* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 03 September 2012 - 15:59
Stämmer nog bra det.Har bara sett Telia som internet i stadsnät och inte IPTV.
Postad 03 September 2012 - 16:10
Sorry sorry Det går visst ihop. Du säger egentligen precis samma sak som jag bara med andra ord. Dessutom säger Telia att man inte leverarerar fiber när "stadsnätet" redan gräver! Skillnaden är kanske att när jag skriver Telia har jag absolut inte begränsat det till "TV-leverantör"Sorry, men det du säger går inte ihop. Stadsnätet och Telia (i bemärkelsen leverantör av TV-tjänst) är två helt olika typer av aktörer så det finns inget inmutande där. Stadsnätet levererar kommunikationskapacitet och andra aktörer levererar tjänster som internettrafik, IPTV och IP-telefoni. Däremot har det ibland varit så att Telia valt att inte leverera tjänster om de inte har kontroll över infrastrukturen.
Den kommentaren förstod jag inte. Kan du förtydliga.Har bara sett Telia som internet i stadsnät och inte IPTV.
Till er andra så kan jag säga visst det finns andra leverantörer av TV dock ej Telia som jag ju har idag!
Redigerat av ansgar, 04 September 2012 - 06:30.
Postad 03 September 2012 - 16:14
Det jag menade var att Telia finns som internet leverantör i en del stadsnät men har inte sett att dom även erbjuder IPTV i stadsnät.Sorry sorry Det går visst ihop. Du säger egentligen precis samma sak som jag bara med andra ord. Dessutom säger Telia att man inte leverarerar fiber när "stadsnätet" redan gräver! Skillnaden är kanske att när jag skriver Telia har jag absolut inte begränsat det till "TV-leverantör"
Den kommentaren förstod jag inte. Kan du förtydliga.
Till er andra så kan jag säga visst det finns mängder av andra leverantörer av TV dock ej Telia som jag ju har idag!
Har väl och göra med att dom bara kan leverera IPTV inom deras eget fibernät med deras uppbyggnad idag.
I stadsnät så hyr man bara kapacitet och äger inte nätet själva.
Redigerat av Leatherface, 03 September 2012 - 16:16.
Postad 03 September 2012 - 16:24
Du vill ha Telia som TV-leverantör och påstår att Telia inte får leverera via stadsnätet, jag påstår att det är troligare att de inte vill. Så har det varit förr i alla fall. Vad skulle det vara som stadsnätet "mutat in", de levererar varken internet, telefoni eller TV?Sorry sorry Det går visst ihop. Du säger egentligen precis samma sak som jag bara med andra ord. Dessutom säger Telia att man inte leverarerar fiber när "stadsnätet" redan gräver! Skillnaden är kanske att när jag skriver Telia har jag absolut inte begränsat det till "TV-leverantör"
Att Telia inte gräver ner egen fiber där det finns stadsnät är väl helt enkelt ett affärsmässigt beslut, svårt att få ekonomi i att bygga parallell infrastruktur i sån här fall antar jag.
Postad 03 September 2012 - 16:30
I Piteå så har vi både Bredbandsbolaget som har egna switchar sen tidigare och numera pite.com stadsnät i husen med och kan välja själv vilken switch vi vill vara kopplade till.
Postad 03 September 2012 - 16:49
Vill eller inte, låter jag vara osagt och det är mig fullständigt ointressant. Det intressanta är att dom inte levererar.Du vill ha Telia som TV-leverantör och påstår att Telia inte får leverera via stadsnätet, jag påstår att det är troligare att de inte vill. Så har det varit förr i alla fall. Vad skulle det vara som stadsnätet "mutat in", de levererar varken internet, telefoni eller TV?
Att Telia inte gräver ner egen fiber där det finns stadsnät är väl helt enkelt ett affärsmässigt beslut, svårt att få ekonomi i att bygga parallell infrastruktur i sån här fall antar jag.
Mutat in handlade precis om fibern och att Telia inte vill bygga ett parallellt nät precis som du skriver.
Postad 03 September 2012 - 16:58
Visste inte att dom bara levererade i egna nät!Det jag menade var att Telia finns som internet leverantör i en del stadsnät men har inte sett att dom även erbjuder IPTV i stadsnät.
Ok, och därför kan jag inte fortsätta vara kund hos Telia (digital-TV) när vi får "öppet" fibernätverk.Har väl och göra med att dom bara kan leverera IPTV inom deras eget fibernät med deras uppbyggnad idag.
I stadsnät så hyr man bara kapacitet och äger inte nätet själva.
På samma fiber?Tekniskt sett skulle det räcka med egna switchar bara i husen.
I Piteå så har vi både Bredbandsbolaget som har egna switchar sen tidigare och numera pite.com stadsnät i husen med och kan välja själv vilken switch vi vill vara kopplade till.
Postad 03 September 2012 - 17:09
Mutat in betyder att man har ensamrätt och jag kan inte se att någon sådan föreligger här.
Postad 03 September 2012 - 17:24
Ja samma fiber bara olika switchar.Visste inte att dom bara levererade i egna nät!Ok, och därför kan jag inte fortsätta vara kund hos Telia (digital-TV) när vi får "öppet" fibernätverk.
På samma fiber?
Ja bredband ja och finns bla hos pite.com men enbart med 10/10 har jag för mig.Telia erbjuder visst sina tjänster i vissa stadsnät.
Telia Bredband Stadsnät
Kan möjligen finnas nån avvikelse nånstans.
Redigerat av Leatherface, 03 September 2012 - 17:42.
Postad 03 September 2012 - 19:03
De nät där skanova äger fibern fast man kan ha andra operatörer är det enda undantaget där Telia levererar IPTV tjänst.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 September 2012 - 19:21
Någon info om nya uppdateringen som kommer imorgon?Telia leverar inte IPTV som tjänst över nät där Telia inte kan garantera kvalitén på nätverket. Den IPTV lösning som Telia använder kräver ganska mycket av nätverken och då inte alla externa stadsnät kan leverera tekniken som krävs för att garantera att tjänsten ska fungera så levererar Telia inte IPTV över något stadsnät.
De nät där skanova äger fibern fast man kan ha andra operatörer är det enda undantaget där Telia levererar IPTV tjänst.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 September 2012 - 19:45
Någon info om nya uppdateringen som kommer imorgon?
Jag vet mer om vad som är planerat med då det inte är 100% säkert att det kommer så får jag inte skriva något om det ännu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 September 2012 - 23:04
- Ny layout i Videobutiken.
- Snabbare uppstart, live tv bild visas medan vissa saker laddas i bakgrunden.
- Vissa menyer laddas första gången man går in i dem, medför att det tar längre tid första gången att gå in i menyn.
- Det går att välja 5 olika ljudsspår i ljudinställningarna (Svenska, Engelska, Norska, Finska, Danska).
- Repeterad inspelning tar EPG data från inspelningen när den startar.
- Starta om tjänsten via menyn motsvarar nu en omstart genom att man tar ut och stoppar i strömsladden.
- Buggen med att man inte kan ta bort den sista kanalen man la till en kanallista inte går att radera är löst.
- Timeshift bufferten är alltid 2 timmar, alltid de två senaste timmarna man kollade på live tv.
- Vissa problem med ljudet är lösta.
Det är ingen mening att ni nu ställer massa frågor om det jag skrivit ovan till supporten för de har ingen mer information om det jag skrivit just nu..
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 00:30
Telia leverar inte IPTV som tjänst över nät där Telia inte kan garantera kvalitén på nätverket. Den IPTV lösning som Telia använder kräver ganska mycket av nätverken och då inte alla externa stadsnät kan leverera tekniken som krävs för att garantera att tjänsten ska fungera så levererar Telia inte IPTV över något stadsnät.
Har lite svårt att förstå logiken i detta när jag utan problem kunnat köra IPTV i HD kvalité från USA i ett par års tid, men att ta emot en svensk kanal i SD kvalité är alltså omöjigt? YouTube och många andra videotjänster kan ju t.ex. utan problem köras tom i 1080p. Jag gissar, utan att veta, att det beror på att Telia eg inte alls kör någon riktig IPTV, utan att det snarare är någon form av "kretskopplat" nät, rätt? Är inte ute efter att racka ner på Telia, utan att helt enkelt försöka förstå varför det kan vara så svårt.
Påminner lite om tågbranschen, där det trots att man haft 100 år på sig fortfarande verkar vara en utmaning att köra ett tåg från ett land till ett annat inom Europa, när det i över 30 års tid varit en självklarhet att man kan ringa till vilket land som helst i världen
Redigerat av Unregistered1413, 04 September 2012 - 00:36.
Postad 04 September 2012 - 06:12
Postad 04 September 2012 - 06:40
Nu är det den 4/9 så här kommer en kort snabb lista till er av det jag kommer ihåg just nu....
Canal + kanalerna byter namn till cmore. Kanalerna blir tillgängliga för kunder med de kanalpaket där de ingår. on-demand-tjänsterna som finns på deras hemsidor blir inte tillgängliga i dagsläget men det är möjligt att det kommer i framtiden.
- Ny layout i Videobutiken.
- Snabbare uppstart, live tv bild visas medan vissa saker laddas i bakgrunden.
- Vissa menyer laddas första gången man går in i dem, medför att det tar längre tid första gången att gå in i menyn.
- Det går att välja 5 olika ljudsspår i ljudinställningarna (Svenska, Engelska, Norska, Finska, Danska).
- Repeterad inspelning tar EPG data från inspelningen när den startar.
- Starta om tjänsten via menyn motsvarar nu en omstart genom att man tar ut och stoppar i strömsladden.
- Buggen med att man inte kan ta bort den sista kanalen man la till en kanallista inte går att radera är löst.
- Timeshift bufferten är alltid 2 timmar, alltid de två senaste timmarna man kollade på live tv.
- Vissa problem med ljudet är lösta.
Det är ingen mening att ni nu ställer massa frågor om det jag skrivit ovan till supporten för de har ingen mer information om det jag skrivit just nu..
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag hittar dock inte nya C More Series HD eller C More Hits HD. När blir de tillgängliga?
Postad 04 September 2012 - 06:54
Har lite svårt att förstå logiken i detta när jag utan problem kunnat köra IPTV i HD kvalité från USA i ett par års tid, men att ta emot en svensk kanal i SD kvalité är alltså omöjigt? YouTube och många andra videotjänster kan ju t.ex. utan problem köras tom i 1080p. Jag gissar, utan att veta, att det beror på att Telia eg inte alls kör någon riktig IPTV, utan att det snarare är någon form av "kretskopplat" nät, rätt? Är inte ute efter att racka ner på Telia, utan att helt enkelt försöka förstå varför det kan vara så svårt.
Telia använder ”riktig” IPTV enligt standarden, det du använder kan närmast liknas med att du ser materialet ifrån Telias programbiblotek. Att skicka trafik med bara en enda motagare är en helt annan sak än att använda multicast teknik som IPTV använder. Över 150 kanaler som Telia har kräver att man kan garantera 500 Mb/sekund samt hantera över 150 multicast strömmar samtidigt. Det klarar inte många billiga switchar och övrig utrustning som många stadsnät använder.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 07:43
Beror lite på hur man väljer att bedriva sin verksamhet, vad man tar betalt för och vad kunderna efterfrågar.Har lite svårt att förstå logiken i detta när jag utan problem kunnat köra IPTV i HD kvalité från USA i ett par års tid, men att ta emot en svensk kanal i SD kvalité är alltså omöjigt? YouTube och många andra videotjänster kan ju t.ex. utan problem köras tom i 1080p.
Hulu, Netflix m fl sätter upp en server och hyr en fet lina, sen är det upp till kunden och försynen att trafiken når fram i vettigt skick. Gör den inte det, tough!
Den tjänst Telia säljer funkar som kabel-TV i det avseendet att man levererar ett utbud med en "garanterad" kvalitet i en avlämningspunkt intill kundens TV. Att säkerställa det och lämna support på en sådan tjänst är nog ingen tacksam uppgift om man inte har kontroll över hela överföringskedjan. Det finns uppenbart operatörer som tar sig an den utmaningen, men jag har viss sympati för att Telia avstår.
Postad 04 September 2012 - 07:49
Däremot kan man ju undra vad som hindrar Telia från erbjuda 100/100 i stadsnäten då Bahnhof, T3, Riksnet och andra kan göra det i samma nät.
Redigerat av Leatherface, 04 September 2012 - 07:51.
Postad 04 September 2012 - 08:08
Tyvärr vad man kunde misstänka. Omläggningen till C More innebär inget annat för Telias kunder än ett namnbyte...Jag hittar dock inte nya C More Series HD eller C More Hits HD. När blir de tillgängliga?
Jag skulle gärna betala för filmkanaler i HD, men Telias erbjudande är minst sagt tunt. Man har 1 av Viasats 5 HD-kanaler och uppenbarligen även fortsättningsvis bara 1 av 3 HD-kanaler från C More. Jag bryr mig inte längre om vems felet är. Att man inte inser att konkurrensen inte främst är mellan olika operatörer längre, utan att man tävlar mot illegal nerladdning, är faktiskt pinsamt...
Postad 04 September 2012 - 08:24
"Timeshift bufferten är alltid 2 timmar, alltid de två senaste timmarna man kollade på live tv."
Så nu nollställs alltså inte bufferten vid kanalbyte? Så tolkar jag det och det är ju lysande i så fall!
Postad 04 September 2012 - 08:38
@Telia
"Timeshift bufferten är alltid 2 timmar, alltid de två senaste timmarna man kollade på live tv."
Så nu nollställs alltså inte bufferten vid kanalbyte? Så tolkar jag det och det är ju lysande i så fall!
Tolkar det hela också så, annars hade han inte skrivit så, eftersom den idag är två timmar (fast enbart på samma kanal).
Vet att detta varit en önskemål, både här och på andra håll, så de lyssnar när det inkommer förbättringsförslag.
Postad 04 September 2012 - 08:58
Tolkar det hela också så, annars hade han inte skrivit så, eftersom den idag är två timmar (fast enbart på samma kanal).
Vet att detta varit en önskemål, både här och på andra håll, så de lyssnar när det inkommer förbättringsförslag.
Det nollställs när man startar om boxen (även från standby), tittar på filmer ur videobutiken, tittar på material ur programbiblioteken eller på en inspelning man gjort tidigare. Så länge man tittar på vanlig TV eller är i timeshift läge så spelas det in till timeshift. Värt att notera är att när man byter kanal hoppar boxen till direktsänd TV på den nya kanalen men man kan spola tillbaka igen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 09:22
Det nollställs när man startar om boxen (även från standby), tittar på filmer ur videobutiken, tittar på material ur programbiblioteken eller på en inspelning man gjort tidigare. Så länge man tittar på vanlig TV eller är i timeshift läge så spelas det in till timeshift. Värt att notera är att när man byter kanal hoppar boxen till direktsänd TV på den nya kanalen men man kan spola tillbaka igen.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Några andra nyheter som kommer med uppdateringen idag, som du ej kom ihåg att skriva ner inatt
Postad 04 September 2012 - 09:26
Sorry, men det du säger går inte ihop. Stadsnätet och Telia (i bemärkelsen leverantör av TV-tjänst) är två helt olika typer av aktörer så det finns inget inmutande där. Stadsnätet levererar kommunikationskapacitet och andra aktörer levererar tjänster som internettrafik, IPTV och IP-telefoni. Däremot har det ibland varit så att Telia valt att inte leverera tjänster om de inte har kontroll över infrastrukturen.
Instämmer, i vårat stadsnät fanns heller inte Telia tillgängligt, de ägde dock nätet och de var tekniskt ansvariga för det. Men de fick inte sälja sina tjänster i det. Men efter hårt tryck av användarna att de ville ha Telias IP Tv. Gav föreningen med sig och släppte in Telia i nätet.
Postad 04 September 2012 - 09:30
Äsch ta det inte så bokstavligt. I dagligt tal används muta in bildlikt och det torde väl framgå av texten också att det inte var bokstavligt.Självklart kan det låta knepigt att man inte kan få den IPTV-leverantör man vill ha när man får fiber, men problemet ligger sannolikt inte i att nätet inte skulle vara "öppet nog". Det är självfallet upp till tjänsteleverantörerna om de anser det lönt att leverera via en viss kanal, de kan exempelvis ha tekniska eller affärsmässiga skäl att avstå. Jag reagerade bara på antydan att stadsnätet inte var öppet för Telia.
Mutat in betyder att man har ensamrätt och jag kan inte se att någon sådan föreligger här.
Postad 04 September 2012 - 09:57
Not Found
The requested URL /iptvgui/initial.htm was not found on this server.
Apache/2.2.9 (Unix) Server at iptvlogin.telia.se port 80
????
Edit: Hård omstart fick tillbaka tjänsten men fortfarande ej uppdaterad. Så det får man uppenbarligen vänta med...
Redigerat av tomano58, 04 September 2012 - 10:04.
Postad 04 September 2012 - 10:52
Wtf??? Valde just att uppdatera och får till svar en webbsida med:
Not Found
The requested URL /iptvgui/initial.htm was not found on this server.
Apache/2.2.9 (Unix) Server at iptvlogin.telia.se port 80
????
Edit: Hård omstart fick tillbaka tjänsten men fortfarande ej uppdaterad. Så det får man uppenbarligen vänta med...
Nu ska du få version 6.10.7.3151 swe, det vart lite problem i samband med uppdateringen under några minuter
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 11:00
Funkar.Nu ska du få version 6.10.7.3151 swe, det vart lite problem i samband med uppdateringen under några minuter
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 11:27
// R
Postad 04 September 2012 - 12:06
Tror det här med Time-Shift får förklaras lite. Tittade ca 1 minut på några kanaler och sedan stannade jag på femman och började spola tillbaka. Då skiftade den från femman till TV4 sen till TV3 och slutligen till SVT. Är det verkligen tänkt att det ska fungera så? Och nu hackar ljud och bild på femman. Verkar inte vara någon lyckad uppdatering.
// R
Du skrev själv att du tittade på några kanaler i ca 1 minut. Därav att den skiftar när du spolar tillbaka. Finns inga konstigheter i detta.
Postad 04 September 2012 - 12:19
Telia använder ”riktig” IPTV enligt standarden, det du använder kan närmast liknas med att du ser materialet ifrån Telias programbiblotek. Att skicka trafik med bara en enda motagare är en helt annan sak än att använda multicast teknik som IPTV använder. Över 150 kanaler som Telia har kräver att man kan garantera 500 Mb/sekund samt hantera över 150 multicast strömmar samtidigt. Det klarar inte många billiga switchar och övrig utrustning som många stadsnät använder.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Med "riktig" IPTV som jag slarvigt skrev så menar jag att man bara skickar det som kunden faktiskt tittar på, istället för allt som kunden kanske kan tänkas titta på om de har 150 olika boxar. Då minskar ju trafikmängden rätt rejält. Nu ska det väl sägas att detta inte bara är Telias fel, gissar att medelsvensson kanske fortfarande vill ha sina kanaler där man blir matad med vad någon annan bestämt, när de bestämt att man ska få det, och då måste ju Telia leverera det. Men förhoppningsvis kommer detta ändras i framtiden, då främst att TV tittarna tar kontrollen över sitt eget TV-tittande och ser på vad man vill när man vill.
Om det nu är så att telia kör äkta IPTV, då bör det innebära att en kund som har bredband/fiber hos Telia och skaffar digitalTV inte får sänkt datahastighet annat än när man faktiskt kollar på TV, rätt? Har för mig att det var så för några år sedan när jag senast kollade på Telias TV lösningar.
Redigerat av Unregistered1413, 04 September 2012 - 12:23.
Postad 04 September 2012 - 13:11
Redigerat av Unregisteredb287fd5d, 04 September 2012 - 15:39.
Postad 04 September 2012 - 13:20
Efter uppdateringen så har TV4 fakta XL:s kanalsymbol bytts till TV4 sciene fiction igen.
@TeliaKundservice
Tycker man (Telia) bör göra en riktigt genomgång av alla kanalsymboler, så man får liknande storlek på alla, samt att loggan blir synlig, konvertera och göra om den mer så att hela "loggoutrymmet" tas och ej blir utdraget.
Postad 04 September 2012 - 13:42
Postad 04 September 2012 - 13:54
Dom har väl andra krav än Telia. Inget konstigt med det.Hur kommer det sig då att canal digital kör i många av dom öppna stadsnäten?
Postad 04 September 2012 - 14:14
Hur kommer det sig då att canal digital kör i många av dom öppna stadsnäten?
Men inte är det väl någon som på allvar tror att det är tekniska skäl som ligger bakom detta?
Postad 04 September 2012 - 14:16
Postad 04 September 2012 - 17:58
Märkte det först när jag bläddrade i text-tv´n (SVT1) att sidorna laddades långsamt.
Skulle ta upp kanallistan, inget hände, sedan hände något och sedan kom "inforutan" upp för i detta fallet tv4 med programinfo, där hängde det sig (dvs. den la sig framför tv-bilden, och inget gick att göra).
Fick starta om boxen genom sladdryckning.. När sedan tjänsten skall laddas upp, så går det väldigt långsamt, det sista steget >(startar tjänsten), till skillnad mot vad det gjorde efter uppdateringen tidigare idag...
Postad 04 September 2012 - 18:07
Och ja även min box går väldigt segt nu
Redigerat av Ironse, 04 September 2012 - 18:11.
Postad 04 September 2012 - 18:20
Postad 04 September 2012 - 18:26
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 September 2012 - 18:26
Postad 04 September 2012 - 18:38
Nu ska du få version 6.10.7.3151 swe
Markus Johansson
Telia Kundservice
@Telia Kundservice
"Formatera hårddisken" fungerar inte i den här versionen!?
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?