Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2012 - 07:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Min svärmors man vägde 96 kg under vår semestervecka i augusti. Han bestämde sig för att gå ner i vikt och nu väger han 80 kg. Bara genom att äta mindre (fast samma kost som tidigare). Han har inte rört sig någonting. Lite off topic, men men. Jag gick själv ner 10 kg på 10 veckor bara genom att äta mindre. Man ska inte äta tills man är mätt, bara tills du inte är hungrig längre...

Ja...sunt förnuft / tänk på kcal-intag kontra förbränning. Är ju egentligen väldigt lätt...
Är i samma sits som ditt exempel (ca 96kg nu) och ska ner också. Har tidigare vägt runt 80-85 och mådde då som bäst och siktar på detta och sen om man ska "kickstarta" mha nån diet vette fan, men lockande är det ju.

Redigerat av MrSpokk, 27 December 2012 - 07:37.

Postad 27 December 2012 - 21:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
bara för att påpeka igen .. LCHF är ingen DIET!!!!!

Postad 27 December 2012 - 23:17

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jo det är det! En kosthållning där man exkluderar kolhydrater eller en kost där man exkluderar gluten eller laktos är en diet.

Postad 28 December 2012 - 07:37

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Jag sa aldrig att LCHF är den diet jag ska kickstarta med men...

Jo det är det! En kosthållning där man exkluderar kolhydrater eller en kost där man exkluderar gluten eller laktos är en diet.

...så sant som det är sagt. http://sv.wikipedia....t_(kosthållning)

Redigerat av MrSpokk, 28 December 2012 - 07:38.

Postad 28 December 2012 - 08:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
uttryckte mig lite galet :-)

Postad 27 January 2013 - 17:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Det har ju pratats om fruktdieten här så...

Ashton Kutcher inlagd på sjukhus efter fruktdiet

Han tittade på hundratals timmar av filmmaterial av Steve Jobs, på alla hans tal och intervjuade hans vänner. Han gick så långt att han blev frukterian.

Vilket ledde till hälsoproblem för skådespelaren.

”Riktig läskigt”

– Jag hamnade på sjukhus två dagar innan vi började spela in filmen, säger han till AP, enligt Us Weekley.

– Jag låg dubbelvikt i smärta. Mina bukspottkörtelsvärden var fullständigt ur fas, vilket var väldigt läskigt, forstätter han.

Samtidigt är han nervös över hur filmen kommer att tas emot av Apple-fansen.

– Den porträtterar en kille som nyligen gick bort, en kille som många tyckte om och har en åsikt om, det är riktigt läskigt, säger han till Us Weekley.

http://www.aftonblad...icle16137782.ab

Postad 07 February 2013 - 13:36

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
http://www.smp.se/sp...ttar-pa(3637464).gm

Skulle vara spännande att se hur han äter. Just hur man äter runt träningarna skulle vara kul att se.

Men att man skulle prestera i ketos är ju fortfarande helt fel. Proteinet bryts väl också ned till glukos...? Jag har tränat på fett och jag vet hur det känns.

Kan något ketosproffs förklara för mig hur det går till?

Redigerat av Unregistered9282241e, 07 February 2013 - 13:39.

Postad 07 February 2013 - 15:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

http://www.smp.se/sp...ttar-pa(3637464).gm

Skulle vara spännande att se hur han äter. Just hur man äter runt träningarna skulle vara kul att se.

Men att man skulle prestera i ketos är ju fortfarande helt fel. Proteinet bryts väl också ned till glukos...? Jag har tränat på fett och jag vet hur det känns.

Kan något ketosproffs förklara för mig hur det går till?

Köp senaste Body, där är det en artikel om LCHF, där står svar på dina frågor.

Btw så fungerar inte din länk.

Postad 07 February 2013 - 23:12

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Kopiera och prova!

Redigerat av Unregistered9282241e, 07 February 2013 - 23:12.

Postad 18 February 2013 - 08:52

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Tänkte slänga ut en fråga här ifall det är någon som har bättre koll en annan.

Är allmänt nyfiken på att pröva på en kost som består av mindre kolhydrater rent generellt för att se hur det påverkar "sugen" som dyker upp till och från då jag äter på vanligt sätt för mig. Halkade också då in på periodisk fasta(då 16/8 hade jag tänkt mig) som låter rätt intressant och tänkte kanske testa det lite bara för skoj skull och se vad som händer.

Gällande träning så tränar jag inte överdrivet regelbundet det blir 1-2 gånger i veckan som det ser ut nu. Har för avsikt att bli mer disciplinerad och köra kroppsvikts övningar hemma också för att komplettera det hela.

Det jag undrar över är om det är någon som varit i samma sits och vad det har resulterat i. Samt om det är någon som har mer koll i allmänhet på periodisk fasta och lågkolhydrat intag i samband med mindre/lättare träning.

// Crabban

Postad 14 March 2013 - 15:30

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
http://mabra.com/deb...m-banankontakt/

Postad bild

80/10/10-dieten upprör och frälser människor världen över.

Postad 14 March 2013 - 15:52

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Japan ligger väl nästan på 80-10-10 (iaf 65-70 carbs)

Postad 18 March 2013 - 09:45

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
De som är slim äter 80-10-10, kanske 90-5-5 tom. Behövs inte speciellt mycket fysisk aktivitet för att bli smal. Vill man bli rippad och fit, så.. ja, då är det dags att röra på sig!

http://www.youtube.c...h?v=OEmkTUVQX8Q

Redigerat av Unregistered9282241e, 18 March 2013 - 09:53.

Postad 23 September 2013 - 11:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Då var väl sista spiken i kistan klar, LCHF anses som den "bästa" dieten.

http://www.sbu.se/sv...campaign=Buffer

Ska bli intressant hur reaktionen blir hos de riktiga lchf-motståndarna tex Stefan Rössner, Mai-Lis Hellenius och Claud Marcus, dessa personer brukar ofta vara med i debatter där dom varnar för LCHF.

Postad 23 September 2013 - 11:19

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Ska bli intressant hur reaktionen blir hos de riktiga lchf-motståndarna tex Stefan Rössner, Mai-Lis Hellenius och Claud Marcus, dessa personer brukar ofta vara med i debatter där dom varnar för LCHF.

Mai-Lis Hellenius är ju med som extern granskare till denna rapport. Hur hon kan sätta sitt namn på denna rapport när hon i somras gick ut och hävdade att LCHF leder till ökad kolesterolvärden och fler hjärtinfarkter som resultat är helt galet. Hon torde ju ha tagit del av resultatet, eller vart det lutade åt redan då.
Nu ska man ju inte tro att rapporten högljutt lovordar lågkolhydratkost direkt, men jämfört med tidigare så är det faktiskt ett otroligt stort steg. Rapporten slår fast att träning har marginell effekt på viktnedgång. Finns inga samband med att äta fett och höjda kolesterolvärden samt att sjukvården behöver använda sig mer av råd om lågkolhydratkost vid kostråd till överviktiga.

Det har redan börjat rapporterats i media om denna rapport. Jag tror och hoppas att all form av skrämselpropaganda vad gäller LCHF nu kommer minska, helst försvinna. I alla fall tills det kommer vetenskapliga studier som hävdar motsatsen mot vad som framkommit idag.

http://ettsotareblod...odsockret-bast/

- Ann Fernholm kommenterar rapporten. Hävdar att hon är en ytterst trovärdig och kunnig person att uttala sig i ämnet.

Postad 23 September 2013 - 11:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Om dietens ändamål är för att gå ned i vikt kan jag rekommendera PIZZADIETEN. Ni kommer garanterat att gå ned i vikt med den. Den är enkel också. En pizza (standard pizzeriapizza) om dagen + vatten. Hemligheten = 1000 Kcal per dag.

Postad 23 September 2013 - 11:44

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 1

Om dietens ändamål är för att gå ned i vikt kan jag rekommendera PIZZADIETEN. Ni kommer garanterat att gå ned i vikt med den. Den är enkel också. En pizza (standard pizzeriapizza) om dagen + vatten. Hemligheten = 1000 Kcal per dag.

Det vore uppskattat om du läste på innan du uttalar dig, visst skulle ditt inlägg kunna vara av komiskt slag - men min tolkning av ditt inlägg är att det just handlar om inkompetens. Just synen på kalorier in = kalorier ut är en av de saker som kritiseras. Vill du lära dig på vilket sätt hormoner påverkar kroppens energianvändning och styrning av hungerkänslor rekommenderar jag starkt att läsa Ann Fernholms bok. Ann har disputerat i molekylär biokemi och har ett hälsosamt förhållande till vetenskap och kunskap. Skulle uppskatta en mer seriös debatt, har man inget vettigt att säga så kan man helt enkelt låta bli.

Postad 23 September 2013 - 11:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men det kan ju vara kul att få i sig tillräckligt med protein vilket inte en standard-pizza erbjuder samt vitaminerna.

Då är det bättre med 1000kcal makrill och ägg fast å andra sidan så är 1000kcal för lågt du bör ligga på c:a 2000kcal (det är väl genomsnittet för en man som ligger på minus 500-1000 kcal). Fast ju fetare du är desto mer minus kan du ligga utan att tappa muskler.

Mai-Lis Hellenius är ju med som extern granskare till denna rapport. Hur hon kan sätta sitt namn på denna rapport när hon i somras gick ut och hävdade att LCHF leder till ökad kolesterolvärden och fler hjärtinfarkter som resultat är helt galet. Hon torde ju ha tagit del av resultatet, eller vart det lutade åt redan då.

Haha ja det skulle vara kul att höra i en intervju vad hon anser om rapporten.

Nu ska man ju inte tro att rapporten högljutt lovordar lågkolhydratkost direkt,

Nä det är inte så att dom uppmanar alla att äta enligt LCHF men dom har nu ändå sagt att det är riskfritt, så riskfritt som det går att säga att en diet kan vara oavsett om det är en tallriksmodell eller nåt annat, det är ju ändå ganska konstigt att dom har kunnat sprida tallriksmodellen så hårt som dom gjort utan bättre underlag men det var väl bröd- och flingindustrin som satt i spakarna och bestämde.

Postad 23 September 2013 - 11:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

jag blir förvånad. Du har ju alltid sagt att LCHF inte är någon diet. Har du ändrat dig?

Postad 23 September 2013 - 11:54

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag blir förvånad. Du har ju alltid sagt att LCHF inte är någon diet. Har du ändrat dig?

Det är klart att det är en diet, har aldrig sagt något annat.

Postad 23 September 2013 - 11:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Jag är varken för eller emot dieter av olika slag, men hela resonemanget med träning och vikt känns snett. För det första så verkar testet ha utförts med något som verkar likna lätt motionsträning. Med promenader eller 2-3 pass i veckan. Kan helt klart köpa att det ger marginell effekt, det har säkert vem som helst som tränar regelbundet märkt av. Man bör upp på betydligt hårdare träning högre frekvens för att se större skillnader. Men de skriver ju också i rapporten att det finns en kunskapslucka här så att hävda att det är fastställt känns också fel.

Sen kan ju träning också ge viktökning om det är det man är ute efter (tänk tung styrketräning).

För mig personligen är träning det som funkar bäst för viktnedgång. Sen bryr jag mig egentligen inte om vikten då det finns annat som är viktigare och träning ger så mycket mer än bara viktnedgång.

Postad 23 September 2013 - 11:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 2

Det vore uppskattat om du läste på innan du uttalar dig, visst skulle ditt inlägg kunna vara av komiskt slag - men min tolkning av ditt inlägg är att det just handlar om inkompetens. Just synen på kalorier in = kalorier ut är en av de saker som kritiseras. Vill du lära dig på vilket sätt hormoner påverkar kroppens energianvändning och styrning av hungerkänslor rekommenderar jag starkt att läsa Ann Fernholms bok. Ann har disputerat i molekylär biokemi och har ett hälsosamt förhållande till vetenskap och kunskap. Skulle uppskatta en mer seriös debatt, har man inget vettigt att säga så kan man helt enkelt låta bli.

Hur seriöst är det att säga att man inte skall äta frukt?

Postad 23 September 2013 - 12:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Det är klart att det är en diet, har aldrig sagt något annat.

jag är ganska säker på att du sagt det i denna tråden. Att det inte är en diet eller bantningsmodell utan att det är en livsstil eller något.
jag orkar inte leta igenom hela tråden så jag har inga bevis för det :)

Postad 23 September 2013 - 12:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Till alla som inte vet vad en diet är. Diet är en persons samlade kostintag och matvanor. Alla som äter nånting har en diet.

Postad 23 September 2013 - 12:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Till alla som inte vet vad en diet är. Diet är en persons samlade kostintag och matvanor. Alla som äter nånting har en diet.

sant det. Men uttrycket "jag går på diet" i folkmun brukar ju betyda att man tillfälligt ändrat sin kost för att tex gå ner i vikt.

Postad 23 September 2013 - 12:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Det är klart man går ner i vikt om man äter bara fett och proteiner. Man orkar inte få i sig lika mycket kalorier då. Ett exempel: En BigMac, pommes och en läsk= 1000 Kcal. Det får man i sig utan några större problem. Om man skall äta samma kalorimängd med nötfärs så får man klämma i sig 700 gram. Det orkar man normalt inte och sen blir det äckligt, opraktiskt och dyrt också. Alla viktminskningsdieter fungerar i grund och botten på att man konsumerar mindre energi än vad man gör över med.

Postad 23 September 2013 - 12:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Om kalorier in vs ut inte är det som spelar roll så får folk mer än gärna berätta vilka magiska mekanismer som styr vår vikt.

Postad 23 September 2013 - 12:43

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 1

Hur seriöst är det att säga att man inte skall äta frukt?

Vet inte om Ann Fernholm sagt att alla aldrig ska äta frukt. Det hon säger med sin bok är att folk med metaboliskt syndrom bör experimentera fram hur mycket frukt man kan äta utan att påverka blodsockret för mycket. Ett förhöjt blodsocker ger högre insulinnivåer som dels leder till att mer energi lagras i kroppens fettvävnad, dels leder till hunger när blodsockernivån sjunker. En motfråga - Vad ger frukt som människan inte kan tillgodogöra sig från annan kost?

http://ettsotareblod...-for-sott-blod/

Att diskutera viktnedgång utifrån en frisk individ känns högst irrelevant. Fördelarna med LCHF är ju främst för individer med metaboliskt syndrom, diabetes typ 2, och kraftig övervikt på väg mot diabetes.

Det är ju fantastiskt med en rapport som denna, SBU Mat vid fetma - som förhoppningsvis ger en nyanserad bild av behandling av övervikt. Det sagt, forskningen är på intet sätt fullständig på något vis, ser gärna att det görs mer och större insatser - då detta är ett stort samhällsproblem.

Ska bli intressant vad mat- och läkemedels-industrin kontrar detta med.

Postad 23 September 2013 - 12:55

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 1

Om kalorier in vs ut inte är det som spelar roll så får folk mer än gärna berätta vilka magiska mekanismer som styr vår vikt.

Kostdoktorn har skrivit mycket i ämnet, men förkastas oftast av riktiga förståsigpåare. En annan källa är kostdoktorns nemesis Jakob Gudiol som driver siten träningslära. Han har skrivit lite att kroppen tar emot och processar energin lite olika på beroende källa.

http://traningslara....en-kalori-men/

Samt Ann Fernholms bok beskriver på ett bra sätt att det är hormorner som styr kroppens energiförbrukning, något som även dagens rapport tar upp.
Klipper in vad Ann skriver i sin kommentar till rapporten

"I Ett sötare blod refererar jag en studie som visade att deltagarna brände trehundra kilokalorier mer per dag när de åt en strikt lågkolhydratdiet istället för en lågfettdiet. Vad vi äter påverkar alltså kroppens energiförbrukning. Enbart genom att lägga om kosten, kan du tjäna en halvtimmes joggingrunda per dag. Den studien var liten, men jag hoppas att forskare verkligen undersöker detta mer.
Vad vi äter påverkar också hur hungriga vi blir. Det finns en uppsjö hormoner som styr över mättnad och hunger. En relativt nyupptäckt variant är oleoyletanolamid (OEA), som specifikt frisätts när tarmarna fylls av fett. Detta hormon verkar ha en speciell egenskap: det ger en långvarig nöjdhet. När forskare har sprutat in OEA i möss, äter de mer sällan och går ner i vikt. Vilka slags kalorier vi äter, påverkar alltså hur mätta vi blir."

Postad 23 September 2013 - 13:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

Kostdoktorn har skrivit mycket i ämnet, men förkastas oftast av riktiga förståsigpåare. En annan källa är kostdoktorns nemesis Jakob Gudiol som driver siten träningslära. Han har skrivit lite att kroppen tar emot och processar energin lite olika på beroende källa.

Samt Ann Fernholms bok beskriver på ett bra sätt att det är hormorner som styr kroppens energiförbrukning, något som även dagens rapport tar upp.

"I Ett sötare blod refererar jag en studie som visade att deltagarna brände trehundra kilokalorier mer per dag när de åt en strikt lågkolhydratdiet istället för en lågfettdiet. Vad vi äter påverkar alltså kroppens energiförbrukning. Enbart genom att lägga om kosten, kan du tjäna en halvtimmes joggingrunda per dag. Den studien var liten, men jag hoppas att forskare verkligen undersöker detta mer.
Vad vi äter påverkar också hur hungriga vi blir. Det finns en uppsjö hormoner som styr över mättnad och hunger. En relativt nyupptäckt variant är oleoyletanolamid (OEA), som specifikt frisätts när tarmarna fylls av fett. Detta hormon verkar ha en speciell egenskap: det ger en långvarig nöjdhet. När forskare har sprutat in OEA i möss, äter de mer sällan och går ner i vikt. Vilka slags kalorier vi äter, påverkar alltså hur mätta vi blir."

Ät mindre än du gör över med så går du ner i vikt. Du kan inte förneka detta faktum.

Postad 23 September 2013 - 13:51

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 1

Ät mindre än du gör över med så går du ner i vikt. Du kan inte förneka detta faktum.

Inte gör jag det. Men det är inte ett helt oproblematiskt uttalande. Det kräver att man bortser från hungerkänslor. Detta är själva poängen med LCHF, fett istället för kolhydrater mättar på ett helt annat sätt. Det är huvudpoängen och folk påstår att dom slipper vara hungriga när dom går på LCHF, vilket inte alltid gäller andra dieter.
Antingen så köper man att hormoner, som insulin, styr hur och vad vi äter samt hur kroppen tar hand om det som äts - eller så tror man att kroppen är en förbränningsmotor som förbränner en fast mängd energi beroende på belastning.

Än en gång så vill jag påpeka att det vi pratar om här är viktnedgång vid fetma, bmi över 30. Det handlar inte om att gå ner ett eller två kilo. Det handlar om behandling av kraftig övervikt. Att blanda ihop det med att kapa några trivselkilon leder inte debatten framåt direkt. Det är ett allvarligt samhällsproblem med stora samhällsekonomiska kostnader till följd. Så det är viktigt att det diskuteras utifrån samma perspektiv.

Att utesluta kolhydrater och socker av alla slag kan ha andra hälsovinster. Många som beskriver att långvariga problem med IBS och andra magåkommor försvinner. Människor som blir av med värkande leder och andra inflammationsbesvär är vanligt samt människor som kraftigt minskar hudbesvär beskrivs ofta på olika bloggar och forum. Detta forskas det på tok för lite om.

Dessutom, träning har marginell effekt på viktnedgång konstateras det i rapporten. Det betyder ju inte att träning har andra viktiga fördelar för oss.

Postad 23 September 2013 - 14:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

... folk påstår att dom slipper vara hungriga när dom går på LCHF, vilket inte alltid gäller andra dieter.

... eller så tror man att kroppen är en förbränningsmotor som förbränner en fast mängd energi beroende på belastning.

...Att utesluta kolhydrater och socker av alla slag kan ha andra hälsovinster.

...Dessutom, träning har marginell effekt på viktnedgång konstateras det i rapporten.

Klart att LCHF är populärt när man slipper vara hungrig och får äta bacon och ägg till frukost. Belastar man kroppen med jobb så förbränner den mer än om man sitter still. Det är bra om man utesluter socker och kolhydrater i form av godis, läsk, kakor, snacks etc. men uteslut inte nyttiga saker som tex frukt, grönsaker, havre, potatis, pasta. Träning har effekt på viktnedgång beroende hur träningen utförs. Tio armhävningar/veckan är träning men ger nog inte mycket viktnedgång.

Postad 23 September 2013 - 14:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

visst läser du vad du skriver? du skriver ju om precis det som är det enda som spelar roll. energi in vs energi ut. så varför ska alla sk kostvetare fula och krångla till det? LCHF's problem är snarare att det leder till bland annat osteoporos pga att kroppen hamnar i ett ketogent tillstånd där kroppen tar av skelettet för att höja ph-värdet. det är fortfarande ingen LCHF'are som kan ge en bra förklaring på hur man ska undvika osteoporos med LCHF, eller ens att det existerar.

Postad 23 September 2013 - 14:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag är ganska säker på att du sagt det i denna tråden. Att det inte är en diet eller bantningsmodell utan att det är en livsstil eller något.
jag orkar inte leta igenom hela tråden så jag har inga bevis för det :)

Du har tagit fel på person, tror det är fullt möjligt att söka igenom samtliga av mina inlägg i denna tråd efter påståendet eller delar av det.

Att det är en livsstil och ingen diet är nåt som lchf-talibanerna brukar babbla om vilket är okunskap som vanligt, som att säga att LCHF är ett namn och ingen kosthållning.

Fast när man pratar om en diet så är det en strikt kosthållning som menas dvs glutenfritt, veggo, lchf, 30 bananer etc.

Postad 23 September 2013 - 14:53

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

visst läser du vad du skriver? du skriver ju om precis det som är det enda som spelar roll. energi in vs energi ut. så varför ska alla sk kostvetare fula och krångla till det? LCHF's problem är snarare att det leder till bland annat osteoporos pga att kroppen hamnar i ett ketogent tillstånd där kroppen tar av skelettet för att höja ph-värdet. det är fortfarande ingen LCHF'are som kan ge en bra förklaring på hur man ska undvika osteoporos med LCHF, eller ens att det existerar.

Vad har du fått det ifrån att ketogenkost som lchf skulle bidra till benskörhet?

wiki

Minskad benmängd är den huvudsakliga orsaken. Skelettet är som starkast i 20-25-års ålder och försvagas därefter hela tiden. Äldre kvinnor får svagare skelett i och med att de inte längre producerar östrogen. Benmängden regleras av en mängd olika faktorer såsom kost, rökning och motion. Osteoporos kan även vara ett resultat av en bakomliggande sjukdomsprocess, exempelvis cancer. Även njursvikt orsakad av exempelvis en tungmetallförgiftning (t ex kadmium) kan i slutändan ge upphov till osteoporos, eftersom minskad njurfunktion stör omsättningen av fosfat och kalcium samt D-vitamin-metabolismen. Fysisk inaktivitet är en av de största kända orsakerna till benskörhet. Även vitamin A kan vara en källa till benskörhet, dock inte vitamin A från grönsaker, utan endast från bl a lever och mjölkprodukter.

Postad 23 September 2013 - 14:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0
Några dieter som jag hittade. LCHF, 5:2, 6:1, Dukandieten, GI-metoden, ISO-dieten, Cambridgedieten, stenåldersdieten, skinny bitch dieten, flygvärdinnedieten, jägardieten, Atkinsdieten, medelhavskosten, raw food, monodieten, zondieten, pulverdiet, Hollywooddieten, urskiljningsmetoden, leucindieten, PI-dieten, Shangriladieten, ED-dieten, RS-dieten, 7-dagarsdieten. Puh...vem skall man välja? Tror jag fortsätter som förut och tränar ett par gånger i veckan och äter ungefär lika mycket som jag gör över med.

Postad 23 September 2013 - 14:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Lecto: sätts kroppen i ett ketogent tilstånd med lågkolhydratskoster? Om ja (vilket det gör) så innebär det att ketoner produceras frpn levern. Om ja (vilket det gör) så är ketoner surare än kroppens normala ph-värde. Om kroppen blir sur, hur reglerar den upp sin surhetsgrad tror du?

Postad 23 September 2013 - 15:52

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Lecto: sätts kroppen i ett ketogent tilstånd med lågkolhydratskoster? Om ja (vilket det gör) så innebär det att ketoner produceras frpn levern. Om ja (vilket det gör) så är ketoner surare än kroppens normala ph-värde. Om kroppen blir sur, hur reglerar den upp sin surhetsgrad tror du?

Intressant, nu har jag inte hört detta tidigare - vilket inte behöver betyda att det inte existerar. Kroppen är rätt bra på att jämna ut saker och ting. Skulle gärna vilja lära mig mer om detta, har du någon bra länk?

Postad 23 September 2013 - 16:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, jag har tyvärr inte det. Det är eftersom ingen verkar ha gjort den kopplingen. Men jag är rätt säker på att det går att hitta undersökningar som kan påvisa att kroppen använder sig av kalklager när den behöver öka ph-värdet :)

Postad 23 September 2013 - 16:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
http://dinosteopat.nu/tag/benskorhet/

inte något vidare vetenskapligt, men det påvisar att fler än jag har gjort kopplingen att osteoporos och lågt ph-värde har en naturlig sammanlänkning.
att ketoner är sura behövs väl kanske ingen text till? =)

Postad 23 September 2013 - 21:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nu är det ju inte så lätt att hamna i ketos med LCHF så det är nog inget att oroa sig för samt att jag hitta detta:

One of the first hypotheses proposed to explain the anticonvulsant action of the ketogenic diet was that the diet causes a drop in cerebral pH. However, changes in cerebral pH have not been observed in rats consuming a ketogenic diet, nor have changes been noted in blood pH in humans consuming the ketogenic diet [7,43]. Similarly, there is no evidence that the diet causes changes in ion concentrations that could account for its anticonvulsant activity. There were no differences in blood or brain potassium or calcium concentrations in rats consuming a ketogenic diet, although rats on the diet did have lower brain (but not blood) sodium levels than controls [42]. Serum levels of sodium, potassium, and calcium were similarly unaltered in humans consuming a ketogenic diet [77].

http://www.ncbi.nlm....les/PMC1940242/

Postad 23 September 2013 - 21:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Där behövs en definition på ketogen diet som du säkert förstår. En ketogen diet kan innebära rätt mycket. För att manninte ska komma i ketos så krävs runt 2-400 kcal från kolhydrater beroende på individ. Detta är absolut ingen omöjlighet att nå med lchf som avrekommenderar ex frukt.

Vad skulle du säga om det övriga resonemanget?

Postad 24 September 2013 - 09:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Där behövs en definition på ketogen diet som du säkert förstår. En ketogen diet kan innebära rätt mycket. För att manninte ska komma i ketos så krävs runt 2-400 kcal från kolhydrater beroende på individ. Detta är absolut ingen omöjlighet att nå med lchf som avrekommenderar ex frukt.

Vad skulle du säga om det övriga resonemanget?

Ja inte särskilt svårt att nå ketos med lchf men du måste nog försöka nå det dvs engagera dig för att nå ketogent tillstånd.

Sen resultatet jag posta tidigare: "changes in cerebral pH have not been observed in rats consuming a ketogenic diet, nor have changes been noted in blood pH in humans "

Resultatet kan bero på just din hypotes att ph't inte har ändrats pga kalk från skelettet men om det är så att din hypotes stämmer så krävs det ett långvarigt ketotillstånd som en vanlig person som äter lchf inte "riskerar" att hamna i samt att lchf-mat bidrar med mycket kalcium och d-vitamin som i sig förebygger benskörhet.
En ketodiet har visat sig mycket negativ för barn även om dom fått andra possitiva effekter också.

Jag är övertygad om att en som äter lchf inte behöver fundera på benskörhet.

Postad 24 September 2013 - 09:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
blir ägg och bacon till lunch idag bara för att jag börjat läsa den här tråden igen :)
har ätit alldeles för mycket godis och andra kolhydrater hela sommaren och hösten. Blir jag inte av med några kilon nu så stämmer jag er ;)

Postad 25 September 2013 - 11:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
dagen LCHF lunch. Köttfärs och vitkålgratäng

stekte köttfärs ihop med vitlök och kryddor. På slutet blandade jag i riven vitkål (ganska mycket) och lät det bryna några minuter. Blandade en skål med grädde,tomatpuré vitlök (igen) salt och peppar och lite sweet chilisås.

la köttäfärsblandningen i en ugnsfast form. Hällde över grädden och toppade med riven ost. Sen in i ugnen tills osten fått färg.
Till det serverade jag lite riven vitkål med balsamicovinäger på.
Blev mätt hur fort som helst på det. Riktigt gott var det.

Postad 25 September 2013 - 14:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4139 inlägg
  • 0

dagen LCHF lunch. Köttfärs och vitkålgratäng

stekte köttfärs ihop med vitlök och kryddor. På slutet blandade jag i riven vitkål (ganska mycket) och lät det bryna några minuter. Blandade en skål med grädde,tomatpuré vitlök (igen) salt och peppar och lite sweet chilisås.

la köttäfärsblandningen i en ugnsfast form. Hällde över grädden och toppade med riven ost. Sen in i ugnen tills osten fått färg.
Till det serverade jag lite riven vitkål med balsamicovinäger på.
Blev mätt hur fort som helst på det. Riktigt gott var det.

Vitkål innehåller ca 5% kolhydrat men det kanske är ok för LCHF:are? Har hört att vissa undviker morötter pga kolhydraterna. Morot innehåller ca 7% kolhydrat, så vart går gränsen? Jag pratade med en LCHF:are på jobbet och han sa det gick bra men han längtade efter en macka på morgonen. Ta en då, tyckte jag. Men nej, det går inte för sig. Vadå...en macka på morgonen och kolhydratfattigt resten av dan? Skulle inte det fungera lika bra?

Postad 25 September 2013 - 15:07

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Vanlig random lchf har 10% kh enligt förespråkare, enligt mig finns det inga regler utan man kan hur nyckel/lite man vill men är mAn diabetiker så kan 15 vs 5 vara en stor skillnad.

Postad 25 September 2013 - 15:12

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Vitkål innehåller ca 5% kolhydrat men det kanske är ok för LCHF:are? Har hört att vissa undviker morötter pga kolhydraterna. Morot innehåller ca 7% kolhydrat, så vart går gränsen? Jag pratade med en LCHF:are på jobbet och han sa det gick bra men han längtade efter en macka på morgonen. Ta en då, tyckte jag. Men nej, det går inte för sig. Vadå...en macka på morgonen och kolhydratfattigt resten av dan? Skulle inte det fungera lika bra?

Högst 5% kolhydrater av 100g födoämne brukar vara vanligt för LCHF

Postad 25 September 2013 - 15:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Jag är inte så strikt. Tänkte bara att ja skulle dra ner på kolhydraterna ett tag. Kommer fortfarande dricka öl på helgen till exempel :)

Är jag 100 strikt kommer jag tröttna efter 3 dagar

Högst 5% kolhydrater av 100g födoämne brukar vara vanligt för LCHF

5% av 100 g ? På 200g då, är det inte fortfarande 5% då? ;)

Postad 25 September 2013 - 15:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Jag är inte så strikt. Tänkte bara att ja skulle dra ner på kolhydraterna ett tag. Kommer fortfarande dricka öl på helgen till exempel :)

Är jag 100 strikt kommer jag tröttna efter 3 dagar

5% av 100 g ? På 200g då, är det inte fortfarande 5% då? ;)

självklart e det ju så ;-)

Jag drack mycket öl när jag körde LCHF, kunde tyvärr inte avstå det :-) men det gick bra ändå, gick ner 7kg på 4 veckor
Det jobbigaste var mina löprundor, energin tog slut väldigt fort de första veckorna men sedan gick det mycket bättre att löpa tyckte jag, men jag trodde jag skulle dö när man var helt slut efter 2km i början

Redigerat av fristil, 25 September 2013 - 15:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.