Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 27 april 2014 - 14:06
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ett ganska vågat påstående med ett lyssningsrum som ditt. Tror du skulle fått ett betydligt bättre ljud om du lagt lite mer pengar på absorbenter och lite mindre på kablar.
Har du varit hemma hos mig? Håller med förutom att det blir billigt. För det blir ju bra dyrt om man ska gå på alla möjliga tweaks ochj sånt som finns inom hifiområdet. Det är via kontrollerade tester man skapar en kunskap, inte genom ignorans och vetenskapsförakt.
Det är genom att lyssna som man bygger en bra anläggning, inte genom vetenskap. Vetenskapen kan inte räkna ut om jag kommer att tycka om en högtalare. Det handlar bara om känsla och personliga preferenser.
Postad 27 april 2014 - 14:15
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Har du varit hemma hos mig?
Jag ber så mycket om ursäkt, jag har helt kopplat ihop dig med annan användares galleri bilder  Pinsamt av mig och helt och hållet min miss.
Postad 27 april 2014 - 14:18
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Vi lyssnar på utrustningen, du verkar lyssna på försäljaren.
Jag hade kunnat få dig att tro att de tunnaste, billigaste kablarna var "riktigt grymma high-end" om jag hade satt upp en miljö där du hade förväntat dig high-end. Tänk ljudkontrollerat rum med absorbenter, högtalare i 100k klassen, designfotölj med ett dyrt vin/cognac.
Skrämmande att folk har så dålig koll på enkel psykologi.
Hur många gånger har man inte beställt en drink som varit världens godaste på nyårsafton när allt är som bäst och man redan på förhand mår som en kung, för att sen blanda den hemma och undra vad fan det är för skit i glaset.
- Man kan alltså redan innan man visat utrustningen få dig att tro att det ska göra skillnad för man snackat upp det så mycket.
Jag vet mycket väl att high-end kan låta skit så jag går in utan några större förväntningar på ljudet när jag ska lyssna. Ju mer en säljare snackar desto mer skeptisk blir jag. Dessutom lånar man hem prylarna man ska köpa så man får höra det på sin anläggning hemma, i rätt miljö. Det går inte att göra en rättvis bedömning i en butik. Jag ber så mycket om ursäkt, jag har helt kopplat ihop dig med annan användares galleri bilder  Pinsamt av mig och helt och hållet min miss.
Lugnt, men jag kan villigt erkänna att du har rätt  . Min hembio är under uppgradering och nästa steg är akustiken. Jag är också medveten om att den antagligen är den billigaste investeringen till ett bättre ljud. Många skaffar extra basar istället för basstraps. Några här som analyserat sitt rum och anläggning med analysator?
Redigerat av Berno82, 27 april 2014 - 14:34.
Postad 27 april 2014 - 14:32
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Oftast så är de hörbara skillnaderna mellan olika högtalare så tydlig att den risken är liten. Det är när det handlar om små eller inga skillnader (som med elektriska ledare) som man lätt tror sig höra något som inte finns.
Edit: Ett exempel på vad som kan hända när det handlar om små eller inga skillnader var när två olika personer för ett tag sedan upplevde tydliga skillnader av en uppgradering av en dacs firmware. Den tydliga skillnad de upplevde försvann dock helt efter det att tillverkaren meddelade av uppdateringen inte alls påverkade ljudet. Så lurigt kan det alltså vara...
Jag håller med dig i att det är väldigt svårt att höra små skillnader. Så tror jag också att många vill höra skillnader och känner sig som riktiga audiofiler när de kan urskilja små ändringar som kanske inte finns där och slänga upp flådiga ord på forum. Ska man höra små skillnader gäller det att lyssna på samma låt om och om igen tills man hittar ett parti där det faktiskt kanske är skillnad i information, något som finns med pryl A men inte med pryl B. Att det är skillnad på högtalare är vi väl alla överens om hoppas jag, men visst kan två högtalare låta nästan lika dant. Tycker ändå det är bättre att börja leta fel i den billigaste delen av anläggningen.
Postad 27 april 2014 - 14:43
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Det är genom att lyssna som man bygger en bra anläggning, inte genom vetenskap. Vetenskapen kan inte räkna ut om jag kommer att tycka om en högtalare. Det handlar bara om känsla och personliga preferenser.
Då är det alltså placebo som sätter priserna eller så kanske det är priset som skapar placebo, oavsett är det ett sätt att slösa bort sina pengar.
Postad 27 april 2014 - 14:47
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Medans andra som inte vill ta till sig sunt förnuft och rena fakta kommer att spendera alldeles för mycket pengar helt i onödan på sånt som dom tror ska förbättra saker och ting....
Det finns ingen annan fakta än öronen i det här sammanhanget. Enda som betyder något. Jag vill höra all information som finns i en låt. Vissa saker försvinner med mediokra kablar. Jag pratar nu inte om att trummorna plötsligt slutar slå, men kanske att artistens inandning maskeras av instrumenten. På en bra inspelning med en bra anläggning med bra kablar hör man tydligt hur artisten fuktar läpparna då och då. Har ni inte hört det så är det för dålig upplösning på anläggningen.
Postad 27 april 2014 - 14:53
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Då är det alltså placebo som sätter priserna eller så kanske det är priset som skapar placebo, oavsett är det ett sätt att slösa bort sina pengar.
Jag tycker det är godare med en ordentligt hängmörad köttbit från en ekologisk bondgård där korna får gå ute så mycket som möjligt. Smaken blir godare tycker både jag och mina gäster. Om det är placeboeffekt så spelar det inte mig eller gästerna någon roll. Det finns inget bevis för att en köttbit skulle vara godare än en annan, eller? Det finns även dom som inte känner någon skillnad på köttbitarna... Låter som några av er skulle börja njuta lite av den här placeboeffekten. Kanske skulle göra er gott.
Postad 27 april 2014 - 15:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Postad 27 april 2014 - 15:57
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Briljanta citat. Synd att så många tror att kablar ger mer än akustik. Om de bara hade besökt ett riktigt akustikreglerat rum och sett att kablar är irrelevant. Here's food for thought: en förstareflex är som att lyssna på en kopia av ljudet med en kort delay. 3D-känslan försvinner och det går inte att lyssna på högre nivåer. I ett rum som inte tagit hand om basen ligger dessutom basen kvar i rummet i närmare en sekund om man träffar en rumsmod. Hur kul är det att lyssna när en ton tar en sekund att försvinna när det egentligen skulle försvunnit på 200ms om rummet var fixat.
Pengar spenderade på helt fel saker.
Postad 27 april 2014 - 16:40
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Jag tycker det är godare med en ordentligt hängmörad köttbit från en ekologisk bondgård där korna får gå ute så mycket som möjligt. Smaken blir godare tycker både jag och mina gäster. Om det är placeboeffekt så spelar det inte mig eller gästerna någon roll. Det finns inget bevis för att en köttbit skulle vara godare än en annan, eller? Det finns även dom som inte känner någon skillnad på köttbitarna...
Låter som några av er skulle börja njuta lite av den här placeboeffekten. Kanske skulle göra er gott.
Men om en identisk köttbit från samma djur ligger bredvid i disken med 3 dubbla priset, skulle du anse att den är godare vid en jämförelse?
Postad 27 april 2014 - 17:04
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Lyssna är det man gör under kontrollerade tester, vilket borde vara självklart för någon som läst det som skrivs. Nu ska jag använda ignore-funktionen, så adjö ännu en gång.
Postad 27 april 2014 - 17:53
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Vetenskapen kan inte räkna ut vilken högtalare som låter bäst. Men den kan mäta eventuella skillnader i ljudet vid t ex byte av kablar (om de finns där).
Postad 27 april 2014 - 18:05
Wessmen
-
Wessmen
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag tycker det är godare med en ordentligt hängmörad köttbit från en ekologisk bondgård där korna får gå ute så mycket som möjligt. Smaken blir godare tycker både jag och mina gäster. Om det är placeboeffekt så spelar det inte mig eller gästerna någon roll. Det finns inget bevis för att en köttbit skulle vara godare än en annan, eller? Det finns även dom som inte känner någon skillnad på köttbitarna...
Låter som några av er skulle börja njuta lite av den här placeboeffekten. Kanske skulle göra er gott.
Haltande analogi eftersom vi har olika raser inom vår köttkreatur. Dvs "svensk ryggbiff" är i regel gamla mjölkkor. Ekologiska köttdjur är av en annan ras vilket gör skillnad på köttet. Har man någon gång handlat kött från Brasilien märker man skillnaden direkt eftersom de är helt inriktade på att sälja kött och vi i Sverige på att sälja mjölk. Köttets smak och hur mört det är regleras alltså av ras, inte hurvida man tror det ena eller det andra...
Postad 27 april 2014 - 18:14
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Berno82, hur kan du veta om det är placebo eller ej? Hur avgör du det?
Postad 27 april 2014 - 18:51
freol
-
freol
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Erkände du just att det kan vara placebo som gör att du tycker att vissa kablar låter bättre än andra och att det inte gör dig något, eller läser jag för mycket mellan raderna här?
Redigerat av freol, 27 april 2014 - 18:53.
Postad 27 april 2014 - 23:42
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Erkände du just att det kan vara placebo som gör att du tycker att vissa kablar låter bättre än andra och att det inte gör dig något, eller läser jag för mycket mellan raderna här?
Nae, jag erkände bara att det kan vara placebo för vissa personer. Men när information saknas med en kabel och finns där med en annan så är det inte inbillning.
Postad 28 april 2014 - 00:02
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Berno82, hur kan du veta om det är placebo eller ej? Hur avgör du det?
Måste jag avgöra det? Jag litar på mina sinnen och använder lite sunt förnuft. Som jag skrev ovan så saknas detaljer med vissa kablar. Det är något mitt sunda förnuft säger inte skulle vara möjligt om det inte vore skillnad på kablar. Jag hör detaljer i ett låt som helt enkelt inte finns där med en annan kabel även att jag vet vad jag ska lyssna efter. Jag byter inte kabel om det är marginell skillnad, det måste lyfta ljudet till en ny nivå för att det ska vara värt det för mig. Alla som är intresserade av bra ljud vet hur dynamisk kompression låter. Platt och livlöst. Vissa kablar låter så även att det är en bra inspelning och då vet man att något är fel. Musiken blir helt enkelt väldigt tråkig att lyssna på. Om det är placebo så är det en väldigt bra placebo som sitter i väldigt länge. Hittade nyss en gammal kabel jag hade liggandes från min första anläggning som då kostade 700kr och var "bäst i test". Provade att byta ut den jag har till hörlursförstärkaren (för 1000kr) eftersom den mycket väl kunde vara bättre. Den var så dålig i jämförelse att jag lika gärna kan slänga den. Jag blir förvånad varje gång det är sån stor skillnad för i mitt huvud BORDE det inte vara någon skillnad, och det var vad jag trodde också innan jag fick en ordentlig demonstrering av en ljudbutik med en låt där man lätt kunde höra skillnaden. Vissa butiker anordnar kabelprovarkvällar. Gå på en sådan så kanske ni ändrar uppfattning.
Postad 28 april 2014 - 00:14
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Men om en identisk köttbit från samma djur ligger bredvid i disken med 3 dubbla priset, skulle du anse att den är godare vid en jämförelse?
Aldrig provat, fast jag hade förväntat mig en högre kvalitet om den var köpt på ett bra ställe. Men om jag skruvar upp förväntningarna så blir jag bara besviken så det är bäst att låta resultatet tala för sig själv. Haltande analogi eftersom vi har olika raser inom vår köttkreatur.
Dvs "svensk ryggbiff" är i regel gamla mjölkkor. Ekologiska köttdjur är av en annan ras vilket gör skillnad på köttet. Har man någon gång handlat kött från Brasilien märker man skillnaden direkt eftersom de är helt inriktade på att sälja kött och vi i Sverige på att sälja mjölk.
Köttets smak och hur mört det är regleras alltså av ras, inte hurvida man tror det ena eller det andra...
Jag köpte nyss en Entrecote från Brasilien som smakade skit och var väldigt seg så min erfarenhet är att annat spelar in mer.
Postad 28 april 2014 - 06:12
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Måste jag avgöra det? Jag litar på mina sinnen och använder lite sunt förnuft.
Sunt förnuft är att följa vad vetenskapen säger gång på gång istället för att lite på sina personliga upplevelser. Det är jättemånga som känner att ett sockerplacebo-piller botar dem bättre än ibumetin, trots att vetenskapen visar något annat. Gissa vilken sida du står på?
Postad 28 april 2014 - 06:46
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nae, jag erkände bara att det kan vara placebo för vissa personer. Men när information saknas med en kabel och finns där med en annan så är det inte inbillning.
Hur kan information försvinna med en viss kabel?
Postad 28 april 2014 - 06:51
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Sunt förnuft är att följa vad vetenskapen säger gång på gång istället för att lite på sina personliga upplevelser. Det är jättemånga som känner att ett sockerplacebo-piller botar dem bättre än ibumetin, trots att vetenskapen visar något annat. Gissa vilken sida du står på?
Placebo uppstår vanligtvis när man förväntar sig något. Jag förväntar mig inget om jag testar kablar. De kan låta lika dant, bättre eller sämre. Vad säger vetenskapen om transporten av ljud genom en (eller flera) ledare? Enda "vetenskapliga" jag sett är avhandlingen från en professor på 80- eller 90-talet.
Postad 28 april 2014 - 06:58
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hur kan information försvinna med en viss kabel?
Det är inte jag rätt person att svara på, men jag hör det tydligt så då litar jag på det. Egentligen försvinner det väl inte utan maskeras av andra ljud i låten. Det har helt enkelt grötat ihop sig lite.
Postad 28 april 2014 - 08:55
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Det finns ingen annan fakta än öronen i det här sammanhanget. Enda som betyder något. Jag vill höra all information som finns i en låt. Vissa saker försvinner med mediokra kablar. Jag pratar nu inte om att trummorna plötsligt slutar slå, men kanske att artistens inandning maskeras av instrumenten. På en bra inspelning med en bra anläggning med bra kablar hör man tydligt hur artisten fuktar läpparna då och då. Har ni inte hört det så är det för dålig upplösning på anläggningen.
Upp till bevis då?  Nämn en eller ett par inspelningar där du tydligt har hört skillnad i "inandning" och/eller "fuktade läppar" med 'rätt' kablar. När vi väl har benat ut detta kan ju alla sätta sig och lyssna på samma sak hemma. Nu jädrar, vi är ju på väg att lösa hela kabelmysteriet. Jag blir nu väldigt uppspelt, får nästan lite...ja eller nej, jag nöjer mig med att säga upphetsad! Väntar ivrigt på hemliga listan. Åååh, spännande!
Redigerat av Vapo, 28 april 2014 - 09:25.
Postad 28 april 2014 - 09:02
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Upp till bevis då? 
Nämn en eller ett par inspelningar där du tydligt har hört skillnad i "inandning" och/eller "fuktade läppar" med 'rätt' kablar. När vi väl har benat ut detta kan ju alla sätta sig och lyssna på samma sak hemma. Nu jädrar, vi är ju på väg att lösa hela kabelmysteriet. Jag blir nu väldigt uppspelt, får nästan lite...ja eller nej, jag nöjer mig med att säga upphetsad!
Väntar ivrigt på hemliga listan. Åååh, spännade!
Jag får la dra fram en låt. Men hur ska folk få tag på den? Ingen här har väl lust att köpa den bara för att testa... Och Spotify räcker inte till. Ge mig lite tid bara, jag är inte hemma än på ett tag.
Postad 28 april 2014 - 09:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag får la dra fram en låt. Men hur ska folk få tag på den? Ingen här har väl lust att köpa den bara för att testa... Och Spotify räcker inte till.
Klart vi köper låten. Vi som inte har lagt massa pengar på dyra kablar har råd med det. Fram med låtarna nu.
Postad 28 april 2014 - 09:24
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Du kan väl ta en låt som iaf har passerat 'någon' topplista någon gång? Någon låt/artist måste du väl minnas så här direkt ur minnet om det är en sådan aha-upplevelse? Eller finns skillnaden bara på musik som inte finns tillgänglig?
Postad 28 april 2014 - 09:30
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Kanske finns den bara tillgänglig från en hemlig musikaffär i Norge?
Postad 28 april 2014 - 09:31
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Aldrig provat, fast jag hade förväntat mig en högre kvalitet om den var köpt på ett bra ställe. Men om jag skruvar upp förväntningarna så blir jag bara besviken så det är bäst att låta resultatet tala för sig själv.
Jag köpte nyss en Entrecote från Brasilien som smakade skit och var väldigt seg så min erfarenhet är att annat spelar in mer.
Du kan inte jämföra olika kablar som du jämför olika typer av kött, finns inget köttbit som är lik en annan förutom i mitt exempel med samma bit från samma djur fast delad i två och med olika pris där du tror och troligen anser att den dyrare är bättre. Alla bra kablar använder sig av ett grundämne och en grundämne kan du inte göra bättre eller sämre det kommer "alltid" förbli som det är. Men om du skulle hittat nåt annat ledande ämne som du blandar i kopparen som på nåt obegripligt sätt skulle kunna ändra signalen som kommer ut så skulle du inte märka nån skillnad även om det var mätbart. Du är drabbad av placebo vilket inte behöver vara dåligt, det som är dåligt är att du egentligen har blivit lurad. Men om man anser att placebo är värt pengar så får man tycka det men du ska inte lura i nån annan det.
Redigerat av Lactoferrin, 28 april 2014 - 09:31.
Postad 28 april 2014 - 09:37
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Kanske finns den bara tillgänglig från en hemlig musikaffär i Norge?
Jag tror det är en låt där Jahn Teigen fuktar läpparna innan han börjar joddla.
Postad 28 april 2014 - 09:54
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Många här kommer aldrig att bli nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Men billigt blir det i alla fall. Ha en bra dag!
Jag får nog säga att det snarare är tvärtom. Många här är väldigt nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa på ett adekvat sätt eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Och billigt blir det i alla fall inte när de vräker ut pengar på grejor som inte förbättrar ljudåtergivningen ett skvatt. Det är genom att lyssna som man bygger en bra anläggning, inte genom vetenskap. Vetenskapen kan inte räkna ut om jag kommer att tycka om en högtalare. Det handlar bara om känsla och personliga preferenser.
Fel. Att bygga en *BRA* anläggning kräver naturligtvis vetenskap. Det du menar är att siffror och mätningar inte påverkar vad du *GILLAR*, vilket är en helt annan sak. Ords betydelse är viktig i en diskussion, så slarva inte med terminologin. ...saker försvinner med mediokra kablar. Jag pratar nu inte om att trummorna plötsligt slutar slå, men kanske att artistens inandning maskeras av instrumenten. På en bra inspelning med en bra anläggning med bra kablar hör man tydligt hur artisten fuktar läpparna då och då. Har ni inte hört det så är det för dålig upplösning på anläggningen.
Och där har vi ett nytt bottenrekord. Det du skriver är det mest korkade påstående jag läst här sedan Ljudligts idiotpåstående om lakritssnören.
Postad 28 april 2014 - 12:54
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Du kan inte jämföra olika kablar som du jämför olika typer av kött, finns inget köttbit som är lik en annan förutom i mitt exempel med samma bit från samma djur fast delad i två och med olika pris där du tror och troligen anser att den dyrare är bättre. Alla bra kablar använder sig av ett grundämne och en grundämne kan du inte göra bättre eller sämre det kommer "alltid" förbli som det är. Men om du skulle hittat nåt annat ledande ämne som du blandar i kopparen som på nåt obegripligt sätt skulle kunna ändra signalen som kommer ut så skulle du inte märka nån skillnad även om det var mätbart.
Han kör med silverkablar om jag förstått det hela rätt. Så två olika grundämnen med skillnad i resistans (väldigt liten skillnad i resistans som man kan komma runt med lite grövre kabel).
Postad 28 april 2014 - 13:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Han kör med silverkablar om jag förstått det hela rätt. Så två olika grundämnen med skillnad i resistans (väldigt liten skillnad i resistans som man kan komma runt med lite grövre kabel).
Just det. http://sv.wikipedia....ki/Resistivitet
Postad 28 april 2014 - 14:55
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Haha! Roligt att folk vill ha låtar att lyssna på  Då när jag köpte och testa kablar så var det precis så som Berno sa. De skillnader som jag notera var på live inspelningar och akustisk musik. Fattar dock inte hur ni "kunniga" tänker lyssna och testa dessa låtar iom att ni antagligen inte har så många olika kablar hemma, men eftersom ni ändå bad om några så kan jag ge några som jag lagt på minnet.
När jag testa vdh snowline, supra ply 3.4s och vdh cs-122 så kommer jag ihåg att jag notera supra ply och van den hul snowline som mindre "upplösta" än cs-122 (vilken jag använder även idag). Nu har jag bytt förstärkare efter det här testet, så jag vet inte hur jag skulle uppleva det idag om jag gjorde samma sak och jag har inte testat några andra kablar på min befintliga anläggning. Och nu är det här länge sen jag testa kablar, så minnet kan svika om hur tydliga skillnaderna var, men några låtar som påverka mitt beslut kommer jag dock ändå ihåg efter alla dessa år.
Bör ju tilläggas att det här inte kommer att bli samma sak när någon sitter och pekar ut saker i låtar, dessutom så misstänker jag att ni icke troende kommer att neka och säga att ni hör dem lika tydligt oavsett, men det både jag, och antagligen Berno, syftar på är att dessa är mer framhävda/noterbara med olika kablar. Jag kan slänga fram några låtar och ett litet riktmärke där intresserade kan provlyssna kablar.
- Marilyn Mazur - drum impro. Dali cd Vol. 1. Någonstans i låten så försvinner trummorna in mot bakgrunden för att sen komma tillbaks. Har inte tillgång till låten just nu så jag vet inte exakt när skillnaderna var som tydligast.
- Josefin Cronholm - In your wild garden. Dali cd Vol. 2. Notera skillnader i framförallt andning.
- Bruce Springsteen - Live at Madison Square Garden. Finns många låtar som är bra att testa på här, men The River är en. Någonstans i låten hör man när Van Zandt börjar fingra på gitarren i bakgrunden.
- Melody Gardot - Live at Soho Apple store, är också en bra skiva att testa på. Hennes andning framhävdes för mig i olika grad med de kablar jag testa.
Som sagt, ni kommer ju att såga dessa iaf, eller så har ni så dyra "lampsladdar" så ni hör de detaljer jag syftar på iaf, eller så har ni bara en bra/dålig förstärkare/källa och sist men inte minst felplacerade högtalare och ett rum med dålig akustik.
Nu fattar ju även en 5-åring att det här inte kommer att leda någonstans på det här forumet, men de som har testat olika kablar och kanske till och med lyssnat på dessa låtar vet högst antagligen vad jag pratar om. Men ni som dissar kan ju springa iväg till stan och köpa en uppsjö kablar för testa dessa låtar om inget annat, för hur ska ni annars veta?
Och bara för att va ännu mer tydlig så är inte dyrt automatiskt lika med bra. Men skillnader mellan olika kablar finns och kan de kan höras i varierande utsträckning i vissa låtar. Upp till var och en om man sen bryr sig..
Redigerat av karten, 28 april 2014 - 14:57.
Postad 28 april 2014 - 15:12
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
- Marilyn Mazur - drum impro. Dali cd Vol. 1. Någonstans i låten så försvinner trummorna in mot bakgrunden för att sen komma tillbaks. Har inte tillgång till låten just nu så jag vet inte exakt när skillnaderna var som tydligast.
- Josefin Cronholm - In your wild garden. Dali cd Vol. 2. Notera skillnader i framförallt andning.
- Bruce Springsteen - Live at Madison Square Garden. Finns många låtar som är bra att testa på här, men The River är en. Någonstans i låten hör man när Van Zandt börjar fingra på gitarren i bakgrunden.
Och bara för att va ännu mer tydlig så är inte dyrt automatiskt lika med bra. Men skillnader mellan olika kablar finns och kan de kan höras i varierande utsträckning i vissa låtar. Upp till var och en om man sen bryr sig..
Hmm...intressant. Men fortfarande har ingen kabeltroende kunnat förklara på ett tekniskt/vetenskapligt sätt varför det är skillnad mellan kablar. Dom troende verkar inte heller ha intresse eller utbildning/kunskap inom el och elektronik.
Postad 28 april 2014 - 15:20
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Haha! Roligt att folk vill ha låtar att lyssna på Då när jag köpte och testa kablar så var det precis så som Berno sa. De skillnader som jag notera var på live inspelningar och akustisk musik. Fattar dock inte hur ni "kunniga" tänker lyssna och testa dessa låtar iom att ni antagligen inte har så många olika kablar hemma, men eftersom ni ändå bad om några så kan jag ge några som jag lagt på minnet.
När jag testa vdh snowline, supra ply 3.4s och vdh cs-122 så kommer jag ihåg att jag notera supra ply och van den hul snowline som mindre "upplösta" än cs-122 (vilken jag använder även idag). Nu har jag bytt förstärkare efter det här testet, så jag vet inte hur jag skulle uppleva det idag om jag gjorde samma sak och jag har inte testat några andra kablar på min befintliga anläggning. Och nu är det här länge sen jag testa kablar, så minnet kan svika om hur tydliga skillnaderna var, men några låtar som påverka mitt beslut kommer jag dock ändå ihåg efter alla dessa år.
Bör ju tilläggas att det här inte kommer att bli samma sak när någon sitter och pekar ut saker i låtar, dessutom så misstänker jag att ni icke troende kommer att neka och säga att ni hör dem lika tydligt oavsett, men det både jag, och antagligen Berno, syftar på är att dessa är mer framhävda/noterbara med olika kablar. Jag kan slänga fram några låtar och ett litet riktmärke där intresserade kan provlyssna kablar.
- Melody Gardot - Live at Soho Apple store, är också en bra skiva att testa på. Hennes andning framhävdes för mig i olika grad med de kablar jag testa.
Som sagt, ni kommer ju att såga dessa iaf, eller så har ni så dyra "lampsladdar" så ni hör de detaljer jag syftar på iaf, eller så har ni bara en bra/dålig förstärkare/källa och sist men inte minst felplacerade högtalare och ett rum med dålig akustik.
Nu fattar ju även en 5-åring att det här inte kommer att leda någonstans på det här forumet, men de som har testat olika kablar och kanske till och med lyssnat på dessa låtar vet högst antagligen vad jag pratar om. Men ni som dissar kan ju springa iväg till stan och köpa en uppsjö kablar för testa dessa låtar om inget annat, för hur ska ni annars veta?
Ska det tolkas som att du tyckte cs-122 sladden lät bäst när du kopplade in den? Väntar med spänning på Bernos svårtillgängliga musikval där man tydligt hör "fuktandes av läppar" som tydligen bara hörs vid en viss kvalitet på kablar. Det måste ju finnas någon nedre gräns när dessa ljud framkommer = alltså inte hörs kontra hörs. Detta måste ju vara så lätt för kabeltrollen, förlåt, männen med guldöronen att bevisa...eller?
Postad 28 april 2014 - 15:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Menar du denna versionen? Det hörs direkt att han börjar fingra på gitarren... http://www.youtube.c...h?v=FZxYajaTP5U
Postad 28 april 2014 - 15:28
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Ska det tolkas som att du tyckte cs-122 sladden lät bäst när du kopplade in den?
Inte nödvändigtvis i alla låtar, supra ply hade sina stunder den med. Den föll mig i smaken då jag lyssnar väldigt mycket på akustisk musik och live spelningar. Buddypresley: Kanske samma som skivan Lite at Madison Square Garden. Men jag pröva aldrig att lyssna genom youtube, körde på cd. Men den finns bl.a. på spotify med hyfsad kvalite.
Postad 28 april 2014 - 15:31
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Det finns ju en "tävling" att vinna med en fet summa pengar om du hör skillnad, med dom låtarna och dina guld öron samt valfria kablar från dig så borde du kamma hem det testet utan problem. Ska du inte anmäla dig till det blindtestet?
Postad 28 april 2014 - 15:42
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Buddypresley: Kanske samma som skivan Lite at Madison Square Garden. Men jag pröva aldrig att lyssna genom youtube, körde på cd. Men den finns bl.a. på spotify med hyfsad kvalite.
Jag kollade bara om det var den versionen du menade. Så du menar alltså att gitarren hörs tydligare med vissa högtalarkablar? Bara gitarren? Baskaggen då, hörs den tydligare eller är vissa kablar avstämda för den akustiska gitarrens frekvensomfång? Nu spelar han på en 12-strängad här så det kanske är en sån kabel du har med extra kardeler som är anpassad för 12-strängat.
Postad 28 april 2014 - 15:47
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag kollade bara om det var den versionen du menade. Så du menar alltså att gitarren hörs tydligare med vissa högtalarkablar? Bara gitarren? Baskaggen då, hörs den tydligare eller är vissa kablar avstämda för den akustiska gitarrens frekvensomfång? Nu spelar han på en 12-strängad här så det kanske är en sån kabel du har med extra kardeler som är anpassad för 12-strängat.
Jag upplevde det så och med den utrustningen jag hade till hands. Testa själv.. Du är gammal nog för att ta egna beslut.
Redigerat av karten, 28 april 2014 - 15:47.
Postad 28 april 2014 - 16:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
Väntar med spänning på Bernos svårtillgängliga musikval där man tydligt hör "fuktandes av läppar" som tydligen bara hörs vid en viss kvalitet på kablar.
Bland det mest absurda och roliga jag läst.
Postad 28 april 2014 - 16:37
Wessmen
-
Wessmen
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Nu gör vi så här istället så budskapet kommer fram. Mjölkraser - http://www.faba.fi/s...kboskap/rasernaKöttraser - http://www.faba.fi/s...tboskap/rasernaNu har jag alltså visat på att din subjektiva bedömning om att identiskt kött skulle skilja sig åt är felaktig. Det handlar alltså om skillnader i "råvaran". Nu är det upp till dig att bevisa varför en koppartråd är sämre än den andra koppartråden. Kopparn är redan så ren den kan bli och jag är intresserad av den industriella processen som gör att en 2,5mm skiljer sig från en annan 2,5mm. Smälter fabrikerna upp dubbla uppsättningar från samma råvara, eller vad är hemligheten? Edit: "Fuktade läppar" låter väldigt live-inspelning eftersom det är icke önskvärt på en studioinspelning. Annars kan de lika bra plocka bort nätet som skyddar mot andning och salivstänk.
Redigerat av Wessmen, 28 april 2014 - 16:39.
Postad 28 april 2014 - 16:50
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Dessa troende/ de som vill och därför hör skillnader på olika strömledare.
Varför hör dom inte skillnad på en varm eller kall strömledare? Det är ett vetenskapligt faktum att elektroner rör sig snabbare/lättare i värme än kyla.
Om de har en 4mm2 ledare och drar åt, högtalarsladden eller signalsladden i en kontakt, så förändrar man strömledarens metall plastiskt* Varför anger inte kabeltillverkaren ett åtdragningsmoment för kontakterna?
Nähä, istället används billiga och enkla kontakter för högtalare och signal (RCA, 3,5mm och XLR-kontakter), dessa kontakter är oftast enklare och billigare att tillverka än många komponenter till barnleksaker.
Trots dessa brister, även på, sladdar i de övre prisklasserna, så hör de kabeltroende skillnader.
*Plastisk, metallbearbetning är exempelvis: Klippning, Pressning och gjutning
Postad 28 april 2014 - 17:06
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Postad 28 april 2014 - 17:08
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Postad 28 april 2014 - 17:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 310 inlägg
Jag har alltid undrat hur det där med inbränning av kablar fungerar rent tekniskt.
Borde det inte vara så att en kabel som används för mycket blir utbränd?
Postad 28 april 2014 - 17:22
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jag har alltid undrat hur det där med inbränning av kablar fungerar rent tekniskt.
 Eller vidbränd?
Redigerat av masse70, 28 april 2014 - 17:23.
Postad 28 april 2014 - 17:23
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Kan ingen bara ta 2 uppsättningar kablar (av samma grovlek och längd) sätta en hyffsad mic i ett stativ på lyssningspunken spela en låt, låt säga 3ggr på varje kabeluppsättning och jämföra kurvorna i ett program? Man får givetvis vara noga med att inte högtalarna rör sig vid kabelbyte men detta borde ju iaf ge en uppfattning om skillnader icke skillnader mellan olika kablar.
Att använda en mic och en dator borde ju ge betydligt högre tillförlitlighet än att använda öronen då man helt kan utesluta placebo effekten.
Man kommer inte se vilken kabel som låter bäst men man kan se om där finns någon skillnad. En mic (av någorlunda kvalitét) kan dessutom ge mätresultat utanför frekvenserna en människa kan höra.
Säger det på en gång så har jag det sagt:
Nej, jag har ingen bra mic.
Jag har bara billiga kablar och inte ekonomin att lägga 20k på ett par nya.
Nej, det blir inte 100% vetenskapligt med ett rum som inte är akustiskt anpassat och bara 3 spelningar per kabel men det kan ju iaf ge nån form av indikation.
Postad 29 april 2014 - 05:16
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nordost = Snake oil
Det har jag också hört. Även från "kabelälskare". Jag har alltid undrat hur det där med inbränning av kablar fungerar rent tekniskt.
Det stämmer faktiskt. Det finns en grupp psykologer i lichtenstein som har specialiserat sig på just kabelutbrändhet. Ofta får de rådet att byta jobb pga för mycket spänning, men det finns också några som hamnar i så kallad FAS3 pga fasfel..
Redigerat av Berno82, 29 april 2014 - 05:52.
Postad 29 april 2014 - 05:48
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nu gör vi så här istället så budskapet kommer fram.
Mjölkraser - http://www.faba.fi/s...kboskap/raserna Köttraser - http://www.faba.fi/s...tboskap/raserna
Nu har jag alltså visat på att din subjektiva bedömning om att identiskt kött skulle skilja sig åt är felaktig. Det handlar alltså om skillnader i "råvaran".
Nu är det upp till dig att bevisa varför en koppartråd är sämre än den andra koppartråden. Kopparn är redan så ren den kan bli och jag är intresserad av den industriella processen som gör att en 2,5mm skiljer sig från en annan 2,5mm.
Smälter fabrikerna upp dubbla uppsättningar från samma råvara, eller vad är hemligheten?
Edit: "Fuktade läppar" låter väldigt live-inspelning eftersom det är icke önskvärt på en studioinspelning. Annars kan de lika bra plocka bort nätet som skyddar mot andning och salivstänk.
Ska det klagas på min köttkunskap nu också  . Jag bryr mig inte om vart köttet kommer ifrån, annat än av etiska skäl, så länge det är gott. Jag och kablar är likadant. De kan vara gjorda av solid koppar om det hade låtit bäst. Får bara justera in högtalarna först med en annan kabel så man kan ta rörböjaren och koppla in skiten. Jag tror inte koppartråden i sig har så mycket med ljudet att göra. Jag TROR att det har med antalet ledare, tjockleken på ledarna, isoleringen (dielektrika) och hur de är "alignade" i brist på ett svenskt ord. Jag har inget bevis för det och egentligen bryr jag mig inte. Det verkar vara ett faktum att höga frekvenser färdas närmare ytterdelen på ledaren och låga frekvenser närmare mitten, dock bara till en viss grad så att en tjock solid kabel hade haft en stor outnyttjad kärna i mitten. Isoleringen på utsidan av kabeln leder ström och molekylstrukturen ändras när man leder ström genom ledaren (inspelning/inbränning). Det är väldigt många frekvenser som färdas i olika hastigheter i en kabel som gärna ska komma fram helt oförändrat. Ingen vet eller kan bevisa matematiskt om det jag skriver är hörbart, men att bara se en kabel som R, C, L är fel. Det är för enkelt. Fuktade läppar, läppljud när du öppnar munnen, inandningar, suckar. Sånt hörs ganska tydligt på många inspelningar, både live och studio. Däremot redigerar man väl populärmusik så hårt att alla "defekter" och även en del av musikglädjen försvinner. Jag gillar oredigerade liveinspelningar bäst. Kanske för att det är mest äkta. Och för att inte bli rättad så menar jag med oredigerade att inget material tas bort som var där på konserten. Men får akta munnen här för ett litet fel så är folk igång och klagar på faktafel.
Redigerat av Berno82, 29 april 2014 - 05:50.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|