Edit: Tydligen nere i hela Sverige.
Redigerat av tomano58, 09 juli 2012 - 21:36.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34720 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 09 juli 2012 - 20:49 Edit: Tydligen nere i hela Sverige. Redigerat av tomano58, 09 juli 2012 - 21:36. Postad 10 juli 2012 - 11:28
Jo det var nere för alla. Fungerade sen igen vid 23 tiden. Det märks att det är sommar för det är lugnt på många ställen just nu och bara några småsaker folk klagar på. Det kommer inte hända mycket innan nästa version av programvaran kommer i september som det det ser ut nu. Så ni som kan njuta av sommaren gör det nu. Vi som har semester senare vet ju att det blir bättre väder då... Vad tror ni det kommer för förändringar i höst? Markus Johansson Telia Kundservice Postad 10 juli 2012 - 12:39 Har Telia några planer på att i nutid ersätta 1963-boxen med en som uppfyller dagens krav på funktionalitet? Tacksam för svar. rab . Postad 10 juli 2012 - 13:11
Jag tycker nuvarande programvara fungerar bra. Fin bild på hd-kanalerna och allt fungerar men jag vet väl inte vad jag talar om ... ![]() PS: tråden heter * Officiell Tråd - Telia Digital-TV * vilket innebär både ris och ros! Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 juli 2012 - 13:14. Postad 10 juli 2012 - 13:40
Tror vet jag inte men hoppas åtminstone på möjlighet att spela in från två kanaler samtidigt och en snabbare box.. (eller mellanliggande system då boxen till och från känns riktigt seg) Postad 10 juli 2012 - 14:00
Prishöjning ![]() Postad 10 juli 2012 - 16:28
Kollar just nu på Roomservice, och kollade igår med, på Kanal9. Båda avsnitten är textade?! Varför? Verkar som det är något fel, då inga andra kanaler har detta bekymmer vad jag sett, förutom när det skall vara textat. Postad 10 juli 2012 - 16:50 Om du kollar via programbiblioteket så är det Inte helt ovanligt. Stäng av texten tillfälligt i boxens inställningar. Postad 10 juli 2012 - 18:55
Kollar direkt på Kanal 9... så därför jag undrar lite.. Postad 10 juli 2012 - 19:09 Gamla repriser? Kan ju vara så att de är textade. Postad 10 juli 2012 - 19:10
Eftersom ni lagt upp alla filmer på Telia.se Så tror jag att man kommer kunna hyra från telia.se och slippa bläddra runt i tv menyerna. Och hoppas verkligen att dom lilla menyerna byts ut. Videobutiken: https://www.telia.se...Size=24&letter= Redigerat av ivarssonivar, 10 juli 2012 - 19:10. Postad 10 juli 2012 - 22:30
Jag vet....färg-tv utsändningar. Utmärkt Telia. Postad 12 juli 2012 - 23:25 För mig, när jag exempelvis skall kolla på street customs, så visar statusbaren bara att det är typ 2 sekunders program (samtliga) men den fortsätter till dryga 4sek. Därefter börjar bilden hacka och det kommer ingenstans, kan inte heller spola. @TeliaKundservice känt problem? Har fiber och 1963-boxen.. Postad 13 juli 2012 - 23:07 Fördel: 1. kan hyra film direkt i soffan 2. Kan titta på play kanaler om man har rätt abonnemang vill säga. Annars bara svt:s. 3. Någon krona billigare än leverantör innan. (obetydligt lite) Nackdel: 1. Bilkvaliten håller inte måttet på långa vägar enl. mig iaf. och tydligen många andra när man googlar runt. 2. Känns bakåtsträvande att behöva externa digitalboxar till alla TV:s man har. Betydligt smidigare att smaska kort direkt i Tv:n tycker jag. Köper Man TV idag, så sitter det ju till 99,9% en inbyggd digitalbox i den. Synd att alla TV distributörer använder sig av dom. Om det är rättigheter eller tekniken vet jag inte. 3. I och med externa boxar, så för ju detta naturligtvis med sig extra fjärrkontrollen. Inte optimalt alls. Summan av kardemumman för min del blev: Att på grund av den betydligt mycket sämre bilden som Telia levererar, samt alla boxar jag behöver (inkl. 2 par Ruckus. Inte billiga) återgår jag till min tidigare leverantör utan tvekan. En del tycker ip-tv är framtiden. Och det kan det säkert vara. Men där når inte Telia fram idag tycker jag. Läser man vad de skriver på hemsidan så lovar de knivskarp bild bl.a. Det får stå för Telia. Postad 14 juli 2012 - 00:24 Idag märktes det särskilt tydligt... Spelade in friidrotten på SVT1 HD (som började 19.30) och hade samtidigt timeshift på TV4 HD från ca kl 18.00. När jag sedan började titta ca 1h45min på timeshift på TV4 HD så hackade bilden något extremt nästan hela tiden och ljudet försvann helt eller kom i enstaka skurar, ibland kunde det vara ok en kort stund för att sedan bli totalt värdelöst att följa. Direkt när jag avslutade inspelningen från SVT1 HD så rullade uppspelningen från TV4 HD som normalt och man märkte hur dåligt det faktiskt var innan jag avslutade inspelningen! Tyckte hårddisken rasslade ganska mycket medans problemen uppstod, borde inte vara jättemycket som sparas samtidigt ändå, men kanske börjar hårddisken bli väldigt fragmenterad eller allmänt dålig? (Har mycket ledigt utrymme men det var inte så längesen den var full) Några synpunkter eller idéer om detta? Postad 14 juli 2012 - 00:38 Har råkat ut för exakt samma problem. För mycket läs/skriv?
Postad 14 juli 2012 - 09:03 Det är teknik. De "digitalboxor" som idag sitter i en tv består av flera delar. Först finns signalmottagare som låser till radiosignalen. Sedan går signalen igenom en demodulator som tolkar informationen och genererar en dataström. Så fungerar det oavsett om det är för marksändingar, satellit- eller kabel-tv. I en box för IPTV så skickas motsvarande dataström istället över ett vanlig datornätverk. Redan här inser du att boxen i din TV inte går att använda. Nästa generation "smarta tv-apparater" med internetuppkoppling som börjat dyka upp är dock en helt annan historia och i det är troligtvis bara en tidsfråga innan du kan ta emot IPTV rakt in i en sådan tv utan extra box. Att kalla IPTV för bakåtsträvande kan jag tycka är lite trångsynt. Titta bara på alla nya smarta tv-apparater som kommit och som är påväg ut: Samsung Apps, LG Smart TV, Google-TV, TiVO, Apple iTV, Panasonic Viera Connect, Sony Bravia Internet Online. Det är inget annat än TV-apparater med inbyggd IPTV. Det är definitivt nästa steg i utvecklingen men att bytta ut miljontals gamla DVB-apparater och externa boxar mot nya maskiner samt att lägga om hela sina tjänstenätverk är inget man gör över en natt. Övergången från analog-tv till DVB gick inte över en natt och det var ett litet skifte jämfört med vad som komma skall. Postad 14 juli 2012 - 10:09
Hallå! Ja, nu har jag ju inte anklagat IPTV i sig för att vara bakåtsträvande. Däremot de externa boxarna om du läser igen. Som jag skrev så står det att det kanske är framtiden med IPTV, och det är det säkert. Men Telia når enligt mig inte fram dit pg.a att de levererar inte bra bild helt enkelt. Visst är det kul med alla finneser som finns och kommer att komma. Men om man kunde lägga krutet iförsta hand på bilden istället. Så länge de inte gör det så går det bort för mig. Kan nämna att fyran har hackat en del under veckan också. Håller med om det du skriver om de nya TV-apparaterna som kommer, och att förändringen inte sker över en natt. Men då väntar jag hellre tills tekniken är mogen. Hej. Postad 14 juli 2012 - 18:58
För egen del hoppas jag på möjlighet att komponera sitt eget kanalpaket, där man betalar enbart för ett visst antal helt valfria kanaler (liknande det system bl.a. ComHem använder sig av). Därutöver vore det trevligt om HD-paketet implementerades i övriga kanalpaket, d.v.s. att man på köpet fick HD-versionerna av de kanaler man har i SD (liknande vad t.ex. Canal Digital har). Slutligen vore det trevligt om Telia höjde till en högre bitrate än 3,5 mbit/sek med bättre bildkvalitet överlag, i vart fall för oss som har fiber. Redigerat av pallepaf, 14 juli 2012 - 18:59. Postad 14 juli 2012 - 22:25 Enda TV jag ser på själv idag förutom "on demand" och sport är morgonprogrammen på 1:an och 4:an när man äter frukost innan jobbet, och hade man haft sällskap så hade väl TVn aldrig kommit på förutom när man vill se en serie eller en match. Postad 14 juli 2012 - 23:11 Nu var det jag svarade på först och främst varför det krävs en extra låda för IPTV. Andra stycket var bara utvikning. Postad 14 juli 2012 - 23:21
När det gäller bildkvalitén finns det ingenting att lägga krutet på. Det är exakt samma teknik som används för alla sändningar oavsett om det är marksänt, satellit, kabel-tv eller IPTV, DVD och BlueRay. Det som avgör kvalitén är enbart hur stor bandbredd som finns tillgängligt. Eftersom Telia idag anpassar sin bildkvalité efter ADSL är den lägre än t.ex. en operatör som ViaSat vilka uteslutande sänder över satellit där den tillgängliga bandbredden är högre. Sen när det gäller TV4 har det redan utretts här i tråden. TV4 lämnar över sitt sändningsmaterial till operatörerna på två olika ställen. De operatörer som får materialet från den ena punkten har inte hack i sina sändningar medan de som får de från den andra har det. Det har alltså varken med Telia eller att det är IPTV att göra. Dessutom lär det var ett tillfälligt problem som försvinner så fort TV4 lyckas lista ut vad de gör för fel. Redigerat av Torrbollen, 14 juli 2012 - 23:44. Postad 16 juli 2012 - 06:26 Telia har gått över till att sända alla kanaler i Mgeg4 väl? De hade högre bitrate på sina SD kanaler när de sände i Mpeg2 än de har nu, och eftersom bandbredden räckte till via ADSL även innan bytet av komprimerings standard, och eftersom Telias ADSL nät förmodligen inte nergraderats sedan dess, drar jag slutsatsen att de mycket väl skulle kunna sända sina SD kanaler i en högre bitrate. De väljer snarare att inte göra det eftersom de vill belasta sina egna nät så lite som möjligt. vilket sparar pengar åt dem, och inte eftersom det inte är möjligt via ADSL. Detta är i alla fall vad jag tror. Postad 16 juli 2012 - 10:34 Du verkar inte ha tänkt igen det där ordentligt. Om man går ifrån MPEG2 till h264 innebär det att man kan få samma bildkvalité men med lägre bitrate och frigöra bandbredd som kan användas till annat. Självklart man man använda den till att sända exakt samma material fast med bättre bild. Jag har ingen koll alls på Telias kanalutbud men jag gissar att det inte var de valde att göra. Istället gissar jag på att de använt den frigjorda bandbredden till att börja sända fler kanaler. Vad tror du attraherar flest nya kunder: "Nu har vi introducerat fyra nya HD-kanaler och tio nya SD-kaneler. Köp! Köp! Köp!" Eller: "Vi har inga nya kaneler alls, inga HD-kanaler men vi har fixat lite bättre bild. köp! Köp! Köp!" Gissa? Redigerat av Torrbollen, 16 juli 2012 - 13:04. Postad 16 juli 2012 - 13:40 Faller på en punkt detta argument. Telia sitter på en guldgruva då kapaciteten i näten är via överdrivna, i teorin. Om du skickar upp en satellit eller sänder över luften har du ett begränsat antal transpondrar/frekvenser att nyttja. Telia har ett IP-nät, inget fixt antal transpondrar dock ett maximalt datatak, max antal parallella strömmar, men jag vill tro att det finns kapacitet så att det räcker och blir över. Det flesta tittar på samma utsändning och genom smart distribution delar alla dessa på samma sändning bortsett från sista kilometern exempelvis. Så jo, Telia borde klara av att skruva upp datatakten, kvalitén om de bara vill. Postad 16 juli 2012 - 14:06 Postad 16 juli 2012 - 14:32 Postad 16 juli 2012 - 14:34 Sedan att nätet kanske inte klarar 1 000 parallella kanaler, det är en annan sak men i tekniken ligger att Telia kan sända ut enbart de kanaler som någon tittar på. Fast det är sant som du skriver, att det finns flaskhalsar i systemet. Främst är det sista kilometern, xDsl lösningen. Till telestationerna finns det säkert också flaskhalsar på sina håll men troligen har de fiber till (nästan) varje station som har xDsl. Nåja, vi kan teorisera om detta, bara Telia vet vilka begränsningar de har. Begränsningar finns det, det är klart, men inte på samma vis som i exempelvis marknätet där det finns en mycket klar begränsning i antal frekvenser som kan användas. Postad 16 juli 2012 - 18:11
Ryggradsnätet är fiber, det är bara sista biten till ditt hem som är koppar, och det enda som skickas hem till dig är de kanaler du tittar på eller spelar in. Så ja, anledningen till att Telia inte höjer bildkvaliteten är att den kvalitet som används nu är fullgod för alla deras kunder (annars antar jag att de byter till annan distributör) samtidigt som kostnaden för att vinna över de som inte anser att den räcker ökar kostnaden så mycket att de skulle ha svårt att hålla ett marknadsmässigt pris (och därmed tappa en stor del av den nuvarande kundbasen). Så länge de inte ser någon massflykt av TV abonnemang så lär vi inte ser någon ändring av läget. Gällande kapaciteten i fibernätet, även om det teoretiskt bara är att lägga i mer kabel så ska man komma ihåg att lägga kabel är dyrt, så även om det teoretiskt är enkelt att utöka för att få plats med fler kanaler eller bättre kvalitet, så ger även detta en ökad kostnad som måste tas in i intäkter på något sätt. Åter igen, det blir en fråga om vad flest kunder är intresserade av och som vanligt blir det kvantitet > kvalitet. Postad 16 juli 2012 - 19:11 Postad 16 juli 2012 - 21:32 Postad 17 juli 2012 - 00:11 Redigerat av Leatherface, 17 juli 2012 - 00:12. Postad 17 juli 2012 - 00:37 Postad 17 juli 2012 - 07:03
Du skrev att de anpassat sin bildkvalite till ADSL, det menar jag att de inte alls gjort. De har bevisligen sänt tv via adsl i högre bitrate förut, innan de bytte komprimeringsstandard, och skulle naturligtvis kunna göra det nu också. Bara för att Mpeg4 är hårdare komprimerad vid samma kvalite behöver man inte trycka ihop det lika mycket som Telia gör. De kunde i stället valt en mellanväg, som givit bättre kvalite än innan, men ändå något lägra bitrate. De har snarare anpassat bildkvaliten till vad de tycker duger, Canal digital, Viasat och de andra skulle också kunna nöja sig med en sämre kvalite och kunna stoppa in flera kanaler på varje transponder/mux, vilket skulle spara pengar åt dem också, då satelliter och tvsändare inte direkt är gratis. Min poäng är att alla andra tvbolag har valt en högre kvalite än Telia, och det är inte ADSL som sätter begränsningen, utan något annat. Om de sänder en eller ett tusen kanaler i sitt nät, spelar ingen roll för bandbredden via adsl, då bara en kanal i taget sänds till boxen. Multicast gör ju även att alla kanaler inte samtidigt sänds i alla delar av nätet, om nu inte alla kanaler Telia har, råkar ses på i ett och samma område vid samma tid, vilket är osannolikt. Det är säkert så att denna bildkvaliten duger bra åt väldigt många, men tvapparaterna blir större och mer petiga med insignalen, för varje år som går. Om man dess utom lägger krut på on demand tjänster, spotify mm. känns det som man riktar sig till en lite mer teknik intresserad skara än bara mormor greta 89 år med en 24tums Philips CRT med trälook och touchknappar. Jag har en 55 tums LCD, utan trälook, och då duger det bara inte. Jag vill ha telias on demand utbud, med alla play kanalerna, men jag står inte ut med bildkvaliten, och jag tror inte jag är den enda. Postad 17 juli 2012 - 08:04
Låt låtsas att du har rätt. Det finns inga som helst tekniska hinder eller faktiska begränsningar i Telias infrastruktur eller sändningsutrustning som gör att de måste begränsa bitraten på sina strömmar som de nu gjort. Kan du då komma på en enda vettig anledning till att de skulle välja att ha en dålig bitrate när det bara är att konfigurera om sina transcoders och välja en högra bitrate? Kom igen nu! Du har ju svar på allt. Ge oss en enda trovärdig anledning till varför Telia skulle låta bli att höja bildkvalitén om det varken kostar något eller har några tekniska hinder! Vad tjänar de på att göra så? Postad 17 juli 2012 - 10:13 Sen även om man klarar högre bitrate över ADSL så ska man inte glömma bort att man kanske vill använda nätet samtidigt som man kollar på TV t.ex och då vill man inte att går till TVn. Man kan ju förstås resonera att man kunde sända ut 2 varianter då en för ADSL och en för fiber men det däremot är då en kostnadsfråga då de skulle bli mer jobb och dyrare. Sen så ska man inte glömma att det finns mycket gammalt material som inte ser bra ut oavsett hur hög bitrate det är med och för att inte tala om dom svenska HD kanalerna oavsett platform så är nästan allt uppskalat och inte äkta HD. Redigerat av Leatherface, 17 juli 2012 - 10:24. Postad 17 juli 2012 - 11:11 Jag är inte alls unik med 2,5 km till telestationen. Tekniken ska fungera för massorna med ok bildkvalité. Redigerat av Bosse-i-skogen, 17 juli 2012 - 11:14. Postad 17 juli 2012 - 18:37 Postad 17 juli 2012 - 19:17 För lat för att söka själv på Google? http://www.4network....es/vip_1963.pdf Version 1.2 Postad 17 juli 2012 - 19:47
Jag kan bekräfta att det stämmer. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 17 juli 2012 - 20:39 På i princip alla kanaler som kommer in så är det samma kvalité som levereras på bilden till Telia som ni får på eran TV. Det finns begränsningar för hur mycket multicast trafik som kan finnas samtidigt i Telias fibernät för att det ska undvika störningar för kunderna. Multicast är ganska krävande teknik för ett nätverk, även om det inte kräver lika mycket bandbredd som unicast. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 17 juli 2012 - 22:37
Tack! Två frågor dock: 1. Om det stämmer att boxen endast har version 1.2, hur kan boxen då vara 3D-kompatibel? Trodde 3D i HD fungerade bara från HDMI version 1.3 och uppåt... 2. Enligt databladet har boxen "Dual SCART with RGB, CVBS and S-Video output". Jag kan inte få S-Video ur något av uttagen och jag har inte funnit någon möjlighet att välja S-Video i inställningsmenyn heller. Hur får man igång S-Video utsignalen? Redigerat av pallepaf, 17 juli 2012 - 22:52. Postad 17 juli 2012 - 23:20 http://www.highdefdi..._After_All/4002 Implementationen av HDMI verkar till stor del ske i firmware snarare än hårdkodat på kretsnivå. Det är alltså, med vissa begränsningar, möjligt att stödja version 1.3 åtminstånde delvis. Så att den officiellt bara stödjer 1.2 har nog mer med testning och licenser att göra än vad den faktiskt klarar av med rätt mjukvara. Redigerat av Torrbollen, 17 juli 2012 - 23:26. Postad 18 juli 2012 - 00:27 Av ren nyfikenhet... Varför vill du plocka ut S-video? Postad 18 juli 2012 - 08:56
Jag har extern DVD-inspelare med en RGB-ingång och en S-Video-ingång. Jag har min Viasat-box ansluten till RGB-ingången, då denna box saknar möjlighet att ge S-Video-signal. För att bränna över material från Telia-boxen måste jag i nuläget - när jag inte vet hur man får S-Video-signal från denna box - byta sladd till RGB-ingången på DVD-inspelaren när jag göra DVD-inspelningar. Jag skulle vilja ansluta Telia-boxen via S-Video-ingången och på så sätt aldrig behöva strulet med att byta sladd på baksidan av DVD-inspelaren; eftersom vi talar standardupplösning spelar den ringa kvalitetsskillnaden mellan RGB och S-video ingen roll för mig. Redigerat av pallepaf, 18 juli 2012 - 09:00. Postad 18 juli 2012 - 09:16 Markus Johansson Telia Kundservice Postad 18 juli 2012 - 09:37
Ska detta uppfattas som att S-Video-signalen avsiktligen är inaktiverad? Måste i så fall fråga varför - RGB-signalen som man får ut ur boxen är ju än mer lämpad för att göra högkvalitativa kopior etc., så vilket incitament kan finnas för att ta bort just S-Video? Postad 18 juli 2012 - 10:03 Det går utmärkt att titta på de kanaler som saknar tablå och där pågår program trots att inforutan säger att information om program saknas. Känt problem? Postad 18 juli 2012 - 10:41
Hur skall detta tolkas? Är nya boxar på gång? Eller tillhör den 1963-box som jag fick för en månad sedan dessa nya boxar? I så fall, har Telia några planer på att i nutid ersätta denna1963-box med en som uppfyller dagens krav på funktionalitet? Undrar rab Postad 18 juli 2012 - 11:57
Kan bara bekräfta ovanstående. Varit så i några dagar nu, och gick in här för att läsa om fler hade problemet, och bevisligen 1st. Så vänligen Markus @TeliaKundservice, ta till dig detta och meddela berörda. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |