*** Officiell trÄd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
3627 svar till detta Àmne
Postad 24 September 2010 - 13:50
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlÀgg
Vad anvÀnder du för (gratis?) FTP-prg?
Jag testade med CoffeCupFreeFTP och FileZillaFTP, men det gack ju bara i runt max 5-6Mbs resp. 18Mbs, alltsÄ inget bra alls.
Men man kanske mÄste öppna en massa portar i sin Router?
Finns det ingen fÀrdig instruktion att lÀsa nÄnstans för att sÀtta upp FTP pÄ Xtreamer?
AnvÀnder CuteFTP 8 Home ( 30 dagars testversionen ), jag har sen sett till att routern prioriterar 5 GHz bandet för större filflyttningar. Inte rört nÄgra portar eller nÄgot annat. BÄde routern och accesspunkten som jag anvÀnder Àr snabba och stabila men kostar ju en hel del ( tyvÀrr ). NÄgot att tÀnka pÄ Àr att för att nÄ din Xtreamer frÄn ett FTP program Àr att Xtreamer anvÀnder admin som bÄde inloggningsnamn och lösenord.
Postad 24 September 2010 - 14:38
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2231 inlÀgg
Vad anvÀnder du för (gratis?) FTP-prg?
Jag testade med CoffeCupFreeFTP och FileZillaFTP, men det gack ju bara i runt max 5-6Mbs resp. 18Mbs, alltsÄ inget bra alls.
Men man kanske mÄste öppna en massa portar i sin Router?
Finns det ingen fÀrdig instruktion att lÀsa nÄnstans för att sÀtta upp FTP pÄ Xtreamer?
FileZilla visar vÀl MByte/s? Bara sÄ man inte misstar sig för Mbit/s. SÄ 6 MByte/s Àr ca 48 Mbit/s.
Postad 24 September 2010 - 18:25
Flebaz
-
Flebaz
-
Wannabe
-
-
15 inlÀgg
Hej!
Jag va och köpte mig en D-LINK-655 router idag och tÀnkte jag skulle fÄ fart pÄ den och Xtreamern genom WiFi.
Skönt att slippa kablar, jag hör att det ska gÄ fint att streama 1080p filmer ocksÄ vilket jag mest kikar pÄ.
FÄr anslutning till nÀtet och mina delata mappar pÄ datorn, dock Àr den sjuuukt lÄngsam, nÄgra tips?
Jag kan knappt spela upp en ljudfil i stream utan att den ska buffra var 10 sec, streama dvd / hd Àr inte alls aktuellt atm.
Med min laptop fÄr jag 55mbit ner och 72mbit ut, sÄ jag kan inte sÀtta fingret pÄ vad som Àr knas.
tips / förslag ?
Postad 25 September 2010 - 15:05
lundis68
-
lundis68
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Hej alla!
Ăr lite sugen pĂ„ denna men har en undran! Kan man stĂ€lla in sĂ„ xtreamern sĂ„ den skickar ut samma
bildfrekvens som filen man spelar har? Kör idag htpc med bÄde 50,60 och 24Hz filer o det blir
lite jobbigt att byta frekvens ut till tvn beroende av vad man spelar! Vad sÀger ni?
MVH Lundis
Postad 25 September 2010 - 15:50
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Kan man stÀlla in sÄ xtreamern sÄ den skickar ut samma bildfrekvens som filen man spelar har? Kör idag htpc med bÄde 50,60 och 24Hz filer o det blir lite jobbigt att byta frekvens ut till tvn beroende av vad man spelar! Vad sÀger ni?
Man stÀller alltsÄ in Xtreamern - precis som vilken DVD/BluRay-spelare som helst - pÄ den instÀllning man vill att den ska ge ut pÄ HDMI-kontakten till TVn, sen behöver du inte bry dig mer. Har du alltsÄ en TV som klarar t ex 1080p/60Hz pÄ sin HDMI, stÀll dÄ Xtreamern pÄ det, och rör den sen inte mer.
Redigerat av anderswillhelmsson, 25 September 2010 - 18:25.
Postad 25 September 2010 - 20:44
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
Har du alltsÄ en TV som klarar t ex 1080p/60Hz pÄ sin HDMI, stÀll dÄ Xtreamern pÄ det, och rör den sen inte mer.
Jag tror inte du riktigt förstÄtt frÄgan. Om man har en film med 24 fps (bio-film) sÄ vill man att videosignalen skickas med just 24Hz, har man en i 25/50fps (PAL) vill man skicka den i 50Hz och pÄ samma sÀtt vill man skicka 30/60fps (NTSC) i 60Hz. Allt annat Àn sÄ, till exempel 24fps i 60Hz som du verkar föresprÄka, ger problem med bilden sÄ som ryckiga och ojÀmna rörelser ("judder") och/eller sÄ kallad "tearing". DÄ jag ocksÄ funderar pÄ en Xtreamer Sidewinder och har bÄde TV, projektor och förstÀrkare som specifikt stödjer 24Hz sÄ undrar jag ocksÄ vad svaret pÄ frÄgan Àr.
Redigerat av lunkwill, 25 September 2010 - 20:45.
Postad 25 September 2010 - 22:07
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Jag tror inte du riktigt förstÄtt frÄgan. Om man har en film med 24 fps (bio-film) sÄ vill man att videosignalen skickas med just 24Hz, har man en i 25/50fps (PAL) vill man skicka den i 50Hz och pÄ samma sÀtt vill man skicka 30/60fps (NTSC) i 60Hz.
Ok, sÄ stÀll den den pÄ HDMI>Auto dÄ. Men... jag misstÀnker att om man inte har en Tv som klarar alla upplösningar som Xtreamern klarar av att skicka ut, sÄ kanske det blir problem. T ex att TVn lÄser sig. AlltsÄ; vet man med sig att ens Tv max klarar t ex 1080i/50 eller 1080i/60, sÄ stÀller man Xtreamern sÄ den skickar det. Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet pÄ 1080i/50Hz till TVn dÀr, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan nÄgra ryck eller jidder osv. Allt annat Àn sÄ, till exempel 24fps i 60Hz som du verkar föresprÄka, ger problem med bilden sÄ som ryckiga och ojÀmna rörelser ("judder") och/eller sÄ kallad "tearing".
Jag 'föresprÄkar' inget, jag gav bara ett exempel.
Redigerat av anderswillhelmsson, 25 September 2010 - 22:12.
Postad 26 September 2010 - 09:38
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
Ok, sÄ stÀll den den pÄ HDMI>Auto dÄ.
Det var ju det som frÄgades om det fanns eller inte, och om det faktiskt fungerar som sÄ att det anpassar utsignalen efter videon. SÄ det finns alltsÄ och det fungerar? AlltsÄ; vet man med sig att ens Tv max klarar t ex 1080i/50 eller 1080i/60, sÄ stÀller man Xtreamern sÄ den skickar det.
Det Àr inte sÄ att en enhet klarar allt under sÀg 60Hz som en gammal hederlig CRT borde gjort. Att stödja 24Hz Àr nÄgot som inte var vanligt förr till exempel. Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet pÄ 1080i/50Hz till TVn dÀr, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan nÄgra ryck eller jidder osv.
Du kan inte skicka 24 bilder per sekund över en lÀnk som tar 50 bilder per sekund utan att antingen fÄ ett ojÀmnt antal kopior av bilderna (2 för de flesta, 3 för 2st/sek, dvs "judder") eller att skita i skicka hela bilder och skapa tearing istÀllet. SÄ enkelt Àr det i princip. (Spelaren kan ju Àven öka hastigheten med 5% för att skapa en video med 25fps som sedan bara dubblas till 50Hz, dvs sÄ man gör nÀr man överför biofilm till DVD, men det Àr nog inte troligt.) Det Àr möjligt att din TV sedan Àr smart nog att lista ut att videosignalen egentligen borde vara 24fps och dÀrmed Äterskapar den ursprungliga signalen, men det Àr inte sÀkert och kan bli fel. Vanligare Àr nog att det skits i att göra det och förutsÀtta att folk inte mÀrker av att rycker till i bilden tvÄ gÄnger per sekund.
Postad 26 September 2010 - 10:03
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
För att svara min egen frÄga; ja det verkar finnas och det kanske fungerar som det skall. Den officiella hemsidan sÀger bara att 24p stöds. Men jag hittade en recension[1] som sÀger att den kan auto-switcha, men ocksÄ en (kanske gammal) bug-lista i den officiella wikin[2] som sÀger att alla MKV-filer blir 24Hz om man slÄr pÄ 24p-stödet oavsett om det Àr 24/50/60Hz i videon, vilket Àr vÀldigt dÄligt. [1] http://www.mavvy.net...rary/movies/24p[2] http://forum.xtreame...ex.php/Bug_list
Redigerat av lunkwill, 26 September 2010 - 10:04.
Postad 26 September 2010 - 10:24
Unregistereda7124cf7
-
Unregistereda7124cf7
-
ForumrÀv
-
-
570 inlÀgg
Funderar pÄ en Xtreamer mediaplayer, fungerar det med vilken nas som helst eller mÄste man ha deras eTRAYz?
Postad 26 September 2010 - 13:38
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlÀgg
Hej!
Jag va och köpte mig en D-LINK-655 router idag och tÀnkte jag skulle fÄ fart pÄ den och Xtreamern genom WiFi. Skönt att slippa kablar, jag hör att det ska gÄ fint att streama 1080p filmer ocksÄ vilket jag mest kikar pÄ.
FÄr anslutning till nÀtet och mina delata mappar pÄ datorn, dock Àr den sjuuukt lÄngsam, nÄgra tips? Jag kan knappt spela upp en ljudfil i stream utan att den ska buffra var 10 sec, streama dvd / hd Àr inte alls aktuellt atm.
Med min laptop fÄr jag 55mbit ner och 72mbit ut, sÄ jag kan inte sÀtta fingret pÄ vad som Àr knas.
tips / förslag ?
Hej Jag har detta instÀllt pÄ 5 GHz bandet pÄ min router. Wireless Band : 5GHz Band. Wireless Radio : Enabled . 802.11 Mode : Mixed 802.11n and 802.11a . Channel Width : 40MHz . Channel : 48 . Secondary Channel : 44 . WISH : Active . Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured
Postad 26 September 2010 - 18:38
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
...Spelaren kan ju Àven öka hastigheten med 5% för att skapa en video med 25fps...
4%! Anders, i all vĂ€lmening (som vanligt). Lunkwill har helt rĂ€tt i det han sĂ€ger. Ditt första svar pĂ„ frĂ„gan var tyvĂ€rr ganska uppĂ„t vĂ€ggarna. Att stĂ€lla den fast pĂ„ nĂ„gon frekvens Ă€r nog det sĂ€msta man kan göra. Utom i extremfallet dĂ€r man ALLTID kör material med samma frekvens, vilket dock Ă€r föga troligt. Att du fĂ„r det att flyta pĂ„ dina 1080p/24 Ă€r troligen för att du satt 24p-output till yes i Xtreamern och att din TV kan ta emot en sĂ„dan signal. Försök dĂ„ att spela upp en gammal hederlig NTSC-film i 60 Hz sĂ„ mĂ€rker du snabbt att det knappt Ă€r tittbart över en 50 Hz ut-signal... I all vĂ€lmening, igen. Det Ă€r inte första gĂ„ngen du Ă€r snabbare Ă€n blixten pĂ„ att kasta ut ett svar som tyvĂ€rr kan missleda folk. Ăr du inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du svarar sĂ„ svara inte eller lĂ€gg i alla fall till nĂ„got i stil med "skulle jag tro" eller nĂ„t.
Postad 26 September 2010 - 19:18
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Anders, i all vÀlmening (som vanligt). Lunkwill har helt rÀtt i det han sÀger. Ditt första svar pÄ frÄgan var tyvÀrr ganska uppÄt vÀggarna.
Inte alls. Att stÀlla den fast pÄ nÄgon frekvens Àr nog det sÀmsta man kan göra.
Vad du Àn sÀger, sÄ Àr det ju det i stort sett alla gör. Xtreamer konverterar naturligtvis - Ätminstone hos mig och alla andra som har den fast pÄ t ex 1080i/50Hz - det den spelar upp sÄ det funkar att spela upp pÄ den TV man har inkopplad pÄ HDMIn. Att du fÄr det att flyta pÄ dina 1080p/24 Àr troligen för att du satt 24p-output till yes i Xtreamern och att din TV kan ta emot en sÄdan signal. Försök dÄ att spela upp en gammal hederlig NTSC-film i 60 Hz sÄ mÀrker du snabbt att det knappt Àr tittbart över en 50 Hz ut-signal...
Som jag redan skrivit: Jag har alltid haft min Xtreamer i sovrummet pÄ 1080i/50Hz till TVn dÀr, och kör 1080p och 24p BluRay-filmer, utan nÄgra ryck eller jidder osv.
...sĂ„ kör jag fast, och har aldrig nĂ„gonsin haft minsta problem. Inte heller har jag 24p pĂ„slaget eftersom den TVn Ă€ndĂ„ inte grejar det. Det mĂ„ste mao förhĂ„lla sig som jag skriver ovan; att Xtreamern konverterar sĂ„ utsignalen blir korrekt beroende pĂ„ vad man stĂ€llt sin HDMI-utgĂ„ng pĂ„. I all vĂ€lmening, igen. Det Ă€r inte första gĂ„ngen du Ă€r snabbare Ă€n blixten pĂ„ att kasta ut ett svar som tyvĂ€rr kan missleda folk. Ăr du inte riktigt sĂ€ker pĂ„ vad du svarar sĂ„ svara inte eller lĂ€gg i alla fall till nĂ„got i stil med "skulle jag tro" eller nĂ„t.
Min gissning Àr att du vÀlmenar fel, eftersom sÀkerligen 95% av alla stÀllt in sin Xtreamer pÄ en fast HDMI-upplösning - precis som man normalt gör med sin DVD/BluRay-spelare ocksÄ - och sen kör de sina ISO och MKV, och allt funkar hur bra som helst för dem, precis som för mig. Varför krÄngla till nÄgot som inte behöver krÄnglas till? Verkar faktiskt som du inte ens har en Xtreamer sjÀlv eftersom du krÄnglar till saker som egentligen inte alls Àr krÄngliga...
Redigerat av anderswillhelmsson, 26 September 2010 - 19:49.
Postad 26 September 2010 - 20:16
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
Inte alls.
Vad du Àn sÀger, sÄ Àr det ju det i stort sett alla gör. Xtreamer konverterar naturligtvis - Ätminstone hos mig och alla andra som har den fast pÄ t ex 1080i/50Hz - det den spelar upp sÄ det funkar att spela upp pÄ den TV man har inkopplad pÄ HDMIn.
Som jag redan skrivit:
...sÄ kör jag fast, och har aldrig nÄgonsin haft minsta problem. Inte heller har jag 24p pÄslaget eftersom den TVn ÀndÄ inte grejar det.
Det mÄste mao förhÄlla sig som jag skriver ovan; att Xtreamern konverterar sÄ utsignalen blir korrekt beroende pÄ vad man stÀllt sin HDMI-utgÄng pÄ.
Min gissning Àr att du vÀlmenar fel, eftersom sÀkerligen 95% av alla stÀllt in sin Xtreamer pÄ en fast HDMI-upplösning - precis som man normalt gör med sin DVD/BluRay-spelare ocksÄ - och sen kör de sina ISO och MKV, och allt funkar hur bra som helst för dem, precis som för mig.
Varför krÄngla till nÄgot som inte behöver krÄnglas till?
Verkar faktiskt som du inte ens har en Xtreamer sjÀlv eftersom du krÄnglar till saker som egentligen inte alls Àr krÄngliga...
Ănnu mer uppĂ„t vĂ€ggarna tyvĂ€rr. Det gĂ„r inte att konvertera en signal frĂ„n 60 till 50 Hz internt pĂ„ ett sĂ€tt som helt undviker judder. Detta skulle krĂ€va en upspeedning som skrivits om tidigare, men det gör inte Xtreamern. LĂ€s pĂ„... Har haft min Xtreamer vĂ€ldigt lĂ€nge nu, och har sjĂ€lv upptĂ€ckt hur taskigt det blir att spela upp en NTSC DVD via 50 Hz ut.
Postad 26 September 2010 - 20:29
bjornaskim
-
bjornaskim
-
Wannabe
-
-
18 inlÀgg
NÄgon som fÄtt ftp att fungera bra (behöver inte vara nÄgra fantasi hastigheter 500kb/s ner och upp duger fint , samt lÄter den mkt med intern hdd
Postad 26 September 2010 - 21:00
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Har haft min Xtreamer vÀldigt lÀnge nu, och har sjÀlv upptÀckt hur taskigt det blir att spela upp en NTSC DVD via 50 Hz ut.
Synd för dig. Men tur för alla oss andra som har Xtreamern pÄ fast utsignal, och dÀrmed inte har nÄgra problem vad vi Àn spelar upp!
Postad 26 September 2010 - 21:38
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Hey!
Hoppas pÄ att fÄ ett snabbt svar hÀr istÀllet föra att leta ihjÀl mig pÄ andra forum.
Supernöjd med min Xtreamer.
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma Ät den utifrÄn...
har satt ddna namn men fÄr felmeddelande att sidan kan inte visas!
Jag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag Àr osÀker
SnĂ€lla kan nĂ„gon beskriva hur man ska göra för en ĂŒberdummie!
Postad 27 September 2010 - 07:05
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma Ät den utifrÄn... har satt ddna namn men fÄr felmeddelande att sidan kan inte visas!
Har du slagit pÄ Web interfacet i vanliga Setup'en ? http://shop.xtreamer.....amer Web GUI?Annars Àr det nog bara att kolla den hÀr instruktionen: http://shop.xtreamer...s/783/FTP setupJag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag Àr osÀker
Port 80 kan ibland vara blockerad av din Internetleverantör, sÄ testa isf Port 8080 istÀllet.
Redigerat av anderswillhelmsson, 27 September 2010 - 07:17.
Postad 27 September 2010 - 18:10
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
Synd för dig. Men tur för alla oss andra som har Xtreamern pÄ fast utsignal, och dÀrmed inte har nÄgra problem vad vi Àn spelar upp!
Det Àr nog snarare sÄ att vi har olika referensramar pÄ vad kvalitet Àr och hur kÀnslig man Àr för felen. Rent konkret, hur föreslÄr du att en Xstreamer skall göra om 60 bilder per sekund till 50 bilder per sekund utan att man förvanskar signalen givet att man inte spelar upp filmen lÄngsammare? Detta Àr inget nytt problem, det har "alltid" funnits och du kanske skall lÀsa pÄ lite innan du kommer med absoluta sanningar som tyvÀrr inte stÀmmer. Och det Àr för övrigt ABSOLUT inte sÄ man skall stÀlla in en BluRay-spelare om man vill ha bÀsta resultat pÄ olika kÀllmaterial, det bÀsta Àr att anpassa videosignalen till kÀllan som spelas upp sÄ lÄngt som möjligt. Det skadar inte om du hade en lite trevligare ton heller, sÀrskilt med tanke pÄ det citat du har som din avatar... EDIT: Ta till exempel och lÀs "Frame rate differences" i Telecine-artikeln pÄ Wikipedia, dÄ speciellt "euro pulldown": http://en.wikipedia.org/wiki/TelecineEDIT2: Eftersom anderswillhelmsson nu varit vÀnlig nog att Àndra avatar till en barnsligt pik Ät mig (att man inte skall anvÀnda "tekniskt mumbo jumbo till svensson!") sÄ kan det nÀmnas att den tidigare var Einsteins klassiska citat om att endast mÀnsklighetens dumhet Àr oÀndlig.
Redigerat av lunkwill, 29 September 2010 - 06:38.
Postad 27 September 2010 - 20:12
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
Hey! Hoppas pÄ att fÄ ett snabbt svar hÀr istÀllet föra att leta ihjÀl mig pÄ andra forum. Supernöjd med min Xtreamer.
Men jag hajjar inte hur F-n man ska göra för att komma Ät den utifrÄn... har satt ddna namn men fÄr felmeddelande att sidan kan inte visas!
Jag "tror" att jag har öppnat port 80 i min router (kör dd-wrt)...men jag Àr osÀker
Hade sjÀlva en del trix för att komma Ät diverse prylar pÄ minnt hemnÀt utifrÄn. WHS, Dreamboxar osv. Nu har jag en D-link DIR-655 vilket ju inte Àr precis vad du kör, men kanske kan hjÀlpa ÀndÄ. I min router finns i alla fall en "virtual server"-funktion. Man tilldelar en inkommande port och talar om vilken lokal IP och lokal port denna skall styras till. Exempel: Inkommande port 8000 Àr satt till att gÄ till min WHS, som har lokal IP:192.168.0.50 och port 80 (web-interface pÄ servern). För att nÄ servern utifrÄn anger jag dÄ alltsÄ [min egen ddns]:8000 för att komma till port 80 pÄ min lokala IP för servern. Mina dreamboxar Àr pÄ precis samma sÀtt fast en annan port utifrÄn dÄ sÄklart. Det behöver inte heta "virtual server" i din router, men en liknande funktion borde finnas. Hoppas det kan hjÀlpa...
Postad 27 September 2010 - 20:58
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
I DD-WRT sÄ nÄr man samma funktionalitet under "NAT / QoS" -> "Port forwarding".
Vad PJay skriver stÀmmer rÀtt bra överrens med DD-WRT ocksÄ, tÀnk bara pÄ att se till att "Enabled" Àr iklickad samt att du kommer ihÄg att trycka pÄ "Apply Settings", bara trycka "Save" rÀcker inte har jag för mig.
Som anderswillhelmsson skriver sÄ Àr det sÀkert inte helt ovanligt att port 80 spÀrras, men om den Àr det sÄ Àr nog 8080 ocksÄ det sÄ prova med nÄgot helt annat utÄt som t.ex. port 14999 som inte Àr assignad till nÄgot av IANA, internt kan du fortsÀtta med port 80 pÄ din Xtreamer.
Postad 28 September 2010 - 01:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Rent konkret, hur föreslÄr du att en Xstreamer skall göra om 60 bilder per sekund till 50 bilder per sekund utan att man förvanskar signalen givet att man inte spelar upp filmen lÄngsammare?
INSE att det bara Àr 'freaks', som du och en bunt till hÀr, som alls bryr sig om i vilken frekvens en film gÄr, och om filmen dÀrmed Àr si eller sÄ mÄnga sekunder kortare eller lÀngre... Detta Àr inget nytt problem, det har "alltid" funnits och du kanske skall lÀsa pÄ lite innan du kommer med absoluta sanningar som tyvÀrr inte stÀmmer. Och det Àr för övrigt ABSOLUT inte sÄ man skall stÀlla in en BluRay-spelare om man vill ha bÀsta resultat pÄ olika kÀllmaterial, det bÀsta Àr att anpassa videosignalen till kÀllan som spelas upp sÄ lÄngt som möjligt.
Jag föreslÄr att du gÄr ut och gör en egen liten 'enkÀt', pÄ t ex jobbet, plugget, krogen. FrÄga vanliga mÀnniskor hur ofta de stÀller om utgÄngssignalen pÄ sin Mediaspelare/DVD-Spelare/BluRay-spelare, sÄ fÄr du bara ett ?????? till svar av 95% av alla du frÄgar... 95% av alla stÀller in maskineriet sÄ det funkar - ev. t.o.m. efter att ha lÀst i 'SnabbstartGuiden', waoooow! - nÀr de först öppnar kartongen och packar upp sin nyinköpa burk, och rör sen aldrig mer nÄgra instÀllningar, och de Àr sÄ lyckliga, sÄ lyckliga ÀndÄ, och sitter dÀr och luktar pÄ sina blommmor... Och det gör de med rÀtta! Det skadar inte om du hade en lite trevligare ton heller, sÀrskilt med tanke pÄ det citat du har som din avatar...
Mitt citat Àr naturligtvis avsett just för sÄna som du - som bara tÀnker pÄ sig sjÀlva, och inte pÄ den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sÄnt hÀr som du har, och dÀrmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar! Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, sÄ klart - som man bÀddar fÄr man ligga ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 28 September 2010 - 01:55.
Postad 28 September 2010 - 09:26
POMAH
-
POMAH
-
Wannabe
-
-
47 inlÀgg
INSE att det bara Àr 'freaks', som du och en bunt till hÀr, som alls bryr sig om i vilken frekvens en film gÄr, och om filmen dÀrmed Àr si eller sÄ mÄnga sekunder kortare eller lÀngre...
Jag föreslÄr att du gÄr ut och gör en egen liten 'enkÀt', pÄ t ex jobbet, plugget, krogen.
FrÄga vanliga mÀnniskor hur ofta de stÀller om utgÄngssignalen pÄ sin Mediaspelare/DVD-Spelare/BluRay-spelare, sÄ fÄr du bara ett ?????? till svar av 95% av alla du frÄgar...
95% av alla stÀller in maskineriet sÄ det funkar - ev. t.o.m. efter att ha lÀst i 'SnabbstartGuiden', waoooow! - nÀr de först öppnar kartongen och packar upp sin nyinköpa burk, och rör sen aldrig mer nÄgra instÀllningar, och de Àr sÄ lyckliga, sÄ lyckliga ÀndÄ, och sitter dÀr och luktar pÄ sina blommmor... Och det gör de med rÀtta!
Mitt citat Àr naturligtvis avsett just för sÄna som du - som bara tÀnker pÄ sig sjÀlva, och inte pÄ den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sÄnt hÀr som du har, och dÀrmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar!
Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, sÄ klart - som man bÀddar fÄr man ligga ...
Du borde tÀnka pÄ ursprungsfrÄgan, killen ville ha ett detaljerat svar, du kunde inte ge det till honom. Sen sÄ blir du upprörd över det hela. Det mÄ vara sant att "95%" inte bryr sig, men samtidigt sÄ har du inget underlag för det det du heller, sÄ det kan likvÀl vara Ät andra hÄllet. Sluta brÄka över det faktum att killen faktiskt bryr sig om dessa saker och lÄt honom fÄ  ett svar pÄ sin frÄga. Det finns ett lÀga pÄ xtreamern som heter HDMI auto, det fungerar bra, dock sÄ Àr auto 24p funktionen inte helt OK. Den switchar helt korrekt nÀr en film gÄr i 24p eller 23.978. PÄ filmer frÄn USA, som sÀnds i 23.978 sÄ blir det ett litet hack var 41~42 sekund, detta har de tydligen ÄtgÀrdat i senaste versionen pÄ Tvix sÄ det borde nog komma en lösning pÄ detta till xtreamer snart ocksÄ.
Postad 28 September 2010 - 17:18
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Hey! Hoppas pÄ att fÄ ett snabbt svar hÀr istÀllet föra att leta ihjÀl mig pÄ andra forum. Supernöjd med min Xtreamer.
HJĂLP!!! Jag har nog gjort en dum grej...  bytte port (via webgrĂ€nssnittet pĂ„ xtreamern) till 8080 och nu kan jag inte lĂ€ngre "surfa" in pĂ„ den... Men den svarar sĂ„ fint pĂ„ ping och jag kan fortfarande mappa den i utforskaren! Har testat allt men fĂ„r samma fel: att sidan inte kan visas. \\192.168.1.20\80 \\192.168.1.20\8080 \\192.168.1.20/80 \\192.168.1.20/8080 \\192.168.1.20:80 \\192.168.1.20:8080 HJĂLP!!!
Postad 28 September 2010 - 20:08
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
HJĂLP!!! Jag har nog gjort en dum grej... bytte port (via webgrĂ€nssnittet pĂ„ xtreamern) till 8080 och nu kan jag inte lĂ€ngre "surfa" in pĂ„ den... Men den svarar sĂ„ fint pĂ„ ping och jag kan fortfarande mappa den i utforskaren!
Har testat allt men fÄr samma fel: att sidan inte kan visas.
\\192.168.1.20\80 \\192.168.1.20\8080 \\192.168.1.20/80 \\192.168.1.20/8080 \\192.168.1.20:80 \\192.168.1.20:8080
HJĂLP!!!
Kolon Àr rÀtt. Testat med http://192.168.1.20:8080/?
Postad 28 September 2010 - 20:41
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
Edit: Ăh, skit samma...
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 28 September 2010 - 21:48.
Postad 28 September 2010 - 22:15
Decostop
-
Decostop
-
Wannabe
-
-
36 inlÀgg
Jag avaktiverade alla tjÀnster pÄ Xtreamer'n, startade om den och aktiverade igen sÄ funkar det nu att surfa in.
MEEENNNN!!!
Jag kommer f-n inte Ät den utifrÄn, enligt alla tips (tack!) jag fÄtt...bifogar en bild frÄn min router om nÄgon kan se nÄtt galet...?
ddwrt.jpg 212.64K
1 Antal nerladdningar
Postad 28 September 2010 - 22:54
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
Mitt citat Àr naturligtvis avsett just för sÄna som du - som bara tÀnker pÄ sig sjÀlva, och inte pÄ den stora majoriteten som inte alls har det intresse för sÄnt hÀr som du har, och dÀrmed inte heller dina kunskaper, dvs de bryr sig bara om ATT det funkar, inte HUR det funkar!
Och min ton anpassas efter den attityd den jag svarar har, sÄ klart - som man bÀddar fÄr man ligga ...
Ja precis, jag tÀnker bara pÄ mig sjÀlv nÀr jag ger rÄd som Àr relativt korrekta istÀllet för dina som Àr felaktiga. Jag tÀnker bara pÄ mig sjÀlv nÀr jag försöker vara hövlig och ger dig credit nÀr du faktiskt har rÀtt i en annan frÄga. Jag tÀnker bara pÄ mig sjÀlv, jomen. Du dÀremot, du behöver ju inte ha nÄgra faktiska fakta som stödjer dina teorier och "rÄd". Inte dÄ, du vet ju redan vad som funkar för dig och eftersom du Àr sÄ perfekt Àr det som Àr bra nog för dig bra nog för alla andra, oavsett om du har fel. Tur att du inte Àr helt fÀrgblind, annars hade du vÀl föreslagit att man kör in svideo pÄ en komposit-ingÄng dÄ du ÀndÄ inte skulle se nÄgon skillnad. Varför inte bara vara ödmjuk och erkÀnna att det svar du gav inte Àr rÀtt, Àven om det funkar bra för dig? EDIT: För att svara pÄ din frÄga om hur mÄnga som stÀller om utgÄngen pÄ sin DVD-/BD-spelare: Inte sÄ mÄnga, och varför skulle de? Spelarna brukar ju vara instÀllda pÄ att vÀxla automatiskt efter vad som Àr lÀmpligast och vad som TV:n stödjer. NÄgot som du föreslog att man skulle stÀnga av...
Redigerat av lunkwill, 28 September 2010 - 23:08.
Postad 28 September 2010 - 23:01
lunkwill
-
lunkwill
-
LĂ€rjunge
-
-
304 inlÀgg
Jag avaktiverade alla tjÀnster pÄ Xtreamer'n, startade om den och aktiverade igen sÄ funkar det nu att surfa in.
MEEENNNN!!! Jag kommer f-n inte Ät den utifrÄn, enligt alla tips (tack!) jag fÄtt...bifogar en bild frÄn min router om nÄgon kan se nÄtt galet...?
Du kan inte ange att en port pÄ utsidan skall gÄ till olika portar pÄ insidan. Jag vet inte om det strular till det för DD-WRT men det Àr som sagt felaktigt. Svarar din Xstreamer pÄ port 80 nu pÄ insidan? Om sÄ Àr fallet klicka ur "aktivera" pÄ alla rader dÀr "port till" inte Àr 80 och klicka sedan pÄ "aktivera Àndringar". Prova sedan igen, men se till att prova pÄ en enhet som inte Àr pÄ insidan av ditt nÀtverk dÄ inte alla routrar tillÄter att du anvÀnder ditt externa IP-nummer inifrÄn, sÄ att sÀga. Om du Àr osÀker pÄ vad ditt externa IP-nummer faktiskt Àr kan du verifiera den pÄ t.ex. följande sida: http://whatismyipaddress.com/Förresten, har du kollat att din Xstremer verkligen har det dÀr IP-numret, kör du med DHCP kan den ju fÄtt ett nytt. EDIT: SÄg att du skrivit i ett tidigare inlÀgg att IP-numret Àr ".20" i slutet, men du har skrivit in ".30" i DD-WRT...
Redigerat av lunkwill, 28 September 2010 - 23:03.
Postad 30 September 2010 - 18:29
Unregistered31ed242e
-
Unregistered31ed242e
-
AnvÀndare
-
-
154 inlÀgg
Firmware 2.4.2 Àr ute nu.
Bland annat bug fixad för "No video output for MKV files with Compressed Headers" - Dvs nu kan du se mkv filer igen utan att behöva muxa.
Postad 30 September 2010 - 19:06
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlÀgg
Firmware 2.4.2 Àr ute nu.
Bland annat bug fixad för "No video output for MKV files with Compressed Headers" - Dvs nu kan du se mkv filer igen utan att behöva muxa.
Nice! Tack för blÀnkaren.  EDit: Japp, nu funkar samtliga MKV finfint med bÄde bild och ljud.
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 30 September 2010 - 21:17.
Postad 30 September 2010 - 22:29
it2ceda
-
it2ceda
-
AnvÀndare
-
-
239 inlÀgg
Undrar om nÄgon kommer att fixa sÄ att man kan se svtplay via Xtreamer. Hade ju varit kalas.
Postad 01 October 2010 - 07:17
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Undrar om nÄgon kommer att fixa sÄ att man kan se svtplay via Xtreamer. Hade ju varit kalas.
POD har ju funkat, men nu har de lagt ned det ... http://svt.se/2.120632/1.2109613Men du kan ju experimentera med Play sjÀlv, lÀgg in typ detta i menu.rss: =========== <item> <title>SVT Play</title> <link> http://svt.se/podd-t.../rapport</link><media:thumbnail url=" http://svtplay.se/im...d/svt-play.png" width="120" height="90" /> </item> ========== Men byt ut webbadresserna alltsÄ. Typ: http://svtplay.se/t/.../mitt_i_naturen
Postad 01 October 2010 - 10:20
DMuzik
-
DMuzik
-
AnvÀndare
-
-
174 inlÀgg
PÄ filmer frÄn USA, som sÀnds i 23.978 sÄ blir det ett litet hack var 41~42 sekund, detta har de tydligen ÄtgÀrdat i senaste versionen pÄ Tvix sÄ det borde nog komma en lösning pÄ detta till xtreamer snart ocksÄ.
Aha! DÄ Àr det inte bara hos mig som 24p hackar till med jÀmna mellanrum. Har stÀllt frÄgan hÀr tidigare men ingen annan verkar ha upplevt problemet. Nu fÄr man verkligen hoppas att Àven xtreamer-folket kan fixa till detta annars fÄr man vÀl investera i en tvix istÀllet.
Postad 01 October 2010 - 10:44
it2ceda
-
it2ceda
-
AnvÀndare
-
-
239 inlÀgg
<item> <title>SVT Play</title> <link>http://svt.se/podd-t.../rapport</link> <media:thumbnail url="http://svtplay.se/im...d/svt-play.png" width="120" height="90" /> </item>
==========
Men byt ut webbadresserna alltsÄ.
Typ: http://svtplay.se/t/.../mitt_i_naturen
Ok, men kan man vÀlja dÄ vilket program man vill se eller startas det senaste pÄ en gÄng?
Postad 01 October 2010 - 10:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Ok, men kan man vÀlja dÄ vilket program man vill se eller startas det senaste pÄ en gÄng?
Titta i de olika *.rss filerna i SCRIPTS hur de Ă€r gjorda. Ăppnas med t ex Anteckningar/Notepad. Finns en RSS-Guide hos Xtreamer: http://forum.xtreame...eamer_RSS_Guide
Redigerat av anderswillhelmsson, 02 October 2010 - 10:14.
Postad 01 October 2010 - 12:25
it2ceda
-
it2ceda
-
AnvÀndare
-
-
239 inlÀgg
Titta i de olika *.rss filerna i SCRIPTS hur de Àr gjorda.
Ăppnas med t ex Anteckningar/Notepad.
Ok, men har du testat sjÀlv dÄ. Det verkar ju som ingen har fÄtt det att fungera i alla fall nÀr man tittar pÄ Xtreamers forum.
Postad 01 October 2010 - 15:31
lundis68
-
lundis68
-
LĂ€rjunge
-
-
442 inlÀgg
Hehe, vilken hÀrlig dialog pÄ en liten simpel frÄga....
Finns det nÄn som kör den mot en NEATGEAR Stora?
MVH lundis
Redigerat av lundis68, 01 October 2010 - 15:35.
Postad 01 October 2010 - 15:47
fezon
-
fezon
-
Wannabe
-
-
27 inlÀgg
Hej!
Jag försöker dela ut en mapp till min Xtreamer i Windows 7 över mitt trÄdlösa nÀtverk. Jag har följt guiden hur man delar ut mappen och skapar ett gÀst-konto. Allt fungerar om jag stÀnger av min brandvÀgg, Kaspersky internet Security 2010. Vad ska jag göra för att det ska fungera? Jag kommer Ät Xtreamern frÄn web-lÀsaren om jag skriver in Ip-nummret.
Mvh / Andreas
Postad 02 October 2010 - 02:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Allt fungerar om jag stÀnger av min brandvÀgg, Kaspersky internet Security 2010. Vad ska jag göra för att det ska fungera? Jag kommer Ät Xtreamern frÄn web-lÀsaren om jag skriver in Ip-nummret.
Du har ju svarat pÄ din egen frÄga... Du mÄste i Kaspersky tillÄta din Xtreamers IP-adress (t ex 192.168.1.103) att kommunicera fritt. http://support.kaspe...l?qid=208280579
Postad 02 October 2010 - 11:43
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Nu finns det support för att spela upp filmer ur *.RAR arkiv direkt utan att först packa ihop dem pÄ datorn. Dock Àr detta ett frivilligt projekt, och har inget med Xtreamer sjÀlva att göra egentligen, sÄ ingen support. LÀs mer hÀr: http://forum.xtreame...t-of-rar-files/OBS!, flera sidor. I allra första inlÀgget finns den allra senaste versionen, dock Àr allra sista inlÀgget sist i trÄden, dvs nÀr en ny version kommer sÄ lÀggs den alltid i första inlÀgget oavsett hur mÄnga andra inlÀgg som sen skrivits efterÄt. Troligen mÄste man skapa sig ett Konto pÄ Xtreamers Forum för att kunna lÀsa dÀr.
Redigerat av anderswillhelmsson, 02 October 2010 - 13:26.
Postad 02 October 2010 - 13:32
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Nu finns det support för att spela upp filmer ur *.RAR arkiv direkt utan att först packa ihop dem pÄ datorn.
Dock Àr detta ett frivilligt projekt, och har inget med Xtreamer sjÀlva att göra egentligen, sÄ ingen support.
LÀs mer hÀr: http://forum.xtreame...t-of-rar-files/
OBS!, flera sidor. I allra första inlÀgget finns den allra senaste versionen, dock Àr allra sista inlÀgget sist i trÄden, dvs nÀr en ny version kommer sÄ lÀggs den alltid i första inlÀgget oavsett hur mÄnga andra inlÀgg som sen skrivits efterÄt.
Troligen mÄste man skapa sig ett Konto pÄ Xtreamers Forum för att kunna lÀsa dÀr.
tack för tipset! det funkar skitbra. och snabbt gÄr det ocksÄ. rekommenderas! http://dl.dropbox.co...06b_install.zipedit: lagt in lÀnken till filen. readme.txt finns i filen för installationsanvisningar. superlÀtt
Redigerat av ollon, 02 October 2010 - 13:37.
Postad 02 October 2010 - 15:36
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlÀgg
Har följt "read me" men ser inga shares under Media Library / HDD/ "rar2fs - Play video directly out of .rar files/Network share. Hur fÄr man dit sina befintliga utdelningar? ( dom som redan ligger under vanliga mediabilioteket/networks share)
Postad 02 October 2010 - 16:37
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Har följt "read me" men ser inga shares under Media Library / HDD/ "rar2fs - Play video directly out of .rar files/Network share. Hur fÄr man dit sina befintliga utdelningar? ( dom som redan ligger under vanliga mediabilioteket/networks share)
min funkar plötsligt inte efter att ngn stÀngt av xt:n och jag Äter startat den. nÀr programmet funkade sÄ fanns min tvÄ av mina enheter redan utdelade. alltsÄ inte alla enheter. jag fortsÀtter felsökandet...
Postad 02 October 2010 - 17:11
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlÀgg
Dom dyker tydligen upp en efter en om man gÄr in i networks mapparna pÄ vanligt vis först...
Postad 02 October 2010 - 22:32
ollon
-
ollon
-
Wannabe
-
-
37 inlÀgg
Dom dyker tydligen upp en efter en om man gÄr in i networks mapparna pÄ vanligt vis först...
jupp. samma erfarenhet hÀr. eller för att jag inte gjorde en system restore efter miin uppdatering till 2.4.2. faen vet.
Postad 03 October 2010 - 09:29
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlÀgg
Men vÀl dÀr verkar det funka bra bÄde pÄ .img . mkv och .avi.
Hoppas det blir en del av nÀsta firmware sÄ man kan anvÀnda sina "befintliga" shares pÄ vanlig vÀg i stÀllet.
Postad 03 October 2010 - 12:05
fezon
-
fezon
-
Wannabe
-
-
27 inlÀgg
Du har ju svarat pÄ din egen frÄga...
Du mÄste i Kaspersky tillÄta din Xtreamers IP-adress (t ex 192.168.1.103) att kommunicera fritt.
http://support.kaspe...l?qid=208280579
Okej. Tack sÄ mycket. Jag Àr inte sÄ kunnig med brandvÀggar. SÄ min frÄga lyder: Vilken nÀtverkstjÀnst ska jag vÀlja i instÀllningarna för min brandvÀgg?
Postad 03 October 2010 - 12:37
HaDo
-
HaDo
-
ForumrÀv
-
-
674 inlÀgg
Nu j-lar!
Varför funkar det inte?? Har filmen Shooter med alla tÀnkbara subs, mkv fil. Funkar hur bra som helst att spela upp och vÀlja svensk text pÄ datorn, men nÀr jag ska kolla med Xtreamern sÄ gÄr svensk text inte ens att vÀlja, finns inte. Filmen ligger pÄ en extern hdd kopplad till Xtreamern.
Har Àven en annan fillm dÀr srt filen ligger i samma mapp som filmen , men ingen text kommer upp?? Funkar pÄ datorn...
Blir tokig....!
Postad 04 October 2010 - 08:25
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
MĂ€stare
-
-
3945 inlÀgg
Funkar hur bra som helst att spela upp och vÀlja svensk text pÄ datorn, men nÀr jag ska kolla med Xtreamern sÄ gÄr svensk text inte ens att vÀlja, finns inte. Filmen ligger pÄ en extern hdd kopplad till Xtreamern. Har Àven en annan fillm dÀr srt filen ligger i samma mapp som filmen , men ingen text kommer upp?? Funkar pÄ datorn...
.SRT filen mÄste ha ExAkT samma namn som filmen, dvs Àr film-namnet stavat med t ex varannan versal, som jag nu skrev hÀr innan, sÄ mÄste Àven .SRT filen stavas sÄ. Har du tryckt pÄ SUBTITLE-knappen nÀr du startat filmen, och sen Enter nÀr du stÄr pÄ första raden, och sen in i den menyn med Höger>, sen Enter för att aktivera blÀddringen, och sen Upp><Ned med Pilarna i menyn dÀr man kan blÀddra mellan olika Subs? DÀr finns ju numera t.o.m. möjligheten att blÀddra sig fram till olika mappar, för att leta efter sina Subs, om de inte ligger i samma mapp som sjÀlva filmen.
Redigerat av anderswillhelmsson, 04 October 2010 - 09:01.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|