*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
3627 svar till detta ämne
Postad 24 September 2010 - 13:50
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Vad använder du för (gratis?) FTP-prg?
Jag testade med CoffeCupFreeFTP och FileZillaFTP, men det gack ju bara i runt max 5-6Mbs resp. 18Mbs, alltså inget bra alls.
Men man kanske måste öppna en massa portar i sin Router?
Finns det ingen färdig instruktion att läsa nånstans för att sätta upp FTP på Xtreamer?
Använder CuteFTP 8 Home ( 30 dagars testversionen ), jag har sen sett till att routern prioriterar 5 GHz bandet för större filflyttningar. Inte rört några portar eller något annat. Både routern och accesspunkten som jag använder är snabba och stabila men kostar ju en hel del ( tyvärr ). Något att tänka på är att för att nå din Xtreamer från ett FTP program är att Xtreamer använder admin som både inloggningsnamn och lösenord.
Postad 24 September 2010 - 14:38
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlägg
Vad använder du för (gratis?) FTP-prg?
Jag testade med CoffeCupFreeFTP och FileZillaFTP, men det gack ju bara i runt max 5-6Mbs resp. 18Mbs, alltså inget bra alls.
Men man kanske måste öppna en massa portar i sin Router?
Finns det ingen färdig instruktion att läsa nånstans för att sätta upp FTP på Xtreamer?
FileZilla visar väl MByte/s? Bara så man inte misstar sig för Mbit/s. Så 6 MByte/s är ca 48 Mbit/s.
Postad 24 September 2010 - 18:25
Flebaz
-
Flebaz
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej!
Jag va och köpte mig en D-LINK-655 router idag och tänkte jag skulle få fart på den och Xtreamern genom WiFi.
Skönt att slippa kablar, jag hör att det ska gå fint att streama 1080p filmer också vilket jag mest kikar på.
Får anslutning till nätet och mina delata mappar på datorn, dock är den sjuuukt långsam, några tips?
Jag kan knappt spela upp en ljudfil i stream utan att den ska buffra var 10 sec, streama dvd / hd är inte alls aktuellt atm.
Med min laptop får jag 55mbit ner och 72mbit ut, så jag kan inte sätta fingret på vad som är knas.
tips / förslag ?
Postad 25 September 2010 - 15:05
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hej alla!
Är lite sugen på denna men har en undran! Kan man ställa in så xtreamern så den skickar ut samma
bildfrekvens som filen man spelar har? Kör idag htpc med både 50,60 och 24Hz filer o det blir
lite jobbigt att byta frekvens ut till tvn beroende av vad man spelar! Vad säger ni?
MVH Lundis
Postad 25 September 2010 - 15:50
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Kan man ställa in så xtreamern så den skickar ut samma bildfrekvens som filen man spelar har? Kör idag htpc med både 50,60 och 24Hz filer o det blir lite jobbigt att byta frekvens ut till tvn beroende av vad man spelar! Vad säger ni?
Man ställer alltså in Xtreamern - precis som vilken DVD/BluRay-spelare som helst - på den inställning man vill att den ska ge ut på HDMI-kontakten till TVn, sen behöver du inte bry dig mer. Har du alltså en TV som klarar t ex 1080p/60Hz på sin HDMI, ställ då Xtreamern på det, och rör den sen inte mer.
Redigerat av anderswillhelmsson, 25 September 2010 - 18:25.
Postad 25 September 2010 - 20:44
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Har du alltså en TV som klarar t ex 1080p/60Hz på sin HDMI, ställ då Xtreamern på det, och rör den sen inte mer.
Jag tror inte du riktigt förstått frågan. Om man har en film med 24 fps (bio-film) så vill man att videosignalen skickas med just 24Hz, har man en i 25/50fps (PAL) vill man skicka den i 50Hz och på samma sätt vill man skicka 30/60fps (NTSC) i 60Hz. Allt annat än så, till exempel 24fps i 60Hz som du verkar förespråka, ger problem med bilden så som ryckiga och ojämna rörelser ("judder") och/eller så kallad "tearing". Då jag också funderar på en Xtreamer Sidewinder och har både TV, projektor och förstärkare som specifikt stödjer 24Hz så undrar jag också vad svaret på frågan är.
Redigerat av lunkwill, 25 September 2010 - 20:45.
Postad 25 September 2010 - 22:07
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jag tror inte du riktigt förstått frågan. Om man har en film med 24 fps (bio-film) så vill man att videosignalen skickas med just 24Hz, har man en i 25/50fps (PAL) vill man skicka den i 50Hz och på samma sätt vill man skicka 30/60fps (NTSC) i 60Hz.
Ok, så ställ den den på HDMI>Auto då. Men... jag misstänker att om man inte har en Tv som klarar alla upplösningar som Xtreamern klarar av att skicka ut, så kanske det blir problem. T ex att TVn låser sig. Alltså; vet man med sig att ens Tv max klarar t ex 1080i/50 eller 1080i/60, så ställer man Xtreamern så den skickar det. Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet på 1080i/50Hz till TVn där, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan några ryck eller jidder osv. Allt annat än så, till exempel 24fps i 60Hz som du verkar förespråka, ger problem med bilden så som ryckiga och ojämna rörelser ("judder") och/eller så kallad "tearing".
Jag 'förespråkar' inget, jag gav bara ett exempel.
Redigerat av anderswillhelmsson, 25 September 2010 - 22:12.
Postad 26 September 2010 - 09:38
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Ok, så ställ den den på HDMI>Auto då.
Det var ju det som frågades om det fanns eller inte, och om det faktiskt fungerar som så att det anpassar utsignalen efter videon. Så det finns alltså och det fungerar? Alltså; vet man med sig att ens Tv max klarar t ex 1080i/50 eller 1080i/60, så ställer man Xtreamern så den skickar det.
Det är inte så att en enhet klarar allt under säg 60Hz som en gammal hederlig CRT borde gjort. Att stödja 24Hz är något som inte var vanligt förr till exempel. Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet på 1080i/50Hz till TVn där, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan några ryck eller jidder osv.
Du kan inte skicka 24 bilder per sekund över en länk som tar 50 bilder per sekund utan att antingen få ett ojämnt antal kopior av bilderna (2 för de flesta, 3 för 2st/sek, dvs "judder") eller att skita i skicka hela bilder och skapa tearing istället. Så enkelt är det i princip. (Spelaren kan ju även öka hastigheten med 5% för att skapa en video med 25fps som sedan bara dubblas till 50Hz, dvs så man gör när man överför biofilm till DVD, men det är nog inte troligt.) Det är möjligt att din TV sedan är smart nog att lista ut att videosignalen egentligen borde vara 24fps och därmed återskapar den ursprungliga signalen, men det är inte säkert och kan bli fel. Vanligare är nog att det skits i att göra det och förutsätta att folk inte märker av att rycker till i bilden två gånger per sekund.
Postad 26 September 2010 - 10:03
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
För att svara min egen fråga; ja det verkar finnas och det kanske fungerar som det skall. Den officiella hemsidan säger bara att 24p stöds. Men jag hittade en recension[1] som säger att den kan auto-switcha, men också en (kanske gammal) bug-lista i den officiella wikin[2] som säger att alla MKV-filer blir 24Hz om man slår på 24p-stödet oavsett om det är 24/50/60Hz i videon, vilket är väldigt dåligt. [1] http://www.mavvy.net...rary/movies/24p[2] http://forum.xtreame...ex.php/Bug_list
Redigerat av lunkwill, 26 September 2010 - 10:04.
Postad 26 September 2010 - 10:24
Unregistereda7124cf7
-
Unregistereda7124cf7
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Funderar på en Xtreamer mediaplayer, fungerar det med vilken nas som helst eller måste man ha deras eTRAYz?
Postad 26 September 2010 - 13:38
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Hej!
Jag va och köpte mig en D-LINK-655 router idag och tänkte jag skulle få fart på den och Xtreamern genom WiFi. Skönt att slippa kablar, jag hör att det ska gå fint att streama 1080p filmer också vilket jag mest kikar på.
Får anslutning till nätet och mina delata mappar på datorn, dock är den sjuuukt långsam, några tips? Jag kan knappt spela upp en ljudfil i stream utan att den ska buffra var 10 sec, streama dvd / hd är inte alls aktuellt atm.
Med min laptop får jag 55mbit ner och 72mbit ut, så jag kan inte sätta fingret på vad som är knas.
tips / förslag ?
Hej Jag har detta inställt på 5 GHz bandet på min router. Wireless Band : 5GHz Band. Wireless Radio : Enabled . 802.11 Mode : Mixed 802.11n and 802.11a . Channel Width : 40MHz . Channel : 48 . Secondary Channel : 44 . WISH : Active . Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured
Postad 26 September 2010 - 18:38
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
...Spelaren kan ju även öka hastigheten med 5% för att skapa en video med 25fps...
4%! Anders, i all välmening (som vanligt). Lunkwill har helt rätt i det han säger. Ditt första svar på frågan var tyvärr ganska uppåt väggarna. Att ställa den fast på någon frekvens är nog det sämsta man kan göra. Utom i extremfallet där man ALLTID kör material med samma frekvens, vilket dock är föga troligt. Att du får det att flyta på dina 1080p/24 är troligen för att du satt 24p-output till yes i Xtreamern och att din TV kan ta emot en sådan signal. Försök då att spela upp en gammal hederlig NTSC-film i 60 Hz så märker du snabbt att det knappt är tittbart över en 50 Hz ut-signal... I all välmening, igen. Det är inte första gången du är snabbare än blixten på att kasta ut ett svar som tyvärr kan missleda folk. Är du inte riktigt säker på vad du svarar så svara inte eller lägg i alla fall till något i stil med "skulle jag tro" eller nåt.
Postad 26 September 2010 - 19:18
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Anders, i all välmening (som vanligt). Lunkwill har helt rätt i det han säger. Ditt första svar på frågan var tyvärr ganska uppåt väggarna.
Inte alls. Att ställa den fast på någon frekvens är nog det sämsta man kan göra.
Vad du än säger, så är det ju det i stort sett alla gör. Xtreamer konverterar naturligtvis - åtminstone hos mig och alla andra som har den fast på t ex 1080i/50Hz - det den spelar upp så det funkar att spela upp på den TV man har inkopplad på HDMIn. Att du får det att flyta på dina 1080p/24 är troligen för att du satt 24p-output till yes i Xtreamern och att din TV kan ta emot en sådan signal. Försök då att spela upp en gammal hederlig NTSC-film i 60 Hz så märker du snabbt att det knappt är tittbart över en 50 Hz ut-signal...
Som jag redan skrivit: Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet på 1080i/50Hz till TVn där, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan några ryck eller jidder osv.
...så kör jag fast, och har aldrig någonsin haft minsta problem. Inte heller har jag 24p påslaget eftersom den TVn ändå inte grejar det. Det måste mao förhålla sig som jag skriver ovan; att Xtreamern konverterar så utsignalen blir korrekt beroende på vad man ställt sin HDMI-utgång på. I all välmening, igen. Det är inte första gången du är snabbare än blixten på att kasta ut ett svar som tyvärr kan missleda folk. Är du inte riktigt säker på vad du svarar så svara inte eller lägg i alla fall till något i stil med "skulle jag tro" eller nåt.
Min gissning är att du välmenar fel, eftersom säkerligen 95% av alla ställt in sin Xtreamer på en fast HDMI-upplösning - precis som man normalt gör med sin DVD/BluRay-spelare också - och sen kör de sina ISO och MKV, och allt funkar hur bra som helst för dem, precis som för mig. Varför krångla till något som inte behöver krånglas till? Verkar faktiskt som du inte ens har en Xtreamer själv eftersom du krånglar till saker som egentligen inte alls är krångliga...
Redigerat av anderswillhelmsson, 26 September 2010 - 19:49.
Postad 26 September 2010 - 20:16
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Inte alls.
Vad du än säger, så är det ju det i stort sett alla gör. Xtreamer konverterar naturligtvis - åtminstone hos mig och alla andra som har den fast på t ex 1080i/50Hz - det den spelar upp så det funkar att spela upp på den TV man har inkopplad på HDMIn.
Som jag redan skrivit:
...så kör jag fast, och har aldrig någonsin haft minsta problem. Inte heller har jag 24p påslaget eftersom den TVn ändå inte grejar det.
Det måste mao förhålla sig som jag skriver ovan; att Xtreamern konverterar så utsignalen blir korrekt beroende på vad man ställt sin HDMI-utgång på.
Min gissning är att du välmenar fel, eftersom säkerligen 95% av alla ställt in sin Xtreamer på en fast HDMI-upplösning - precis som man normalt gör med sin DVD/BluRay-spelare också - och sen kör de sina ISO och MKV, och allt funkar hur bra som helst för dem, precis som för mig.
Varför krångla till något som inte behöver krånglas till?
Verkar faktiskt som du inte ens har en Xtreamer själv eftersom du krånglar till saker som egentligen inte alls är krångliga...
Ännu mer uppåt väggarna tyvärr. Det går inte att konvertera en signal från 60 till 50 Hz internt på ett sätt som helt undviker judder. Detta skulle kräva en upspeedning som skrivits om tidigare, men det gör inte Xtreamern. Läs på... Har haft min Xtreamer väldigt länge nu, och har själv upptäckt hur taskigt det blir att spela upp en NTSC DVD via 50 Hz ut.
Postad 26 September 2010 - 20:29
bjornaskim
-
bjornaskim
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Någon som fått ftp att fungera bra (behöver inte vara några fantasi hastigheter 500kb/s ner och upp duger fint , samt låter den mkt med intern hdd
Postad 26 September 2010 - 21:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Har haft min Xtreamer väldigt länge nu, och har själv upptäckt hur taskigt det blir att spela upp en NTSC DVD via 50 Hz ut.
Synd för dig. Men tur för alla oss andra som har Xtreamern på fast utsignal, och därmed inte har några problem vad vi än spelar upp!
Postad 26 September 2010 - 21:38
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hey!
Hoppas på att få ett snabbt svar här istället föra att leta ihjäl mig på andra forum.
Supernöjd med min Xtreamer.
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma åt den utifrån...
har satt ddna namn men får felmeddelande att sidan kan inte visas!
Jag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag är osäker
Snälla kan någon beskriva hur man ska göra för en überdummie!
Postad 27 September 2010 - 07:05
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma åt den utifrån... har satt ddna namn men får felmeddelande att sidan kan inte visas!
Har du slagit på Web interfacet i vanliga Setup'en ? http://shop.xtreamer.....amer Web GUI?Annars är det nog bara att kolla den här instruktionen: http://shop.xtreamer...s/783/FTP setupJag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag är osäker
Port 80 kan ibland vara blockerad av din Internetleverantör, så testa isf Port 8080 istället.
Redigerat av anderswillhelmsson, 27 September 2010 - 07:17.
Postad 27 September 2010 - 18:10
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Synd för dig. Men tur för alla oss andra som har Xtreamern på fast utsignal, och därmed inte har några problem vad vi än spelar upp!
Det är nog snarare så att vi har olika referensramar på vad kvalitet är och hur känslig man är för felen. Rent konkret, hur föreslår du att en Xstreamer skall göra om 60 bilder per sekund till 50 bilder per sekund utan att man förvanskar signalen givet att man inte spelar upp filmen långsammare? Detta är inget nytt problem, det har "alltid" funnits och du kanske skall läsa på lite innan du kommer med absoluta sanningar som tyvärr inte stämmer. Och det är för övrigt ABSOLUT inte så man skall ställa in en BluRay-spelare om man vill ha bästa resultat på olika källmaterial, det bästa är att anpassa videosignalen till källan som spelas upp så långt som möjligt. Det skadar inte om du hade en lite trevligare ton heller, särskilt med tanke på det citat du har som din avatar... EDIT: Ta till exempel och läs "Frame rate differences" i Telecine-artikeln på Wikipedia, då speciellt "euro pulldown": http://en.wikipedia.org/wiki/TelecineEDIT2: Eftersom anderswillhelmsson nu varit vänlig nog att ändra avatar till en barnsligt pik åt mig (att man inte skall använda "tekniskt mumbo jumbo till svensson!") så kan det nämnas att den tidigare var Einsteins klassiska citat om att endast mänsklighetens dumhet är oändlig.
Redigerat av lunkwill, 29 September 2010 - 06:38.
Postad 27 September 2010 - 20:12
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Hey! Hoppas på att få ett snabbt svar här istället föra att leta ihjäl mig på andra forum. Supernöjd med min Xtreamer.
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma åt den utifrån... har satt ddna namn men får felmeddelande att sidan kan inte visas!
Jag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag är osäker
Hade själva en del trix för att komma åt diverse prylar på minnt hemnät utifrån. WHS, Dreamboxar osv. Nu har jag en D-link DIR-655 vilket ju inte är precis vad du kör, men kanske kan hjälpa ändå. I min router finns i alla fall en "virtual server"-funktion. Man tilldelar en inkommande port och talar om vilken lokal IP och lokal port denna skall styras till. Exempel: Inkommande port 8000 är satt till att gå till min WHS, som har lokal IP:192.168.0.50 och port 80 (web-interface på servern). För att nå servern utifrån anger jag då alltså [min egen ddns]:8000 för att komma till port 80 på min lokala IP för servern. Mina dreamboxar är på precis samma sätt fast en annan port utifrån då såklart. Det behöver inte heta "virtual server" i din router, men en liknande funktion borde finnas. Hoppas det kan hjälpa...
Postad 27 September 2010 - 20:58
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
I DD-WRT så når man samma funktionalitet under "NAT / QoS" -> "Port forwarding".
Vad PJay skriver stämmer rätt bra överrens med DD-WRT också, tänk bara på att se till att "Enabled" är iklickad samt att du kommer ihåg att trycka på "Apply Settings", bara trycka "Save" räcker inte har jag för mig.
Som anderswillhelmsson skriver så är det säkert inte helt ovanligt att port 80 spärras, men om den är det så är nog 8080 också det så prova med något helt annat utåt som t.ex. port 14999 som inte är assignad till något av IANA, internt kan du fortsätta med port 80 på din Xtreamer.
Postad 28 September 2010 - 01:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Rent konkret, hur föreslår du att en Xstreamer skall göra om 60 bilder per sekund till 50 bilder per sekund utan att man förvanskar signalen givet att man inte spelar upp filmen långsammare?
INSE att det bara är 'freaks', som du och en bunt till här, som alls bryr sig om i vilken frekvens en film går, och om filmen därmed är si eller så många sekunder kortare eller längre... Detta är inget nytt problem, det har "alltid" funnits och du kanske skall läsa på lite innan du kommer med absoluta sanningar som tyvärr inte stämmer. Och det är för övrigt ABSOLUT inte så man skall ställa in en BluRay-spelare om man vill ha bästa resultat på olika källmaterial, det bästa är att anpassa videosignalen till källan som spelas upp så långt som möjligt.
Jag föreslår att du går ut och gör en egen liten 'enkät', på t ex jobbet, plugget, krogen. Fråga vanliga människor hur ofta de ställer om utgångssignalen på sin Mediaspelare/DVD-Spelare/BluRay-spelare, så får du bara ett ?????? till svar av 95% av alla du frågar... 95% av alla ställer in maskineriet så det funkar - ev. t.o.m. efter att ha läst i 'SnabbstartGuiden', waoooow! - när de först öppnar kartongen och packar upp sin nyinköpa burk, och rör sen aldrig mer några inställningar, och de är så lyckliga, så lyckliga ändå, och sitter där och luktar på sina blommmor... Och det gör de med rätta! Det skadar inte om du hade en lite trevligare ton heller, särskilt med tanke på det citat du har som din avatar...
Mitt citat är naturligtvis avsett just för såna som du - som bara tänker på sig själva, och inte på den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sånt här som du har, och därmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar! Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, så klart - som man bäddar får man ligga ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 28 September 2010 - 01:55.
Postad 28 September 2010 - 09:26
POMAH
-
POMAH
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
INSE att det bara är 'freaks', som du och en bunt till här, som alls bryr sig om i vilken frekvens en film går, och om filmen därmed är si eller så många sekunder kortare eller längre...
Jag föreslår att du går ut och gör en egen liten 'enkät', på t ex jobbet, plugget, krogen.
Fråga vanliga människor hur ofta de ställer om utgångssignalen på sin Mediaspelare/DVD-Spelare/BluRay-spelare, så får du bara ett ?????? till svar av 95% av alla du frågar...
95% av alla ställer in maskineriet så det funkar - ev. t.o.m. efter att ha läst i 'SnabbstartGuiden', waoooow! - när de först öppnar kartongen och packar upp sin nyinköpa burk, och rör sen aldrig mer några inställningar, och de är så lyckliga, så lyckliga ändå, och sitter där och luktar på sina blommmor... Och det gör de med rätta!
Mitt citat är naturligtvis avsett just för såna som du - som bara tänker på sig själva, och inte på den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sånt här som du har, och därmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar!
Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, så klart - som man bäddar får man ligga ...
Du borde tänka på ursprungsfrågan, killen ville ha ett detaljerat svar, du kunde inte ge det till honom. Sen så blir du upprörd över det hela. Det må vara sant att "95%" inte bryr sig, men samtidigt så har du inget underlag för det det du heller, så det kan likväl vara åt andra hållet. Sluta bråka över det faktum att killen faktiskt bryr sig om dessa saker och låt honom få ett svar på sin fråga. Det finns ett läga på xtreamern som heter HDMI auto, det fungerar bra, dock så är auto 24p funktionen inte helt OK. Den switchar helt korrekt när en film går i 24p eller 23.978. På filmer från USA, som sänds i 23.978 så blir det ett litet hack var 41~42 sekund, detta har de tydligen åtgärdat i senaste versionen på Tvix så det borde nog komma en lösning på detta till xtreamer snart också.
Postad 28 September 2010 - 17:18
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hey! Hoppas på att få ett snabbt svar här istället föra att leta ihjäl mig på andra forum. Supernöjd med min Xtreamer.
HJÄLP!!! Jag har nog gjort en dum grej...  bytte port (via webgränssnittet på xtreamern) till 8080 och nu kan jag inte längre "surfa" in på den... Men den svarar så fint på ping och jag kan fortfarande mappa den i utforskaren! Har testat allt men får samma fel: att sidan inte kan visas. \\192.168.1.20\80 \\192.168.1.20\8080 \\192.168.1.20/80 \\192.168.1.20/8080 \\192.168.1.20:80 \\192.168.1.20:8080 HJÄLP!!!
Postad 28 September 2010 - 20:08
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
HJÄLP!!! Jag har nog gjort en dum grej... bytte port (via webgränssnittet på xtreamern) till 8080 och nu kan jag inte längre "surfa" in på den... Men den svarar så fint på ping och jag kan fortfarande mappa den i utforskaren!
Har testat allt men får samma fel: att sidan inte kan visas.
\\192.168.1.20\80 \\192.168.1.20\8080 \\192.168.1.20/80 \\192.168.1.20/8080 \\192.168.1.20:80 \\192.168.1.20:8080
HJÄLP!!!
Kolon är rätt. Testat med http://192.168.1.20:8080/?
Postad 28 September 2010 - 20:41
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Edit: Äh, skit samma...
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 28 September 2010 - 21:48.
Postad 28 September 2010 - 22:15
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag avaktiverade alla tjänster på Xtreamer'n, startade om den och aktiverade igen så funkar det nu att surfa in.
MEEENNNN!!!
Jag kommer f-n inte åt den utifrån, enligt alla tips (tack!) jag fått...bifogar en bild från min router om någon kan se nått galet...?
ddwrt.jpg 212.64K
1 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2010 - 22:54
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Mitt citat är naturligtvis avsett just för såna som du - som bara tänker på sig själva, och inte på den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sånt här som du har, och därmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar!
Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, så klart - som man bäddar får man ligga ...
Ja precis, jag tänker bara på mig själv när jag ger råd som är relativt korrekta istället för dina som är felaktiga. Jag tänker bara på mig själv när jag försöker vara hövlig och ger dig credit när du faktiskt har rätt i en annan fråga. Jag tänker bara på mig själv, jomen. Du däremot, du behöver ju inte ha några faktiska fakta som stödjer dina teorier och "råd". Inte då, du vet ju redan vad som funkar för dig och eftersom du är så perfekt är det som är bra nog för dig bra nog för alla andra, oavsett om du har fel. Tur att du inte är helt färgblind, annars hade du väl föreslagit att man kör in svideo på en komposit-ingång då du ändå inte skulle se någon skillnad. Varför inte bara vara ödmjuk och erkänna att det svar du gav inte är rätt, även om det funkar bra för dig? EDIT: För att svara på din fråga om hur många som ställer om utgången på sin DVD-/BD-spelare: Inte så många, och varför skulle de? Spelarna brukar ju vara inställda på att växla automatiskt efter vad som är lämpligast och vad som TV:n stödjer. Något som du föreslog att man skulle stänga av...
Redigerat av lunkwill, 28 September 2010 - 23:08.
Postad 28 September 2010 - 23:01
lunkwill
-
lunkwill
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag avaktiverade alla tjänster på Xtreamer'n, startade om den och aktiverade igen så funkar det nu att surfa in.
MEEENNNN!!! Jag kommer f-n inte åt den utifrån, enligt alla tips (tack!) jag fått...bifogar en bild från min router om någon kan se nått galet...?
Du kan inte ange att en port på utsidan skall gå till olika portar på insidan. Jag vet inte om det strular till det för DD-WRT men det är som sagt felaktigt. Svarar din Xstreamer på port 80 nu på insidan? Om så är fallet klicka ur "aktivera" på alla rader där "port till" inte är 80 och klicka sedan på "aktivera ändringar". Prova sedan igen, men se till att prova på en enhet som inte är på insidan av ditt nätverk då inte alla routrar tillåter att du använder ditt externa IP-nummer inifrån, så att säga. Om du är osäker på vad ditt externa IP-nummer faktiskt är kan du verifiera den på t.ex. följande sida: http://whatismyipaddress.com/Förresten, har du kollat att din Xstremer verkligen har det där IP-numret, kör du med DHCP kan den ju fått ett nytt. EDIT: Såg att du skrivit i ett tidigare inlägg att IP-numret är ".20" i slutet, men du har skrivit in ".30" i DD-WRT...
Redigerat av lunkwill, 28 September 2010 - 23:03.
Postad 30 September 2010 - 18:29
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
Användare
-
-
154 inlägg
Firmware 2.4.2 är ute nu.
Bland annat bug fixad för "No video output for MKV files with Compressed Headers" - Dvs nu kan du se mkv filer igen utan att behöva muxa.
Postad 30 September 2010 - 19:06
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Firmware 2.4.2 är ute nu.
Bland annat bug fixad för "No video output for MKV files with Compressed Headers" - Dvs nu kan du se mkv filer igen utan att behöva muxa.
Nice! Tack för blänkaren.  EDit: Japp, nu funkar samtliga MKV finfint med både bild och ljud.
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 30 September 2010 - 21:17.
Postad 30 September 2010 - 22:29
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Undrar om någon kommer att fixa så att man kan se svtplay via Xtreamer. Hade ju varit kalas.
Postad 01 October 2010 - 07:17
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Undrar om någon kommer att fixa så att man kan se svtplay via Xtreamer. Hade ju varit kalas.
POD har ju funkat, men nu har de lagt ned det ... http://svt.se/2.120632/1.2109613Men du kan ju experimentera med Play själv, lägg in typ detta i menu.rss: =========== <item> <title>SVT Play</title> <link> http://svt.se/podd-t.../rapport</link><media:thumbnail url=" http://svtplay.se/im...d/svt-play.png" width="120" height="90" /> </item> ========== Men byt ut webbadresserna alltså. Typ: http://svtplay.se/t/.../mitt_i_naturen
Postad 01 October 2010 - 10:20
DMuzik
-
DMuzik
-
Användare
-
-
174 inlägg
På filmer från USA, som sänds i 23.978 så blir det ett litet hack var 41~42 sekund, detta har de tydligen åtgärdat i senaste versionen på Tvix så det borde nog komma en lösning på detta till xtreamer snart också.
Aha! Då är det inte bara hos mig som 24p hackar till med jämna mellanrum. Har ställt frågan här tidigare men ingen annan verkar ha upplevt problemet. Nu får man verkligen hoppas att även xtreamer-folket kan fixa till detta annars får man väl investera i en tvix istället.
Postad 01 October 2010 - 10:44
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
<item> <title>SVT Play</title> <link>http://svt.se/podd-t.../rapport</link> <media:thumbnail url="http://svtplay.se/im...d/svt-play.png" width="120" height="90" /> </item>
==========
Men byt ut webbadresserna alltså.
Typ: http://svtplay.se/t/.../mitt_i_naturen
Ok, men kan man välja då vilket program man vill se eller startas det senaste på en gång?
Postad 01 October 2010 - 10:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ok, men kan man välja då vilket program man vill se eller startas det senaste på en gång?
Titta i de olika *.rss filerna i SCRIPTS hur de är gjorda. Öppnas med t ex Anteckningar/Notepad. Finns en RSS-Guide hos Xtreamer: http://forum.xtreame...eamer_RSS_Guide
Redigerat av anderswillhelmsson, 02 October 2010 - 10:14.
Postad 01 October 2010 - 12:25
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Titta i de olika *.rss filerna i SCRIPTS hur de är gjorda.
Öppnas med t ex Anteckningar/Notepad.
Ok, men har du testat själv då. Det verkar ju som ingen har fått det att fungera i alla fall när man tittar på Xtreamers forum.
Postad 01 October 2010 - 15:31
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hehe, vilken härlig dialog på en liten simpel fråga....
Finns det nån som kör den mot en NEATGEAR Stora?
MVH lundis
Redigerat av lundis68, 01 October 2010 - 15:35.
Postad 01 October 2010 - 15:47
fezon
-
fezon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej!
Jag försöker dela ut en mapp till min Xtreamer i Windows 7 över mitt trådlösa nätverk. Jag har följt guiden hur man delar ut mappen och skapar ett gäst-konto. Allt fungerar om jag stänger av min brandvägg, Kaspersky internet Security 2010. Vad ska jag göra för att det ska fungera? Jag kommer åt Xtreamern från web-läsaren om jag skriver in Ip-nummret.
Mvh / Andreas
Postad 02 October 2010 - 02:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Allt fungerar om jag stänger av min brandvägg, Kaspersky internet Security 2010. Vad ska jag göra för att det ska fungera? Jag kommer åt Xtreamern från web-läsaren om jag skriver in Ip-nummret.
Du har ju svarat på din egen fråga... Du måste i Kaspersky tillåta din Xtreamers IP-adress (t ex 192.168.1.103) att kommunicera fritt. http://support.kaspe...l?qid=208280579
Postad 02 October 2010 - 11:43
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Nu finns det support för att spela upp filmer ur *.RAR arkiv direkt utan att först packa ihop dem på datorn. Dock är detta ett frivilligt projekt, och har inget med Xtreamer själva att göra egentligen, så ingen support. Läs mer här: http://forum.xtreame...t-of-rar-files/OBS!, flera sidor. I allra första inlägget finns den allra senaste versionen, dock är allra sista inlägget sist i tråden, dvs när en ny version kommer så läggs den alltid i första inlägget oavsett hur många andra inlägg som sen skrivits efteråt. Troligen måste man skapa sig ett Konto på Xtreamers Forum för att kunna läsa där.
Redigerat av anderswillhelmsson, 02 October 2010 - 13:26.
Postad 02 October 2010 - 13:32
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nu finns det support för att spela upp filmer ur *.RAR arkiv direkt utan att först packa ihop dem på datorn.
Dock är detta ett frivilligt projekt, och har inget med Xtreamer själva att göra egentligen, så ingen support.
Läs mer här: http://forum.xtreame...t-of-rar-files/
OBS!, flera sidor. I allra första inlägget finns den allra senaste versionen, dock är allra sista inlägget sist i tråden, dvs när en ny version kommer så läggs den alltid i första inlägget oavsett hur många andra inlägg som sen skrivits efteråt.
Troligen måste man skapa sig ett Konto på Xtreamers Forum för att kunna läsa där.
tack för tipset! det funkar skitbra. och snabbt går det också. rekommenderas! http://dl.dropbox.co...06b_install.zipedit: lagt in länken till filen. readme.txt finns i filen för installationsanvisningar. superlätt
Redigerat av ollon, 02 October 2010 - 13:37.
Postad 02 October 2010 - 15:36
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Har följt "read me" men ser inga shares under Media Library / HDD/ "rar2fs - Play video directly out of .rar files/Network share. Hur får man dit sina befintliga utdelningar? ( dom som redan ligger under vanliga mediabilioteket/networks share)
Postad 02 October 2010 - 16:37
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Har följt "read me" men ser inga shares under Media Library / HDD/ "rar2fs - Play video directly out of .rar files/Network share. Hur får man dit sina befintliga utdelningar? ( dom som redan ligger under vanliga mediabilioteket/networks share)
min funkar plötsligt inte efter att ngn stängt av xt:n och jag åter startat den. när programmet funkade så fanns min två av mina enheter redan utdelade. alltså inte alla enheter. jag fortsätter felsökandet...
Postad 02 October 2010 - 17:11
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Dom dyker tydligen upp en efter en om man går in i networks mapparna på vanligt vis först...
Postad 02 October 2010 - 22:32
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Dom dyker tydligen upp en efter en om man går in i networks mapparna på vanligt vis först...
jupp. samma erfarenhet här. eller för att jag inte gjorde en system restore efter miin uppdatering till 2.4.2. faen vet.
Postad 03 October 2010 - 09:29
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Men väl där verkar det funka bra både på .img . mkv och .avi.
Hoppas det blir en del av nästa firmware så man kan använda sina "befintliga" shares på vanlig väg i stället.
Postad 03 October 2010 - 12:05
fezon
-
fezon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Du har ju svarat på din egen fråga...
Du måste i Kaspersky tillåta din Xtreamers IP-adress (t ex 192.168.1.103) att kommunicera fritt.
http://support.kaspe...l?qid=208280579
Okej. Tack så mycket. Jag är inte så kunnig med brandväggar. Så min fråga lyder: Vilken nätverkstjänst ska jag välja i inställningarna för min brandvägg?
Postad 03 October 2010 - 12:37
HaDo
-
HaDo
-
Forumräv
-
-
674 inlägg
Nu j-lar!
Varför funkar det inte?? Har filmen Shooter med alla tänkbara subs, mkv fil. Funkar hur bra som helst att spela upp och välja svensk text på datorn, men när jag ska kolla med Xtreamern så går svensk text inte ens att välja, finns inte. Filmen ligger på en extern hdd kopplad till Xtreamern.
Har även en annan fillm där srt filen ligger i samma mapp som filmen , men ingen text kommer upp?? Funkar på datorn...
Blir tokig....!
Postad 04 October 2010 - 08:25
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Funkar hur bra som helst att spela upp och välja svensk text på datorn, men när jag ska kolla med Xtreamern så går svensk text inte ens att välja, finns inte. Filmen ligger på en extern hdd kopplad till Xtreamern. Har även en annan fillm där srt filen ligger i samma mapp som filmen , men ingen text kommer upp?? Funkar på datorn...
.SRT filen måste ha ExAkT samma namn som filmen, dvs är film-namnet stavat med t ex varannan versal, som jag nu skrev här innan, så måste även .SRT filen stavas så. Har du tryckt på SUBTITLE-knappen när du startat filmen, och sen Enter när du står på första raden, och sen in i den menyn med Höger>, sen Enter för att aktivera bläddringen, och sen Upp><Ned med Pilarna i menyn där man kan bläddra mellan olika Subs? Där finns ju numera t.o.m. möjligheten att bläddra sig fram till olika mappar, för att leta efter sina Subs, om de inte ligger i samma mapp som själva filmen.
Redigerat av anderswillhelmsson, 04 October 2010 - 09:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|