Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.

5639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken kommer sälja flest enheter åttånde konsolgenerationen? (312 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 08 November 2013 - 09:43

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Well, än så länge är den ju inte grafiskt underlägset. Ryse och Forza står sig ju bra mot allt PS4 har att visa upp (även om jämförelser mellan olika 1st party spel alltid är en äpple vs päron jämförelse). :)

De spelen jag sett till Xbox One är sjukt snygga och det är allt jag bryr mig om. Att sitta och blinka screenshots för att hitta skillnader mellan konsollerna verkar intressant för en del fantaster, men det känns ju som det får alldeles för mycket fokus på internet generellt.

Att båda konsollerna levererar grymma next gen spel är det ju ingen fråga om.

Postad 08 November 2013 - 10:30

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
hehe Amazon börjar få lite stock https://www.facebook...&type=1

Postad 08 November 2013 - 10:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

börjar få lite stock

Postad bild

Redigerat av pacman, 08 November 2013 - 10:43.

Postad 08 November 2013 - 11:15

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Kan inte folk lugna sig lite?!
Alla som var på gamex kan nog intyga att nextgen, oavsett vilken konsoll, verkligen ser nextgen ut!
720 vs 1080 och 30 vs 60 betyder dubbelt så mycket, ska man få till båda samtidigt som allt annat i spelet skall vara kvar så kommer det ju få konsekvenser.
Något jag verkligen gillade med dreamcast var att den klarade av sina spel bäst av alla konsoller, var sjukt fint flyt och kändes som om den hade massor av extra kraft.
Men annars ligger alla konsoller på och över vad de klarar oftast.
Själv skulle jag hellre se mer saker i spelen än bara högre upplösning eller framerate.
Mellan NES och Xbox ändrades aldrig upplösningen men trots det är skillnaden ENORM! Skulle gärna sett hur denna generation skulle sett ut om alla spel var i 576i :)

Jaja
Jag är redan övertygad om nästa generations grafiska överlägsenhet över denna, så jag hänger istället upp mig på dess kontroller som jag gärna hade upplevt bättre än vad jag gjorde.

Postad 08 November 2013 - 11:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

720p/30 FPS i 10 gånger bättre grafik?

Är ni allvarliga?

Det kanske inte var riktigt det som menades. Att som du föra fram argumentet "ja men det funka ju under förra generationen" är ju ganska taffligt och bakåtsträvande i sig. Ganska naturligt att motkommentaren då blir "vad ska man då med next-gen till"?

(även om det säkerligen är helt riktigt att ett spels upplösning inte är relevant för dess försäljningspotential - det är ju knappt övrig grafik heller, finns grafiskt "fula" spel som säljer bra).

Själv skulle jag hellre se mer saker i spelen än bara högre upplösning eller framerate.

Är väl iofs ingen som påstått nått annat?

Alla som var på gamex kan nog intyga att nextgen, oavsett vilken konsoll, verkligen ser nextgen ut!

Samma här.

Mellan NES och Xbox ändrades aldrig upplösningen

NES renderade nog i 256*240 eller nått sånt så det där stämmer inte riktigt. ;)

Kan inte folk lugna sig lite?!

Jag tror faktiskt det är den "motsatta sidan" som bör lugna ner sig. Bara för att man tycker upplösning är en viktig del av grafiken så innebär inte det att man automatiskt tycker att grafik bara handlar om upplösning. Tycks se ut som om vissa i tråden inte riktigt hajjat det...

Sen är jag iofs den förste att gnälla på folks "upplösningshysteri" (även om upplösning har ovanligt stor relevans i 3D-grafik sammanhang ijmf med andra sammanhang) men man bör komma ihåg att i detta fall handlar diskussionen upplösning A vs upplösning B att man iövrigt i stort förutsätter "allt annat lika". Det är lixom en förutsättning - annars spretar det åt alla möjliga håll och så sitter man där med sin äpplepäron-paj.

Postad 08 November 2013 - 13:39

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Sen är jag iofs den förste att gnälla på folks "upplösningshysteri" (även om upplösning har ovanligt stor relevans i 3D-grafik sammanhang ijmf med andra sammanhang) men man bör komma ihåg att i detta fall handlar diskussionen upplösning A vs upplösning B att man iövrigt i stort förutsätter "allt annat lika". Det är lixom en förutsättning - annars spretar det åt alla möjliga håll och så sitter man där med sin äpplepäron-paj.

Vad behöver man ha för HDMI-version för 3D-grafik? :unsure: ;)

Postad 08 November 2013 - 14:11

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
PS4 Has More Pre-orders Than Xbox One, "By Long Shot 150:30" says GameStop Manager

blir en jobbig tid för MS denna generation för att komma igen och rädda detta är nog att satsa stenhårt på få ut riktigt bra first partys

Postad 08 November 2013 - 14:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Att som du föra fram argumentet "ja men det funka ju under förra generationen" är ju ganska taffligt och bakåtsträvande i sig.

Men det är ju som du själv säger sant. Jag svarade på "ytterligare ett bakslag för MS". Folk måste lära sig att detta inte spelar någon roll, även om jag förstår att de gärna använder det som artilleri. Hade omständigheterna varit annorlunda kanske det inte hade varit lika viktigt :)

Ganska naturligt att motkommentaren då blir "vad ska man då med next-gen till"?

Grafiken blir ju 10 gånger bättre oavsett upplösning. Finns många andra skäl än upplösning till att köpa ny konsol.

Postad 08 November 2013 - 14:37

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Grafiken blir ju 10 gånger bättre oavsett upplösning. Finns många andra skäl än upplösning till att köpa ny konsol.

Dock är upplösningen viktig för "vanliga" konsumenten. Allt med 1080 är bättre än 720 i deras ögon. Det sätter jag min peng på.

Redigerat av BrittBastard, 08 November 2013 - 14:37.

Postad 08 November 2013 - 14:41

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Fast det är ju 1080p output, så båda är 1080p.

Tror inte 'vanliga' konsumenter sitter och räknar pixlar på screenshots.

Postad 08 November 2013 - 14:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Fast det är ju 1080p output, så båda är
1080p.

Tror inte 'vanliga' konsumenter sitter och räknar pixlar på screenshots.

Nej, men det var ju inte det jag skrev heller. Dom läser det som står på baksidan på spelen eller möjligen den infon som finns på nätet.
Och det kommer inte stå 1080p på alla X One eller PS4 spelen.

Postad 08 November 2013 - 14:47

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej, men det var ju inte det jag skrev heller. Dom läser det som står på baksidan på spelen eller möjligen den infon som finns på nätet.
Och det kommer inte stå 1080p på alla X One eller PS4 spelen.

Kommer nog stå 1080p på alla spel till båda konsolerna då båda kan skala upp.

Postad 08 November 2013 - 15:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 1
Den vanlige konsumenten har ingen koll alls tbh, om inte de nördar som sitter på forum bryr sig om 720p (läs ex Neogaf-tråden) så kommer förstås inte majoriteten att göra det, de vet inte ens vad det är.

Dom läser det som står på baksidan på spelen.

Jag har exempelvis Batman och GTA här och det står 720p/1080i/1080p på dem.

Postad 08 November 2013 - 15:00

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Dock är upplösningen viktig för "vanliga" konsumenten. Allt med 1080 är bättre än 720 i deras ögon. Det sätter jag min peng på.

är inte 1080p bättre än 720p i dina ögon?

om du kan se en film i 1080p istället för 720p varför skulle du då välja att se den i 720p?

om du kan få samma spel i 1080p istället för 720p varför skulle du då välja att spela i 720p?

Om man sedan tänker på att du med en BR-spelare kan se filmer i bara 720p och 1080p i en annan BR-spelare, varför skulle du då köpa den första? Speciellt om den första är 800-1000kr dyrare?

Redigerat av Christopher_A, 08 November 2013 - 15:02.

Postad 08 November 2013 - 15:02

SejLax
  • SejLax
  • Beroende

• 1495 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt det är den "motsatta sidan" som bör lugna ner sig. Bara för att man tycker upplösning är en viktig del av grafiken så innebär inte det att man automatiskt tycker att grafik bara handlar om upplösning. Tycks se ut som om vissa i tråden inte riktigt hajjat det...

Jag tror faktiskt han syftade på båda sidor.

Det finns flera personer i den här tråden som gnider händerna i skadeglädje, enbart av det faktum att PS4an visade sig köra högre upplösning i Ghosts och BF4 (bevis på att den är kraftigare än Xbox One).
Men jag läser massor med andra inlägg också, om påstådda Xbox fans som gnäller på MS för att Xbox One är så underlägsen. Kom igen...
Det liknar mest en snoppmätartävling.

Jag tror detta kommer påverka försäljningen, åtminstone första året. Jag har flera bekanta vars argument för att (motvilligt) byta från Xbox till PS4 är att den är så mycket kraftigare, kundvänligare och öppnare dvs ingen DRM osv.
Det som skrivs och hörs mest på internet blir ju ofta sanningen om ens efterforskning bara är lite snabbt googlande.

MS lider nog mycket skada av de PR-tabbar som dom upprepade gånger gjorde när konsollen visades första gången innan E3.
Dom får automatiskt mycket mer att leva upp till än Sony.

Postad 08 November 2013 - 15:21

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 1

om du kan se en film i 1080p istället för 720p varför skulle du då välja att se den i 720p?
om du kan få samma spel i 1080p istället för 720p varför skulle du då välja att spela i 720p?

Eftersom du drog upp det - om filmen i 1080p hackar i vissa sekvenser ser jag den hellre i 720p uppskalad till 1080p. Men du missar poängen - ser du hellre "Sin City" i 720p eller "My little pony: BFF" i 1080p? Upplösning är som bekant inte allt...

Postad 08 November 2013 - 15:31

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0

Eftersom du drog upp det - om filmen i 1080p hackar i vissa sekvenser ser jag den hellre i 720p uppskalad till 1080p. Men du missar poängen - ser du hellre "Sin City" i 720p eller "My little pony: BFF" i 1080p? Upplösning är som bekant inte allt...

nej, exklusiva spel är ju viktigast (därför jag köper PS4) men om man har exakt samma spel (multiplattformstitlar) så spelar ju upplösningen roll. Anledningen till att de valt lägre upplösning på ena plattformen är att det inte fungerar bra i den högre upplösningen på just den plattformen. Det betyder inte att det kommer fungera dåligt på den plattform som fortfarande har högre upplösning, hade det varit så så hade de sänkt upplösningen på den också...

Postad 08 November 2013 - 15:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vad behöver man ha för HDMI-version för 3D-grafik? :unsure: ;)

2.1
med 2.2 kabel

;)

Postad 08 November 2013 - 15:35

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Jag tror detta kommer påverka försäljningen, åtminstone första året. Jag har flera bekanta vars argument för att (motvilligt) byta från Xbox till PS4 är att den är så mycket kraftigare, kundvänligare och öppnare dvs ingen DRM osv.

Det roliga i det hela är ju att PS4an har värre DRM än Xboxen numera. :)

Postad 08 November 2013 - 15:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Men det är ju som du själv säger sant. Jag svarade på "ytterligare ett bakslag för MS".

Ett spels upplösning (eller ens grafik) är inte viktigt för dess försäljning nej. Men det går ju att lyfta fram utan att föra ett "det funka i förra generationen" resonemang, eller hur?

:) Nu var ju iofs förslaget att du kanske inte skulle tolka frågan bokstavligt...

Postad 08 November 2013 - 15:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att de flesta har väldigt dålig koll på detta. Vi här är inte ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. Jag brukar fråga mina arbetskamrater dessa frågor och se vad jag får för svar av dem.

Postad 08 November 2013 - 15:47

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0

Det roliga i det hela är ju att PS4an har värre DRM än Xboxen numera. :)

Ehh, måste missat, kan du förklara?

Postad 08 November 2013 - 16:02

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Ehh, måste missat, kan du förklara?

Äsch. Syftade bara på avsaknaden av mp3 och att man var tvungen att använda Sony Music Online.

Ville bara se hur det är att framhäva småsaker som om det vore hela världen (antalet gånger jag spelat egen musik i spel på 360n: 2 ggr).

OMGWTFBBQ!!!! PS4an kan inte spela upp CD-skivor!!! Fail! Pre-order cancelled!

Postad 08 November 2013 - 16:29

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

PS4 Has More Pre-orders Than Xbox One, "By Long Shot 150:30" says GameStop Manager

blir en jobbig tid för MS denna generation för att komma igen och rädda detta är nog att satsa stenhårt på få ut riktigt bra first partys

Vilka random siffror, varför inte säga 3 till 1? :)

Postad 08 November 2013 - 16:33

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Vilka random siffror, varför inte säga 3 till 1? :)

haha ja.. Eller kanske 5:1. Men större siffror låter värre..

Postad 08 November 2013 - 16:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Men det går ju att lyfta fram utan att föra ett "det funka i förra generationen" resonemang, eller hur?

Vet inte hur annars det går att lyfta fram, det är ju där vi har all mätdata. Finns ingen annan försäljning att titta på. Neogaftråden är ett annat sätt att lyfta fram det på.

Nu var ju iofs förslaget att du kanske inte skulle tolka frågan bokstavligt...

Jag är väl gammaldags då, jag går efter vad folk skriver först och frågar om de är allvarliga när det verkar för dumt för att vara sant. Det verkar som att han och många andra tycker att upplösning är enormt viktigt, bakslag hit och doomed dit, för mig är det av avsevärt mindre vikt än grafiken.

Grafiken spelar faktiskt roll för försäljningen i mycket högre grad än upplösningen dock. Men upplösningen väger in om man har både One och PS4, då vill man ju ha den som har högst upplösning/flyter på bäst/billigast/flest vänner som spelar.

Postad 08 November 2013 - 17:35

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 1
MS tycker det är viktigt med upplösning iaf.

Postad bild

Postad 08 November 2013 - 18:00

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Postad bild

eller inte http://n4g.com/news/...-the-resolution hehe vilka hycklare

Postad 08 November 2013 - 18:22

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Postad bild

eller inte http://n4g.com/news/...-the-resolution hehe vilka hycklare

Jag älskar när folk läser in egna värderingar i reklambilder.

Postad bild

Postad 08 November 2013 - 18:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Jag älskar när folk läser in egna värderingar i reklambilder.

Postad bild

Underhållande häxjakt på MS dock. De kan imte gå ut med något utan att varje ord ska kritiskt tolkas.

Som previewn på Ryse - en sida var inte imponerad och den är nu helig då den nu är normen för hur tråkigt Ryse är.

Redigerat av PalmiNio, 08 November 2013 - 18:32.

Postad 08 November 2013 - 19:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Underhållande häxjakt på MS dock. De kan imte gå ut med något utan att varje ord ska kritiskt tolkas.

Som previewn på Ryse - en sida var inte imponerad och den är nu helig då den nu är normen för hur tråkigt Ryse är.

Måste ju vara på sin vakt mot ms med tanke på hur ms sviktat och svängt hela året när det kommer till xbone. Mitt förtroende för företagets xboxavdelning har rasat rätt mycket.

Postad 08 November 2013 - 19:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

Måste ju vara på sin vakt mot ms med tanke på hur ms sviktat och svängt hela året när det kommer till xbone. Mitt förtroende för företagets xboxavdelning har rasat rätt mycket.

Säger inget om det men sen de drog tillbaka DRM har de imte gjort många blunders men folk kör vidare häxjakten ändå.

Postad 08 November 2013 - 19:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Inte bara här iofs, var MS än säger någonting oavsett vad det är så krossas de i kommentarerna. Folk letar fel verkligen.

De förstörde sitt rykte i somras och nu kommer de (och alla som väljer att stödja dem) hånas ett bra tag framöver.

Postad 08 November 2013 - 19:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Säger inget om det men sen de drog tillbaka DRM har de imte gjort många blunders men folk kör vidare häxjakten ändå.

För endel kanske, men inte för moi iaf :P
Jag funderar mer på hur jag ska kunna köpa en xbone utan att torska fejs för att jag sa att jag vägrar köpa en efter ms fanskapande som dom kört med.

Postad 08 November 2013 - 19:39

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

För endel kanske, men inte för moi iaf :P
Jag funderar mer på hur jag ska kunna köpa en xbone utan att torska fejs för att jag sa att jag vägrar köpa en efter ms fanskapande som dom kört med.

Postad bild

Postad 08 November 2013 - 19:44

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Bifogad fil  shs.gif   35.78K   3 Antal nerladdningar

Postad 08 November 2013 - 20:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Tja, när fable släpps så ser det brunt ut. Funderar tom på att köpa en 360 igen bara för att kunna lira tvåan och trean igen

Postad 08 November 2013 - 20:09

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3103 inlägg
  • 1
1080p - Only on Kinect!

Postad bild

/It's funny because it's true! :D

Redigerat av Zerox_no1, 08 November 2013 - 20:27.

Postad 08 November 2013 - 20:44

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Inte bara här iofs, var MS än säger någonting oavsett vad det är så krossas de i kommentarerna. Folk letar fel verkligen.

De förstörde sitt rykte i somras och nu kommer de (och alla som väljer att stödja dem) hånas ett bra tag framöver.

Menade i och för sig inte här på minhembio. Visst här är lite syra i inläggen då och då men det blir inte 80 sidor pajkastning som på andra håll.

Postad 08 November 2013 - 20:53

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Det kan du skriva upp, för det var ett monumentalt misstag de gjorde.

Det rykte som kan ta år att tjäna in förstörs på bara 15 minuter, det kommer att ta åratal innan de når sin forna nivå igen.

Postad 08 November 2013 - 21:02

bazookajoe_83
  • bazookajoe_83
  • Beroende

• 1130 inlägg
  • 0

MS är i samma sitts som Sony var i 1-2 år i samband med Ps3 lanseringen. Det spelade ingen roll vad dom gjorde, dom fick skit ändå. Blir intressant att se hur länge MS får uthärda.

Postad 08 November 2013 - 21:15

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att de flesta har väldigt dålig koll på detta. Vi här är inte ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. Jag brukar fråga mina arbetskamrater dessa frågor och se vad jag får för svar av dem.

Då har vi olika uppfattning helt enkelt. Jag pekade inte på oss här heller. Att dom allra flesta förstår att 1080 är "bättre" än 720 är min uppfattning iallafall. Zoiler, m fl, vill man inte förstå så går det att argumentera mot mitt resonemang i all oändlighet. Och nej; det står inte 1080 på alla spel idag, på många spel står det native upplösning. Vad sen konsolen kan skala upp till är ju en helt annan sak. Vilket vi här alla vet inte är alls samma sak.

2.1
med 2.2 kabel

;)

Aha! Du menar 2.2 meter lång va?

Postad 09 November 2013 - 01:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Vadå vill inte förstå, vi håller ju inte med dig helt enkelt som du inte håller med oss =P

Däremot är det viss skillnad att säga detta:

Att dom allra flesta förstår att 1080 är "bättre" än 720 är min uppfattning iallafall.

Mot detta:

Dock är upplösningen viktig för "vanliga" konsumenten

och nej; det står inte 1080 på alla spel idag, på många spel står det native upplösning

På 360-spelen står inte native på något spel, menar du att det gör det på PS3-spelen? Och inte på alla, bara på många? Känns som att alla borde följa samma standard.

Postad 09 November 2013 - 01:56

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0

Jag kan inte så mycket om bild/ljud som vissa av er, jag går efter siffror som dom flesta när man köper smart-tv eller en ny ljudanläggning.
Jag skulle aldrig köpa en konsol som klarar 720p dyrare istället för en billigare och kraftfullare konsol som klarar 1080p dessutom MS har fått kritik från olika håll först pga deras policys som nu ändrades "dom ville lyssna på gamers" eller för att ingen bokade deras konsol och i desperation ändrade dom åsikt som ingenting har hänt.

Många människor idag googlar efter en vara innan köp, jämför produkter för att hitta en billigare och bättre....prisjakt är ett bra exempel där jag läser varenda omdömen innan jag köper en vara, jämför produkter i olika kategori och prisklass och när jag har bestämt mig googlar jag ytterligare på engelska för att få en bättre inblick.

Det jag menar är att MS ligger inte bra till just nu oavsett hur mycket dom ändrar eller lovar godis till sina gamers, X1 kommer att sälja men inte lika bra som PS4 för bara folk jag känner minst 20-25 personer går över från xbox till ps.

Postad 09 November 2013 - 02:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Fast Lias, du är 10 gånger mer informerad än majoriteten av konsumenterna. Du hänger på spelforum, du tittade ju t o m och hängde med under E3 liksom. Majoriteten får vara glada om de lyckas köpa rätt spel till sina kids :)

Det jag menar är att MS ligger inte bra till just nu oavsett hur mycket dom ändrar eller lovar godis till sina gamers,

Det stämmer däremot, de förefaller inte ligga särskilt bra till.

Här har vi lite molngodis att sätta tänderna i!

Forza Motorsport 5 owes its 1080p visuals and 60 frames a second performance to Microsoft's furnishing Turn 10 with easy access to scalable servers, creative director Dan Greenawalt has told OXM. The ability to tap into Xbox Live Compute has allowed the developer to lavish more time and resources on the game's visuals and complex physics systems; without this advantage, it would have "struggled" to achieve Forza 5's final resolution.

"A lot of it comes down to how easy it is to tap into things like the cloud," Greenawalt told our contributor Richard Wordsworth, when he asked why the game was "only possible on Xbox One", as billed during a recent trailer (below). "But first off, it's a bespoke engine, so the engine will only run on Xbox One. So that's the freebie answer.

Click to view larger image
"The reason we say that, though, is because we could have done cloud-powered opponents last generation, but we would have had to have done all the infrastructure," he continued. "Now with Xbox One we get servers, we get Azure, we get Thunderhead, and it's so easy to plug into."
Microsoft's Azure server network "allows you to bring a lot of computational power and server bandwidth to bear," Greenawalt explained. "It scales automatically and you don't have to write for it, so it's an instant server. It's basically a technology that allows you to do cloud computing very cheaply and very easily. It just automatically scales for the amount of people.

"That is really easy to hook up to with the [software development kit] for the Xbox One platform, that allows us to focus our resources in coming up with fun and innovative features, rather than making backend infrastructure. That frees up a lot of people.

"So, would [cloud AI] have been possible last generation? Sure. And last generation we could have done 1080p, 60fps. But we wouldn't have been able to do that and the physics we did in Forza 4. So Forza 4 was 720p and 60fps, with the physics we had. Now we're doing things in the physics that requires so much more computational power, we would have struggled to be 720p, 60fps."

Asked to clarify that Turn 10's ready access to the cloud has allowed it to spend more time improving Forza 5's resolution and physics, Greenawalt responded: "Right. And that's what's allowed us to, in three years, have a game that has innovation like Drivatar, looks beautiful as well as having the new things we're doing in physics, like the tyres and suspension."

Turn 10's creative director has previously suggested that next generation innovation is partly about what you can't see - the AI, the physics, and the streamlining of the development practises necessary to create a game like Forza 5. The new racer is apparently the "hardest thing Turn 10 has ever done".

You can read more about the game's server-run opposition care of our Forza 5 Drivatar feature. As for Xbox Live Compute in general, this constitutes free access to dedicated multiplayer servers for all developers, among other things.

Postad 09 November 2013 - 02:17

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0

Fast Lias, du är 10 gånger mer informerad än majoriteten av konsumenterna. Du hänger på spelforum, du tittade ju t o m och hängde med under E3 liksom. Majoriteten får vara glada om de lyckas köpa rätt spel till sina kids :)

Ja jag är informerad men vissa grejer om upplösning folk skriver härinne är rena grekiska i min värld...många är duktiga på ljud/bild härinne men jag går efter siffror och omdömen på internet.
Jag har läst ganska mycket om olika konsoler överallt, vi har tom en grupp på Facebook (Playstation gamers Sweden) där vi diskuterar mycket kring ps vs x1 :D fast ingen av oss har en playstation idag eller jo jag har lånat min kusins ps3 för att träna lite på kontrollen innan ps4 kommer.

1080p är bättre än 720p i min värld, jag har googlat i en vecka för att köpa en bra speltv tills jag bestämde mig för Sony Bravia.

Postad 09 November 2013 - 04:05

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 2

Penello: 'People just weren't ready' for all-digital Xbox One

Microsoft Senior Director of Product Management Albert Penello called the reveal of the Xbox One "the dark days," when the company didn't present a clear message to customers and it saw a wave of backlash to an all-digital, DRM-tuned console.

"I do feel like we never got a chance to have a rational conversation about what we were trying to do," Penello told Engadget.

When Microsoft revealed the Xbox One, it didn't have consistent answers to basic questions: Was it always on? Would it allow used games? Eventually, Microsoft announced Xbox One would require an internet connection once every day, and that didn't go over so well. Microsoft reversed its DRM features a few weeks later.

"Sometimes the customer just says, 'No. I look at it this way, I'm done, I've made up my mind,'" Penello said. "And we go, well, we've gotta fix it. It's not worth it. And that's where I think we were on the digital stuff. We'll get back to some of the cool stuff, and we have a lot of the cool stuff still in there."

Penello said Microsoft hasn't given up on a fully digital future. "We just think that's the way the future's gonna go," he said. "We may have been right. What we were wrong about was that it's just too soon. People just weren't ready to make that leap right away."

http://www.joystiq.c...gital-xbox-one/

De kanske skulle ha lyssnat på konsumenterna innan de gjorde en av de värsta fiasko-lanseringarna inom modern gaming-historia.

Edit: från Neogaf: http://www.neogaf.co...ad.php?t=711544

Edit 2, bland det bästa jag läst om Xbone.

Originally Posted by Foxix
I've got no fucking clue. MS has collectively had its head up it's own ass for a while now. I want to critique this whole mess but frankly they've bungled this thing up so hard it's difficult to know where to start.

Albert, I know you read Gaf. You need to stop talking about this. Period. Full stop. No more. Shush.

Every time you or any other MS representative goes on the record to discuss the DRM policies you take an inherently anti consumer approach even if it's not your intent. Which at this point I'm going to assume it's your intent given the frequency with which you and your cohorts put this bungle on the consumer. You can't claim that consumers weren't ready for your vision of the future. We will never be ready for your vision of an all digital future because neither you nor anyone else at MS has never, not once, made it clear what exactly that vision is, or was, could be or will be.

Simply state that Microsoft misread the market. You operated in a vacuum under the assumption that your consumers wanted certain things that we didn't and now you're having to back track. That's fine. You guys made a mistake, it happens. It's time to reread your audience and try again. What you can't do is continue to allude to the fact that consumers weren't ready for your product. That's insulting, and it insinuates that you still have plans to fuck us over in the future. Consumers are naturally entitled. We have to be. We're paying large sums of cash, in this case a premium, for your product. We have certain expectations based on how you present that product and once that transaction is complete we're naturally entitled to complete ownership over that product. We also have expectations for your product based on competing products and services from other manufacturers. You do not operate within a vacuum and this relationship does not work in reverse. You are not entitled to my money.

The DRM strategy as we know it is beneficial to no one but Microsoft and its partners. This statement is true based on the information you have given us. You can claim that miscommunications and disorganization led to dissemination of inaccurate rumors, but the truth of the matter is that the only time you've detailed any consumer benefit was AFTER you shut the DRM down. We also had it on good insider authority that those claims regarding game sharing were complete bullshit and you're lying to us. All the "facts" you attempted to detail to consumers were completely contradictory during the period of time immediately following the initial announcement. Every further clarification only led to further confusion as your company continued to contradict itself. Repeatedly. These are not signs of miscommunications. These are signs of a critical lack of vision and fundamental misunderstanding of your target audience and it shows.

Right now Sony is assaulting you with precision strikes in the market that matters the most during launches, the core gamer audience. You need to buckle the fuck down and figure out what your product is, and who it's for. Right now I can't figure out who this product is for, or why anyone should want it. If it's for the hardcore gamer what are the benefits of paying for XBL over PSN+? You're entering a new generation and Sony is catching up significantly. Voice chat is no longer an appropriate answer. You've failed to clarify on the future of the Games With Gold promotion. At first it was temporary, now it's not? The offerings have been substandard when compared to PS+ over the period of time since it was first announced. Your product is no longer the preferred place to play multiplatform titles and you have virtually no first party resources to draw from. The last entry of your largest IP, halo, was not received well by it's audience and you've lost a chunk of your third party exclusive content over the past generation. As a consumer why should I believe that this won't happen again? Why should I, as a gamer, buy a Xbox One when judging by your track record you've nearly abandoned the 360 halfway through it's life and let a massive series like Mass Effect go multiplatform. It seems to me like this will probably happen again and most major titles I can just wait for.

Is this for the casual gamer? If so why aren't we seeing more kinect games? If so why is it the most expensive console on the market? Where is the content that's going to blow the casual market away? The original kinect was successful because it was a novel add on. A new way of interacting with a product you already had in your household. This is not the case for you any more. The original Wii took off because it was something entirely new, original, and extremely affordable. It was a novelty. This is also not the case for the Xbox One. The family/casual market, if there's much of one left, is going to Nintendo. They have the stronger family friendly IPs. You either need to focus on them or drop the kinect.

Is this a device for the mass market? Designed to integrate into television and media services? It can't be, once again it's the most expensive console no the market. It can't compete in price to something like the Apple TV, or even the Vita TV, a device that at least makes sense as a cheap complimentary purchase to a product a consumer will already own. If that's the case then why haven't we heard more about these television and film products? Where is the info on Remedy's new game that's supposedly blending video games and television entertainment? We know virtually nothing about how it plays, and we know virtually nothing about the television series. Are there other projects like that in the works? If it's designed to compliment a cable subscription why can't it function as a DVR? What benefit is there to a $500 black box that functions as little more than a glorified TV remote? Why aren't you partnering with cable providers? Why are the TV services so severely limited globally?

Microsoft, who is this product for? On the surface you seem to be approaching this device as a jack of all trades type of console. The problem is that the title of "jack of all trades" implies a level of competency in these services that is glaringly absent from your strategy. You lack vision. Period. Stop making excuses. Stop blaming the consumers.

Shut the fuck up, buckle the fuck down, figure out who you're targeting, and fix this.

/end rant

Redigerat av sinnes, 09 November 2013 - 04:16.

Postad 09 November 2013 - 08:47

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2830 inlägg
  • 0

1080p är bättre än 720p i min värld, jag har googlat i en vecka för att köpa en bra speltv tills jag bestämde mig för Sony Bravia.

Tv är nästan något av det jobbigaste att köpa numera...hitta tv med låg input-lag osv...många tillverkare skriver inte ut siffrorna eller så är det rena drömsiffrorna. Men Sony brukar ha bra skit, W905-apparaterna verkar ju ha riktigt bra specs t.ex.

De kanske skulle ha lyssnat på konsumenterna innan de gjorde en av de värsta fiasko-lanseringarna inom modern gaming-historia.

Eller så skulle dom haft all fakta och info klart inför E3, ingen förstod ju vad dom ville och inte dom själva heller verkade det som.

Postad 09 November 2013 - 09:04

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 3

Det stämmer däremot, de förefaller inte ligga särskilt bra till.

Här har vi lite molngodis att sätta tänderna i!

Aha! Så, spelar man offline så är spelet i 720p! nej, jag trodde inte det... Trött på allt moln snack...

Postad 09 November 2013 - 09:14

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

[b]

Edit: från Neogaf: http://www.neogaf.co...ad.php?t=711544

Edit 2, bland det bästa jag läst om Xbone.

Fast hade Sony gjort samma sak så hade det varit mer ok för då hade inte konsumenten haft något val.

Lite som att det nu helt plötsligt är helt ok att betala för att spela Multiplayer., något många aldrig skulle kunna tänka sig.

Men nu är fallet så för både Xbone o PS4 så nu gnäller ingen.

Att gå helt digitalt är bara en fråga om när, inte en fråga om. Problemet blev att Sony erbjöd mer öppenhet vilket inte MS gjorde men hade båda haft samma hade tongångarna varit andra.

Nästa generation är fysiskt media borta och då försvinner den möjligheten att sälja vidare lika enkelt som idag, enkel fakta.

Dock borde MS inte krävt 24h access och varit mer öppna med offline-läge.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.