Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation 4

9134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 March 2013 - 08:15

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
meeh dryyyyga dig lagom Brittan!

Postad 11 March 2013 - 11:33

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
SXSW (South by Southwest) är en årlig film och musikfestival i Austin där de ibland talar andra underhållningsformer.

Men jag förstår inte varför en TV-tuner skulle göra x720 till en vinnare? Den skulle ju enbart fungera i USA, om ens det.

Postad 11 March 2013 - 11:37

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 1
Pachter har fel 90% av gångerna han öppnar munnen.

Han tycker Nintendo ska sluta sälja konsoller för de tjänar för lite på dem. Men Sony hackar han inte på när de säljer konsoller med stora förluster.

Totalt clueless snubbe.

Redigerat av Unregistereddc471864, 11 March 2013 - 11:37.

Postad 11 March 2013 - 12:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Pachter har fel 90% av gångerna han öppnar munnen. Totalt clueless snubbe.

Oh, the irony =P

Pachter själv anser att han har fel minst en gång i veckan.

"I don't think I've gone a week without having an incorrect prediction. Nobody cares if I'm right, except fanboys. My clients are merely looking for a benchmark in front of numbers so that they can assess whether the stocks of the companies I cover will go higher or lower."

Men ja, han kallas antinostradamus, för att om han säger något så innebär det oftast att man kan vara säker på att det blir helt tvärtom. Som inför Video Game Awards när han sa att indiespelen inte skulle ha en chans att vinna. Jag kollade live på det och tyckte det var synd att han spoilade föreställningen (Walking Dead och Journey vann diverse titlar).

Edit: Suda 51 om PS4.

"Thinking about the future of this stuff and then constructing and outputting something appealing is our job as game designers, and from that challenge we can take new strength. And that makes me horny."

"During PlayStation Meeting 2013, Sony showed such a strong vision. Now we have to decide how to find our own victories within that and present games that express the Grasshopper world. And that makes me horny again."

Han gör spel som No More Heroes och Lollipop Chainsaw och har man spelat dem så förstår man kanske hans kommentar bättre. Han är ganska twisted.

Postad bild

Redigerat av Zoiler, 11 March 2013 - 12:37.

Postad 11 March 2013 - 17:23

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0
Det här är PS4-tråden, och jag vet att det kan låta lite off när jag pratar om Wii och eventuellt nya x-boxen, men det är lite relevant mot vad PS4:an står..:

Nintendo har ingen avsikt att slåss med sony och microsoft om den typen av spelare som attraheras av de konsollerna. De nöjer sig nog rätt bra med sin kaka de har. Enda de måste tänka på är hur de ska kunna sälja en ny konsoll till folk som inte bryr sig.. :P Det är ingen fördel att vara lite 2:a klass, för då drar det inte lika gärna till sig nya utvecklare som kan förnya nintendo-utbudet. De skulle behöva lite nytt blod...

Microsoft kommer nog tänka i nya banor inför sin nya spelkonsoll.... banor som sony inte "behöver" tänka i. MS vill ju integrera sina lösningar i varandra. särskilt tablets, mobiler och spelkonsoll/mediahub. De kommer inte vilja låta PC (tablets) konkurera med nya konsollen, utan vill nog fullt ut integrera dem tillsammans. Lite nintendo-tänk där man kan spela på sin tablet eller köra program på sin spelkonsoll. De kommer nog försöka sy ihop windows 8 och nya x-boxen väldigt tätt ihop. MS vill dock inte göra ett till "HD-DVD-misstag". DET kostande nog en del...

Sony har inte det behovet, utan där är det PS4/Vita som är grunden där vitan mest är en avlastare, men fortfarande kommer ps4:an vara den primära enheten. Så jag tror att PS4:an kommer påminna rätt mycket om vad PS3:an är idag, men lite mera media content och liknande, vilket vi redan har fått se på ps3:an med netflix och liknande. Kommer man inte få se något nytt spännande alls på PS4:an mer än nya kontrollers och liknande? Nä... men bli inte besviken för det. Kommer deras nya mobiler vara kopplade till PS4:an? Troligen, men inte alls på samma nivå som MS...

Så intressantaste lösningen kommer nog bli microsofts, men jag är inte intresserad av en media hub på det viset, utan en spelkonsoll.. därför tror jag mer på PS4 =)

Postad 11 March 2013 - 21:57

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Det här är PS4-tråden, och jag vet att det kan låta lite off när jag pratar om Wii och eventuellt nya x-boxen, men det är lite relevant mot vad PS4:an står..:

Nintendo har ingen avsikt att slåss med sony och microsoft om den typen av spelare som attraheras av de konsollerna. De nöjer sig nog rätt bra med sin kaka de har. Enda de måste tänka på är hur de ska kunna sälja en ny konsoll till folk som inte bryr sig.. :P Det är ingen fördel att vara lite 2:a klass, för då drar det inte lika gärna till sig nya utvecklare som kan förnya nintendo-utbudet. De skulle behöva lite nytt blod...

Då är det konstigt att de har så drakoniska krav på sina tredjepartsutvecklare, som indieutvecklare var det i princip omöjligt att utveckla ett spel till Wii, nej, Wii:n blev stor pga att deras rörelsekontroller släpptes vid precis rätt tillfälle och med precis rätt titlar.

De sålde mkt på gamla IP:s men nu är det annorlunda, Wii U marknadsfördes väldigt dåligt och väldigt många av Nintendos målgrupp undrar nog om Wii U:n är ett tablet-tillbehör för Wii, även spelintresserade undrar dessutom när fasen det ska komma lite spel till konsolen

Postad 11 March 2013 - 22:22

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
...men det ska vi inte gå in på närmare här i PS4-tråden :)

Postad 12 March 2013 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ok, då har vi gissningstävling istället:

PS4+500GB HDD+Dualshock4+Eye camera = $399/€399

Tror på/Tror ej på?

:)

Postad 12 March 2013 - 10:06

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Tror på/Tror ej på?

Tror och hoppas på ;)

Postad 12 March 2013 - 10:16

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Tror på/Tror ej på?

Tror ej på det. De börjar hellre för högt och sänker priset snabbt om det krävs. Jag gissar på $450/€450 för den billigaste.

Postad 12 March 2013 - 10:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Tror på/Tror ej på?

Hoppas men skulle inte förvåna mig om det blir $499/€499

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 March 2013 - 10:41.

Postad 12 March 2013 - 10:41

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Hoppas men skulle inte förvåna mig om det blir $499/€499

Alt Gr + E

Postad 12 March 2013 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

De börjar hellre för högt och sänker priset snabbt om det krävs

Tycker jag iofs låter som en värdelös taktik. :)
Mkt bättre att gå ut med så lågt pris man har råd med och skapa "momentum" så konsolen får en bra start på marknaden.

Tror de är rökta om de går över 399.

Redigerat av pacman, 12 March 2013 - 11:52.

Postad 12 March 2013 - 11:56

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Tycker jag iofs låter som en värdelös taktik. :)
Mkt bättre att gå ut med så lågt pris man har råd med och skapa "momentum" så konsolen får en bra start på marknaden.

Tror de är rökta om de går över 399.

Jepp har inte visat sig vara någon vinnande taktik, men tror dessvärre att de hellre chanser med för högt pris utifall att det faktiskt går vägen. Släpper de före Microsoft finns det väl en möjlighet att det går, men om Microsoft släpper nästa Xbox samtidigt för ca €349 så har de inget val.

Postad 12 March 2013 - 12:57

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

Laggar ju lika mycket på lådan som PS3:an så förstår inte ditt resonemang. Kanske placebo?

...så eftersom spel på både lådan och PS3an laggar så skall jag köpa PS4 för där kommer det inte att lagga??
Jag förstår inte DITT resonemang :D

Postad 12 March 2013 - 17:36

Pip
  • Pip
  • Veteran

• 1792 inlägg
  • 0

...så eftersom spel på både lådan och PS3an laggar så skall jag köpa PS4 för där kommer det inte att lagga??
Jag förstår inte DITT resonemang :D

Trodde du rent allmänt klagade på lagg på konsol. När jag spelat har det inte laggat nämnvärt så det ligger nog snarare hos spelutvecklaren som håller i serverna istället för Sony.

Postad 13 March 2013 - 09:37

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Tror $-frågan är irrelevant. Visa av tidigare erfarenheter kommer antagligen faktorn (p.g.a tull, skatt, momssats etc) vara 1 till 10 från Dollar till SEK.

Allt för många svenska bloggare/sajter/podcasts tycker att "499$ är ju itne så farligt! Dollarn står ju i 6 spänn!"

Oavsett.... Jag tror den verklgia smärtgränsen ligger vid 5999:- För den summan går jag garanterat med en under armen på relese. Om den inte kostar mer för då betalar jag ju det naturligtvis.

Det jobbigaste är ju att man i realiteten får kolla på dubbla den kostnaden om man ska ha både PS4 och Nextbox

Postad 13 March 2013 - 09:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Tror $-frågan är irrelevant. Visa av tidigare erfarenheter kommer antagligen faktorn (p.g.a tull, skatt, momssats etc) vara 1 till 10 från Dollar till SEK.

Irrelevant? Oavsett konverteringfaktor så är förstås $-pris relevant. Det är ju lixom en av två faktorer i multiplikationen....

Jag tror den verklgia smärtgränsen ligger vid 5999:- För den summan går jag garanterat med en under armen på relese. Om den inte kostar mer för då betalar jag ju det naturligtvis.

Öhh...vad är det du vill säga ovan egentligen? :D Att du inte har nån smärtgräns?

Postad 13 March 2013 - 10:06

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Litegrann detta citat han menar.

I will pay $499 and not a penny more.

Spoiler

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 13 March 2013 - 10:06.

Postad 13 March 2013 - 10:08

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 0

Oavsett.... Jag tror den verklgia smärtgränsen ligger vid 5999:- För den summan går jag garanterat med en under armen på relese. Om den inte kostar mer för då betalar jag ju det naturligtvis.

Jag vill inte se högre prislapp än 5000kr. I vilket fall så måste man ändå ha pengarna över även om man tycker det är värt. Sen lär det ju inte finnas några billiga spel heller som det gör till PS3 så då måste man räkna på det också.

Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 13 March 2013 - 10:09.

Postad 13 March 2013 - 10:47

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Bundlat med en Vita hade inte 6k varit omöjligt att betala... :)

Postad 13 March 2013 - 12:51

JSan
  • JSan
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Kommer säkert nåt paket i början för typ 6K. Var det inte samma med ps3? Kom med Motorstorm och Resistance och 2 handkontroller där med den första 60 Giggarn eller minns man fel?

Postad 13 March 2013 - 13:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
6K paket lär vara det minst troliga scenariot.

Haha, fatta om Kaz skulle kliva upp på scenen under E3: its 599!! Snacka om ridå ned. :)

Postad 13 March 2013 - 13:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
You will want to take two jobs etc.

Postad 13 March 2013 - 17:23

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Frågan är om man kanske ska vänta till de släpper generation 2. Då lär ju priset har justerats och lite småfix har gjorts på konsolen. Men då lär man väl få vänta ett bra tag också? :(

Postad 13 March 2013 - 18:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Frågan är om man kanske ska vänta till de släpper generation 2. Då lär ju priset har justerats och lite småfix har gjorts på konsolen. Men då lär man väl få vänta ett bra tag också? :(

Hehe. Låt maskinen komma först! :)

Postad 13 March 2013 - 20:31

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

Det behövdes inge småfix på PS3:an.. min 1st batch still going strong =).. känns som de är de senare modellerna som fick problem när de började skruva upp tillverkningstempot.

Priset däremot.. Ring och gråt hos Nordisk Film så kanske vi kan se humanare priser i sverige.. särskilt nu med en stark valuta. Men den dagen då de ser till kundernas bästa lär väl vi få se när vi ligger i graven...

Postad 13 March 2013 - 21:24

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
Vad ni gissar enormt lågt på priset. 6995 kr ligger dom flesta idag på förboknings priset på svenska butikerna och
tror inte det sjunker under 5995 kr på release dagen med tanke på allt som dom bakat in i konsollen.

8 gb gddr5 minnen är som sagt inte gratis och blir det 7970M på grafikdelen också och annat godis
som det verkar så blir priset högt som alltid vid en ny konsoll generation och så ska det vara också sedan
sjunker priset som alltid efter ett tag.

Bättre enligt mig att dom vågar satsa på bra hårdvara med tanke på att dom ska hålla ett bra tag framöver,
istället för att snåla.

Postad 14 March 2013 - 07:37

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

• 2254 inlägg
  • 0
dom kan gott satsa på bra hårdvara, men om dom vill nå in i hushålle och inte bara till "gamers" så lär dom få hålla ner priset lite. Är fortfarande bättre att sälja 1000000 enheter med 1k vinst än 100000 med 3k vinst styck :P

Postad 14 March 2013 - 07:53

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Vad ni gissar enormt lågt på priset. 6995 kr ligger dom flesta idag på förboknings priset på svenska butikerna och
tror inte det sjunker under 5995 kr på release dagen med tanke på allt som dom bakat in i konsollen.

8 gb gddr5 minnen är som sagt inte gratis och blir det 7970M på grafikdelen också och annat godis
som det verkar så blir priset högt som alltid vid en ny konsoll generation och så ska det vara också sedan
sjunker priset som alltid efter ett tag.

Bättre enligt mig att dom vågar satsa på bra hårdvara med tanke på att dom ska hålla ett bra tag framöver,
istället för att snåla.

vad jag förstått så vill Sony INTE göra samma misstag som denna generation. att släppa en på tok för dyr maskin och att släppa den efter Xbox. Priserna som finns på svenska förbokningar är inget riktpris. dem har lika stor koll som vi. dem har väl satt dem priserna pga att PS3an var så dyr vid release.

Postad 14 March 2013 - 08:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vad ni gissar enormt lågt på priset. 6995 kr ligger dom flesta idag på förboknings priset på svenska butikerna

Vad svenska butiker har för förbokningspris är förstås helt betydelselöst i sammanhanget.

Fast hur mkt har de bakat in i konsolen egentligen? Jag kan, i den mån det går, bygga ihop en "fejk PS4" baserad på PC-delar för runt 400 Euro.

Största osäkerheten är priset för 4Gb minnesmoduler iförh till dagens 2Gb moduler men flera tillverkare tycks vara på G med massproduktion så det kanske inte blir såå blodigt ändå (även om minnerna lär vara dyraste komponenten).

I vilket fall som helst så lär inte Sony köpa sina delar från en tysk webbutik så det finns ju duktigt med marginal att ta av om man ska komma under 400 Euro... :)

som det verkar så blir priset högt

En Pitcairn-processor (den pc-komponent som kan sägas vara mest lik PS4 APU), 8 st (av de totalt 16 som behövs i PS4) GDDR5-moduler, dotterkort med 256 bitas minnesbuss (som PS4), hdmi-interface och kylning etc etc, dvs ett AMD HD7870 grafikkort, har ett butikspris på under 190 Euro.

Det är typ en halva komponentskörden i PS4 det. Bara för att sätta lite perspektiv på vilka hårdvarukostander vi pratar om...

dom kan gott satsa på bra hårdvara, men om dom vill nå in i hushålle och inte bara till "gamers" så lär dom få hålla ner priset lite. Är fortfarande bättre att sälja 1000000 enheter med 1k vinst än 100000 med 3k vinst styck :P

Tror ju knappast de säljer konsolen med nämnvärd vinst direkt, snarare tvärtom. Smartare att gå ut så lågt de kan för att skapa momentum och stor användarbas. Inom konsol-industrin har pengarna aldrig legat i själva konsolerna.

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 08:28.

Postad 14 March 2013 - 08:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kan inget om sånt här, men kan sonys 8gb ddr5 vara fördelat på flera gratikkort som sen körs i crossfire på något speciellt fräsigt sätt, och därmed få tillgång till ett billigare minne? 2x4 är ju billigare än 1x8

Postad 14 March 2013 - 09:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1
På vilket sätt skulle flera grafikkort göra det hela billigare? Rätt mkt tvärtom... :)

Näe, dags att göra en "8GB GDDR5 demystified" tror jag. :)

Det enda möjliga sättet att uppnå 8 GB GDDR5 över 256 bit minnesbuss är (tror jag) att använda 4Gb (0.5 GB) minnesmoduler i clamshell konfig (återkommer till det). Till dags dato har bara upp till 2Gb minnesmoduler använts. Men tillverkningen av 4Gb moduler är som sagt igång nu.

Ett grafikkort som AMD HD7870 har 8 stycken 2 Gb (0.25GB) minnesmoduler, totalt 2GB, du ser de 8 fyrkanterna här:
Postad bild
Till dags dato är 2GB typ max vad man får ut av en konfiguration enl ovan. Med 4Gb-moduler får man dubbelt så mkt, 4GB.
Men PS4 har 8GB, hur går det till? Jo via en sk clamshell konfiguration:
Postad bild
I klartext, utan att utöka antalet minneskontroller, bussar och annat som drar med sig kostnader så ger clamshell dubbelt så mkt minne iprincip "gratis" (förutom kostanderna för själva minnena). I praktiken funkar det så att man sätter minnesmodulerna på var sida av kretskortet. I PS4:ans fall så skulle det bli 8 stycken på ovansidan och 8 stycken på undersidan.

Över-under layout är inget exotiskt eller dyrt, Nvidia använder det i flera av sina grafikkort, t.ex. deras motsvarighet till 7870:an, GTX660. I det fallet 6 under och 6 över dock (GTX660 har bara 192bit buss).
Låter istället 4GB versionen av GTX680 illustrera hur PS4 skulle se ut, 8 minnesmoduler ovan:
Postad bild
Och 8 minnemouder under:
Postad bild
Kristallklart? :)

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 10:54.

Postad 14 March 2013 - 09:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
kristallklart =) man tar bara ett kort som har 4gb och sätter minnesmoduler underkortet istället för bara över. smack så har man 8gb till ett överkomligt pris!

... även om ett gtx680 inte är vansinnigt billigt det heller =)

Redigerat av Zartok, 14 March 2013 - 09:33.

Postad 14 March 2013 - 10:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Som sagt, HD7870/GTX660 ligger närmare som jämförelse iövrigt. GTX680 GPU:n är större (= dyrare) än PS4 APU:n och tillverkas i ohyggligt mkt färre exemplar (= mycket dyrare).

Butiksprisskillnaden mellan GTX680 med 8 minnemoduler (2GB) resp 16 minnesmoduler (4GB) är väl runt 40 Euro eller så.

Så när Sony sa "8 GB GDDR5" på presskonfen så kostade det väl dem, för de 10 miljoner första PS4:orna, 400 miljoner Euro eller nått. Kanske var därför de sålde sin HQ byggnad i Tokyo. :)

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 10:09.

Postad 14 March 2013 - 10:11

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Irrelevant? Oavsett konverteringfaktor så är förstås $-pris relevant. Det är ju lixom en av två faktorer i multiplikationen....

Öhh...vad är det du vill säga ovan egentligen? :D Att du inte har nån smärtgräns?

Ja absolut är det relevant! Men läst några bloggar/hört podcasts där de multiplicerar $ med 6 för att få priset. Vilket ju naturligtvis aldrig är fallet för EU!

Refererade faktiskt till ett citat jag läst, som WMADOSS flikade in direkt under =) Men nej, faktiskt spelar det nog ingen roll vad den kommer kosta, man kommer köpa den. Fråga är bara med hur mycket tandgnissel om det hamnar söder om 6k strecket. Så det refererade citatet passade väl just på mig.

Jag kommer aldrig kunna hålla mig till en "rejäl" pricedropp som brukar infinna sig först 6 mån + in på kosnollernas cykel.

Redigerat av Unregistered40880, 14 March 2013 - 10:12.

Postad 14 March 2013 - 10:15

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 1

6K paket lär vara det minst troliga scenariot.

Haha, fatta om Kaz skulle kliva upp på scenen under E3: its 599!! Snacka om ridå ned. :)

Var inte det priset på PS3? Med hänsyn till inflation/devalvering etc. vore ju 599$ faktiskt mindre pengar idag :)

Postad 14 March 2013 - 10:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Refererade faktiskt till ett citat jag läst, som WMADOSS flikade in direkt under =)

Hehe, det var rätt kul faktiskt. :) Snor det.

$599 var det då ja. Mindre pengar idag ja, samtidigt ännu dummare idag. :)

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 10:21.

Postad 14 March 2013 - 10:32

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

kristallklart =) man tar bara ett kort som har 4gb och sätter minnesmoduler underkortet istället för bara över. smack så har man 8gb till ett överkomligt pris!

... även om ett gtx680 inte är vansinnigt billigt det heller =)

Njae, inget är gratis. Med samma layout så kan man, vid monteringstilffället, bestämma sig för hur man fördelar minnena.Man får inte , i detta fall 4 GB extra eller gratis, bara för att man kör clamshell.

The benefit of clamshell mode is that users are able to quickly react on changing market conditions by easily creating new product
variations. E.g., by taking the same component from the inventory, utilizing the same controller, PCB layout and memory channel
width, the user can decide on the actual framebuffer size at a very late stage of the manufacturing process by
• either populating only one side of the PCB and configuring the GDDR5 to x32 mode, which results e.g. in a 1GB framebuffer
by using 8 pieces of 1Gbit with a 256-bit wide memory interface at the controller;
• or populating both sides of the PCB and configuring the GDDR5 to x16 mode, which results e.g. in a 2GB framebuffer by using
16 pieces of 1Gbit with a 256-bit wide memory interface at the controller

Postad 14 March 2013 - 10:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Precis, kretskortet måste ha en layout där man förberett för det hela. Nedan 2GB version av GTX670, där har de helt enkelt skippat att trycka ditt hälften av minnesmodulerna:
Postad bild

Men det exotiska i sammanhanget är förstås 4 Gb modulerna. Bara en sån sak att Nvidia valde 2Gb moduler till Geforce Titan (6GB, totalt 24 moduler alltså!) vittnar ju om att det är tämligen ny teknik Sony behöver här. edit: Eller vänta nu, hur blir det, är 6GB över 384 bit med 4Gb moduler ens möjligt? Det går ju inte att konfa hur som helst... Jajja...

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 10:52.

Postad 14 March 2013 - 10:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Så när Sony sa "8 GB GDDR5" på presskonfen så kostade det väl dem, för de 10 miljoner första PS4:orna, 400 miljoner Euro eller nått. Kanske var därför de sålde sin HQ byggnad i Tokyo. :)

det var faktiskt inte så vansinnigt. drygt 3.5 miljarder, men det tjänade dom in på en annan byggnadsförsäljning i januari: http://techcrunch.co...lding-for-1-1b/
eller det är kanske den byggnaden du tänker på?

nej, skämt åsido.
faens vad jag längtar till denna sak släpps.
och priset ligger på mellan 4 och 5000 kr. därmed basta =)

Postad 14 March 2013 - 11:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ahh, va nog den jag tänkte på. Fel stad. Fel kontinent. Rätt planet iaf. :)

Ja inte ens obligatorisk "Nordisk Film-skatt" kommer kunna peta den över 5K. :D

Postad 14 March 2013 - 11:48

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Har för mig att jag läst nånstans att en nackdel med clamshell är att den tappar lite i bandbredd. Gick väl från 186GBps (enligt rykte) till 176GBps.

Postad 14 March 2013 - 11:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Nej man tappar ingen bandbredd med clamshell.
"Sänkningen" från 192->176 GB/s beror på sänkning av minnes-klockfrekvens. Hade de hållit fast vid 192 GB/s så hade de inte kunnat använda Hynix-modulerna här. ;)

Redigerat av pacman, 14 March 2013 - 12:07.

Postad 14 March 2013 - 13:08

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0

Ahh, va nog den jag tänkte på. Fel stad. Fel kontinent. Rätt planet iaf. :)

Ja inte ens obligatorisk "Nordisk Film-skatt" kommer kunna peta den över 5K. :D

Säg inte det, Nordisk film har väl en konstant dollarkurs på 15:- på 1 $ ;-)

Jag vill inte se högre prislapp än 5000kr. I vilket fall så måste man ändå ha pengarna över även om man tycker det är värt. Sen lär det ju inte finnas några billiga spel heller som det gör till PS3 så då måste man räkna på det också.

Jag tror verklgien inte spelen kommer bli dyrare än de är idag. Dvs 499 - 599:- på "vettiga" butiker och 699:- på GameStop och Game :)

Kostade inte Cardridgen till N64 typ 900 - 1000 typ 98!? Med tanke på inflation så är ju spelen SJUKT billiga idag isf i jämförelse :)

Redigerat av Unregistered40880, 14 March 2013 - 13:42.

Postad 14 March 2013 - 14:40

Unregisteredb92a947c
  • Unregisteredb92a947c
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
26 spelutvecklare pratar på... (www.develop-online.net)

Ett litet axplock:

Rebellion CTO Chris Kingsley
"The PlayStation 4 is a great piece of hardware that more than meets our expectations. To use a bingo analogy, it has the two fat ladies - eight cores and 8GB of RAM. That’s a lot of cores and a lot of RAM which we’ll quite happily find plenty of uses for. And of course we all know that AMD makes great GPUs.

"The GPUs can of course do compute tasks, though I’m pretty sure we’ll be using all the GPU for graphics – if we’re not filling up the GPU with graphics tasks we’re not trying hard enough."

nDreams CEO Patrick O'Luanaigh
"I have been very impressed by what I've heard about the PS4 so far. Sure, it's a powerful piece of hardware, but I'm more excited by their focus on 'immediacy'. One of the many reasons that tablet and mobile gaming is growing so rapidly is the speed of play - you can literally pick up a tablet and be playing a game in seconds.

"Sadly, the PS3 isn't able to compete with that; I think most PS3 or 360 owners find themselves sat around too often waiting for a system update and/or game patch to download and install before they can play. Being able to jump onto your PS4 and start a game within a few seconds will make a real difference.

"The other thing that excites me about Sony's approach is their eagerness to embrace cross platform gaming, cloud gaming, 'games as a service', indie digital-only publishers and free-to-play gaming. Their willingness to push into these areas will mean lots of innovative new IPs and new types of game arriving on the PlayStation Network, whether that's Vita, PS4 or some other PlayStation device.

"Having lots of new experiences from exciting new teams is the lifeblood of any platform, and if Sony can capitalise on this and iron out a few issues they currently have, I think there is real potential moving forwards."

Gearbox Software FX artist Nick Peterson
"It all depends on their development tools. If they get anywhere near as good as Microsoft's development tools were for the Xbox 360, they'll be sitting pretty. The device looks like it's going to be very fast with that GDDR5 memory. I do wonder where the next Microsoft console will fall in the performance category. Ultimately, you have to sort of cater to the lowest common denominator.

"Indie for PS4, now that would be interesting. I wonder how much of the hardware they would open up for indies? My guess is it would be something akin to what Microsoft did with XNA for the Xbox 360. It would be neat though."

3D Ninja 3D artist Wes McDermott
"The PS4 looks extremely promising. Sony's new direction definitely appears to be focused on ease of development. I'm most excited about the possibilities for independent development and was thrilled to see an independent title featured in the reveal."

Avalanche CTO and co-founder Linus Blomberg
"Not necessarily, it depends entirely on what game you're making. The PS4 opens upindies and smaller developers to a whole different level than the PS3. But it also raises the bar of what a mega blockbuster can be, and I'm sure there'll be some new records in terms of development budgets.

"As an open-world developer however, there's tons of exciting potential to create epic experiences that are more cost-effective due to the scalable nature of procedural technology, things that we have been forced to hold back on with previous generations."

"As for the social aspect, I don't really care about it personally. I'm sure some will, but I also wonder if it is really as big as people claim it is or will be on consoles.

"It seems to me most peoples' social sphere sticks to Facebook and not much else at all. PlayStation Home was a flop, the social tools for the Vita don't seem to be used often, and honestly, I get tired of seeing and hearing 14 year old kids mouthing off at everyone when I play online."

Postad 14 March 2013 - 15:02

FreddeY2K
  • FreddeY2K
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tycker jag iofs låter som en värdelös taktik. :) Mkt bättre att gå ut med så lågt pris man har råd med och skapa "momentum" så konsolen får en bra start på marknaden. Tror de är rökta om de går över 399.

Det kallas pris-skimming och är en allmänt känd ekonomisk modell. Tekniknördarna/fanboys är beredda att betala överpris och då skimmar man dem först på det som går, sen sänker man priset för att fånga upp resterande. Helt övertygad om att den här modellen kommer användas som vid alla andra lanseringar, annars bör Sony anställa nya ekonomer... Vad som är rätt pris är dock svårt att sätta fingret på, men de kommer inte gå från ett "lågt" utgångsläge.

http://en.wikipedia..../Price_skimming

Postad 14 March 2013 - 16:33

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det kallas pris-skimming och är en allmänt känd ekonomisk modell. Tekniknördarna/fanboys är beredda att betala överpris och då skimmar man dem först på det som går, sen sänker man priset för att fånga upp resterande. Helt övertygad om att den här modellen kommer användas som vid alla andra lanseringar, annars bör Sony anställa nya ekonomer... Vad som är rätt pris är dock svårt att sätta fingret på, men de kommer inte gå från ett "lågt" utgångsläge.

http://en.wikipedia..../Price_skimming

Jotack, skimming är en allmänt känd modell. Vad som oxå är allmänt känt är att den inte är riktigt applicerbar på konsoler. Av den den enkla anledningen att inom konsolvärlden ligger inte pengarna i själva konsolerna.

den här modellen kommer användas som vid alla andra lanseringar

Nämn en enda lyckad konsol-lansering som använt en modell med överpriser.

Och att Sony behöver nya ekonomer torde väl även det vara allmänt känt vid det här laget... :)

Postad 14 March 2013 - 17:03

novaland
  • novaland
  • Veteran

• 2004 inlägg
  • 0

"As for the social aspect, I don't really care about it personally. I'm sure some will, but I also wonder if it is really as big as people claim it is or will be on consoles.

"It seems to me most peoples' social sphere sticks to Facebook and not much else at all. PlayStation Home was a flop, the social tools for the Vita don't seem to be used often, and honestly, I get tired of seeing and hearing 14 year old kids mouthing off at everyone when I play online."

Det där verkar vara min typ av polare! :) Det enda "social" jag bryr mig om är hur många dogtags jag har plockat av någon i battlefield 3... Tyvärr kan man inte se dogtags lika bra som man kunde i bad company 2.. :P

Jag har också konstaterat att home var en flopp, men undrar om de skrotar det helt i ps4 eller om dom kommer försöka som det var tal om från början, göra själva home till "startmenyn".

Postad 14 March 2013 - 17:35

FreddeY2K
  • FreddeY2K
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jotack, skimming är en allmänt känd modell. Vad som oxå är allmänt känt är att den inte är riktigt applicerbar på konsoler. Av den den enkla anledningen att inom konsolvärlden ligger inte pengarna i själva konsolerna. Nämn en enda lyckad konsol-lansering som använt en modell med överpriser. Och att Sony behöver nya ekonomer torde väl även det vara allmänt känt vid det här laget... :)

Sony kommer att använda pris-skimming för PS4:an, de har gjort det vid lanseringen av PS1, PS2 och PS3. I övrigt har de pris-skimmat i princip alla sina produkter. Även om den största vinsten ligger i spelen så kommer Sony inte gå miste om intäkten på efterfrågan för själva konsolen. Det som skulle kunna pressa priset är att Microsoft lanserar sin produkt i samma våg, men även de kommer pris-skimma. Dock är det inte klart var priset kommer att landa, men jag skulle tippa på snarare i regionen $499 än $399.

"When Sony introduced the world's first high definition television to the Japanese market in 1990, the high-tech sets cost $43,000. These televisions were purchased only by customer who could afford to pay a high price for the new technology. Sony rapidly reduced the price over the next several years to attract new buyers. By 1993, a 28-inch HDTV cost a Japanese buyer just over $6,000. In 2001, a Japanese consumer could buy a 40-inch HDTV for about $2000, a price that many more customers could afford. In this way, Sony skimmed the maximum amount of revenue from the various segments of the market."

Armstrong, G. and Kotler, P. (2008) Principles of Marketing (12th ed.) Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall

"Price skimming has been used for certain high-end electronics. For instance, the Sony PlayStation 3 was initially sold at $599, but the price was gradually reduced to $299."

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.