Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 24 April 2015 - 15:47

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Har dolt en massa inlägg nu, blir det inte skärpning så kommer det delas ut tidiga sommarsemestrar från forumet.

/Marcus

Postad 25 April 2015 - 15:07

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Lyssningsintryck efterfrågades så jag försöker väl svara då... Jag är då väldigt nöjd med mina Cinema M6. Jag är kass på att beskriva ljud men de spelar väldigt detaljerat och "högupplöst". Kan spela väldigt högt också utan att det låter ansträngt. I mitt rum passar de iaf mycket bättre än Klipsch systemet jag hade tidigare. Jag har skickar iväg mina 99W 10.16 och väntar på 2 st Cinema sub 1x12. Det är väldigt tydligt att de behöver hjälp av bas iaf, var inte alls samma upplevelse i bion i går kväll...

Postad 25 April 2015 - 21:59

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Lyssningsintryck efterfrågades så jag försöker väl svara då... Jag är då väldigt nöjd med mina Cinema M6. Jag är kass på att beskriva ljud men de spelar väldigt detaljerat och "högupplöst". Kan spela väldigt högt också utan att det låter ansträngt. I mitt rum passar de iaf mycket bättre än Klipsch systemet jag hade tidigare. Jag har skickar iväg mina 99W 10.16 och väntar på 2 st Cinema sub 1x12. Det är väldigt tydligt att de behöver hjälp av bas iaf, var inte alls samma upplevelse i bion i går kväll...

Kan spela väldigt högt också UTAN att det låter ansträngt? Har du någonsin fått M6orna att låta ansträngt edtjope?  ;)

Jag har iaf inte det  :D Går att kräma precis hur mycket som helst om du frågar mig utan att de distar....lite lätt ohälsosamt för öronen  :P

Postad 25 April 2015 - 23:09

Nema1
  • Nema1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hur mycket fick du för dina gamla baslådor?

Postad 26 April 2015 - 15:19

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Kan spela väldigt högt också UTAN att det låter ansträngt? Har du någonsin fått M6orna att låta ansträngt edtjope?  ;)
Jag har iaf inte det  :D Går att kräma precis hur mycket som helst om du frågar mig utan att de distar....lite lätt ohälsosamt för öronen  :P

Nej, precis. Det är mer öronen som sätter gränsen, inte högtalarna. Jag är jäkligt sugen på mina sub 1x12, det känns tomt i bion utan basar.

Postad 26 April 2015 - 18:28

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Nej, precis. Det är mer öronen som sätter gränsen, inte högtalarna. Jag är jäkligt sugen på mina sub 1x12, det känns tomt i bion utan basar.

Jag tror nog att du kommer bli nöjd, jag köpte 3 st först men det blev too much i mitt 25 kvm's rum.
Sålde en, kör en framme vid duken och en spelandes in mot rummet, fasvriden 90 grader och det låter riktigt bra.

Ska laborera lite till men att köra RE Afterlife första 10 minuter, för att sedan dra på lite när helikoptern lyfter....
Oh my, subbarna gör verkligt sitt jobb då samtidigt som M6orna och S5orna förmedlar allt det andra ypperligt!

Har hört ett biosystem tidigare (M&K 150) och en golvhögtalare tidigare (Quadral) som verkligen går att pressa hur långt som helst, utan att någon del i kedjan distar. Så jag är nästan ett år senare helt nöjd med de 37000:- Cinema i 7.2 uppsättning kostade ;-)

Redigerat av Unregistereda59fed6d, 26 April 2015 - 18:31.

Postad 26 April 2015 - 20:27

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Mitt rum är bara drygt 15 kvm, så dubbla sub 1x12 kommer nog göra susen. Sugen som tusan nu :)

Postad 26 April 2015 - 21:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det går inte riktigt att säga vad som räcker till vad för vem baserat på elementstorlek och rum, så det kan vara en bra idé att testa subben innan. För många räcker en, för andra behövs tio :)

Postad 27 April 2015 - 10:12

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Mitt rum är bara drygt 15 kvm, så dubbla sub 1x12 kommer nog göra susen. Sugen som tusan nu :)

Tuta och kör. Jag har också två sub 1x12 som jag har ställt helt osymmetriskt för att stående vågor inte ska komma samtidigt från båda.

Min förra förstärkare Yamaha DSP-Z11 hade en funktion så man kunde se om stående vågorna fanns. Hade en på 34 Hz. 

Nuvarande Yamaha CX-A5000 har inte någon sådan funktion så jag vet inte hur den hanterar stående vågor.

Basarna är stora så de kommer att märkas i ett rum på 15 kvm som mitt kontorsrum också är på.

Redigerat av hmarkstrom, 27 April 2015 - 13:13.

Postad 29 April 2015 - 13:54

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Vi får ursäkta att vi har varit frånvarande. Vi har haft extremt mycket att göra och har därför undvikit att gå in i diskussioner där man kan diskutera i evigheter utan att komma fram till något vettigt. Nu börjar arbetsbelastningen äntligen sjunka och vi vill vara mer delaktiga i forumet men först måste vi försöka avsluta diskussionen om Vd så vi kan gå vidare och svara på andra frågor samt presentera roliga nyheter. 

Vd visar det teoretiska maxvärdet för hur mycket luft ett baselement kan flytta men det är EN parameter av många och att visa denna utan att ta med helheten är som att säga hur snabbt en bil kan köra enbart baserat på motorns volym. Detta förstår nog de flesta, att det berättar väldigt lite om bilens faktiska prestanda. Vd är ingen vedertagen standard där olika värden kan jämföras enkelt. Vd kan vara värdefullt om man tar med verkningsgrad, distortion etc och jämföra alla parametrar i ett större sammanhang, men endast då och det är långt ifrån alla som skulle förstå helheten. Därför är det lätt hänt att vissa stirrar sig blinda på detta värde och det är just det vi och alla högtalartillverkare vill undvika genom att inte dela med av Vd värdet. Det är inte svårt att göra ett element som har otrolig lång slaglängd och imponerande Vd om man "struntar" i andra parametrar. Vår Vd är därför inte "bäst" men den är väldigt hög om man tar med att vår bas har låg dist och hög verkningsgrad med bra frekvenssvar, precis som alla bättre high-end baselement från de största tillverkarna. Vi försöker vara väldigt öppna med mätningar då vi känner att detta är det enda som visar basens riktiga prestanda. Vi har redan visat SPL-mätning på 1x12 och 3x12 enligt CEA standarden (som vi anser är en bra standard) och dessa visar att våra basar ger ett högt ljudtryck samt en mycket linjär och bra frekvensgång. 

//Anders

Postad 29 April 2015 - 13:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Innebär det att ni helt enkelt inte känner till ert elements Xmax?

Postad 29 April 2015 - 14:00

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Nu till det roliga. High End mässan i München är nu nära och det är troligtvis få av er som ska dit men detta kommer vara första gången då vi demonstrerar våra nya S2 Atmosphere. För tillfället finns det endast 4st och dessa ska vi koppla samman med Auro 3D då det har gett bäst resultat i våra tester. För er som inte kommer vara där så planerar vi att filma och intervjua besökarna efteråt. Vi är själva så imponerade över vad denna kombination kan göra att vi är övertygade om att ni kommer imponeras över deras utlåtande.

Mässan pågår mellan 14-18 Maj och ni hittar oss i Hall: 4 Monter: B11.

Besök www.highend2015.de för mer information

//Anders

Postad 29 April 2015 - 14:06

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 2

Innebär det att ni helt enkelt inte känner till ert elements Xmax?

Självklart gör vi det, men snälla Zartok, låt oss inte fördjupa oss i specarna nu. Jag vet att du gärna vill ha Sd och Xmax så du kan få fram Vd men vi hoppas att ni kan respektera varför vi inte vill dela med oss av detta. Det är bara kul information för er att veta som inte förändrar hur basen presterar. Men för oss så kan det slå fel om en person som inte förstår siffrornas innebörd börjar tolka fritt på andra forum.

//Anders

Postad 29 April 2015 - 14:58

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 2

XTZ har nu bekräftat det jag redan visste att Vd, Xmax och resten av dessa parametrar är av svajig natur. Jag hade inte hört talas om de förrän de togs upp i samband med XTZ Cinemas subbasar trots jag hållit på med hembio sedan 1989.

Håller med FFrrEEddRRiiKK att man ska lyssna istället och jag tycker att sedan 1989 att XTZ Cinemas subbas 1x12 är den bästa jag någonsin har lyssnat på.

Det är många subbasar som har passerat revy sedan 1989 i mitt liv och jag har därmed varit med om stor del av hembions utveckling.

Subbasarna i början hade inte starka förstärkare för klass D var inte utvecklats så det kunde ge bra ljud. Min första subbas var på 50 watt.

Redigerat av hmarkstrom, 29 April 2015 - 14:59.

Postad 29 April 2015 - 15:05

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 1

XTZ har nu bekräftat det jag redan visste att Vd, Xmax och resten av dessa parametrar är av svajig natur. Jag hade inte hört talas om de förrän de togs upp i samband med XTZ Cinemas subbasar trots jag hållit på med hembio sedan 1989.

Håller med FFrrEEddRRiiKK att man ska lyssna istället och jag tycker att sedan 1989 att XTZ Cinemas subbas 1x12 är den bästa jag någonsin har lyssnat på.

Det är många subbasar som har passerat revy sedan 1989 i mitt liv och jag har därmed varit med om stor del av hembions utveckling.

Subbasarna i början hade inte starka förstärkare för klass D var inte utvecklats så det kunde ge bra ljud. Min första subbas var på 50 watt.

Så... du VISSTE att Vd och Xmax inte spelade någon större roll, samtidigt som du inte ens hade hört talas om Vd och Xmax förrän precis nyligen? 

Postad 29 April 2015 - 18:19

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 2

Vi får ursäkta att vi har varit frånvarande. Vi har haft extremt mycket att göra och har därför undvikit att gå in i diskussioner där man kan diskutera i evigheter utan att komma fram till något vettigt. Nu börjar arbetsbelastningen äntligen sjunka och vi vill vara mer delaktiga i forumet men först måste vi försöka avsluta diskussionen om Vd så vi kan gå vidare och svara på andra frågor samt presentera roliga nyheter. 

Vd visar det teoretiska maxvärdet för hur mycket luft ett baselement kan flytta men det är EN parameter av många och att visa denna utan att ta med helheten är som att säga hur snabbt en bil kan köra enbart baserat på motorns volym. Detta förstår nog de flesta, att det berättar väldigt lite om bilens faktiska prestanda. Vd är ingen vedertagen standard där olika värden kan jämföras enkelt. Vd kan vara värdefullt om man tar med verkningsgrad, distortion etc och jämföra alla parametrar i ett större sammanhang, men endast då och det är långt ifrån alla som skulle förstå helheten. Därför är det lätt hänt att vissa stirrar sig blinda på detta värde och det är just det vi och alla högtalartillverkare vill undvika genom att inte dela med av Vd värdet. Det är inte svårt att göra ett element som har otrolig lång slaglängd och imponerande Vd om man "struntar" i andra parametrar. Vår Vd är därför inte "bäst" men den är väldigt hög om man tar med att vår bas har låg dist och hög verkningsgrad med bra frekvenssvar, precis som alla bättre high-end baselement från de största tillverkarna. Vi försöker vara väldigt öppna med mätningar då vi känner att detta är det enda som visar basens riktiga prestanda. Vi har redan visat SPL-mätning på 1x12 och 3x12 enligt CEA standarden (som vi anser är en bra standard) och dessa visar att våra basar ger ett högt ljudtryck samt en mycket linjär och bra frekvensgång. 

//Anders

Att ni inte ens känner till hur parametrar samverkar med varandra

ni har visat spl mätning men vad är dist mätningen

Vd har inget med hur ett element distar eller verknings grad  utan hur mycket luft element flyttar som är en samverkan mellan  xmax och sd vid fullt xmax.

Det finns andra faktorer som påverkar disten i ett element  trådlindning hur många varv på bobinen längden på bobinen.

upphängningen av kon  där uvecklas även dist  hur mycket konuppbrytning blir det , och ni verkar ha haft problem med det om man ser på damkonen som är ganska grotesk.För tittar man hur spidern ser ut på ett av era element så får man nästan kalla kårar när man ser att den är upphöjd, varför inte använda en platt spider.

Det finns några saker till som på verkar ett element i negativ riktning och det är le qms cms  om dom värdena är åt helsike så har man stora problem .

Hittar jag ett 1x12 eller 3x12 så skall jag mäta upp värdena  på elementet  och även ta fram xmax och storleken på talspolen.

Postad 29 April 2015 - 19:36

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 1

Att ni inte ens känner till hur parametrar samverkar med varandra
ni har visat spl mätning men vad är dist mätningen
Vd har inget med hur ett element distar eller verknings grad  utan hur mycket luft element flyttar som är en samverkan mellan  xmax och sd vid fullt xmax.
Det finns andra faktorer som påverkar disten i ett element  trådlindning hur många varv på bobinen längden på bobinen.
upphängningen av kon  där uvecklas även dist  hur mycket konuppbrytning blir det , och ni verkar ha haft problem med det om man ser på damkonen som är ganska grotesk.För tittar man hur spidern ser ut på ett av era element så får man nästan kalla kårar när man ser att den är upphöjd, varför inte använda en platt spider.
Det finns några saker till som på verkar ett element i negativ riktning och det är le qms cms  om dom värdena är åt helsike så har man stora problem .
Hittar jag ett 1x12 eller 3x12 så skall jag mäta upp värdena  på elementet  och även ta fram xmax och storleken på talspolen.

Vad menar du med hitta?

Postad 29 April 2015 - 20:14

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Nä, men du kanske gör? ;)

haha skulle vara intressant  :D

Vissa tror ju inte att dom är såååå bra.

Oavsett parameter mm så är jag nöjd med mina 3x12.

Visar det sig att värdena är mindre bra så kommer det inte innebära att jag blir mindre nöjd. Jag behöll mina 3x12 just pga att jag är nöjd med det dom presterar, och då har jag inte utfört några åtgärder med rummet eller placering.

+1 på det erbjudandet till Kalle  :)  hoppas han tar det, ska bli intressant att få höra hans resultat :)

Skulle vara kul å få träffa Kalla (nu är jag INTE ironisk)

Misstänker dock att han inte bor i närheten.

Postad 29 April 2015 - 20:21

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

jag tycker det är viktigare att adressera bemötandet från xtz till mig. joel har aldrig förminskat någon på forumet genom någon fjantig härskarteknik. jag kommer aldrig att rekommendera någon att köpa en xtz igen, vilket jag är väldigt känd för att göra.

bra marknadsföring där, anders.

Zartok, jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du uppfattade mitt svar som att jag försökte förminska dig. Jag har tvärtom stor respekt för det du skriver och du har många gånger försvarat våra produkter i tråden. Jag gissar att det var ordet "snälla" som du reagera på. Det var i all välmening då jag verkligen inte vill att att hela tråden ska handla om att du och kalle12dussin gör allt för att få datan från oss. Vad vinner ni på det? Jag vet att du inte tycker våra produkter är dåliga och visst finns det DYI som låter bättre för pengarna men det hör inte hemma här. Det är äpple och päron eftersom de flesta inte är intresserade av DYI, i så fall hade vi högtalartillverkare inte existerat. Till och med egenbyggda stationära datorer är en nedåtgående trend fast de ger mer bang for the buck. 

kalle12dussin kan definitivt jättemycket om ljud och jag tänker inte ge mig in i en fight med honom om vem som kan mest men så fort det finns en möjlighet så ska jag bjuda in honom och även dig om du vill till att träffa skaparen bakom vårt baselement. Det är en amerikansk ingenjör med lång meritlista som väldigt få slår på fingrarna när det kommer till kunnande inom ljud.

//Anders

Postad 29 April 2015 - 20:31

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Zartok, jag ber så hemskt mycket om ursäkt ifall du uppfattade mitt svar som att jag försökte förminska dig. Jag har tvärtom stor respekt för det du skriver och du har många gånger försvarat våra produkter i tråden. Jag gissar att det var ordet "snälla" som du reagera på. Det var i all välmening då jag verkligen inte vill att att hela tråden ska handla om att du och kalle12dussin gör allt för att få datan från oss. Vad vinner ni på det? Jag vet att du inte tycker våra produkter är dåliga och visst finns det DYI som låter bättre för pengarna men det hör inte hemma här. Det är äpple och päron eftersom de flesta inte är intresserade av DYI, i så fall hade vi högtalartillverkare inte existerat. Till och med egenbyggda stationära datorer är en nedåtgående trend fast de ger mer bang for the buck. 

kalle12dussin kan definitivt jättemycket om ljud och jag tänker inte ge mig in i en fight med honom om vem som kan mest men så fort det finns en möjlighet så ska jag bjuda in honom och även dig om du vill till att träffa skaparen bakom vårt baselement. Det är en amerikansk ingenjör med lång meritlista som väldigt få slår på fingrarna när det kommer till kunnande inom ljud.

//Anders

Hej!

Är nog inte alls bara för att jämföra DIY och XTZ som dom(och en del andra) vill få fram siffror dom önskar utan just för att se hur pass mycket bang for the buck man egentligen får.

Har du hört talas om SVS? bra i så fall för där pratar vi bang for the buck på fruktansvärt hög nivå.

just sayin.

Mvh/Micke

Postad 29 April 2015 - 20:33

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

haha skulle vara intressant  :D
Vissa tror ju inte att dom är såååå bra.

Oavsett parameter mm så är jag nöjd med mina 3x12.
Visar det sig att värdena är mindre bra så kommer det inte innebära att jag blir mindre nöjd. Jag behöll mina 3x12 just pga att jag är nöjd med det dom presterar, och då har jag inte utfört några åtgärder med rummet eller placering.
Skulle vara kul å få träffa Kalla (nu är jag INTE ironisk)
Misstänker dock att han inte bor i närheten.

Precis samma för mig det är bara komma och mäta.:) dörren står alltid öppen

Postad 29 April 2015 - 20:39

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 1

Hej!

Är nog inte alls bara för att jämföra DIY och XTZ som dom(och en del andra) vill få fram siffror dom önskar utan just för att se hur pass mycket bang for the buck man egentligen får.

Har du hört talas om SVS? bra i så fall för där pratar vi bang for the buck på fruktansvärt hög nivå.

just sayin.

Mvh/Micke

Lite löjligt att skriva så. Då det finns ett flertal som bytt från dom till xtz. Men definitivt så är svs bra skit just saying

Postad 29 April 2015 - 21:22

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Lite löjligt att skriva så. Då det finns ett flertal som bytt från dom till xtz. Men definitivt så är svs bra skit just saying

Hej!

Inte meningen att förlöjliga....MEN finns ju andra basar/fabrikat man vill jämföra XTZ med inte bara mot DIY tycker det var lite konstigt skrivet där av XTZ:s representant.

Man vill helt enkelt ta reda på hur bra står sig XTZ mot andra kommersiella subbar i samma prisklass inte nått konstigt med det alls.

Mvh/Micke

Postad 29 April 2015 - 21:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Kan bara konstatera att XTZ kittlar datanördarna, då i stort sett alla andra subbtrådar är döda på denna nivå av kvasiteoretisk diskussion långt ifrån kopplad till praktisk användarverklighet. Eller så är det bara avundsjuka på XTZs möjlighet att erbjuda en så svårslagen bang-for-the-buck som man nog får säga XTXs Cinemaserie erbjuder.

PS: söker en till XTZ 3xSUB12, fast min nuvarande egentligen är fullt tillräcklig. :) Hör av er på PM om ni har en till salu ni som köpt den och konstaterar att den inte når upp till adekvata s.k. le qlm cms värden.  :D

Postad 29 April 2015 - 21:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kan bara konstatera att XTZ kittlar datanördarna, då i stort sett alla andra subbtrådar är döda på denna nivå av kvasiteoretisk diskussion långt ifrån kopplad till praktisk användarverklighet. Eller så är det bara avundsjuka på XTZs möjlighet att erbjuda en så svårslagen bang-for-the-buck som man nog får säga XTXs Cinemaserie erbjuder.

PS: söker en till XTZ 3xSUB12, fast min nuvarande egentligen är fullt tillräcklig. :) Hör av er på PM om ni har en till salu ni som köpt den och konstaterar att den inte når upp till adekvata s.k. le qlm cms värden. :D

Men visst hade du väl en SVS du blev väldigt förtjust i för ett tag sedan?
Sedan förstår jag inte riktigt din, som jag upplever, allergi mot mätningar och data. Själv tycker jag det är lite svårt att ställa in prylarna och tänker faktiskt skaffa någon form av mätdon som hjälpmedel. Givetvis bestämmer öronen vad man gillar, men detta med subbar och delning och sånt är klurigt. :)

Postad 29 April 2015 - 22:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
För min del handlar det självfallet inte om diy, det är ovidkommande. Det är, som någon ovan skrev, för att det ska gå att med objektiva mår jämföra med konkurrenter i samma prisklass. Jag har aldrig, och skulle aldrig jämföra en produkt som man köper men en diy. Det är inte bara äpplen och päron, det är äpplen och morötter. Imo.

Postad 30 April 2015 - 07:53

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Men visst hade du väl en SVS du blev väldigt förtjust i för ett tag sedan?
Sedan förstår jag inte riktigt din, som jag upplever, allergi mot mätningar och data. Själv tycker jag det är lite svårt att ställa in prylarna och tänker faktiskt skaffa någon form av mätdon som hjälpmedel. Givetvis bestämmer öronen vad man gillar, men detta med subbar och delning och sånt är klurigt. :)

Jo, hade en SVS SB12-NSD innan. Även Två Sunfire HRS-12 och en Velodyne MiniVee, men på hifi-fronten blev det två XTZ 99W10.16 som slår samtliga tidigare på musik och film. Till film blev det efter två tidigare XTX 12.18 ICE en XTZ 3xSUB12 som jag inte ens tror en SVS PB13-Ultra lär rår på. Med en till XTZ 3xSUB12 är jag nog i mål vad gäller hur bra det kan bli innan det verkligen flippar ut.  :)

Postad 30 April 2015 - 08:35

Unregisteredcab3b9c6
  • Unregisteredcab3b9c6
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Självklart gör vi det, men snälla Zartok, låt oss inte fördjupa oss i specarna nu. Jag vet att du gärna vill ha Sd och Xmax så du kan få fram Vd men vi hoppas att ni kan respektera varför vi inte vill dela med oss av detta. Det är bara kul information för er att veta som inte förändrar hur basen presterar. Men för oss så kan det slå fel om en person som inte förstår siffrornas innebörd börjar tolka fritt på andra forum.

//Anders

När kan man förboka S2 Atmosphere?!

Postad 30 April 2015 - 08:51

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

För min del handlar det självfallet inte om diy, det är ovidkommande. Det är, som någon ovan skrev, för att det ska gå att med objektiva mår jämföra med konkurrenter i samma prisklass. Jag har aldrig, och skulle aldrig jämföra en produkt som man köper men en diy. Det är inte bara äpplen och päron, det är äpplen och morötter. Imo.

Just när det gäller subbar tycker jag det är intressant att jämföra priser på DIY med köpesub eftersom det är ju inte speciellt svårt att bygga en mycket bra sluten (eller dipol) sub själv. Personligen tycker jag det är rimligt att en köpesub kostar runt dubbelt så mycket som en DIY-sub med samma ljudkapacitet (finish är sekundärt för mig).

Postad 30 April 2015 - 11:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad avS2 Atmosphere

Sedan använde jag offertfunktionen, hur många har en sådan, på Fyndbörsen så jag fick ett mycket bra pris på 7.2 XTZ Cinema. 

Om priser ska jämföras måste ju alla steg med.

Postad 30 April 2015 - 12:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt få tillverkare som publicerar specar på elementen, så jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med just XTZ.

Ser man till SPL-mätningen så är ju 3x12 bra. Något som hade varit intressant (i mitt tycke mycket mer intressant än elementens parametrar) är en distmätning.

Postad 30 April 2015 - 12:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
WB, du kan ju läsa dem här tråden samt i subforumet så ser du ju vad jag har rekommenderat för subbar. Får ju medhåll från xtz Anders på den med. så läs.

Det övriga vet jag inte vad du knåpat ihop faktiskt.

Postad 30 April 2015 - 13:02

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det är ju väldigt få tillverkare som publicerar specar på elementen, så jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med just XTZ.

Ser man till SPL-mätningen så är ju 3x12 bra. Något som hade varit intressant (i mitt tycke mycket mer intressant än elementens parametrar) är en distmätning.

Resultatet från CEA-2010-mätningen är ju SPL givet en viss disttröskel (utgående från någon generell mänsklig distkänslighet), vad saknar du i den mätningen?

Postad 30 April 2015 - 13:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Resultatet från CEA-2010-mätningen är ju SPL givet en viss disttröskel (utgående från någon generell mänsklig distkänslighet), vad saknar du i den mätningen?

Har du mer information om hur testet går till och uppmäts? Vilken dist som anses vara tröskeln för mänsklig hörsel osv?

Typ om det är fristående utomhus två meter ifrån o osv :)

Postad 30 April 2015 - 13:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Jag menade dist vid normalt bruk (mätt vid flera SPL-nivåer), och över hela frekvensomfånget. En sub kan ju få ett "dåligt" resultat med CEA-2010-mätning även om den har väldigt låg dist vid lägre SPL-nivå.

Här är ett exempel på en intressant mätning, som säger mycket mer om subbens prestanda än CEA-2010 (XTZ 99 W12, maximum output/utan pluggar):

Bifogad fil  xtz 99 w12 mo thd.png   21.74K   1 Antal nerladdningar

En sådan bild är bara intressant om den kompletteras med SPL-mätning.

Man kan t ex utläsa att vid 20Hz, och en mätnivå på 100dB, så spelar subben 73dB SPL, med över 30% dist (grön linje).

Bifogad fil  xtz 99 w12 mo mo.png   21.02K   0 Antal nerladdningar

Den presterar dock bättre med två portar pluggade. Mätning finns här (83dB SPL vid 20Hz, 30% dist):

http://www.hometheat...-extension.html

Här är en dyrare SVS som jämförelse, PB12-NSD, äldre modellen med 325W slutsteg. Troligtvis har den nyare PB12-NSD, och efterföljaren PB2000 ännu lägre dist.

Vid samma testnivå, 100dB, så spelar den 92dB SPL vid 20Hz, med bara 2,5% dist.

Bifogad fil  svs pb12-nsd thd.png   22.75K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  svs pb12-nsd mo.png   19.01K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 30 April 2015 - 16:54.

Postad 30 April 2015 - 13:37

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Har du mer information om hur testet går till och uppmäts? Vilken dist som anses vara tröskeln för mänsklig hörsel osv?

Typ om det är fristående utomhus två meter ifrån o osv :)

Har inte tillgång till standarden men i princip mäter man en tonburst på en viss frekvens (t ex 20 Hz) och ökar volymen tills distorsionen (någon överton) överstiger disttröskeln. Flera mätningar görs på olika frekvenser. Disttrösklarna tror jag är framtagna från dom standardiserade kurvorna för örats känslighet beroende på frekvens.

Antar att mätningarna är gjorda utan rumsstöd (nåt annat vore konstigt). Både 1 och 2m SPL finns ju i mätresultatet.

Postad 30 April 2015 - 13:47

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Jag menade dist vid normalt bruk (mätt vid flera SPL-nivåer), och över hela frekvensomfånget.

Som sagt, CEA-2010 ger ju max SPL för specifika frekvenser givet att disten då ska vara ohörbar. Spelar man med lägre SPL så blir ju disten ännu mindre, så det säger ju i princip allt om subbens kapacitet (iaf momentana kapacitet) (givetvis kan man ifrågasätta disttrösklarna men det är en annan diskussion).

Redigerat av megagurka, 30 April 2015 - 13:49.

Postad 30 April 2015 - 15:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 1

Problemet är som sagt att de bara har satt en övre gräns för dist, men man kan inte se hur subben presterar vid olika SPL-nivåer, vid olika frekvenser. 10% dist vid 50Hz kan vara klart hörbart, medans det troligtvis inte är det vid 20Hz.

Mätningar som de ovan är mycket mer detaljerade och säger mer om prestandan helt enkelt.

Det kanske är OT, men här är en väldigt imponerande mätning. Trots för liten låda för elementet (100l) så spelar den ~105dB vid 20Hz, med mycket låg dist, samt har väldigt låg dist längre upp i frekvens (runt 1%).

http://www.hometheat...ealed-100l.html

Redigerat av Ageve, 30 April 2015 - 15:26.

Postad 30 April 2015 - 18:15

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Bryter av "mätbråket" lite... Har nu fått hem mina sub 1X12. Lite unboxing bilder och resultat över hur det blev i bion finns i mitt galleri för den som är intresserad.

Postad 30 April 2015 - 19:00

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

nu blir det halvt om halvt reklam, typ. eller inte. kollade upp butiken i luleå som skulle sälja xtz. den finns med på xtz hemsida som en länk.

http://luleahifihembio.se/

jag tänkte första att det var takt och ton i luleå, men tydligen inte.

anyway, på luleå hifihembio så står det bara stort "stängt". till min förtvivlan. innebär det att xtz alltså inte har kvar en återförsäljare i luleå, eller har butiken bytt namn och/eller ägare och sen bara snabbt kapat sidan?

vad säger ni som jobbar på xtz? är det numera stockholm som är närmsta återförsäljare för valfri person som bor i norrland?

Postad 30 April 2015 - 19:11

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

nu blir det halvt om halvt reklam, typ. eller inte. kollade upp butiken i luleå som skulle sälja xtz. den finns med på xtz hemsida som en länk.

anyway, på luleå hifihembio så står det bara stort "stängt". till min förtvivlan. innebär det att xtz alltså inte har kvar en återförsäljare i luleå, eller har butiken bytt namn och/eller ägare och sen bara snabbt kapat sidan?

vad säger ni som jobbar på xtz? är det numera stockholm som är närmsta återförsäljare för valfri person som bor i norrland?

"Konkurs inledd" står det på allabolag.se

Postad 30 April 2015 - 19:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

inte för att vara sån, men feck. stockholm är nämligen en stad som jag aldrig någonsin besöker. samtidigt så har jag svårt att se vilka butiker som skulle vara intresserade av märket i umeå. vi har rc, som säljer endel klipsch och sen en massa obskyrt dyra prylar. vi har LYD som gärna inriktar sig på engelskt eller något smått utstickande (larsen 4 finns där bland annat, och det kan ev bli mer spännande där) samt... ja, det är bara dom vi har som inte är uppbundna i kedjor.

skellefteå har ju en stor butik som säljer 100 olika märken, men då är ju frågan om dom 100 olika märkena räcker så att säga.

Postad 30 April 2015 - 23:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 2

Nu uppmanar jag de som känner sig träffade att återgå till topic. Nu har jag både dolt inlägg och varnat TROTS att det har kommit varning från moderator tidigare i tråden. Känner ni att ni inte kan diskutera på ett normalt och vuxet sätt så skulle jag tipsa er att sätta varandra på ignorelistan så att vi andra slipper ert käbbel. Upprepas detta igen kommer det återigen delas ut varningar och semestrar! Mvh

Postad 01 May 2015 - 08:45

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

När kan man förboka S2 Atmosphere?!

Vi diskuterar fortfarande om vi ska ha förbokning på S2. Troligtvis vet vi efter High End München när vi har diskuterat med våra tyska kollegor.

Postad 01 May 2015 - 08:52

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Jag ser att vår återförsäljarlista behöver en uppdatering. Tack för tipset

Postad 01 May 2015 - 09:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

High End München är 14-17 maj ifall någon undrar.

När ändå XTZ är här nu så har jag en fråga som kan vara av allmänt intresse. Det finns från flera kabeltillverkare Y kablar till subbasar och en del som Teufels subbasar höjer volymen med 3 dB om man använder en Y kabel. Hittar inte att XTZ Cinema gör det så Y kabel är en onödig investering. Hur är det med den saken?

Postad 01 May 2015 - 09:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag misstänker att det inte behövs då alla xtz subbar är aktiva (?) och därmed så är det bara att vrida upp volymen istället :)

Postad 01 May 2015 - 14:56

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

High End München är 14-17 maj ifall någon undrar.

När ändå XTZ är här nu så har jag en fråga som kan vara av allmänt intresse. Det finns från flera kabeltillverkare Y kablar till subbasar och en del som Teufels subbasar höjer volymen med 3 dB om man använder en Y kabel. Hittar inte att XTZ Cinema gör det så Y kabel är en onödig investering. Hur är det med den saken?

Jag misstänker att det inte behövs då alla xtz subbar är aktiva (?) och därmed så är det bara att vrida upp volymen istället :)

Jag tror även våra basar gör det men som Zartok skriver så får du samma effekt av att höja volymen och det går även att höja på receiven så slutresultatet kommer oavsett bli detsamma.

//Anders

Postad 12 May 2015 - 18:51

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Ville bara säga att jag är mycket nöjd med mina dubbla sub 1X12. Blev ett rejält lyft mot 99W 10.16. Har väl tidigare sagt att jag är kass att beskriva ljud ;) Men det känns som om basen fyller ut rummet på ett mycket bättre sätt nu. Införskaffade även en DSPeaker antimode som säkert gjorde sitt till också. Tycker aldrig att jag fick till basen bra med YPAO.

Postad 12 May 2015 - 22:08

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Har spenderat kvällen med att leka med THX, DTS och Dolbys introduktionsvideos från siten http://www.demo-worl...mo-trailers-hd/

Testa vrida upp volymen och lyssna på klassikern THX Broadway Classic (Lossless) (den välkända Deep note-signaturen). Såg någon på nätet som fulländat beskrev det som "the loudest fucking noise of your childhood". Roligt värre är det när golvet börjar sjunga med  ^_^

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.