Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!

2072 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 augusti 2008 - 17:45

lely
  • lely
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hur vet man om man har en CA som det funkar med?

NY BETA MJUKVARA DILOG FÖR FÖLJANDE MODELLER:
-DILOG DT-555 DVR NAVIGATOR
-DILOG DT-550DVR NAVIGATOR
-DILOG DT-550DVR/PVR*
Läs noga igenom denna information innan du installerar mjukvaran så vet du vad du kan förvänta dig av funktionen.
Var medveten om att detta är en ”beta” mjukvara vilket betyder att den kan innehålla fel och buggar som DILOG ej ansvarar för.
Tanken med en BETA mjukvara är att DILOG, efter våra interna tester skall få tillbaka rapporter, kritik och kommentarer från användare för att sedan färdigställa den slutgiltiga versionen som lanseras publikt.
Om utsändningen i nätet:
Teracom/Boxer har för närvarande en störning som påverkar funktionen i både DILOG DT-550 DVR med mjukvara 1,18 eller äldre och andra märken av boxar. Detta påverkar alltså alla boxar som har CA modul av märket SCM och modulserienummer som startar med 1131.
Notera att det inte är fel på modulen utan denna modul är bara känsligare för den störning som för närvarande finns. För mer information om detta läs BOXERS information:
Från BOXERS webb:
Tillfälligt problem med CA-moduler
Vi har för närvarande problem med att bilden fryser med jämna mellanrum när man tittar på kodade kanaler. Problemet uppstår endast vid användande av CA-modul dvs då din mottagare är inbyggd i TV:n eller du har en digitalmottagare som använder sig av CA modul. Vad felet beror på är inte känt i dagsläget. Felsökning pågår.
http://www.boxer.se/?page=1289
Den nya mjukvaran:
Beta version V104_Beta14” är i nuläget främst avsedd för DILOG DT-555/550 DVR NAVIGATOR då dessa boxar levererats med en CA modul som skiljer sig från de moduler som levererats med den tidigare modellen DILOG DT-550DVR/PVR.
Mjukvaran kommer, så fort störningarna i nätet åtgärdats att fungera utan problem även i DILOG DT-550DVR/PVR.
Summa summarum är det på det sättet att har ni en CA modul från SCM eller SMAR DTV och lägger in den aktuella mjukvaran så kan bildstörningar förekomma på kodade kanaler tills dess att Teracom / BOXER löst problemet i nätet.
Den nya mjukvaran skall inte påverka tidigare inspelat material men det är nödvändigt att göra en fabriksreset av boxen och ny kanalsökning efter installationen.

Dilog fick under mitten/ slutet av 2006 in en sändning med CA moduler som orsakat problem som yttrar sig genom dålig mottagning, avsaknad av kodade kanaler eller sporadiskt bortfall i bild och ljud.

Detta gäller CA moduler med serienummer som börjar med:
11310608xxxxxx,11310612xxxxxx, 11310620xxxxxx,11310635xxxxxx, 11310639xxxxxx,11310648xxxxx.

Fast jag har en SCM modul med serienummer som börjar på 1131 och det fungerar bra ändå.

Postad 13 augusti 2008 - 18:46

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Teracom/Boxer har för närvarande en störning som påverkar funktionen i både DILOG DT-550 DVR med mjukvara 1,18 eller äldre och andra märken av boxar. Detta påverkar alltså alla boxar som har CA modul av märket SCM och modulserienummer som startar med 1131.

Detta har som synes inget att göra med om huruvida boxen kan uppgraderas till Navigator eller inte. Har dessutom fått för mig att detta problem är löst.

Däremot snackades det om att det inte funkade med vilken CA-modul som helst i det fall att man abonnerade på Navigator-tjänsten eftersom den krävde lite mer kapacitet för att avkodas. Men det kanske inte stämmer längre. Tidigare var man väl tvungen att lämna in boxen för uppgradering till Navigator-firmware och då raderades hårddisken. Behövs ju av allt att döma inte nu så saker verkar ju ändra sig.

Postad 21 augusti 2008 - 21:33

Paddy2005
  • Paddy2005
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Så, har nu fixat mitt nätaggregat. Det var det som tjallade i min box. Den bild som visades här i forumet stämde inte överrens med hur mitt nätagg såg åt. Jag hade kondingar med lite andra värden, inga konstigheter dock att identifiera rätt kondingar, löda loss och ersätta dem. ELFA stod för leveransen. Kostnad för kondingarna 26Kr. Hutlös frakt dock med tanke på kostnaden för komponenterna :-)

Nu är allt frid och fröjd igen.

Alfista har dock rätt. Ingen ide att byta box till något som man ändå måste kassera inom kort då H264 sändningarna kommer igång. Så nu får den gå fram tills dess det är dags att byta box igen pga teknikskifte.

Postad 22 augusti 2008 - 10:20

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Alfista har dock rätt. Ingen ide att byta box till något som man ändå måste kassera inom kort då H264 sändningarna kommer igång. Så nu får den gå fram tills dess det är dags att byta box igen pga teknikskifte.

Nja, "måste kassera inom kort" är kanske lite väl starkt uttryckt. Det kommer att finnas sändningar att ta emot ett bra tag framåt, så ett byte "måste" man ju inte göra om man inte till varje pris vill ha någon av de kanaler som först dyker upp med H264. Jag kollade vilka som stod först på tur och kom fram till att jag ändå inte kommer att titta på någon av dem. Men om man köper en ny box så bör man ju se till att den kan ta emot allt som finns idag (eller inom ett år som det handlar om i detta fall).

Postad 02 september 2008 - 08:08

Unregisteredce969e9e
  • Unregisteredce969e9e
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Så, har nu fixat mitt nätaggregat. Det var det som tjallade i min box. Den bild som visades här i forumet stämde inte överrens med hur mitt nätagg såg åt. Jag hade kondingar med lite andra värden, inga konstigheter dock att identifiera rätt kondingar, löda loss och ersätta dem. ELFA stod för leveransen. Kostnad för kondingarna 26Kr. Hutlös frakt dock med tanke på kostnaden för komponenterna :-)

Har du någon bild på hur ditt nätaggregat ser ut och vilka kondingar du använde? Då kan jag fixa fram delarna innan jag river min box.
/Marcus

Postad 02 september 2008 - 19:44

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Jag har en gammal 550 och har väl aldrig varit nöjd med den pga alla buggar. Nu har den dock ballat ur helt och hållet och jag har för tillfället inte råd med en ny BRA box... Tänkte bara höra om det är någon som känner igen symptomen ocg har en lösning även om jag har en känsla av att det bara är att kasta den...

När man sätter på den är det oftast ingen signal på några kanaler i boxerpaketet utan bara på ettan och tvåan.
Ibland får man dock en bild som börjar som ett eller två stora block och som sedan sakta blir bättre och bättre tills man sitter med en endast lite lätt hackande och pixelerad bild efter ca 2 minuter.
Ytterligare två minuter senare kommer ett litet knäpp och ett kort vinande från boxen och så hänger den sig så att man får starta om den och börja om igen.

Någon?

Postad 02 september 2008 - 23:50

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Gjorde en ny kanalsökning på min Dilog DT-550 DVR Twin Tuner och hittade P1, P2 och P3. Problemet är att jag hör inget från dessa kanaler. Kör jag via Pioneer 508XDs inbyggda box så funkar radio kanalerna hur bra som helst.

Någon mer som har problem med detta?

Postad 03 september 2008 - 07:32

Mr. Walker
  • Mr. Walker
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Gjorde en ny kanalsökning på min Dilog DT-550 DVR Twin Tuner och hittade P1, P2 och P3. Problemet är att jag hör inget från dessa kanaler. Kör jag via Pioneer 508XDs inbyggda box så funkar radio kanalerna hur bra som helst.

Japp! Inget tut i luren här heller. Märkligt.

Postad 03 september 2008 - 10:08

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Japp! Inget tut i luren här heller. Märkligt.

Har skrivit till deras support och återkommer när jag fått svar.

Postad 03 september 2008 - 10:17

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

När man sätter på den är det oftast ingen signal på några kanaler i boxerpaketet utan bara på ettan och tvåan.
Ibland får man dock en bild som börjar som ett eller två stora block och som sedan sakta blir bättre och bättre tills man sitter med en endast lite lätt hackande och pixelerad bild efter ca 2 minuter.
Ytterligare två minuter senare kommer ett litet knäpp och ett kort vinande från boxen och så hänger den sig så att man får starta om den och börja om igen.

Det beror sannolikt på dåliga elektrolyter i nätdelen, ett fel som diskuteras en del i tråden tillsammans med förslag på lösning. Är man lite elektronikkunnig eller har någon i bekantskapskretsen som vet vilken ände på lödpennan man helst håller i så brukar snabbaste och enklaste lösningen vara att byta dessa, det kostar inte så mycket. Har man garanti kvar så skall det ju inte heller vara några problem och eftersom de flesta boxar lär ha mindre än tre år på nacken så kan man även åberopa reklamationsrätten men i båda fallen blir man ju av med boxen ett tag.

Postad 03 september 2008 - 11:41

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0

Det beror sannolikt på dåliga elektrolyter i nätdelen, ett fel som diskuteras en del i tråden tillsammans med förslag på lösning. Är man lite elektronikkunnig eller har någon i bekantskapskretsen som vet vilken ände på lödpennan man helst håller i så brukar snabbaste och enklaste lösningen vara att byta dessa, det kostar inte så mycket. Har man garanti kvar så skall det ju inte heller vara några problem och eftersom de flesta boxar lär ha mindre än tre år på nacken så kan man även åberopa reklamationsrätten men i båda fallen blir man ju av med boxen ett tag.

Ouch, för sent! Jag föll för trycket från de övriga familjemedlemmarna och beställde en ny box från boxer. En SAGEM 64160. Jag är nu låst till boxer fram till december 2011 B)

Troligen väldigt dumt gjort men jag tror min dilog är äldre än tre år och Sagem kan ju inte vara sämre iallafall. Fast när jag nu läser inläggen i 64160 -tråden börjar man ju undra... Hann bara med att läsa användarrecensionerna innan jag var tvungen att bestämma mig och där såg det ju bra ut (8,5/10).

Nåja när denna nya box bråkar så mycket att man kastar ut den genom fönstret kanske man har tillräckligt med kosing för att casha en Topfield eller dyl utan abonnemangsrabatt...

Postad 03 september 2008 - 12:03

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Troligen väldigt dumt gjort men jag tror min dilog är äldre än tre år och Sagem kan ju inte vara sämre iallafall. Fast när jag nu läser inläggen i 64160 -tråden börjar man ju undra... Hann bara med att läsa användarrecensionerna innan jag var tvungen att bestämma mig och där såg det ju bra ut (8,5/10).

De verkar ha haft mycket barnsjukdomar på den senaste generationen, men ser man till förra generationen så verkar det som Sagem fick rätt bra ordning på den med tiden och det påstås ju vara en ny uppgradering på G vilken dag som helst så det skall nog bli bra.

Nåja när denna nya box bråkar så mycket att man kastar ut den genom fönstret kanske man har tillräckligt med kosing för att casha en Topfield eller dyl utan abonnemangsrabatt...

Tja, själv är jag inte så imponerad av Topfield. Visst, de funkar rätt bra direkt ur boxen men kollar man med användare så är de knappast buggfria de heller. Gillar man att tweaka och dona så ger boxen stora möjligheter till det, och då kan det högre priset anses motiverat, annars hade jag satsat på något annat.

Postad 03 september 2008 - 15:33

andypandyswe
  • andypandyswe
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Blåst av boxer igen!

När Dilogen nu gick sönder och jag skulle köpa en ny box med abonnemangsrabatt fick jag ju höra att det gamla basabonnemanget gått ut men att när jag beställde ett tvillingkort i december förra året bundet på 24 månader så bands även basabonnemanget på ytterligare 24 månader. Detta hörde jag inte ett ord om när jag beställde tvillingkortet.

Lyckades idag tjata mig till en Sagem med 24 månaders förlängning (till dec 2011 i och med att jag redan har bindning till dec 2009) och Navigator kostnadsfritt under denna period för 995:- Frågade specifikt om Navigator ingick ända tills dec. 2011 svar:JA.

Fick nyss bekräftelsen och där står Navigator gratis i 24 månader, dvs till sept. 2010! Ringde upp dom men dom envisas med att det är så det är och går inte att ändra.

Inte jättemycket pengar det handlar om men är så trött på alla J**la skojare.

Sorry att Inlägget inte handlar så mycket om Dilogen (förutom att det var den som pajjade) men var tvungen att skriva av mig.

/A

Postad 04 september 2008 - 15:59

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Nu har jag fått svar:

Vi håller på och undersöker detta för närvarande. Problemet består i att radion i nuläget skickas ut som en tv-tjänst vilket boxen inte uppfattar.

Best regards/ Med Vänlig Hälsning

DILOG NORDIC AB

Postad 04 september 2008 - 16:55

Mr. Walker
  • Mr. Walker
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Tack för detta! Ordning och reda.

Postad 04 september 2008 - 17:18

Owe_n
  • Owe_n
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nu har jag fått svar:

Vi håller på och undersöker detta för närvarande. Problemet består i att radion i nuläget skickas ut som en tv-tjänst vilket boxen inte uppfattar.

DILOG NORDIC AB

Är det någon som vet om det fungerar på samma sätt på Navigatorboxarna med nya programvaran (1.04 Beta)?

Postad 30 september 2008 - 19:28

chrilleg
  • chrilleg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
*massa text*

Hittade svaret längre bak i tråden.....

Redigerat av chrilleg, 30 september 2008 - 19:47.

Postad 06 december 2008 - 17:06

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Har en box som jag fått av min brorsa. verka ha en del problem på vissa kanlaer discovery bla. det pixlar sig rätt ofta. men när jag provade en nyare ca modul som jag har i en annan box verar det fungera fint.

Den gamla är en sån där röd/vit SCM Microsystem rev 1.0

signalen är ju bra och fryser/pixlar inte med fria kanaler.

Är det så att den gamla ca-modulen kan dra för mycket ström, och kan det vara ide och byta kondingarna som jag läste nånstans. vilka det nu var.

Redigerat av Unregistered2a53b113, 06 december 2008 - 17:08.

Postad 06 december 2008 - 19:11

hank the hunk
  • hank the hunk
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Har en box som jag fått av min brorsa. verka ha en del problem på vissa kanlaer discovery bla. det pixlar sig rätt ofta. men när jag provade en nyare ca modul som jag har i en annan box verar det fungera fint.

Den gamla är en sån där röd/vit SCM Microsystem rev 1.0

signalen är ju bra och fryser/pixlar inte med fria kanaler.

Är det så att den gamla ca-modulen kan dra för mycket ström, och kan det vara ide och byta kondingarna som jag läste nånstans. vilka det nu var.

Hej,

Kolla detta:

/henrik

Min box har på senare tid blivit känsligare och känsligare i mottagningen, frysningar och fält med suddiga pixlar finns i bilden/ mina betalkanaler fungerar inte längre.
Dilog fick under mitten/ slutet av 2006 in en sändning med CA moduler som orsakat problem som yttrar sig genom dålig mottagning, avsaknad av kodade kanaler eller sporadiskt bortfall i bild och ljud.

Detta gäller CA moduler med serienummer som börjar med:
11310608xxxxxx,11310612xxxxxx, 11310620xxxxxx,11310635xxxxxx, 11310639xxxxxx,11310648xxxxx.

För att enkelt kontrollera om det är CA modulen som är orsaken kan man trycka ur modulen, låta boxen stå strömlös en liten stund, kontrollera om bilden är som den skall på de fria kanalerna t.ex kanal1, tv2, tv4, tv6
Om bilden nu är stabil kan modulen ev. bytas hos återförsäljaren (hör med återförsäljaren först om detta är möjligt) eller skicka in modulen direkt till Dilog på adressen nedan, så byter Dilog ut modulen med vändande post. Glöm ej att bifoga en retur adress.
Dilog Nordic AB
Faktorvägen 9
434 37 Kungsbacka

Postad 06 december 2008 - 19:30

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
min faller under 11310635xxxxxx

Skickar väl den till dilog så får se, behöver man kontakta dom innan, eller räcker det med nåt medelande i brevet?.

Postad 06 december 2008 - 22:11

hank the hunk
  • hank the hunk
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Jag bara skickade in den till Dilog tillsammans med en lapp med min adress, plus att jag skrev att jag vill ha den utbytt.

Sen kom det en ny i brevlådan några dagar senare och alla problem med pixels och etc försvann.

/h

Postad 14 december 2008 - 08:21

skonbaj
  • skonbaj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hallo alla.

Jag får upp meddelande hårddisk ej installerad. Är det någon som har erfarenhet av detta. Är det disken som rasat eller något annat. Tacksam för tips om man kan åtgärda detta själv.

Redigerat av skonbaj, 14 december 2008 - 09:18.

Postad 14 december 2008 - 11:17

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Hallo alla.

Jag får upp meddelande hårddisk ej installerad. Är det någon som har erfarenhet av detta. Är det disken som rasat eller något annat. Tacksam för tips om man kan åtgärda detta själv.

Jag har för mig att hårddiskkabeln skakat loss på några maskiner. Kan ju vara värt att lyfta på locet och kolla.

Postad 15 december 2008 - 14:30

Unregisteredc2ff7bf9
  • Unregisteredc2ff7bf9
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Symtom på att nätdelen börjar gå åt fanders. Fick min fixad av dilog trots att garatin nyligengått ut.

Postad 15 december 2008 - 20:55

skonbaj
  • skonbaj
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. Beställde en ny från Boxer igår, Sagem 94250, 1495 med 24 mån förlängning. Hoppas den snart dyker upp. :)

Redigerat av skonbaj, 15 december 2008 - 20:57.

Postad 30 januari 2009 - 09:30

Unregistered41576
  • Unregistered41576
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Väcker liv i min favorittråd...
Har liknande problem som många här med att nätdelen verkar ställa till bekymmer, har bytt nästan alla kondingar men det har inte löst problemet. Några kondingar blev ett lite högre spänningsvärde med samma kapacitans, jag har hört mig för och det ska inte spela någon roll, Någon som kan verifiera detta?
Om jag mäter spänningarna från spänningsdelen så verkar det som om alla spänningar utom en är ok. Det finns ju 5V på 3 ställen, en som går till hårddisken, uppmätt till 5V sedan 2 st till själva CPU kortet där även CA modulen sitter. Dessa är märkta +5VS (uppmätt ok) och +5VD som jag bara mäter upp till c:a3,6V, kan höjas något om jag kopplar ur CA modulen.
Är det någon som vet vad som skiljer dessa två matningar? Någon som kan mäta på sin box vad spänningarna är.

Jag hade tröttnat lite på boxern innan den pajjade men vill inte sätta mig in i hela arbetet med att köpa en ny box just nu, pga genomgående sopig kvalitet på all elektronik som säljs idag. På dilogen hade jag åtminstone lärt mig att leva med felen och buggarna. Sitter nu med en oinspelbar box, vilket mörker. Jag måste följaktligen titta på tv när programmen sänds samt även titta på reklamen, det har jag inte behövt göra på 3 år så det känns helt fel.

Att ringa boxer och förlänga är inte ett alternativ eftersom jag så fort telia fixar så att man kan spela in på sin bredbandsTV kommer att byta till just detta, någon som har koll på när detta kommer ske???

Tacksam för svar
/Daniel

Edit:
Jag tog tag i det hela och bytte alla kondesatorerna på spänningsdelen, fick därmed upp spänningen till 5V och boxer började således också att fungera. 70kr och lite tid var vad det kostade mig.

Redigerat av Unregistered41576, 30 januari 2009 - 11:23.

Postad 01 februari 2009 - 10:35

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Några kondingar blev ett lite högre spänningsvärde med samma kapacitans, jag har hört mig för och det ska inte spela någon roll, Någon som kan verifiera detta?

Kul att du lyckades fixa felet!
Jag kan bekräfta att det inte spelar någon roll att märkspänningen på kondingarna är högre än tidigare, men ökad märkspänning ökar också kondensatorns storlek. Men har du bara plats för den så spelar det ingen roll.

Postad 04 februari 2009 - 15:49

ford-p
  • ford-p
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har haft frysningar först på betalkanaler sedan även fria kanaler. Därefter svart på alla kanaler och "hårddisk ej installerad"
Jag skickade nedanstående text till inköpsstället och fick boxen (2,5 år gammal) lagad utan kostnad.

"Efter sökande på nätet så ser jag att mina problem stämmer överens med ett flertal andra som har haft en undermålig nätdel. Mottagaren har stått luftigt i en möbel med öppen fram och baksida, den har inte heller stått ovanpå en annan apparat heller samt har varit avstängd regelbundet.

Jag vill reklammera min Dilog 550 enligt konsumentköplagen som ger rätt till reklamation inom 3 år. Jag ser det som ett ursprungligt fel eftersom en nätdel ska vara dimensionerad så att den klarar av normalt användande minst 3 år. Samt att ett flertal andra har haft samma fel och fått dessa kostnadsfritt reparerade
."

Postad 13 februari 2009 - 10:37

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Nu har jag fått svar:

DILOG NORDIC AB

Ännu ett svar...
Hej, Teracom har fortfarande inte gett något klart besked, vi har därför gått vidare trots detta för att ta fram mjukvara i vilket fall. Då mjukvaror finns klara kommer de att i första hand presenteras på webben.

Postad 09 mars 2009 - 12:48

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Nu har jag fått samma nätdelsproblem på DT-550n som en del andra haft..

Boxen tappar signalen om man stoppar i CA-modulen, och när hårddisken stängs av. När man startar en inspelning blir mottagningen dålig, och bilden pixlar sig och hackar.

Ni som beställde kondensatorerna från ELFA.. har ni möjligvis kvar komponentlistan ? Har hittat det här i ett tidigare inlägg i tråden:
====
Byt följande:
C41 1000µF/16V
C11 470µF/10V
C21 & C23 1000µF/10V
C81 470µF/16V.
====

470 verkar det inte finnas 10-voltare av. Märkspänningen ska väl kanske inte spela någon roll, men eftersom det påverkar dimensionen på kondensatorn, så måste den åtminstone rymmas på den avsedda platsen..

Vilken av de 10 olika sortens 105-graders radiella kondensatorerna är mest lämpliga för nätdelen ?

/PeO

Postad 10 mars 2009 - 08:48

Sveind
  • Sveind
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan du utröna nåt av detta?
Pos Artikelnr Benämning BeställdAntal Lev.datum Totalt
1 67-163-51 Ellyt TK 1000uF/25V RM5 11 2008-06-25 3,68
2 67-150-07 Lågimp ellyt 470uF/16V 2m 11 2008-06-25 4,63
3 67-151-30 Lågimp ellyt 470uF/35V 2m 11 2008-06-25 8,94
4 67-162-60 Ellyt TK 1000uF/10V RM5 33 2008-06-25 5,97
5 67-162-78 Ellyt TK 2200uF/10V RM5 11 2008-06-25 3,88
6 67-151-55 Lågimp ellyt 47uF/50V 2m 11 2008-06-25 2,04
7 67-163-44 Ellyt TK 470uF/25V RM5 11 2008-06-25 2,20
8 67-150-56 Lågimp ellyt 220uF/25V 2m 11 2008-06-25 4,15
9 67-151-06 Lågimp ellyt 100uF/35V 2m 11 2008-06-25 3,15
10 67-162-60 Ellyt TK 1000uF/10V RM5 11 2008-06-25 1,99
11 67-150-56 Lågimp ellyt 220uF/25V 2m 11 2008-06-25 4,15

Postad 10 mars 2009 - 13:01

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Tackar för listan. Ser att det är lite för många av allt, och för många sorter, men jag kollar närmare på de som stämmer överens eller nästan (voltmärkningen). Sen är det väl av vad jag hittat och läst att man helst ska använda lågimpedanskondingar.

Håller på kolla med stället jag köpte boxen på om reklamation, och ska in med boxen dit under morgondagen. Det spelar ingen större roll om det tar 2 eller 3 veckor innan den är tillbaks, bara vi får nåt att låna under tiden. Dilog byter tydligen hela nätdelen, så det är på det viset ett bättre alternativ än att bara byta 5 kondingar.

/PeO

Redigerat av peoy, 10 mars 2009 - 13:02.

Postad 20 mars 2009 - 14:59

Mheel
  • Mheel
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Någon som haft samma problem som jag har. Dom senaste dagarna har fjärrkontrolen slutat att fungera. Men det verkar inte vara fjärrkontrollen som är kass. Ser på boxen att den får in signal men det händer inget. Startar jag om boxen så fungerar allt. Efter kanske 5 timmar så är det likadant igen. Har fått boxen uppdaterat till senaste mjukvaran med navigator i.

//Mheel

Postad 20 mars 2009 - 20:43

ZoDyUm
  • ZoDyUm
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har också råkat ut för detta fel. Plus en massa andra fel, har länge tänkt att skriva till Dilog och klaga men har inte fått tummen ur och gjort det ännu.

Postad 04 april 2009 - 12:26

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Jag har också råkat ut för detta fel. Plus en massa andra fel, har länge tänkt att skriva till Dilog och klaga men har inte fått tummen ur och gjort det ännu.

Ja, det enda positiva jag kan se är att man inte är ensam om att den här boxen blir sämre och sämre, ska den verkligen inte hålla längre än så här ?

/ J

Postad 04 april 2009 - 12:30

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Ett problem jag har, kanske finns någon som har en lösning på detta ?

Kan man inte ändra tiderna när man reserverat en inspelning ?

Tv4 har glömt att tänka.

Problemet är nämligen att de har en sändning som mitt i alltihop efter ca: 1 timme väljer att gå över till visa resten i Tv4 plus och dumt nog så är det 5 minuters överlappning, jag skulle ju vilja spela in allt men tvingas att välja vilken halva av sändningen jag ska missa, helidiotiskt om man inte kan redigera timerinspelningarna, eller kan man det ?

Jag har letat och försökt men kan inte hitta något sätt att göra det på.

Tips någon ?

/ J

Postad 04 april 2009 - 12:43

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Kan man inte ändra tiderna när man reserverat en inspelning ?

Jovisst, annars hade man väl aldrig fått se slutet på CSI-avsnitten i femman.....

I ditt specifika fall skulle jag börja med att reservera den första halvan av sändningen. Gå sedan ur EPGn och tryck på inspelningsknappen. Välj "Gå till timer". Du får upp en ruta för att programmera manuellt, den trycker du bort med Exit. Välj den inspelning du nyss reserverade och tryck på grön knapp. Justera "Varaktighet" med piltangenter eller siffertangenter och lagra sedan och hoppa ur programmeringsläget.
Därefter går du in i EPG igen och reserverar den andra halvan.
Två saker att tänka på; den första programmeringen är inte längre rödmarkerad i EPG eftersom tiderna inte stämmer och du får tyvärr ett glapp på en minut eftersom boxen inte spelar in "kant i kant".

Postad 04 april 2009 - 13:14

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Puh, tänkte väl att det måste gå på nåt sätt, men snacka om att det är omständigt, men det går ju vilket var det viktigaste.

Hoppas man väljer "1-minuts-glappet" på rätt ställe då, det glappet förstår jag inte varför boxen behöver, det är ju ruskigt irriterande, brukar spela in från Discovery och enda gången man får se slutet är om man spelar in nattetid för då är det inte så mycket reklam som sabbar schemat av sändningarna.

Det glappet råkar man ju inte ut för med andra recorders, iaf inte på min gamla Sony dvd-recorder behövdes det, visseligen en analog variant som i stort sett bara bytte kanal och påbörjade en ny inspelning, brukar det vara ett glapp på digitala sändningar kanske.

Hur som helst, tack för snabbt svar på min fråga.

Mvh ! J

Postad 05 april 2009 - 22:24

Carl_A
  • Carl_A
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nu har även jag bytt kondensatorerna som angavs i tråden . och vips - började boxen fungera igen!

Tack alla ni som skrivit inlägg om detta!

Postad 13 april 2009 - 19:18

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
min DT-550 box är kopplad med analoga R/L audio-kablar till en stero sedan ett år tillbaka. Bilden går via Scart, och TV-s ljud är avstängt. För en vecka sedan slutade det komma ljud, och efter att ha testat med andra kablar och min dator in stereon's audio-ingång så misstänker jag att boxens analoga ljudutgång lagt av. Boxen har ju en digital ljudutgång också, men jag har ingen motsvarande ingång på stereo eller tv att testa med.

Någon som har något tips, något annat jag kan testa innan det blir en retur eller reparation? Boxen funkar kanon så jag är inte speciellt sugen på att byta (dessutom är hustrun numera en fena på fjärren, och att börja om den resan känns inte speciellt attraktivt, om ni förstår vad jag menar ...)

A

Postad 14 april 2009 - 10:25

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

min DT-550 box är kopplad med analoga R/L audio-kablar till en stero sedan ett år tillbaka. Bilden går via Scart, och TV-s ljud är avstängt. För en vecka sedan slutade det komma ljud, och efter att ha testat med andra kablar och min dator in stereon's audio-ingång så misstänker jag att boxens analoga ljudutgång lagt av.

Det är inte så att någon råkat ställa om till digitalljud. Borde iofs bara påverka SVT, men kanske värt att kolla. Går det inte att ändra direkt med knappen på fjärren (den på nedersta raden med en högtalare och ett frågetecken) så får man kanske ge sig in i menyerna och röja.

Postad 17 april 2009 - 19:46

Mheel
  • Mheel
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Nu har boxen packat ihop helt. Har ingen mottagning alls längre. När man kollar mottagningsnivån är den bara runt 5 %. Provar jag med annan box är den 70-90%. Har felsökt idag på den och mäter jag på tuner 2 så får jag inte någon kontakt mellan in och ut, det får jag på tuner 1. Då måste det väl vara att den ena tunerdelen är kass!! Vet någon var man kan köpa en ny sådan?
Har beställt en ny box men vill göra ett försök på att få igång denna.

//Mheel

Postad 17 april 2009 - 20:04

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Det är inte så att någon råkat ställa om till digitalljud. Borde iofs bara påverka SVT, men kanske värt att kolla. Går det inte att ändra direkt med knappen på fjärren (den på nedersta raden med en högtalare och ett frågetecken) så får man kanske ge sig in i menyerna och röja.

Problemet löst. Följde råd från Martin på Dilog och gjorde en 'factory reset' av boxen. Efter det så funkar ljudet igen.

Postad 26 april 2009 - 15:23

Mrxx
  • Mrxx
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på dt-550 dvr och dt-550 pvr?

Postad 27 april 2009 - 15:19

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på dt-550 dvr och dt-550 pvr?

Ingen alls. Nånstans längs vägen bytte man benämning från PVR till DVR i menyer o dyl men det är samma box under skalet. Vete fasen om det ens såldes 550 med DVR-märkning på fronten.

Postad 12 maj 2009 - 09:23

Beast
  • Beast
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Min 550 är från hösten 2005 och har börgat strula nu.

Ingen signal... ca 5 i styrka och kvalite
Hittar inte HD

Är det någon runt Eskilstuna trakten som är en hejare på att löda som skulle kunna kika på den?

Den är aldrig uppdaterad kanske bör tilläggas...

MVH PO

Postad 03 juli 2009 - 23:31

hjn76
  • hjn76
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej! Har läst igenom tråden och försöker nu byta kondensatorer i min Dilog. Tyvärr verkar det inte vara samma modell som anges i tråden så varken bilderna eller numrerna stämmer riktigt för mig.

De kondensatorer som ser felaktiga ut är:
C11,C21=1500uF 10V
C22=1000uF 10V
C23,C31=2700uF 10V

Hittar inte dessa alls hos ELFA. Är det här fel typ eller? Länk till ELFA

Är inte alls så elektronikkunning tyvärr, kan nån hjälpa mig. Går det att byta ut mot andra komponenter?

Mvh, Henric

Postad 21 juli 2009 - 20:13

t92joe
  • t92joe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej! Har läst igenom tråden och försöker nu byta kondensatorer i min Dilog. Tyvärr verkar det inte vara samma modell som anges i tråden så varken bilderna eller numrerna stämmer riktigt för mig.

De kondensatorer som ser felaktiga ut är:
C11,C21=1500uF 10V
C22=1000uF 10V
C23,C31=2700uF 10V

Hittar inte dessa alls hos ELFA. Är det här fel typ eller? Länk till ELFA

Är inte alls så elektronikkunning tyvärr, kan nån hjälpa mig. Går det att byta ut mot andra komponenter?

Mvh, Henric

Se om du hittar några med lika eller högre märkspänning. Tänk dock på att de blir fysiskt större så de får plats. Kapacitansen skall vara samma.

ELFA:
67-234-64 Elektrolytkond 1500uF/25V
67-150-15 Lågimp elyt 1000uF/16V 2m
67-228-47 Elektrolytkond 2700uF/16V

Dessa bör väl kunna funka. Kolla dock att de får plats. Har bara gjort en snabb slagning så dubbelkolla att de verkar passa.

Om någon anser att jag har fel så säg gärna till

Postad 02 september 2009 - 22:55

No88e
  • No88e
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Brf-föreningen har precis börjat sända ut digital-tv och har då valt DVB-C.
Tänkte bara höra om det är nån som vet om det är möjligt att byta ut mottagarenheten till en för dvb-c?

Postad 03 september 2009 - 09:27

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0
Går i praktiken inte att bygga om till DVB-C.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.