*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 01 november 2010 - 14:49
Postad 01 november 2010 - 14:53
Ser dock i routerns accesstable att xtreamern har accessat den, men det betyder kanske inte att det är ok ändå med förbindelsen.
ska testa kanal 1 så får vi se.
Nä, det hjälpte inte med kanal 1 heller..
Redigerat av herodes, 01 november 2010 - 15:10.
Postad 01 november 2010 - 19:11
Postad 01 november 2010 - 21:19
Mac filtrering räcker långt trots allt.
Redigerat av herodes, 01 november 2010 - 21:23.
Postad 01 november 2010 - 22:00
En Nintendo DS? I mitt fall slängde jag upp en billig access-punkt och isolerade den från resten av nätverket så den bara kunde nå internet och inte det interna nätverket. MAC-filtrering ger i princip inget skydd alls utöver WEP heller för övrigt, om någon får för sig att lägga några sekunder på att knäcka WEP-skyddet så har de även tillgång till vitlistade MAC-adresser att använda efter det...Vet att det är så med WEP, men har annat i min infrastruktur som inte stödjer bättre än WEP.
Mac filtrering räcker långt trots allt.
Men nog off-topic med det, ville bara informera om det.
Postad 01 november 2010 - 23:38
Redigerat av Birdcherry, 01 november 2010 - 23:41.
Postad 02 november 2010 - 08:05
En Nintendo DS? I mitt fall slängde jag upp en billig access-punkt och isolerade den från resten av nätverket så den bara kunde nå internet och inte det interna nätverket. MAC-filtrering ger i princip inget skydd alls utöver WEP heller för övrigt, om någon får för sig att lägga några sekunder på att knäcka WEP-skyddet så har de även tillgång till vitlistade MAC-adresser att använda efter det...
Men nog off-topic med det, ville bara informera om det.
Ändrade till WPA2 + AES och då fungerade det direkt.
Postad 02 november 2010 - 17:47
Jag uppgraderade nyss min Xtreamer mk1 från firmware version 2.2 till 2.4.2, allt gick som smort vid uppgraderingen. Då jag nu bootar upp den så kommer bilden vid uppstart ok, men sen när allt är klart är bilden helt konstig. Lite röda sträck. Då man trycker på fjärrkontrollen ser man att det ändrar. Webbgränssnittet fungerar på min dator...
Gissar att det är något med HDMI inställningarna i xtreamern som spökar.
Någon som har upplevt något liknande?
Någon som vet hur man gör en återställning till fabriksinställningarna? Jag har läst vad man ska välja i menyerna för att hitta dit, problemet är att jag aldrig ser någon meny...
Postad 02 november 2010 - 18:36
Kanske detta har diskuterats innan men hittade inget med en snabb titt i tråden...
Jag uppgraderade nyss min Xtreamer mk1 från firmware version 2.2 till 2.4.2, allt gick som smort vid uppgraderingen. Då jag nu bootar upp den så kommer bilden vid uppstart ok, men sen när allt är klart är bilden helt konstig. Lite röda sträck. Då man trycker på fjärrkontrollen ser man att det ändrar. Webbgränssnittet fungerar på min dator...
Någon som vet hur man gör en återställning till fabriksinställningarna? Jag har läst vad man ska välja i menyerna för att hitta dit, problemet är att jag aldrig ser någon meny...
har du gjort en reset? annars gör det och starta om lorten.
Postad 02 november 2010 - 20:02
Koppla in via komposit (gul RCA kontakt) & gör ändringarna?!Kanske detta har diskuterats innan men hittade inget med en snabb titt i tråden...
Postad 03 november 2010 - 07:44
Det fungerade inte heller, hittade sen att man kan göra det från webbgränssnittet med det verkar vara defaultläget som inte fungerade.har du gjort en reset? annars gör det och starta om lorten.
Hittade en knapp på fjärrkontrollen som lät "rätt", tv-out. Tryckte på den några gånger sen började jag se en vettig bild. Det var något fuffens med 720p 60 hz. Om man startar upp boxen på 720p 60 hz blir bilden oläslig, men om man startar upp med en annan upplösning / frekvens så kan man sedan byta till 720p 60 hz och då fungerar det tills nästa omstart. Skumt. Men kör nu på 720p 50 hz, då startar den upp som den ska och bilden är som den ska.
En annan fråga: Någon som har Movie jukebox som är tillräckligt snabbt för att gå att använda? För mig är det toksegt, tar ~5 sek att byta mellan filmerna i listan. Det låser sig hela tiden, enda som hjälper är att dra ur kontakten. Fullkomligt värdelöst som det är nu...
Postad 04 november 2010 - 00:13
Hur får bilden att passa i Jukeboxen, vissa detaljer försvinner ju nästan. Valen t ex hur man vill se Wall wiew, list wiew etc
Postad 04 november 2010 - 09:01
Tror ni hastigheten på Jukeboxen kommer öka nån gång i framtiden?
Hur får bilden att passa i Jukeboxen, vissa detaljer försvinner ju nästan. Valen t ex hur man vill se Wall wiew, list wiew etc
Min känsla är att de kommer prioritera implementering av TV serier, musik och foto innan de fokuserar på hastigheter. Kan dock ha fel så klart.
Postad 04 november 2010 - 10:11
Nej, apparaten ifråga är inte alls avsedd för att implementera slika saker, chip'et klarar inte allt, och minnet är på tok för litet, därav att det blir så slött.Tror ni hastigheten på Jukeboxen kommer öka nån gång i framtiden?
Och vad ska man alls ha Jukeboxen till, man kan ju lika gärna - och MYCKET Snabbare! - lista filnamnen istället.
Och du vet väl ändå själv vilka filmer du lagt på hårddisken, eller?
Postad 04 november 2010 - 11:36
bara en massa onödigt skit som man kan vara utan, saker man kan få i dom senaste BD maskiner inkl alla HD ljudformat, lägg hellre pengar på en sån
Redigerat av pege63, 04 november 2010 - 11:37.
Postad 04 november 2010 - 11:47
Självklart vill man ha ett snyggt GUI, men detta lär ta flera år innan det implenteras då det verkar allt för svårt att göra ngt snyggt.
Plex 9 däremot där alla filmer i mitt bibliotek 600+ bara raddar upp utan ngn fördröjning, även streaming till iPad/iPhone sker med omslagen som bara flyger upp.
Ja det enda är ju att man då inte har tillgång till DTS HD, men jag lever utan det då allt annat bara fungerar så bra som det kan.
Man kan ju köpa en plastleksak som Xtreamern och köra sina BD rippar där i så fall, då dessa inte är så jättemånga i mitt bibliotek gör det inget.
Snart kommer ju LG med intergrerad Plex i sina TV samt BluRay då kommer allt ta en ny vändning!
Postad 04 november 2010 - 11:53
Man kan väl inte spela upp en Bluray iso i Xtreamern ?
Självklart vill man ha ett snyggt GUI, men detta lär ta flera år innan det implenteras då det verkar allt för svårt att göra ngt snyggt.
Plex 9 däremot där alla filmer i mitt bibliotek 600+ bara raddar upp utan ngn fördröjning, även streaming till iPad/iPhone sker med omslagen som bara flyger upp.
Ja det enda är ju att man då inte har tillgång till DTS HD, men jag lever utan det då allt annat bara fungerar så bra som det kan.
Man kan ju köpa en plastleksak som Xtreamern och köra sina BD rippar där i så fall, då dessa inte är så jättemånga i mitt bibliotek gör det inget.
Snart kommer ju LG med intergrerad Plex i sina TV samt BluRay då kommer allt ta en ny vändning!
jo. man kan visst spela upp BD-isos i xtreamer. har provat my self.
häpp!
Postad 04 november 2010 - 11:59
Visst kan man det.Man kan väl inte spela upp en Bluray iso i Xtreamern ?
Redigerat av anderswillhelmsson, 04 november 2010 - 19:35.
Postad 04 november 2010 - 14:04
Tror ni hastigheten på Jukeboxen kommer öka nån gång i framtiden?
Det finns 3-4 personer på Xtreamer (community) som håller på att utveckla egna jukebox (baserat på befintliga).
Riktigt snygga faktiskt. Om hastigheten har ökat markant vet jag dock inte.
Postad 04 november 2010 - 18:47
Och vad ska man alls ha Jukeboxen till, man kan ju lika gärna - och MYCKET Snabbare! - lista filnamnen istället.
Och du vet väl ändå själv vilka filmer du lagt på hårddisken, eller?
Mest för jag tycker det är ett snyggt sätt att presentera ett snyggt upplägg när jag har vänner över på en filmkväll, lätt kunna se vad filmerna handlar om imdb betyg, slippa "sälja" in filmer nu när min flickvän kan se omslag/fanart från filmen som kan väcka intresse hos henne för att se filmen. Kanske corny anledningar men men...thats just me!

Postad 04 november 2010 - 19:20
Håll tråden ren från nonsensinlägg hurvida vilken burk som är bäst och dylikt.
Tack för visad hänsyn. Hörsammas inte min uppmaning så kommer varningar alternativt semester att delas ut.
Postad 04 november 2010 - 19:58
Väljer aktuell mapp att dela ut men Xtreamern kan ändå inte hitta filmerna som ligger i mappen.
Förslag?

Postad 04 november 2010 - 20:38
Hej!
Någon som har testat den här till xtreamern?
https://www.prisjakt...kt.php?p=136307
Funkar den eller ska man sattsa på något annat?
Jag kör med den. Fungerar klockrent. Kör nu med Harmony One men den fungerar utmärkt med Xtreamers fjärrkontroll också.
Postad 05 november 2010 - 09:23
Har du skapat ett Gäst-konto på Win7?Väljer aktuell mapp att dela ut men Xtreamern kan ändå inte hitta filmerna som ligger i mappen.
Det är ju det som ska ha rätttigheterna.
Annars finns det ju några sidor tillbaks här, ett gigantiskt inlägg med bilder i av mig, där det framgår exakt hur man ställer in Win7.
Postad 05 november 2010 - 14:34
Ja, det klart det kommer gå fortare framöver...Det finns 3-4 personer på Xtreamer (community) som håller på att utveckla egna jukebox (baserat på befintliga).
Riktigt snygga faktiskt. Om hastigheten har ökat markant vet jag dock inte.
Postad 07 november 2010 - 16:59
MVH/Pelle
Postad 08 november 2010 - 08:37
Login brukar vara Guest, utan password.Jag får upp inloggningssidan på datorn men när jag skriver in användarnamn och lösenord som jag valt första gången jag loggade in får jag bara detta meddelande (You have to enter a valid username).
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 november 2010 - 08:38.
Postad 11 november 2010 - 08:14
E're nå fel på de'ru har?När kommer nästa FW?
Annars kan man ju kolla på t ex: http://forum.xtreamer.net/blogs
Eller kanske på: http://forum.xtreamer.net/
Och - på tal om ingenting...

(Ha, fast den där var ju för Mac, såg jag nu..., och, det är klart - det är väl bara
då det behövs en 'För Dummies' ...

Men det finns ju gott om instruktionsfilmer för Xtreamer, vare sig man har Pc eller Mac:
http://www.youtube.c...r...reamer&aq=f
Redigerat av anderswillhelmsson, 11 november 2010 - 09:11.
Postad 11 november 2010 - 18:30
E're nå fel på de'ru har?
Allt kan bli bättre. (snabbheten i Jukebox)
Postad 11 november 2010 - 19:14
Jukeboxen är ett 'Community'-projekt (dvs även du kan delta i utvecklandet av den), och har inget med Xtreamers interna mjukvara - och dess utvecklare - att göra.Allt kan bli bättre. (snabbheten i Jukebox)
Postad 13 november 2010 - 18:07
Nu testade jag att sätta min på 30min. och lämnade sen bara Xtreamern på, men inte faan hade den slagit av sig, vare sig efter 30min. eller efter 45min.
(Spelade alltså igen film eller så, utan lät den bara stå där, och då gick ju dess Skärmsläckare igång också efter 5min., om nu det kan inverka på Timern, men då är det en bra korkad Timer...)
Sen testade jag med 90min., och körde en film, och tryckte efter ca. 30min. på 7/setup, och kollade vad Timern stod på, och den visade fortfarande 90min. ... verkar bra korkat - alla Timers jag sett, på t ex en Tv, räknar ju ned, så Xtreamerns Timer borde stått på 60min. då, men icke!
Så; är det nån alls som alls nån endaste gång fått AvstängningsTimern att funka?
(Xtreamer, ursprungsmodellen, v.2.4.2)
Postad 14 november 2010 - 13:28
Är det nån som kollat in om Avstängnings-Timern öht fungerar?
Timern fungerar för mig, provade på 30 min och xtreamern stängde av.
Har du rätt tid på xtreamer klockan?
Ser att varje gång jag stänger ner och slår på xtreamern, så måste jag in på time-zone och aktivera tiden igen (GMT +1).
Postad 14 november 2010 - 15:55
Låter som en grej man måste ha isåfall :-)
Postad 14 november 2010 - 16:26
Vi snackar ju om en NEDräknings-timer, så oavsett vad klockan är, ska den ju räkna ned.Har du rätt tid på xtreamer klockan?
Min Xtreamer får alltid tiden från min Router, så då går din Router-klocka fel.Ser att varje gång jag stänger ner och slår på xtreamern, så måste jag in på time-zone och aktivera tiden igen (GMT +1).
Nä, inte i den vanliga Xtreamern inte, där finns plats för en 2.5" bara.Stoppar man i 2 vanliga hårddiskar i den?
Gå till Xtreamers hemsida så ser du vilka olika modeller de har.
Postad 14 november 2010 - 18:34
Nä, inte i den vanliga Xtreamern inte, där finns plats för en 2.5" bara.
Gå till Xtreamers hemsida så ser du vilka olika modeller de har.
Ok, jag kollade visst på Pro-modellen! Den går ju ha 2st 3.5" i såg jag nu!
Postad 14 november 2010 - 19:10
Postad 14 november 2010 - 21:29
De é bara du!Är d bara jag som inte får nå ljud me dom två senaste firmwaren?

Man måste göra en factory reset när man installerat nytt Firmware, och sen starta om den.
SEN ställer man in alla HDMI- och Ljudalternativen som man vill ha det, och startar om, och sen funkar det.
Redigerat av anderswillhelmsson, 14 november 2010 - 21:30.
Postad 15 november 2010 - 07:48
Senaste gången jag hade en Xtreamer hemma var precis när 2.4 släpptes, då hackade DTS HD MA ljudet efter ngn minut, detsamma gäller för AC Ryan Mini som jag hade hemma igår och körde.
Nätverket är i snabbaste laget och finns inget som gör att det inte borde fungera utan det är mer dessa mediaspelare som har antingen för lite minne eller helt enkelt för dåligt optimerad LAN.
Är det verkligen någon här som kan streama BD filmer med DTS HD MA ljud utan hack via nätverk om svar JA, hur f.n då ???
Jag vill verkligen inte lägga det på intern hårddisk men är det enda chansen för att få skiten att fungera så kanske jag få börja tänka om, det är ju ändå ett tag till innan LG släpper sina BluRay med Plex installerat då slipper man således alla problem med antingen eller problemen, fula GUI men ljud, snygga GUI men inget HD ljud osv osv.
Att det skall vara så svårt att göra en enda box som klarar av allt men kör ett vettugt GUI helt otroligt.
Postad 15 november 2010 - 19:03
Postad 15 november 2010 - 20:06
ang ljudproblem. jag har inget "klickljud" vid bläddring efter fw2.4(tror jag). spooky...
Postad 15 november 2010 - 20:22
d har inte jag haft sen dom första firmwaren kom.
Postad 16 november 2010 - 13:46
Skall hämtas efter jobb idag och kopplas in ikväll.
Några nybörjar-tips på vad jag ska göra "of the bat" för att få ut så mycket som möjligt ur Xtreamer?
Jag kommer koppla den till TV:n i vardagsrummet och i huvudsak streama DivX AVI från min PC (Win 7) på kontoret via det trådlösa nätverket. Tidigare har in Xbox360 haft det jobbet, men det har krånglat med streaming och fläktljudet är rejält irriterande...
Har även tankar på att köpa en Xtreamer eTRAYz - 2-diskars NAS-server och använda som mediaserver, för att slippa ha PC:n igång hela tiden.
Alla tips är välkomna!
Postad 16 november 2010 - 15:45
Har i ett par veckor gått och längtat efter en D-Link Boxee Box, men tog idag ett beslut och köpte en Xtreamer SideWinder och USB-antenn på Webbhallen för 1650:-.
Några nybörjar-tips på vad jag ska göra "of the bat" för att få ut så mycket som möjligt ur Xtreamer?
Jag kommer koppla den till TV:n i vardagsrummet och i huvudsak streama DivX AVI från min PC (Win 7) på kontoret via det trådlösa nätverket. Tidigare har in Xbox360 haft det jobbet, men det har krånglat med streaming och fläktljudet är rejält irriterande...
Har även tankar på att köpa en Xtreamer eTRAYz - 2-diskars NAS-server och använda som mediaserver, för att slippa ha PC:n igång hela tiden.
Alla tips är välkomna!
En reflektion bara, SideWinder har ingen eSata vilket är nackdel om man vill koppla på NAS sservern för utöka diskutrymmet.
Då måste man köra PRO versionen som också har intern Disk så man kan då få ut 6TB, ev kan man även köra 3TB diskarna.
Att köra den som en NAS tror jag inte är så mkt att hänga i julgranen, för den prislappen får man knappt en vettig hårddisk för till en NetGear Nas t.ex måste ju vara tokseg, men å andra sidan kör man bara AVI, DivX kanske man inte har några högre kvar heller.
Postad 16 november 2010 - 17:17
Har i ett par veckor gått och längtat efter en D-Link Boxee Box, men tog idag ett beslut och köpte en Xtreamer SideWinder och USB-antenn på Webbhallen för 1650:-.
Alla tips är välkomna!
Varför köpte du inte Xtreamer PRO med en gång ????????
Postad 16 november 2010 - 19:49
En reflektion bara, SideWinder har ingen eSata vilket är nackdel om man vill koppla på NAS sservern för utöka diskutrymmet.
Då måste man köra PRO versionen som också har intern Disk så man kan då få ut 6TB, ev kan man även köra 3TB diskarna.
Att köra den som en NAS tror jag inte är så mkt att hänga i julgranen, för den prislappen får man knappt en vettig hårddisk för till en NetGear Nas t.ex måste ju vara tokseg, men å andra sidan kör man bara AVI, DivX kanske man inte har några högre kvar heller.
Hade kanske tänkte mig en sån här: http://xtreamer.nu/etrayz-spec.htm
Postad 16 november 2010 - 19:59
Varför köpte du inte Xtreamer PRO med en gång ????????
Enkelt; jag såg fram emot att slippa fläktljudet i vardagsrummet!
On topic:
Har precis uppdaterat till senaste FirmWare, det gick smidigt.
Stream från PC (Win 7) fungerar mycket bra, men det är väldigt många knapptryckningar innan man kommer till rätt katalog. Antar att det går att ordna till någon slags shortcut, men jag har inte hunnit ordna det ännu.
Dock är det stora problem att streama från laptop, men det kan säkert bero på min standard-router från BBB som jag använder för WiFi. Youtube fungerar inte alls, troligtvis av samma anledning... Lite irriterande dock.
Kan det vara en idé att ha en WiFi-switch/router dedikerad till enbart streaming till Xtreamer?
Postad 17 november 2010 - 09:38
Stream från PC (Win 7) fungerar mycket bra, men det är väldigt många knapptryckningar innan man kommer till rätt katalog. Antar att det går att ordna till någon slags shortcut, men jag har inte hunnit ordna det ännu.
Lägg till katalogen/katalogerna som favorit så har du de direkt på startmenyn under översta kategorin (favoriter). Sparar en massa tid och knappande

Postad 17 november 2010 - 12:01
Det har det gjort innan på dom andra FW, nån som har ett vettigt svar.
Och varför kör den ut som 60Mhz när det är som PAL och HDMI AUTO?
###### klåpare där som knackar kod, jag hoppas att dom i Inden får till ett bättre FW en Inder vet vad som skall göras iaf inom programering.
Postad 17 november 2010 - 14:15
Tackar! Misstänkte det, men har inte hittat rätt knapp på fjärren ännu... Håller även på med Scrape för film-biblioteket - häftigt!Lägg till katalogen/katalogerna som favorit så har du de direkt på startmenyn under översta kategorin (favoriter). Sparar en massa tid och knappande
Postad 17 november 2010 - 19:50
Var i **** har dom lagt in som standard att all matrial skall skalas upp till 1080P, när jag har ställt in HDMI som AUTOMATISKT skall känna av källmatrialtet och köra ut det som det är, 576P, 720P, 1080P?
Det har det gjort innan på dom andra FW, nån som har ett vettigt svar.
Och varför kör den ut som 60Mhz när det är som PAL och HDMI AUTO?
###### klåpare där som knackar kod, jag hoppas att dom i Inden får till ett bättre FW en Inder vet vad som skall göras iaf inom programering.
Störde mig på detta också i början men det funkar rätt bra att köra med "snabbknappen" för att växla upplösning/frekvensuppdat.
Lundis
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar