är placerad drygt en meter till vänster om TVn. .
Den gamla fjärren till den 1:a gen av 1963 boxen va mycket mycket bättre. Nu måste man sikta genom ett nålsöga. Byta batterier kan hjälpa men det är tveksamt. Min har varit dålig sen start trots batteribyte.
Jag har kollat att batterispänningen är 1,5 volt. Finns det någon bra idé beträffande dubbelkopieringen? Har gjort om processen tre gånger med samma nedslående resultat. Enligt Telias kundtjänst finns ingen manual till 1963-boxen utöver den rudimentära på Telias hemsida. Miljöhänsyn anges som bevekelsegrund. .
Redigerat av Unregistered33b3a508, 28 juni 2012 - 08:10.
Postad 28 juni 2012 - 08:49
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
Förstår inte vad du menar med dubbelkopiering, men så här gör jag:
Skapa lista - välj kanaler som ska med med OK - spara lista - sen sortera kanaler - spara lista. Har blitt fel om jag lägger till / sorterar utan att spara emellan.
Postad 28 juni 2012 - 09:09
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
Förstår inte vad du menar med dubbelkopiering, men så här gör jag: Skapa lista - välj kanaler som ska med med OK - spara lista - sen sortera kanaler - spara lista. Har blitt fel om jag lägger till / sorterar utan att spara emellan.
"Favoriter" visas ovanpå "Alla kanaler" i samma bild. .
Redigerat av Unregistered33b3a508, 28 juni 2012 - 09:09.
Postad 28 juni 2012 - 10:47
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1 000 inlägg
"Favoriter" visas ovanpå "Alla kanaler" i samma bild. .
Skumt, har du provat factory reset eller remove software? Det var lösningen på nåt problem tidigare i tråden.
Postad 28 juni 2012 - 11:30
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag har haft Telia Digital-TV via fiber i 2 år och det har varit varierande läppsynksproblem hela tiden. Det märks bara mer eller mindre. Visst går det att justera delay på ljudet när man kör via förstärkaren men det är knappt lönt eftersom läppsynken bara blir fel igen till nästa kanal/program/dag/vecka. Några gånger har bilden kommit före ljudet och då går det inte att justera själv alls.
HDMI rakt in i TVn, samma problem. Ljud via optiskt ut till förstärkaren, samma problem. HDMI via förstärkaren till TVn, samma problem. HDMI via förstärkare till projektorn, samma problem.
Felet ligger hos Telia.
Bästa lösningen för min del har varit att helt enkelt vänja mig vid att ljudet för det mesta är lite i osynk. Kollade t.ex. på Melodifestivalen utan att reagera på nåt särskilt, när en mindre teknisk kompis kommenterade "Det ser ut som folk är dubbade. Ljudet hänger inte riktigt med."
Håller med, det har dessutom blivit ännu mer tydligt det sista halvåret eller där omkring. Från början var det "bara" något enstaka program på på någon enstaka kanal. Men nu upplever jag det som om alla kanaler har det lite mer eller lite mindre. dessutom olika mycket på olika kanaler. Vissa dagar är det som om man har lust att stänga av och säga upp allt ihop........
Postad 28 juni 2012 - 18:00
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Håller med, det har dessutom blivit ännu mer tydligt det sista halvåret eller där omkring. Från början var det "bara" något enstaka program på på någon enstaka kanal. Men nu upplever jag det som om alla kanaler har det lite mer eller lite mindre. dessutom olika mycket på olika kanaler. Vissa dagar är det som om man har lust att stänga av och säga upp allt ihop........
Det är ju det värsta, hade det varit permanent kunde man ju justera på förstärkaren, det kan man ju förvisso nu också men då får man ju göra det flera ggr per dag vilket man inte är så sugen på ;-) Störande är det allafall Telia/Marcus. Är detta något ni jobbar på ?
Redigerat av Volvis, 28 juni 2012 - 18:03.
Postad 28 juni 2012 - 19:42
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Telia,
Ljudspik följt av att förstärkaren förblir knäpptyst kl 20:39 på TV4 HD.
Dvs TV4 HD har nu DD5.1-ljud igen. 
Dvs felet kvarstår.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|