* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 juli 2013 - 15:54
Postad 21 juli 2013 - 20:33
DD-signalen kommer och går flera gånger i sekunden, konstant.
Jag har nu bytt till analogt ljud i Vip1963-boxen för att få fungerande ljud öht.
Tydligen var det inte bara jag som hade problem. Ser en rullande textremsa från TV4 överst i bild nu.
Redigerat av elofu17, 21 juli 2013 - 21:01.
Postad 23 juli 2013 - 20:37
Postad 23 juli 2013 - 20:51
Postad 23 juli 2013 - 21:07
Telia har en app som heter Zappa också!Har en digitalbox utav märket motorola vip 1903. Nu har min fjärrkontroll slutat att fungera. Har testat att byta batteri men inget hjälper. Går det att byta kanal eller nått ändå? Känns riktigt surt att sitta och kolla på något Italienskt skitprogram!
Redigerat för att jag missade det viktiga ordet app
Redigerat av ansgar, 25 juli 2013 - 15:31.
Postad 24 juli 2013 - 17:22
Har en digitalbox utav märket motorola vip 1903. Nu har min fjärrkontroll slutat att fungera. Har testat att byta batteri men inget hjälper. Går det att byta kanal eller nått ändå? Känns riktigt surt att sitta och kolla på något Italienskt skitprogram!
Du kan ju beställa en ny också. När jag gjorde det för något år sedan via kundtjänst kostade det 99:-.
Postad 25 juli 2013 - 09:08
Postad 25 juli 2013 - 11:23
Då har du inte sökt jättemycket
http://www.teliasone...ar-set-top-box/
http://www.nyteknik....icle3530775.ece
Men när kommer integreringen med Samsung-TV? Eller finns det redan?
Första kvartalet 2013 står det men jag hittar ingen mer info om detta.
Hade varit fint att få bort boxen

Redigerat av Unregistereda86e6ee7, 25 juli 2013 - 11:24.
Postad 25 juli 2013 - 11:41
Fjärrkontroller säljs i Telia butiker för 99Kr. Tänk dock på att man måste ha kort för att betala i Telia butiker de tar inte kontanter längre!
...Och här där jag bor finns inga teliabutiker i trakten längre... Måste ca fyra mil till närmaste.
Postad 25 juli 2013 - 12:01
...Och här där jag bor finns inga teliabutiker i trakten längre... Måste ca fyra mil till närmaste.
Du kan beställa här:
https://www.tewss.te...ontroll.product
Postad 25 juli 2013 - 15:31
Telia har en app som heter Zappa också!
Redigerat för att jag missade det viktiga ordet app
Redigerat av ansgar, 25 juli 2013 - 15:32.
Postad 26 juli 2013 - 08:11
Telia bryr sig inte som vanligt men höjer priser och tar betalt som de alltid gjort jävla skitföretag
Postad 26 juli 2013 - 12:49
Redigerat av Ironse, 26 juli 2013 - 12:55.
Postad 27 juli 2013 - 22:05
När skall detta fixas, börjar bli trött på detta nu!
Postad 28 juli 2013 - 08:46
Vanliga TV4 dvs inte HD har också haft ljudsynk problem och det har varat i flera dagar nu. Har TV4 Örebro och det är i stort sett aldrig perfekt synk mellan ljud och läpparna. Graden av osynk varierar men ibland är det verkligen påtagligt tex nu under Sommarkrysset.
Samma här, TV4 Kalmar.
Postad 28 juli 2013 - 15:36
Vanliga TV4 dvs inte HD har också haft ljudsynk problem och det har varat i flera dagar nu. Har TV4 Örebro och det är i stort sett aldrig perfekt synk mellan ljud och läpparna. Graden av osynk varierar men ibland är det verkligen påtagligt tex nu under Sommarkrysset.
Samma här, TV4 Kalmar.
Felet är som ni redan räknat ut hos TV4. Vi har en intern drifstörning som information till oss att det är fel hos TV4 eftersom att det är fel på samtliga olika TV4 vi får från dem (typ 30 stycken som sänder dygnet runt). Beräknad klartid är satt till om en månad men när det kommer vara löst vet vi inte i dagsläget.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 28 juli 2013 - 17:30
EK
Postad 29 juli 2013 - 09:30
När slipper man digitalbox om man har Telia fiber?
Precis, hur går det med appen för samsung som skulle kommit för länge sedan????
Postad 01 augusti 2013 - 06:08
Precis, hur går det med appen för samsung som skulle kommit för länge sedan????
Markus: Någon info om detta?
Mvh Johan
Postad 01 augusti 2013 - 13:02
Har kollat på Prisjakten, det verkar inte finnas så många boxar för ”bredband” (fyra). Man kan undra varför. Kan man anta att det kommer fler modeller framöver?
Däremot finns det ju ett stort urval av boxar för kabel-tv. Vad är det för skillnad? Kan man inte använda en sådan till ip-tv?
Postad 01 augusti 2013 - 14:09
Boxen är just för iptv och endast telias box går att använda i telias nät. 1963 fungerar helt ok men är inte i klass med bättre sat/kabelboxar.Kommer att få Öppen fiber till min villa senare i sommar. Har fått ett erbjudande från Telia med Bredband, TV och telefoni. Har en ca sex år gammal hd-ready Samsung-TV, Jag förstår att jag måste ha en ny digitalbox som klarar bredbands-TV (är det samma sak som ip-tv?). En sådan ingår i paketet, och en inspelnigingsbar box (Motorola VIP1963) finns som tillval. Har läst en del recensioner av den, och den verkar inte vara världens bästa.
Har kollat på Prisjakten, det verkar inte finnas så många boxar för ”bredband” (fyra). Man kan undra varför. Kan man anta att det kommer fler modeller framöver?
Däremot finns det ju ett stort urval av boxar för kabel-tv. Vad är det för skillnad? Kan man inte använda en sådan till ip-tv?
Lite info om iptv från Kjell
Redigerat av tomano58, 01 augusti 2013 - 14:12.
Postad 01 augusti 2013 - 14:33
Ändrade lite hemma vilket gjorde att min Telia Smart hamnade på ett annat ställe i huset och detta gör att jag inte får bra täckning på det trådlösa.På det ena sidan av huset har jag Telia Smart och på det andra ändan av huset har jag en switch. Dessa är ihopkopplade med nätverkskabel och det fungerar utmärkt. Vill dock ha trådlöst där också och då undrar jag vad ni rekommenderar.
Ska jag satsa på en router, repeater eller en accesspunkt?
Telia Smart har en WPS knapp men jag vet inte om den är aktiv och fungerar.
Har någon testat det?
Redigerat av Unregistereda360a43b, 01 augusti 2013 - 14:34.
Postad 01 augusti 2013 - 14:46
Tack för info. Lite märkligt tycker man Betyder det att Motorola gör en digitalbox skräddarsydd för Telia?Boxen är just för iptv och endast telias box går att använda i telias nät. 1963 fungerar helt ok men är inte i klass med bättre sat/kabelboxar.
Lite info om iptv från Kjell
Postad 01 augusti 2013 - 14:52
Inte boxen i sig men programvaran är skräddarsydd. Det är den som skiljer mellan boxarna då även en del andra iptv-leverantörer använder samma 1963 men då med egen programvara.Tack för info. Lite märkligt tycker man Betyder det att Motorola gör en digitalbox skräddarsydd för Telia?
Redigerat av tomano58, 01 augusti 2013 - 14:53.
Postad 01 augusti 2013 - 15:37
Felet är som ni redan räknat ut hos TV4. Vi har en intern drifstörning som information till oss att det är fel hos TV4 eftersom att det är fel på samtliga olika TV4 vi får från dem (typ 30 stycken som sänder dygnet runt). Beräknad klartid är satt till om en månad men när det kommer vara löst vet vi inte i dagsläget.
Markus Johansson
Telia kundservice
gäsp
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 01 augusti 2013 - 15:45.
Postad 01 augusti 2013 - 16:23

Postad 01 augusti 2013 - 18:11
Mig veterligt så levererar inte Telia via kabel, endast iptv via datauttaget och då måste du även för de fria kanalerna ha en Teliabox. Eventuellt tar de också ut krypteringsavgift...Sänder Telia fria HD-kanaler via väggens antennuttag? Knasig fråga kanske, men jag är faktiskt helt rudis på digital-teve. Min tanke är att om de inte gör det så ska jag köpa en box som kan ta emot marksänd Hd. Men slipper jag ha en antenn inomhus så är det bra..
Postad 01 augusti 2013 - 19:18
Postad 01 augusti 2013 - 20:10
Ja men du får inte många HD-kanaler utan abonnemang. Det är bara SVT1 och SVT2 som är fria. För att få andra kanaler måste du köpa ett abonnemang hos boxer. Deras priser kan du se på www.boxer.se.Så lösningen är marksänd HD då (DVB-T2?), om jag vill ha hd och slippa abbonnemang?
Ett tips, ring och prata med en säljare så kanske du kan få fina erbjudanden, beställ inte bara direkt från hemsidan.
Är du bara ute efter de fria kanalerna har Telia ett startpaket där du "bara" betalar en "krypteringsavgift"
Redigerat av ansgar, 01 augusti 2013 - 20:14.
Postad 01 augusti 2013 - 20:17
Via antennuttaget? Det beror på var du bor och vad som eventuellt redan finns. Det kan inte vi svara på utan vidare.Sänder Telia fria HD-kanaler via väggens antennuttag? Knasig fråga kanske, men jag är faktiskt helt rudis på digital-teve. Min tanke är att om de inte gör det så ska jag köpa en box som kan ta emot marksänd Hd. Men slipper jag ha en antenn inomhus så är det bra..
Postad 01 augusti 2013 - 20:23
I så fall, vad trött jag blir på grund av alla dumheter som man hittar på, detta var ytterligare en i raden.
Postad 01 augusti 2013 - 20:35
Jag har precis bytt till kanalpaket stor, då ska ju progampaket för 4-an m.fl. ingå. Men det verkar som det inte går att snabbspola i 4-ans program. Ska det vara så? Är det alltid så?
I så fall, vad trött jag blir på grund av alla dumheter som man hittar på, detta var ytterligare en i raden.
Man kan spola i 4-ans programbibliotek men det måste ha gått 1? timme efter programmet har avslutats har jag för mig.
I vissa program har jag för mig att de även plockar bort reklamen så du slipper spola.
Redigerat av aspen_80, 01 augusti 2013 - 20:35.
Postad 01 augusti 2013 - 23:04
Ja men du får inte många HD-kanaler utan abonnemang. Det är bara SVT1 och SVT2 som är fria. För att få andra kanaler måste du köpa ett abonnemang hos boxer. Deras priser kan du se på www.boxer.se.
Ett tips, ring och prata med en säljare så kanske du kan få fina erbjudanden, beställ inte bara direkt från hemsidan.
Är du bara ute efter de fria kanalerna har Telia ett startpaket där du "bara" betalar en "krypteringsavgift"
Jag vet att utbudet är väldigt begränsat när det gäller marksänt. Jag vill dock inte abbonnera. Tack ändå för förslagen. Mitt intresse är primärt det fria, det digitala, och Hd. Förresten, ingår inte TV-4 i grundutbudet?
Via antennuttaget? Det beror på var du bor och vad som eventuellt redan finns. Det kan inte vi svara på utan vidare.
Jag förstår det. Misstankar finns att det bara är analogt via antennutgången.
Postad 02 augusti 2013 - 08:28
Analoga sändningar finns inte längre kvar. Via antennuttaget (om antenn finns) så har du marksänd digitaltv. De kanaler som ingår i det fria utbudet ser du här:Jag vet att utbudet är väldigt begränsat när det gäller marksänt. Jag vill dock inte abbonnera. Tack ändå för förslagen. Mitt intresse är primärt det fria, det digitala, och Hd. Förresten, ingår inte TV-4 i grundutbudet?
Jag förstår det. Misstankar finns att det bara är analogt via antennutgången.
http://www.boxer.se/...-utbud/Baskort/
I en del fall kan det finnas analog signal i antennuttaget men då är det kopplat till en anläggning som förser ett kabelnät med analog signal. Beror som sagt lite på var du bo och om det är tex ett comhem-hus.
Redigerat av tomano58, 02 augusti 2013 - 08:31.
Postad 02 augusti 2013 - 08:46
Postad 02 augusti 2013 - 08:55
du skriver själv antenn. Via antenn tar man oftast emot marksänt. Att du har analogt i antennuttaget har du inte berättat tidigare.Jag tar emot analogt. Nu blir jag lite förvirrad. Du skriver att jag tar emot marksänt via antenn. Du menar då inte antennutgången på väggen, utan kanske våran förenings antenn, var den nu finns (tre hål i väggen)? Marksänt är väl via luften?
TV4 är en fri kanal ja men inte TV4HD
Redigerat av ansgar, 02 augusti 2013 - 08:59.
Postad 02 augusti 2013 - 13:43
Postad 02 augusti 2013 - 13:57
Marksänt är via luften ja, men det uttag du har i lägenheten kan ju vara kopplat till en centralantenn uppe på hustaket. Det behöver alltså inte innebära att du själv sätter upp en antenn. Verkar som att du först behöver kolla med din förening vad som finns i uttagen. Tre hål i väggen brukar indikera kabeltv/data via comhem men så har även jag som har tele2.Jag tar emot analogt. Nu blir jag lite förvirrad. Du skriver att jag tar emot marksänt via antenn. Du menar då inte antennutgången på väggen, utan kanske våran förenings antenn, var den nu finns (tre hål i väggen)? Marksänt är väl via luften?
Postad 02 augusti 2013 - 14:49
Postad 02 augusti 2013 - 14:56
Centralantenn eller egen antenn är sak samma. Då tar du in marksänd digitaltv. Men kolla först upp med föreningen vad som levereras i de uttag du har.För mig som inte vill abonnera på de fria Hdtv-kanalerna, utan få dem "gratis", så kommer väl inte centralantennen göra någon nytta? Eller är det något jag missat helt?
Postad 02 augusti 2013 - 18:32
Har en fråga som jag skulle uppskatta svar på. Ändrade lite hemma vilket gjorde att min Telia Smart hamnade på ett annat ställe i huset och detta gör att jag inte får bra täckning på det trådlösa.På det ena sidan av huset har jag Telia Smart och på det andra ändan av huset har jag en switch. Dessa är ihopkopplade med nätverkskabel och det fungerar utmärkt. Vill dock ha trådlöst där också och då undrar jag vad ni rekommenderar. Ska jag satsa på en router, repeater eller en accesspunkt? Telia Smart har en WPS knapp men jag vet inte om den är aktiv och fungerar. Har någon testat det?
Varför inte pröva PowerLine (Ethernet över elnätet), har kört Telias TV-anslutning den vägen i flera år utan problem
Dom går oftast i par men finns med fler anslutningar (dock lite dyrare). Enkla att sätta upp.
Kolla på DustinHome, Komplett eller några av de stora kedjorna
borde funka för dig så slipper du kablar mellan rummen och bara en kort till PowerLine-adaptern behövs och ett eluttag att sätta den i.
Lycka till!
Postad 02 augusti 2013 - 18:50
Hur funkar det? Måste de sitta på samma fas för att man skall få kontakt?Varför inte pröva PowerLine (Ethernet över elnätet), har kört Telias TV-anslutning den vägen i flera år utan problem
Dom går oftast i par men finns med fler anslutningar (dock lite dyrare). Enkla att sätta upp.
borde funka för dig så slipper du kablar mellan rummen och bara en kort till PowerLine-adaptern behövs och ett eluttag att sätta den i.
Lycka till!
Postad 02 augusti 2013 - 19:03
Hur funkar det? Måste de sitta på samma fas för att man skall få kontakt?
Inte de senare modellerna, det ska funka mellan faserna, kolla bara att du får enheter med minst 100 Mbit/s
Det brukar kosta runt 400-600 /par så det är inte nån stor investering..
Redigerat av Unregistered75f5a7e6, 02 augusti 2013 - 19:05.
Postad 02 augusti 2013 - 19:07

Postad 02 augusti 2013 - 19:24
Riktigt intressant. Funderar just på hur jag skall dra kabel i lägenheten men detta är ju så mycket smidigare (om än dyrare iofs men det kan det vara värt). Så allt man behöver är ett startpaket om 2 st och sen en extra till varje rum man behöver det till (switchar för fler uttag har jag)? Dvs en "sändare" och x antal "mottagare"? Eller krävs det ett par för varje anslutning?Inte de senare modellerna, det ska funka mellan faserna, kolla bara att du får enheter med minst 100 Mbit/s
Det brukar kosta runt 400-600 /par så det är inte nån stor investering..
Redigerat av tomano58, 02 augusti 2013 - 19:27.
Postad 02 augusti 2013 - 21:47
Varför inte pröva PowerLine (Ethernet över elnätet), har kört Telias TV-anslutning den vägen i flera år utan problem
Blev ju lite intresserad nu. Brukar alltid lita på Netgear, så denna borde väl funka perfekt:
http://www.dustinhom...v-200-nano-kit/
Den har dessutom dubbla nätverksuttag, så att man kan koppla in TV'n (boxen) i den ena och HTPC'n i den andra, om jag förstått rätt?
Borde väl funka med Telias box?
Postad 02 augusti 2013 - 22:31
Lycka till!
Mitt problem är inte själva nätverket i sig, snarare räckviden på det trådlösa. Jag har nämligen dragit nätverkskablar i hela huset och till varje rum, så allting fungerar men jag vill använda även iPhone och iPad i hemmet nätverket och då behöver jag få det trådlösa överallt. Så min fråga är egentligen om jag ska sätta en router till i andra ändan av huset eller om jag ska ha en repeater eller annat. Switchen finns redan i rummet men det hjälper inte då jag vill ha dtl trådlösa.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 02 augusti 2013 - 22:32.
Postad 03 augusti 2013 - 06:11
Centralantenn eller egen antenn är sak samma. Då tar du in marksänd digitaltv. Men kolla först upp med föreningen vad som levereras i de uttag du har.
Det är analogt som levereras.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar