Kan man sköta inställningarna manuellt istället att bildprogrammet sköter det automatiskt?
* Officiell tråd - Western Digital TV HD *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 05 augusti 2009 - 11:25
Kan man sköta inställningarna manuellt istället att bildprogrammet sköter det automatiskt?
Postad 05 augusti 2009 - 13:34
Klart du själv kan styra hur stora dina bilder ska vara. Jag använder ett program som heter Paint.net. Det är gratis och liknar Photoshop. I programet går man in på Image -> Resize och där trycker man bort en bock där det står Maintain Aspect Ratio. Sen kan man själv välja Pixel Size på bilden både på bredden och höjden.Har ett problem med att få thumbnailsen till storleken 120*180...oftast blir dom 120*153, 120*171...osv.
Så gör jag i alla fall.
Postad 05 augusti 2009 - 14:33
Vad hämtar ni era omslag ifrån? Discshop är ju bra men är det någon annan som har något annat tips...?
Postad 05 augusti 2009 - 18:18
Jag vet att detta redan nämts i tråden men jag måste säga det igen.
Varför funkar inte undertexten på vissa .iso filer ibland när jag vet att det finns text?
Varför är det eftersläpning med undertexten 1-2sek med .srt filer både med .mkv och .avi filer. inte alltid utan bara ibland. Och jag vet att de synkar rätt då jag testat det på datorn.
Och sist, varför blir det eftersläpning på ljudet ibland.
Jag har nyaste firmwaren och allt.
Kör endast med en HDMI sladd (supra)
Annars är det en smidig liten grej. Bara irreterande när man lagt in en fin rulle, lägger sig i soffan & slå på den och ser att det är fel.
Redigerat av Unregistered45e35f32, 05 augusti 2009 - 18:19.
Postad 05 augusti 2009 - 21:18
Har någon bråkat med att få igång nätverk till wdtv'n? Jag kör WDLXTV 0.5.5 med en USB ethernetadapter från Unitek (Köpt på teknikmagasinet)
Kör jag med DHCP på så får jag ingen IP tilldelad och med statisk IP så får jag ändå ingen kontakt. Någon som vet om det är känsligt vilken adapter man använder? Är det nårgot annat än att editera net.config man måste göra?
(BTW hoppas detta är rätt tråd att fråga i. Det är ju en WDTV men inte "original"

Med vänliga hälsningar.
Postad 05 augusti 2009 - 21:50
Inga eftersläpningar men med tv serier visas i min förstärkare dts och 2 kanalsljud medan filmer ger helt fantastiskt ljud och där står antingen DD 5.1 eller DTS. Genom datorn får jag alltid flerkanalsljud. Kan det vara att tv-serier använder en codec min förstärkare inte har medan filmer ger en jag har. Detta gäller mkv.Ahaa, hoppas han slipper eftersläpningar bara (jag har ju också en förstärkare).
Redigerat av ruva, 08 augusti 2009 - 09:50.
Postad 05 augusti 2009 - 23:17
Hej på er!
Har någon bråkat med att få igång nätverk till wdtv'n? Jag kör WDLXTV 0.5.5 med en USB ethernetadapter från Unitek (Köpt på teknikmagasinet)
Kör jag med DHCP på så får jag ingen IP tilldelad och med statisk IP så får jag ändå ingen kontakt. Någon som vet om det är känsligt vilken adapter man använder? Är det nårgot annat än att editera net.config man måste göra?
(BTW hoppas detta är rätt tråd att fråga i. Det är ju en WDTV men inte "original")
Med vänliga hälsningar.
Hej Unkan,
Din adapter verkar inte stödjas av WDLXTV, här är listan med adaptrar som testats.
Kanske går det att lägga till en drivrutin för din enhet om man vet mer om den, t.ex.
vilket chipset den innehåller och att de utvecklat en Linux-drivrutin.
http://wiki.wdtv.org...ted_usb_devices
Hälsningar
Le
Postad 06 augusti 2009 - 00:10
Tack för hjälpen!
Postad 07 augusti 2009 - 16:01
Le: Oww, trodde inte det skulle vara så kinkigt med trådade adaptrar. Nåja, får se om det går att hitta nån ny.
Jag köpte den här som fungerar utmärkt ihop med wdtv och wdlxtv firmware. Dock så har jag nu gått tillbaka till originalfirmware för ett tag och använder inte nätverk, för uppspelningen strulade en del för mig med wdlxtv (oavsett om det var från usb-hd eller nätverk). Med originalfirmware fungerar det faktiskt bättre. Dock har det kommit någon nyare version av wdlxtv sedan dess så jag kanske gör ett nytt försök snart..
Postad 07 augusti 2009 - 16:17
Får se om man slår till på en. Tänkte prova om det går att få igång trådlöst, annars kanske det blir en squeezebox eller nått.
Postad 07 augusti 2009 - 16:30
Storage can not aggregate - Det är vad som står på skärmen idag.
Jag har en "helt vanlig" USB HDD kopplad till WDTVn, en NTFS-formaterad sådan.
Igår tankade jag över ca 60GB film till den från datorn, det gick utan problem.
Jag matade ut HDD ur datorn innan jag kopplade ur den rent fysiskt bara för att vara säker på att inget skrevs / lästes på disken.
Men idag vägrar WDTVn att känna av disken.
Jag kopplade först in den då WDTV var avstängd, startade WDTV men disken kom inte upp, väntade länge utan att något hände.
Jag drog då ur USBkabeln, ingen reaktion på något vis.
Jag låter WDTV vara på och sätter in USBkabeln på nytt, det blinkar till i USBlampan på WDTV men det är allt. Den slockar lika fort som den tänts och förblir släckt.
Jag har inga problem att läsa från eller skriva till disken då jag kopplar den till datorn.
I manualen till WDTV står det att om man ser "hard drive can not aggregate" så skall man få ytterligare info om vad som är fel, men i mitt fall står det alltså bara "storage can not aggregate" och thats it!
Jag har testat båda USBingångar med en annan HDD och det fungerar helt fint.
Någon som har något tips?
Edit: Jag har över 100GB ledig plats på disken så det skall inte vara ett problem där.
Ref. tidigare inlägg i tråden där platsbrist orsakade samma symptom.
Hej!
Jag har stött på exakt samma problem, hur löser man detta? Vad är fel?
Jag har en WD Passport på 160gb som jag kopplar in, det har fungerat felfritt i ett halvår sedan jag köpte min WD TV HD. Men helt plötsligt förra helgen när jag skulle sätta igång den kunde den inte hitta min hårddisk, som dock fungerar precis som vanligt när jag kopplar in den i datorn.
Lösning nån? Snälla!
Postad 07 augusti 2009 - 19:35
Postad 08 augusti 2009 - 09:40
Jag antar att både du och familjemedlemmen har samma modell av TV'n och har ställt in korrekt/samma frame rate ut från WDTV'n?Har ägt denna lilla skapelse sen ca ett halvår tillbaks och jag är skitnöjd med den. Ljudet är kopplat optiskt till min surroundförstärkare och allt funkar precis som jag vill att det ska funka. Har samsung lcd och kör senaste officiella firmware i wd-spelaren.
Lurade på en familjemedlem denna sak också, dock har denne ingen surroundförstärkare ännu utan enbart en samsung lcd-teve, så wd-spelaren är enbart kopplad med hdmi till teven och han tittar hittills mestadels på xvid och mkv med analogt ljud än så länge. Nu till funderingen;
Det spelar ingen roll vad han spelar upp så blir ljudet/synkningen lite släpande efter ett kort stund? Aningen irriterande faktiskt...
SÅ vitt jag vet så beter sig det inte så här hos mig iaf med samma filmer, beror detta på att jag har ljudet kopplat optiskt eller vad? Borde ju förtusan inte spela någon roll tycker man.
En annan sak jag märkt också är att mkv-filer startar mycket snabbare på min än hans? (Vi har samma typ av extern disk kopplat till den) Skumt..
Postad 08 augusti 2009 - 12:55
Asså visst e det coolt med skins och sånt men just WD HDTV har kanske inte så superbra eller snabbt interface men så fult tycker jag absolut inte det är, det är logiskt, det är allt jag kräver. Det är ju mest film man ändå köper en sån här pryl för....
Nä, jagg mena inte så. Tycker det är rätt bra som det är, förutom att det skulle va trevligare om man såg färre covers åt gången, i större format.
kan bli lite plotrigt med för små bilder på tvn...
Hoppas du förstår hur ja menar...
Postad 08 augusti 2009 - 17:51
Jag kör med HDMI & har senaste firmware'n. Nån som varit med om liknande?
Postad 09 augusti 2009 - 20:54
jag tänkte dela med mig av. Ikonerna är från A-Ö samt 0-9 och i storleken 120x120px.
erna.se/120x120.zip
Ett litet fel som jag märkt är att WDTW tar inte Å,Ä,Ö mappar i rätt ordning, den visar istället Ä,Å,Ö.
Fast det är ju inget jätteallvarligt fel

Postad 10 augusti 2009 - 01:05
Tackar.
Postad 10 augusti 2009 - 01:21
Hey ho alla glada. Jag tänkte köpa mig en WDTV och en extern hårddisk till på 1TB, tänkte slå till att köpa en av WD's egna externa hårddiskar. Antingen en WD Elements, My Book Essential Edition eller My Book Home Edition, men efter som jag inte ska ha den till något annat än just till WDTV'n kan jag lika gärna köpa en Elements som är billigast, eller dippar det något på kvaliten? Någon som har några åsikter att dela med sig om?
Tackar.
Jag kör själv med 1 TB WD Elements som funkat bra i ett halvår nu och är dessutom mer lätt att gömma undan.
Postad 11 augusti 2009 - 08:25
Jag vill köpa ett lite enklare hemmabiosystem och funderar på att köpa en simpel förstärkare som klarar av dolby och DTS men INTE AAC. Då mina filmer ligger kodade i AAC, kommer min förstärkare att kunna få in 5.1 ljudet från WD'n eller krävs det att förstärkaren också kan koda av AAC ljudet? Ljudet kommer att gå via optisk kabel från WD'n till förstärkaren.
Här är förstärkaren jag vill köpa: https://www.prisjakt...kt.php?p=410984
Postad 11 augusti 2009 - 10:14
Postad 11 augusti 2009 - 10:24
När jag ställer min WDTVs video output setting på 1080p 23.937hz så händer nått väldigt konstigt. Jag brukar ha den på 1080p 24Hz men när jag ändrar den till 1080p 23.937Hz då ändras uplösningen till jättelågt, skulle tro 640*480. Är det någon som har samma problem?
Kan vara så att TV'n du har inte stödjer 23.937 Hz, min Sony beter sig på samma sätt.
Postad 11 augusti 2009 - 11:52
När jag ställer min WDTVs video output setting på 1080p 23.937hz så händer nått väldigt konstigt. Jag brukar ha den på 1080p 24Hz men när jag ändrar den till 1080p 23.937Hz då ändras uplösningen till jättelågt, skulle tro 640*480. Är det någon som har samma problem?
Kan vara så att TV'n du har inte stödjer 23.937 Hz, min Sony beter sig på samma sätt.
Spelar det någon större roll om jag har den inställed på 24Hz eller 23,937Hz för bildkvaliten?
Postad 11 augusti 2009 - 12:59
Spelar det någon större roll om jag har den inställed på 24Hz eller 23,937Hz för bildkvaliten?
Det beror ju på dig, ser du en skillnad så finns den, ser du inte det så finns den inte. Det är väldigt svårt att säga om det finns eller inte finns en skillnad då mycket av detta är en sak som bara den enskilde individen kan se. Det är inte samma skillnad som att välja mellan komposit och HDMI kablage.
Postad 11 augusti 2009 - 13:10
Känner ni till det felet ?
och när jag lyssnar på musik kommer jag bara till en svart ruta o när jag backar försvinner musiken, men menyerna går helt rent.
Postad 11 augusti 2009 - 14:03
Postad 11 augusti 2009 - 14:09
LäsVore tacksam om någon kunde skriva ner en liten guide på hur man ordnar omslag till både musik och film.
Postad 11 augusti 2009 - 14:46
Tack! Har nu fått till omslagen till filmerna men det verkar vara annan upplösning när det gäller musik?
Postad 11 augusti 2009 - 17:39
Tack! Har nu fått till omslagen till filmerna men det verkar vara annan upplösning när det gäller musik?
Skall man vara petig så rekommenderar WD att man namnsätter filen folder.jpg och lägger den tillsammans med filmen i en egen mapp. Storleken skall vara max 120x180 pixlar.
Det bästa sättet att få med ett omslag till musikfilerna är att bildtagga dem med exempelvis mp3Tag. På det sättet blir man inom rimliga gränser oberoende av storleken på bildfilen. Gäller dock endast mp3 filer då WD ännu inte har kommit ut med firmware som funkar för bildtaggade flac filer.
http://www.mp3tag.de/en/download.html
Redigerat av perri, 11 augusti 2009 - 17:50.
Postad 12 augusti 2009 - 00:11
Verkar ju förtvivlat märkligt om din TV inte stöder 23,976Hz eftersom det är standarden som används mest i Blu-ray?
24Hz är mycket ovanligt även om det förekommer.
Om du kör i 24Hz när filmen är 23,976Hz (vilket som sagt är det vanligaste), så kommer troligen bilden att hacka till var 42:a sekund. I övrigt bör det fungera.
Postad 12 augusti 2009 - 07:40
Jag tror jag skrev det i mitt inlägg.Skall man vara petig så rekommenderar WD att man namnsätter filen folder.jpg och lägger den tillsammans med filmen i en egen mapp. Storleken skall vara max 120x180 pixlar.

Postad 12 augusti 2009 - 11:56
Jag har en film, säg t ex "Gran Torino.mkv". I den har jag en .srt-fil på engelska, döpt till samma namn.
Om jag nu vill trycka in ytterligare undertextfiler, t ex en på svenska också, hur ska jag då döpa de olika .srt-filerna i mappen, för att de ska kunna bli valbara i WD TV HD när jag spelar upp filmen?
Jag provade lägga filerna så här:
-mapp-
Gran Torino.mkv
svensk.srt
english.srt
Men ingen av subsen dök då upp i spelaren.
Redigerat av Humbucker, 12 augusti 2009 - 14:20.
Postad 12 augusti 2009 - 12:23
Jag tror jag skrev det i mitt inlägg.
Nähädå, du skrev följande:
"Sen måste omslaget vara jpg format och ha samma namn som filmen tex Gladiator.mkv och Gladiator.jpg."
Enligt WD är den riktiga namnsättningen "folder.jpg"
Slutpetigt och klart...

Postad 12 augusti 2009 - 17:34
Postad 12 augusti 2009 - 19:31
Postad 12 augusti 2009 - 20:08
I settings menyn väljer du video-Browser display-Thumbnail mode.Nähädå, du skrev följande:
"Sen måste omslaget vara jpg format och ha samma namn som filmen tex Gladiator.mkv och Gladiator.jpg."
Enligt WD är den riktiga namnsättningen "folder.jpg"
Slutpetigt och klart...
Sen måste omslaget vara jpg format och ha samma namn som filmen tex Gladiator.mkv och Gladiator.jpg.
Har själv lagt alla mina filmer som enskilda mappar ( samma namn som filmen ) med film filen och omslaget i.
Du kan se i mitt galleri hur det ser ut.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 12 augusti 2009 - 20:10.
Postad 12 augusti 2009 - 20:50
Det ska väl räcka att kalla dem Gran Torino.sv.srt, Gran Torino.eng.srt?
Fungerade utmärkt

Postad 12 augusti 2009 - 21:56
I settings menyn väljer du video-Browser display-Thumbnail mode.
Sen måste omslaget vara jpg format och ha samma namn som filmen tex Gladiator.mkv och Gladiator.jpg.
Har själv lagt alla mina filmer som enskilda mappar ( samma namn som filmen ) med film filen och omslaget i.
Då citerar jag WD Release Notes
For Folder Thumbnails:
Music:
1. Display folder.JPG (the image file must be named “folder.JPG” or thumbnail will not
function)
2. If no folder.JPG file is found, display the first album art image (.MP3 with
embedded..JPG)
3. If no album art is available, display the first .JPG in the folder
Photo:
1. Display folder.JPG
2. If no folder.JPG file is found, display the first photo in the folder
Video:
1. Display folder.JPG
2. If no folder.JPG file is found, display the first cover art (.MP4 with embedded .JPG)
3. If no cover art is available, display the first photo in the same folder as the video to be
played
Så vad jag förstår så tar den i första hand "folder.JPG", finns inte den så kollar den om den finns inbakad i filen. Och i sista hand tar den vilken bild som helst bara den ligger i samma map, typ Gladiator.jpg.
Redigerat av Caveo, 12 augusti 2009 - 21:57.
Postad 13 augusti 2009 - 00:05
I settings menyn väljer du video-Browser display-Thumbnail mode.
Pust... Varför är det nästan ingen som läser WD;s FAQ på den här tråden?
Länken till FAQ:
http://wdc.custhelp....h...=2&p_page=1
Och ja, mina thumbs heter folder.jpg och fungerar helt ok och måste inte heta något annat.
Redigerat av perri, 13 augusti 2009 - 00:08.
Postad 13 augusti 2009 - 09:21
Video:
1. Display folder.JPG
2. If no folder.JPG file is found, display the first cover art (.MP4 with embedded .JPG)
3. If no cover art is available, display the first photo in the same folder as the video to be played
For File Thumbnails:
Video:
1. Display .MP4 with embedded .JPG
2. Display image file associated with the video file to be played (for example video.mkv will be associated with video.JPG)
Några frågor?
Postad 13 augusti 2009 - 09:25
Återigen, ingne som har en hemmabio? Ingen som har kopplat sin WD till en receiver?
Postad 13 augusti 2009 - 12:19
Går här i funderingar om att skaffa en WD TV och en 1tb extern hårddisk. Då till min fråga:
Jag undrar hur ni har byggt upp ert "Bibliotek" på hårddisken. Alltså om ni har gjort något som detta hårddisk->film->720p osv. och om ni i sådana fall kan ge eran uppbyggnad

Tack på förhand/ zputnick
Postad 13 augusti 2009 - 12:41
Vad folk missar och inte vill förstå är det faktum att om du har 20 filmer i samma mapp så kan inte bilderna heta vad som helst eller folder.jpg. De måste heta samma sak som filmen. Om du har en mapp där du har lagt filmen, subs och bilden så kan den bilden heta vad som helst. Jag hoppas att de flesta förstår skillnaden nu.
Återigen, ingne som har en hemmabio? Ingen som har kopplat sin WD till en receiver?
Att ha 20 filmer i samma mapp är att tigga om problem då varje film oftast innehåller flera filer. Frågan var från början vad som skulle ligga i filmernas separata mappar.
Det om detta. Vad som slår mig efter att ha läst den här tråden rätt länge nu är att en del människor inte riktigt förstår att TV HD:n är en liten dator och skall behandlas därefter.
Att t.ex. slita ut en USB kopplad hårddisk innan avstängningen och sen bli förvånad över att TV HD;n inte hittar hårddisken igen vid nästa session är en sån sak. Eller att exempelvis iso filer plötsligt inte funkar efter en körning med någon knappt kompatibel fil dessförinnan.
Så det är nästan aldrig fel på själva apparaten utan de flesta problemen uppstår vid handhavandet.
Redigerat av perri, 13 augusti 2009 - 12:45.
Postad 13 augusti 2009 - 16:30
Att ha 20 filmer i samma mapp är att tigga om problem då varje film oftast innehåller flera filer. Frågan var från början vad som skulle ligga i filmernas separata mappar.
Det om detta. Vad som slår mig efter att ha läst den här tråden rätt länge nu är att en del människor inte riktigt förstår att TV HD:n är en liten dator och skall behandlas därefter.
Att t.ex. slita ut en USB kopplad hårddisk innan avstängningen och sen bli förvånad över att TV HD;n inte hittar hårddisken igen vid nästa session är en sån sak. Eller att exempelvis iso filer plötsligt inte funkar efter en körning med någon knappt kompatibel fil dessförinnan.
Så det är nästan aldrig fel på själva apparaten utan de flesta problemen uppstår vid handhavandet.
Det är inga problem då jag har lagt allt i mkv containrar, allt så har jag en film heter tex godzilla.mkv där det ligger film filer, ljud filer och undertextfiler, allt ligger i en och samma "fil". Hade WD'n haft stöd för bilder lagrade i mkv så hade jag gjort detta också. Blir väldigt smidigt i mitt tycke. Därför vill jag påstå att det är mer korrekt att namnge bilden till filmens namn .jpg än enbart folder.jpg då det först nämnda ger dig större flexibilitet.
Är det ingen på detta forum som har ett hemmabio system kopplat till sin WD?!
Postad 13 augusti 2009 - 20:34
Edit. Fixade med den bortglömda .idx filen.
Redigerat av Unregistered6214acfd, 13 augusti 2009 - 22:32.
Postad 13 augusti 2009 - 21:36
Det är inga problem då jag har lagt allt i mkv containrar, allt så har jag en film heter tex godzilla.mkv där det ligger film filer, ljud filer och undertextfiler, allt ligger i en och samma "fil". Hade WD'n haft stöd för bilder lagrade i mkv så hade jag gjort detta också. Blir väldigt smidigt i mitt tycke. Därför vill jag påstå att det är mer korrekt att namnge bilden till filmens namn .jpg än enbart folder.jpg då det först nämnda ger dig större flexibilitet.
Är det ingen på detta forum som har ett hemmabio system kopplat till sin WD?!
Hmm! Vad använder du för program för att göra detta?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar