Du vet alltså inte själv vad den ska kosta?
Det beror på vilken kampanj man använder när beställer den. Jag jobbar med support och vi gör ju garantiutbyte så de kostar allt 0 kr då

Markus Johansson
Telia Kundservice
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34726 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 23 juli 2012 - 21:14
Det beror på vilken kampanj man använder när beställer den. Jag jobbar med support och vi gör ju garantiutbyte så de kostar allt 0 kr då ![]() Markus Johansson Telia Kundservice Postad 23 juli 2012 - 23:55 Företaget jag pratade med är Primetext (www.primetext.tv). Det var de som stod som ansvariga för textningen till programmet jag tittade på. Postad 24 juli 2012 - 09:17 Men såg sedan att det var 178:- med krypteringsavgiften inkluderad. ![]() Tycker iaf att detta var ett steg i RÄTT riktning telia. Nu visar ni ärligt hela summan för folk. (vilket har stått i mindre text innan också givetvis) men detta var ett bra sätt att visa att det är 178:- that´s it ![]() Postad 24 juli 2012 - 12:39
Om man nu får drömma... 1) Pass-through på bildformat 2) En CI-slot modul för alla som vill slippa en extra box. Gärna som utbyte mot föreningens gamla 1910 boxar... Postad 24 juli 2012 - 22:02
Tack! När jag ändå skriver kan jag ju nämna två saker om videobutiken: jag tycker att det är en fantastiskt smidig tjänst, MEN ... 1. Varför finns det inte information om hur länge filmerna finns tillgängliga att hyra? Trist när man sätter sig framför TV:n för att hyra en film man tänkt se under en tid, och så har den precis tagits bort. 2. Ni kör en del av filmerna i pan & scan! Det har hänt två gånger nu att jag hyrt filmer som jag så småningom insett visas i fel bildförhållande. Jag vill gärna se hela filmen jag betalat för. Den förstnämnda punkten är väl en mindre irritation, men den andra gör att jag drar mig för att hyra filmer från er. Redigerat av Unregisteredfe9edec5, 24 juli 2012 - 22:07. Postad 24 juli 2012 - 23:27
Tycker din summering är lite överdriven, (vilket säkert är din mening också för att få svar ![]() Jag har haft Telias DigitalTV sedan uppstarten (var det 2006?) och är jättenöjd med det. Visst har det hänt några saker under tiden, men inget som inte har löst sig ganska smidigt. Men just när det händer så är man ganska sur och det kan nog avspegla sig i denna tråd. Bildkvaliten anser jag vara riktigt bra. Jag har ADSL till 1963-box via HDMI till en Samsung 46 tum LED. Jämfört med den inbyggda boxen i TV:n för marknätet är Telias bild mycket bättre. Jämför man med en bra satellit-anläggning är den säkert sämre men det är inget jag har testat med nuvarande TV. Jag har dock inget att klaga på när det gäller detta. Ska dina föräldrar ha bredband så tror inte jag att de blir besvikna. Jag var ute i samma ärende för ett tag sedan men det blev antenn på taket för mina svärföräldrar bara för att de inte ville ha bredband (lite till åren komna). Annars hade det absolut blivit Telia av den enkla anledningen att jag är väldigt nöjd med det själv. Postad 25 juli 2012 - 08:19
T.ex.: Närmast slumpmässig respons på fjärren. Kanske det mest besvärande/överraskande. Har inte upplevt detta vid något tillfälle tidigare, inte ens på min första Philips TV-fjärr på 70-talet(?). Har försökt att skapa två kanallistor, ett resp. två. Jag hinner inte skifta till två innan bilden skiftar och visar tvåan dubbelkopierad över ettan i samma bild. Även på inställningar visas dubbelkopierade bilder. Lyckas inte nå knappen "Radera". Efter en mängd knapptryckningar görs en "Ominstallation". Skapar en kanallista "Favorit". Sparar. Går till TV-guide. Där visas endast "Alla kanaler". Återvänder till inställningar. Där finns endast "Favorit". Naturligtvis kan jag lära mig leva med detta, jag kan ju se alla programmen. Dock, min tidigare Sony/Boxer-box var mer användarevänlig. Därför, har Telia några planer på att i nutid ersätta 1963-boxen med en som uppfyller dagens krav på funktionalitet? . Redigerat av Unregistered33b3a508, 25 juli 2012 - 08:34. Postad 25 juli 2012 - 10:43
Har precis gjort flera kanallistor i min 1963-box och de finns där att bläddra fram utan problem. I tv-guiden kan jag också bläddra mellan de olika nyligen gjorda listorna. Redigera listor går det också. Allt fungerar helt enkelt. Det måste vara ett lokalt fel hos dig. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar men är det inte så att kanallistor inte bara sparas lokalt i boxen utan även registreras i telestationen? Om så är fallet kan det vara att infon inte når telestationen eller så är din box helt enkelt defekt. Vad gäller fjärren så har jag tre stycken och alla fungerar utan problem. En vid dator, en vid tv-soffan och en vid altandörren där jag står och röker. Redigerat av Bosse-i-skogen, 25 juli 2012 - 10:49. Postad 25 juli 2012 - 18:50 Postad 25 juli 2012 - 19:37 Styr dom bla med iphone appen zappa, Undrar nu om nån lyckas lista ut hur detta protokoll ser ut? Så man kan styra boxen via tcp/udp via tex irule. Postad 25 juli 2012 - 21:42 O.T: kom tillbaka från USA för ett par dagar sedan och där erbjöd man IP-TV där fyra HD-PVR boxar ingick till en enda abonnemang. Cirka 200 tv kanaler och detta till ett pris från 19,99 $ (ca 150 kr) - 49.99 $ (ca 350 kr). Kunde spela in 4 program samtidigt och att få samtliga kanaler i HD (de som har alltså HD-kanaler) kostade 9.99 $ (70 kr) extra i månaden. Dessutom en mäng andra tjänster som ingick som TV on Demand, Movies on Demand och mycket mer. Ibland blir man lite hemmablind och tror att vi ligger så långt före, men icke. Redigerat av Unregistereda360a43b, 25 juli 2012 - 21:42. Postad 26 juli 2012 - 15:46
Det kan ju inte vara genom telefonnätet som i Sverige utan fiber,kabel tv eller liknade. Postad 26 juli 2012 - 20:49
Vi har väl fibernät i Sverige? ![]() Postad 26 juli 2012 - 21:03
Jo men problemet är ju att telia ska få allt att funka på telefonnätet sidan också (Vet att det finns några få funktioner som bara är på fiber). Skulle ip-tv läggas ner på telefonnätet sidan skulle många problem försvinna men man skulle förlora en mängd kunder så skulle ju aldrig funka idag men i framtiden när fiber är mer utbyggt kanske. Postad 27 juli 2012 - 07:56 Postad 27 juli 2012 - 08:41
Det framgick inte vilka tekniska krav som ställdes. Reklamen och erbjudandet uppfattade jag som helt öppet för alla. Frågade faktiskt efter just detta och det svaret jag fick var att i princip alla kunde få det.
Precis. Det borde fungera för några iallafall. Postad 28 juli 2012 - 17:30 SVTr: Hela OS invigningen kom inte med i inspelningen. Tändandet av den olympiska elden saknas ![]() Redigerat av defiant, 28 juli 2012 - 22:26. Postad 29 juli 2012 - 04:52
SVTr är inte SVT Play utan nån sorts primitiv inspelningstjänst där inspelningarna lagras på Telias server. Invigningen blev ju förlängd med 48 minuter så inte konstigt att tändningen inte kom med. Det går ju i repris nu på morgonen med start 06.00, då kanske hela invigningen kommer med även på SVTr. Redigerat av Joakim_A, 29 juli 2012 - 04:53. Postad 29 juli 2012 - 09:11
Telia
Varför har ni inte fixat till så att man kan starta SVTs webb OS kanaler direkt från programbiblioteket? Postad 29 juli 2012 - 11:08 Samma sak med www.svtplay.se och SVTr. Postad 29 juli 2012 - 13:46 Postad 29 juli 2012 - 17:57 varför kan man inte bli tagen på allvar nån gång. betalar massa i månaden utan de funkar bra... stor besvikelse Postad 29 juli 2012 - 22:58
Tror inte det hjälper hur kreativa Telia är, om det inte finns avtal... ![]() Postad 29 juli 2012 - 23:01
Jag håller med..... Speciellt 1) Pass-through på bildformat Postad 30 juli 2012 - 00:33 Ni är förmodligen medvetna om det, men DD-ljudet strular fortfarande på TV4HD. Varje dag sprakar det till rejält i högtalarna. I förrgår sprakade det så högt att förstärkaren gick in i skyddsläge och stängde av sig själv för att inte sabba högtalarna. Jag hoppas innerligt att det fortfarande felsöks på detta, och att det inte har lagts på hyllan under semestern. Vi betalar inte för att få hjärtattack... Postad 30 juli 2012 - 10:20 Postad 30 juli 2012 - 10:35 Postad 30 juli 2012 - 11:27 Och att endast använda sig utav play+ ser jag i dagsläget inte som en lösning. Datum: 2012-07-29 16:16 Svar: Hej! Tack för din förfrågan. Nu har jag kollat upp vad som gäller med Telia play+ och det är inte en kostnadsfri tjänst utan en tilläggstjänst. I dagsläget så finns endast Play+ Barn och Stor som val men utbudet kommer att utökas så småningom. Om man väljer samma kanalpaket på Play+ som man har på sitt digital-tv abonnemang så är det ett lägre pris, till exempel om du har Stor på digital-tv abonnemanget så kostar det 74kr/månad på Play+ istället för 149kr/månad. Med vänlig hälsning Zara Klangh Telia Kundservice Postad 30 juli 2012 - 19:57 Fortsätt drömma. Du har inte förstått varken vad en CI-slot med en CAM utför för funktion eller vad pass-through egentligen innebär. Inget av det du önskar dig är tekniskt möjligt att göra ens om man försöker. Postad 30 juli 2012 - 20:56
Angående CI förstår jag vad du menar. Men du får gärna utveckla det med pass-through. Och vad som gör det omöjligt? //Paul Postad 30 juli 2012 - 22:19 Boxen tar emot en så kallad transportström via nätverket. Inuti transportströmmen finns det flera olika separata dataströmmar. Pass-through innebär att en sådan ström helt oförändrat skickas vidare och avkodas av en annan enhet istället för i mottagaren. När det gäller ljud är förstärkare konstruerad för att kunna ta emot och avkoda originalströmmen för ljudet och datakanalen s/pdif som används är anpassad för att kunna överföra den som den är. När det däremot gäller bildströmmen är det annorlunda. Till att börja med är inte HDMI utformat för att kunna överföra något annat än rent okomprimerat bilddata. Det går alltså över huvudet taget inte att skicka MPEG, MPEG2 eller h264 över HDMI och följdaktligen finns det inte heller några tv-apparater som kan ta emot och avkoda en sådan signal via den datakanalen. Därmed går det itne att göra någon ren pass-through. istället måste bilden avkodas i boxen innan den skickas över till din tv. Det går givetvis att alltid skicka över bilden i den upplösning den är kodad och låta din tv göra upp- eller nedskalning samt hantering av bildförhållanden. Det leder dock direkt in på nästa problem. Det som skall visas på din tv är inte bara bildströmmen utan även all grafik i form av användargränssnitt och textning. Om den då ritas relativt originalbilden kommer eventuell uppskalning och ändring av bildens proportioner som görs av din tv att påverka användargränssnittet som då kan bli konstigt. Dessutom kommer det att potentiellt att ändra sig när du byter från en program till ett annat. Det kanske inte är helt omöjligt att få till något som blir acceptabelt men jag är skeptiskt till att verkligen går att få till bra. Ett dynamiskt skalbart användargränssnit som anpassar sig efter upplösningen känns dels som det kommer kräva mer processorkraft och dels vara svårare att utforma. Redigerat av Torrbollen, 30 juli 2012 - 22:23. Postad 31 juli 2012 - 01:05 Förutom de eviga spraken i DD-ljudet på TV4HD så har ljudet varit mycket ur synk de senaste dagarna. Jag har inte kollat själv, men sambon rapporterade att t.ex morgonprogrammet i helgen och Lotta på Liseberg var helt osynkat. Postad 31 juli 2012 - 09:09
Omöjligt är det ju inte eftersom varje kabelbox på marknaden klarar av detta, så varför ska inte Motorolas missfoster till box göra det. Gällande gränssnittet så klarar det ju redan idag de olika formaten eftersom du kan välja vilket format som ska skickas till tv:n, Det enda jag kan se som hinder är hur snabbt det går att byta kanal. Fördelen man får är att steget med att göra om formaten försvinner, självklart blir steget med att bygga den okomprimerade bilden kvar. Sen var som sagt frågan vad vi ville ha, då kan man inte låta en massa fåniga tekniska begränsningar sätta stopp. Det är problem som Telia får ta hand om. Om inte annat så skulle de kunna svara på varför det inte går. Postad 31 juli 2012 - 10:04 Hjälper ju inte så mycket för dom flesta då man måste ha en TV apparat som klarar av IPTV då med. Skulle iofs gå fixa genom en speciell Telia app för nyare TV apparater men jag tror inte så många vill se TV genom en app. Annat alternativ skulle vara en box som omvandlar signalerna till DVB-C signaler eller liknande. Iofs skulle en modul göra det möjligt att använda en HTPC med XBMC och då får man en ultimat lösning men man slipper inte "extra boxen" där då. Redigerat av Leatherface, 31 juli 2012 - 10:08. Postad 31 juli 2012 - 11:01 Och grisar kan flyga... ![]() Jag upprepar: Det går inte att skicka en transport- eller programström över HDMI och därmed är det fullständigt omöjligt att göra pass-through av bildströmmen via den datakanalen. Att det skulle finnas kabelboxar som kan det, eller för den delen tv-apparater som kan ta emot en sådan dataström, är alltså rent skitsnack. Du har missförstått något igen. Redigerat av Torrbollen, 31 juli 2012 - 11:14. Postad 31 juli 2012 - 11:13
Nu blir jag mycket förvirrad. Det jag menar och det som stod i "önskningen" är en avkodad bild som skickas vidare i sitt native format utan att skalas upp eller ner i boxen. Så är bilden 576p så skickas den ut i 576p och på svt HD så är bilden 1080i så skickas bilden i 1080i. Då är det ju ingen annat "data" format i HDMI intf. än vad som går idag. Redigerat av Paul Holmgren, 31 juli 2012 - 11:15. Postad 31 juli 2012 - 11:36 Jag har redan skrivit exakt det: Det är alltså fullt möjligt att göra som du beskriver. Dock är det i så fall inte frågan om pass-through. För den som inte kan eller förstår tekniken kan säkert upplevas som att märka ord men teknisk sett är det fundamentalt olika saker. Postad 31 juli 2012 - 12:05 Det har diskuteras pass-through i denna tråd tidigare och då har vi vad jag kan förstå alltid menat att orginalformatet och upplösning på bilden skall skickas vidare inte transformeras till en och samma för alla kanaler. Att boxen måste göra om signalen till en för tv'n användbar signal har jag givetvis sett som självklart. Postad 01 augusti 2012 - 18:39 Är det detsamma som Play-symbolen, som andra kanaler har? Men man verkar bara kunna spela upp det program som pågår på Eursport? ![]() Postad 02 augusti 2012 - 08:50 Det synes vara på den tekniska sidan som bristerna fortfarande är uppenbara. Redigerat av Unregistered33b3a508, 02 augusti 2012 - 13:51. Postad 02 augusti 2012 - 14:54 Redigerat av Dataz, 02 augusti 2012 - 14:55. Postad 02 augusti 2012 - 16:23 Postad 02 augusti 2012 - 17:25 Varför är dina inlägg annorlunda än alla andras? När alla andra gör ett inlägg får jag ett mail från forumet med texten och en URL till forum tråden. När du skriver ett inlägg så blir det alldrig någon URL! Har du ändrat något på inställningar i forumet? Mvh Paul Postad 02 augusti 2012 - 20:21
Inte så värst tablå-aktigt, men: Du kan ta upp EPG:n med gul knapp, och trycka Gul igen för att göra en sökning och sen söka på den kanal du är intresserad av. Eller så använder du en dator och surfar till http://tvsajten.com/tv eller http://tvsajten.com/tb istället ![]() Postad 03 augusti 2012 - 08:59
Nej! Redigerat av Unregistered33b3a508, 03 augusti 2012 - 09:01. Postad 03 augusti 2012 - 11:47 Tack, bästa tipset än så länge. Ser man ett program kl 08 på morgonen och vill spela in motsvarande nästa dag är det ju tungt att stega sig fram i den vanliga tv-guiden. Det borde vara lättare att från guiden välja en enstaka kanal som man vill se de kommande dygnen för. Postad 03 augusti 2012 - 22:31
Snabbspolning- och skipknappen flyttar TV-guiden en dag framåt per tryck. Postad 04 augusti 2012 - 09:46 Bra info! Testade att söka enligt tips från elofu17 och det fungerade också bra. Det verkar finnas tablå tre dygn framåt. 5 användare läser detta ämne2 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |