* Officiell Tråd - Nokia N8 *
9135 svar till detta ämne
Postad 04 November 2010 - 07:41
vongen
-
vongen
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ni som köpt billaddare med mini-usb - varför har ni valt det istf billaddare med vanligt laddstift? Vinner man något på det?
Eftersom tillverkarna har kommit överens om att det skall vara ett gemensamt laddnings interface så kan den ju med största sannolikhet passa din nästa mobil också
Postad 04 November 2010 - 07:41
jullan27
-
jullan27
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det är ju konstigt, jag har inte så mycket som installerat ett enda program på telefonen. Är det dålig batteritid på den här telefonen överlag eller har jag fått ett måndagsex? Finns både x10 och iphone i familjen och nog för att de har dåliga batterier men de håller iaf en hel dags flitigt användande.
Tror du har ett måndagsex, jag använder min ganska mycket på dagarna tex kollar mail, spelar spel och pratar. Min laddar jag ca varannan dag och då är batteriet inte helt tomt. Om jag inte använder den så mycket på ett par dagar så behövs inte den laddas på ca fyra dagar.. Det blev inte bättre sen den laddats ur och blivit fulladdad igen?
Postad 04 November 2010 - 08:08
claeswennberg
-
claeswennberg
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hur gjorde jag?
För några dagar sedan, när jag ändrade profil till ljudlös lyckades jag få upp ett alternativ för hur länge telefonen skulle vara på ljudlös.
När min valda tid kom så slog den automagiskt över till allmän ljudprofil.
Jättebra tycker jag!
Nu lyckas jag inte hitta detta alternativ igen, vet ni hur jag gjorde?
Postad 04 November 2010 - 09:52
mikko
-
mikko
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Eftersom tillverkarna har kommit överens om att det skall vara ett gemensamt laddnings interface så kan den ju med största sannolikhet passa din nästa mobil också 
Jag hade helt klart valt en billaddare med usb om min universalhållare hade passat ihop med den men den täcker halva usbporten!
Postad 04 November 2010 - 10:49
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Hur gjorde jag?
För några dagar sedan, när jag ändrade profil till ljudlös lyckades jag få upp ett alternativ för hur länge telefonen skulle vara på ljudlös. När min valda tid kom så slog den automagiskt över till allmän ljudprofil.
Jättebra tycker jag! Nu lyckas jag inte hitta detta alternativ igen, vet ni hur jag gjorde? 
Inställningar -> profil -> ljudlös -> timed (3:e alternativet).
Postad 04 November 2010 - 11:08
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
Vardå?
jag var alldeles för trött när jag gjorde inlägget. glömde länken helt enkelt. men här är den: http://www.ipmart-fo...ad.php?t=525133
Postad 04 November 2010 - 11:14
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
Ni som köpt billaddare med mini-usb - varför har ni valt det istf billaddare med vanligt laddstift? Vinner man något på det?
frågan är om det är värt att köpa en med usb när den laddar så mycket långsammare.
Postad 04 November 2010 - 11:37
Frasse_Z
-
Frasse_Z
-
Användare
-
-
148 inlägg
jag var alldeles för trött när jag gjorde inlägget. glömde länken helt enkelt.
men här är den: http://www.ipmart-fo...ad.php?t=525133
Ja, det går att installera och köra programet och widgeten, men den drar inte igång något material. Eller funkar det för dig? När jag upptäckte det, avinstallerade och sedan upptäckte att det inte ligger kvar i Ovi-store antog jag att den tjänsten stängts ner? (vilket vore väldigt synd!)
Postad 04 November 2010 - 12:09
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
frågan är om det är värt att köpa en med usb när den laddar så mycket långsammare.
Måste fråga, har inte fått min än. Är det inte micro usb?
Postad 04 November 2010 - 12:20
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
jo det är micro-usb. Ja, det går att installera och köra programet och widgeten, men den drar inte igång något material. Eller funkar det för dig? När jag upptäckte det, avinstallerade och sedan upptäckte att det inte ligger kvar i Ovi-store antog jag att den tjänsten stängts ner? (vilket vore väldigt synd!)
upptäckte det nu med. riktigt tråkigt.
Postad 04 November 2010 - 15:19
star trek
-
star trek
-
Användare
-
-
143 inlägg
Hur ser det ut under inställningar? syncroneringsschema, dagat, tider mm.
Hmm jag trodde att jag fick det att funka till slut igår men nu när jag skickat test-mail så har det efter femton minuter inte landat ännu. (Det har landat hos gmail:en på internet) Jag har - mailhämtning/synkning "Snarast" Och hämtning av mail från kl 13.00 till 21.00 alla dagar.
Postad 04 November 2010 - 16:24
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Vem bör jag vända mig till om jag vill ha en speciell applikation ute på Ovi-Store. Suktar efter SL:s app men tvivlar på att Stockholms Lokaltrafik skulle utförda åtgärden på begäran. Jag själv besitter inga som helst programmeringsegenskaper men någon på forumet kanske vill ta på sig uppgiften  ?
Postad 04 November 2010 - 18:53
star trek
-
star trek
-
Användare
-
-
143 inlägg
Nu har jag pratat med Nokia och dom säger att den vanliga gmailen(gmail set up:en) inte funkar med. Som jag hajade så funkade/stöddes inte IMAP. Om det var hos goggle eller Noika som det inte stöddes, hajade jag inte.
Jag fick rekommendation att installera mail for exchange istället och gjorde så. Dock så är det samma visa där- Jag kan bara hämta mail manuellt. Ingen pushmail eller synkning sker automatiskt. Ser ju snyggt ut i telefonen att man enkalet kan ställa iordning sitt mailkonto, men funkar gör det inte!
Redigerat av star trek, 04 November 2010 - 18:56.
Postad 04 November 2010 - 19:08
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu har jag pratat med Nokia och dom säger att den vanliga gmailen(gmail set up:en) inte funkar med. Som jag hajade så funkade/stöddes inte IMAP. Om det var hos goggle eller Noika som det inte stöddes, hajade jag inte.
Jag fick rekommendation att installera mail for exchange istället och gjorde så. Dock så är det samma visa där- Jag kan bara hämta mail manuellt. Ingen pushmail eller synkning sker automatiskt. Ser ju snyggt ut i telefonen att man enkalet kan ställa iordning sitt mailkonto, men funkar gör det inte!
Använder också Gmail och har samma problem som dig. Sa Nokia något kring om en lösning är på väg? Eller det kanske är som du skriver att felet istället ligger hos Gmail. Har någon annan som använder Gmail fått det att fungera?
Postad 04 November 2010 - 19:16
Das Zie
-
Das Zie
-
Användare
-
-
159 inlägg
Tror inte att billaddaren med micro-USB laddar långsammare. Däremot laddas telefonen långsammare om man laddar den via datorns USB.
Postad 04 November 2010 - 19:18
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Använder också Gmail och har samma problem som dig. Sa Nokia något kring om en lösning är på väg? Eller det kanske är som du skriver att felet istället ligger hos Gmail. Har någon annan som använder Gmail fått det att fungera?
Fungerar utan problem. Exchange också.
Postad 04 November 2010 - 19:21
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Fungerar utan problem. Exchange också.
Vad har du för inställningar när det gäller synkronisering? Hos mig fungerar det perfekt förutom just att jag manuellt behöver gå in i programmet och synkronisera för att se nya mail.
Redigerat av Unregistered22e29441, 04 November 2010 - 19:24.
Postad 04 November 2010 - 19:23
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Alla dagar, hela dagen, snarast och hela mailet.
Postad 04 November 2010 - 19:26
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Alla dagar, hela dagen, snarast och hela mailet.
Okej, då har vi samma inställningar. Märkligt att det inte fungerar. Använder du också IMAP hos Gmail?
Postad 04 November 2010 - 19:28
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag lade bara till ett Gmail konto. Inte IMAP.
Dvs, new mailbox -> gmail.
Redigerat av Serenity, 04 November 2010 - 19:29.
Postad 04 November 2010 - 19:37
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag lade bara till ett Gmail konto. Inte IMAP. Dvs, new mailbox -> gmail.
Jag gjorde på samma sätt men har IMAP aktiverat om man tittar under Inställningar > Vidarebefordran och POP/IMAP inne på Gmail. Vet inte om det kan spela någon roll?
Postad 04 November 2010 - 19:40
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag har också IMAP påslaget eftersom jag ibland använder outlook för att komma åt min epost.
Postad 04 November 2010 - 19:44
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har också IMAP påslaget eftersom jag ibland använder outlook för att komma åt min epost.
Okej, då bör vi ha samma inställningar. Dock konstigt att det inte fungerar. Några fler idéer om vad som kan vara fel?
Postad 04 November 2010 - 19:45
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Om din internetuppkoppling fungerar, ingen aning.
Postad 04 November 2010 - 19:47
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Om din internetuppkoppling fungerar, ingen aning.
Inget fel där, allt övrigt fungerar utmärkt.
Postad 04 November 2010 - 19:59
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Om man vill se en specifik app på Ovi-Store, hur bör man gå tillväga? Tror knappast Stockholms Lokaltrafik orkar producera något på en persons begäran och varken jag eller folk i min närhet besitter programmeraregenskaper.
Någon på forumet som kanske vill ta på sig uppgiften  ?
Postad 04 November 2010 - 20:06
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Vem bör jag vända mig till om jag vill ha en speciell applikation ute på Ovi-Store. Suktar efter SL:s app men tvivlar på att Stockholms Lokaltrafik skulle utförda åtgärden på begäran. Jag själv besitter inga som helst programmeringsegenskaper men någon på forumet kanske vill ta på sig uppgiften ?
Om man vill se en specifik app på Ovi-Store, hur bör man gå tillväga? Tror knappast Stockholms Lokaltrafik orkar producera något på en persons begäran och varken jag eller folk i min närhet besitter programmeraregenskaper.
Någon på forumet som kanske vill ta på sig uppgiften ?
Lite tjatig nu tror jag. Lär dig programmera vetja.
Postad 04 November 2010 - 20:18
Jonrad89
-
Jonrad89
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har jag fattat det helt fel, eller kan man typ göra detta i Nokias QT SDK?
Postad 04 November 2010 - 20:35
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Har jag fattat det helt fel, eller kan man typ göra detta i Nokias QT SDK? http://www.symbian.o...ing-for-symbian
Postad 04 November 2010 - 21:06
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Oj, trodde inte det förra inlägget hade postats, ber om ursäkt. Aja, får se om det blir någon N8 då, har inte tiden att lära mig programmering och appar är ju tyvärr A och O!
Postad 04 November 2010 - 21:06
Jonrad89
-
Jonrad89
-
Användare
-
-
114 inlägg
http://www.symbian.o...ing-for-symbian
Verkar fan för avancerat, överlåter nog allt till någon Jolt-cola-nisse
Postad 04 November 2010 - 21:26
Das Zie
-
Das Zie
-
Användare
-
-
159 inlägg
Oj, trodde inte det förra inlägget hade postats, ber om ursäkt. Aja, får se om det blir någon N8 då, har inte tiden att lära mig programmering och appar är ju tyvärr A och O!
Annars kan du spara SL:s mobilsida som ett bokmärke. Lika smidigt som en separat app.
Postad 04 November 2010 - 22:09
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Annars kan du spara SL:s mobilsida som ett bokmärke. Lika smidigt som en separat app.
Nja, det vet jag inte. Med en app räcker klick (appen öppnas) klick, klick (mina favoritplatser är markerade) och klick, sökningen genomförs. Totalt fyra klick. Visst kan jag spara ett bokmärke till sl.se, men även om jag sparat mig tiden att slippa skriva "www.sl.se" så måste jag ändå skriva in ort jag ska resa ifrån, samt ort jag ska resa till, bekräfta och hålla på. Dessutom är SL:s sida plottrig och tung. Appar är ju till för att effektivisera vardagen vilket SL-appen gör.
Postad 04 November 2010 - 22:11
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
SLs mobila sida är inte tung. Sedan finns det mitt SL där du kan spara dina favoritsökningar.
Postad 04 November 2010 - 22:15
Das Zie
-
Das Zie
-
Användare
-
-
159 inlägg
Dessutom kan du spara "mitt SL" som ett bokmärke, 2 klick bort. Det måste ju vara fullgott?
Postad 04 November 2010 - 22:18
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
SLs mobila sida är inte tung. Sedan finns det mitt SL där du kan spara dina favoritsökningar.
Dessutom kan du spara "mitt SL" som ett bokmärke, 2 klick bort. Det måste ju vara fullgott?
Jaså! "Mitt SL"? Måste kika upp det direkt, tackar för tipset. Problemet är bara att vi nu löst ett av alla hundra app-problem jag har  . Nu återstår bara en massa banktjänster samt alla andra värdefulla applikationer jag vill/måste ha i mitt liv  .
Postad 04 November 2010 - 22:53
star trek
-
star trek
-
Användare
-
-
143 inlägg
Det här med att skapa ett nytt gmail-konto som ej är IMAP- kan man inte bara stänga av IMAP på sitt befintliga konto o köra med det?
(hatar work arounds egentligen)
Eller menades det att man skapade ett nytt konto som ej alls är gmail och vidarebefordrar därifrån?
Redigerat av star trek, 04 November 2010 - 23:40.
Postad 05 November 2010 - 01:28
dimman70
-
dimman70
-
Rookie
-
8 inlägg
Problemet är bara att vi nu löst ett av alla hundra app-problem jag har . Nu återstår bara en massa banktjänster samt alla andra värdefulla applikationer jag vill/måste ha i mitt liv .
Om appar är ditt liv ska du inte välja en mobil med symbian. Android eller Iphone gäller för dig, inget annat. För mig är det viktigare med en superb kamera och gratis navigering...Mao så väljer jag en N8a.
Postad 05 November 2010 - 01:54
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Om appar är ditt liv ska du inte välja en mobil med symbian. Android eller Iphone gäller för dig, inget annat. För mig är det viktigare med en superb kamera och gratis navigering...Mao så väljer jag en N8a.
Appar är inte mitt liv, men de förenklar ju vardagen något så extremt. För mig är också en superb kamera viktig när jag vill fota något och därför bär jag med mig en tunn kompaktkamera. Jag har alltid varit emot kamera i mobilen då de aldrig kommer upp i kvalité som vanliga digitalkameror samt att det drag på batteriet. En mobil ser jag mig använda till att ringa, surfa, samt som tidigare nämnt, förenkla vardagen. Fota kan jag göra med min kamera. Så ja, jag borde väl välja iPhone eller en Android. Men Android har ingen vettig mobil på marknaden och iPhone saknar aktiv startskärm. Usch, hatar att välja mobil.
Postad 05 November 2010 - 08:06
teqnet
-
teqnet
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Appar är inte mitt liv, men de förenklar ju vardagen något så extremt. För mig är också en superb kamera viktig när jag vill fota något och därför bär jag med mig en tunn kompaktkamera. Jag har alltid varit emot kamera i mobilen då de aldrig kommer upp i kvalité som vanliga digitalkameror samt att det drag på batteriet. En mobil ser jag mig använda till att ringa, surfa, samt som tidigare nämnt, förenkla vardagen. Fota kan jag göra med min kamera.
Så ja, jag borde väl välja iPhone eller en Android. Men Android har ingen vettig mobil på marknaden och iPhone saknar aktiv startskärm. Usch, hatar att välja mobil.
Kameran i N8 står sig mot billigare kompktkameror. Det sitter en kompaktkamerasensor i telefonen.
Postad 05 November 2010 - 10:01
mikko
-
mikko
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Kameran i N8 står sig mot billigare kompktkameror. Det sitter en kompaktkamerasensor i telefonen.
Inte riktigt, det finns bara digital zoom i N8:n! Men på korta avstånd är det inte så stor skillnad.
Postad 05 November 2010 - 11:01
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Inte riktigt, det finns bara digital zoom i N8:n! Men på korta avstånd är det inte så stor skillnad.
En Smartphone står sig ju slätt mot en bärbara dator, så det räcker kanske att köpa en mobil för 200:- som man kan ringa på, sen så bär man med sig kamera och en bärbar dator till den. Beror ju iof på hur stora fickor man har
Postad 05 November 2010 - 11:06
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Nokia (läs Symbian) har ju fått mycket skit för sitt UI, att det inte är användarvänligt etc. Nu verkar det som om de flesta N8-ägare i den här tråden är nöjda med telefonen. Det gäller även mig, men jag har å andra sidan inte mycket att jämföra med.
En sak som jag kan störa mig på är att när man går in i menyer/undermenyer så kommer de flesta alternativen upp på skärmen, man klickar sig fram t.ex. via meny--program--verktyg--osv. Men ibland döljer sig ytterligare alternativ under "Val". Många gånger är det väl ofrånkomligt att ha det på det sättet, men kanske hade det kunat göras enklare? En sak som är lite irriterande är att alternativet "Avsluta" alltid döljer sig under "Val"-knappen och alltid sist i rullmenyn, vilket gör det knepigare att avsluta ett program (vilket iofs inte är nödvändigt, och dessutom kan man ju alltid gå till aktivitetshanteraren).
Vad stör ni er på/vad kan förbättras?
Postad 05 November 2010 - 11:42
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nokia (läs Symbian) har ju fått mycket skit för sitt UI, att det inte är användarvänligt etc. Nu verkar det som om de flesta N8-ägare i den här tråden är nöjda med telefonen. Det gäller även mig, men jag har å andra sidan inte mycket att jämföra med.
En sak som jag kan störa mig på är att när man går in i menyer/undermenyer så kommer de flesta alternativen upp på skärmen, man klickar sig fram t.ex. via meny--program--verktyg--osv. Men ibland döljer sig ytterligare alternativ under "Val". Många gånger är det väl ofrånkomligt att ha det på det sättet, men kanske hade det kunat göras enklare? En sak som är lite irriterande är att alternativet "Avsluta" alltid döljer sig under "Val"-knappen och alltid sist i rullmenyn, vilket gör det knepigare att avsluta ett program (vilket iofs inte är nödvändigt, och dessutom kan man ju alltid gå till aktivitetshanteraren).
Är det inte som så att gränssnittet måste 'vänjas in' innan man hittat rätt. Är kanske lättare att bara 'in och köra' hos konkurrenterna. Vilket bör ge att de som testar telefonerna en halvtimma kommer tycka att gränssnittet är krångligt uppbyggt jvf med andra operativ. Förhoppningsvis så blir det bättre med Symbian^4 gränssnittet.
Postad 05 November 2010 - 12:00
Unregistered22e29441
-
Unregistered22e29441
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Upplever problemen med automatisk synkronisering av e-post som det mest störande i systemet.
Postad 05 November 2010 - 12:25
Frasse_Z
-
Frasse_Z
-
Användare
-
-
148 inlägg
Är kanske lättare att bara 'in och köra' hos konkurrenterna. Vilket bör ge att de som testar telefonerna en halvtimma kommer tycka att gränssnittet är krångligt uppbyggt jvf med andra operativ.
Det är nog alltid klurigt att använda ett system som fungerar annorlunda än det man (testeran) är van med och lärt sig att älska, om det dessutom råkar handla om ett ovant system på en betydligt mera funktionsspäckad mobil, där dessutom funktionerna, programvaran och gränsnittet inte är låsta så kan man kanske förstå att den där halvtimman inte räcker så långt? Jag känner mig mer och mer övertygad att om man plockade bort alla den hårdvara som gör att N8an sticker ut, låste anpassningsmöjligheterna för startskärmar osv, gjorde grova inskränkningar i vilken programvara som kunde köras på telefonen, ströp användargränsnittet så att man t.ex. var tvungen att kladda över hela skärmen med fingret för att växla startskärm istf ett enda blixtsnabbt klick i nederdelen av skärmen, DÅ skulle man få en telefon som somliga testare skulle uppfatta som "användarvänliga". Men jag vill inte ha den telefonen, och jag upplever inte N8an som det minsta krånglig att använda.
Redigerat av Frasse_Z, 05 November 2010 - 12:27.
Postad 05 November 2010 - 12:36
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Självfallet, men nu är det inte så att jag går runt med en kamera som kostar en ynka tusing.
Redigerat av daniel.l, 05 November 2010 - 13:40.
Postad 05 November 2010 - 13:25
GK75
-
GK75
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Självfallet, men nu är det inte så att går runt med en kamera som kostar en ynka tusing.
Vänta bara tills man kan ringa med en kompaktkamera.. då är priset det 3-dubbla
Postad 05 November 2010 - 13:41
daniel.l
-
daniel.l
-
Forumräv
-
-
558 inlägg
Vänta bara tills man kan ringa med en kompaktkamera.. då är priset det 3-dubbla 
Ahh, framtiden  !
Postad 05 November 2010 - 13:55
Frasse_Z
-
Frasse_Z
-
Användare
-
-
148 inlägg
Jag föredrar att se det som att jag redan idag kan ringa med min kamera! Och maila, och surfa, och navigera, och spela film, och.. Det är inte den allra vassaste kompaktkameran på marknaden, men det gör inget, eftersom jag också fotar med en väldigt kompetent systemkamera.
Redigerat av Frasse_Z, 05 November 2010 - 14:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|