Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 april 2014 - 07:24

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

Hehe nae, jag har viktigare värderingar är högtalarkablar. De värderas bara utifrån hur de låter, inget annat. Mina livs värderingar ligger oftast i hur jag upplever saker och ting, inte matematiska formler eller dumma tester.
Tänk om jag skulle dömma min tjej efter hennes betyg, BMI eller bröst/rumpa-ratio. Det blir bara för dumt för mig va. Samtidigt finns det folk som bara bryr sig om det, mer eller mindre.

Jag har läst den testen, men de tar bara upp resistansändring pga av skin effect. Sen kan inte jag bedöma om sk skin effects påverkar ljudet. De kommer fram till att det är en liten amplituddipp vid 20Khz som inte borde vara hörbar.

Ni borde veta att det inte funkar så. Nordost gör bara så kallade reducerade kablar som tar bort den sångaren som sjunger sämst.

Du trollar nu eller ?? Hur fan ska kabeln ha någon uppfattning om någon sjunger dålig ?? :D :D

Postad 30 april 2014 - 07:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Och ska vi dra det ännu längre så är det bara delarna i innerörat som låter, för allt annat är bara transport av ljud.

ska det vara den nivån så tolkar hjärnan signalerna olika beroende på humör, mätt/hungrig, temperatur/luftfuktighet etc etc.

Jämför med ett frostat glas inhemsk öl i Thailand, smakar hur underbart som helst. Åk hem och drick samma öl i Sverige så smakar det säkert åsnepiss...

Våra sinnen påverkas av allt i vår omgivning!

Postad 30 april 2014 - 07:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nordost gör bara så kallade reducerade kablar som tar bort den sångaren som sjunger sämst.

Du får sätta smileys efter dina uttalanden så att vi vet om du skämtar eller menar allvar... ;)

Postad 30 april 2014 - 07:38

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

ska det vara den nivån så tolkar hjärnan signalerna olika beroende på humör, mätt/hungrig, temperatur/luftfuktighet etc etc.

Jämför med ett frostat glas inhemsk öl i Thailand, smakar hur underbart som helst. Åk hem och drick samma öl i Sverige så smakar det säkert åsnepiss...

Våra sinnen påverkas av allt i vår omgivning!

Det håller jag fullständigt med om. Däremot smakar den thailänska ölen skit i Sverige eftersom jag druckit en massa newcastle hemma :)

Postad 30 april 2014 - 07:41

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Du får sätta smileys efter dina uttalanden så att vi vet om du skämtar eller menar allvar... ;)

Lite måste man få busa :).

Postad 30 april 2014 - 07:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0
Om man tar en dyr finkabel för tiotusentals kronor och skarvar den med en meter standardkabel för 25 kr, hur skulle ljudet då påverkas enligt dom kabeltroende? Det är ju så det ser ut i många fall. En finkabel fram till högtalaren, sen en skarv och sen nån meter eller två av vanlig kabel inne i högtalarlådan.

Postad 30 april 2014 - 08:26

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0

Om man tar en dyr finkabel för tiotusentals kronor och skarvar den med en meter standardkabel för 25 kr, hur skulle ljudet då påverkas enligt dom kabeltroende? Det är ju så det ser ut i många fall. En finkabel fram till högtalaren, sen en skarv och sen nån meter eller två av vanlig kabel inne i högtalarlådan.

Det som inte syns, finns inte. Bara utsidan räknas.
Det är bara den externa kabel mellan stärkare och högtalarterminalen som antingen eller inte maskerar besynnerliga ljud som spänner från ögonblinkning, tandgnisslingar, salivstänk, in/ut-andningar (aka stön), fingrande på instrument, hårsvallsförflyttningar och dylikt. Tyvärr kan guldbrallorna/örona inte ange konkreta exempel på detta utan vi som inte uppnått nirvana med vår stålmanshörsel får helt enkelt tro på deras ord....eller inte.

Postad 30 april 2014 - 08:33

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Är vi på det humöret nu? En kabel låter om du slår den i golvet. Du förstår mycket väl att jag menar skillnaden mellan två kablars egenskaper att förmedla ljud.
En högtalare låter inte heller. Det är ljudvågorna den producerar som låter. Och ska vi dra det ännu längre så är det bara delarna i innerörat som låter, för allt annat är bara transport av ljud.

nu får du nog sluta att fabulera och tro på det du skriver
Det du skrivet är att upphäva fysikens lagar där ingår även ohms lag .
Antingen så trollar du eller så är det av oförstånd att göra.

Postad 30 april 2014 - 08:34

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag har ärligt talat inte en susning. Men högtalartillverkaren har antagligen testat sig fram till en konstruktion som låter som han vill. Har faktiskt ingen aning vilken hänsyn de tar till kabeln inuti, men jag antar att seriösa högtalartillverkare inte lämnar något åt slumpen utan vrider och vänder på det mesta.

Hade varit intressant att testa hur det låter om man löder fast förstärkaren i delningsfiltret, eventuell förförstärkare i förstärkaren och källan i förförstärkaren. Sen löder man fast låten i källan ( :blink:).

Postad 30 april 2014 - 08:48

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Har faktiskt ingen aning vilken hänsyn de tar till kabeln inuti, men jag antar att seriösa högtalartillverkare inte lämnar något åt slumpen utan vrider och vänder på det mesta.

Dom väljer en kabel som är tillräckligt bra för en kostnad på 10 kr. Det du inte ser i detta fallet får du inte ont i öronen av.

Postad 30 april 2014 - 08:50

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 5

Jag har ärligt talat inte en susning.

..och där var tråden sammanfattad.

Postad 30 april 2014 - 08:54

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

nu får du nog sluta att fabulera och tro på det du skriver
Det du skrivet är att upphäva fysikens lagar där ingår även ohms lag .
Antingen så trollar du eller så är det av oförstånd att göra.

Jag litar på min hörsel, det är min anledning till att jag kan säga att JAG hör skillnad på kablar. Jag har aldrig tvingat någon att köpa något. Däremot har jag rekommenderat att lyssna på kablar.
Jag är väldigt skeptisk som person och tror inte på något innan jag fått det demonstrerat för mig. Med den vetskapen, samt att jag både studerat ellära och jobbar med el så drar jag slutsatsen att det är skillnad på kablar trots vad vetenskapen än så länge säger.
Vetenskapen är bara veteskap tills det kommer ny vetenskap. Jag gillar inte vetenskap, jag gillar erfarenhet.

Dessutom ska jag hem och byta ut strömtillförseln till min Mac. Den ska få så ren och fin ström att bitarna blir så sjukt fyrkantiga att matematiken inte räcker till för att förklara dess fyrkantighet. Jag vet att mina prylar inte gillar dåliga signaler iaf ;).

Postad 30 april 2014 - 09:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Med den vetskapen, samt att jag både studerat ellära och jobbar med el så drar jag slutsatsen att det är skillnad på kablar trots vad vetenskapen än så länge säger.

Öh...du har ju sagt tidigare att du inte är rätt person att svara på tekniska frågor om ämnet. Vidare har du sagt att du inte är intresserad heller.

Postad 30 april 2014 - 09:07

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Öh...du har ju sagt tidigare att du inte är rätt person att svara på tekniska frågor om ämnet. Vidare har du sagt att du inte är intresserad heller.

Jag har inte den kunskapen som krävs för att diskutera det här. Det finns mycket mer än ohms lag att ta hänsyn till enligt mig. Och jag är inte intresserad av el heller, men jag felsöker mycket i jobbet och då krävs det att jag kan en del.

Redigerat av Berno82, 30 april 2014 - 09:07.

Postad 30 april 2014 - 09:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag har inte den kunskapen som krävs för att diskutera det här. Det finns mycket mer än ohms lag att ta hänsyn till enligt mig. Och jag är inte intresserad av el heller, men jag felsöker mycket i jobbet och då krävs det att jag kan en del.

Inte intresserad? Måste vara tråkigt att gå till jobbet.

Postad 30 april 2014 - 09:47

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag är väldigt skeptisk som person och tror inte på något innan jag fått det demonstrerat för mig. Med den vetskapen, samt att jag både studerat ellära och jobbar med el så drar jag slutsatsen att det är skillnad på kablar trots vad vetenskapen än så länge säger.

På vilket sätt har du i ditt arbete märkt skillnad i prestanda mellan olika kablar (samma kabeldiameter förstås annars är det ju uppenbart)?

Postad 30 april 2014 - 09:49

freol
  • freol
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 5
Ska vi inte sluta? Han inser ju inte att hans sinnen bedrar honom.

(Ja, jag vet att jag kan sluta läsa tråden om jag inte gillar det som står, men jag har antagligen vuxen-ADD eller något annat trendigt)

Postad 30 april 2014 - 09:55

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 2

Ska vi inte sluta? Han inser ju inte att hans sinnen bedrar honom.

(Ja, jag vet att jag kan sluta läsa tråden om jag inte gillar det som står, men jag har antagligen vuxen-ADD eller något annat trendigt)

+1 ^_^

Postad 30 april 2014 - 09:58

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

Inte intresserad? Måste vara tråkigt att gå till jobbet.

Nej då, fördelarna väger med råge upp nackdelarna. Men vissa saker måste man kunna, på gott och ont.

Postad 30 april 2014 - 10:04

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 1

På vilket sätt har du i ditt arbete märkt skillnad i prestanda mellan olika kablar (samma kabeldiameter förstås annars är det ju uppenbart)?

Jag menade trots att jag kan lite om el så hör jag skillnad. Jag har såklart varit lika, eller mer skeptiskt än andra. Jag har också funderat på hur i **** det går till, men har inte lust att ödsla livet på meningslösa svar. Verkar ju inte finnas något ändå, annars hade det kommit fram.

Postad 30 april 2014 - 10:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Jag menade trots att jag kan lite om el så hör jag skillnad. Jag har såklart varit lika, eller mer skeptiskt än andra. Jag har också funderat på hur i **** det går till, men har inte lust att ödsla livet på meningslösa svar. Verkar ju inte finnas något ändå, annars hade det kommit fram.

Svaret är troligtvis placebo. Om du verkligen vill veta om du hör skillnad så är ett kontrollerat blindtest enda sättet. :)

Postad 30 april 2014 - 14:54

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1 456 inlägg
  • 0

Jag litar på min hörsel, det är min anledning till att jag kan säga att JAG hör skillnad på kablar. Jag har aldrig tvingat någon att köpa något. Däremot har jag rekommenderat att lyssna på kablar.
Vetenskapen är bara veteskap tills det kommer ny vetenskap. Jag gillar inte vetenskap, jag gillar erfarenhet.

Dessutom ska jag hem och byta ut strömtillförseln till min Mac. Den ska få så ren och fin ström att bitarna blir så sjukt fyrkantiga att matematiken inte räcker till för att förklara dess fyrkantighet. Jag vet att mina prylar inte gillar dåliga signaler iaf ;).

Då kan du lyssna på Värmlands Nations Kör och låten improvisation och sen lyssna om du hör samma saker som jag gör på den körsången.Sen kan du ge en resention av vilka ljud du hör.

Postad 02 maj 2014 - 08:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Är vi på det humöret nu? En kabel låter om du slår den i golvet. Du förstår mycket väl att jag menar skillnaden mellan två kablars egenskaper att förmedla ljud.
En högtalare låter inte heller. Det är ljudvågorna den producerar som låter. Och ska vi dra det ännu längre så är det bara delarna i innerörat som låter, för allt annat är bara transport av ljud.

Det är just det dussin menar, han vet att skillnaden mellan kablars egenskaper att förmedla ljud = 0 hörbart. Jag fgar dig om du sökt kabelutmaningen ännu. En miljon $, lätta pengar för någon som hör skillnad :)

Postad 02 maj 2014 - 15:42

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jodå så att

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   41,24K   7 Antal nerladdningar

Postad 03 maj 2014 - 09:43

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0
Vad kommer ni fram till då?

Postad 03 maj 2014 - 21:04

freol
  • freol
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 8

Vad kommer ni fram till då?

Att det finns troll i skogen och att de inte bör matas.

Postad 11 maj 2014 - 16:41

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 2
Liksom att det finns tomtar, och dom bör heller inte matas.

Postad 14 maj 2014 - 23:09

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

• 723 inlägg
  • 0
Hifiklubben i stockholm säger att det är ljudskillnader på kablar då jag kollade högtalare. Sant?

Redigerat av Auxvoice, 14 maj 2014 - 23:10.

Postad 15 maj 2014 - 00:12

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 2

Hifiklubben i stockholm säger att det är ljudskillnader på kablar då jag kollade högtalare. Sant?

Ja, det är säkert sant att de sagt så. :)

Onyanserat och dumt, men vad kan man förvänta sig av krämare...

Postad 15 maj 2014 - 07:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ja, om man jämför tex en 2,5 mm2 kabel på 5 meter mot en 0,5 mm2 på 50 meter. B)

Postad 15 maj 2014 - 07:28

Berno82
  • Berno82
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Be dom demonstrera

Postad 15 maj 2014 - 07:36

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 1

Det finns folk som säger att de kan höra skillnad på kablar. Tyvär verkar det inte finnas några vetenskapliga belägg för att en människa skall kunna höra skillnad mellan dyra och billiga kablar. Finns dessutom möjligheten att kamma hem 1miljon dollar om man i ett blindtest kan bevisa att man hör skillnad. Men det är upp till var och en vad man väljer att tro på...

Postad 15 maj 2014 - 08:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Dom skriver så här om sin billigaste kabel:

White Edition SC1 är en bra och okomplicerad högtalarkabel som med sina ledare av ren, syrefri koppar ger ett hörbart bättre ljud än vanliga lampsladdar från järnhandeln. Passar till anläggningar i ekonomiklassen.

Skulle vara intressant och testa om dom på Hifi-klubben verkligen hör skillnad mellan den och lampsladd i samma dimension/längd :P

Postad 15 maj 2014 - 09:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 3

Skulle vara intressant och testa om dom på Hifi-klubben verkligen hör skillnad mellan den och lampsladd i samma dimension/längd :P

Det gör de alldeles säkert inte.

Vilken "högtalarkabel" som helst jämfört med några dussin meter hörapparatkabel möjligtvis, och då bara nivåskillnad... :)

Postad 15 maj 2014 - 18:50

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Jag hade kunnat få dig att tro att de tunnaste, billigaste kablarna var "riktigt grymma high-end" om jag hade satt upp en miljö där du hade förväntat dig high-end. Tänk ljudkontrollerat rum med absorbenter, högtalare i 100k klassen, designfotölj med ett dyrt vin/cognac.

Jag ser skillnaden som sådan, att även om jag fått finwhisky och annat lullull så hör jag skillnad på tvenne olika kablar. Hur fint du än må duka upp så finns där en skillnad när det byts. Bara för att jag inte kan förklara fenomenet så återstår det dock i alla fall. :D

Edit: När Carl Von Linné i skolan undrade hur det kommer sig att träd kan ha gröna löv och växa över tio meter när vattnet inte borde kunna tryckas upp på gängse uppskattad vetenskap för tiden så bad hans lärare honom att vara tyst. Vi vet nu, några år senare hur träden löser det. :) Likaså borde de s.k. vetenskapens beskyddare förpliktigas att vidare emellanåt se varför det ibland så svåra i att förklara det uppenbara. :)

Redigerat av PML73, 15 maj 2014 - 18:56.

Postad 15 maj 2014 - 19:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 5
Ser man på, nu kommer de helt oväsentliga liknelserna också. Typiskt för troende av alla de slag.

Postad 15 maj 2014 - 20:18

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1
Jag vet att jag inte skulle skriva om det här, men ni är för söta hela bunten, och ja jag har varit med om ett kontrollerat test och hörde skillnad oavsett vad ni säger men det finns skillnader, mitt råd är att låna hem och testa, och då menar jag stora variationer på kablar på en bra anläggning och inte likvärdiga kablar på en sunkig anläggning, skulle det kunna vara ett alternativ, och sedan göra ett utlåtande, kunde vara lite spännande och höra utfallet av det.

Postad 15 maj 2014 - 20:38

stormagen
  • stormagen
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jag vet att jag inte skulle skriva om det här, men ni är för söta hela bunten, och ja jag har varit med om ett kontrollerat test och hörde skillnad oavsett vad ni säger men det finns skillnader, mitt råd är att låna hem och testa, och då menar jag stora variationer på kablar på en bra anläggning och inte likvärdiga kablar på en sunkig anläggning, skulle det kunna vara ett alternativ, och sedan göra ett utlåtande, kunde vara lite spännande och höra utfallet av det.

Gör testet och bli miljonär.
Medans vi väntar på att bli ordentligt knäppta på näsan när du kammat hem miljonerna, så får du gärna beskriva det kontrollerade testet lite närmare.

Postad 16 maj 2014 - 00:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag vet att jag inte skulle skriva om det här, men ni är för söta hela bunten, och ja jag har varit med om ett kontrollerat test och hörde skillnad oavsett vad ni säger men det finns skillnader,

Jaså.

Postad 16 maj 2014 - 07:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag vet att jag inte skulle skriva om det här, men ni är för söta hela bunten, och ja jag har varit med om ett kontrollerat test och hörde skillnad oavsett vad ni säger men det finns skillnader...

Skillnader som beror på vad?

Postad 16 maj 2014 - 15:26

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag tror dig om du kan motivera varför en kopparledare som är ren och syrefri skulle tappa frekvenser gentemot en annan ren och syrefri kabel.

Postad 16 maj 2014 - 16:58

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 1

Ser man på, nu kommer de helt oväsentliga liknelserna också. Typiskt för troende av alla de slag.

Är liknelsen helt ovesäntlig? Intressant uttryck från en som anser sig hålla sig till vetenskap. :D

Jag tror dig om du kan motivera varför en kopparledare som är ren och syrefri skulle tappa frekvenser gentemot en annan ren och syrefri kabel.

Så bara för att jag här på forumet inte kan förklara för andra på forumet så existerar inte fenomenet? Intressant... :wacko:

Redigerat av PML73, 16 maj 2014 - 16:58.

Postad 16 maj 2014 - 17:23

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Är liknelsen helt ovesäntlig? Intressant uttryck från en som anser sig hålla sig till vetenskap. :D

Ja, den är krystad och oväsentlig.

Postad 16 maj 2014 - 18:54

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 2

Så bara för att jag här på forumet inte kan förklara för andra på forumet så existerar inte fenomenet? Intressant... :wacko:

Tycker nästan synd om de som hör skillnad på elsladdar :ph34r:
De måste plågas av att högtalarna presterar olika beroende på årstid, en vacker vårdag med högluft, en regnig höstdag med lågtryck som även påverkar luften inomhus (om lyssningsrummet är tillräckligt ventilerat). Är inte lyssningsrummet ventilerat ordentligt, så ändras luften beroende på hur mycket folk som befinner sig i rummet.
Ändrad akustik av skivomslag som ligger oordnat på ett bord eller en gardin som inte är perfekt placerad. Kabeltroende med sina övermänskliga hörsel måste uppfatta sådant direkt.

Eller kanske är det så att kabeltroendes superkrafter. begränsas till att övermänsklig förmåga att höra skillnad på kablar.?

Postad 16 maj 2014 - 19:40

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Gör testet och bli miljonär.
Medans vi väntar på att bli ordentligt knäppta på näsan när du kammat hem miljonerna, så får du gärna beskriva det kontrollerade testet lite närmare.

Nej jag tänker inte göra något test på en riggad anläggning, det begriper väl vilken idiot som helst att han inte vill förlora en miljon dollar.

Postad 16 maj 2014 - 19:49

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 1

Tycker nästan synd om de som hör skillnad på elsladdar :ph34r:
De måste plågas av att högtalarna presterar olika beroende på årstid, en vacker vårdag med högluft, en regnig höstdag med lågtryck som även påverkar luften inomhus (om lyssningsrummet är tillräckligt ventilerat). Är inte lyssningsrummet ventilerat ordentligt, så ändras luften beroende på hur mycket folk som befinner sig i rummet.
Ändrad akustik av skivomslag som ligger oordnat på ett bord eller en gardin som inte är perfekt placerad. Kabeltroende med sina övermänskliga hörsel måste uppfatta sådant direkt.

Eller kanske är det så att kabeltroendes superkrafter. begränsas till att övermänsklig förmåga att höra skillnad på kablar.?

Titta runt på albumen som finns här på forumet, och säg sedan hur många som använder lampsladd som tydligen skall vara det bästa, annars är ju merparten av forum medlemmarna också lurade enligt dom icke troendes teori, men jag håller fortfarande stenhårt fast vid att låna hem kablar av varierande prisklass och bilda er en uppfattning själva, men det vågar ni väl inte för tänk om det skulle vara en skillnad det skulle ju aldrig gå att erkänna för det skulle ju vara ett nederlag utan dess like, eller har jag helt fel.

Postad 16 maj 2014 - 22:46

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0
Vart går gränsen för vilka högtalare och elektronik som ska finnas för att kablarna ska göra skillnad.

Många av ni som hör skillnad pratar ju om "dyrare" och finare anläggningar, är det alltså så att man måste lägga minst 100k innan man måste börja tänka på kablarna?

Frågar detta endast för jag är nyfiken och själv inte har den bästa och dyraste anläggningen. Har inte möjligheten att testa dyra kablar mot billigare heller.

Postad 17 maj 2014 - 02:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2 941 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered2294, 17 maj 2014 - 03:46.

Postad 17 maj 2014 - 02:16

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2 941 inlägg
  • 1
Jag satt och funderade på detta en del när jag hade mina första Cerwin Vega högtalare en gång i tiden för ca: 10 år sedan :)

Jag kom fram till att det var väl mest det att det kändes lite dumt att börja skaffa " dyrkablar " när anläggningen var mer åt det billigare hållet och kablarna jag ville ha kostade nästan mer en själva högtalarna. Det kändes som att det tog stopp där så jag bytte ut hela rasket och efter det kändes det mer rätt eller ok att skaffa finare kablar. Sen det där med att höra skillnad. Jag har egentligen aldrig bytt kablar för att det skulle vara skillnad rent ljudmässigt utan jag har köpt dom mer för att det ska vara snyggt att se på :)

Många av ni som hör skillnad pratar ju om "dyrare" och finare anläggningar, är det alltså så att man måste lägga minst 100k innan man måste börja tänka på kablarna?

Frågar detta endast för jag är nyfiken och själv inte har den bästa och dyraste anläggningen. Har inte möjligheten att testa dyra kablar mot billigare heller.

Postad 17 maj 2014 - 07:11

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Edit: När Carl Von Linné i skolan undrade hur det kommer sig att träd kan ha gröna löv och växa över tio meter när vattnet inte borde kunna tryckas upp på gängse uppskattad vetenskap för tiden så bad hans lärare honom att vara tyst. Vi vet nu, några år senare hur träden löser det. :) Likaså borde de s.k. vetenskapens beskyddare förpliktigas att vidare emellanåt se varför det ibland så svåra i att förklara det uppenbara. :)

Att vetenskapen hela tiden förs framåt och att sådant som tidigare inte kunnat förklarats eller avfärdats så småningom reviderats, betyder inte att mycket osannolika företeelser därför blir mer troliga. Det du skriver betyder ju t.ex. inte att det blir mer sannolikt att elektriska ledare blir hörbart bättre per 5-hundring och inte heller att homeopatiska substanser påverkar. Att det sedan finns folk som upplever skillnader finns det bättre förklaringar till.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.