Tusan också, har åkt på förkylning och har gjort ett PRC-test nu och väntar på svar. Det var 10 gånger värre än jag trott att peta sig i svalget med en tops. Blir lite förundrad när jag ser folk stå i kö för att hämta och lämna sina test. Många har inte munskydd och håller inte avstånd.
Corona och hur den sprids och är aktiv
Postad 16 september 2021 - 12:52
Åkte du iväg och gjorde testet trots symptom? Det går väl att få levererat hem?
Postad 16 september 2021 - 16:06
Åkte du iväg och gjorde testet trots symptom? Det går väl att få levererat hem?
Tusan också, har åkt på förkylning och har gjort ett PRC-test nu och väntar på svar. Det var 10 gånger värre än jag trott att peta sig i svalget med en tops. Blir lite förundrad när jag ser folk stå i kö för att hämta och lämna sina test. Många har inte munskydd och håller inte avstånd.
Jag får inte heller ihop detta. Åkte du trots symptom och hämtade ditt egna test? De andra som stod i kön var förhoppningsvis symptomfria och hämtade åt någon annan.
Postad 16 september 2021 - 17:10
Jag får inte heller ihop detta. Åkte du trots symptom och hämtade ditt egna test? De andra som stod i kön var förhoppningsvis symptomfria och hämtade åt någon annan.
Hämtar man på speciell provtagningsplats som är utomhus så får man hämta själv. Där får man info att man inom en viss tid kan göra testet på plats, t.ex. i bilen eller åka hem och göra testet och lämna vid ett senare klockslag. Beställer man testet via apoteket så får man inte hämta själv.
Redigerat av Buddypresley, 16 september 2021 - 17:14.
Postad 16 september 2021 - 17:26
Postad 16 september 2021 - 17:46
Det går att få PCR-test lämnat och hämtat hos ens bostad om man bokar via Alltid öppet. Iaf i Stockholms län men det borde finnas något motsvarande i Göteborg.
Det finns motsvarande här. Det är bra för dom som av nån anledning inte själva kan hämta.
Postad 16 september 2021 - 18:25
Redigerat av PML73, 16 september 2021 - 18:25.
Postad 16 september 2021 - 18:51
Det finns motsvarande här. Det är bra för dom som av nån anledning inte själva kan hämta.
Om du har symptom är det en fullgod anledning för dig att inte hämta själv. Förstår inte hur du kan tro att ditt agerande vore rimligt.
Postad 16 september 2021 - 19:09
Om du har symptom är det en fullgod anledning för dig att inte hämta själv. Förstår inte hur du kan tro att ditt agerande vore rimligt.
Jag har agerat efter vad vårdguiden säger. Har dom fel?
Rekommendationen är att stanna hemma vid symptom. Bara foliehattar springer iväg för onödiga tester i skarpt läge. Man ska vänta och sedan ta ett antikroppstest, om det behövs.
Redigerat av Buddypresley, 16 september 2021 - 19:21.
Postad 16 september 2021 - 19:24
Rekommendationen är att stanna hemma vid symptom. Bara foliehattar springer iväg för onödiga tester i skarpt läge. Man ska vänta och sedan ta ett antikroppstest, om det behövs.
Det kan såklart vara olika i olika regioner, men i alla fall hos mig säger regionen i sin information just nu att man ska lämna prov för Covid-19 om man har symtom!!! Så så himla mycket foliehattsvarning känns det kanske inte som?
För övrigt så sker testningen i min region just att man får hämta ut ett prov och sedan lämna in det sedan.
Många gör testet i bilen och sedan droppar in det.
Du ska lämna prov för att se om du har covid-19 om du har symtom.
Det gäller även om följande stämmer in på dig:
- Symtomen är lindriga.
- Du är vaccinerad. Läs mer om vad som gäller om du har vaccinerats de senaste dagarna.
- Du har haft covid-19, men det var mer än sex månader sedan.
Redigerat av Göken99, 16 september 2021 - 19:24.
Postad 16 september 2021 - 19:44
Från FHM på lättläst svenska:
Har du feber, hosta eller något annat symtom?
Då ska du testa dig för att se om du har sjukdomen covid-19.
Om du har sjukdomen är det viktigt att du inte smittar andra.
Folkhälsomyndigheten säger att alla vuxna, och barn från cirka 6 år, ska testa sig om de har symtom.
https://www.folkhals...id-19-lattlast/
Postad 16 september 2021 - 19:48
Du ska lämna prov för att se om du har covid-19 om du har symtom.
Det gäller även om följande stämmer in på dig:
- Symtomen är lindriga.
- Du är vaccinerad. Läs mer om vad som gäller om du har vaccinerats de senaste dagarna.
- Du har haft covid-19, men det var mer än sex månader sedan.
Sist jag kollade betyder INTE lämna prov att man måste åka in och därgenom konfrontera människor med spridningsrisk som följd, utan snarare beställa hem ett prov och sedan skicka in det.
Men det är klart, kanske fungerar er region på ett annat sätt?
Postad 16 september 2021 - 19:57
Det har jag inte sagt men eftersom du gnäller om att ingen bär munskydd (även om det inte funnits något krav på det) eller kan hålla avstånd känns det ju väldigt konstigt att du själv ger dig ut bland folk om du har symptom. Sten i glashus brukar man kalla det för.
Postad 16 september 2021 - 21:22
Det är väldigt längesedan jag såg någon bära munskydd där jag bor, kvittar om du bär munskydd om ingen annan gör det, då har det ingen verkan annat än att du inte sprider det själv.
Men tror vi kommer få se en väldigt stor ökning nu av Corona när skolorna börjat, finns redan tecken på det.
Kanske kommer viruset även mutera i skolmiljöerna.
Postad 16 september 2021 - 21:52
Hörde en foliehatt i ett fikarum på jobb idag.
- Har ni hört det senaste, helt ny information. 80% av alla som har dött i Covid har varit vaccinerade, så vaccinet dödar. Ta inte en tredje dos!
Källan var väl nån foliehatt på Facebook som vanligt. Kanske någon som har läst detta, och vänt på alla siffror...
https://www.oregonli...oregonians.html
Postad 17 september 2021 - 05:04
Här i Örebro kan man gå och hämta ett självtest i en låda sen lämna i en annan låda. Lådorna är fullt synliga från parkeringen och det finns mycket yta runt lådorna. Jag ser inga problem med att någon tar bilen dit och hämtar ett test trots att man har symtom. Det går att hämta ett test och ändå hålla långa avstånd till människor. Ärligt talat är det inga problem att hämta ett test och inte ens se en annan människa. Men sen beror det ju på hur man bor och hur det genomförs också. Det vore ju galet att använda lokaltrafik för att åka iväg och testa sig t.ex. Eller ställa lådorna i anslutning till ställen där många människor rör sig.
Så funkade det dock inte tidigare. Då var man tvungen att köa och sen gå in i en byggnad och in i ett litet bås för att göra testet. Enda sättet att göra ett smittsäkert test var att åka till en annan kommun.
Postad 17 september 2021 - 05:23
Angående det här med att släppa på hemarbete. Mitt jobb har hela tiden sagt att det ska bli en succesiv återgång till arbetet. Sen visade det sig att deras version av succesiv återgång innebär att olika sektioner kommer tillbaka vid olika tidpunkter. Men det är ju bara succesivt för myndigheten som helhet, för den enskilda arbetaren blir det en återgång på 100% från dag ett. Jag trodde i min enfaldhet att man skulle sprida ut folk över veckorna så att man t.ex. hade 20% bemanning första veckan (alla jobbar en dag, men olika dagar) och sen succesivt öka. Nu har ledningen dock insett att deras lösning inte var så lyckad och ska fundera på det ytterligare en gång.
På den positiva sidan kommer jag inte gå tillbaka till 100% arbete oavsett, troligtvis blir det 60% i början för att sen kanske öka till 70-80% (genomsnitt) längre fram. Dessutom har jag fått godkänt att jobba de första timmarna hemifrån på morgnarna vilket underlättar en hel del. Det kommer också vara nolltolerans på sjukdom på jobbet. Har man någon form av symtom så ska man stanna hemma. Vill man sen jobba hemma så är det valfritt. Man får också jobba hemifrån istället för vabb om situationen tillåter det. Känns skönt att de släpper på några av de här stela reglerna vi haft tidigare.
Men med det sagt så hoppas jag att FHM backar på det här med hemarbete. Tror vi går mot en tuff höst och just hemarbete är ju en restriktion med väldigt få negativa sidor. Dessutom slår det undan fötterna på dem som vill vara försiktiga.
Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 17 september 2021 - 09:45.
Postad 17 september 2021 - 09:36
Postad 17 september 2021 - 09:41
Stefan, är det regeringen eller FHM som kommer med rekommendationer kring hemarbete?
Ursäkta FHM ska det förstås vara.
Postad 17 september 2021 - 19:20
Av nyfikenhet har jag spenderat lite tid i FB-gruppen KavlaNer och läst inlägg efter inlägg med konspirationsteorier som framställs som fakta. Jag tröttnade till slut (trots vetskap om det hopplösa i situationen) och började ifrågasätta på ett sakligt och korrekt sätt. Inga påhopp och inget kränkande mot någon. Jag kände bara att det behövdes en motvikt så att de inte skulle kunna posta vad som helst oemotsagt. Det höll i 1 dygn. Idag på eftermiddagen hade mina 12-15 inlägg försvunnit och jag har fråntagits möjligheten att kommentera i gruppen. Med tanke på att man bland antivaxxarna gastar mycket om censur i main stream media så är det lite ironiskt, men inte oväntat, att de inte gillar att få sin "fakta" ifrågasatt. Jag svarade med att anmäla ett antal inlägg för falsk information. Ska bli intressant att se om FB gör nåt åt skiten. Har ni inget bättre för er en fredagkväll, gå in och kolla på spektaklet: https://m.facebook.c...ternal&mt_nav=0Hörde en foliehatt i ett fikarum på jobb idag.
- Har ni hört det senaste, helt ny information. 80% av alla som har dött i Covid har varit vaccinerade, så vaccinet dödar. Ta inte en tredje dos!
Källan var väl nån foliehatt på Facebook som vanligt. Kanske någon som har läst detta, och vänt på alla siffror...
https://www.oregonli...oregonians.html
Jag hade tänkt skriva, gå in och få er ett gott skratt, men det är fan otäckt vad folk tror på så skrattet fastnar i halsen och jag blir bara förbannad.
Postad 17 september 2021 - 20:12
Grym insats, säger som FHM, det är svårt att nå de som inte är nåbara.
Postad 17 september 2021 - 20:47
peppelito,
Ditt inlägg får mig att gapskratta. Jag tar av mig hatten för att du försökte i alla fall.
Jag klickade på länken med det gav inte så mycket. Antar att det beror på att jag inte är med på Facebook .
Jag har nog skrivit tidigare i tråden att jag diskuterat månlandningen med en foliehatt för ett gäng år sedan. Det är nog en liknande upplevelse. Att förklara för den som inte vill förstå är svårt. Men som en kollega brukar säga, det är aldrig för sent att ge upp .
Min enkla fråga till alla anti-vaxxers är, tycker ni att det fungerade bra första året på pandemin, eller har situationen blivit bättre nu? Vad är det som skiljer mellan första året och nu?
Postad 17 september 2021 - 21:27
Peppelito,
Det var inte ett försök att omvända några konspirationsteoretiker som gjorde att jag började skriva i den gruppen. De allra flesta är så högt upp i det blå så det är meningslöst. Jag kände bara att människor som halkar in där i jakt på information om vaccineringen måste få veta att det som skrivs där är åsikter och inte fakta. Det gillade dock inte admin. Jag kan bara tolka det som att admin tror på alla tokigheter som skrivs eller anser att alla sätt att få folk att avstå vaccination är acceptabla oavsett vilken dynga man låter folk posta i gruppen. Idioter!peppelito,
Ditt inlägg får mig att gapskratta. Jag tar av mig hatten för att du försökte i alla fall.
Jag klickade på länken med det gav inte så mycket. Antar att det beror på att jag inte är med på Facebook.
Jag har nog skrivit tidigare i tråden att jag diskuterat månlandningen med en foliehatt för ett gäng år sedan. Det är nog en liknande upplevelse. Att förklara för den som inte vill förstå är svårt. Men som en kollega brukar säga, det är aldrig för sent att ge upp.
Min enkla fråga till alla anti-vaxxers är, tycker ni att det fungerade bra första året på pandemin, eller har situationen blivit bättre nu? Vad är det som skiljer mellan första året och nu?
Postad 17 september 2021 - 21:46
Jag stärker mitt immunförsvar med bra mat, motion och välgörande samtal med mina vänner”
Varför har ingen sagt att man kan mota viruset med välgörande samtal!?
Postad 17 september 2021 - 22:07
Vi har ju redan sett antivaxx-läkare sälja kostilskott på sina hemsidor, men jag skulle gärna finna ännu mera av motivationen bak. Tex förtjänst av någon Ivermetcin-variant, eller reklamintäkter eftersom följarna är flera miljoner, men jag har inte lyckats hitta någon riktig skräll ännu, men jag är övertygad om att den finns.
Postad 17 september 2021 - 23:41
Varför har ingen sagt att man kan mota viruset med välgörande samtal!?
De kör väl en snällare variant av Kenneth Copelands metod. Han skrämmer bort viruset.
https://www.youtube....SIrQBGfUtw&t=2s
Postad 17 september 2021 - 23:51
Sist jag kollade betyder INTE lämna prov att man måste åka in och därgenom konfrontera människor med spridningsrisk som följd, utan snarare beställa hem ett prov och sedan skicka in det.
Men det är klart, kanske fungerar er region på ett annat sätt?
Ja då vi i min region inte kan beställa hem prov...
I bland undrar jag om folk läser andras inlägg och ens funderar vad dom skriver...
Postad 17 september 2021 - 23:57
Varför ens ha en sådan här tråd på ett hembioforum?
Många kommenterar utan att ens försöka förstå vad andra skriver?
I vilket syfte kan man fundera på?
Stäng tråden och länka till någon offentlig information om Covid då så många inte accepterar verkligheten..
Postad 18 september 2021 - 02:15
Stäng tråden och länka till någon offentlig information om Covid då så många inte accepterar verkligheten..
För att om man inte tillåter trådar om annat än ett forums kärnämne så kommer polariseringen förstås öka. Då kommer vi till slut hamna i att covid bara avhandlas i covid.se och vad som får postas bestäms av de som äger covid.se. Det kanske är kavlaner (orkade inte kolla nu)
Redigerat av Loco.spk, 18 september 2021 - 02:16.
Postad 18 september 2021 - 07:37
Peppelito,
Va det inte Stenmark som sa: ”Det går int förklar, för den som int begrip”
😄
Postad 18 september 2021 - 07:53
Va det inte Stenmark som sa: ”Det går int förklar, för den som int begrip”
Postad 18 september 2021 - 12:54
Det var inte ett försök att omvända några konspirationsteoretiker som gjorde att jag började skriva i den gruppen. De allra flesta är så högt upp i det blå så det är meningslöst. Jag kände bara att människor som halkar in där i jakt på information om vaccineringen måste få veta att det som skrivs där är åsikter och inte fakta. Det gillade dock inte admin. Jag kan bara tolka det som att admin tror på alla tokigheter som skrivs eller anser att alla sätt att få folk att avstå vaccination är acceptabla oavsett vilken dynga man låter folk posta i gruppen. Idioter!
peppelito
Bara för att vara tydlig. Det var inte dig jag skrattade åt, det var den gruppen och deras argument.
Jag tittade lite mera i gruppen på Facebook. Jag kan faktiskt se ganska mycket trots att jag inte är medlem . Och det jag ser är gruppdynamik när den är som sämst. En tonåring pratar om att hon sett exempel på personer som fått neurologiska skador, och sedan en mängd svar om hur klok hon är som är försiktig. Ingen tänker på att om den stämmer att den typen av bieffekter är vanliga så vore vaccinet stoppat. Hela diskussionen visar ju ett behov av att bekräfta och få bekräftelse på egna "okonventionella" idéer
.
En grundregel för mig är att om två personer i ett rum alltid tycker samma är en överflödig. Man måste, för att komma till kloka beslut, kunna diskutera från flera utgångspunkter. Den här gruppen är ju ett exempel på det rakt motsatta. Man vill inte ta med en annan åsikt överhuvudtaget. Dom har en åsikt som dom inte klarar av att argumentera för, och dom vet nog om det .
På Off-topic är ju ämnena mera spridda, det är väl syftet med den forumdelen. Men om jag ställer en motfråga, är det förvånande att det finns en diskussionstråd om det enskilda fenomen som påverkat flest personer det senaste året?
Så du tror att en länk till t ex FHM och problemet med dom som inte accepterar verkligheten är löst. Då har du ett större förtroende för den gruppens förmåga att ta till sig information äv vad jag har .
Postad 21 september 2021 - 16:42
En av många pajaser. Jag anmäler sådana tweets för att de uppmanar folk till självskada. Ibland lyssnar Twitter på anmälningar, ibland inte, trots att sådana inlägg bryter rejält emot deras regler.
Postad 21 september 2021 - 16:55
En av kommentarerna:
Satanisterna sitter i toppen. Deras mål är makt och mindcntrl, i synnerhet om det är lucifer himself som sköter trådarna.
Postad 21 september 2021 - 21:02
Postad 21 september 2021 - 21:04
Det är lite humor att han inte fattar att desto mer antivaccin-tramsande, desto långvarigare blir behovet av vaccinpass.
Postad 22 september 2021 - 05:54
Hur långt har det gått när ett företag förbjuder anställda att ta vaccin mot Covid19. Och säger upp folk som vaccinerar sig?
Vilken modell av världsåskådning besitter dessa människor som inte tror på varken vaccinet eller Covid19...
Skratta eller gråta, svårt val.
Postad 22 september 2021 - 07:31
Ärligt talat, ärligt... Det är tur att fackförbund fortfarande finns kvar.
Hur långt har det gått när ett företag förbjuder anställda att ta vaccin mot Covid19. Och säger upp folk som vaccinerar sig?
Vilken modell av världsåskådning besitter dessa människor som inte tror på varken vaccinet eller Covid19...
Skratta eller gråta, svårt val.
Dom är konspiratoriskt lagda. Det är inte bara vaccin det gäller utan ofta så har dom hela paketet med konspirationsteorier i bagaget.
Postad 22 september 2021 - 07:48
Jag tycker inte att Twitter har lika klockrena alternativ för att anmäla, som de Facebook har. Mycket tydligare alt på FB för att anmäla sån där skit.
Tyvärr verkar inte FB göra så värst mycket. Jag har anmält flera inlägg i gruppen KavlaNer för falsk information, men inläggen ligger fortfarande kvar.
Postad 22 september 2021 - 08:18
Tyvärr verkar inte FB göra så värst mycket. Jag har anmält flera inlägg i gruppen KavlaNer för falsk information, men inläggen ligger fortfarande kvar.
FB bryr sig inte ett skit, de vill bara ha engagemang och spridning, inget annat har betydelse.
De är ungefär lika ruttna som konspirationerna och annan skit som sprids där.
Postad 22 september 2021 - 19:57
Vi har dessutom haft tomtar som sagt att de som ifrågasätter den officiella versionen om Estonia är knäppa, men se vart det bär där.
Låt folk ha sina vegangrupper, kristna sammanslutningar, månlandningscirklar. Vad tjänar det till att gå in i på Jehovas Vittnen och påtala det faktum att deras tro är en hoax? Tror ni de låter en vara kvar eller sparkar de ut en?
Barnsligt resonerat av vuxna män att bete sig så på nätet.
Postad 22 september 2021 - 20:14
Fast det hela blir ju så extremt motsägelsefullt. Jag har väldigt, väldigt svårt att se hur dessa galningar som spekulerar i att Estonia sprängdes ens skulle ha ett uns sanning i sina resonemang. Antagligen söker dessa människor bara bekräftelse och pengar, eller så är det fullständiga dårar där man undantagslöst måste tillämpa LPT.
Tror man att guldplätterade högtalarkablar ger bättre ljud än att bara köra silvrig banankontakt på sin koppartråd är man nog till största sannolikhet mer nöjd med sin anläggning än vad man nödvändigtvis skulle vara om man inte hade den övertygelsen. Om man däremot kapitaliserar på att sälja ormolja i tron att det botar dödliga sjukdomar eller värva in folk i sekter där man hjärntvättar folk med propaganda, ja då har vi ju allvarliga samhällsmässiga problem.
Men denna tråd är ju kul att kolla tillbaka på.
https://www.minhembi...howtopic=312064
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 22 september 2021 - 20:15.
Postad 22 september 2021 - 21:25
När det gäller dessa vaccinmotståndare så är det paranoida vanföreställningar dom sprider som bara är till skada.Vi har väl samma konspirationer här med superduper kablar i guld som gör att man hör bättre.
Vi har dessutom haft tomtar som sagt att de som ifrågasätter den officiella versionen om Estonia är knäppa, men se vart det bär där.
Låt folk ha sina vegangrupper, kristna sammanslutningar, månlandningscirklar. Vad tjänar det till att gå in i på Jehovas Vittnen och påtala det faktum att deras tro är en hoax? Tror ni de låter en vara kvar eller sparkar de ut en?
Postad 23 september 2021 - 05:06
Nu är det ju så att antivaccin-dravllet är farligt för inte bara dem själva utan, än viktigare, även andra. Det är inte tron på guldkablar.Vi har väl samma konspirationer här med superduper kablar i guld som gör att man hör bättre.
Så att "fasas" över detta är inte ett dugg konstigt eller barnsligt. Det är ett reellt problem vi har att göra med här.
Postad 23 september 2021 - 06:34
Nu är det ju så att antivaccin-dravllet är farligt för inte bara dem själva utan, än viktigare, även andra. Det är inte tron på guldkablar.
Så att "fasas" över detta är inte ett dugg konstigt eller barnsligt. Det är ett reellt problem vi har att göra med här.
Absolut. Ta t.ex han som blev av med jobbet för att han vaccinerade sig. Ett tag tvekade han att ta sprutan trots att han har MS. Ägarna till företaget vill inte ha vaccinerade för dom är rädda för vaccinet och tror att det kan "smitta" dom andra anställda. En representant för företaget skrev att spikproteinet kan läcka ut via svett och saliv. Vidare skrev samma person att ingen dött av covid
Redigerat av Buddypresley, 23 september 2021 - 06:39.
Postad 23 september 2021 - 06:40
Postad 23 september 2021 - 07:52
Skall man inte applicera demokratiska principer på hela samhället så kanske man inte skall påstå att vi lever i en demokrati.
Det känns som om du vill säga något om trådens ämne. Vad har du för tankar om corona och vaccinet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar