Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34745 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 15 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 april 2013 - 09:55

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

När ett program i 4:3-format sänds på en HD-kanal verkar det alltid per automatik bli svarta band på vänster- och högerkanterna för att ge ett korrekt bildformat för visning på en 16:9-tv. När man tittar på programmet på en 4:3-tv medför dessvärre de svarta banden att bilden blir "ihoptryckt" från sidorna och att alla personer blir avlånga. Om man ändrar i boxens inställningar till att man tittar på en 4:3-tv dyker det upp svarta band upptill och nedtill i bilden också. Detta medför visserligen att bildformatet blir korrekt, men samtidigt att det som återstår av bilden blir en liten kvadrat i mitten av rutan med en svart ram (svarta band både på sidorna samt ovan och under bilden).

Finns det något sätt att åstadkomma att ett program som sänds i 4:3-format på en HD-kanal ser ut som det ska göra när man visar det på en 4:3-tv (d.v.s. täcker hela bilden utan några svarta band)?

Problemet med att det inte går att få bort de svarta banden på vänster- och högerkanterna drabbar för övrigt även dem med 16:9-tv som föredrar att 4:3-sändningar "stretchas ut" över hela bilden istället för att man har svarta band på sidorna, så ett svar på frågan skulle säkert uppskattas även av många med 16:9-tv.

Jo det går.
Men det förutsätter att utsändingen inte är fel. I just det här faller låter det som om kanalen själv har lagt in de svarta fälten på sidan så de ligger med i videobilden och sen säger signalen 16:9 till boxen/tv.
Naturligtvis vore det bäst om kanalerna skickade videobilden utan svarta ränder och signalerade rätt om 16:9 eller 4:3. Men tyvärr verkar vissa kanaler inte kunna fixa det så bra.
Felet ligger alltså inte hos telia i detta fall utan hos tv-kanalen.

Postad 14 april 2013 - 19:07

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Någon annan som har problem med ljudet på alla kanaler förutom SVT? Inget ljud alls på de andra kanalerna.

Postad 14 april 2013 - 19:58

Michael L
  • Michael L
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Taskig ljudsynk tv4 Jönköping fredag 20.00. Digitalt ljud.

Samma på TV4 Västerås söndag 19.30

Postad 14 april 2013 - 20:02

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Någon annan som har problem med ljudet på alla kanaler förutom SVT? Inget ljud alls på de andra kanalerna.

Problemet löst! Vi hade haft besök och de hade använt fjärrkontrollen till digitalboxen och sänkt ljudet via den. De kanaler som använder digitalt ljud påverkades inte medan alla andra var utan ljud. :) Använder alltså en förstärkare till ljudet...

Postad 15 april 2013 - 09:16

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Fick ett mejl idag med följande innehåll:
"Från och med den 15 april får vi av rättighetsskäl dessvärre inte längre distribuera Viasats kanaler till dig. Även om detta endast berör en liten del av våra kunder så är detta väldigt tråkigt och vi gör allt vad vi kan för att få till en lösning. De borttagna kanalerna kommer vi tills vidare att ersätta med andra kanaler. Exakt hur detta berör dig som kund kan du läsa om nedan."

"Kanalpaket Lagom blir Lagom Light, ensamt eller i kombination med C More
Kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10 utgår. Vi lägger till HBO, prisad amerikansk tv-kanal med världens bästa tv-serier och långfilmer. Tidigare avsnitt och hela säsonger finns i programbiblioteket, t.ex. True Blood, Game of Thrones, The Sopranos och Strike Back. Du hittar HBO på kanalplats 19. Priset för kanalpaket Lagom Light är 129 kr/mån."

Det ser inte ut som spam men innehållet är väl lika tokigt ungefär. Inte ett ord om detta på hemsidan.

Finns det någon riktighet i det här eller är det något skämt?

Postad 15 april 2013 - 09:33

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Någon annan som fortfarande har CMore gratis? Var på imorse fortfarande.. o_O

Postad 15 april 2013 - 10:19

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Fick ett mejl idag med följande innehåll: "Från och med den 15 april får vi av rättighetsskäl dessvärre inte längre distribuera Viasats kanaler till dig. ..."

Det ser inte ut som spam men innehållet är väl lika tokigt ungefär. Inte ett ord om detta på hemsidan. Finns det någon riktighet i det här eller är det något skämt?

Det är sant och du ska med få ett brev med vanlig post med under dagen. Vissa kunder får även sms med.

Det beror på rättighetskäl för de som sitter på "öppen fiber" från Telia, alltså några tusen kunder totalt. Telia vill alltså naturligtvis att vi ska kunna erbjuda alla kanaler till alla kunder och ber om ursäkt för att informationen inte kom tidigare men detta var lite svårt då det blev klart i slutet av förra veckan.

Sambandet mellan detta och det faktum att vi inte får flera kanaler i HD från viasat kan jag då inte uttala mig om.

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 15 april 2013 - 10:41

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Någon annan som fortfarande har CMore gratis? Var på imorse fortfarande.. o_O

Det tar ju ett tag att ta bort kanalerna, precis som det tar tid att lägga till dem.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 15 april 2013 - 12:09

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det beror på rättighetskäl för de som sitter på "öppen fiber" från Telia, alltså några tusen kunder totalt. Telia vill alltså naturligtvis att vi ska kunna erbjuda alla kanaler till alla kunder och ber om ursäkt för att informationen inte kom tidigare men detta var lite svårt då det blev klart i slutet av förra veckan.

Markus Johansson
Telia kundservice

Du menar alltså att det här inte skulle varit känt hos Telia så ni kunde informera kunderna föränn samma dag Viasat klippte tråden?

Knappast troligt, det är nog några till chefer på Telia med ansvar för support och information som borde få se sig om efter nytt jobb.

Postad 15 april 2013 - 13:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Du menar alltså att det här inte skulle varit känt hos Telia så ni kunde informera kunderna föränn samma dag Viasat klippte tråden?

Knappast troligt, det är nog några till chefer på Telia med ansvar för support och information som borde få se sig om efter nytt jobb.

För att inte tala om de som skall förhandla fram avtalen med alla leverantörer. 2 veckor kvar sen blir det Boxer istället.

Postad 15 april 2013 - 17:07

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Ja det här var ju verkligen inte kul. Fick mail och brev idag om förändringen. Riktigt dåligt att skicka ut info samma dag som förändringarna ska ske. Sen kan de skylla på vad de vill, riktigt dåligt är det. Kanalerna ligger visserligen kvar men det är väl bara en tidsfråga innan de försvinner. Hade hoppats på att få TV6 HD, istället försvinner kanalen helt. Visst det är inte de viktigaste kanalerna men det är ändå en del sport som man kommer att missa.

Så vad är då alternativet? Jag bytte från Com Hem och vill helst inte tillbaka dit. Boxer verkar ha dåligt utbud av HD-kanaler. Finns det något alternativ till Telia för tv via fiber?

Postad 15 april 2013 - 17:25

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Kan väl säga såhär, förhandlingarna pågick in i det sista och det vart ju i princip inte klart innan man skrev brevet som skickades ut till alla kunder det berörde i fredags. Några få har vetat detta under helgen men man valde först att gå ut med informationen till alla anställda på Telia tidigt idag.

Viasat har inte klippt något tråd för då skulle ju ingenting fungera ju.

Jag kan inte säga mycket mer än att Viasat inte tyckte att Telias kunder på öppna fibernät skulle få fortsätta ha Telia som digital-tv operatör och visa Viasats kanaler enligt de villkor som gällde förut. Varför kan nog bara jag och ni gissa..

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 15 april 2013 - 17:30

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Ja det här var ju verkligen inte kul. Fick mail och brev idag om förändringen. Riktigt dåligt att skicka ut info samma dag som förändringarna ska ske. Sen kan de skylla på vad de vill, riktigt dåligt är det. Kanalerna ligger visserligen kvar men det är väl bara en tidsfråga innan de försvinner. Hade hoppats på att få TV6 HD, istället försvinner kanalen helt. Visst det är inte de viktigaste kanalerna men det är ändå en del sport som man kommer att missa.

Så vad är då alternativet? Jag bytte från Com Hem och vill helst inte tillbaka dit. Boxer verkar ha dåligt utbud av HD-kanaler. Finns det något alternativ till Telia för tv via fiber?

Alternativ som du frågar efter beror nog på var du bor, där jag bor så har Telia monopol :-(

Postad 15 april 2013 - 18:00

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Kan väl säga såhär, förhandlingarna pågick in i det sista och det vart ju i princip inte klart innan man skrev brevet som skickades ut till alla kunder det berörde i fredags. Några få har vetat detta under helgen men man valde först att gå ut med informationen till alla anställda på Telia tidigt idag.

Jag kan inte säga mycket mer än att Viasat inte tyckte att Telias kunder på öppna fibernät skulle få fortsätta ha Telia som digital-tv operatör och visa Viasats kanaler enligt de villkor som gällde förut. Varför kan nog bara jag och ni gissa..

Markus Johansson
Telia Kundservice

De flesta har väl betalt en hel del för att få fiber indraget. Nu minskar ju utbud och valfrihet mot hur det såg ut när man bestämde sig. Dags för Telia att ta fram plånboken och kompensera!

(Och som jag skrev förut, ge några chefer sparken. Ni har alltför länge dragits med bristande kompetens, ut med det gamla och in med ny frisk kompetens.)

Postad 15 april 2013 - 18:19

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Markus Johansson
Telia Kundservice

Har öppet fibernät från Telia som man betalat en hel del för.
Har inte fått något mail eller brev idag.
Kollade på Telias forum där någon fått som svar att det endast gällde vissa kollektiva avtal/anslutningar med öppen fiber
och inte privat anslutna. (som jag)
Stämmer detta att jag i sådana fall inte är berörd?

Skulle jag vara berörd, påverkar detta mitt abonnemang på Viasat sport som jag betalar extra för?

Redigerat av donadoni41, 15 april 2013 - 18:20.

Postad 15 april 2013 - 18:20

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Alltså några tusen kunder totalt, är ca. 5600 enlig dagensmedia. Öppna fibernät? Borde det inte vara något för PTS att ta hand om. Fri konkurrens?

Postad 15 april 2013 - 19:13

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Har öppet fibernät från Telia som man betalat en hel del för.
Har inte fått något mail eller brev idag.
Kollade på Telias forum där någon fått som svar att det endast gällde vissa kollektiva avtal/anslutningar med öppen fiber
och inte privat anslutna. (som jag)
Stämmer detta att jag i sådana fall inte är berörd?

Skulle jag vara berörd, påverkar detta mitt abonnemang på Viasat sport som jag betalar extra för?

Har du inte fått brev och mail samt fortfarande kan se kanalerna borde det vara OK. Fast jag är ansluten i villa och har vad jag vet inget kollektivt avtal. Skulle du ändå vara berörd men dom inte hunnit till dig kommer alla viasats kanaler försvinna.

Postad 15 april 2013 - 19:46

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0
Har fått brev, sms och mail. Men har ändå kanalerna kvar. Så det kommer nog försvinna tids nog. Jäkligt trist att det ska vara såhär!! Känns som man är tillbaka på 2008 när man skaffade telia då TV3 och TV6 ej fanns med.

Tyvärr så har min hyrevärd valt att endast ha fibernätet som tv leverantör och den andra leverantören (serverado) hade tydligen också tvist med viasat, så jag kan glömma TV3 och Tv6, såvida jag inte sätter upp en parabol. Men det får jag inte för hyrevärden.. så här sitter man.

Tycker det är jäkligt klent av Telia att ta bort massa kanaler och lägga in HBO istället för dessa.. och sedan ska man ta ut samma pris?? Ne fy... :(

Postad 15 april 2013 - 20:35

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
En liten gissning om den öppna fibern och viasats kanaler.
Det verkar som om telia i sin "öppna" fiber inte släpper in andra iptv-operatörer, bara andra bredbandsbolag. Kan det vara det som viasat vill åt? Att själv kunna vara operatör i den öppna fibern och om de inte får det så får inte telia sända deras kanaler i samma fiber?
Fast sen förstår jag inte riktigt problemet för telia. De skulle kunna fortsätta om de vill enligt lagen om vidaresändning i kabel så länge de klarerar rättigheterna via copyswede men det kanske blir för dyrt...
Oavsett vad viasat säger alltså...

Postad 15 april 2013 - 21:08

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Det verkar som om telia i sin "öppna" fiber inte släpper in andra iptv-operatörer, bara andra bredbandsbolag. Kan det vara det som viasat vill åt? Att själv kunna vara operatör i den öppna fibern och om de inte får det så får inte

Tror jag inte det är, då i mitt fibernät så har man förutom Telia möjligheten att välja kanaler ifrån både Serverado, IP Sweden, ZON TV och ViaSat.

Så det handlar nog om något annat..

Postad 15 april 2013 - 21:33

Stänly
  • Stänly
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Man kan ju misstänka att Viasat vill ha kanalerna för sig själv i ett nät som de själva levererar i. Tror inte att Telia hade något val. Viasat kan ju välja till vem de levererar till.

Postad 16 april 2013 - 08:26

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0
Det är alltså bara de som har öppen fiber där Telia är driftar nätet så inte får se kanaler från viasat. öppen fiber har man när man kan välja olika operatör via den fiber man har. Det står lite mer om detta här och även på bredbandswebben

Markus Johansson
Telia kundservice

Postad 16 april 2013 - 08:31

Stänly
  • Stänly
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Markus, är uppdateringen av mjukvaran i maj bara bugg rättningar eller kommer det några nya funktioner?
Jag vet att du säkert inte kan avslöja vad som kommer men någon hint kan du säkert ge. :)

Postad 16 april 2013 - 08:57

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Har du inte fått brev och mail samt fortfarande kan se kanalerna borde det vara OK. Fast jag är ansluten i villa och har vad jag vet inget kollektivt avtal. Skulle du ändå vara berörd men dom inte hunnit till dig kommer alla viasats kanaler försvinna.

Om du inte tillhör någon av dessa nät så berörs du EJ.

Svenska bostäder ( Stockholm)
Stockholmshem (Stockholm)
Familjebostäder (Stockholm)
Stena Fastigheter ( Stockholm
Sundbyberg Villafiber (Stockholm)
Trångsund Villafiber (Stockholm)
Järfälla HSB kvarnen ( Järfälla)
Villa Fiber (Danderyd)
Säbo ( Säffle)
Säkom (Säffle)
Benab ( Bengtsfors)
Platen ( Motala)
Mönsterås Bostäder (Mönsterås)
Partille Öppen fiber ( Göteborg)
Mölndal Villafiber (Göteborg)
PartilleBo (Göteborg)
Malmö BO-Lina (Malmö)
Malmö Öppen Fiber (Malmö)

Det är totalt drygt 5000 kunder som berörs alltså.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 16 april 2013 - 09:01

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Markus, är uppdateringen av mjukvaran i maj bara bugg rättningar eller kommer det några nya funktioner? Jag vet att du säkert inte kan avslöja vad som kommer men någon hint kan du säkert ge. :)

Tror ni mest kommer märka av lite förändringar och inte så mycket bugrättningar...

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 16 april 2013 - 09:16

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Man kan ju misstänka att Viasat vill ha kanalerna för sig själv i ett nät som de själva levererar i. Tror inte att Telia hade något val. Viasat kan ju välja till vem de levererar till. 

Detta är en fråga du får ställa till Viasat för jag kan inte svara på den.

Det jag kan säga är vi har ett avtal med Viasat rörande distribution av deras kanaler. I det här fallet finns det ett avtal med Viasat som vi menar även reglerar de öppna näten. Viasat har haft en annan tolkning och därför har tvisten avgjorts i skiljedomstol. Dessvärre förlorade Vi där, vilket innebär att öppna nät inte regleras i avtalet. Efter skiljedomen har vi förhandlat med Viasat, men dessvärre har inte detta lett till något avtal.

Det var också till följd av att förhandlingar pågick in i det sista som vi inte visste hur det skulle gå innan fredagen som jag skrivit tidigare.

Jag kan inte svara på frågor om varför Viasat gjort som de gjorde så det är nog frågor man får rikta till dem direkt om man vill ha svar på.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 16 april 2013 - 09:36

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0
Hur ser jag om jag har öppet fiber hemma? iofs så bör jag inte ha det då vårt fiberlan grävdes ner för lite över 6 år sedan & då var det inte tal om att kunna välja operatörer i nätet, och mig veterligen kan jag fortfarande inte det. Bor förövrigt i Linköping.

Postad 16 april 2013 - 10:50

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Om du inte tillhör någon av dessa nät så berörs du EJ.

Svenska bostäder ( Stockholm)
Stockholmshem (Stockholm)
Familjebostäder (Stockholm)
Stena Fastigheter ( Stockholm
Sundbyberg Villafiber (Stockholm)
Trångsund Villafiber (Stockholm)
Järfälla HSB kvarnen ( Järfälla)
Villa Fiber (Danderyd)
Säbo ( Säffle)
Säkom (Säffle)
Benab ( Bengtsfors)
Platen ( Motala)
Mönsterås Bostäder (Mönsterås)
Partille Öppen fiber ( Göteborg)
Mölndal Villafiber (Göteborg)
PartilleBo (Göteborg)
Malmö BO-Lina (Malmö)
Malmö Öppen Fiber (Malmö)

Det är totalt drygt 5000 kunder som berörs alltså.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Är detta riktigt säkert nu då, Marcus?
Jag bor i Motala men ej i fastighet från Platen.
Har inte fått något mail eller brev.
Jag ska alltså inte beröras!?

Postad 16 april 2013 - 12:27

Unregistered523fea1a
  • Unregistered523fea1a
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det verkar som om telia i sin "öppna" fiber inte släpper in andra iptv-operatörer, bara andra bredbandsbolag. Kan det vara det som viasat vill åt? Att själv kunna vara operatör i den öppna fibern och om de inte får det så får inte telia sända deras kanaler i samma fiber?
Fast sen förstår jag inte riktigt problemet för telia. De skulle kunna fortsätta om de vill enligt lagen om vidaresändning i kabel så länge de klarerar rättigheterna via copyswede men det kanske blir för dyrt...
Oavsett vad viasat säger alltså...

Mycket möjligt. Kan endast välja Telia som tv-leverantör, däremot andra bredbandsbolag men deras 100/100 är mycket dyrare än Telia. Så känns som Telia styr allt där.

Tror jag inte det är, då i mitt fibernät så har man förutom Telia möjligheten att välja kanaler ifrån både Serverado, IP Sweden, ZON TV och ViaSat.

Så det handlar nog om något annat..

Jag har dock inget annat val är Telia. Skumt!

Det är alltså bara de som har öppen fiber där Telia är driftar nätet så inte får se kanaler från viasat. öppen fiber har man när man kan välja olika operatör via den fiber man har. Det står lite mer om detta här och även på bredbandswebben

Markus Johansson
Telia kundservice

Som sagt ovan, jag kan ju enbart välja Telia som leverantör av IPTV enligt bredbandswebben. Hur kan det då kallas öppen fiber/operatörsneutal?

Postad 16 april 2013 - 14:04

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 1
Det var ett tag sedan det pratades om någon ny box, är det inte dags snart, enligt prisjakt är 1963 från 2009!

Är lite sugen på att skaffa mig en box, men inte en snart 4 år gammal modell.

/Psy

Postad 16 april 2013 - 14:43

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 534 inlägg
  • 0

Är detta riktigt säkert nu då, Marcus? Jag bor i Motala men ej i fastighet från Platen. Har inte fått något mail eller brev. Jag ska alltså inte beröras!?

kan du bara välja Telia har du inte öppet stadsnät som Telia har driftansvar för. Jag har en hel hög med föreningar i Motala så kan inte lista alla men kan du inte välja någon annan operatör för någon annan tjänst har du inte öppet stadsnät.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 16 april 2013 - 14:53

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1 838 inlägg
  • 0

Det var ett tag sedan det pratades om någon ny box, är det inte dags snart, enligt prisjakt är 1963 från 2009!

Är lite sugen på att skaffa mig en box, men inte en snart 4 år gammal modell.

/Psy

Det blir väl Telia smart lådan för 29 riksdaler per månad de erbjuder i så fall.

Postad 16 april 2013 - 15:01

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Det blir väl Telia smart lådan för 29 riksdaler per månad de erbjuder i så fall.

Det går väl inte att se på TV och spela in via Smart!? Det krävs väl en TV-box för det...

Postad 16 april 2013 - 22:05

pryzze
  • pryzze
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
Återkommande ljudsynkproblem på TV4

Hur svårt kan det vara att fixa detta ?

Skall man betala fullt pris för en tjänst som inte kan
uppfylla de minsta tekniska kraven ?

Som vanligt duckar Telias representant för sådana
här frågor.
Så ingen kommentar är förväntad. . .

Postad 17 april 2013 - 05:26

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Genom hela äntligen hemma igår på tv4 så va det bildhack å störningar.

Stockholm, fiber 1963 box.

Postad 17 april 2013 - 08:28

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Som sagt ovan, jag kan ju enbart välja Telia som leverantör av IPTV enligt bredbandswebben. Hur kan det då kallas öppen fiber/operatörsneutal?

Tycker också det är en högst relevant fråga som Markus/Telia måste svara på. Varför finns det bara Telia att välja på för IPTV när det kallas "öppen fiber"?

Postad 17 april 2013 - 10:11

Unregistered416bc2c0
  • Unregistered416bc2c0
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Tycker också det är en högst relevant fråga som Markus/Telia måste svara på. Varför finns det bara Telia att välja på för IPTV när det kallas "öppen fiber"?

Jag undrar det samma. Har Mönsterås bostäder som hyresgästförening och kan bara ha Telia som TV-leverantör. Öppen fiber?! Hmmm....

Postad 17 april 2013 - 12:23

mipec
  • mipec
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Om man tex jämför Telias öppet fiber med områden där Sollentuna Energi äger fibern och kostnaden 100/100 internetlina :
I Sollentuna Energis nät: 216-299kr/månad
I TELIAs nät: 379-399kr/månad
(trots att det i stort sett är samma aktörer)

I Telias nät (i alla fall där jag är ansluten) kan man bara välja Telia som leverantör av IPTV, Hos Sollentuna Energis kunder kan man välja mellan Canal Digital, Viasat och Tele2. (orkar inte riktigt jämföra priset på olika kanalpaket)

Jag tycker det verkar rimligt att misstänka att Telia sålt in det här som "Öppet fiber/Operatörsneutral" men inte haft avsikt att släppa in andra aktörer på lika villkor. I verkligheten så utnyttjar man sin ställning som ägare av infrastrukturen för att sätta konkurrensen ur spel och driva upp priserna för oss konsumenter.

En konsekvens av det är uppenbarligen höga priser på internet, den andra är att Telia lungt kan spela högt med ViaSat, Kunderna kan ju i praktiken inte byta leverantör av TV (utan massa tekniska investeringar) när det inte finns andra aktörer med bättre kvalitéer som i praktiken släpps in.

Så jag tycker det finns ännu mer anledning för Markus/Telia att svara här:
Varför finns det inte mer än en leverantör av IPTV?
Varför är internetanslutningen så mycket dyrare än hos andra aktörer?

Redigerat av mipec, 17 april 2013 - 12:25.

Postad 17 april 2013 - 13:41

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0
Och varför kan inte jag som finns på "öppen fiber" välja Telia??

Postad 17 april 2013 - 15:51

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Och varför kan inte jag som finns på "öppen fiber" välja Telia??

När våran fastighet blev ansluten till Fibernät under sommaren 2011 (SÄKOM) så fanns det lite olika leverantörer utav Bredband/Telefoni och TV. DOCK fanns inte telia med. Vilket var väldigt tråkigt.

När jag frågade bolaget om varför de inte kunde ta in Telia som leverantör förklarade de att Telia köpt rättigheterna för nätet att ha hand om driften. Så de fick tydligen inte sälja sina egna tjänster i det under de fem första åren.

Men efter bara några månader fick i hem papper att SÄKOM välkomnar Telia som leverantör av Bredband/Telefoni och TV i nätet Perfekt tyckte jag då Telia på den tiden bara tog 99:- för lagom paketet.

Markus förklarade i ett inlägg långt bak i tråden angående detta med rättigheterna etc. Men minns inte exakt vad det var som gjorde att de fick börja sälja sina tjänster. Då Telia inte finns med på ditt öpnna fibernät kan kanske ha med samma sak att göra?

Telia driver driften utav det men får inte sälja sina tjänster? Hur somhelst som det ser ut nu, så ska du nog vara glad att du inte har dem i det öppna nätet då vi inte får behålla viasat kanalerna!

Detta ska man minska ner till light paket istället. Man tar bort 4 kanaler ifrån Lagom och lägger till HBO, och priset blir detsamma? Vilken kompensation telia...

Postad 17 april 2013 - 20:42

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Markus,

Vi är en av de som drabbas av Viasat konflikten. Vi har nu tittat på Telias erbjudande (HBO) i stället för Viasat. Är det ett skämt? Den första filmen "Cast a deadly spell" som vi tittade på via "Programbiblioteket", slutar för tidigt (efter 55 minuter). Jag vill inte skälla på dig men borde det inte var mer lämpligt att reducera priset på de paket som man valt. Istället för att lägga till en kanal/tjänst som inte kan uppfylla några som hälst krav/kvalitet som en kund har?

Har inte Telia som distributör något ansvar för den kvalitet som ni tar betalt för? Jag själv tycker det är ert ansvar att se till att leverantörerna leverera den kvalitet som ni påstår att ni har (läs telia web reklam). Jag har inga avtal med Viasat/SVT/Canal+ mfl. Jag har ett avtal med Telia. Ni packeterar en tjänst och säljer till mig. Ni ansvara för att kvaliteten på materialet (leverantörer) uppfyller de krav ni har.

Men, ni verkar inte ha några krav på kvalitet, bara reklam....

Postad 18 april 2013 - 00:46

Midskogs
  • Midskogs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 1

Markus,

Vi är en av de som drabbas av Viasat konflikten. Vi har nu tittat på Telias erbjudande (HBO) i stället för Viasat. Är det ett skämt? Den första filmen "Cast a deadly spell" som vi tittade på via "Programbiblioteket", slutar för tidigt (efter 55 minuter). Jag vill inte skälla på dig men borde det inte var mer lämpligt att reducera priset på de paket som man valt. Istället för att lägga till en kanal/tjänst som inte kan uppfylla några som hälst krav/kvalitet som en kund har?

Har inte Telia som distributör något ansvar för den kvalitet som ni tar betalt för? Jag själv tycker det är ert ansvar att se till att leverantörerna leverera den kvalitet som ni påstår att ni har (läs telia web reklam). Jag har inga avtal med Viasat/SVT/Canal+ mfl. Jag har ett avtal med Telia. Ni packeterar en tjänst och säljer till mig. Ni ansvara för att kvaliteten på materialet (leverantörer) uppfyller de krav ni har.

Men, ni verkar inte ha några krav på kvalitet, bara reklam....

Du får väl säga upp tjänsten om det inte passar dig. Ja du har ett avtal med Telia som Telia har brutit och du har all rätt själv att avbryta det. Du har ett lika stort ansvar som Telia har. Du kan säga upp dina tjänster direkt, utan uppsägningstid och oavsett bindningstid. Du gör ett aktivt val själv att stanna kvar eller ej. Jisses människor som dig, jag är själv en av de drabbade men inte fan gnäller jag som dig. Men kom inte o klaga om du själv stannar kvar.

När våran fastighet blev ansluten till Fibernät under sommaren 2011 (SÄKOM) så fanns det lite olika leverantörer utav Bredband/Telefoni och TV. DOCK fanns inte telia med. Vilket var väldigt tråkigt.

När jag frågade bolaget om varför de inte kunde ta in Telia som leverantör förklarade de att Telia köpt rättigheterna för nätet att ha hand om driften. Så de fick tydligen inte sälja sina egna tjänster i det under de fem första åren.

Men efter bara några månader fick i hem papper att SÄKOM välkomnar Telia som leverantör av Bredband/Telefoni och TV i nätet Perfekt tyckte jag då Telia på den tiden bara tog 99:- för lagom paketet.

Markus förklarade i ett inlägg långt bak i tråden angående detta med rättigheterna etc. Men minns inte exakt vad det var som gjorde att de fick börja sälja sina tjänster. Då Telia inte finns med på ditt öpnna fibernät kan kanske ha med samma sak att göra?

Telia driver driften utav det men får inte sälja sina tjänster? Hur somhelst som det ser ut nu, så ska du nog vara glad att du inte har dem i det öppna nätet då vi inte får behålla viasat kanalerna!

Detta ska man minska ner till light paket istället. Man tar bort 4 kanaler ifrån Lagom och lägger till HBO, och priset blir detsamma? Vilken kompensation telia...

Samma sak här, säg upp om det inte passar dig.

Redigerat av Midskogs, 18 april 2013 - 00:45.

Postad 18 april 2013 - 11:04

GannTrader
  • GannTrader
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Hej

Bara jag eller är det fler som inte får in några kanaler, förutom SVTHD 2 som funkar alla andra är det bara svart bild på?

Har lagom via fiber.

Jo det är tydligen fler då det ligger under driftinfo hos Telia.
http://www.telia.se/...f8-bfe728051483

/GannTrader

Redigerat av GannTrader, 18 april 2013 - 11:10.

Postad 18 april 2013 - 11:08

patnor
  • patnor
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Bara jag eller är det fler som inte får in några kanaler, förutom SVTHD 2 som funkar alla andra är det bara svart bild på?

http://www.telia.se/...f8-bfe728051483

Redigerat av patnor, 18 april 2013 - 11:16.

Postad 18 april 2013 - 17:16

pallepaf
  • pallepaf
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

Du får väl säga upp tjänsten om det inte passar dig. Ja du har ett avtal med Telia som Telia har brutit och du har all rätt själv att avbryta det. Du har ett lika stort ansvar som Telia har. Du kan säga upp dina tjänster direkt, utan uppsägningstid och oavsett bindningstid. Du gör ett aktivt val själv att stanna kvar eller ej. Jisses människor som dig, jag är själv en av de drabbade men inte fan gnäller jag som dig. Men kom inte o klaga om du själv stannar kvar.

Vilket otroligt okunnigt inlägg! Hört talas om principen "pacta sunt servanda"?

Bara för att möjligheten finns att häva ett avtal på grund av medkontrahentens avtalsbrott har man rimligen inte förlorat sin rätt att rikta kritik mot den som inte lever upp till sin del av avtalet. Inte heller är man tvungen att utnyttja sin rätt till hävning - man kan istället insistera på fullgörelse av avtalet och kräva skadestånd. Uppsägning och byte av tjänsteleverantör samt tidskrävande tjafs med telias kundtjänst om ersättningsanspråk till följd av de merkostnader som uppstår är inte ett besvär man ska behöva genomlida när man med fog förlitat sig på att det träffade avtalet ska hållas. Att för ett ögonblick antyda att de drabbade konsumenterna har ett lika stort ansvar som telia kan inte betecknas som annat än löjeväckande vansinne...

Redigerat av pallepaf, 18 april 2013 - 17:21.

Postad 18 april 2013 - 19:22

Unregistered523fea1a
  • Unregistered523fea1a
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hur gör vi som bara har Telia som alternativ av IP-TV? Eller ska vi köpa en stor parabol och sätta på balkongen, så vi inte kan använda den alls?

I dessa husen är Telia vår leverantör, inte så jävla lätt då att bara byta till något annat.

Postad 18 april 2013 - 20:05

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
WTF?!?

Bara brus (ljudmässigt) på 6an så fort StarWars III gick igång!
Att gå över till analogt hjälper inte.

Blir så trött!!!

Edit: inte bara hos Telia-tittare! Folkstorm på twitter #tv6

Redigerat av squiz, 18 april 2013 - 20:41.

Postad 18 april 2013 - 20:37

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Ärligt talat förstår jag inte hur du tänker? Du investerar i en fiberanslutning som lovar mångfald och framtida möjligheter vad gäller IP-TV och kommunikation. MEN.... Vad du får är, begränsningar.

Alla gör ett val, ibland bra, ibland dålig. Vad det gäller det såkallade "öppna nätet" (i princip oåterkalleligt) så finns det inget val. Om du var lovad en BMW så tror jag att du skulle bli besviken om det visade sig vara en Skoda. Men jag kan ha fel, du skulle antagligen betala för Skodan och köpa en BMW vid sidan om. Att Skodan inte används , spelar ingen roll, det är ju bara pengar.

Ja, jag är besviken på Telia/Viasat och jag tycker att jag har rätt att uttrycka min åsikt. Den är kanske inte så konstruktiv men jag mår bättre.

Postad 18 april 2013 - 20:45

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

WTF?!?

Bara brus (ljudmässigt) på 6an så fort StarWars III gick igång!
Att gå över till analogt hjälper inte.

Blir så trött!!!

Edit: inte bara hos Telia-tittare! Folkstorm på twitter #tv6

Samma i marknätet.
Det är ok ljud på TV6 HD,men den har ju inte Telia...

Redigerat av lindo, 18 april 2013 - 20:45.

Postad 19 april 2013 - 11:11

Unregisterede9799fef
  • Unregisterede9799fef
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hi sorry for the English please feel free to reply in Swedish.
How do you find out how far you have to the tele station?
Telia refuse to tell me.
many thanks.
Chrisus

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.