Dynaudio låter som ett bra val!Är på jakt efter nya högtalare till H80 som jag tycker saknar enbart lite gnutta power annars låter H80 väldigt rent för sitt pris. Hur som helst skall högtalarna få plats i en hylla och max mått jag kan få in i hyllan är 35cm utan att ta i kanten. Jag bor som sagt lite trångt och har inte plats med några stativ för tillfället och har då spanat in Dynaudio excite X14 eller Dali Ikon1. Dali är med eftersom jag har hört på högtalaren och gillar diskanten däremot tycker jag Hifiklubben vill ha lite för mycket för en högtalare som är utav en gammal modell. Priset för Dynaudio X14 tycker jag är perfekt däremot har jag aldrig riktigt hört så noggrant på Dynaudio och vet ej om det är värt sina pengar. Det finns även ett sista alternativ i form av Tannoy Precsision 6.1
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
61 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
66 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
99 998:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
99 998:- |
Postad 02 januari 2015 - 00:24
Postad 02 januari 2015 - 05:19
Är på jakt efter nya högtalare till H80 som jag tycker saknar enbart lite gnutta power annars låter H80 väldigt rent för sitt pris. Hur som helst skall högtalarna få plats i en hylla och max mått jag kan få in i hyllan är 35cm utan att ta i kanten. Jag bor som sagt lite trångt och har inte plats med några stativ för tillfället och har då spanat in Dynaudio excite X14 eller Dali Ikon1. Dali är med eftersom jag har hört på högtalaren och gillar diskanten däremot tycker jag Hifiklubben vill ha lite för mycket för en högtalare som är utav en gammal modell. Priset för Dynaudio X14 tycker jag är perfekt däremot har jag aldrig riktigt hört så noggrant på Dynaudio och vet ej om det är värt sina pengar. Det finns även ett sista alternativ i form av Tannoy Precsision 6.1
Hade också dragit hem ett par Dynaudio och lyssnat. Inte lyssnat på x14 men på x12 som lät löjligt bra för storleken och priset.
Postad 04 januari 2015 - 19:43
Hade också dragit hem ett par Dynaudio och lyssnat. Inte lyssnat på x14 men på x12 som lät löjligt bra för storleken och priset.
Är intresserad av X14 och kanske bytta till en lite finare högtalarkabel.
Ser att en av de butiker jag har till hands säljer Sonus Faber Toy för motsvarande ca 4k, den vita färgen som säljs ser sjukt snygg ut.
Postad 04 januari 2015 - 20:32
Jag gillar högtalare med bra botten och tycker dynaudio e bra på ta fram dom olika basgångarna samtidigt som dom
Låter lent å fint högre upp i registret.
Men alla har ju olika smak...
Högtalarkablar kan jag rekommendera nordost blue heaven. Dyra nya men brukar finnas beg för lite vettigare pengar.

Postad 04 januari 2015 - 20:47
/farbror p

Postad 04 januari 2015 - 20:48
Svårt men kul å köpa nya högtalare.
Jag gillar högtalare med bra botten och tycker dynaudio e bra på ta fram dom olika basgångarna samtidigt som dom
Låter lent å fint högre upp i registret.
Men alla har ju olika smak...
Högtalarkablar kan jag rekommendera nordost blue heaven. Dyra nya men brukar finnas beg för lite vettigare pengar.
Jag har Nordost 2flat idag med ett par Argon bananer och funderar att bytta till withe lightning eller något annat spännande vilket är en annan historia. Hade varit spännande att prova Toy högtalarna. Annars får jag väl vänta lite till för att slå till på x14 eller kan DM2/6 vara ett annat alternativ. Spanat lite på SA som gör bra högtalare för priset, fast jag tycker SA passar bättre ihop med Primare. Väldigt svårt. Så länge högtalaren är på åtminstonde 5 tum eller i samma storlek och är bra byggd så är inte bas monster något direkt prioriterat. Kör för tillfället med Boston Acoustic A25.
Tycker optiskt ger bättre ljud än USB på H80. Någon som vet varför det beror på.
Redigerat av Buddaz12, 04 januari 2015 - 20:53.
Postad 04 januari 2015 - 20:54
Hör och häpna, ni klarar er med vilken kvalitetskabel som helst. Ni sparar pengar och kan lägga det på saker som gör verklig skillnad och inte inbillad. Så, nuff said - Hegel tillverkar inte kablar så håll det utanför tråden.
/farbror p
Men dynaudio får man prata om men inte kablar eller vadå?
Trampa visst på en öm tå där ang kablar....
Postad 05 januari 2015 - 02:10
Passar på med att flika in en kommentar angående val av högtalare till Hegel.
Förutom då Dynaudio, tycker jag personligen att System Audio kan vara en bra kombo.
Ett lyft i både mellan och diskant registret. Det låter bara bättre ju högre man höjer ljudet. Helt underbart!
Det enda negativa som jag har märkt är att basen har stramats åt för mycket. Inte lika framträdande
som min gamla Rotel förstärkare lyckades förmedla.
Postad 05 januari 2015 - 08:31
Dynaudio spelar med ett stort ljud, och om inte lyssningsrummet är korrigerat så kan man få problem med vissa resonanser. Detta kan lätt höras i mid-basen. Visst kliar det i händerna när det kommer till leksaker, men den vettigaste investeringen jag gjort var att tänka över mitt rum. Min anläggning har aldrig låtit så pass bra som den gör nu, men det handlar om att det inte alls ekar hemma hos mig längre: mattor, absorbenter, gardiner.
Bor i en 2:a men är lite för feg för att vrida på ordentligt. Är väldigt glad i min senaste Hegel HD11 som också har lyft gaming på min PS4. Både förstärkare och DAC sätter fart på: racing och shooter-spelen. I min förra lägenhet så byttes Focus 140 ut mot DM 2/6 under någon vecka, och den mindre högtalaren passade nästan bättre till rummet.
Om min anläggning skulle bli kidnappad av utomjordingar imorgon tror jag inte att jag skulle lägga pengarna på ett par Focus 160 ändå, detta mot bakgrund av rutiner. Jag plockar inte ut ens hälften av vad mina Focus-högtalare klarar av, och detta har att göra med boende. Relationen mellan Hegel och Dynaudio handlar delvis om effekt, när man vrider över en viss nivå på förstärkaren så vaknar högtalarna på en ny nivå, men dessvärre riskerar man att väcka grannana också.
Postad 05 januari 2015 - 09:10
Ja farligt område :-) Var rädd om Hegel tråden för tusan!
Passar på med att flika in en kommentar angående val av högtalare till Hegel.
Förutom då Dynaudio, tycker jag personligen att System Audio kan vara en bra kombo.
Ett lyft i både mellan och diskant registret. Det låter bara bättre ju högre man höjer ljudet. Helt underbart!
Det enda negativa som jag har märkt är att basen har stramats åt för mycket. Inte lika framträdande
som min gamla Rotel förstärkare lyckades förmedla.
SA har en ny stativaren som jag tycker verkar intressant, Mantra 5. Jag har inte sett något pris men gissar runt 10 000kr.
För att återgå till Hegel så fick Hegel H160 en mycket fin recension i senaste Ljud & Bild. Någon som har testat DLNA funktionen i H160? Är lite nyfiken på den. Min NAS kan spela upp musik på valfri DLNA enhet via sin inbyggda programvara. Detta styrs av en gratis iOS-app.
Postad 07 januari 2015 - 12:18
Tänkte bli med Hegel jag med inom en snar framtid, frågan är bara vilken modell jag ska ha.
Har just nu tre olika kandidater som ligger i ungefär samma prisspann:
Begagnat har jag hittat en h200 för 12k samt en h100 för dryga 9k. Köper jag nytt blir det isf en h80.
Har siktet mest inställt på h200 pga den högre effekten, dac löser jag tillsvidare med en Pioneer N-50.
Men säg att jag missar h200, en begagnad h100 för 9 eller en ny h80 för 12, vilken ger mig mest bang for the buck som man säger

Högtalare i dagsläget är ett par B&W dm683 men dessa ska bytas mot ett par Dynaudio excite x38 lite längre fram när jag får råd.
Postad 07 januari 2015 - 12:43
Vägde fram och tillbaka mellan H100 och H200....men fick nästan 3 år nyare stärkare och sparade över 3k kr så det fällde avgörandet.
Klart att H200 e kraftfullare och har lite mer kontroll men tycker H100 driver mina Excite x16 stativare mycket bra...

Postad 08 januari 2015 - 07:47
Jag sitter grymt nöjd med min.
Postad 08 januari 2015 - 08:01
Här är ett nytt test av H160 från den 8/1 2015

http://www.ljudochbi...test/hegel-h160

Redigerat av Unregistered2294, 08 januari 2015 - 08:06.
Postad 08 januari 2015 - 12:09

Postad 13 januari 2015 - 00:27
rätt högtalare kan bero på att försteget är samma som h300?vet ej riktigt i fall det stämmer men det är det jag hört?
tror ni hegel h80 orkar driva ett par avance högtalare spek 4 ohm 89db?
Postad 13 januari 2015 - 08:37
angående hegel h200 som jag tycker är en mycket bra förstärkare, men tyckte hegel h80 spelade roligare med
rätt högtalare kan bero på att försteget är samma som h300?vet ej riktigt i fall det stämmer men det är det jag hört?
tror ni hegel h80 orkar driva ett par avance högtalare spek 4 ohm 89db?
Var hos min syster för ett tag sedan
Hemma hos dem har de ett par tyngre KEF högtalare från sent 80-tal med nedåtriktad bas. Dessa skall med fördel drivas med en kraftig förstärkare, men just nu tuffar de på med en NAD 3020i (2x20watt), det svänger om musiken, men givetvis finns inte baskontrollen där.
Jag har alltid varit en varm förespråkare av mkt effekt, men har på senare dagar börjat revidera mitt ställningstagande. Flertalet av trögare högtalare svarar många gånger bra på mkt effekt, men det är inte lösningen på allt. Det är sällan som en högtalare plockar ut mer än 50 riktiga watt förutsatt den drivs under normala förhållanden. Jag tillskriver nog enorma effektresurser som en typisk manlig förekommelse: det skall vara stort, tungt och gärna ryta.
Jag har prövat min Hegel H1 med flera olika högtalare, och jag har aldrig känt att den tappat orken, tvärtom. Förstärkaren har mer att ge än vad jag själv vågar vrida på. Den är specad till 2x120watt, men jag tror lätt att jag skulle klarat mig med en Hegel H80 idag.
Hur högt brukar du spela?
Hur stort är rummet?
Hur ser högtalarna ut?
Jag hade klarat mig med ett par Dynaudio x14 idag med tanke på att jag redan har en Velodyne-sub. Men å andra sidan månar jag om att inte störa mina grannar.
Redigerat av Glidtassen, 13 januari 2015 - 16:43.
Postad 13 januari 2015 - 11:57
Postad 13 januari 2015 - 16:42
Jag måste säga att flertalet av de medlemmar som jag sett i trådarna härute har så vitt jag vet varit män.
Frestelsen är överhängande att ta i från tårna när vi köper en förstärkare. Jag får alltid ta emot massor av kritik av min kompis för att jag fegar ur när det kommer till att vrida upp volymen. Men försök att själva föreställa er: Hegel H1 + Velodyne 1000i + Focus 140, det är lätt att få det att dåna redan klockan kvart i på volymratten

Även om min lägenhet brann ned imorgon så tror jag att jag skulle köpa samma märken igen, men kanske: Hegel H80, Excite X14 och kanske tom skippa subbasen

Efter att jag fick min första riktiga anställning när jag var yngre handlade allt om att bränna pengar på värre leksaker, utan att reflektera över vad jag egentligen behövde eller vad jag kunde utnyttja. Jag har fått Hegel H80 demad för mig på Ljudmakarn, och gillar den. Kanske min inbillning, men tycker att Hegels förstärkare har blivit lite piggare och snärtigare i ljudet?
Postad 13 januari 2015 - 18:17
Här håller jag med, tycker detta stämmer bra med mina intryck när vi jämförde H100 gentemot H200.Kanske min inbillning, men tycker att Hegels förstärkare har blivit lite piggare och snärtigare i ljudet?
Det var helt enkelt "roligare" att spela med H100 även om skillnaderna var små.
Jag är själv enormt nyfiken på H160.. Kommer dock inte att byta (än).
De pengarna finns det andra hål att stoppa dem i, plus att jag faktiskt har intalat mig själv om att jag sitter enormt nöjd med den "lilla" rigg jag har

Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 13 januari 2015 - 18:56.
Postad 13 januari 2015 - 21:21

Blev ett väldigt lyft jämfört med min Denon 3312, äntligen kan jag lira högt utan att det börjar låta illa och en reciever som nästan glöder

Tycker basen framförallt blev mkt bättre, inte lika boomig och odefinerad utan exakt och fast. Sen tycker jag övriga register höjt sig ett snäpp med, jävligt kul att lyssna på musik igen.
Sen är den för jävla läcker på stereobänken, "väldigt clean" vilket jag uppskattar
Postad 13 januari 2015 - 21:33
Grattis!
Bild?
Kameran är väl inte så het men ni får hålla till godo

Bifogad fil(er)
Postad 14 januari 2015 - 01:40

Har säkert blivit en och annan h100 ägare sedan den rejäla prissänkningen. Retligt nog köpte jag min en månad innan

Postad 14 januari 2015 - 08:19
Postad 14 januari 2015 - 08:50
Tror inte det, jag har löst detta genom att inte stänga av min H100Inte går det väl ställa in vilken källa hegel h100:n ska börja på när man slår på strömmen?

Använder iuf alltid bA då jag har en dac kopplat via xlr.
Postad 14 januari 2015 - 09:32

Postad 26 januari 2015 - 18:01
Jag går i uppgraderingstankar och skall byta ut min
Nad C390DD mot antingen en Hegel H160 eller en H300 nu i vår. Högtalarna som det skall spelas på är mina
Dali Epicon 2 som är en snäll last för förstärkaren.
Är verkligen "kär" i Hegels ljud och har bestämt mig för någon av de tidigare nämnda. Någon som spelat H160 och H300 sida vid sida och kan säga om H300 är värd 10 000:- till.
Fördelen med H160 som jag kan se är att den har ett nyare försteg och en inbyggd hörlursförstärkare. Köper jag H300 så kommer jag att köpa en separat hörlursförstärkare. Fördelen med H300 är 100W/kanal till och förmodligen en lugnare ljudbild på väldigt hög volym, men om det kommer att märkas på mina talare är jag tveksam till.
Jag skall givetvis testa de mot varandra men tänkte om det var någon som kunde dela med sig av sina erfarenheter innan jag lånar hem de båda.
Tacksam för alla svar.
Postad 27 januari 2015 - 21:35
Hallå kära Hegel och forum vänner.
Jag går i uppgraderingstankar och skall byta ut min
Nad C390DD mot antingen en Hegel H160 eller en H300 nu i vår. Högtalarna som det skall spelas på är mina
Dali Epicon 2 som är en snäll last för förstärkaren.
Är verkligen "kär" i Hegels ljud och har bestämt mig för någon av de tidigare nämnda. Någon som spelat H160 och H300 sida vid sida och kan säga om H300 är värd 10 000:- till.
Fördelen med H160 som jag kan se är att den har ett nyare försteg och en inbyggd hörlursförstärkare. Köper jag H300 så kommer jag att köpa en separat hörlursförstärkare. Fördelen med H300 är 100W/kanal till och förmodligen en lugnare ljudbild på väldigt hög volym, men om det kommer att märkas på mina talare är jag tveksam till.
Jag skall givetvis testa de mot varandra men tänkte om det var någon som kunde dela med sig av sina erfarenheter innan jag lånar hem de båda.
Tacksam för alla svar.
Har du läst det här testet? http://www.ljudochbi...test/hegel-h160 . Är ju en sektion där dom jämför den mot H300. Har själv inte hört H160 så jag kan tyvärr inte bidra med några egna erfarenheter.
Postad 27 januari 2015 - 23:58
Har du läst det här testet? http://www.ljudochbi...test/hegel-h160 . Är ju en sektion där dom jämför den mot H300. Har själv inte hört H160 så jag kan tyvärr inte bidra med några egna erfarenheter.
Lite off topic:
Såg dina bilder i ditt galleri. Vart har du fått tag på tavlan som liknar en snöleopard. Sjukt fin bild.
Så som jag ser det är H160 mer som en storebror till H80 fast med samma dac chip som HD12. H80 använder HD11:s dac chip. På min H80 tycker jag den Optiska ingången är flera gånger bättre än USB. Själv inte heller hört H160, däremot tycker jag nypriset för H300 är allt för högt.
Postad 28 januari 2015 - 22:41
Lite off topic:
Såg dina bilder i ditt galleri. Vart har du fått tag på tavlan som liknar en snöleopard. Sjukt fin bild.
Så som jag ser det är H160 mer som en storebror till H80 fast med samma dac chip som HD12. H80 använder HD11:s dac chip. På min H80 tycker jag den Optiska ingången är flera gånger bättre än USB. Själv inte heller hört H160, däremot tycker jag nypriset för H300 är allt för högt.
Tack! Är själv väldigt nöjd med hur dom blev. Själva tavlan kommer from Sound of Science och motivet har jag hittat på nätet. Va rätt länge sen jag hittade bilden, men kan leta upp länken om du vill ha den.
*Edit*
Hittade bilden: http://farm9.staticf...85873bba7_o.jpg
Redigerat av Jacke89, 28 januari 2015 - 22:46.
Postad 07 februari 2015 - 13:49
Har haft H300 och H160 på hemlån och spelat på mina Dali Epicon 2.
Båda två är bättre än min Nad C390DD. H160 är enligt mitt tycke "roligare" än H300. Den låter piggare, rappare än H300, kanske har det med den nya digitalprocessorn, försteget att göra? Båda två skapar en fantastiskt lugn ljudbild, grymt svärta med en fantastisk topp. Basen är torr och hård, precis som jag vill ha de. Naden låter större i basen men det beror på att den inte är lika definierad, torr och hård. Gillar verkligen Hegels baskaraktär : ) .
Det stora + med H160 är att den har en kalasbra hörlursförstärkare vilket gör att en sådan inte behöver inhandlas i första taget, nya lurar kan lura runt hörnet senare i höst/vinter. Men mina nuvarande hörlurar,
B&W P7 lät makalöst bra med H160.
Men det är bestämt nu, efter utlandsresan nu i vår så skall en H160 inhandlas! Ni som funderar mellan H160 och H300 och inte har de absolut mest tungdrivna högtalarna så rekommenderar jag H160, 10 papp mindre och roligare, alertare/piggare. Bra jobbat Hegel 👍
Postad 08 februari 2015 - 16:52

Postad 08 februari 2015 - 19:26
No clue.. ?Hej alla Hegelvänner! Har en kunskapslucka som behöver fyllas! Jag har en H80 och en Hd12'a och när jag håller in playknappen på fjärrens undre dac/computer del så efter några sekunder står det "r 1.0" på displayen. Trycker jag sen på låtvalsknapparna så växlar det till "P.A". Detta gäller för båda, det enda är att på H80'in visas dubbel info. En till höger och en till vänster. Det tycks inte hända något med ljudet utan bara total härdsmälta i mitt huvud då jag inte fattar vad det betyder! Så om det är någon vänlig själ där ute som vill upplysa mig om detta fenomen så skulle jag bli väldigt tacksam.
Men även jag väntar ivrigt på vettigt svar

Postad 08 februari 2015 - 20:02
Postad 08 februari 2015 - 20:18
Använder dock inte en Hegel-dac.. än..

Postad 08 februari 2015 - 20:29

Postad 08 februari 2015 - 20:33
Jag har inte provat & orkar inte prova nu.. Starta dator å mecka.. Nä.
Min display på H100 lyser med angiven volym. Jämt.
Postad 09 februari 2015 - 08:35
Hej alla Hegelvänner! Har en kunskapslucka som behöver fyllas! Jag har en H80 och en Hd12'a och när jag håller in playknappen på fjärrens undre dac/computer del så efter några sekunder står det "r 1.0" på displayen. Trycker jag sen på låtvalsknapparna så växlar det till "P.A". Detta gäller för båda, det enda är att på H80'in visas dubbel info. En till höger och en till vänster. Det tycks inte hända något med ljudet utan bara total härdsmälta i mitt huvud då jag inte fattar vad det betyder! Så om det är någon vänlig själ där ute som vill upplysa mig om detta fenomen så skulle jag bli väldigt tacksam.
Gissar att "r. 1.0" står för mjukvaruversion.
Postad 09 februari 2015 - 09:24
Postad 10 februari 2015 - 02:04
men jag är även riktigt sugen på Krell S-300i men då saknar man ju Dac & hörlursförstärkare. kostar ca lika mycket som H160.
synd att det inte finns någon butik i norrland som har krell hemma för lyssning.
Postad 16 februari 2015 - 18:30
Undrar om andra som har H80 om de upplever samma sak som jag, att optiskt låter bättre än USB. Tycker optiskt har mjukare och lite mer rakare ljud medan USB låter lite annorlunda. Använder QED i optiskt och USB och sedan tycker jag H80 kunde ha haft lite mer bett i sig.
Funderar även på ett byte till följande, T+A powerplant, Bladelius Tyr eller Electrocompaniet ECI 5mk2 med HD12 skulle kunna vara ett bättre alternativ eller kanske go all in på en Hegel H300. Är ett sommar projekt där jag har satt max tak till 30k.
Redigerat av Buddaz12, 16 februari 2015 - 18:33.
Postad 16 februari 2015 - 21:08
Ha ha ha! Jag drog fram min gamla Yamaha As-1000 som jag hade innan min H80 för jag delar eller snarare delade din uppfattning av Hegeln. Ååå fy fan, vad det lät illa gentemot H80. Jag hade även Hd12 i yaman men det lät fullständigt skit det också!! Ja vad säger man? "Låt detta bli en lärdom Mr Floyd, så kanske du sover bättre på nätterna!" Fast håller med om att optisk har ett riktigt trevligt ljud och även att det inte skulle skada med lite mer bett i botten...
Postad 16 februari 2015 - 21:38
Ha ha ha! Jag drog fram min gamla Yamaha As-1000 som jag hade innan min H80 för jag delar eller snarare delade din uppfattning av Hegeln. Ååå fy fan, vad det lät illa gentemot H80. Jag hade även Hd12 i yaman men det lät fullständigt skit det också!! Ja vad säger man? "Låt detta bli en lärdom Mr Floyd, så kanske du sover bättre på nätterna!" Fast håller med om att optisk har ett riktigt trevligt ljud och även att det inte skulle skada med lite mer bett i botten...
Tänker mig ett nytt projekt inför/efter sommaren och är lite osäker på var det hela leder fram till. Vill nog ha en extern dac och förstärkare, kanske en HD12 med T+A powerplant eller helt norsk fast i form av Electrocompaniet istället för Hegel. Kör optiskt till tv och USB till datorn. Tänker febrilt eftersom jag har sett att electrocompaniet används till KEF.
Postad 16 februari 2015 - 21:51
Har inte erfarenhet av Elco men hd12an om du undrar, skiljer sig inte så värst mycke från den inbygda dacen i h80. Lite mer botten, lite mer luft, aningen bredare. Kanske inte värt 9000 plus xlr. Så mycket mer blir det inte i förbättring. Inte värt dom pengarna, utan bättre spara dom och lägga 25k på en tyngre stärkare.. Vad jag menar är det jag gav för H80, Hd12, och xlr ihop. ca 25k.
Redigerat av Mr Floyd Pink, 16 februari 2015 - 22:14.
Postad 16 februari 2015 - 22:13
Har inte erfarenhet av Elco men hd12an om du undrar, skiljer sig inte så värst mycke från den inbygda dacen i h80. Lite mer botten, lite mer luft, aningen bredare. Kanske inte värt 9000 plus xlr. Så mycket mer blir det inte i förbättring. Inte värt dom pengarna, utan bättre spara dom och lägga 25k på en tyngre stärkare..
T+A som jag är ute efter kostar 23k medan modellerna från Electrocompaniet som jag kan tänka mig landar på mellan 20-29k beroende på modell. Bra då vet jag det. Då blir det kanske en annan DAC istället.
Postad 16 februari 2015 - 22:42
Ja gillar man inte Hegels ljud kanske man ska testa annat. Gillar Hegelns ljud fast i mitt fall med SA Mantra känns det verkligen som det skulle behövas mer kraft då jag måste upp på en ganska hög volym innan det knyter ihop sig riktigt och blir bra. Rummet jag har är 25kvm, högtalarna står nästan 4m ifrån varandra och jag sitter 3,5m ifrån dom. Själv är jag dock inne på en H300, Bladelius, Musical Fidelity eller rent av en H160. Har inte hört 160 än heller så vet inte hur den låter. Är ju inte beroende av en inbyggd dac heller när jag har Hd12 så jag skulle kunna köpa en stärkare utan dac. Men det får vänta till sommaren för nu tillåter inte plånboken mer på ett tag..
Postad 16 februari 2015 - 22:58
Ja gillar man inte Hegels ljud kanske man ska testa annat. Gillar Hegelns ljud fast i mitt fall med SA Mantra känns det verkligen som det skulle behövas mer kraft då jag måste upp på en ganska hög volym innan det knyter ihop sig riktigt och blir bra. Rummet jag har är 25kvm, högtalarna står nästan 4m ifrån varandra och jag sitter 3,5m ifrån dom. Själv är jag dock inne på en H300, Bladelius, Musical Fidelity eller rent av en H160. Har inte hört 160 än heller så vet inte hur den låter. Är ju inte beroende av en inbyggd dac heller när jag har Hd12 så jag skulle kunna köpa en stärkare utan dac. Men det får vänta till sommaren för nu tillåter inte plånboken mer på ett tag..
Tittar lite på bilderna för musical fidelity och jag blir skeptisk och har kollat på annat istället. Använder mig av ett par Kef R100, högtalarna låter väldigt bra medan förstärkaren känns fel till högtalarna. Skall jag gå mot en h300 då känner jag som sådan att varför inte slanta upp lite till och så får jag istället en Luxman. Många beslut, tittat på en hel del alternativ. Kanske även plinius som ser väldigt grym ut. Får tänka lite till.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar