Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
#2001
Postad 20 November 2012 - 20:21
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Låt mig säga, de har bra bild på de kanalerna du frågar efter. Generellt har CD bra bild på kanalerna. SVT får de inte förvanska, SVT stipulerar ganska hårt vad operatörer får göra med deras sändningar. Vad gäller bitrate, ta en titt i denna tråd https://www.minhembi...dpost&p=3676850
Jo bitrate hittade jag ändå. Det är mer det andra som är intressant. Bra bild är subjektivt och jag är extremt känslig. Jag är uppenbarligen beredd att byta operatör och betala några tusen för en ny box bara för att få bättre bild... Hej Matbl. Jag har tagit dina frågor vidare och så fort jag fått svar så återkommer jag. Med vänliga hälsningar Therese
Tack. Ser fram emot svar.
#2002
Postad 20 November 2012 - 20:31
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Jo bitrate hittade jag ändå. Det är mer det andra som är intressant. Bra bild är subjektivt och jag är extremt känslig. Jag är uppenbarligen beredd att byta operatör och betala några tusen för en ny box bara för att få bättre bild...
Har iaf aldrig läst någonstans att bilden på hd kanalerna med Boxer ska vara likvärdig med Canal Digitals. I hemmabiotidningen recenserades Boxers HD box med inspelning för ett antal månader sedan. I det testet tyckte de att Boxers HD kanaler var hårdare komprimerade än Canal Digitals. Personligen tycker jag att följande av Canal Digitals HD kanaler har bäst bild: Nat Geo HD, Nat Geo Wild HD, Discovery HD, Animal Planet HD, BBC HD, Eurosport HD. SVT 1 2 HD är också bra på de program som sänds i HD. /Fredrik
#2003
Postad 21 November 2012 - 08:39
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej CD
Varför har min HD box Sagem 250GB nu börjat låsa sig när jag går in i EPG? Kommer inte ens in i EPG utan det blir bara svart med cirkel i högra övre fönstret.
Detta upplever jag har startat efter den uppdatering ni skickade ut vid början November eller lite tidigare.
Idag kom en ny uppdatering (1.0.2.1/1.3.2804R)och efter den kvartstår problemet fortfarande.
Efter ha gått in och läst av programversion så har den nu låst sig igen!! men nu i inställningsmenyn!!
Vad håller ni på med igentligen?
Tacksam för svar
Curre
Hej Curre Vi är medvetna om att vissa har upplevt att boxen börjat hänga sig mer efter uppdateringen den 11 oktober. Vi ber därför de kunder som fått problem att kontakta oss, antingen direkt med samtal till kundservice eller via PM här så att vi kan kontrollera vilka problem du upplever och hur vi enklast kan lösa det. I vissa fall har en fabriksåterställning hjälpt i andra har vi fått byta ut boxen men för att fastställa det bör en felsökning genomföras. Med vänliga hälsningar Pauline
Redigerat av Allente Sverige, 21 November 2012 - 08:40.
#2004
Postad 21 November 2012 - 09:19
sjostrand
-
sjostrand
-
Användare
-
-
188 inlägg
http://www.canaldigi...ox-On-Demand--/ Ny programvaruversion (5.03) till den inspelningsbara HD-boxen 500 GB och HD-box On Demand Publicerad: den 20 november 2012 Nu släpper vi ny programvara och nya funktioner till två av våra HD-boxar ...
Finns ett par guldkorn där tycker jag. Serieinspelningar i mappstruktur blir ju ett lyft liksom snabbspola med ljud (antar att det är den funktionen som alltid funnits i boxen men som plockats bort av CD och som ser väldigt bra ut i de recensioner av boxen man sett på YouTube och liknande). Ser även mycket fram emot Follow Me funktionaliteten. Någon som fått uppdateringen och kan säga hur den verkar?
#2005
Postad 21 November 2012 - 17:40
curre2
-
curre2
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Hej Curre
Vi är medvetna om att vissa har upplevt att boxen börjat hänga sig mer efter uppdateringen den 11 oktober. Vi ber därför de kunder som fått problem att kontakta oss, antingen direkt med samtal till kundservice eller via PM här så att vi kan kontrollera vilka problem du upplever och hur vi enklast kan lösa det.
I vissa fall har en fabriksåterställning hjälpt i andra har vi fått byta ut boxen men för att fastställa det bör en felsökning genomföras.
Med vänliga hälsningar Pauline
Hej Att kontrollera vilka problem jag upplever...! det är exakt de problem jag beskrev. Som relativ gammal CD kund så har jag lärt mig att göra: fabriksåterställning,Starta om boxen,byta strömsladd,haft tekniker hemma för att konstatera inga problem med installationen,Bytt HD-box 3-4 ggr (har faktiskt tappat räkningen) Jag har tillbringat många långa stunder i telefon med er support och gått igenom alla era felsökningar i punktform. Jag är sååååå trött på detta. Jag PM dig mitt KNR så får vi se vad ni kan tänkas hitta på för lösning denna gång som ej är gjord. MVH Curre
#2006
Postad 21 November 2012 - 19:15
KimKom
-
KimKom
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag har 250 GB boxen sen ca 2 år tillbaka i tiden. Fick problem med den efter ca 8 månader. Den hängde sig, bilden frös, inspelningar som inte fungerade etc. Kontaktade kundtjänst och ville försäkra mig om att problemen åtgärdades innan garantin gick ut. Inga problem blev svaret, vi har noterat att du kontaktat oss, så garantin gäller även om första garantiåret skulle löpa ut innan felen är åtgärdade. Därefter följde fabriksåterställning (ggr flera), formatering och sladdbyte. Inget har dock hjälpt. När garantin för boxen gick ut och felen inte kundde åtgärdas, bad jag att få boxen utbytt. Det gick dock inte. Alla tidigare löften var som bortblåsta. Jag fick istället förslag att byta box, men betala fullpris. Blir uppringd lite då och då med erbjudanden om att teckna cmore till ett bra pris för att jag är "en gammal och trogen kund"... Varför skulle jag? Tycker dock att CDs utbud är bra jämfört med alternativen i dagsläget, så jag fortsätter att bryta strömmen mer eller mindre varje kväll för att starta om burken och hoppas att den ska fungera i alla fall fram till nästa kanalbyte innan den hänger sig igen...
#2007
Postad 22 November 2012 - 09:06
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Jag har 250 GB boxen sen ca 2 år tillbaka i tiden. Fick problem med den efter ca 8 månader. Den hängde sig, bilden frös, inspelningar som inte fungerade etc. Kontaktade kundtjänst och ville försäkra mig om att problemen åtgärdades innan garantin gick ut. Inga problem blev svaret, vi har noterat att du kontaktat oss, så garantin gäller även om första garantiåret skulle löpa ut innan felen är åtgärdade. Därefter följde fabriksåterställning (ggr flera), formatering och sladdbyte. Inget har dock hjälpt. När garantin för boxen gick ut och felen inte kundde åtgärdas, bad jag att få boxen utbytt. Det gick dock inte. Alla tidigare löften var som bortblåsta. Jag fick istället förslag att byta box, men betala fullpris. Blir uppringd lite då och då med erbjudanden om att teckna cmore till ett bra pris för att jag är "en gammal och trogen kund"... Varför skulle jag? Tycker dock att CDs utbud är bra jämfört med alternativen i dagsläget, så jag fortsätter att bryta strömmen mer eller mindre varje kväll för att starta om burken och hoppas att den ska fungera i alla fall fram till nästa kanalbyte innan den hänger sig igen...
Hej KimKom Det låter ju som ett ärende vi borde ta en titt på. Vi kan inte garantera en lösning men skicka dina kunduppgifter så kan vi i alla fall se vad vi kan göra. Vänligen Pauline
#2008
Postad 22 November 2012 - 15:23
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Det är, efter vad jag kan se 17 filmer inkl godingar som Dirty Dancing 2 och egentligen ca 6 st som har med vad man skulle förvänta sig att en sådan kategori skulle innehålla.  I övrigt precis lika povert som när Go-tjänsten kom. Och de serier t ex som faktiskt finns, som Falling Skies S02, varför finns inte E02 och E06? Och varför är det fortfarande problem med boxarna? Min ADB (med perfekt mottagning) klipper fortfarande slutet på program och en hel del saker missas av oklara anledningar. Och vad hände med "fjärrinspelningstjänsten"? Blev det bara det skrattretande gränssnittet som kom för två år sedan, så CD precis levt upp till det man skröt om i reklamen? Och framför allt, hur kan Canal Digital tro att de ska behålla sina kunder, när detta är vad som erbjuds? 24 månaders bindningstid, "krypteringsavgifter" och dåligt utbud. Näe, det är dags att vakna nu. Netflix har lanserat, Viaplay är etablerat, HBO är på G. Vad gör CD?
Hej, nop4e71. Vad gäller utbudet i GO-tjänsten är det något vi ständigt jobbar för att förbättra och det kommer att komma mycket nyheter gällande GO det närmaste halvåret! Tekniken för att leverera filmer och serier utvecklas konstant och så även innehållet. Idag finns GO-tjänsten tillgänglig via boxar och dator via webben, på sikt är ambitionen att du också ska kunna se innehåll via surfplatta och mobil. Tyvärr kan fel uppstå och de serier som saknar avsnitt (Falling Skies, Strike Back) är felanmält och vi arbetar på att åtgärda detta. Fjärrinspelningens användargränssnitt har vi ingen information om det kommer förändras inom någon snar framtid men däremot jobbar vi på att ta fram en applikation för fjärrinspelning för att underlätta användandet via t.ex iPhone eller iPad. Angående inspelningarna i ADB-boxen så kan vissa inspelningar bli ofullständiga då EPG-datan ifrån programbolagen inte alltid är uppdaterad vilket vi kommer att åtgärda i en kommande mjukvara genom att man kan ställa in marginaler för inspelningar. Tills dess är ett alternativt att göra en manuell inspelning där man kan ställa in mellan vilka två tidpunkter inspelningen skall ske. Nu har den mjukvaran lanserats  Vänligen Micke
#2009
Postad 22 November 2012 - 22:12
JonasAndersson
-
JonasAndersson
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej, Har en massa problem med att min box fryser och startar om. Fick den utbytt i veckan och hoppades verkligen på att den "nya" skulle funka men det var samma skit det. Redan inom en timme så hade den "nya" boxen samma symptom. Den hänger sig och startar om. Grymt irriterande. Supporten kör samma gamla visa, starta om, formatera mm. Är det inte dags för CD att ta sitt fulla ansvar nu och erkänna att den gamla Sagemboxen inte fungerar som den ska. Byt ut samtliga gamla Sagemboxar mot de nya, om det nu är bättre vilket jag inte vet något om.
Jag håller med många andra här på forumet att hade det inte varit för att CD har ett grymt bra kanalutbud hade de kursat för länge sedan. Sämre support får man leta efter. Kanske dags att gå samman och göra en grupptalan mot CD då de inte kan leverera den tjänst man betalar för och inte är villiga att lösa de problem man har.
#2010
Postad 22 November 2012 - 22:40
clafa
-
clafa
-
Amatör
-
-
63 inlägg
hej CD. Ni som påstår att ni har bäst ljud och bild... det vore roligt med en feting 1080p kanal å vansinnig bitrate..
det vore nått att skryta med... eller hur?
#2011
Postad 23 November 2012 - 00:47
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Till CD. Varför sänds inte showtime och tv4 film med DD5.1? De flesta filmer på de kanalerna har ju det som alternativ i DVD utgåvorna. Samma gäller även på Cmore filmkanalerna, där borde alla filmer sändas i DD, HD eller inte.
#2012
Postad 23 November 2012 - 09:29
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
hej CD. Ni som påstår att ni har bäst ljud och bild... det vore roligt med en feting 1080p kanal å vansinnig bitrate..
det vore nått att skryta med... eller hur?
Hejsan clafa, Vi håller med dig, det vore något! Vi tackar för ditt förslag och tar detta vidare. Med vänliga hälsningar Emelie
#2013
Postad 23 November 2012 - 22:29
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
Hejsan clafa,
Vi håller med dig, det vore något! Vi tackar för ditt förslag och tar detta vidare.
Med vänliga hälsningar Emelie
Nu är det väl inte 1080P som det läggs något krut på att få till som broadcast, utan 4K som gäller som nästa steg
#2014
Postad 24 November 2012 - 09:55
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hej Matbl. Jag har tagit dina frågor vidare och så fort jag fått svar så återkommer jag. Med vänliga hälsningar Therese
Saknar fortfarande svar. Mer än en vecka ska det väl inte ta?
#2015
Postad 24 November 2012 - 10:26
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Saknar fortfarande svar. Mer än en vecka ska det väl inte ta?
Ta dig till en vän, till en TV-butik, eller liknande som har CD och ta en titt på bilden. Datatakten säger dessutom långt ifrån allt, hur bilden kodats spelar stor roll. Om du tittar igenom forumet får du nog dock en bild av CD har bättre bild än Boxer om det är det du söker.
Redigerat av Monshi, 24 November 2012 - 10:29.
#2016
Postad 24 November 2012 - 13:08
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ta dig till en vän, till en TV-butik, eller liknande som har CD och ta en titt på bilden. Datatakten säger dessutom långt ifrån allt, hur bilden kodats spelar stor roll. Om du tittar igenom forumet får du nog dock en bild av CD har bättre bild än Boxer om det är det du söker.
Nej nej. Det går inte att se sånt i butik. Om det inte är en specialistbutik möjligtvis. Ja jag vet att det påstås att bilden är bättre och nej, datatakten säger inte allt. Det är därför som jag vill veta vad CD's källa på de kanaler jag främst är intresserad av är. Eller om någon kunde bistå med att spela in ett eller två av mig valda program och ge mig transportströmmen i dekryterad form så kan jag ju undersöka saken själv...
#2017
Postad 24 November 2012 - 13:20
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Nej nej. Det går inte att se sånt i butik. Om det inte är en specialistbutik möjligtvis. Ja jag vet att det påstås att bilden är bättre och nej, datatakten säger inte allt. Det är därför som jag vill veta vad CD's källa på de kanaler jag främst är intresserad av är.
Eller om någon kunde bistå med att spela in ett eller två av mig valda program och ge mig transportströmmen i dekryterad form så kan jag ju undersöka saken själv...
ohh, du får ta och se om någon med en dreambox eller liknande tittar in i tråden. Ur CDs satellitboxar går det ej att ta ut något. Källa? Vad spelar det för roll? Det tar inte ned Viasats sändningar, eller boxer för den delen, avkodar dem, och skickar upp dem igen direkt. De plockar upp en feed någonstans, via fiber eller via satellit, krypterar, paketerar och sänder upp i himlen. Och ja, skillnaden mellan kanalerna kan vara ganska stor. Vilka kanaler är det du vill se/veta om?
#2018
Postad 24 November 2012 - 16:26
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
ohh, du får ta och se om någon med en dreambox eller liknande tittar in i tråden. Ur CDs satellitboxar går det ej att ta ut något. Källa? Vad spelar det för roll? Det tar inte ned Viasats sändningar, eller boxer för den delen, avkodar dem, och skickar upp dem igen direkt. De plockar upp en feed någonstans, via fiber eller via satellit, krypterar, paketerar och sänder upp i himlen. Och ja, skillnaden mellan kanalerna kan vara ganska stor. Vilka kanaler är det du vill se/veta om?
Hur de får tag i respektive kanal varierar förmodligen. Det är 1-5 i HD som jag intresserar mig mest.
#2019
Postad 24 November 2012 - 16:50
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Hur de får tag i respektive kanal varierar förmodligen. Det är 1-5 i HD som jag intresserar mig mest.
Tja, från SVT får alla operatörer samma signal. SVT levererar SVT1 HD och SVT2 HD som okomprimerad videosignal (HD-SDI enligt SMPTE 292M) till fem olika operatörer. Dessa operatörer kodar sedan HD-signalen enligt överenskommelse med SVT. Videosignalen kodas enligt H.264/AVC/MPEG-4 Part 10 med Variabel BitRate (VBR). SVT1 HD och SVT2 HD ingår i olika statmux-pooler hos de olika distributörerna. Det innebär att den faktiska bithastigheten på respektive kanal optimeras i samverkan med andra HD-kanaler. I praktiken innebär det att bithastigheten kan variera mellan ungefär 4 och 16 Mbit/s.* De fem operatörer som kodar SVT:s HD-signaler är Teracom, ComHem, Canal Digital, Viasatoch Telia. Övriga operatörer tappar signalen från någon av dessa källor.
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformation Tv4 sänder även de från Stockholm, de kan säkert CD även få en liknande feed ifrån. Kanal5 sänder, rent tekniskt ivartfall, från London.
#2020
Postad 25 November 2012 - 19:10
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tja, från SVT får alla operatörer samma signal.
Tv4 sänder även de från Stockholm, de kan säkert CD även få en liknande feed ifrån. Kanal5 sänder, rent tekniskt ivartfall, från London.
Jag vet. Och är läget detsamma med kanalerna 3 och 5 i HD så är allt frid och fröjd, det är de som är dåliga hos teracom/boxer. 4:an oroar mig inte så mycket. Men jag vill gärna ha det från CD själva. Eller att någon annan faktiskt vet.
#2021
Postad 26 November 2012 - 10:03
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Saknar fortfarande svar. Mer än en vecka ska det väl inte ta?
Hej. Jag ber om ursäkt att det dröjer med besked. Vi har tagit detta vidare men vi har ej fått någon information ännu men så fort som vi får det så meddelar vi dig detta.Vänligen Therese
#2022
Postad 26 November 2012 - 10:13
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
hej CD. Ni som påstår att ni har bäst ljud och bild... det vore roligt med en feting 1080p kanal å vansinnig bitrate..
det vore nått att skryta med... eller hur?
Du skulle inte vinna så jättemycket mycket i bildkvalité på det Bättre att öka bitraten på alla HD kanaler med 1080i
#2023
Postad 26 November 2012 - 12:05
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Det är lika roligt varje gång man i TV4 HD säger: "Detta program sänds även i HD-kvalité, i TV4 HD" och så är det så låg bitrate att det är knappt SD-kvalité på TV4-loggan.
#2024
Postad 26 November 2012 - 13:38
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Till CD. Varför sänds inte showtime och tv4 film med DD5.1? De flesta filmer på de kanalerna har ju det som alternativ i DVD utgåvorna. Samma gäller även på Cmore filmkanalerna, där borde alla filmer sändas i DD, HD eller inte.
Hej Askungen Det är respektive kanal som avgör i vilket format filmerna/programmen sänds. Vi har tyvärr inga svar på varför de väljer att sända dem i de formaten utan den frågan kanske du kan få svar på om du kontaktar dem? Med vänliga hälsningar Pauline
#2025
Postad 26 November 2012 - 14:05
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Hej Askungen
Det är respektive kanal som avgör i vilket format filmerna/programmen sänds. Vi har tyvärr inga svar på varför de väljer att sända dem i de formaten utan den frågan kanske du kan få svar på om du kontaktar dem?
Med vänliga hälsningar Pauline
Hade det inte varit lättare om er tekniska chef tog reda på detta Han borde redan veta det om han tar sitt jobb på allvar Så mitt förslag, försök få tag i någon på canal digitals kontor och ställ dessa frågorna och använd gärna mitt påstående ovan och ge oss sedan den servicen så att vi slipper ta reda på sådant som ni redan skall veta
#2026
Postad 28 November 2012 - 12:07
clafa
-
clafa
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Du skulle inte vinna så jättemycket mycket i bildkvalité på det Bättre att öka bitraten på alla HD kanaler med 1080i
jo tack det hade inte varit fel. men det hade varit roligt å trycka ut en 1080p kanal så man kan jämföra... För övrigt tycker jag 1080i ser bättre ut än SVT's 720 med högre bitrate... åtminstone i min setup.
#2027
Postad 02 December 2012 - 12:47
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
http://www.svt.se/ny...ako-for-comhem/
En gång till om bluffen med kryperingsavgifter, något som samtliga aktörer inom oligopolet använder. Precis som med 24 månaders bindningstider, så är det förhoppningsvis något som snart förpassas till historien. Jag tipsade CD för ca två år sedan att våga ta steget att bli den första operatören att backa från detta. På det viset skulle ni tjäna godwill genom att visa ert ärliga uppåt, istället för att oundvikligen tvingas retirera från det inom en inte allt för snar framtid.
Kommentar från CD?
#2028
Postad 03 December 2012 - 01:13
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
http://www.svt.se/ny...ako-for-comhem/
En gång till om bluffen med kryperingsavgifter, något som samtliga aktörer inom oligopolet använder. Precis som med 24 månaders bindningstider, så är det förhoppningsvis något som snart förpassas till historien. Jag tipsade CD för ca två år sedan att våga ta steget att bli den första operatören att backa från detta. På det viset skulle ni tjäna godwill genom att visa ert ärliga uppåt, istället för att oundvikligen tvingas retirera från det inom en inte allt för snar framtid.
Kommentar från CD?
I Norge har CD ingen krypteringsavgift och bindningstiden är 12 månader.
#2029
Postad 03 December 2012 - 13:47
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
http://www.svt.se/ny...ako-for-comhem/
En gång till om bluffen med kryperingsavgifter, något som samtliga aktörer inom oligopolet använder. Precis som med 24 månaders bindningstider, så är det förhoppningsvis något som snart förpassas till historien. Jag tipsade CD för ca två år sedan att våga ta steget att bli den första operatören att backa från detta. På det viset skulle ni tjäna godwill genom att visa ert ärliga uppåt, istället för att oundvikligen tvingas retirera från det inom en inte allt för snar framtid.
Kommentar från CD?
Hej Nop4e71. Hos oss ingår numera krypteringsavgift i det totalpris vi kommunicerar. Historiskt har de flesta tv-leverantörer särredovisat krypteringsavgiften (ibland kallad kortavgift eller liknande). Vi har sett det som viktigt att alla aktörer följer samma standard för att det ska vara enkelt för kunderna att jämföra vad det kostar hos olika operatörer. Men vi förstår att det har varit svårt för kunderna att få en helhetsbild över kostnader, därför har vi och andra operatörer, på inrådan av Konsumentverket, åtgärdat detta. Artikeln du länkar till handlar också om en annan sak, nämligen att Comhem anklagas för tagit ut denna avgift två gånger; att de tidigare bakade in avgiften i totalpriset för att sedan lägga till avgiften en gång till. Detta är inget som Canal Digital har gjort.Vänliga hälsningarTherese
#2030
Postad 03 December 2012 - 14:40
Unregistered4eff8a47
-
Unregistered4eff8a47
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Hej Nop4e71. Hos oss ingår numera krypteringsavgift i det totalpris vi kommunicerar. Historiskt har de flesta tv-leverantörer särredovisat krypteringsavgiften (ibland kallad kortavgift eller liknande). Vi har sett det som viktigt att alla aktörer följer samma standard för att det ska vara enkelt för kunderna att jämföra vad det kostar hos olika operatörer. Men vi förstår att det har varit svårt för kunderna att få en helhetsbild över kostnader, därför har vi och andra operatörer, på inrådan av Konsumentverket, åtgärdat detta.
Artikeln du länkar till handlar också om en annan sak, nämligen att Comhem anklagas för tagit ut denna avgift två gånger; att de tidigare bakade in avgiften i totalpriset för att sedan lägga till avgiften en gång till. Detta är inget som Canal Digital har gjort. Vänliga hälsningar Therese
Två saker: 1. Jag köper inte ert resonemang ni inleder med "Historiskt ...". Jag tror inte era kunder, nuvarande och presumtiva köper det heller. 2. Detta eftersom det fortfrande finns en post "Kryperingsavgift" 59 kr på mina fakturor från er. Hur är det nu? Kostar eller kostar det inte 59 kr per kund och månad att drifta lösningen från Conax? Självklart inte. Alla fattar hur det är ställt med detta, men så länge oligopolet var vid liv fanns det inte så mycket att göra åt det. P.S. Och det jag egentligen var efter efter alltså, är att be er vända det till en möjlighet att tjäna godwill genom att leda branschen bort från det här och bindningstider, istället för att vänta på att Konsumentverket "inråder" er till det genom lagstiftning osv.
Redigerat av Unregistered4eff8a47, 03 December 2012 - 14:48.
#2031
Postad 03 December 2012 - 19:44
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Mina föräldrar har Canal digital och tvilling abonnemang. De har en riktigt gammal digitalbox, (den första som släpptes) och en ganska ny (max två år) som de fick när de tecknade tvilling abonnamnget. Ingen av dem stödjer HD kanalerna. Bägge fungerar utmärkt.
Idag blev morsan uppringd av en person från Canal digital, som hävdade att deras bägge boxar skulle sluta att fungera snart, och att de skulle bli tvungna att !!KÖPA!! två nya boxar. De skulle få dem för det fantastisk rabatterade priset av 999 kr styck vilket ju enligt personen som ringde var jättebilligt eftersom de kostade "långt över två tusen" i vanliga fall.
Personen var också noga med att poängtera att detta var HELT utanför canal digitals kontroll, Det var visst "nån annan" som gjorde så att kanalerna inte längre skulle fungera.
Vilket dravel.
Morsan sa till dem, att hon skulle prata med mig innan hon köpte några boxar.
Jag har förbjudit henne att säga ja till att betala ett enda öre för några nya boxar.
De har ingen bindningstid på abonnemanget, och kan be CD att dra om kanalerna slutar fungera.
Vet någon om de skall byta till Mpeg4 för sina sändningar?
Eller kanske sluta sända vissa kanaler i både SD och HD?
Är det någon mer som blivit uppringd?
Eller är det kanske så att det är någon försäljare på canal digital som ligger efter försäljningsnässigt och vill skaffa sig lite julbonus, genom att ringa runt till pensionärer och helt sonika ljuga för dem.
Redigerat av Belzhadar, 03 December 2012 - 19:45.
#2032
Postad 03 December 2012 - 21:01
Unregistered8f84b172
-
Unregistered8f84b172
-
Användare
-
-
173 inlägg
Hittade denna frågeställnining på CD's facebooksida. Inte samma sak som du undrar över men liknande.Dennis Eriksson Har fått en försäljare som ringer familjen och påtrycker att man måste köpa en hdbox. P.g.a att hyrboxen kommer sluta fungera. Vad är detta för bullshit?? För isåfall hade det väl stått på er hemsida??? Gilla · · den 8 november kl. 21:46 <p> -
Canal Digital Sverige Hej Dennis, ja det låter inte rätt. Hyrbox kan du ha så länge du väljer att ha det. Det brukar dock i längden vara förmånligare att köpa en box. Vi tar gärna emot information om du har något telefonnummer den säljaren ringt ifrån så vi kan undersöka vidare. Skicka oss gärna ett meddelande om detta via Facebooks meddelandefunktion eller [email protected] /Hälsningar Micke
den 9 november kl. 08:52 · Gilla -

#2033
Postad 03 December 2012 - 21:38
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Det verkar ju vara något liknande, ja.
Tänker de ändra sändningsteknik, så att gamla boxar blir värdelösa, får de ju skicka ut nya gratis.
Allt annat är ju fullständigt oacceptabelt.
Kan möjligtvis tänka mig att acceptera att de lägger på ny bindningstid, men aldrig att de tar betalt för att byta ut boxarna.
Om de vill byta till Mpeg4 eller sluta dubbelsända vissa kanaler, är det ju bara för att det sparar pengar för dem själva.
Det kan de ju inte begära att deras kunder skall betala för.
När telia gick över till Mpeg4 för sin Iptv, bytte de ut alla boxar gratis, tror inte ens de funderade på något annat alternativ.
#2034
Postad 04 December 2012 - 08:57
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Mina föräldrar har Canal digital och tvilling abonnemang. De har en riktigt gammal digitalbox, (den första som släpptes) och en ganska ny (max två år) som de fick när de tecknade tvilling abonnamnget. Ingen av dem stödjer HD kanalerna. Bägge fungerar utmärkt.
Idag blev morsan uppringd av en person från Canal digital, som hävdade att deras bägge boxar skulle sluta att fungera snart, och att de skulle bli tvungna att !!KÖPA!! två nya boxar. De skulle få dem för det fantastisk rabatterade priset av 999 kr styck vilket ju enligt personen som ringde var jättebilligt eftersom de kostade "långt över två tusen" i vanliga fall.
Personen var också noga med att poängtera att detta var HELT utanför canal digitals kontroll, Det var visst "nån annan" som gjorde så att kanalerna inte längre skulle fungera.
Vilket dravel.
Morsan sa till dem, att hon skulle prata med mig innan hon köpte några boxar. Jag har förbjudit henne att säga ja till att betala ett enda öre för några nya boxar. De har ingen bindningstid på abonnemanget, och kan be CD att dra om kanalerna slutar fungera.
Vet någon om de skall byta till Mpeg4 för sina sändningar? Eller kanske sluta sända vissa kanaler i både SD och HD? Är det någon mer som blivit uppringd? Eller är det kanske så att det är någon försäljare på canal digital som ligger efter försäljningsnässigt och vill skaffa sig lite julbonus, genom att ringa runt till pensionärer och helt sonika ljuga för dem.
Hej Belzhadar Det här är absolut inte någon försäljningsteknik vi står för. Om din mor har kvar numret eller några uppgifter från den säljaren tar vi gärna emot det i ett PM här på forumet så vi kan gå vidare internt och ta reda på hur det kunnat bli så fel. Om din mor är nöjd med sina boxar ska hon självklart ha kvar dem, om hon vill uppgradera eller ej skall vara helt hennes eget beslut. Med vänliga hälsningar Pauline
#2035
Postad 04 December 2012 - 10:27
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej Allihop
Vad gäller felinformationen som gått ut om att boxarna skulle sluta fungera så stämmer inte det.
Boxarna kommer i stort att fungera som innan.
Det enda som hänt är att EPG och Now and Next är bortplockat ur funktionerna på de allra äldsta
boxarna. Detta beror på att EPG funktionen flyttat till en ny frekvens och de boxarna klarar inte av
att ta emot all informationen längre.
Med vänliga hälsningar
Pauline
#2036
Postad 04 December 2012 - 21:02
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Vi har problem med signalen på kanalern National Geographic HD och National Geographic Wild HD sedan några dagar tillbaka. Inga andra kanaler strular. Något problem hos er? Inget är rört här och det har inte varit blåsigt så parabolen har omöjligt flyttats ur läge.
#2037
Postad 05 December 2012 - 15:10
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Vi har problem med signalen på kanalern National Geographic HD och National Geographic Wild HD sedan några dagar tillbaka. Inga andra kanaler strular. Något problem hos er? Inget är rört här och det har inte varit blåsigt så parabolen har omöjligt flyttats ur läge.
Hej Bonkeman, Vi har inga rapporterade fel i utsändningen på de aktuella kanalerna. Oftast är det just HD kanaler som känner av olika väderförhållanden som kan påverka såsom exempelvis snöande. Kan vara så att er parabol kan behöva justeras något. Se även tips här: http://www.canaldigi...ps-och-parabol/Med vänlig hälsning Micke
#2038
Postad 05 December 2012 - 22:54
Unregistered0d5a35d1
-
Unregistered0d5a35d1
-
Användare
-
-
131 inlägg
Hej Bonkeman,
Vi har inga rapporterade fel i utsändningen på de aktuella kanalerna. Oftast är det just HD kanaler som känner av olika väderförhållanden som kan påverka såsom exempelvis snöande. Kan vara så att er parabol kan behöva justeras något. Se även tips här: http://www.canaldigi...ps-och-parabol/
Med vänlig hälsning Micke
Signalstyrkan ligger på 76 respektive 73% på mina tuners. Signalkvalitét 100% på båda. Det skall inte behövas någon inställning då detta gjordes av certifierad installatör för ca ett år sedan med intygan om att signalkvaliten ligger över snittet. Hur ofta skall man räkna med att detta skall behöva göras? Skall man göra detta årligen blir det en kostnad på drygt 40 kr i månaden vilket är fullständigt orimligt. Är det en justering som behövs skall jag äta upp mina äldsta skor, men ni är välkomna hit och testa, kostnadsfritt givetvis.
#2039
Postad 06 December 2012 - 10:16
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Signalstyrkan ligger på 76 respektive 73% på mina tuners. Signalkvalitét 100% på båda. Det skall inte behövas någon inställning då detta gjordes av certifierad installatör för ca ett år sedan med intygan om att signalkvaliten ligger över snittet. Hur ofta skall man räkna med att detta skall behöva göras? Skall man göra detta årligen blir det en kostnad på drygt 40 kr i månaden vilket är fullständigt orimligt. Är det en justering som behövs skall jag äta upp mina äldsta skor, men ni är välkomna hit och testa, kostnadsfritt givetvis.
Hej bonkeman Att kontrollera signalstyrkan är bara ett förslag för felsökning då vi inte har möjlighet att ställa de kontrollfrågor man brukar vid ett tekniskt supportsamtal. Om du inte känner att det stämmer med de problem du upplever kanse du borde ringa vår tekniska support så ni kan hitta felet och en lösning. Med vänliga hälsningar Pauline
#2040
Postad 10 December 2012 - 09:49
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Kommer det någon uppgradering på den senaste programvaran på 250Gb HD-boxen? Eller har ni gett upp den?
Redigerat av Unregisteredd622b994, 10 December 2012 - 09:50.
#2041
Postad 10 December 2012 - 09:58
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Kommer det någon uppgradering på den senaste programvaran på 250Gb HD-boxen? Eller har ni gett upp den?
Hej Micke7tyu, senaste mjukvaran till 250GB Box (version 1.02.1) släpptes 121011. Vi saknar i dagsläget besked om kommande uppdateringar, vi vet med andra ord inte om/när det kan tänkas bli aktuellt. Med vänlig hälsning Micke
#2042
Postad 13 December 2012 - 13:57
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
När kan vi som CanalDigital-kunder med C-More abonnemang förvänta oss tillgång till C-More Play till t.ex I-Pad? Denna tjänst skall vara gratis för C-More kunder och finns tillgänglig hos ett antal leverantörer. Som jag förstått det så är det ni som operatör som skall tillhandahålla inloggningsuppgifter, varför dröjer detta?
Skall vi som har CanalDigital som operatör inte kunna förvänta oss samma tjänster/service som t.ex. C Sports/Tele 2?
Jag tar för givet att ni arbetar hårt med detta, så det behöver ni inte svara.
#2043
Postad 13 December 2012 - 23:11
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Jag har sagt det innan och jag säger det igen Köpte en smart tv och testar just nu Netflix, HBO Nordic, Viaplay samt Magine Allt fungerar bra och man får allt det man skulle kunna önska att canal digital hade Magine är framtidens tv och redan nu är jag säker på att detta kommer att kunna ersätta all annan tv inom 1-2 år Så om ni vill vara kvar på banan canal digital, så lyssna på era kunder. För med de priserna ni idag har för nästan ingenting kommer ni att vara de första att åka ut ur svensken hus Jag kan inte förstå hur tex Cmore skall överleva och det gäller först och främst filmkanalerna Sedan tror jag inte att någon kommer att vara intresserad av att betala över 700 kr för att få se lite elitseriehockey. Zlatans matcher går ju i Tv4 sport
#2044
Postad 14 December 2012 - 09:14
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
När kan vi som CanalDigital-kunder med C-More abonnemang förvänta oss tillgång till C-More Play till t.ex I-Pad? Denna tjänst skall vara gratis för C-More kunder och finns tillgänglig hos ett antal leverantörer. Som jag förstått det så är det ni som operatör som skall tillhandahålla inloggningsuppgifter, varför dröjer detta? Skall vi som har CanalDigital som operatör inte kunna förvänta oss samma tjänster/service som t.ex. C Sports/Tele 2? Jag tar för givet att ni arbetar hårt med detta, så det behöver ni inte svara.
Hej Eldebrink, Följande svar har vi även tidigare lämnat på vår Facebook sida på frågan angående C More Play: "Tyvärr så är fallet med C mores plattform mer komplicerat än vad många kan förstå. Det är alltså inte bara för oss på Canal Digital att ”koppla upp” oss dit, såsom många verkar tro. Vi är i förhandling med C More om hur det ska lösas. Eftersom vi är i förhandling så kan jag heller inte kommentera mer än så, men för att förtydliga: Det är inte bara Canal Digitals beslut." Vi hoppas såklart på en lösning så snabbt som möjligt, precis som ni är även vi förväntansfulla på tjänsten. vänligen Micke
#2045
Postad 14 December 2012 - 09:21
porch123
-
porch123
-
Veteran
-
-
1954 inlägg
Hej Eldebrink,
Följande svar har vi även tidigare lämnat på vår Facebook sida på frågan angående C More Play:
"Tyvärr så är fallet med C mores plattform mer komplicerat än vad många kan förstå. Det är alltså inte bara för oss på Canal Digital att ”koppla upp” oss dit, såsom många verkar tro. Vi är i förhandling med C More om hur det ska lösas. Eftersom vi är i förhandling så kan jag heller inte kommentera mer än så, men för att förtydliga: Det är inte bara Canal Digitals beslut."
Vi hoppas såklart på en lösning så snabbt som möjligt, precis som ni är även vi förväntansfulla på tjänsten.
vänligen Micke
Fast även om NI Canal Digital och C More inte är samma företag så är/har ändå C More/Canal+ varit förknippade med Canal Digital. Därför är det oerhört märkligt att ni nu inte pratar "samma språk" längre. Redan i ett tidigt skede borde de tekniska bitarna lösts mellan er i detta fall. Som sagt tidigare, ni är ute på lite tunn is. /Fredrik
#2046
Postad 14 December 2012 - 12:36
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
Hej Eldebrink, Följande svar har vi även tidigare lämnat på vår Facebook sida på frågan angående C More Play: "Tyvärr så är fallet med C mores plattform mer komplicerat än vad många kan förstå. Det är alltså inte bara för oss på Canal Digital att ”koppla upp” oss dit, såsom många verkar tro. Vi är i förhandling med C More om hur det ska lösas. Eftersom vi är i förhandling så kan jag heller inte kommentera mer än så, men för att förtydliga: Det är inte bara Canal Digitals beslut." Vi hoppas såklart på en lösning så snabbt som möjligt, precis som ni är även vi förväntansfulla på tjänsten. vänligen Micke
Ok, jag har inte full koll på hur tjänsten skall fungera, jag jämför den med Viaplay som jag testat och där behövdes det ett konto och en app, detta kanske är uppbyggt på något annat sätt? (Viasat har ju i o f s hela kedjan) Vad menar ni med " Det är alltså inte bara för oss på Canal Digital att ”koppla upp” oss dit", skall tjänsten gå via er på något sätt? Jag förmodar att det är C-More som står för infrastrukturen? Om ni inte är, tekniskt, inblandade i tjänsten vad är problemet?
#2047
Postad 14 December 2012 - 12:40
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej Micke7tyu,
senaste mjukvaran till 250GB Box (version 1.02.1) släpptes 121011. Vi saknar i dagsläget besked om kommande uppdateringar, vi vet med andra ord inte om/när det kan tänkas bli aktuellt.
Med vänlig hälsning Micke
Då har ni alltså gett upp 250Gb boxen? Finns det inget ens OM det kommer något så är det slut nu. Med tanke på att att ni hänvisar till att lösa det med att skicka PM till er osv. MYCKET DÅLIGT att inte ta ansvaret för tusentals boxar och att bara hoppas att det går över!
#2048
Postad 14 December 2012 - 13:09
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Om ni inte är, tekniskt, inblandade i tjänsten vad är problemet?
jag gissar pengar. För inte kan det väl vara något så svårt som att verifiera vilka kunder hos CD som ska få del av det? Då har ni alltså gett upp 250Gb boxen? Finns det inget ens OM det kommer något så är det slut nu. Med tanke på att att ni hänvisar till att lösa det med att skicka PM till er osv. MYCKET DÅLIGT att inte ta ansvaret för tusentals boxar och att bara hoppas att det går över!
11 oktober släppte de senaste uppdateringen. De brukar ha cykler om 4-6 månader mellan uppdateringar. Som kortast. Om du har problem med boxen är min enkla tips det som står i tråden om den, gå och köp en bättre nätdel och hoppas det löser det hela. Det tycks hjälpa en del ivartfall. Men ta det spörsmålet i tråden för boxen.
#2049
Postad 14 December 2012 - 13:31
Unregisteredb71577f7
-
Unregisteredb71577f7
-
Användare
-
-
164 inlägg
jag gissar pengar.
Det tror jag åxå, det är ju inte så att det handlar om en månlandning utan att få till en lista på berättigade användare. Kanske är det tekniska aspekter, hoppas på svar.
#2050
Postad 14 December 2012 - 14:57
B BUS
-
B BUS
-
Forumräv
-
-
607 inlägg
Hej Eldebrink,
Följande svar har vi även tidigare lämnat på vår Facebook sida på frågan angående C More Play:
"Tyvärr så är fallet med C mores plattform mer komplicerat än vad många kan förstå. Det är alltså inte bara för oss på Canal Digital att ”koppla upp” oss dit, såsom många verkar tro. Vi är i förhandling med C More om hur det ska lösas. Eftersom vi är i förhandling så kan jag heller inte kommentera mer än så, men för att förtydliga: Det är inte bara Canal Digitals beslut."
Vi hoppas såklart på en lösning så snabbt som möjligt, precis som ni är även vi förväntansfulla på tjänsten.
vänligen Micke
Detta svar är ett bevis på hur CanalDigitals organisationen tänker och jobbar (inte alls). Vi är ju inte intreserade att se C More uppkoplad igenom era boxar, utan vill kunna se på C More när era boxar strular för mycket. Varför skulle detta vara så kompliserat just för CD?? Snälla CD försök svara på detta, det duger inte med svaret om att det är mer komliserat än vad vi kunder kan förstå.Utan vad är det med CD som gör detta så kompliserat som inte andra leverantörer har problem med???
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|