Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 13 April 2011 - 16:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
2 gånger i veckan håller inte jag med om, jag får bättre tillväxt med en gång, kommer ihåg när man bara hade tränat 3-4 år och man körde biceps 2 gånger med 16 set varje gång och fick inte mer än pump, nu får jag vrååålpump och kan inte röra mig med 6-8 set, och ökar i styrka nästan till varje pass
Du kanske körde för hårt, 16 set var kanske för mycket. Det jag sagt har jag känt till ett tag men fick det mer bekräftat i helgen på föreläsningen jag var på där dom hade studier som backa upp det som sades om maximal muskelutveckling. Fler pass = mer muskler.
Postad 13 April 2011 - 16:48
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Du kanske körde för hårt, 16 set var kanske för mycket.
Det jag sagt har jag känt till ett tag men fick det mer bekräftat i helgen på föreläsningen jag var på där dom hade studier som backa upp det som sades om maximal muskelutveckling. Fler pass = mer muskler.
Man ska alltså träna lite lätt ett par gånger i veckan?
Postad 13 April 2011 - 17:05
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Nja inte lätt...men inte köra totalslut varje gång, 100 pass på ett år är bättre än 50/år (52 veckor på ett år), får du in 150 pass på ett år så kan det vara ännu bättre, kör man för hårt hinner inte kroppen att återhämta sig därför kör man med måtta, jag kan inte ge några direkt mått på vad måtta är för jag fick inte själv nåt svar när jag fråga. Men känslan att man är helt slut i muskeln när man lämnar gymmet (vilket är en känsla jag ofta har) är too much, spara på krafterna och kör igen inom några dagar. Dom visa ett diagram där man fick se en kurva där 75% träning gav betydligt snabbare återhämtning än 100% och gav då tillfälle att köra igen en 75%are inom några dagar medans 100%aren var tvungen att vila betydligt längre. Kommer inte ihåg procent-siffrorna exakt men nåt åt det hållet var det. Poängen är den att gå miste om dom där 25 men vinna ytterligare 75 efter nån dag eller två vinner man på i längden.
Postad 13 April 2011 - 20:07
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Kolla hur jag kör. 8-10 set per muskel 2 ggr/vecka. 2-3 övningar. 10 reps per set med samma vikt, vila mellan 30-60 sekunder. Når failure 0-2 set per vecka, men ligger nära några set till. Funkar toppen
Postad 13 April 2011 - 20:23
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Som sagt, det blir stabilare oxå sen när du börjar öka vikterna.
Rodden du kör kanske räcker. Latsen drar armarna ner-bakåt, du får experimentera med olika grepp, bredd och vinkel. Finns vissa, ganska udda, maskiner som tränar latsen, man pressar med armbågarna/överarmarna, finns på vissa SATS.
Jo, kör ju 15kg nu och det är inte mycket vingel nu. Men när man var på 10 och 12.5 så var det vingel. Är ju skitsvag i latsdrag, 40-45kg är max för mig, 3x8. Sista settet latsdrag så körde jag 35kg :S
Postad 13 April 2011 - 20:48
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jo, kör ju 15kg nu och det är inte mycket vingel nu. Men när man var på 10 och 12.5 så var det vingel.
Är ju skitsvag i latsdrag, 40-45kg är max för mig, 3x8. Sista settet latsdrag så körde jag 35kg :S
Alla måste börja nånstans, se till att göra övningen rätt (bra kontroll och försök hitta känsla) så kommer du se resultat, även på "låga" vikter. Sikta på högre repantal 12st eller nåt. Att stressa med att försöka höja kommer alltid göra så att du kör för tungt vilket leder till skador och dålig muskeltillväxt. Försök fokusera på latsen och överarmens rörelse, skit i stången, många fokuserar på att stången ska ner "no matter what", tar i med allt som finns, krampar armarna, allt jobbar förutom latsen. Nån som sett brudar köra latsdrag? Dom är så rädda att lasta på vikt så dom kör extremt lätt och när latsen gjort sin ROM så roterar dom axlarna så armbågarna börjar peka bakåt så stången åker ner 5cm till
Postad 13 April 2011 - 20:54
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Alla måste börja nånstans, se till att göra övningen rätt (bra kontroll och försök hitta känsla) så kommer du se resultat, även på "låga" vikter. Sikta på högre repantal 12st eller nåt. Att stressa med att försöka höja kommer alltid göra så att du kör för tungt vilket leder till skador och dålig muskeltillväxt. Försök fokusera på latsen och överarmens rörelse, skit i stången, många fokuserar på att stången ska ner "no matter what", tar i med allt som finns, krampar armarna, allt jobbar förutom latsen.
Nån som sett brudar köra latsdrag? Dom är så rädda att lasta på vikt så dom kör extremt lätt och när latsen gjort sin ROM så roterar dom axlarna så armbågarna börjar peka bakåt så stången åker ner 5cm till 
Jo, man börjar ju någonstans. Men tycker mig inte ha ökat något i rygg sen jag började träna, sorgligt nog. Har dock inte haft så mycket fokus på det. Högre repantal kan jag testa med, men brukar ju få nästan kramp i armarna redan vid 6-7 reps. Men kan tänka på det nästa gång, att det är armbågarna som ska röra sig och på så sätt koppla bort stångens rörelse. Så brukar jag tänka i t.ex. bänkpress.
Postad 13 April 2011 - 21:04
npds
-
npds
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
När jag tränar rygg så använder jag dragremmar för då använder jag biceps och underarmar mindre och jag brukar tänka att jag ska dra stången eller handtaget nedåt eller imot mig med armbågarna istället får med händerna.
Postad 13 April 2011 - 21:08
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
När jag tränar rygg så använder jag dragremmar för då använder jag biceps och underarmar mindre och jag brukar tänka att jag ska dra stången eller handtaget nedåt eller imot mig med armbågarna istället får med händerna.
Jag använder också dragremmar men det hjälper inte så mycket i dom övningarna tycker jag. I t.ex. marklyft så hjälper dom otroligt mycket och jag brukar vara röd och nästan skinnflådd runt handlederna då.
Postad 13 April 2011 - 21:08
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Högre repantal kan jag testa med, men brukar ju få nästan kramp i armarna redan vid 6-7 reps.
Har du provat andra stänger som tex:   Kanske bättre för armarna. Jag tycker det smala är lättare.
Postad 13 April 2011 - 21:13
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Har du provat andra stänger som tex:

Kanske bättre för armarna. Jag tycker det smala är lättare.
Den övre finns, men inte testat den till denna övning. Brukade köra rodd med den förut. Det på nedre bilden är den jag använder, sedan en rak stång också. Brukade köra rodd med den smala också. Tjejen på bilden är väldigt lik en som brukar vara och träna på mitt gym. Bara att hon på bilden har naturligare bröst
Postad 13 April 2011 - 21:33
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Bestämde mig idag inför benträningen att testa djupa knäböjar istället för sk hockeyböjar (90 grader), då jag har fått lite ont i mitt högra knä på sistone.
Så jag sänkte från 110kg till 80kg och körde 4x12 helt utan problem, kändes ingenting i knäet vilket var skönt.
Var dock lite skum känsla i början då det kändes som man typ bara hade stången på axlarna eller nåt.
Dock märktes det när jag skulle köra utfall övningen efter, vilket knappt gick att genomföra  Nu har man en stor sten på baksidan av vardera lår känns det som.
Nä, detta gav mig ordentligt med mersmak.
Postad 13 April 2011 - 22:23
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Du bör köra samma muskelgrupp minst 2ggr i veckan för att få maximal tillväxt.
Ronnie Coleman kör väl bara varje muskelgrupp en gång i veckan?
Postad 13 April 2011 - 22:39
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Bestämde mig idag inför benträningen att testa djupa knäböjar istället för sk hockeyböjar (90 grader), då jag har fått lite ont i mitt högra knä på sistone. Så jag sänkte från 110kg till 80kg och körde 4x12 helt utan problem, kändes ingenting i knäet vilket var skönt. Var dock lite skum känsla i början då det kändes som man typ bara hade stången på axlarna eller nåt. Dock märktes det när jag skulle köra utfall övningen efter, vilket knappt gick att genomföra Nu har man en stor sten på baksidan av vardera lår känns det som.
Nä, detta gav mig ordentligt med mersmak.
jag testade lite knäböj förut idag, dock bara för att se hur det var, använde den där krokiga stången samt 5kg vikt tror jag. visste egentligen inte hur man gör eller vad man ska använda, men jag höll den stången ungefär vid nyckelbenen, alltså på framsidan kroppen.. rätt eller fel? sen gick jag ner på huk så långt jag kunde, fötterna i samma bredd som axlarna kanske lite bredare.. hur verkar det? hur som helst gillade jag den övningen rätt mycket,, tar den både fram och baksida lår eller?
Postad 13 April 2011 - 22:46
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Möjligt. jag testade lite knäböj förut idag, dock bara för att se hur det var, använde den där krokiga stången samt 5kg vikt tror jag. visste egentligen inte hur man gör eller vad man ska använda, men jag höll den stången ungefär vid nyckelbenen, alltså på framsidan kroppen.. rätt eller fel?
sen gick jag ner på huk så långt jag kunde, fötterna i samma bredd som axlarna kanske lite bredare..
hur verkar det? hur som helst gillade jag den övningen rätt mycket,, tar den både fram och baksida lår eller?
Det kallas för frontböj, den aktiverar fram och baksida lår samt rumpan men med mycket mer fokus på framsida lår om man jämför med vanliga böj.
Postad 13 April 2011 - 23:04
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Möjligt.
Det kallas för frontböj, den aktiverar fram och baksida lår samt rumpan men med mycket mer fokus på framsida lår om man jämför med vanliga böj.
och vanliga böj är när man har stången bakom huvet eller? ska man lägga stången på axlarna då ? verkar jobbigt att få dit stången om man kör mer än typ 20kg
Postad 14 April 2011 - 00:17
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
och vanliga böj är när man har stången bakom huvet eller? ska man lägga stången på axlarna då ? verkar jobbigt att få dit stången om man kör mer än typ 20kg 
Du får lägga stången på ställningen som man använder vid bänkpress och höja upp den
Postad 14 April 2011 - 06:52
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ja det stämmer. Ett vanligt och bra eller kanske bästa greppet är:  Bra övning, ett bra sätt att träna på hållningen och få in teknik och balans... ...men ändå svår för en erfaren byggare att träna med tunga vikter, tungt för axlarna och inte lika effektiv som vanliga böj. Ett grymt klipp på tunga knäböj http://www.youtube.c...h?v=DjtVvYk1HWw
Postad 14 April 2011 - 07:11
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det finns ju en annan variant på frontböj också, som de kör i OL: http://www.exrx.net/...FrontSquat.htmlOch visst kan man köra tungt i frontböj som byggare, Ronnie Coleman gör ju 4-5 reps på 260 kg i The Unbelievable  Den filmen gör verkligen skäl för namnet!
Postad 14 April 2011 - 07:20
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har bara testat bakom huvudet och då är det lite obekvämt med 55kg tycker jag
Aldrig testat frampå sådär, men det ser tungt och ännu obekvämare ut.
Postad 14 April 2011 - 07:36
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det finns ju en annan variant på frontböj också, som de kör i OL:
Det greppet har jag aldrig tyckt om, svårare balans och asträngande för handleder men det är jag det  Och visst kan man köra tungt i frontböj som byggare, Ronnie Coleman gör ju 4-5 reps på 260 kg i The Unbelievable Den filmen gör verkligen skäl för namnet!
Jo det har du rätt i, jag pratar om egen erfarenhet, svårt att köra tungt i front, mina armar viker sig när jag är uppe på höga vikter. Det andra greppet är nog bättre då.
Postad 14 April 2011 - 09:34
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
de greppet som tjejen hade på bilden såg sjukt jobbigt ut. vilar bara stången på överarmarna typ som står rätt ut, måste bli en jäkla påfrestning för axlarna.
blir det inte lite samma som att ta en hantel eller tyngd och föra den frammåt och uppåt framför kroppen, samma muskel som måste arbeta?
varför är just det bra vid knäböj?
Postad 14 April 2011 - 09:48
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
de greppet som tjejen hade på bilden såg sjukt jobbigt ut. vilar bara stången på överarmarna typ som står rätt ut, måste bli en jäkla påfrestning för axlarna.
blir det inte lite samma som att ta en hantel eller tyngd och föra den frammåt och uppåt framför kroppen, samma muskel som måste arbeta?
Påfrestningen är ingen fara och greppet är stabilt och inte så tungt som det ser ut men när du är uppe på tunga vikter är det lätt att armarna börjar sjunka nedåt, då är det andra greppet som kamui posta bättre men jag tyckte att det var ganska oskönt och instabilare, det var för 5-6 år sen då jag var mindre skillad så mitt omdöme kan vara bristfällig. Prova själv dom olika greppen, greppet med tjejen vilar inte stången direkt på armarna utan på axelleden, där är man betydligt starkare. varför är just det bra vid knäböj?
Frontböj heter övningen och främre delta är inte så aktiverad som man kan tro, stången vilar på övre bröst och runt Akromion, deltoideus stabiliserar och håller stång på plats men är det tungt kan armarna lätt börja sjunka. EDIT: Kolla precis noga på bilden på tjejen, hon gör fel och så kör hon i smith.
Redigerat av Lactoferrin, 14 April 2011 - 09:50.
Postad 14 April 2011 - 09:56
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Postad 14 April 2011 - 10:00
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Och visst kan man köra tungt i frontböj som byggare, Ronnie Coleman gör ju 4-5 reps på 260 kg i The Unbelievable Den filmen gör verkligen skäl för namnet!
Det var faktiskt väldigt länge sen jag såg nån köra frontböj men hitta lite feta bilder på tunga fronböjar nu när jag googla på frontböj och med det greppet du nämnde.
Postad 14 April 2011 - 12:34
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Nu börjar überdeffen för mig och jag undrar om ni har några goda tips på maträtter där man bara äter protein? Jag menar, köttfärssås utan spaghetti är inte särskilt nice... Helt kött då jag inte är särskilt förtjust i fisk. Sallad + kött funkar bra! Har ni något att rekommendera?
Jag ska nämligen ta bort kolhydrater helt och försöka hålla det i en månad.
Postad 14 April 2011 - 13:37
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Fläskkarré har börjat komma ut i butikerna igen färdigkryddade eller marinerade, kör på sånt och grönsaker med bea, aioli eller nåt.
Köttfärssås kan man alltid göra på olika sätt, blanda i en massa gott som fetaost, grädde, bacon så behövs ingen pasta.
Ät ost, både hård och färskost (kvarg).
Du kan säkert hitta en massa recept på nätet, jag är ganska dålig på att komma på varierande maträtter.
Postad 14 April 2011 - 13:54
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det greppet har jag aldrig tyckt om, svårare balans och asträngande för handleder men det är jag det 
Jo det har du rätt i, jag pratar om egen erfarenhet, svårt att köra tungt i front, mina armar viker sig när jag är uppe på höga vikter. Det andra greppet är nog bättre då.
Jag fixar inte heller det greppet tyvärr, men det hade varit bra om man gjorde det för det är ännu mer oförlåtande än det med korsade armar.
Postad 14 April 2011 - 14:23
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Körde bröst idag.
10 reps på 40kg i bänk
Sedan 2x8 på 42.5
Lutande körde jag 10 reps på 32.5 sedan 2x8 på 35.
Hantelpress så körde jag 12 reps på 15kg sedan 2x8 på 17.5
Lutande blev det som vanligt 3x10 12.5kg
Ökning på allt utom lutande bänk. Bra bröstpass idag 
Bröst är en av muskelgrupperna jag tränar två gånger i veckan (tillsammans med triceps och axlar) men bröst är verkligen det jag märker att jag ökar mest i. Medan jag har ökat massor på bröst har jag stått mer eller mindre stilla tycker jag på triceps.
Postad 14 April 2011 - 14:27
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Bröst är en av muskelgrupperna jag tränar två gånger i veckan (tillsammans med triceps och axlar) men bröst är verkligen det jag märker att jag ökar mest i. Medan jag har ökat massor på bröst har jag stått mer eller mindre stilla tycker jag på triceps.
Du kan ju testa köra triceps separat eller med nån annan grupp så kanske den ger med sig.
Postad 14 April 2011 - 14:36
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Du kan ju testa köra triceps separat eller med nån annan grupp så kanske den ger med sig.
Bra idé. Kan testa flytta den till annat pass.
Postad 14 April 2011 - 16:43
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Bänkpress är den övning jag ökar mest i (varje gång jag börjar om träna  ), antagligen av den enkla anledningen att tekniken och därmed balansen snabbt blir bättre och alltså kan jag få ut mer av övningen. Men det kan ju vara det att man faktiskt blir snabbt starkare där också.
Ben generellt brukar jag också öka rätt snabbt i, men där känns det som att det snarare är syratålighet än något annat (maxar aldrig ben).
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 14 April 2011 - 16:44.
Postad 14 April 2011 - 16:50
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jo, har ökat både styrka (klarar mer på gymmet) och volym. Visst, mina manboobs kvarstår ju men nu har man lite styrka där bakom. Dom flesta i min ålder och storlek (som inte gymmat förr) skulle t.ex. aldrig klara dom 17.5 i hantelpress jag körde på idag. Och det är man ju nöjd över
Postad 14 April 2011 - 17:18
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Inspirerande tråd!!
Kört tricepts smo f*n idag, detta på en diet på under 60g kolhydrater....ingen pump....men härligt ändå!
Keep on training ererybody!
Postad 14 April 2011 - 17:44
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Tänkte börja med benböj, något jag bör tänka på? jag har ingen vän som kör det och ingen på gymmet har jag sätt köra den övningne.
Postad 14 April 2011 - 18:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Tänkte börja med benböj, något jag bör tänka på? jag har ingen vän som kör det och ingen på gymmet har jag sätt köra den övningne.
Här är ett ganska bra klipp: http://www.youtube.c...feature=relatedLägg märke till att stång går hela tiden i en rak linje ner och upp, inga kurvor. Viktigt att stången ligger på mjukdelarna och inte trycker mot några ben eller nacke. Ha bra stabilitet i överkroppen (att du känner att du hanterar stången, du känner att du skulle kunna ha den där länge utan att sjunka ihop). Axelbrett eller mer med fötterna, tårna ska peka åt samma håll som knäna går. Försök ha ett bra flyt i rörelsen. Ha blicken framåt eller högre. Nåt jag glömt? Jag brukar inte stanna och låsa knäna som killen gör i övre läget, brukar vända direkt eventuellt stanna lite i nedre, ger skön pump. Man kan även köra med fötterna smalt, såg en kille en gång som körde snygga ATG med fötterna ihop, tror han körde på 80kg eller nåt. Fötterna isär gör det lättare att gå djupare, vänd innan korsryggen böjer sig.
Postad 14 April 2011 - 19:00
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Ja det stämmer.
Ett vanligt och bra eller kanske bästa greppet är:

Bra övning, ett bra sätt att träna på hållningen och få in teknik och balans...
...men ändå svår för en erfaren byggare att träna med tunga vikter, tungt för axlarna och inte lika effektiv som vanliga böj.
Ett grymt klipp på tunga knäböj  http://www.youtube.c...h?v=DjtVvYk1HWw
I brottar träningen körde vi en variant på denna. Fast då vilar stången i armvecken och man har lite lätt böjda knän och sen svankar man och fäller överkroppen framåt och upp igen. Vet inte om det bygger någe muskler men man det är bra för bakåt kast man blir explosiv.
Postad 14 April 2011 - 19:36
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
I brottar träningen körde vi en variant på denna. Fast då vilar stången i armvecken och man har lite lätt böjda knän och sen svankar man och fäller överkroppen framåt och upp igen. Vet inte om det bygger någe muskler men man det är bra för bakåt kast man blir explosiv.
Menar du zercher squats eller deadlift? http://www.youtube.c...h?v=U2OKweR-N-g Den brutalaste övningen som finns IMO. Kör dock inte den i byggarsyfte, men för att bygga styrka i lyft är den helt sjuk. (Har också brottats  )
Postad 14 April 2011 - 19:49
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Menar du zercher squats eller deadlift? http://www.youtube.c...h?v=U2OKweR-N-g Den brutalaste övningen som finns IMO. Kör dock inte den i byggarsyfte, men för att bygga styrka i lyft är den helt sjuk.
(Har också brottats )
Den med som du länka till. Sen en som du bara fäller ner med överkroppen men stången håller du som i länken med lite lätt böjda ben så den tar rätt hårt på rygg och bål. Kan den heta Crazylift ? Men har man kass rygg skall man inte ge sig på denna.
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 14 April 2011 - 19:51.
Postad 14 April 2011 - 21:45
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Den med som du länka till. Sen en som du bara fäller ner med överkroppen men stången håller du som i länken med lite lätt böjda ben så den tar rätt hårt på rygg och bål. Kan den heta Crazylift ? Men har man kass rygg skall man inte ge sig på denna.
Ah, jag vet vilken du menar men har inget namn på den. Inget jag körde någon gång eftersom jag inte vågade
Postad 14 April 2011 - 22:33
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Ja. Men med grymma anlag, enorm styrka, lång träningserfarenhet och ett prepp-konto värdigt en normal årslön är det svårt att jämföra sig med honom.
Postad 15 April 2011 - 07:07
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Ah crap, lite OT, men, har alltid tränat och sprungit och.. hade precis en jäääääättejobbig motgång, blåst
sönder knät på jobbet, måste opereras.
Knän är ju så stimmigt jobbiga när de krånglar har man sett, någon som har förslag på hur man håller formen?
Simma är ju det bästa ur belastningsyn punkt, men, tar ju ett tag innan jag får utsätta knät för vatten tydligen.
Suck, där rök den sommarn.. :}
Postad 15 April 2011 - 07:38
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ah crap, lite OT, men, har alltid tränat och sprungit och.. hade precis en jäääääättejobbig motgång, blåst sönder knät på jobbet, måste opereras.
Knän är ju så stimmigt jobbiga när de krånglar har man sett, någon som har förslag på hur man håller formen?
Simma är ju det bästa ur belastningsyn punkt, men, tar ju ett tag innan jag får utsätta knät för vatten tydligen.
Suck, där rök den sommarn.. :}
Vad är det för form du vill behålla? Din överkropp funkar väl fortfarande, bara att pumpa på.
Postad 15 April 2011 - 07:53
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Vad är det för form du vill behålla?
Din överkropp funkar väl fortfarande, bara att pumpa på.
Har en kompis som skadat foten rätt så rejält och går på kryckor. Han var och gymmade igår. Helt rätt inställning. Har man gjort illa t.ex. foten så behöver man ju inte träna något som involverar den, bara att köra på med annat
Redigerat av Ala_95, 15 April 2011 - 07:54.
Postad 15 April 2011 - 08:54
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
angående skador så har det funkat ganska bra att träna med min brutna tå.
drömde faktiskt inatt att jag inte klarade en enda repetision i bänkpressen på den tyngden som jag tränar med, lite skrämmande så nu måste jag åka dit och testa så det inte stämmer
Postad 15 April 2011 - 09:04
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
angående skador så har det funkat ganska bra att träna med min brutna tå.
drömde faktiskt inatt att jag inte klarade en enda repetision i bänkpressen på den tyngden som jag tränar med, lite skrämmande så nu måste jag åka dit och testa så det inte stämmer 
Vilken mardröm!  Blir inget gym för mig idag. Pumpade näsblod som en stucken gris i morse. Har känt i flera dagar att en förkylning är på gång.
Postad 15 April 2011 - 11:20
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
bänkpressen går dåligt alltså, blir helt slut i överarmarna.
måste gra fel för det kan inte vara normalt att inte orka mer än 3x10 på 30kg väl?
har testat smalare grapp, bredare, tummen på samma sida som resten av fingrarna, stången uppe vid halsen, stången vid brösten.
ingenting verkar hjälpa.
är det bara att pumpa på med 30kg och förhoppningsvis bli starkare i framtiden, eller finns det ytterligare knep jag kan göra för att underlätta ?
sen en grej till, värmde upp på löpbandet, det var så gött så det blev ca 20min där , spelar det någon roll om jag tar lite kontitionsträning innan eller efter styrkepasset om jag nu vill kombinera?
Redigerat av andreassofus, 15 April 2011 - 11:21.
Postad 15 April 2011 - 11:27
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
bänkpressen går dåligt alltså, blir helt slut i överarmarna. måste gra fel för det kan inte vara normalt att inte orka mer än 3x10 på 30kg väl?
har testat smalare grapp, bredare, tummen på samma sida som resten av fingrarna, stången uppe vid halsen, stången vid brösten. ingenting verkar hjälpa. är det bara att pumpa på med 30kg och förhoppningsvis bli starkare i framtiden, eller finns det ytterligare knep jag kan göra för att underlätta ?
Förmodligen är det stabilitets-momentet som tröttar ut. Kan du specificera vilken muskel/del på armen som blir trött? Varva och kör maskin eller smith och se om det blir samma sak. sen en grej till, värmde upp på löpbandet, det var så gött så det blev ca 20min där , spelar det någon roll om jag tar lite kontitionsträning innan eller efter styrkepasset om jag nu vill kombinera?
Före är att föredra, bättre att vila och fylla på efter styrketräning för det är ju ändå prio att bygga. Jag värmer aldrig upp, men det är jag det.
Postad 15 April 2011 - 11:32
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Förmodligen är det stabilitets-momentet som tröttar ut. Kan du specificera vilken muskel/del på armen som blir trött? Varva och kör maskin eller smith och se om det blir samma sak.
Före är att föredra, bättre att vila och fylla på efter styrketräning för det är ju ändå prio att bygga.
Jag värmer aldrig upp, men det är jag det.
det är mest triceps som jag kör slut på men även biceps. enda bröstmaskinen som finns är cablecross och den brukar jag köra efteråt dock inte så tungt då jag får ont i ena axeln då. ok bra att veta om uppvärmningen, då fortsätter jag före passet, efter känner jag sällan för att ställa mig på löpbandet.
Postad 15 April 2011 - 13:18
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Intressant. Jag har inte kört så mycket med fri stång men i smithen brukar jag aldrig bli trött i armarna. Visst, brukar ju kännas att triceps används lite men jag blir inte direkt trött. Men det är som sagt i smithen.
Angående uppvärmning så brukar jag köra med bara stången kanske 20-25 reps och se till att stretcha ut musklerna så man inte sträcker något i bottenläget sedan när man kör med lite vikt.
Brukade ju få ont i typ axeln förut också nämnde jag. Trots att jag körde mycket tyngre igår än jag brukar kände jag inte av någonting alls. Antar att tekniken blivit bättre eller något.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|