Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 10 februari 2008 - 13:09

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Jag är lite nyfken på hur många fler än jag som inte har en fungerande kanalplats 777, där kvällens "förprogram" till melodifestivalen enbar var svart i rutan (inte för att jag tror att jag missade nånting, så det behöver inte påpekas) samt de nya radiokanalerna på kanalplats 780 till 783, samt även lokal-kanalerna på kanalplats 900 och 901 (som har funnits där i min kanallista väldigt länge)? Ingen av dessa kanalplatser fungerar för mig och jag misstänker starkt att det är någon felkonfigurering i nätet som göra att multicastströmmarna inte distribueras på ett korrekt sätt.

För er som det inte heller fungerar på så är jag lite nyfiken på var ni är bosatta. Jag vill få en känsla om det är något geografiskt problem, eller om det är väldigt lokalt. Själv bor jag i Umeå och får inte dessa kanaler att fungera. Jag vill ha lite mer "kött på benen" för att argumentatera med tekniska supporten då jag förväntar mig ett inte allt för ovanligt "goddag yxskaft"-svar tillbaka.

/Peter Cigéhn

Hej Peter!

Jag hade ingen bild i början heller på inför Melodifestivalen. Gjorde en kallstart och drog ur sladden ett par minuter för att testa och då blev det bild när den startat om. Vet ju dock inte om det var kallstarten eller om det bara tod några minuter över tiden... Minns att jag inte hade någon bild när det var Per Gesslekonserten heller men då testade jag aldrig att kallstarta den... Bilden var ok igår iallafall, fast jag kollade inte så noga, mera nyfiken på om det fungerade!

Tycker för övrigt att det börjar bli väldigt spännande med Telias Digital-tv just nu!

Heja TELIA! ;-)

Postad 10 februari 2008 - 13:14

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Är det någon som har sett något på TVÅre någon gång?

Hos mina svärföräldrar som bor i Ljusdal, Hälsingland, så var det i alla fall bild på TVÅre då familjen var på besök till nyår och jag hjälpte dom att koppla in Telia digital-TV. Dom hade också bild på 777 igår kväll (och ryktet förtäljer mig att det inte var någon höjdare). Så i Ljusdal verkar dessa kanaler fungera i alla fall...

/Peter Cigéhn

I Enånger (Hudiksvall) har vi också TVÅre och dessutom Norrköpingskanalen NT.
Inga artefakter på Melodifestivalen. Dock inget 5.1 ljud trots att det stod så
i början av sändningen. Kan det vara så att det bara sänds för HD? Väldigt synd
eftersom 5.1 ger en betydligt bättre närvarokänsla. Undrar om det är Telia
eller SVT det beror på att ljudet inte går fram? Boxen verkar ju i alla fall klara
sådana strömmar.
/Kjell-Arne

Postad 10 februari 2008 - 13:47

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Dock inget 5.1 ljud trots att det stod så i början av sändningen. Kan det vara så att det bara sänds för HD? Väldigt synd eftersom 5.1 ger en betydligt bättre närvarokänsla. Undrar om det är Telia eller SVT det beror på att ljudet inte går fram? Boxen verkar ju i alla fall klara sådana strömmar.
/Kjell-Arne

Nej, det har inget med HD att göra. Sänder SVT med 5.1 så gör Telia det också. Hos oss fungerar 5.1 alldeles utmärkt, så även igår. Vad det sedan beror på att du inte fick ut 5.1 kan man ju fundera på. Antingen är det dina inställningar eller din utrustning, eller så kan det väl i o f s kanske kunna vara ett konfigureringsfel i ditt område. Jag kan inte digital-tv, så jag vet inte om det överhuvudtaget kan bero på Telia, men du kan ju kontakta kundtjänsten och höra efter.

Jag antar att du har en SPDIF kopplad till boxen och att den är inställd på att mata ut digitalt ljud...

/Andreas

Postad 10 februari 2008 - 15:19

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Dock inget 5.1 ljud trots att det stod så i början av sändningen. Kan det vara så att det bara sänds för HD? Väldigt synd eftersom 5.1 ger en betydligt bättre närvarokänsla. Undrar om det är Telia eller SVT det beror på att ljudet inte går fram? Boxen verkar ju i alla fall klara sådana strömmar.
/Kjell-Arne

Nej, det har inget med HD att göra. Sänder SVT med 5.1 så gör Telia det också. Hos oss fungerar 5.1 alldeles utmärkt, så även igår. Vad det sedan beror på att du inte fick ut 5.1 kan man ju fundera på. Antingen är det dina inställningar eller din utrustning, eller så kan det väl i o f s kanske kunna vara ett konfigureringsfel i ditt område. Jag kan inte digital-tv, så jag vet inte om det överhuvudtaget kan bero på Telia, men du kan ju kontakta kundtjänsten och höra efter.

Jag antar att du har en SPDIF kopplad till boxen och att den är inställd på att mata ut digitalt ljud...

/Andreas

Ja, som jag redan tidigare sagt har jag SPDIF-kontakten inkpplad på digital in på min surroundförstärkare.
Jag har också ställt in boxen på Dolby Digital och detta får jag också ut från SVT men ej övriga kanaler.
SVT sänder dock bara i Dolby Digital 2.0 och så skedde också under Melodifestivalen. Jag har både indikering
på min förstärkare och kunde dessutom konstatera att inget ljud heller kom ut ur de bakre högtalarna.
Till skillnad mot när jag kör en DVD med 5.1. Så inställningarna är korrekta och om det är som du säger lär jag
väl kontakta Telia då.
/Kjell-Arne

Postad 10 februari 2008 - 15:28

nipe
  • nipe
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0

Sedan så måste jag jag säga att jag inte fattar ETT enda dugg om när ni pratar om kanalplatser. Jag kör boxer och menar ni att man måste knappa in ett 3 siffriga kanal nummer? De kan inte vara sant. Ja, jag har en Telia-box i källaren med hemmabion men på min boxer har jag aldrig "knappat" in en kanal. Ni kan inte mena att moster Berta skall trycka på "next channel" 700ggr för att få se "inför melodifestivalen"? Så skall det inte vara!

Jag är ingen hejare på allt det där heller, tycker inte det händer tillräckligt spännande grejer på "gratis telia adsl iptv fronten" för att jag ska orka sätta mig in i o pyssla med det. Men boxen får väl meddelat till sig med jämna mellanrum vilka kanalplatser det finns "innehåll" på och lägger då till dessa till default kanallistan Alla. Kanske måste man starta om boxen för att den ska ta till sig förändringarna i kanallistan vilket isf är lite dåligt för då kan inte de som alltid har boxen igång se t.ex Inför Melodifestivalen och andra tillfälliga kanaler. Men i alla fall när boxen väl tagit till sig att det ska finns innehåll på t.ex kanal 678 så är det ju bara att bläddra bland kanalerna med höger/vänster pilarna på fjärren så kommer man till dem så småningom, den hoppar naturligtvis över alla tomma kanalplatser så man behöver inte trycka flera hundra gånger. Rätta mig gärna om jag har fel, lär mig gärna något nytt. ;)

Postad 10 februari 2008 - 16:33

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Sedan så måste jag jag säga att jag inte fattar ETT enda dugg om när ni pratar om kanalplatser. Jag kör boxer och menar ni att man måste knappa in ett 3 siffriga kanal nummer? De kan inte vara sant. Ja, jag har en Telia-box i källaren med hemmabion men på min boxer har jag aldrig "knappat" in en kanal. Ni kan inte mena att moster Berta skall trycka på "next channel" 700ggr för att få se "inför melodifestivalen"? Så skall det inte vara!

Jag är ingen hejare på allt det där heller, tycker inte det händer tillräckligt spännande grejer på "gratis telia adsl iptv fronten" för att jag ska orka sätta mig in i o pyssla med det. Men boxen får väl meddelat till sig med jämna mellanrum vilka kanalplatser det finns "innehåll" på och lägger då till dessa till default kanallistan Alla. Kanske måste man starta om boxen för att den ska ta till sig förändringarna i kanallistan vilket isf är lite dåligt för då kan inte de som alltid har boxen igång se t.ex Inför Melodifestivalen och andra tillfälliga kanaler. Men i alla fall när boxen väl tagit till sig att det ska finns innehåll på t.ex kanal 678 så är det ju bara att bläddra bland kanalerna med höger/vänster pilarna på fjärren så kommer man till dem så småningom, den hoppar naturligtvis över alla tomma kanalplatser så man behöver inte trycka flera hundra gånger. Rätta mig gärna om jag har fel, lär mig gärna något nytt. ;)

Åtminstone hos mig finns alltid kanal 777, men när det inte sänds något är bilden svart.

Postad 10 februari 2008 - 20:17

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hur pass stor skillnad kommer det bli på bilden om man jämför med förra 1510 boxen scart, jämfört med denna 1910 med hdmi kabel?

Postad 10 februari 2008 - 20:59

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
...anpassad för HDTV (den svarta Motorola 1910 )

Hittade följande på en sida...

" Två nya TV-kanaler

Grundutbudet har nu utökats med två nya kanaler; Kanal 9 på kanalplats 16 och SVT HD på kanalplats 23. SVT HD kräver att du har en digitalbox anpassad för HDTV (den svarta Motorola 1910). För att få tillgång till de extra kanalerna behöver du starta om din digital-TV-box genom att dra ur och sätta i strömmen till den. "

http://www.vokby.se/...ages/MSTM7A3P3S

Postad 10 februari 2008 - 21:04

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

...anpassad för HDTV (den svarta Motorola 1910 )

Hittade följande på en sida...

" Två nya TV-kanaler

Grundutbudet har nu utökats med två nya kanaler; Kanal 9 på kanalplats 16 och SVT HD på kanalplats 23. SVT HD kräver att du har en digitalbox anpassad för HDTV (den svarta Motorola 1910). För att få tillgång till de extra kanalerna behöver du starta om din digital-TV-box genom att dra ur och sätta i strömmen till den. "

http://www.vokby.se/...ages/MSTM7A3P3S

Jaha, och vad exakt är det du vill du ha sagt med detta?

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2008 - 21:16

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
" Jaha, och vad exakt är det du vill du ha sagt med detta? "

Jo jag ville varna alla som möjligtvis mår dåligt av eventuell möjlighet att se sådant som HD-TV, ifall nu någon skulle få för sig att skaffa boxen. Det vill man ju inte medverka till om man kan förhindra... upplysningsvis bara.

Själv hade jag intresse av boxen för HDMI-anslutningens skull, men har hastigt ångrat mig för jag vill icke utsätta mig för HDTV...nej fy usch.

Postad 10 februari 2008 - 21:23

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Okej, så det var aspekten att 1910 boxen är kapabel att visa HDTV som du var ute efter att påpeka. Jo, visst så är det. Enklast kanske är att ta sig en titt i 1900 seriens fyrfärgsbroschyr för att få reda på det...

Det var inte helt uppenbart att det var det du avsåg med en länk till en VÖKBY Bredband med 600 TV-kunder... ;)

/Peter Cigéhn

Postad 10 februari 2008 - 22:18

thecapeman
  • thecapeman
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

" Jaha, och vad exakt är det du vill du ha sagt med detta? "

Jo jag ville varna alla som möjligtvis mår dåligt av eventuell möjlighet att se sådant som HD-TV, ifall nu någon skulle få för sig att skaffa boxen. Det vill man ju inte medverka till om man kan förhindra... upplysningsvis bara.

Själv hade jag intresse av boxen för HDMI-anslutningens skull, men har hastigt ångrat mig för jag vill icke utsätta mig för HDTV...nej fy usch.

Jag hängde inte heller med på vad du försökte säga... Att boxen är "HD-Ready" visste väl alla redan?

Postad 10 februari 2008 - 23:15

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
"Jag hängde inte heller med på vad du försökte säga... Att boxen är "HD-Ready" visste väl alla redan? "

Det fanns tydligen en som var lyckligt omedveten om detta. Hur som helst..detta faktum välkommnas efter en tid med Comhems Humaxbox som dessutom kostar en hel del mera pengar.

Postad 11 februari 2008 - 00:59

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Okej, så det var aspekten att 1910 boxen är kapabel att visa HDTV som du var ute efter att påpeka. Jo, visst så är det. Enklast kanske är att ta sig en titt i 1900 seriens fyrfärgsbroschyr för att få reda på det...

Det var inte helt uppenbart att det var det du avsåg med en länk till en VÖKBY Bredband med 600 TV-kunder... ;)

/Peter Cigéhn

Man kan även läsa den här pdf:en om man vill ha mer info

/Markus

Postad 11 februari 2008 - 01:15

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Anmälde de frysningar jag emellanåt drabbas av till Telia med resultat att de skickade ett nytt modem:
Zyxel Prestige 660H. Det tidigare är svart (mörkblå?) och heter Zyxel Prestige 600 Series. Hoppas det
löser problemet. Dessutom skickar de en ny fjärr då jag klagade på riktningskänsligheten för den förra.
Såvisst anstränger de sig ibland!

Jag har fått hem och installerat det nya modemet. Märkligt nog kan jag nu mäta 6,5 Mb/s efter min Netgear
router. Har inte lyckats komma över 2 tidigare fast jag sitter på en 8M lina.

Som tidigare konstaterats i detta forum är fjärren från Motorola bättre än Kreatels. Jag skulle vilja
påstå mycket bättre.

Jag vet inte hur ni gjort men jag slog av och på boxen med fjärren och därefter
hade jag tillgång till alla nya kanaler. Lade till dom på min egen kanalista där alla gamla kanaler, dvs bla
alla tre Discoverykanalerna fanns, och nu har jag tillgång till samtliga kanaler från Multi samt alla nya från Stor.

/Kjell-Arne

Kan väl passa på och dra det där om modem. Det finns "två" svarta motorola tripple play modem. Det ena av dem synkar bara upp i ADSL1 (max 10 mbit) när man har tv profil. Det andra modemet av dessa får för sig att tappa synk som en jojo så man måste ha det "silverfärgade" modemet för att tjänsten ska fungera bra och synka upp de de 14-15 mbit som man får som max när man har tv. (TV profilerna med interleave varierar melalan 14 och 14 mbit beroende på utrustning på stationen)

Man kan om man är petig påpeka att det ju i praktiken är samma tillverkare då motorola köpte kreatel, men det verkar ju som att de gjort om dioden som skickar ut ljuset mellan de olika revisionerna av fjärrkontrollen.

När man startar om boxen så laddar den ner kanallistan. har det dessutom kommit ny programvara när man gör en omstart med fjärren kommer boxen starta om igen och ladda ner nya programvaran. Rent generellt bör man nog starta om boxen minst en gång i veckan för att man ska få uppdateringar och så. Det är ju när du ser timmglaset som boxen laddar ner kanallistan från server (bland annat) så det är klart det fungerar på en gång.

Rörande nya kanaler så har det tidigare pratats om att "kanal lokal" lägger på fel orter och så, det är väl i själva verket som så att olika orter sänder på olika tider på samma kanal helt enkelt. De andra kanalerna som var nya och det var problem att se berodde enligt supporten på att dessa multicast streamar felaktigt filtrerades bort i telias nät. (Verkar som att ingen berättat för de som sysslar med nätdrift att det skulle komma nya kanaler...)

/Markus

Postad 11 februari 2008 - 16:50

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0
Är 1910 boxen snabbare i menyerna?

Postad 11 februari 2008 - 18:17

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Är 1910 boxen snabbare i menyerna?

Vad jag vet har ingen här på forumet provat nya boxen ännu, dom började skicka ut den i slutet på förra veckan (gäller ej HD-provsändningsområdet)
Min skulle komma inom två veckor :/

Redigerat av Cambo, 11 februari 2008 - 18:18.

Postad 11 februari 2008 - 20:17

Johansson99
  • Johansson99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hur pass stor skillnad kommer det bli på bilden om man jämför med förra 1510 boxen scart, jämfört med denna 1910 med hdmi kabel?

Ingen alls om man ska tro den trevliga damen på kundtjänst (vilket jag själv har lite svårt att göra).
Är det någon som har ett annat svar så är jag intresserad.

Enligt samma trevliga dam så fanns det heller inga planer/möjligheter att få till hdtv via ADSL framöver. Är det någon som vet om det "stämmer"?

Själv är jag inte så insatt i detta och "hjälpen" man får från kundtjänst underlättar ju inte direkt :-(

Postad 11 februari 2008 - 20:18

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Jag ringde och bytte min 1510 mot en 1910 idag, skulle få den innan helgen. Antar att någon annan hinner testa/skriva innan dess, men annars så skriver jag några rader!

Postad 11 februari 2008 - 20:20

Johansson99
  • Johansson99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag ringde och bytte min 1510 mot en 1910 idag, skulle få den innan helgen. Antar att någon annan hinner testa/skriva innan dess, men annars så skriver jag några rader!

Hur gjorde du detta? Kostade det dig något?

Jag har precis prtat med kundtjänst och det fanns inga möjligheter att få den utbytt. Dessutom så fanns det ingen anledning att byta för det var "i princip samma box".

Postad 11 februari 2008 - 21:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Enligt samma trevliga dam så fanns det heller inga planer/möjligheter att få till hdtv via ADSL framöver. Är det någon som vet om det "stämmer"?

Själv är jag inte så insatt i detta och "hjälpen" man får från kundtjänst underlättar ju inte direkt :-(

Av olika skäl informerar man nog inte kundtjänsten om alla eventuella förändringar som kan komma i framtiden.

Exempelvis HDTV över ADSL, flera boxar för ADSL, NPVR, boxar med inbyggd HD, TV3 är ju tjänster som mycket väl kan komma, men till dess att något konkret finns på banan och det börjar bli dags att lansera så är jag rätt övertygad om att man inte informerar kundtjänsten. Vissa tjänster kan ju vara relativt komplicerade och i värsta fall dra ut på tiden. Då är det ju inte roligt om kundtjänsten har suttit och lovat en massa saker. Jämför med SonyEricsson som släpper info om high-end produkter så lång tid i förväg att kunderna blir riktigt pissed off för att telefonen aldrig kommer och när den väl finns är den redan gammal (syftar på P990).

Postad 11 februari 2008 - 21:12

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hur gjorde du detta? Kostade det dig något?

Jag har precis prtat med kundtjänst och det fanns inga möjligheter att få den utbytt. Dessutom så fanns det ingen anledning att byta för det var "i princip samma box".

Det beror nog på vem man pratar med. MEN de instruktioner som kundtjänsten skall ha fått är att de INTE skall byta ut boxarna. Än så länge så är det egentligen bara HDMI som skiljer och de boxar som finns på lager är ju i första hand tänkta till nya kunder. När HDTV lanseras kommer säkert ett uppgraderingserbjudande.

Telia får ju inte boxarna gratis från Motorola, så rent logiskt kan ju inte Telia byta ut en massa boxar i "onödan".

/Andreas

Postad 11 februari 2008 - 21:19

Johansson99
  • Johansson99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Av olika skäl informerar man nog inte kundtjänsten om alla eventuella förändringar som kan komma i framtiden.

Exempelvis HDTV över ADSL, flera boxar för ADSL, NPVR, boxar med inbyggd HD, TV3 är ju tjänster som mycket väl kan komma, men till dess att något konkret finns på banan och det börjar bli dags att lansera så är jag rätt övertygad om att man inte informerar kundtjänsten. Vissa tjänster kan ju vara relativt komplicerade och i värsta fall dra ut på tiden. Då är det ju inte roligt om kundtjänsten har suttit och lovat en massa saker. Jämför med SonyEricsson som släpper info om high-end produkter så lång tid i förväg att kunderna blir riktigt pissed off för att telefonen aldrig kommer och när den väl finns är den redan gammal (syftar på P990).

Nej, det verkar ju ganska uppenbart att kundtjänst inte vet allt. Men det är ju skillnad att säga att de inte vet något om det mot att säga att det med säkerhet inte kommer att komma HDTV för ADSL. Med det svar jag fick från kundtjänst idag blir jag ju nästan tvingad att kolla på andra leverntörer för TV framöver om jag inte vill hänga kvar på min tjock-tv.

Kvinnan i kundtjänst var dock vänlig nog att meddela att jag har tre månaders uppsägning på abonnemanget då jag ifrågasatte om det verkligen var idé för mig att fortsätta vara kund hos dem.

Postad 11 februari 2008 - 21:38

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Nej, det verkar ju ganska uppenbart att kundtjänst inte vet allt. Men det är ju skillnad att säga att de inte vet något om det mot att säga att det med säkerhet inte kommer att komma HDTV för ADSL. Med det svar jag fick från kundtjänst idag blir jag ju nästan tvingad att kolla på andra leverntörer för TV framöver om jag inte vill hänga kvar på min tjock-tv.

Kvinnan i kundtjänst var dock vänlig nog att meddela att jag har tre månaders uppsägning på abonnemanget då jag ifrågasatte om det verkligen var idé för mig att fortsätta vara kund hos dem.

Jag säger det igen. Jag skulle inte lita på kundtjänsten när det gäller frågor och svar om den typen av framtida tjänster. Jag är rätt övertygad om att man tittar på möjligheterna att köra HDTV via ADSL, men jag är också övertygad om att man håller det inom en inte alltför stor krets.

/Andreas

Postad 11 februari 2008 - 21:40

chonsk
  • chonsk
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Är det nån mer än jag som har kraftiga störningar både på digital-tv och bredband idag?
Bor i Vellinge utanför Malmö.
Tycker det har varit allmänt skakigt den senaste tiden och senaste dagarna i synnerhet.

Postad 11 februari 2008 - 21:47

Johansson99
  • Johansson99
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jag säger det igen. Jag skulle inte lita på kundtjänsten när det gäller frågor och svar om den typen av framtida tjänster. Jag är rätt övertygad om att man tittar på möjligheterna att köra HDTV via ADSL, men jag är också övertygad om att man håller det inom en inte alltför stor krets.

/Andreas

Ok, det är väl bara att avvakta och se vad som händer.
Men håll med om att det är lite märkligt att kundtjänst skrämmer bort kunder med svar som troligen inte är korrekta?

Postad 11 februari 2008 - 22:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Ok, det är väl bara att avvakta och se vad som händer.
Men håll med om att det är lite märkligt att kundtjänst skrämmer bort kunder med svar som troligen inte är korrekta?

Jodå, det håller jag med om. Tyvärr kan det nog vara så att vissa ibland framställer det som inte finns som att det aldrig kommer att finnas och ibland ger sken av att saker skall komma som tyvärr inte kommer att komma. Men så är det väl när man pratar med människor med olika bakgrund och erfarenhet.

/Andreas

Postad 11 februari 2008 - 22:08

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

Rörande nya kanaler så har det tidigare pratats om att "kanal lokal" lägger på fel orter och så, det är väl i själva verket som så att olika orter sänder på olika tider på samma kanal helt enkelt. De andra kanalerna som var nya och det var problem att se berodde enligt supporten på att dessa multicast streamar felaktigt filtrerades bort i telias nät. (Verkar som att ingen berättat för de som sysslar med nätdrift att det skulle komma nya kanaler...)

/Markus

Ja verkar som det är nån glitch där än, har Kanal Lokal Skåne och borde i själva verket ha Kanal Lokal Göteborg tex just nu missade man
21:30
Kortfilmer från Göteborgs filmfestival
Kortfilmer från västsverige som visades under 31st Göteborg International Film Festival.

Iofs kommer dessa säkerligen i repris men det hade varit kul och se snart.
Förövrigt är man ju klart nöjd med rubbet nytt, radiokanalerna har bra variation på låtarna.

Mvh
tvtittare

Postad 11 februari 2008 - 22:28

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag som har kraftiga störningar både på digital-tv och bredband idag?
Bor i Vellinge utanför Malmö.
Tycker det har varit allmänt skakigt den senaste tiden och senaste dagarna i synnerhet.

Har inte märkt något på bredbandet men däremot verkar de nya kanalerna vara skakiga.
Blir ibland en kortvarig blockbildning och frysning när man byter till ny kanal. National
Geographic dog helt 19:35 och var borta c:a 5 minuter. Får hoppas att det rör sig om
tillfälliga inkörningsproblem.

Idag försvann också de kanaler som jag haft från Multi men inte skulle vara med på Stor men
det är ju bara som det ska vara även om jag självklart hoppats på någon miss ;-)
/Kjell-Arne

Postad 11 februari 2008 - 22:52

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har idag 8mbit adsl från telia. Jag tankar ner i 6,9mbit enligt tptest. Har nu beställt iptv,samt bredbandstelefoni från telia som kommer om några dagar.

Min fråga är om detta kommer dra ner min hastighet på bredbandet?

//PJharvey

Postad 11 februari 2008 - 22:54

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jag har idag 8mbit adsl från telia. Jag tankar ner i 6,9mbit enligt tptest. Har nu beställt iptv,samt bredbandstelefoni från telia som kommer om några dagar.

//PJharvey

Sök i tråden, samma fråga har nog besvarats 200 miljoner gånger redan.

Postad 11 februari 2008 - 23:03

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

//PJharvey

Drygt...

Svaret är för övrigt - I normalfallet NEJ!

Postad 11 februari 2008 - 23:05

PJharvey
  • PJharvey
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

//PJharvey

Som jag förstår de så är 24mbit max som telia ger ut för adsl. Och har man då 24mbit blir man tvungen att ta från bredbandet för iptvn. Men med 8mbit bredband så finns väl 16mbit utrymme för iptv och bredbandstelefonen att ta av, och mitt bredband påverkas inte?

Tänker jag rätt?

Postad 11 februari 2008 - 23:39

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1 469 inlägg
  • 0

Som jag förstår de så är 24mbit max som telia ger ut för adsl. Och har man då 24mbit blir man tvungen att ta från bredbandet för iptvn. Men med 8mbit bredband så finns väl 16mbit utrymme för iptv och bredbandstelefonen att ta av, och mitt bredband påverkas inte?

Tänker jag rätt?

Ja, i alla fall nästan rätt. De måste trimma om din uppkoppling en aning för att den ska bli tillräckligt stabil för TV-tjänsten. Det kommer troligtvis inte att påverka din nedladdningshastighet, men du får lite sämre pingtider.

Postad 11 februari 2008 - 23:45

mrymry
  • mrymry
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Tänker jag rätt?

Näe inte helt. Telia har ju annexM profil och då får man typ 20 mbit ner och 3 mbit upp om man inte har ett modem som inte klarar annexM och då blir det ju max 24/1 (adsl2+) eller i värsta fall 10/1 (adsl1).

Har man TV så är max 15 mbit totalt, och en tv kanal tar upp till 6 mbit. En hd tv kanal tar ca 20 mbit i anspråk så då kan ni nog förstå varför man inte får hdtv på adsl.

IP telefoni är väldigt försumbart, det tar typ max 64 kbit/s i anspråk.

/Markus

Postad 12 februari 2008 - 10:11

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
"Ip-tv ska rädda Telia", Lars Nyberg pratar om "fasta nätet", "IP-tv", "100Mbit" och "HD-TV". Se idg. Jag tycker det luktar lite VDSL2 då han pratar 100Mbit och fasta nätet där han tänker investera miljarder. Eller syftar han på fiber till fler hushåll tro?

Redigerat av Unregistered31511, 12 februari 2008 - 10:11.

Postad 12 februari 2008 - 11:12

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 691 inlägg
  • 0
Om det ska bli 100Mbit i ADSL nätet så måste man i princip uppgradera varenda telefonstation i hela Sverige, det kommer som sagt kosta flera miljarder kronor och är knappast troligt att det händer inom dom närmaste 5 åren. Men ser vi på längre sikt så kan det säkert bli möjligt med 100Mbit om typ 10 år, då kommer det vara standard istället för dagens 24Mbit. Allt styrs ju av pengar och att få fram dessa summor tar tid, det är många beslut som skall tas. Samtidigt kan inte Telia halka efter på HDTV fronten när Boxer väl får fingrarna ur arslet och släpper sin HDTV över hela Sverige. Då kommer folk byta upp sig eftersom man vill ha utnyttja sin dyra HDTV till fullo. Den dagen det blir HDTV på Boxer så kommer iaf jag att gå över, utan tvekan.

Postad 12 februari 2008 - 11:26

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Om det ska bli 100Mbit i ADSL nätet så måste man i princip uppgradera varenda telefonstation i hela Sverige, det kommer som sagt kosta flera miljarder kronor och är knappast troligt att det händer inom dom närmaste 5 åren. Men ser vi på längre sikt så kan det säkert bli möjligt med 100Mbit om typ 10 år, då kommer det vara standard istället för dagens 24Mbit. Allt styrs ju av pengar och att få fram dessa summor tar tid, det är många beslut som skall tas. Samtidigt kan inte Telia halka efter på HDTV fronten när Boxer väl får fingrarna ur arslet och släpper sin HDTV över hela Sverige. Då kommer folk byta upp sig eftersom man vill ha utnyttja sin dyra HDTV till fullo. Den dagen det blir HDTV på Boxer så kommer iaf jag att gå över, utan tvekan.

Man ska dock inte glömma bort att det finns teknik som fortfarande är outnyttjad för att skrämma upp
kopparen ytterligare samtidigt som man drar fiber till alla telestationer.
http://computerswede...2.2683/1.124639
http://computerswede...2.2683/1.108007

Dessutom, om nu licenser för detta släpps fria, så har ju SVT utlovat HDTV via marknätet för hela
befolkningen. Själv kan jag tänka mig att kombinera detta med IPTV.
/Kjell-Arne

Postad 12 februari 2008 - 12:38

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
För de som inte redan vet, så har jag hittat en källa som säger att den nya kanalen
TV4 Science Fiction, med premiär den 29/2, även kommer att finnas tillgänglig
via Telias digitalTV. Inte illa!
http://ahrvid.wordpr...cience-fiction/
/Kjell-Arne

Postad 12 februari 2008 - 14:08

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1 662 inlägg
  • 0
Yes! Jag ringde Telia och bad snällt om en 1910. 1698:- ska dom ha för den.
Men om jag band mitt bredbvand i 12 månader så får jag den...
Visst sa jag eftersom jag inte betalar nått för bredbandet. Vår område har gruppavtal på fibern. :P

Så om 2-3 dagar ska man testa 1910:an. Frågan är om dom 3 1510 boxarna jag har nu funkar bra som bokstöd... :P

Postad 12 februari 2008 - 14:34

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej allihop! Kan tänka mig att jag är lite extra välkommen till denna forumtråden, då jag faktiskt jobbar på Telias Kundtjänst! :P

Jag vill bara först förmedla, o mina kära kollegors vägnar (typ 300pers), ursäkta den dåliga infon till er härliga tekniknördar, (such as myself). Pga att vi är ett aktiebolag får vi inte reda på något om nya tjänster eller något annat heller tyvärr, innan er kunder. Detta pga. av risken för börspåverkan och insideraffärer. (låter löjligt men så är det bara.) detta resulterar i att alla nya tjänster och produkter som vi får, får vi bara info på som ytligast via mail. För att sen fördjupa oss i på veckomöten. Detta resulterar i sin tur i att det inte alls är säkert att alla har full koll (om ens någon koll) på vissa tjänster, förrän senast 1 vecka efter lansering. Och vissa har trots detta väldigt dålig uppsnappningsförmåga! :P Så som alla kära människor!

Detta är ABSOULT inget officiellt uttalande, bara en liten analys från ett teknikfreak på insidan av kundtjänst. (Sitter dock inte på supporten, så jag har inte tok-koll på alla teknikska detaljer) MEN.... jag läste också om HDMI utgången, vilket är en väldigt trevlig sak... dock kan jag nog nästan direkt avfärda alla förhoppningar om att få HD-tv sänt via ADSL. Kapaciteten i en kopparlina är så extremt mycket sämre än på fiber, att det knappt ens i teorin är möjlig! I synnerhet för de kunder som bor mer än 1-2 km från tele-station. Man brukar nämnligen säga att kapacitetsförsämringen efter 500 m är mellan 15-20%. vilket gäller ALLA områden på ADSL dtv, eller vad man nu vill sända via ADSL.
Dock är det några områden i Sthlm (som vanligt) GBG och Malmö som testar telias HD-tv i stadsnätet. Och där är det naturligtvis inga problem, lika lite som för tex. Comhem. MEN den nya hdmi porten lär trots allt ändå kunna skala upp det till 1080i. Vilket är trevligt. Har inte själv fått känna och klämma på boxen, men jag ligger på chefen så vi ska få in en på avdelningen här i veckan. (dock är hela vårt bygge ett comhem hus (IRONISKT NOG) så vi har inte telias dtv. så vi kan testa den live! :lol: ...) *detta har sina förklaringar då vi ägde ComHem för X-antal år sedan.*

Lämna gärna feedback... jag kommer bevaka denna tråden, privat, och ska försöka svara på de frågor ni har! Och som sagt, ha lite överseende med kunskapen hos vissa på Kundtjänst. Alla är inte födda på 80 talet.... :P vilket sätter sina spår ibland. Har ni teknikfrågor, ring hellre supporten. Dom bör ha mer koll!
PS. Om ni inte får svar på frågorna, ring igen! Så kanske ni kommer till Mig, eller någon annan som intresserar sig för tekniken!)

Redigerat av simonsimonsson, 12 februari 2008 - 14:42.

Postad 12 februari 2008 - 14:59

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1 220 inlägg
  • 0

Hej allihop! Kan tänka mig att jag är lite extra välkommen till denna forumtråden, då jag faktiskt jobbar på Telias Kundtjänst! :P

Jag vill bara först förmedla, o mina kära kollegors vägnar (typ 300pers), ursäkta den dåliga infon till er härliga tekniknördar, (such as myself). Pga att vi är ett aktiebolag får vi inte reda på något om nya tjänster eller något annat heller tyvärr, innan er kunder. Detta pga. av risken för börspåverkan och insideraffärer. (låter löjligt men så är det bara.) detta resulterar i att alla nya tjänster och produkter som vi får, får vi bara info på som ytligast via mail. För att sen fördjupa oss i på veckomöten. Detta resulterar i sin tur i att det inte alls är säkert att alla har full koll (om ens någon koll) på vissa tjänster, förrän senast 1 vecka efter lansering. Och vissa har trots detta väldigt dålig uppsnappningsförmåga! :P Så som alla kära människor!

Detta är ABSOULT inget officiellt uttalande, bara en liten analys från ett teknikfreak på insidan av kundtjänst. (Sitter dock inte på supporten, så jag har inte tok-koll på alla teknikska detaljer) MEN.... jag läste också om HDMI utgången, vilket är en väldigt trevlig sak... dock kan jag nog nästan direkt avfärda alla förhoppningar om att få HD-tv sänt via ADSL. Kapaciteten i en kopparlina är så extremt mycket sämre än på fiber, att det knappt ens i teorin är möjlig! I synnerhet för de kunder som bor mer än 1-2 km från tele-station. Man brukar nämnligen säga att kapacitetsförsämringen efter 500 m är mellan 15-20%. vilket gäller ALLA områden på ADSL dtv, eller vad man nu vill sända via ADSL.
Dock är det några områden i Sthlm (som vanligt) GBG och Malmö som testar telias HD-tv i stadsnätet. Och där är det naturligtvis inga problem, lika lite som för tex. Comhem. MEN den nya hdmi porten lär trots allt ändå kunna skala upp det till 1080i. Vilket är trevligt. Har inte själv fått känna och klämma på boxen, men jag ligger på chefen så vi ska få in en på avdelningen här i veckan. (dock är hela vårt bygge ett comhem hus (IRONISKT NOG) så vi har inte telias dtv. så vi kan testa den live! :lol: ...) *detta har sina förklaringar då vi ägde ComHem för X-antal år sedan.*

Lämna gärna feedback... jag kommer bevaka denna tråden, privat, och ska försöka svara på de frågor ni har! Och som sagt, ha lite överseende med kunskapen hos vissa på Kundtjänst. Alla är inte födda på 80 talet.... :P vilket sätter sina spår ibland. Har ni teknikfrågor, ring hellre supporten. Dom bör ha mer koll!
PS. Om ni inte får svar på frågorna, ring igen! Så kanske ni kommer till Mig, eller någon annan som intresserar sig för tekniken!)

Välkommen välkommen! We love insiders!!!

Postad 12 februari 2008 - 15:12

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Och som sagt, ha lite överseende med kunskapen hos vissa på Kundtjänst. Alla är inte födda på 80 talet.... vilket sätter sina spår ibland.

Otroligt korkat uttalande. Frågar ni på kundtjänst, när folk ringer, vilket årtionde de är födda? :P

/Janne

Postad 12 februari 2008 - 15:23

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Han kanske menar att alla på kundtjänst inte är födda på 80-talet...
:P

Edit: DataJanne otroligt korkat svar på inlägget.

Välkommen simonsimmonsson! :P

Redigerat av JMKbiker, 12 februari 2008 - 15:32.

Postad 12 februari 2008 - 15:28

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Och som sagt, ha lite överseende med kunskapen hos vissa på Kundtjänst. Alla är inte födda på 80 talet.... vilket sätter sina spår ibland.

Otroligt korkat uttalande. Frågar ni på kundtjänst, när folk ringer, vilket årtionde de är födda? :P

/Janne

Egentligen inte. Många som jobbar på kundtjänst hänger kvar sedan Televerket tiden och har inte detta intresse som de flesta som hänger här har. Det är ett jobb för dem, inget mer. Vi som hänger här har detta som en "hobby" och en hobby är man betydligt mer intresserad av och kan förmodligen bra mycket bättre om än sitt jobb.

Postad 12 februari 2008 - 15:43

Krutrök
  • Krutrök
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Återkommer till min käpphäst, Dolby Digital 5.1.
Som sagt detta har jag ännu inte upplevt via Telias IPTV trots att allt
bevisligen är rätt inkopplat och inställt. För de som inte provat kan
jag upplysa om att det är ett stort lyft jämfört med Dolby 2.0.
Jag skulle nästan kunna leva utan HDTV bara jag fick kvalificerat ljud!

Hur som helst, jag har skickat frågan till supporten och fick följande svar:

Tack för din förfrågan.

Jag har inte stenkoll på detta, men skall försöka svara så gott jag kan. Vad jag förstått så skickas 5.1 enbart ihop med HD. Detta pga av att den dataström är anpassad för att sända så stora paket. Vanligt digitalt ljud skickas som standard i 2.0 för det är anpassat till den normala sändningen SD. Gissar på att det går att sända 5.1 om det anpassas av distributören. På grund av att vi tar emot våra signaler och omvandlar dem till att gå via bredbandsnätet så tror jag vi har färdiga dataströmmar anpassade för nätet. Så när det blir en förändring som t ex 5.1 ljud i den normala sändningen skickar vi ändå bara vidare 2.0 pga av att den sändningen redan är mappad i nätet.

Med vänlig hälsning

Andreas Olsson
Telia Kundservice

Attans synd är var det är men borde väl kunna åtgärdas?
Eller vad säger Insider?
/Kjell-Arne

Postad 12 februari 2008 - 16:02

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Tack för din förfrågan.

Jag har inte stenkoll på detta, men skall försöka svara så gott jag kan. Vad jag förstått så skickas 5.1 enbart ihop med HD. Detta pga av att den dataström är anpassad för att sända så stora paket. Vanligt digitalt ljud skickas som standard i 2.0 för det är anpassat till den normala sändningen SD. Gissar på att det går att sända 5.1 om det anpassas av distributören. På grund av att vi tar emot våra signaler och omvandlar dem till att gå via bredbandsnätet så tror jag vi har färdiga dataströmmar anpassade för nätet. Så när det blir en förändring som t ex 5.1 ljud i den normala sändningen skickar vi ändå bara vidare 2.0 pga av att den sändningen redan är mappad i nätet.

Med vänlig hälsning

Andreas Olsson
Telia Kundservice

Eller vad säger Insider?
/Kjell-Arne

Skumt!!

Detta måste jag kolla upp. Jag vet att jag har 5.1 om SVT sänder det, eftersom förstärkaren signalerar att det är 5.1 (och jag har ljud i varenda högtalare). Kan detta bero på att jag sitter på fiber-lan?

Jag har aldrig använt 5.1 via ADSL.

/Andreas

Postad 12 februari 2008 - 16:13

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Vi hade ju tidigare 5.1 ljud på canal+ filmkanaler (vet ej om de var allihop) men det tog dom ju bort för ett tag sedan. Vilket ger en mycket sämre helhetsupplevelse av filmen där.
Jag sitter på ADSL-lina

Är det någon som fick klarhet i varför dom gjorde det och om dom tänker åtgärda detta?

Postad 12 februari 2008 - 16:45

simonsimonsson
  • simonsimonsson
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Tack för din förfrågan.

Med vänlig hälsning

Andreas Olsson
Telia Kundservice

Eller vad säger Insider?
/Kjell-Arne

Skumt!!

Detta måste jag kolla upp. Jag vet att jag har 5.1 om SVT sänder det, eftersom förstärkaren signalerar att det är 5.1 (och jag har ljud i varenda högtalare). Kan detta bero på att jag sitter på fiber-lan?

Jag har aldrig använt 5.1 via ADSL.

/Andreas

Kan bara meddela att jag även suttit med i en DigitalTv utvecklingsgrupp, och vi har tagit upp detta.

Det svar vi fick då var att det helt och hållet beror på vilken signal som skickas från distributören. Dvs. att på SVT (som sänder 5.1 på massa lulllull serier) får vi in 5.1 via Coax. Om vi har det rätt kopplat. Man måste också se till att man har det inställt på Digitalt Ljud under inställningar. annars skickas det bara 2.0 via scart. Detta gäller även Canal+. De sänder också de flesta filmer i 5.1 vilket du (som en tidigare vittnat om) kan se på en tydlig reciever. Detta har alltså inte med om du har fiber eller Adsl. utan detta beror på distributionen från kanalerna att göra. Det är också därför som tex. SVT, TV4 och canal+ har SÅÅÅ mycket bättre kvalitet än tex. Eurosport eller MTV. För de har RIKTIGT sunkig sändning. Och Bilden kan aldrig bli bättre än källan, så är det bara! :P

Sen en liten kommentar till DataJanne! ... alla utom du verkar ha fattat att jag menade att vissa kanske är födda på 50talet och inte är så intresserade av vår tekniska diskution.... för hade de varit intresserade hade de inte fortfarande jobbat på Telias Kundtjänst.... jag sitter tex. med två härliga kvinnor som inte ens har 10 år kvar till pension. Dom kan allt om telefonväxlar och hur saker fungerar.... men deras kunskap om digitalTV utrustning, eller bredbandsutrustning över huvudtaget är aningen begränsat!

Postad 12 februari 2008 - 17:14

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vi hade ju tidigare 5.1 ljud på canal+ filmkanaler (vet ej om de var allihop) men det tog dom ju bort för ett tag sedan. Vilket ger en mycket sämre helhetsupplevelse av filmen där.
Jag sitter på ADSL-lina

Är det någon som fick klarhet i varför dom gjorde det och om dom tänker åtgärda detta?

Hade inte Cigehn någon teori om att C+ skickade fel språkkod på 5.1 ljudet varför boxen inte valde det spåret eftersom den normalt sett är inställd på Svenska.

/Andreas

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.