Det får bli att använda llap toppen i ett par år till.
* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 21 oktober 2008 - 20:47
Postad 21 oktober 2008 - 20:47
Hallo!! Den sticker ut precis så man kan få tag i den.Tjena
Passar x1:an precis i den fickan(ipp-60) du köpte??
/P

(Ursäkta bild kvalitén!)
Ha det!

Postad 21 oktober 2008 - 20:57
Jag skall köpa en Xperia kontant och har kikat på tele 2 abonemangen för att hitta ett abonemang där jag kan surfa utan att bli ruinerad. Hastigheten de uppger att man får på deras "Datapaket" vid surf är 0,384 vilket väl är standard 3G. (Samma siffror hittar jag hos 3)
På SIBA visste dom inte alls hur det fungerade och hade inte riktigt tänkt på det. På Expert sade dom till mig att det bara var att surfa igång på telefonen och där det finns Turbo 3G skulle jag få Turbo 3G. Tveksam till detta svar så frågade jag på Dialect och där visste dom inte men dom trodde att jag var tvungen att köpa ett separat Turbo 3G kort för att surfa på Turbo 3G. Behöver jag det då förutom det vanliga abonemaget? Eller jag fattar inte helt enkelt hur det här funkar. Kan någon som använt detta på XpERIA förklara så att en 7 årimg skulle fatta

Postad 21 oktober 2008 - 21:20
Har en fråga om Turbo 3G på XPERIAN som kanske kan låta dum för flera. Men jag har frågat i butikerna och fått olika svar.
Jag skall köpa en Xperia kontant och har kikat på tele 2 abonemangen för att hitta ett abonemang där jag kan surfa utan att bli ruinerad. Hastigheten de uppger att man får på deras "Datapaket" vid surf är 0,384 vilket väl är standard 3G. (Samma siffror hittar jag hos 3)
På SIBA visste dom inte alls hur det fungerade och hade inte riktigt tänkt på det. På Expert sade dom till mig att det bara var att surfa igång på telefonen och där det finns Turbo 3G skulle jag få Turbo 3G. Tveksam till detta svar så frågade jag på Dialect och där visste dom inte men dom trodde att jag var tvungen att köpa ett separat Turbo 3G kort för att surfa på Turbo 3G. Behöver jag det då förutom det vanliga abonemaget? Eller jag fattar inte helt enkelt hur det här funkar. Kan någon som använt detta på XpERIA förklara så att en 7 årimg skulle fatta
Om detta gör dig klokare...
Var i kontakt med Tele2 (har deras 1Gb för 89 kr) för att höra mig för om Turbo 3G. Enligt personen jag talade med så går det inte att få detta ännu till mobilen, utan man behöver tydligen en dator för det. Dock lätt det som att de håller på att pröva Turbo 3G för mobilnätet.
Hoppas det blev något svar.
Postad 21 oktober 2008 - 21:30
Har en fråga om Turbo 3G på XPERIAN som kanske kan låta dum för flera. Men jag har frågat i butikerna och fått olika svar.
Jag har 3 med surf. max 0,384 med obegränsad dataöverföring för 3 kronor dagen. Begränsningen har jag oavsett typ av uppkoppling. För högre hastighet måste jag för min del välja bredbandsuppkoppling med telefonen för 199 kronor och då blir den 7,2 men den hastigheten uppnår man ju aldrig. Kanske hälften.
Postad 21 oktober 2008 - 21:34
Poppar även upp H lite titt som tätt i telefonen, så det borde betyda att HSDPA funkar med tele2..

Postad 21 oktober 2008 - 21:36
tycker de borde gå att ändra men kan inte hitta något.

Postad 21 oktober 2008 - 21:48
Postad 21 oktober 2008 - 21:49
Jag kanske är trött nu men skämtar du?Ett tips på en annan telefon är Iphone. Den har ett häftigt gyro inbyggt där bilden vrider sig när man vrider telefonen och 3,5 tums skärm istället för 3 tum och den känns snabbare.
Postad 21 oktober 2008 - 21:51
Jag köpte tvåpacket för 99. Å tur var väl det. Blev så himla dåligt första försöket med damm å bubblor bakom. Annars, grym passform med de rundade kanterna å allt.Hallo!!! Jag köpte ett displaykydd på www.skalshop.se, kosta typ 60 spänn. Surfa dit och kolla!
Ha det!
Redigerat av P@itor, 21 oktober 2008 - 21:52.
Postad 21 oktober 2008 - 21:58
Jag tror de flesta i denna tråd har lite större krav än så. Å när det gäller xperians skärm så känns den väldigt stor på något sätt. Måste ha med den höga upplösningen å göra. Ta en titt på denna beskrivande bild så kanske du förstår.Ett tips på en annan telefon är Iphone. Den har ett häftigt gyro inbyggt där bilden vrider sig när man vrider telefonen och 3,5 tums skärm istället för 3 tum och den känns snabbare.

Redigerat av P@itor, 21 oktober 2008 - 22:21.
Postad 21 oktober 2008 - 22:01
Jag kanske är trött nu men skämtar du?
Vem vet??
Har alltid undrat hur iPhoneägare gör när de kör bil, kopplar in telefonen med en sladd

Postad 21 oktober 2008 - 22:07
1. Var ändrar jag snabbikonerna högst upp på skärmen i SBP Shell (fullversion)?
2. Har någon något tips på annan kalender än Windows egen? Jag tycker den är usel, framför allt på grund av att det inte finns något sätt att få en överblick över kalendern utan man måste klicka in på varje enskild post för att se vad det är för något. I min gamla SE M600i kunde man klicka på en dag och så kom den dagens poster upp utan att man lämnade översikten.
3. Går det att programmera knapparna under skärmen att göra något man själv vill?
4. Finns det något snabbt sätt att se vilka program som är öppna och växla mellan dem? Jag använder SBP Shell fullversion och det är omständigt att behöva minimera aktuellt program jag är i och sen klicka på Tools -> Task Manager.
Postad 21 oktober 2008 - 22:10
Kolla e-mailen kan man göra i många mobiler.
Postad 21 oktober 2008 - 22:16
Kan svara på några:Jag har haft min Xperia i drygt en vecka nu och är supernöjd även om vissa saker känns lite väl komplicerade. Några saker har jag dock inte fått rätt på.
1. Var ändrar jag snabbikonerna högst upp på skärmen i SBP Shell (fullversion)?
2. Har någon något tips på annan kalender än Windows egen? Jag tycker den är usel, framför allt på grund av att det inte finns något sätt att få en överblick över kalendern utan man måste klicka in på varje enskild post för att se vad det är för något. I min gamla SE M600i kunde man klicka på en dag och så kom den dagens poster upp utan att man lämnade översikten.
3. Går det att programmera knapparna under skärmen att göra något man själv vill?
4. Finns det något snabbt sätt att se vilka program som är öppna och växla mellan dem? Jag använder SBP Shell fullversion och det är omständigt att behöva minimera aktuellt program jag är i och sen klicka på Tools -> Task Manager.
3. SPB Pocket plus ser till så du kan använda alla knappar på telefonen utan power å x panel till vad du vill. Både hålla inne i 2 sec och direkttryck.
4. Även här spb pocket plus. Finns två varianter som man kan aktivera. Ett är att man kan hålla inne pennan på stäng knappen å få fram lite val på om man vill minimera eller stänga. Samt längre ner lista på program som är igång. Det andra alternativet är att välja nån knapp som du ger en "Alt-tab" funktion. Ser ut ungefär som du e van vid på datorn med de öppna programmen som kommer upp i en ruta på mitten av skärmen där du kan välja program.
Postad 21 oktober 2008 - 22:18
Gjorde ett speedtest med min xperia och jag kör tele2s paket på 200mb data för 29:- /månan. Fick ca 440kb/s ner och ca 300kb/s upp. Det måste väll ändå räknas som turbo 3g?
Poppar även upp H lite titt som tätt i telefonen, så det borde betyda att HSDPA funkar med tele2..
Tele2 får inte Turbo 3G, till mobiltelfonabonnemang, förrän någon gång nästa år!!! Tyvärr - skitdåligt.
Har man Turbo 3G nät med teoretisk maxhstighet på 7,2 MB/s så bör den praktiska nerladdningshastigheten ligga mellan 2-3 MB/s, alltså 5 - 7 ggr snabbare än de 440kB/s som du fick i din speedtest!
Postad 21 oktober 2008 - 22:27
Tele2 får inte Turbo 3G, till mobiltelfonabonnemang, förrän någon gång nästa år!!! Tyvärr - skitdåligt.
Har man Turbo 3G nät med teoretisk maxhstighet på 7,2 MB/s så bör den praktiska nerladdningshastigheten ligga mellan 2-3 MB/s, alltså 5 - 7 ggr snabbare än de 440kB/s som du fick i din speedtest!
Stämmer inte. 7,2Mbit är det som gäller, inte 7,2mb/s.
Postad 21 oktober 2008 - 22:28
Vart fick du 7.2MB ifrån? Det är ju 7.2Mbit. Ska inte förväxlas. Sen försvinner det ju mycket eftersom det skickas mycket kontrolldata samt att 7.2Mbit bara är en teoretisk maxhastighet. Varit en hel del articklar om det där.Tele2 får inte Turbo 3G, till mobiltelfonabonnemang, förrän någon gång nästa år!!! Tyvärr - skitdåligt.
http://www.radron.se...el____2055.aspx
7.2Mbit = 0,858306885Mbyte eftersom man ska räkna med att man får ut halva hastigheten så är nog 440KB/s väldigt nära verkligheten
Redigerat av P@itor, 21 oktober 2008 - 22:33.
Postad 21 oktober 2008 - 22:30
Turbo 3g är 7.2mbit / sekund och inget annat. Dvs ca 700kb/s. De du snackar om 7.2mb/sec är snarare 70-80 mbit.
Postad 21 oktober 2008 - 22:36
dom har grymt bra skyddsfilm till bland annat mobiler,
dom är modell anpassade och har inget klister utan
fäster lika bra ändå! Det gör att man kan ta bort
och fästa hur många ggr som helst tills man blir riktigt
nöjd, jag har haft denna film till alla min mobiler, kameror
och psp och kan varmt rekommendera!
Skyddsfilm till X1an kommer om mindre än 2veckor
fick jag i ett mail från dom...
Postad 21 oktober 2008 - 22:47
Postad 21 oktober 2008 - 22:50
Vart fick du 7.2MB ifrån? Det är ju 7.2Mbit. Ska inte förväxlas. Sen försvinner det ju mycket eftersom det skickas mycket kontrolldata samt att 7.2Mbit bara är en teoretisk maxhastighet. Varit en hel del articklar om det där.
http://www.radron.se...el____2055.aspx
7.2Mbit = 0,858306885Mbyte eftersom man ska räkna med att man får ut halva hastigheten så är nog 440KB/s väldigt nära verkligheten
Om man delar på 10 brukar det bli ungefärligt, med stopbittar o grejer. Så 7,2Mbit skulle ge en teoretisk max hastighet omkring 700kb/sek. Stämmer bra med min hemma ADSL på 8Mbit som ger max omkring 800kb/s. Så om rzr fick 440kb/s ner ???? så är det bra fart. Stämmer det verkligen?
Då kanske det är så då att man skall kunna surfa rakt ut från Xperia på Turbo 3G när nätet tillåter. Min misstanke var att Turbo 3G funktionen fanns där för att man skulle kunna använda den som Turbo 3G modem eller nåt vilket Dialect killen jag snackade med trodde. Han jämförde funktionen med att man köper ett Turbo 3G kort till laptopen och trodde inte att man skulle kunna surfa "rakt ut" från telefonen med sitt vanliga sim kort på Turbo 3G, ( vilket då han på Expert trodde).
Postad 21 oktober 2008 - 23:09
Några erfarenheter av GPS:en?
Postad 21 oktober 2008 - 23:17
Jag trodde att nu skulle man kanske kunna byta ut datorn mot en surfmobil. Men det fattas fortfarande vissa saker i webbläsaren (mycket irreterande). Man kan t. ex. inte ens titta på mobil TV som i gamla 1000 kr telefoner med xperian för den har ingen mobilwebbläsare utan den har någon sorts "riktig" webbläsare som inte stöder t. ex mobil TV streamingen på mobil.svt.se Sedan verkar det komplicerat med flash i mobilen. Jag tror inte det finns någon mobil som har det ännu.
Skaffa spb online.. så kan du kolla på tv.. dock bara utlänska kanaler än så länge. Sky News och eurosport e väll dom 2 roligaste kanalerna än så länge!
tipsar om: http://screenguard.se/
dom har grymt bra skyddsfilm till bland annat mobiler,
dom är modell anpassade och har inget klister utan
fäster lika bra ändå! Det gör att man kan ta bort
och fästa hur många ggr som helst tills man blir riktigt
nöjd, jag har haft denna film till alla min mobiler, kameror
och psp och kan varmt rekommendera!
Skyddsfilm till X1an kommer om mindre än 2veckor
fick jag i ett mail från dom...
Kan informera att skyddet på skalshop kan man åxo ta bort och sätta på igen

Postad 21 oktober 2008 - 23:23
Fel
ett oväntat fel har uppstått i wayfinderstartuoController.exe
win32Exception
jag har startat om programet , men det är samma hella tiden. vet nån vad ska bli gört?
Postad 21 oktober 2008 - 23:33
http://www.diamondtv.fr/
Funkar djäkligt bra...Dock inte mycket svenska kanaler..
Var nå nyheter typ..
Edit
Gratis så länge ni inte vill ha xxx :-)
Redigerat av moparman, 21 oktober 2008 - 23:33.
Postad 22 oktober 2008 - 05:57
Hur funkar era GPS:er? Min fungerar uselt, den hittar kanske bara en satellit, har testat GPStest men i Google maps får jag inte det att fungera. Har bara testat på balkongen, men ska testa lite mer i morgon.
Provade den via Google Maps på min promenad i Västerås igår, först hittade den mig på fel sida järnvägen, men när jag började gå lite så visste den exakt vart jag var, så den får godkänt i min bok!

Postad 22 oktober 2008 - 06:51
Hur funkar era GPS:er? Min fungerar uselt, den hittar kanske bara en satellit, har testat GPStest men i Google maps får jag inte det att fungera. Har bara testat på balkongen, men ska testa lite mer i morgon.
Provade min igår....den hittade 11 satelliter på ca 20 sekunder... testade den lite med google maps och den verkade väl fungera helt okej även om den uppdaterade lite långsamt (kartan alltså) skall trycka in lämplig TomTom version på den så småningom så lär det bli bättre.
Postad 22 oktober 2008 - 07:25
Jag trodde att nu skulle man kanske kunna byta ut datorn mot en surfmobil. Men det fattas fortfarande vissa saker i webbläsaren (mycket irreterande). Man kan t. ex. inte ens titta på mobil TV som i gamla 1000 kr telefoner med xperian för den har ingen mobilwebbläsare utan den har någon sorts "riktig" webbläsare som inte stöder t. ex mobil TV streamingen på mobil.svt.se Sedan verkar det komplicerat med flash i mobilen. Jag tror inte det finns någon mobil som har det ännu.
Ja... hur man kan tycka det är negativt med en "riktigt" webbläsare istället för de leksaks-browsers som 99% av andra mobiler har övergår mitt förstånd.
Dessutom fungerar mobil.sr.se och mobil.svt.se alldeles ypperligt i Opera Mobile 9.5. Ser på rapport nästan varje dag där.
Sen tror jag aldrig man kommer kunna helt byta ut en mobil mot en laptop... det är ju en MOBIL med uppenbara begränsningar, då främst skärmstorleken.
Postad 22 oktober 2008 - 07:25
Jag använder panelradion.
Postad 22 oktober 2008 - 07:51
jag har problem med wayfinder:
Fel
ett oväntat fel har uppstått i wayfinderstartuoController.exe
win32Exception
jag har startat om programet , men det är samma hella tiden. vet nån vad ska bli gört?
Avinstallera programmet (Start > Inställningar > Fliken "System" > Ta bort program)
Du kanske måste starta om telefonen innan du gör denna avinstallation.
Ta sedan Intenet Explorer på telefonen och rikta den till getwf.com (inget www framför, viktigt enligt dom själva) och tanka hem senaste versionen där så ska det funka sen.
Redigerat av Gervais, 22 oktober 2008 - 07:57.
Postad 22 oktober 2008 - 07:57
Provade den via Google Maps på min promenad i Västerås igår, först hittade den mig på fel sida järnvägen, men när jag började gå lite så visste den exakt vart jag var, så den får godkänt i min bok!
min visade åxo lite galet när jag testade första gången, visserligen inte helt galet.. men då var jag iofs inomhus. När jag testade den körandes i bil så var den däermot exakt!

Postad 22 oktober 2008 - 07:57
Om jag låten den ligga orörd i några minuter utan knapplås så vill skärmen inte starta när jag
trycker på den eller på någon av knapparna. Däremot om jag fäller ut tangentbordet så fungerar det. ??
Nån som vet vad som kan vara fel?
Postad 22 oktober 2008 - 07:59
Hallo!!
Jag köpte ett sånt där fodral man får med när man köper en P1i, passar bra och är grymt snyggt!!!
Jag gick in till optikerbutiken och frågade efter en enkel påse med snörning.. Fick gratis en Polaroid påse för solglasögon, passar perfekt..

Postad 22 oktober 2008 - 07:59
Jag använder VGA-versionen från http://s2u2.eqvipage...S2U2-index.html
Om det funkar för er, vad använder ni för grafikinställningar, Directdraw, rawbuffer eller GDI? Tycker inte att någon av dem är stabilt.
Maniacs Keylock verkar inte heller funka med den X1, blir en blank skärm istället för skärmsläckare.
Hur gör ni andra?
Postad 22 oktober 2008 - 08:04
Tryck på on/off knappenHar nu äntligen fått luren. Har installerat spb shell och nu är där nått strul med skärmen.
Om jag låten den ligga orörd i några minuter utan knapplås så vill skärmen inte starta när jag
trycker på den eller på någon av knapparna. Däremot om jag fäller ut tangentbordet så fungerar det. ??

Postad 22 oktober 2008 - 08:10
Har nu äntligen fått luren. Har installerat spb shell och nu är där nått strul med skärmen.
Det är tangetbordslåset som går in. Du väcker den snabbt till liv genom att trycka kort på av/på-knappen. Du kan ändra inställningar så att den vaknar på vilken knapp som helst under Inställningar -> System -> Knapplås
Edit: Zoobo hann före

Testade förresten att bocka för "Identifieringsinformation" under Inställningar->Identifiering->Ägarinformation->Alternativ. Då slutade alla programknappar att funka i SBP-shell (fullversionen).

Redigerat av Whopper, 22 oktober 2008 - 08:13.
Postad 22 oktober 2008 - 08:22
Sen den lilla detaljen då att det inte går att synkronisera kontakter/kalender med de inbygda programmen i Windows Vista, borde för tusan Microsofts egna program minsan klara av utan krav på Outlook eller liknande!? En stor suck tills vidare blir det för den detaljen!
Annars, gillar jag min svarta Xperia starkt!
Ja det där irriterade mig också, varför går det inte att synca mot Windows Kontakter t.ex. i vista? Jag kopierade min gamla kontaktlista från min gamla lur till en dator med XP, exporterade där till det enda formatet som fanns, dvs .WAB.. Det formatet gick finfint att importera i Windows Kontakter, däremot INTE i outlook.. Så jag fick sitta och exportera från Windows Kontakter till vCard filer och sen sitta på telefonen och klicka/lägga in varje kontakt för hand då det inte gick att få in dom i outlook och synca över dom..

Gjorde ett speedtest med min xperia och jag kör tele2s paket på 200mb data för 29:- /månan. Fick ca 440kb/s ner och ca 300kb/s upp. Det måste väll ändå räknas som turbo 3g?
Hur gör man ett speedtest?
Kan svara på några:
3. SPB Pocket plus ser till så du kan använda alla knappar på telefonen utan power å x panel till vad du vill. Både hålla inne i 2 sec och direkttryck.
4. Även här spb pocket plus. Finns två varianter som man kan aktivera. Ett är att man kan hålla inne pennan på stäng knappen å få fram lite val på om man vill minimera eller stänga. Samt längre ner lista på program som är igång. Det andra alternativet är att välja nån knapp som du ger en "Alt-tab" funktion. Ser ut ungefär som du e van vid på datorn med de öppna programmen som kommer upp i en ruta på mitten av skärmen där du kan välja program.
Hmms, vart någonstans i pocket plus ställer man in såna grejer? Hade varit användbart med att få upp taskmanager genom att hålla inne en knapp i 2s t.ex.. Går jag in i settings/system/spb pocket plus så finns där inte mycket att välja på.. Kryssar i Buttons feature och tar Feature options så får jag bara samma skit som i vanliga wm, dvs dom 2 knapparna som är definerade som vänster samt höger programstyrd tangent, och en tabb med repetitionshastighet och fördröjning för detta....
Postad 22 oktober 2008 - 09:09
Det är tangetbordslåset som går in. Du väcker den snabbt till liv genom att trycka kort på av/på-knappen. Du kan ändra inställningar så att den vaknar på vilken knapp som helst under Inställningar -> System -> Knapplås
Edit: Zoobo hann före
Tackar!

Postad 22 oktober 2008 - 09:51

Mvh / Mange
Postad 22 oktober 2008 - 10:18
Det finns en enklare version av SPB (som jag personligen gillar bättre än fullversionen) och som är på svenska. Du hittar den som nedladdningsbar bland fler fler paneler.Finns SPB mobileshell och pocket programmet med svenska menyer och liknande?
Mvh / Mange
Postad 22 oktober 2008 - 10:32
Testa Diamond tv
http://www.diamondtv.fr/
Funkar djäkligt bra...Dock inte mycket svenska kanaler..
Var nå nyheter typ..
Edit
Gratis så länge ni inte vill ha xxx :-)
Jag testade detta, la in några svenska kanaler DiTV, Väder - men får inte någon av dem att fungera.
Först testade jag med inbyggda mediaplayern, som antingen klagade på codec eller "trasig fil".
Installerade då coreplayer men får det ändå inte att funka, har du några tips?
(om inte annat får du gärna tipsa om en kanal som du vet fungerar så kan jag kanske jobba därifrån

Postad 22 oktober 2008 - 10:47
Postad 22 oktober 2008 - 10:58
När man lägger in kanalen, t.ex. SVT Aktuellt, väljer man spelare för den. Om man valt mediaplayer som spelare (eller default=mediaplayer), och detta inte funkar, så måste man ta bort kanalen och lägga till den igen, fast denna gång väljer man Coreplayer som spelare. Mitt tips - välj alltid Coreplayer som spelare, den klarar allt, Mediaplayer klarar endast några kanaler.Jag testade detta, la in några svenska kanaler DiTV, Väder - men får inte någon av dem att fungera.
Först testade jag med inbyggda mediaplayern, som antingen klagade på codec eller "trasig fil".
(om inte annat får du gärna tipsa om en kanal som du vet fungerar så kan jag kanske jobba därifrån)
Postad 22 oktober 2008 - 10:58
Postad 22 oktober 2008 - 11:10
Jag vet att Coreplayer klarar nästan allt, var bara intresserad av om det finns codecpack till den mobila mediaplayern.
Fråga 2: Vad jag förstår så klarar inte Coreplayer Quicktime-format, finns det något sätt man göra att X1 kan visa Quicktime-format (tror att filerna har ändelsen .mov)?
Postad 22 oktober 2008 - 11:11
Jag testade detta, la in några svenska kanaler DiTV, Väder - men får inte någon av dem att fungera.
(om inte annat får du gärna tipsa om en kanal som du vet fungerar så kan jag kanske jobba därifrån)
Det funkade inte för mig heller

Men däremot som jag nämt tidigare så funkar spb online jättebra.. men som sagt inte överflödigt med bra kanaler där
Redigerat av Majorglenn, 22 oktober 2008 - 11:12.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar