Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 11 April 2011 - 17:57
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag brukar hålla så att mina underarmar står rakt upp.
Då kommer du ha händerna på tuttarna när du är i bottenläget, inte bra. Här är ett klipp som visar "neckpress" http://www.youtube.c...player_embeddedKass musik i klippet, borde vara mer av detta: http://www.youtube.c...h?v=iP1_dYOW088
Redigerat av Lactoferrin, 11 April 2011 - 18:04.
Postad 11 April 2011 - 18:20
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har inte händerna på tuttarna. När jag greppar stången där den vilar så står mina underarmar rakt upp. Kör ju i smith så har kanske en decimeter kvar av stången på varje sida.
Postad 11 April 2011 - 20:02
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag har inte händerna på tuttarna. När jag greppar stången där den vilar så står mina underarmar rakt upp. Kör ju i smith så har kanske en decimeter kvar av stången på varje sida.
Menar du att du har 90 grader i armbågarna, inte raka armar från axlar till stång? ...så här:  Han här har 90 grader i armhålan och 90 grader i armbågen, bra utgångspunkt vid bröstpress oavsett om det är smith, fri stång eller hantlar mm.  Bilden visar axelpress, hitta inget bättre exempel på tydliga vinklar.
Postad 11 April 2011 - 20:09
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Om du tänker han som kör axelpress men han lägger sig ner. Så ser det ut ungefär.
Inte raka armar från axlar till stång när jag menar att jag har underarmarna som står rakt upp. Har ju böjda armbågar, annars går det inte.
Postad 11 April 2011 - 21:15
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
 Som jag lovat, en bild på mig själv. Galet svårt att posa och hålla mobilen still. Kass kamera i övrigt på HTC Desire. Ni får inte ha roligt åt mina manboobs
Postad 12 April 2011 - 06:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nån som har testat den här tekniken nån gång? http://www.youtube.c...feature=relatedTesta gärna, jag har tänkt köra biceps idag, ska testa övningen samt denna: http://www.youtube.c...feature=relatedJag tycker biceps är svårt att bygga, testar gärna olika tekniker eftersom jag inte hittat den optimala. Det är inte tekniskt svårt att curla biceps med det är tekniskt svårt att få effekt på biceps vid curl
Postad 12 April 2011 - 07:16
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Nån som har testat den här tekniken nån gång?
http://www.youtube.c...feature=related
Testa gärna, jag har tänkt köra biceps idag, ska testa övningen samt denna:
http://www.youtube.c...feature=related
Jag tycker biceps är svårt att bygga, testar gärna olika tekniker eftersom jag inte hittat den optimala. Det är inte tekniskt svårt att curla biceps med det är tekniskt svårt att få effekt på biceps vid curl 
Kör båda dom då och då, framförallt den första. Dock inte alls lika extrem rörelse som i klippet, men det ger en lite annan känsla. Biceps har gått från en svag muskelgrupp för mig till en av de starkaste tack vare mycket experimenterande.
Postad 12 April 2011 - 08:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
http://www.youtube.c...feature=relatedShit, den var svår, speciellt med tunga vikter. Jag ska prova nästa gång jag kör biceps fast med lättare stång. Kände mig väldigt sliten idag på morgon, åt en massa godis igår kväll, känns som jag varit ute hela natten. Ska man äta godis är mornarna bästa tillfället.
Postad 12 April 2011 - 14:31
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Själv känner jag mig också lite sliten, dags att ta några vilodagar känns det som. Fast beror nog på nått annat, känns som det kommer såna perioder när man känner sig trött i kroppen.
Kommer nog ändå köra 72timmar imellan istället för 48 som jag gjort innan. Kanske blev lite mycket för en färsking som mig hehe.
Eftersom jag köra samma muskelgrupper.. inte orkat utöka träningsprogrammet ännu  (tränar hemma)
Dock tycker jag det gett bra resultat på kort tid ändå, bicep och tricep är defenitivt mer definierade.
Postad 12 April 2011 - 16:23
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Postad 12 April 2011 - 16:30
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Själv känner jag mig också lite sliten, dags att ta några vilodagar känns det som. Fast beror nog på nått annat, känns som det kommer såna perioder när man känner sig trött i kroppen.
Kommer nog ändå köra 72timmar imellan istället för 48 som jag gjort innan. Kanske blev lite mycket för en färsking som mig hehe.
Eftersom jag köra samma muskelgrupper.. inte orkat utöka träningsprogrammet ännu (tränar hemma)
Dock tycker jag det gett bra resultat på kort tid ändå, bicep och tricep är defenitivt mer definierade.
Jag kör bara en gång i veckan per muskelgrupp, tränar biceps på lördag och har lite träningsverk till onsdag  En dag till alltså innan jag kan göra någonting på jobbet
Postad 12 April 2011 - 21:49
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Hur ser ditt schema ut?
Jag kör lite allt möjligt på samma pass med 48timmar imellan.. Tror mest det syns för jag har inte har så stora armar till att börja med.  Överkroppen / Armar 20x3 handklämma / underarm 8x3 hammercurls 8x3 tricep dips mellan stolar 3x5 Chin-ups (dock inte cleana, blir inte från helt hängande läge.) Sen lite Axlar och Armhävningar. Beror på hur trött jag är i armarna.. Det andra är det lite så och så med, kör lite crosstrainer, cykling, vadlyft med tyngt (eller vad det heter).. Ingen updelning / schema för olika dagar. Aja bara man märker skillnad så är det väl bra ?  Får väl göra lite bättre sen.
Postad 12 April 2011 - 21:51
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Körde core idag på idrotten, jobbigare än förväntat
Postad 12 April 2011 - 21:57
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Körde core idag på idrotten, jobbigare än förväntat 
Värk imorgon då
Postad 13 April 2011 - 08:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tränignen har varit lidande senare 3 veckorna.. sjukdom och allmän trötthet och nerstämdhet har gjort att det inte blivit mycket av tränigen...
men nu känner jag mig bättre och är tillbaka !
Från att ha legat på 36orna 3x8 i hantelpress var jag igår nere på 31 3x8... Segt va det...
men jag kommer tillbaka !
Edit: En sak som jag reagerat på är hur jäkla tätt folk håller hantlarna vid hantelpress... Jag försöker att hålla underarmarna ganska exakt 90* rakt upp när jag kör och med 90* vinkel från kroppen, alltså så brett det går. Men många kör verkligen galet tight... Jag tycker det känns jätta skumt, det blir ju lättare då men får man ut lika mycket av tränignen ?!
Mindre bröst och mer koncentrerat på triceps borde det ju bli så man kan ju anpassa lite, Jag brukar köra tightare om jag känner att jag är trött i bröstet, men inte annars
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 13 April 2011 - 09:37.
Postad 13 April 2011 - 08:32
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Edit: En sak som jag reagerat på är hur jäkla tätt folk håller hantlarna vid hantelpress... Jag försöker att hålla underarmarna ganska exakt 90*c rakt upp när jag kör och med 90*C vinkel från kroppen, alltså så brett det går. Men många kör verkligen galet tight... Jag tycker det känns jätta skumt, det blir ju lättare då men får man ut lika mycket av tränignen ?! Mindre bröst och mer koncentrerat på triceps borde det ju bli så man kan ju anpassa lite, Jag brukar köra tightare om jag känner att jag är trött i bröstet, men inte annars 
Ja det blir lättare, lägger över vikten mer på triceps. Det är inget man ska eftersträva, att göra det i slutet på settet är ok men annars ger det sämre träning på pectoralis och mindre stabilitets-träning. Man ska välja vikt som man kan kontrollera med pectoralis inte "trixa" sig igenom rörelsen.
Postad 13 April 2011 - 09:22
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Tränignen har varit lidande senare 3 veckorna.. sjukdom och allmän trötthet och nerstämdhet har gjort att det inte blivit mycket av tränigen...
men nu känner jag mig bättre och är tillbaka !
Från att ha legat på 36orna 3x8 i hantelpress var jag igår nere på 31 3x8... Segt va det... men jag kommer tillbaka !
Edit: En sak som jag reagerat på är hur jäkla tätt folk håller hantlarna vid hantelpress... Jag försöker att hålla underarmarna ganska exakt 90*c rakt upp när jag kör och med 90*C vinkel från kroppen, alltså så brett det går. Men många kör verkligen galet tight... Jag tycker det känns jätta skumt, det blir ju lättare då men får man ut lika mycket av tränignen ?! Mindre bröst och mer koncentrerat på triceps borde det ju bli så man kan ju anpassa lite, Jag brukar köra tightare om jag känner att jag är trött i bröstet, men inte annars 
Per automatik så blir det smalare i slutet av rörelsen,men det är få som håller 90 grader i början. Jag går ner mer än 90 grader,annars känns rörelsen onödigt kort.
Postad 13 April 2011 - 09:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag går ner djupare än 90*, men jag har underarmarna i 90* vinkel mot golvet
när jag går upp så håller jag helatiden 90*, och så kör jag som ett upp och ner vänt U, men utan att gå ihopp hela vägen och vila utan går då ner igen.
jag brukar försöka gå ner så att hantlarna är i ca brösthöjd
edit: har tagit bort "c", har en tendens att alltid skrica *C och inte bara *...
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 13 April 2011 - 09:35.
Postad 13 April 2011 - 09:32
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Per automatik så blir det smalare i slutet av rörelsen,men det är få som håller 90 grader i början. Jag går ner mer än 90 grader,annars känns rörelsen onödigt kort.
Underarmarna ska peka rakt upp under hela rörelsen, många/vissa viker in underarmarna så vinkeln blir mindre än 90 när det är för tungt, om man har mer än 90 grader blir det tyngre för pectoralis men betydligt tyngre för biceps, när man kör uppåt 40kg är det näst intill omöjligt att stabilisera med biseps om du inte håller armarna lodrätt, det är där flyes kommer in, lägre vikt och större vinkel.
Postad 13 April 2011 - 10:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
jag testade hantelpress nyss på gymmet, löjligt vingligt, fick inte ordning på det alls, armarna var överallt
börjar förresten tröttna rejält på mitt schema nu
hur delar man in kroppen när man kör 3ggr i veckan? det verkar svårt tycker jag, speciellt på mitt gym då det inte finns såå mycet olika saker att göra.
ingen som har lust att hjälpa mig lite?
Postad 13 April 2011 - 10:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man kan ju kombinera lite hur man vill
tänk bara på att få en balans
Jag har delat upp det på följande sätt.
Måndag: bröst, triceps, mage och baksida axlar
onsdag: axlar, biceps och övre/ undre rygg
fredag: Ben + mage och undre rygg
Söndag: En blandning av det som jag vill/behöver köra mer på av onsdags eller fredags passet.
Sedan så kör lite varierande övningar för varje område så blir det bra, jag växlar mina övningar nästan helatiden så att det inte blir för mycket av samma övning och kroppen vänjer sig...
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 13 April 2011 - 10:26.
Postad 13 April 2011 - 10:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
En ny platform, hoppas den är bättre. http://www.gymvaruhuset.com/
Postad 13 April 2011 - 10:38
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Man kan ju kombinera lite hur man vill
tänk bara på att få en balans 
Jag har delat upp det på följande sätt.
Måndag: bröst, triceps, mage och baksida axlar
onsdag: axlar, biceps och övre/ undre rygg
fredag: Ben + mage och undre rygg
Söndag: En blandning av det som jag vill/behöver köra mer på av onsdags eller fredags passet.
Sedan så kör lite varierande övningar för varje område så blir det bra, jag växlar mina övningar nästan helatiden så att det inte blir för mycket av samma övning och kroppen vänjer sig...
räcker det att köra bröst en gång i veckan? som sagt tycker jag inte det är så lätt att variera eftersom det inte finns så mycket olika maskiner och liknande på gymmet, samt att jag inte vet så många olika övningar. 4 dagar i veckan som du kör har jag ngen lust med. 3 dagar får allt räcka för mig. du har inte lust att säga vilka övningar du gör? när du säger tex baksida axlar har jag ju ingen aning om hur man tränar det, och dt gäller typ alla muskelgrupper  det enda jag kör är bänkpress cablecross latsdrag sittande rodd axelpress situps ryggresningar och vanliga hantlar till biceps knäböj för första gången idag. dom här övningarna gör jag varje mån, ons och fredag.
Postad 13 April 2011 - 10:43
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
räcker det att köra bröst en gång i veckan?
Du bör köra samma muskelgrupp minst 2ggr i veckan för att få maximal tillväxt.
Postad 13 April 2011 - 10:48
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Shit, då måste jag upp i 10 pass per vecka nu alltså. Det blir svettigt
Postad 13 April 2011 - 11:01
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Shit, då måste jag upp i 10 pass per vecka nu alltså. Det blir svettigt 
Du får köra fler på samma gång och inte köra total slut på grupperna utan låta dom kunna återhämta sig fort.
Postad 13 April 2011 - 11:16
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
blir inte det väldigt svårt med 3 träningspass i veckan?
Postad 13 April 2011 - 11:37
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nej, bara köra 3 helkroppspass
Postad 13 April 2011 - 12:04
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Varför kan/vill du inte köra mer än 3 pass i veckan?
Postad 13 April 2011 - 12:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nej, bara köra 3 helkroppspass
jo det är ju det jag gör nu men som jag har tröttnat på, samt att armarna är ju helt slut innan jag är färdig med alla övningar. dagens middag består av kycklingwok med gul gurry och cous cous gott som attans blev det
Bifogad fil(er)
-
002.JPG 134.33K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 April 2011 - 12:08
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Varför kan/vill du inte köra mer än 3 pass i veckan?
jag vill inte stäna på helgen i alla fall då jag ofta dricker öl, sen vill jag inte träna varje vardag heller då jag har andra intressen som jag vill ägna mig åt istället för att bara springa på gymmet.
Postad 13 April 2011 - 12:25
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
jag vill inte stäna på helgen i alla fall då jag ofta dricker öl,
sen vill jag inte träna varje vardag heller då jag har andra intressen som jag vill ägna mig åt istället för att bara springa på gymmet.
Nä så kan det vara, man får träna efter sin egen kapacitet men man kan ju inte heller då förvänta sig maximal tillväxt heller. - "inte köra total slut på grupperna", hur menar du då? Grunden för maximal muskeltillväxt är att just köra slut på dom tills det värker (no pain no gain)
Nja inte riktigt, moderata pass ger snabbare återhämtning och skapar möjligheter till fler pass, fler pass ger bättre resultat än ett hårt.
Postad 13 April 2011 - 12:35
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Nä så kan det vara, man får träna efter sin egen kapacitet men man kan ju inte heller då förvänta sig maximal tillväxt heller.
nej det förväntar jag mig inte heller för SÅÅ extrem är jag inte med mat eller nånting, äter bara nyttigt på veckorna men på helgerna blir det både öl och godis och ibland pizza, och så kan man ju inte hålla på om man vill ha maximal muskeltillväxt. men jag är inte oseriös för det tycker jag. men kanske man skulle köra 4 dagar i veckan lite längre fram, blir lätare att dela upp passen då. jag får se efter sommaren kanske.
Postad 13 April 2011 - 12:46
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
nej det förväntar jag mig inte heller för SÅÅ extrem är jag inte med mat eller nånting, äter bara nyttigt på veckorna men på helgerna blir det både öl och godis och ibland pizza, och så kan man ju inte hålla på om man vill ha maximal muskeltillväxt.
men jag är inte oseriös för det tycker jag. men kanske man skulle köra 4 dagar i veckan lite längre fram, blir lätare att dela upp passen då. jag får se efter sommaren kanske.
Inte missförstå mig, jag vet att du är seriös och inget är svart eller vitt, du kör efter dina möjligheter annars kanske det inte blir nån träning alls tillslut, ville bara poängtera att man inte måste träna efter maximalt resultat man kan få resultat ändå. Öl är väl lite sisådär men godis och pizza är helt ok för maximal tillväxt, kanske inte opti men inte direkt negativt.
Postad 13 April 2011 - 13:01
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Vad är ett moderat pass, orkar man precis 10 reps i en övning skall man sluta vid 8-9 istället?
Undvika failure. Inte lika många sett. Man ska egentligen inte känna när man går ifrån gymmet att man inte hade kunnat göra nåt mer. Flera hårda pass ger bättre resultat än flera moderat pass sen får man se till att återhämta sig med rätt kost, sömn och träningsupplägg.
Inte på kort tid och rätt kost och sömn är lika viktig oavsett. Själv kör jag tre-dagars program fyra dagar i veckan (red ut det om ni kan )
Du kör ena 2ggr?
Postad 13 April 2011 - 13:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
räcker det att köra bröst en gång i veckan? som sagt tycker jag inte det är så lätt att variera eftersom det inte finns så mycket olika maskiner och liknande på gymmet, samt att jag inte vet så många olika övningar.
4 dagar i veckan som du kör har jag ngen lust med. 3 dagar får allt räcka för mig.
du har inte lust att säga vilka övningar du gör? när du säger tex baksida axlar har jag ju ingen aning om hur man tränar det, och dt gäller typ alla muskelgrupper 
det enda jag kör är bänkpress cablecross latsdrag sittande rodd axelpress situps ryggresningar och vanliga hantlar till biceps knäböj för första gången idag.
dom här övningarna gör jag varje mån, ons och fredag.
Jag skrev fel... detta va ju mitt "gamla" upplägg Såhär ser det ju ut idag: Måndag: bröst, bakra axlar, triceps, mage och ben onsdag: axlar, övre och undre rygg, biceps fredag: Ben, bröst, triceps och baksida axlar söndag: axlar, övre och undre rygg, biceps Alltså kör jag varje grupp 2gr/ veckan och då ganska hårt. Du bör köra samma muskelgrupp minst 2ggr i veckan för att få maximal tillväxt.
Jupp
Postad 13 April 2011 - 13:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
"Övre och under rygg", hur delar du där?
Postad 13 April 2011 - 13:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nä så kan det vara, man får träna efter sin egen kapacitet men man kan ju inte heller då förvänta sig maximal tillväxt heller.
Nja inte riktigt, moderata pass ger snabbare återhämtning och skapar möjligheter till fler pass, fler pass ger bättre resultat än ett hårt.
Men om man känner att 4st pass på 2h i veckan är på gränsen då... om man absolut inte vill/kan träna oftare och/ eller längre tid så är det väll bättre att köra hårt dom 4st passen i stället för att lata sig... Eller hur menar du ?! Klart om an kan träna 7 dagar i veckan är ju kanske en annan sak... men det kan jag inte och vill absolut inte göra, det känner jag inte att jag har tid för då jag har annat jag vill göra då
Postad 13 April 2011 - 14:04
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Men om man känner att 4st pass på 2h i veckan är på gränsen då... om man absolut inte vill/kan träna oftare och/ eller längre tid så är det väll bättre att köra hårt dom 4st passen i stället för att lata sig...
Eller hur menar du ?!
Klart om an kan träna 7 dagar i veckan är ju kanske en annan sak... men det kan jag inte och vill absolut inte göra, det känner jag inte att jag har tid för då jag har annat jag vill göra då 
Kör halvkropp 2x2ggr i veckan.
Postad 13 April 2011 - 14:18
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Kör halvkropp 2x2ggr i veckan.
Ni som kör halvkroppspass, hur fasen delar ni upp kroppen och hur många set kör ni? Jag har en gammal kompis med Lasse Åberg-fysik (inte för att det hör hit, men han har sån kropp  ) som snackar om detta, men jag gillar det inte riktigt. Körde dock bara någon månad innan jag återgick till det gamla vanliga.
Postad 13 April 2011 - 14:18
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Eller korta ned det och få tid över till viktigare saker 
3x helkroppspass i veckan, borde väl inte vara något problem för en frisk individ att syresätta lungorna för ett moderat underkroppspass tillsammans med ett överkroppspass. Inte tungt pass för den delen heller.
Jag hade inga problem ens vid övergången som "nybörjare".
Jag rekomenderar det skarpt, föreligger även teorier om att det skall vara bättre för att maximera IGF-1 depåerna.
Samt stod det roligt nog i min psykologi B bok jag nyligen tentat klart, att depressioner förekommer med allt starkare odds om man tränar många pass i veckan. 4-6 pass i veckan pratades det om, i jämförelse med 3.
Om jag ska spekulera (då jag glömt vad de stod i princip) så kan det väl röra serotoninnivåerna, endorfinnivåerna osv som ständigt måste producera dessa lyckohormoner i takt med träningen. Ju oftare produktionen sker, desto oftare kanske hjärnan vänjs och behöver detta samt koliderar. Abstinens men även en utslitning av CNS som inte hålls fräscht förmodar jag.
Hursom, 3x i veckan = mums för min del 
C.a. 3 flerleds övningar vardera för överkropp + underkropp = sammanlagt 6 övningar.
Volymen ställs individuellt på personens förmåga att klara av och vad som känns bäst.
Redigerat av Unregistered1734, 13 April 2011 - 14:19.
Postad 13 April 2011 - 14:23
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Eller korta ned det och få tid över till viktigare saker  3x helkroppspass i veckan, borde väl inte vara något problem för en frisk individ att syresätta lungorna för ett moderat underkroppspass tillsammans med ett överkroppspass. Inte tungt pass för den delen heller. Jag hade inga problem ens vid övergången som "nybörjare". Jag rekomenderar det skarpt, föreligger även teorier om att det skall vara bättre för att maximera IGF-1 depåerna. Samt stod det roligt nog i min psykologi B bok jag nyligen tentat klart, att depressioner förekommer med allt starkare odds om man tränar många pass i veckan. 4-6 pass i veckan pratades det om, i jämförelse med 3. Om jag ska spekulera (då jag glömt vad de stod i princip) så kan det väl röra serotoninnivåerna, endorfinnivåerna osv som ständigt måste producera dessa lyckohormoner i takt med träningen. Ju oftare produktionen sker, desto oftare kanske hjärnan vänjs och behöver detta samt koliderar. Abstinens men även en utslitning av CNS som inte hålls fräscht förmodar jag.
Hursom, 3x i veckan = mums för min del  C.a. 3 flerleds övningar vardera för överkropp + underkropp = sammanlagt 6 övningar. Volymen ställs individuellt på personens förmåga att klara av och vad som känns bäst.
Så du kör exempelvis knäböj/utfall tre gånger i veckan eller hur lägger du upp det? När jag körde med polaren så delade vi upp i push/pull (även benen) och det föll inte mig i smaken.
Postad 13 April 2011 - 14:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Så du kör exempelvis knäböj/utfall tre gånger i veckan eller hur lägger du upp det? När jag körde med polaren så delade vi upp i push/pull (även benen) och det föll inte mig i smaken.
Jag anser inte att man behöver köra benen så hårt, några set knäböj och eventuellt komplettera med benpress eller benspark, om du inte kör på nån elitnivå vilket ingen här kör med undantag Vincent isf.
Postad 13 April 2011 - 14:36
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Måndag - Knäböj
Torsdag - Utfall
Lördag - Frontknäböj.
böj vs frontböj är 2 helt olika varianter i mitt tycke, vill jag säga. Det involverar samma kroppsdelar men sätter starkare tyngd känns det som, och kräver i mitt tycke återigen, hårdare krav på stabilitet och förmåga till syresfrisättning (då det kan kännas lite som en blockering av syre att ha den på främre axlar nära halsen.
Den ger mer pump så att säga.
Finns massor av roliga övningar och varianter
Postad 13 April 2011 - 14:41
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Jag anser inte att man behöver köra benen så hårt, några set knäböj och eventuellt komplettera med benpress eller benspark, om du inte kör på nån elitnivå vilket ingen här kör med undantag Vincent isf.
Nu låter du som många discokillar på gymmen, "nä vafan jag går ju med benen så dom kör jag inte"  Men hur delar du upp kroppen de där passen? Dag 1: Dag 2:  Måndag - Knäböj Torsdag - Utfall Lördag - Frontknäböj.
böj vs frontböj är 2 helt olika varianter i mitt tycke, vill jag säga. Det involverar samma kroppsdelar men sätter starkare tyngd känns det som, och kräver i mitt tycke återigen, hårdare krav på stabilitet och förmåga till syresfrisättning (då det kan kännas lite som en blockering av syre att ha den på främre axlar nära halsen. Den ger mer pump så att säga.
Finns massor av roliga övningar och varianter 
Samma fråga till dig, lägg upp en vanlig träningsvecka: Dag 1: Dag 2: Dag 3:
Postad 13 April 2011 - 15:06
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
söndag: axlar, övre och undre rygg, biceps
Hur delar du på övre och undre rygg? Nu låter du som många discokillar på gymmen, "nä vafan jag går ju med benen så dom kör jag inte" 
Men hur delar du upp kroppen de där passen?
Dag 1: Dag 2:
Jag kör 5-7 pass i veckan, mixar ganska mycket oxå men passen är korta c:a 30min +-10 fast oftast +.
Postad 13 April 2011 - 15:32
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Postad 13 April 2011 - 15:33
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hantelpress är lite vingligt i början, men jag börjar få ordning på det nu
Körde rygg idag. Som vanligt fallerar armarna före ryggen, men tror jag fick någorlunda bra belastning på ryggen ändå. Rodd har jag börjat köra i maskin istället då det är snällare mot mina armar och jag tycker det tar bättre helt enkelt. Dessutom kan man varken luta sig framåt eller bakåt. Bara skjuta ut bröstet när man drar emot kroppen.
Marklyft också. Det svåra där tycker jag är att hålla uppe buktrycket.
Förresten, har ni några tips på några övningar för latsen men som inte är latsdrag eller chins? Får så ont i armarna av det. Håller ju dock på att tränar upp greppet.
Postad 13 April 2011 - 15:42
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
2 gånger i veckan håller inte jag med om, jag får bättre tillväxt med en gång, kommer ihåg när man bara hade tränat 3-4 år och man körde biceps 2 gånger med 16 set varje gång och fick inte mer än pump, nu får jag vrååålpump och kan inte röra mig med 6-8 set, och ökar i styrka nästan till varje pass
Postad 13 April 2011 - 15:44
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hantelpress är lite vingligt i början, men jag börjar få ordning på det nu 
Som sagt, det blir stabilare oxå sen när du börjar öka vikterna. Förresten, har ni några tips på några övningar för latsen men som inte är latsdrag eller chins? Får så ont i armarna av det. Håller ju dock på att tränar upp greppet.
Rodden du kör kanske räcker. Latsen drar armarna ner-bakåt, du får experimentera med olika grepp, bredd och vinkel. Finns vissa, ganska udda, maskiner som tränar latsen, man pressar med armbågarna/överarmarna, finns på vissa SATS.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|