Skillnad på dyra och billiga kablar?
Postad 29 april 2014 - 05:57
Jag tror ingen här har kört sina kablar i ugnen och sedan lyssnat. Dessutom vet jag inte om det spelar någon roll hur snabbt ljudet kommer fram. Betyder nog mer i vilket skick det kommer fram. Mycket värme i en kabel borde skapa oreda bland molekylerna. Det låter helt enkelt kaos.Dessa troende/ de som vill och därför hör skillnader på olika strömledare.
Varför hör dom inte skillnad på en varm eller kall strömledare? Det är ett vetenskapligt faktum att elektroner rör sig snabbare/lättare i värme än kyla.
Om de har en 4mm2 ledare och drar åt, högtalarsladden eller signalsladden i en kontakt, så förändrar man strömledarens metall plastiskt* Varför anger inte kabeltillverkaren ett åtdragningsmoment för kontakterna?
Nähä, istället används billiga och enkla kontakter för högtalare och signal (RCA, 3,5mm och XLR-kontakter), dessa kontakter är oftast enklare och billigare att tillverka än många komponenter till barnleksaker.
Trots dessa brister, även på, sladdar i de övre prisklasserna, så hör de kabeltroende skillnader.
*Plastisk, metallbearbetning är exempelvis: Klippning, Pressning och gjutning
Kyler man kabeln hårt så drar molekylerna i isoleringen ihop sig. Kanske påverkar ljudet? Finns väl en anledning till att saker och ting får cryobehandling. Borde bli mindre fuckup i elektronerna om isoleringen är mer mättad.
Postad 29 april 2014 - 06:57
Jag tror ingen här har kört sina kablar i ugnen och sedan lyssnat. Dessutom vet jag inte om det spelar någon roll hur snabbt ljudet kommer fram. Betyder nog mer i vilket skick det kommer fram. Mycket värme i en kabel borde skapa oreda bland molekylerna. Det låter helt enkelt kaos.
Kyler man kabeln hårt så drar molekylerna i isoleringen ihop sig. Kanske påverkar ljudet? Finns väl en anledning till att saker och ting får cryobehandling. Borde bli mindre fuckup i elektronerna om isoleringen är mer mättad.
Tydligt exempel på Reductio ad absurdum. Förlöjliga andras argument genom att dra det till det extrema. Poängen är att miljön och hur du hanterar dina kablar har "stor" påverkan på de elektriska egenskaperna. Det kommer dock ej göra någon skillnad på den faktiskt producerade ljudvågen.
Argumentationen från de kabeltrogna blir istället näst intill religiös. Man vill förneka bevisning och istället lita på sin inre röst/känsla.
Om det faktiskt fanns skillnader för hur kablar kunde återge ljudet så skulle det kunna redovisas efter test. Denna kabel klarar av "x mSW". På detta sätt skulle man faktiskt kunna veta vad man betalar för. Det finns inget sådant dock. Det som finns är vaga påståenden och mycket säljsnack.
Det jag skulel kunna betala för när det gäller kablar är kontakters tillförlitlighet, smidighet och rent estetiskt värde.En vacker kabel kan stärka ett helhetsintryck och ge ett professionellt intryck som stärker lyssnarupplevelsen. Dock ger det ingen skillnad på vad du faktiskt hör.
Postad 29 april 2014 - 07:01

Postad 29 april 2014 - 07:40
Dom kanske har kablar i studion som dämpar läpp/andning/suck/prutt-ljud.Fuktade läppar, läppljud när du öppnar munnen, inandningar, suckar. Sånt hörs ganska tydligt på många inspelningar, både live och studio. Däremot redigerar man väl populärmusik så hårt att alla "defekter" och även en del av musikglädjen försvinner.
Postad 29 april 2014 - 07:42

Redigerat av masse70, 29 april 2014 - 07:44.
Postad 29 april 2014 - 07:57
Det är väldigt många frekvenser som färdas i olika hastigheter i en kabel som gärna ska komma fram helt oförändrat.
Hur menar du här?
Menar du att t ex frekvensen för basen skulle röra sig långsammare i kabeln jämfört med diskanten?
Om så är fallet borde väl basen hamna längre och längre efter diskanten? Torde låta lite tråkigt när basen efter att tag hamnat typ fyra sekunder efter

Postad 29 april 2014 - 08:01

Jag tror jag skall konstruera en kabel som kyls ned med flytande kväve.
Postad 29 april 2014 - 08:04
Stirrar man riktigt noga så kan man se på kabeln när en baston kommer på efterkälke. Det blir lite som vågen på en fotbollsmatchHur menar du här?
Menar du att t ex frekvensen för basen skulle röra sig långsammare i kabeln jämfört med diskanten?
Om så är fallet borde väl basen hamna längre och längre efter diskanten? Torde låta lite tråkigt när basen efter att tag hamnat typ fyra sekunder efter

Postad 29 april 2014 - 08:04
Du menar lite som man gör med supra-ledare?Resistansen i en kabel minskar med minskad temperatur. Så kyler man ner kabeln så får man ett varmare ljud.
Jag tror jag skall konstruera en kabel som kyls ned med flytande kväve.
Postad 29 april 2014 - 08:17
Ja. Men det kanske finns redan för hemmabruk hos nån seriös HiFi-butik.Du menar lite som man gör med supra-ledare?
Säkert dyr. Får köra med budgetvarianten och lägga kablarna på kylklampar.

Postad 29 april 2014 - 08:30
Jag tror du kan vinna mycket på att bara få upp kablarna från golvet en bit så att luften kan flöda kring dem och hålla dem svala. Börja där istället och märk skillnaden!Ja. Men det kanske finns redan för hemmabruk hos nån seriös HiFi-butik.
Säkert dyr. Får köra med budgetvarianten och lägga kablarna på kylklampar.
http://cableisolators.com/esd/buy/
Postad 29 april 2014 - 08:42
Köp begagnade inbrända istället. Bättre ljud då. http://www.ebay.com/...hance-insulatorJag tror du kan vinna mycket på att bara få upp kablarna från golvet en bit så att luften kan flöda kring dem och hålla dem svala. Börja där istället och märk skillnaden!
http://cableisolators.com/esd/buy/
Postad 29 april 2014 - 08:57
Det var väl länge sedan?Tråden har tydligen övergått till att bli en ren humortråd. :-)
Postad 29 april 2014 - 09:16
Har du läst och förstått hela artikeln och kan förklara med egna ord?Då passar det sig med lite ALLVAR!!! =). http://www.stereophi...able/index.html
Hemläxa till alla innan diskussionen fortsätter.
Postad 29 april 2014 - 09:22
Det är väl ingen vits att jag förklarar den när ingen tror på mig? Bara kalla fakta gäller här.Har du läst och förstått hela artikeln och kan förklara med egna ord?
Postad 29 april 2014 - 09:24
Det är väl ingen vits att jag förklarar den när ingen tror på mig? Bara kalla fakta gäller här.
Hur kan man tro på dig när du inte ställer upp på ett blindtest?
Postad 29 april 2014 - 09:24
Har du läst och förstått artikeln och skulle kunna förklara med egna ord?Det är väl ingen vits att jag förklarar den när ingen tror på mig? Bara kalla fakta gäller här.
Postad 29 april 2014 - 09:36
Då passar det sig med lite ALLVAR!!! =). http://www.stereophi...able/index.html
Mera allvar. Fast det är humor när Audiholics gång på gång säger till Jim Thiel
Again I encourage you to review the article we authored on cable distortion. It clearly demonstrates there is no mechanism responsible for causing non linear distortions in wires.
Och sen igen...
Again you may wish to reconsider this viewpoint since it lacks any scientific proof, merit or credibility. There is no proven distortion mechanism for wires.
Läs hela på
http://www.audioholi...rview-on-cables
Glöm inte att läsa artiklarna de länkar till också!
Postad 29 april 2014 - 09:52
Hur kan man tro på dig när du inte ställer upp på ett blindtest?
Blindtest smindtest, finns det en skillnad så finns det betydligt känsligare instrument än mänskliga öron att tillgå.
Väntar med spänning på en förklaring på det här med olika frekvensers hastighet i en kabel. Kan ha varit jag som missförstått hur det var menat, men är mer än lite nyfiken på hur det var tänkt.
Redigerat av stormagen, 29 april 2014 - 10:01.
Postad 29 april 2014 - 10:28
Då du tidigare har sagt att du inte är rätt person för att svara på tekniska frågor så hur skall du då kunna diskutera innehållet från denna artikeln? Det går inte att komma med "läppljud som försvinner med sämre kablar" eller "inbränning av kablar" etc. Tyvärr så känns vidare diskussion meningslös. Även en banjospelare kan bifoga en länk.Då passar det sig med lite ALLVAR!!! =). http://www.stereophi...able/index.html Hemläxa till alla innan diskussionen fortsätter.

Postad 29 april 2014 - 11:16
Då passar det sig med lite ALLVAR!!! =). http://www.stereophi...able/index.html
Det är väl ingen vits att jag förklarar den när ingen tror på mig? Bara kalla fakta gäller här.
Artikeln påvisar helt enkelt det tämligen välkända faktum att det *ÄR* skillnad på kablar, men vad det innebär i praktiken begriper inte du.
Det intressanta här är att kablar som inte är oerhört långa / oerhört tunna / oerhört usla ledare fungerar alldeles utmärkt i ett vardagsrum, och faktiskt EXAKT LIKA BRA om de är TILLRÄCKLIGT BRA och alltså ger förluster som är FÖRSUMBARA i sammanhanget.
Sluta dilla om att ingen tror på dig eller att teknik och fakta (som du verkar avsky) inte är betydelsefulla i sammanhanget. Det som går att utläsa tydligt i de flesta av dina inlägg är att du helt enkelt inte fattar vare sig tekniken eller hur fysiska begränsningar manifesterar sig i ämnet den här tråden handlar om, men att du hemskt gärna vill försöka bevisa genom simpelt tjat att du har guldöron och minsann vet mer om teknik än de som bevisligen begriper mycket mer än du.
Redigerat av Unregistered277056c3, 29 april 2014 - 11:16.
Postad 29 april 2014 - 12:01
ang den väldigt komplicerade artikeln så går det att gå tillbaka till något betydligt lättare att förstå. ageves mätningar på brusgolvet. en kabel låter ju 20-30 db mindre än ex cd-spelaren. därmed så kan man inte höra kabeln. eh, urskilja hur den påverkar ljudet.
Postad 29 april 2014 - 12:27
Postad 29 april 2014 - 13:07
Det skulle vara intressant och veta hur "dålig för ändamålet" en kabel måste vara för att den skall märkas i ett blindtest. Man skulle då utgå från en "tillräckligt bra kabel" och jämföra med längre och längre och tunnare och tunnare tills skillnad märks.
Och samtidigt skulle en sådan test inte ens vara särskilt relevant vad gäller "ljudkvalitet".
Själv kör jag med "telefontråd" till surroundlådorna, och tappar en halv dB på vägen.
I en A/B-test med enstaka toner går skillnaden att uppfatta, men ljudkvaliteten som sådan påverkas inte alls.
Förlusten - som kan sägas vara frekvenslinjär, går enkelt att kompensera för med stärkarens kalibrering och spelar därför ingen praktisk roll alls, och jag hade absolut INTE fått "bättre ljud" med grövre kabel, men hade sannolikt kunnat spela en halv dB högre innan klipp.
Det är den enda relevanta skillnaden i praktiken...
Postad 29 april 2014 - 13:12
Förlusten är frekvenslinjär om högtalarnas impedanskurva är helt linjär. Men det är väl inte helt troligt?Själv kör jag med "telefontråd" till surroundlådorna, och tappar en halv dB på vägen.
I en A/B-test med enstaka toner går skillnaden att uppfatta, men ljudkvaliteten som sådan påverkas inte alls.
Förlusten - som kan sägas vara frekvenslinjär, går enkelt att kompensera för med stärkarens kalibrering och spelar därför ingen praktisk roll alls...
Postad 29 april 2014 - 13:29
Förlusten är frekvenslinjär om högtalarnas impedanskurva är helt linjär. Men det är väl inte helt troligt?
Det är helt riktigt, men i det aktuella fallet är förlusten såpass liten att den i praktiken är frekvenslinjär. Enkelt bekräftat medelst mätning.
Postad 29 april 2014 - 14:17
Därmed inte sagt att man kan köra med vad som helst. En välskärmad kopparkabel med noggrant utförda lödningar och banankontakter borde passa vilken highend-anläggning som helst.
Signalen kan aldrig förbättras efter signalkällan, bara förstöras!
/ j
Postad 29 april 2014 - 14:27
Ja hyfsat.Har du läst och förstått artikeln och skulle kunna förklara med egna ord?
Artikeln var bara för att påvisa att det är skillnad på kablar och att ljudets framfart i kabeln inte bara är beroende av resistansen i kabeln utan även en hel del annat. Den påstår inte att det är hörbar skillnad, men utesluter det inte heller.
Menar du anmäler mig till tävlingen?Hur kan man tro på dig när du inte ställer upp på ett blindtest?
Postad 29 april 2014 - 14:59
...En välskärmad kopparkabel med noggrant utförda lödningar och banankontakter borde passa vilken highend-anläggning som helst.
En oskärmad kopparkabel utan lödningar och utan banankontakter fungerar precis lika bra i en förkrossande majoritet av vardagsrum.
Postad 29 april 2014 - 15:01
En oskärmad kopparkabel utan lödningar och utan banankontakter fungerar precis lika bra i en förkrossande majoritet av vardagsrum.
Japp!
Postad 29 april 2014 - 15:30
Ja hyfsat.
Artikeln var bara för att påvisa att det är skillnad på kablar och att ljudets framfart i kabeln inte bara är beroende av resistansen i kabeln utan även en hel del annat. Den påstår inte att det är hörbar skillnad, men utesluter det inte heller.
Så du lägger ditt livs värderingar i en 'modell av teoretisk matematik' i labb-miljö...
Läste du länkarna på Audioholics?
http://www.audioholi...-speaker-cables
Postad 29 april 2014 - 16:27
Med tanke på att kedjelänkade klädgalgar inte påverkade hörbart i ett blindtest så är nog steget rätt långt.Det skulle vara intressant och veta hur "dålig för ändamålet" en kabel måste vara för att den skall märkas i ett blindtest. Man skulle då utgå från en "tillräckligt bra kabel" och jämföra med längre och längre och tunnare och tunnare tills skillnad märks.
Postad 29 april 2014 - 16:41
Ja hyfsat.
Tror man att det ljud som skickas via en elektrisk kabel (I dagligt tal elsladd), så ska man nog köpa kablar med några extra ledare för att föra över artistens talang och själ från skivor.
Ljudet skapas av högtalaren som får luften att vibrera i dess närhet. Allt annat mellan skivan och högtalare, förmedlar bara informationen om hur högtalarna ska (åter)skapa ljudet.
Det är kanske där Berno82 och andra kabeltroende tänker fel. De tror kanske att en del av artistens själ följer med ett album och måste hanteras varsamt i dyra kablar. Så den artist-själen inte blir putt och får albumet att låta sämre, hos dom än hos andra.
Kanske måste vi andra lära oss, hur dessa kabeltroende fungerar, i samhället och runt hobbyn.
Postad 29 april 2014 - 19:23
Du kan testa värmlands nations kör spår 1 improvisation, på den skivan sen kan du återkomma med en resetion om vilka ljud du har uppfattat på skivan.Jag får la dra fram en låt. Men hur ska folk få tag på den? Ingen här har väl lust att köpa den bara för att testa... Och Spotify räcker inte till.
Ge mig lite tid bara, jag är inte hemma än på ett tag.
Postad 29 april 2014 - 19:49
Du kan testa värmlands nations kör spår 1 improvisation
Är det denna du tänker på?

Med en Nordost tillkommer en extra körsångare längst till höger i bild. De som inte tror mig har inte testat... Det kan lätt vara värt 200 000kr.
http://www.youtube.com/watch?v=SAWUMCuHDb8
Redigerat av Ageve, 29 april 2014 - 19:51.
Postad 29 april 2014 - 19:55
Ok, men tänk på att bättre kablar inte maskerar läppljudet från Mick Jagger.Det är helt riktigt, men i det aktuella fallet är förlusten såpass liten att den i praktiken är frekvenslinjär. Enkelt bekräftat medelst mätning.

Postad 29 april 2014 - 19:55
Sen att man hör alla körmedlemmar fukta läpparna, blinka med ögonen och tom kunna höra vad dom tänker på är ju en klar bonus med rätt kablar...Är det denna du tänker på?
Med en Nordost tillkommer en extra körsångare längst till höger i bild. De som inte tror mig har inte testat... Det kan lätt vara värt 200 000kr.
Postad 29 april 2014 - 21:08
nix dena är inspelad i Uppsala domkyrka och det är spår 1och sången heter improvisation.Är det denna du tänker på?
http://www.youtube.com/watch?v=SAWUMCuHDb8
Redigerat av kalle12dussin, 29 april 2014 - 21:10.
Postad 29 april 2014 - 23:40
hahaha, så lysande exempelMed en Nordost tillkommer en extra körsångare längst till höger i bild. De som inte tror mig har inte testat... Det kan lätt vara värt 200 000kr.

Postad 30 april 2014 - 00:03
Hehe nae, jag har viktigare värderingar är högtalarkablar. De värderas bara utifrån hur de låter, inget annat. Mina livs värderingar ligger oftast i hur jag upplever saker och ting, inte matematiska formler eller dumma tester.Så du lägger ditt livs värderingar i en 'modell av teoretisk matematik' i labb-miljö...
Läste du länkarna på Audioholics?
http://www.audioholi...-speaker-cables
Tänk om jag skulle dömma min tjej efter hennes betyg, BMI eller bröst/rumpa-ratio. Det blir bara för dumt för mig va. Samtidigt finns det folk som bara bryr sig om det, mer eller mindre.
Jag har läst den testen, men de tar bara upp resistansändring pga av skin effect. Sen kan inte jag bedöma om sk skin effects påverkar ljudet. De kommer fram till att det är en liten amplituddipp vid 20Khz som inte borde vara hörbar.
Ni borde veta att det inte funkar så. Nordost gör bara så kallade reducerade kablar som tar bort den sångaren som sjunger sämst.Är det denna du tänker på?
Redigerat av Berno82, 30 april 2014 - 00:03.
Postad 30 april 2014 - 00:04

Sen att man hör alla körmedlemmar fukta läpparna, blinka med ögonen och tom kunna höra vad dom tänker på är ju en klar bonus med rätt kablar...
Postad 30 april 2014 - 00:15

Redigerat av Unregistered2294, 30 april 2014 - 00:17.
Postad 30 april 2014 - 00:22

Dom kanske har kablar i studion som dämpar läpp/andning/suck/prutt-ljud.
Postad 30 april 2014 - 02:13

Postad 30 april 2014 - 04:41
Hur kan ett par kablar låta har du uppvägt dom fysikaliska lagar som finns .Hehe nae, jag har viktigare värderingar är högtalarkablar. De värderas bara utifrån hur de låter, inget annat.
Postad 30 april 2014 - 07:19
Är vi på det humöret nu? En kabel låter om du slår den i golvet. Du förstår mycket väl att jag menar skillnaden mellan två kablars egenskaper att förmedla ljud.Hur kan ett par kablar låta har du uppvägt dom fysikaliska lagar som finns .
En högtalare låter inte heller. Det är ljudvågorna den producerar som låter. Och ska vi dra det ännu längre så är det bara delarna i innerörat som låter, för allt annat är bara transport av ljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar