Redigerat av Humbucker, 30 augusti 2009 - 13:29.
* Officiell tråd - Western Digital TV HD *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 27 augusti 2009 - 09:04
Spelade upp en 1080 film men efter ca 10 började filmen gå aningen snabbare och ljudet försvann. Stängde av filmen och sedan satte på den igen och allt funkade perfekt men efter ca 10 min så kom problemet tillbaka. Detta har inte hänt tidigare och jag undrar om någon vet vad detta kan bero på? Vet även att filmen fungerar perfekt i andra media spelare som Tvixen.
Postad 27 augusti 2009 - 14:46
Postad 27 augusti 2009 - 15:54
Läste i någon recension att det inte gick att snabbspola i filmer eller hoppa till angivna tidpunkter i filmer. Kan ha varit på en tidig firmware. Undrar kort & gott om detta stämmer eller om det är en myt...?
Det går visst att snabbspola i filmer. Dock ej till en angiven tidpunkt.
Postad 27 augusti 2009 - 16:04
Jag har haft en stående över en Dreambox och efter tag upptäckte jag skumma fenomén.
Det visade sig vara värmen som orsakade problemen. Nu när den står fritt inga problem.
Filmer kunde stanna efter ett tag. Speciellt stora filmer. Typ Blu ray format.
Postad 27 augusti 2009 - 17:38
Hade mitt första problem med min WD HD igår.
Spelade upp en 1080 film men efter ca 10 började filmen gå aningen snabbare och ljudet försvann. Stängde av filmen och sedan satte på den igen och allt funkade perfekt men efter ca 10 min så kom problemet tillbaka. Detta har inte hänt tidigare och jag undrar om någon vet vad detta kan bero på? Vet även att filmen fungerar perfekt i andra media spelare som Tvixen.
Tjena!!
Det du beskriver låter som att det kan vara "DTS-dropouts". Med andra ord fel på ljudet. Konvertera om det till Dolby Digital i med till exempel "PopCorn MKV AudioConverter" så funkar filmen felfritt igen.
Postad 28 augusti 2009 - 10:46
Postad 29 augusti 2009 - 12:29
Tycker verkligen om denna enhet, men av två väldigt enkla anledningar åker den snart ut!
1. HD-filmer i .mkv blir felsyncade efter en stunds tittande.
Jag vet att det går att ordna om jag lägger in en äldre FW men tycker att det är otroligt dåligt av WD att inte fixa det och släppa samma uppdatering igen.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta en äldre FW utan buggen.
2. Avsaknaden av att kunna stega i en film driver mig till vansinne. Ser ofta på en del av en film en dag och resten nästa dag och det skapar kraftig irritation.
Skulle dessa två små problem åtgärdas så blir boxen förmodligen kvar i hushållet.
Postad 29 augusti 2009 - 12:46
2. Avsaknaden av att kunna stega i en film driver mig till vansinne. Ser ofta på en del av en film en dag och resten nästa dag och det skapar kraftig irritation.
Jamen det är väl inget problem då den minns var du slutade att titta. Bara att klicka rätt så fortsätter den där du avbröt. Minnet är dessutom multi. Dvs den klarar av att minnas avbrott på flera filmer samtidigt!
Postad 29 augusti 2009 - 15:26
Jag vet att det går att ordna om jag lägger in en äldre FW men tycker att det är otroligt dåligt av WD att inte fixa det och släppa samma uppdatering igen.
Hur det du att det existerar en FW utan buggen då?
Men jag håller med dig om att det är dags för en ny FW nu, var ett bra tag sen.
Postad 29 augusti 2009 - 22:42
Jag kör den senaste officiella och har inget problem med synkningen,(har däremot haft en del olika problem med den senaste fw:n inte 07 utan 10.) WDTVHD:n klarar av att komma ihåg 30 filmer som du inte kollat klart på. Det var en sak som jag uppskattade när jag skaffade den och då hade det inte kommit nån fw än så det har funnits hela tiden.Någon som sitter på information om kommande uppdatering?
Tycker verkligen om denna enhet, men av två väldigt enkla anledningar åker den snart ut!
Skulle dessa två små problem åtgärdas så blir boxen förmodligen kvar i hushållet.
Postad 29 augusti 2009 - 22:47
Borde helt klart funka på din oxå. När du väljer en film du nyligen kollat på så frågar wdtv:n om du vill starta om från senaste stället eller nått liknande och då väljer du INTE cancel utan den andra som jag nu inte minns vad det står, då ska den fortsätta från där du var sist om det nu inte var mer än 30 filmer sen senast du tittade på den:), slut på öl...nu, gin and tonic, hörs...Jag kör den senaste officiella och har inget problem med synkningen,(har däremot haft en del olika problem med den senaste fw:n inte 07 utan 10.) WDTVHD:n klarar av att komma ihåg 30 filmer som du inte kollat klart på. Det var en sak som jag uppskattade när jag skaffade den och då hade det inte kommit nån fw än så det har funnits hela tiden.
Redigerat av wilhelmrama, 29 augusti 2009 - 22:48.
Postad 30 augusti 2009 - 06:14
Sync har jag inga som helst problem med heller.
Postad 30 augusti 2009 - 13:30
Postad 30 augusti 2009 - 14:24
Jag har ett antal .MKV-filmer som har inbyggda undertexter (som man får fram i t ex VLC media player när man högerklickar och kollar efter subtitles). Varför får jag inte upp dessa i WD TV HD? Så omständigt att behöva hitta externa undertexter när det finns utmärkta flera inbyggda i filen redan som är valbara.
Antar att du testat optionknappen och välja subtitle?
Det har alltid funkat för mig med inbyggda undertexter i mkv filer.
Postad 30 augusti 2009 - 14:37
Är du helt säker på att det är inbyggda alltså? Inte för att dumförklara dig på något sätt, jag vill bara minnas att det inte fungerar, så därför frågar jag för säkerhets skull. Jag skulle testat nu men jag väntar på en ny extern hårddisk då den jag hade totaldog.
Postad 30 augusti 2009 - 15:57
Är du helt säker på att det är inbyggda alltså? Inte för att dumförklara dig på något sätt, jag vill bara minnas att det inte fungerar, så därför frågar jag för säkerhets skull. Jag skulle testat nu men jag väntar på en ny extern hårddisk då den jag hade totaldog.
Haha, ingen fara. Jo men jag Har koll på skillnaden mellan externa srt filer och inbakade texter.
Helt säkert på att det funkar när jag bara haft en enskild mkv fil i en mapp.
Sedan är det möjligt att detta går att göra på olika sätt som kanske inte stöds men det har funkat för mig hitills.
Postad 30 augusti 2009 - 23:43
Det fungerar utmärkt för mig med. Jag skapar själv mkv filer med undertexter inbakade i de för att få mindre filer att hålla kolla på och allt detta fungerar utmärkt.
Postad 31 augusti 2009 - 12:58
Postad 31 augusti 2009 - 16:20
Om man till 95% kommer köra ISO-filer (DVD), vilken firmware är då stabilast fungerar bäst för ändamålet...?
Jag har inte upplevt några som helst problem med senaste 1.02.10 vad gäller ISO uppspelning. inga andra problem heller.
http://www.wdc.com/wdtvprerelease/
Postad 01 september 2009 - 15:10
Postad 01 september 2009 - 18:54
Postad 02 september 2009 - 19:03
Postad 02 september 2009 - 23:25
Är det någon som har testat att spela upp serier i flera avsnitt som .iso-filer? T ex en pal-rip med 4 avsnitt? Går det att välja vilket avsnitt du vill se osv? Vill minnas att jag försökte se en miniserie i 2 avsnitt som fanns på hårddisken som .iso-fil, och då kunde jag av någon anledning (eller okunnighet) bara se första avsnittet. Synnerligen irriterande, men kanske inte alltid/alls är så? Är ju inte så att man har dvd-menyn i WD media playern precis.
Jag har inte prövat detta, och har ingen möjlighet heller om du inte länkar till en liknande ISO, men jag gissar på att så länge som video spåren ligger separat så är det bara att byta mellan dessa spår precis som mellan ljudspår eller undertexter.
Postad 03 september 2009 - 11:58
Postad 03 september 2009 - 13:10
Fungerar det att köra den nya Live via mitt trådlösa nätverk? Mao hur många Mbit krävs för att spela upp en MKV i 1080?
Väldigt skeptisk till att det kommer fungera felfritt eftersom ps3an inte klarar av det trådlöst. Inte ens med sladd så funkar 1080P med windows nätverksprotocoll.
Postad 03 september 2009 - 20:09
Ok, fungerar det att bara stoppa i ett USB-minne månne?
Japp, bara du formaterar det till NTFS, så den klarar filer större än 4GB.
Postad 04 september 2009 - 01:04
Väldigt skeptisk till att det kommer fungera felfritt eftersom ps3an inte klarar av det trådlöst. Inte ens med sladd så funkar 1080P med windows nätverksprotocoll.
Min äldre Tvix (5100) fungerar bra över trådat med mkv/1080p, så det borde funka med tråd även på nya WD'n.
Men trådlöst är alltid trådlöst..
Postad 04 september 2009 - 07:32
Postad 04 september 2009 - 12:23

Så fort jag började testa lite så upptäckte jag att den fortsätter spela där jag senaste tittade, men dock bara på vissa filmer.
Stega in i filmerna kan jag också göra, men jag upptäckte av en ren slump att jag var tvungen att spola först sen kunde jag stega med knapparna på dosan. Lite rörigt sätt men det funkar.
Däremot så har jag fortfarande osyncade hd-filmer. Det kan väl ändå inte ha att göra med min hemmabio och DTS-ljudet?
Känns som att det helt hänger på WDn.
Vad jag har hört ska denna bugg finnas efter 1.02.03, så kör man 03an ska det vara problemfritt. Dock har jag 1.02.10 idag och har ingen aning om hur jag nedgraderar enheten.
Någon som kan hjälpa mig med det?
---- Edit :
Det löste sig. Editerade .ver-filen till en högre version än den jag hade i enheten och nu ser det ut att fungera.
Redigerat av Mossfeldt, 04 september 2009 - 12:44.
Postad 04 september 2009 - 13:51
Måste erkänna att jag nog inte lekt tillräckligt med enheten den senaste tiden.
Så fort jag började testa lite så upptäckte jag att den fortsätter spela där jag senaste tittade, men dock bara på vissa filmer.
Stega in i filmerna kan jag också göra, men jag upptäckte av en ren slump att jag var tvungen att spola först sen kunde jag stega med knapparna på dosan. Lite rörigt sätt men det funkar.
Däremot så har jag fortfarande osyncade hd-filmer. Det kan väl ändå inte ha att göra med min hemmabio och DTS-ljudet?
Känns som att det helt hänger på WDn.
Vad jag har hört ska denna bugg finnas efter 1.02.03, så kör man 03an ska det vara problemfritt. Dock har jag 1.02.10 idag och har ingen aning om hur jag nedgraderar enheten.
Någon som kan hjälpa mig med det?
---- Edit :
Det löste sig. Editerade .ver-filen till en högre version än den jag hade i enheten och nu ser det ut att fungera.
Är detta ett erkänt problem som drabbar alla vid HD uppspelning?
Jag kör nämligen 1.02.10 idag och har inte stört mig på osynk i ljudet. Kör 1080P60Hz eftersom den ballar ur vid 23.976.
Lyckas någon välja 23.976 utan att upplösningen får fnatt?
Postad 10 september 2009 - 17:25
Är detta ett erkänt problem som drabbar alla vid HD uppspelning?
Jag kör nämligen 1.02.10 idag och har inte stört mig på osynk i ljudet. Kör 1080P60Hz eftersom den ballar ur vid 23.976.
Lyckas någon välja 23.976 utan att upplösningen får fnatt?
vart har ni ladda ner 1.02.10 jag hittar bara 1.02.07

Postad 10 september 2009 - 17:51
vart har ni ladda ner 1.02.10 jag hittar bara 1.02.07
http://www.wdc.com/wdtvprerelease/
på den sidan lägger de upp alla prereleases, dvs. beta-versioner av kommande firmwares
Postad 10 september 2009 - 18:31
Postad 11 september 2009 - 05:24
Vad menar donnie.s?
Någon som har en susning
han undrar hur pass bra den fungerar med den tv-apparater som har en lägre upplösning än HD-ready, dvs. tjock-tvs och lite äldre platt-tvs. Pulldown är jag inte riktigt 100 på hur det fungerar, men jag har för mig att det har att göra med skillnader med framerate´sen PAL gente NTSC
/Isopaistiainen
Postad 11 september 2009 - 14:48
Någon som har en wdtv hd som kan testa hur den hanterar progressivt material på en interlacad tv?
hoppar den över frames eller klarar den att anpassa bildfrekvensen till tjocktvs.
Postad 11 september 2009 - 15:33
Bra summerat.
Någon som har en wdtv hd som kan testa hur den hanterar progressivt material på en interlacad tv?
hoppar den över frames eller klarar den att anpassa bildfrekvensen till tjocktvs.
Jag har testat den på tjock-tv och det gick bra. Tyvärr vet jag inte om det var "progressivt material".

Postad 12 september 2009 - 08:17
För mig försvinner ljudet efter 10 min och bilden går lite snabbre än vanligt.
Skulle vara grymt om det skulle funka ( utan att behöva göra om filmerna i nått mux prog)
Postad 12 september 2009 - 12:54
Western Digital WD TV HD Live
jag vill varken flytta över filerna till spelaren eller en ext. lagring
vill streama direkt från datorn
har en gammal XBOX som jag är mkt nöjd med men saknar HD-stöd
skulle ALDRIG byta annars
Postad 15 september 2009 - 22:00
Jag är väldigt nöjd men min WD fram tills igår

Vi kan börja med ett "problem" som jag haft hela tiden:
Om jag har wd´n kopplad direkt till tv´n (via HDMI) får den upplösningen "automatisk" vilket för mig inte spelar någon roll. Ska jag sedan starta den då kopplad till projektorn (också HDMI, en Infocus X9) blir det ingen bild, jag måste då varje gång som jag skiftat mellan tv´n & projektorn byta HDMI kabel (under tiden wd´n är igång) och ändra manuellt till 720P/60hz (i inställningarna som visas i tv´n där jag alltid får bild) för att få det att fungera. Hur kan jag göra så att wd´n sparar den inställningen?
Nu till problemet som började igår

När jag ska starta wd´n kommer startskärmbilden upp och sedan direkt blir det svart, power dioden lyser men inte usb dioden. Jag får dra ut strömkabeln om och om igen (jag väntar dock en liten stund mellan varje omstart) tills även usb dioden blinkar innan det blir ett fast sken och fortfarande samma sak, skärmbild och sedan svart igen. Efter ca 7-10 omstarter fungerar det igen, jag hade inte brytt mig om det inträffat en gång men nu är det två dagar på raken (RIKTIGT FRUSTRERANDE).
Kanske värt att notera är att den röda dioden som alltid lyst på baksidan inte längre lyser, den börjar lysa ett tag efter att bilden fungerar igen.
Har Ni något tips om vad det kan vara eller har någon annan råkat ut för samma sak (jag har FW 1.02.07)?????
För övrigt älskar jag denna lilla manick.
Obs, fjärren är stendöd under händelserna ovan
Redigerat av Unregistered3fe1e3ce, 15 september 2009 - 22:01.
Postad 15 september 2009 - 22:38
Postad 16 september 2009 - 00:37
Hejsan,
Jag är väldigt nöjd men min WD fram tills igår![]()
Vi kan börja med ett "problem" som jag haft hela tiden:
Om jag har wd´n kopplad direkt till tv´n (via HDMI) får den upplösningen "automatisk" vilket för mig inte spelar någon roll. Ska jag sedan starta den då kopplad till projektorn (också HDMI, en Infocus X9) blir det ingen bild, jag måste då varje gång som jag skiftat mellan tv´n & projektorn byta HDMI kabel (under tiden wd´n är igång) och ändra manuellt till 720P/60hz (i inställningarna som visas i tv´n där jag alltid får bild) för att få det att fungera. Hur kan jag göra så att wd´n sparar den inställningen?
Nu till problemet som började igår![]()
![]()
![]()
När jag ska starta wd´n kommer startskärmbilden upp och sedan direkt blir det svart, power dioden lyser men inte usb dioden. Jag får dra ut strömkabeln om och om igen (jag väntar dock en liten stund mellan varje omstart) tills även usb dioden blinkar innan det blir ett fast sken och fortfarande samma sak, skärmbild och sedan svart igen. Efter ca 7-10 omstarter fungerar det igen, jag hade inte brytt mig om det inträffat en gång men nu är det två dagar på raken (RIKTIGT FRUSTRERANDE).
Kanske värt att notera är att den röda dioden som alltid lyst på baksidan inte längre lyser, den börjar lysa ett tag efter att bilden fungerar igen.
Har Ni något tips om vad det kan vara eller har någon annan råkat ut för samma sak (jag har FW 1.02.07)?????
För övrigt älskar jag denna lilla manick.
Obs, fjärren är stendöd under händelserna ovan
Pröva med att koppla ur alla USB dikar och återställa WD'n (görs via inställnings menyn) och sen koppla in alla usb diskar till den igen.
Postad 16 september 2009 - 07:58
Pröva med att koppla ur alla USB dikar och återställa WD'n (görs via inställnings menyn) och sen koppla in alla usb diskar till den igen.
Tack! Jag får testa, skulle det då kunna påverka upplösningsinställningen eller problemet jag har vid start?
Postad 16 september 2009 - 16:06
Kolla så att ni inte har råkat få ned den mellan soffans ryggstöd och sitsen...hittade just en av mina därNån som vet om man kan beställa ny fjärrkontroll? Min har fått ben och krypit iväg och gömt sig nånstans. Jag och tanten har letat och letat och letat men den är borta.

Postad 16 september 2009 - 19:11

Jag kopplade in en usb sticka som blinkar/lyser, märkte att den även fortsatte att lysa när jag stängde av WD boxen. Ska det vara såhär? betyder det att den externa lagrismedian.. får ström in hela tiden... om man inte går fram kopplar ur den...
Postad 16 september 2009 - 20:50
Jag har också nu skaffat mig denna underbara grej.. visserligen är den lite seg i menyerna.. men för priset.. och att den är knäpptyst är ju helt underbart
. Having said that...
Jag kopplade in en usb sticka som blinkar/lyser, märkte att den även fortsatte att lysa när jag stängde av WD boxen. Ska det vara såhär? betyder det att den externa lagrismedian.. får ström in hela tiden... om man inte går fram kopplar ur den...
Japp, den får konstant ström oavsett om enheten är på eller av.
Med senaste firmware så finns dock funktionen spindown på hårddiskar. funkar iallafall med min WD elements.
Postad 17 september 2009 - 08:44

Jag menar, den är i princip på hela tiden tror jag, även när man stänger av den.. då den är ständigt otroligt varm och som tidigare svar från en anv. att den tillför ström hela tiden till den externa hårdisken. Visserligen kanske inte den drar så mycket ström.. men säg att den drar 5-10watt.. om den står där och är påslagen 24h.. så blir det ganska dyrt ändå. Sen tror jag att den drar lite mer.. än bara 5-10watt.
Western digital har undvikit hela den här frågan på specifikationen, man nämner inget om ström förbrukningen, något som man tar för givet i dagens samhälle att det ska stå på pappret.
Jag vill helst gärna inte ha några påhopp om hur snål jag är

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar