Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 17 maj 2014 - 07:26
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
men jag håller fortfarande stenhårt fast vid att låna hem kablar av varierande prisklass och bilda er en uppfattning själva, men det vågar ni väl inte för tänk om det skulle vara en skillnad det skulle ju aldrig gå att erkänna för det skulle ju vara ett nederlag utan dess like, eller har jag helt fel.
Då det är lätt att inbilla sig saker så är det iofs en viss risk att man blir sittande med dyrare kablar än vad som behövs men framförallt så anser jag det vore korkat av mig att lägga tid, energi och pengar på sådant som osannolikt ger några verkliga skillnader oavsett om det handlar om ljud eller annat. Dags att kika på den gamla klassikern "Va! Hur kan det vara samma när det smakar olika?". http://www.youtube.com/watch?v=0HyZIMBQ8n0 Här lite om hur vetskapen om att något är dyrt påverkar upplevelsen positivt. "Dyrt vin påverkar hjärnan mest
Självklart är även priset en faktor som påverkar hur vinet smakar.
Vid Stanford gjorde man 2008 ett försök med elva studenter som alla hade viss vinkunskap på amatörnivå, lät dem smaka på fem viner i fem olika prislägen, från billigt till riktigt dyrt. Forskarna lurade förstås sina försökspersoner eftersom det bara var tre olika viner – ett dyrt, och ett billigt, som bägge fått två olika prisnivåer, och sedan ett tredje vin för att få en jämförelse.
Alla kunde identifiera fem olika viner – trots att de bara var tre. Prislapparna gjorde alltså att man upplevde att samma vin fick två skilda identiteter. Men det som gör det här försöket extra speciellt är att deltagarna låg instoppade i en magnetröntgenapparat (och drack vinet via en plastslang kopplad till en pump) där man kunde registrera aktiviteten i hjärnans belöningscentra. Och bilderna av hjärnaktiviteten visade att man inte bara påstod att de dyra vinerna smakade bättre. Eftersom hjärnaktiviteten ökade drog forskarna slutsatsen att de också gav högre njutning. Det var en faktisk upplevelse, inte något studenterna sa för att verka duktiga.
Och när man inte vet vad vinerna kostar är det inte de dyraste som är bäst.http://www.alltomvet...ak-och-illusion
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 maj 2014 - 06:01.
Postad 18 maj 2014 - 16:28
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Titta runt på albumen som finns här på forumet, och säg sedan hur många som använder lampsladd som tydligen skall vara det bästa, annars är ju merparten av forum medlemmarna också lurade enligt dom icke troendes teori, men jag håller fortfarande stenhårt fast vid att låna hem kablar av varierande prisklass och bilda er en uppfattning själva, men det vågar ni väl inte för tänk om det skulle vara en skillnad det skulle ju aldrig gå att erkänna för det skulle ju vara ett nederlag utan dess like, eller har jag helt fel.
Tja om man inte får några mätskillnader på instrument som vida överstiger det mänskliga örat ( Audio Precision System 2 Cascade) så kan det ju verka aningen märkligt att du tycks höra skillnad i ett rum som dessutom inte ens är akustikfixat. Tycker mest det verkar vara du som är rädd för ett "nederlag utan dess like", eller har jag fel?
Postad 18 maj 2014 - 17:31
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 310 inlägg
Titta runt på albumen som finns här på forumet, och säg sedan hur många som använder lampsladd som tydligen skall vara det bästa, annars är ju merparten av forum medlemmarna också lurade enligt dom icke troendes teori, men jag håller fortfarande stenhårt fast vid att låna hem kablar av varierande prisklass och bilda er en uppfattning själva, men det vågar ni väl inte för tänk om det skulle vara en skillnad det skulle ju aldrig gå att erkänna för det skulle ju vara ett nederlag utan dess like, eller har jag helt fel.
Att folk upplever skillnader är det ingen som helst tvekan om. Det diskussionen handlar om är ju hurvida det finns verkliga skillnader eller inte. En elektrisk signal som passerar en kabel kan mätas och jämföras med en referens. Det är väldigt enkelt med dagens teknik. När skillnader ligger under -100dB i nivå så är det helt enkelt inte möjligt att höra det. Tyvärr verkar det oftast mer handla om att försvara något man upplever, än att försöka ta reda på varför man upplever det, och om en skillnad verkligen finns. Hörseln är inte en perfekt inspelningsutrustning. Hur man upplever ljud varierar, och kan ändras på några sekunder. Det är med andra ord helt omöjligt att objektivt jämföra kablar vid öppen lyssning. Ett annat sinne som inte alltid är helt pålitligt är synen. Detta är en stillbild, men ändå upplever man rörelse i bilden:
optical-illusion-wheels-circles-rotating.png 263,61K
13 Antal nerladdningarFokuserar du blicken på det svarta krysset i mitten, så försvinner de rosa prickarna efter en stund:
5-optical-illusions-pink-dots-disappear-670.jpg 8,77K
14 Antal nerladdningar
Postad 18 maj 2014 - 18:04
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Nej jag är inte rädd för något nederlag, det är som en kompis till mig sade att jag kommer aldrig att få rätt mot er för då skulle eran världsbild totalt raseras. om man skulle göra en jämförelse så var det ju för ett antal hundra år sedan att alla trodde på att jorden var platt och att solen kretsade kring jorden, men sedan när någon bevisade att jorden var rund och kretsade runt solen så föll hela världsbilden för väldigt många, vilket är fallet för alla icketroende hela eran världsbild skulle krascha om någon upptäckte en skillnad på kablar.
Postad 18 maj 2014 - 18:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 310 inlägg
Du är rätt rolig med din argumentation. Att folk trodde att jorden var platt berodde på att de inte visste bättre. De trodde, lite som de kabeltroende
Om kablar magiskt kunde påverka ljudet (eftersom de inte påverkar elektriskt) så hade jag köpt en dyr kabel direkt  Fast jag är en sådan där tråkig typ som gärna vill kontrollera vad som stämmer och inte.
Redigerat av Ageve, 18 maj 2014 - 18:21.
Postad 18 maj 2014 - 18:21
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Du kylmander, de som trodde att jorden var platt förr var de troende, du vet om det va?
"Ett av de vanligaste fel vi gör när vi visualiserar forna tiders människor är vår bestämda uppfattning att de trodde att jorden var platt. När vi är barn får vi (i alla fall de flesta av oss) veta att folk förr var okunniga om jordklotets sfäriskhet. Man trodde, får vi veta, att jorden var platt som en pannkaka och att man kunde trilla nedför stupet om man seglade för långt.
Detta är helt fel. Visst, en och annan knasboll, fanatiker eller alltför fritt tänkande filosof har trott – och tror fortfarande, dessvärre – att jorden är platt. Men dessa personer har, såvitt vi vet, aldrig utgjort mer än en liten minoritet. De enda framträdande förespråkarna för plattheten under antiken och medeltiden var nordafrikanen Firmianus Lactantius, ca 300 e.Kr., och greken Kosmas Indikopleustes (500-talet), men ingen av dem hade något större inflytande på omvärlden i just denna fråga. Av de personer som har uttalat sig i ämnet, allt sedan Aristoteles generation på 300-talet f.Kr., har den absoluta majoriteten varit helt övertygad om att jorden är sfäriskt formad, det vill säga som ett klot. Det de lärde har bråkat om har snarare varit hur stor sfären är, hur lång ekvatorns omkrets är, hur stor Atlantens vattenyta är, och så vidare. Här har åsikterna gått vitt isär, men debattörerna har varit rörande eniga om sfäriskheten som sådan. Uppfattningen var grundad i astronomiska observationer, hävdvunnen antik kunskap och vardaglig erfarenhet, inte minst från sjöresor."
Postad 18 maj 2014 - 19:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nej jag är inte rädd för något nederlag, det är som en kompis till mig sade att jag kommer aldrig att få rätt mot er för då skulle eran världsbild totalt raseras. om man skulle göra en jämförelse så var det ju för ett antal hundra år sedan att alla trodde på att jorden var platt och att solen kretsade kring jorden, men sedan när någon bevisade att jorden var rund och kretsade runt solen så föll hela världsbilden för väldigt många, vilket är fallet för alla icketroende hela eran världsbild skulle krascha om någon upptäckte en skillnad på kablar.
Nej, min världsbild skulle absolut inte krascha. Kan du bara bevisa din sak så tar jag till mig fakta.
Postad 18 maj 2014 - 19:21
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Postad 18 maj 2014 - 19:31
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Det var det mest korkade inlägg jag läst på väldigt länge. Så hela min världsbild skulle alltså krascha om någon upptäckte en skillnad på kablar?! Och att börja jämföra med att folk trodde jorden var platt? Va fan?! Då känns väl det här med kablar lite som en droppe i havet. Om det nu är en sådan enorm skillnad på dyra och billiga kablar. Hur kommer det sig att man inte kan mäta sig till skillnader i ljudet, borde väl vara synnerligen lätt? Och hur kommer det säg att ingen har klarat ett kontrollerat blindtest?
Postad 18 maj 2014 - 21:46
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1 130 inlägg
Ganska spännande tråd ändå... Men jag tror TS har lyckats lura oss alla... Jag läste rubriken igen och kom på svaret...
Svaret är
PRISET är skillnaden 
Men så länge folk är nöjda med sin nya dyra kabel så är väl det bra. Själv köpte jag okej kablar för att det känns bättre.
Min uppfattning är att om du har okej kablar säg 2.5mm2 på högtalarkabeln så räcker det nog gott och väl oas märke.
Om man ändå väljer att köpa en dyrare och då "troligen" bättre kabel, då undrar jag om ni först fixar till rummet rent
akustiskt för det tror jag man måste göra först om man ska ha en chans att höra en bättre kabel.
Det måste ju vara smartare att lägga mera pengar på rummet än kablaget, för det måste väl ändå ge mer förfining
i ljudet? Det går ju att mäta upp med olika grafer mm. Det är klart vissa av kablarna man ser är ju stora nog som diffuser och visst fasen ser det maffigt ut men blir det så stor skillnad?
Jag har bara så svårt att se hur tex sista metern av strömkabeln skulle kunna förhöja ljudet när det ligger kanske 25meter
FK från elcentralen innan supras superledare osv. Sen innan elcentralen är det väl oxå en del fulkabel innan den når fram till turbinen eller var nu strömen kommer i från... Så tänker jag.
Postad 18 maj 2014 - 22:04
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 310 inlägg
Svenska kraftnät gräver ner 76 mil kabel i södra Sverige nu, och de har ledare av aluminium. Koppar leder ström en aning bättre, men koppar är dyrt, och med tanke på vilka mängder det handlar om, så skulle det troligtvis resultera i att någon från begåvningsreserven skulle ge sig ut och gräva upp skiten. http://www.skanskan....r-for-miljarderNästa steg är väl att höra skillnad på el från olika energikällor  Kärnkraft: Bättre mottagning på radio pga, ja... radioaktiviteten. Kolkraft: Bra svärta men samtidigt en lite skitig ljudbild. Vattenkraft: Rent ljud men lite blöt bas. Vindkraft: Luftig ljudbild och är bra när man vill blåsa på lite extra. Solkraft: Lite ljust ljud men ändå bra värme i ljudbilden. Passar bäst till rörförstärkare.
Redigerat av Ageve, 01 juni 2014 - 03:31.
Postad 18 maj 2014 - 22:28
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Nu fick du alla kabelkramare att kolla om deras leverantör använder koppar- eller aluminiumkabel också. Har de inte nog med problem?
Postad 19 maj 2014 - 13:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
PRISET är skillnaden 
Stealth-reklam! Inlägg rapporterat.
Postad 20 maj 2014 - 10:39
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
... för ett antal hundra år sedan att alla trodde på att jorden var platt och att solen kretsade kring jorden, men sedan när någon bevisade att jorden var rund och kretsade runt solen så föll hela världsbilden för väldigt många, vilket är fallet för alla icketroende hela eran världsbild skulle krascha om någon upptäckte en skillnad på kablar.
Ja, detta med jorden är vetenskapligt bevisat. Väntar nu med spänning på kabelbevisningen så att jag kan ändra min världsbild.
Postad 20 maj 2014 - 12:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ni tror att denna tråd handlar om elektronik men det är faktiskt mest kemi. När hjärnan rostar bildas det guld på öronen. Spännande fenomen!
Postad 20 maj 2014 - 12:56
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Ni tror att denna tråd handlar om elektronik men det är faktiskt mest kemi. När hjärnan rostar bildas det guld på öronen. Spännande fenomen!
Nja, nog mest psykologi. Det handlar om att inte räcka till, en känsla av tillkortakommande  Detta speglar sig nu i rädslan att de små elaka elektriska signalerna inte räcker till eller kommer fram i oskadat skick (!) Lösningen blir att tillfredsställa egot med inköp av orm-olja och annat trams, när allt som behövs bara är en kram....
Postad 20 maj 2014 - 13:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Postad 20 maj 2014 - 14:44
Vapo
-
Vapo
-
Lärjunge
-
-
446 inlägg
Japp...och då är cirkeln sluten
Postad 23 maj 2014 - 00:49
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2 941 inlägg
+1 Ganska spännande tråd ändå... Men jag tror TS har lyckats lura oss alla... Jag läste rubriken igen och kom på svaret... Svaret är PRISET är skillnaden  Men så länge folk är nöjda med sin nya dyra kabel så är väl det bra. Själv köpte jag okej kablar för att det känns bättre. Min uppfattning är att om du har okej kablar säg 2.5mm2 på högtalarkabeln så räcker det nog gott och väl oas märke. Om man ändå väljer att köpa en dyrare och då "troligen" bättre kabel, då undrar jag om ni först fixar till rummet rent akustiskt för det tror jag man måste göra först om man ska ha en chans att höra en bättre kabel.
Det måste ju vara smartare att lägga mera pengar på rummet än kablaget, för det måste väl ändå ge mer förfining i ljudet? Det går ju att mäta upp med olika grafer mm. Det är klart vissa av kablarna man ser är ju stora nog som diffuser och visst fasen ser det maffigt ut men blir det så stor skillnad?
Jag har bara så svårt att se hur tex sista metern av strömkabeln skulle kunna förhöja ljudet när det ligger kanske 25meter FK från elcentralen innan supras superledare osv. Sen innan elcentralen är det väl oxå en del fulkabel innan den når fram till turbinen eller var nu strömen kommer i från... Så tänker jag.
Postad 23 maj 2014 - 00:57
Unregistered2294
-
Unregistered2294
-
Mästare
-
-
2 941 inlägg
En av få snubbar som verkligen har gått in för att skaffa bra kablar hela vägen eller iaf försökte var den ena killen i den här dokumentären och då skall det sägas att det knappast var lika överkomligt som en highend signal kabel för tex 20k
http://www.youtube.c...h?v=xs1aUws0Lrs
Postad 24 maj 2014 - 21:01
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
En av få snubbar som verkligen har gått in för att skaffa bra kablar hela vägen eller iaf försökte var den ena killen i den här dokumentären och då skall det sägas att det knappast var lika överkomligt som en highend signal kabel för tex 20k 
http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs
Vilken häftig film, men dom har ju totalt missat kabeldebatten, för jag såg inte en enda lampsladd.
Postad 24 maj 2014 - 21:33
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Jag tror att det är så här:
När HiFi dök upp var avläsningen av källmaterialet ytterst viktig. En vinylspelare behöver vara fysiskt dämpad, ha en korrekt balanserad tonarm, en bra pickup och bra RIAA-förstärkare för att låta bra. Det behöver vara fritt från damm och statisk elektricitet. Det fanns otroligt mycket att pula med från HiFi:s barndom fram tills CD:n kom och förstörde alltihop. Återgivning av vinyl kunde förbättras rejält med bättre komponenter innan man nådde nivån där det började gå överstyr.
Med CD:n försvann väldigt mycket av pulet och nästan allt rimligt sådant. De första CD-spelarna hade begränsningar som gjorde ljudet vasst och skrikigt, men det dröjde inte många år för tillverkarna att råda bot på det. Och en CD-spelare går inte att meka med lika lätt som en vinylspelare, i alla fall inte utan elektronik- och lödkunskaper.
Vad återstår då? Högtalare och förstärkare gör fortfarande rejäl skillnad, samt inte minst rummet. Men det finns inte så många vettiga saker som går att göra åt återgivningen av källmaterialet. Det blir inte mycket bättre än det redan är, i alla fall inte så länge det är det mänskliga örat som ska nyttja resultatet. Det spelar mest roll hur källmaterialet är mastrat.
Så där finns bara en sak kvar att pula med oavsett vilken källa man lyssnar på: kablar. Det enda man står att förlora på det är pengar och sunt förnuft. Du kan använda allt ifrån lampsladd till alla möjliga esoteriska och kvasivetenskapliga lösningar och få saker att fungera, men aldrig egentligen byta ned dig till något sämre. När alla stora, tunga delar är på plats så finns det bara kablarna kvar att meka med. Om man nu inte är besatt av vinyl och fortfarande mekar med det vill säga.
Postad 24 maj 2014 - 21:57
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Skulle inte någon kunna åka hem till kylmanders nya lägenhet och göra testet? Vi kan väl skarapa ihop en liten summa pengar till individen som gör testet så att denne inte behöver betala något. Resultatet delges sen i tråden. Då får vi nog alla oss ett gott skratt när kylis faktiskt inser att jorden är runt.
Postad 24 maj 2014 - 22:35
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Postad 24 maj 2014 - 23:43
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Kylis, om du är intresserad så kan vi göra ett vad. Jag kan komma ner med ett par lampsladdar, skriva en ab-lista och sen koppla. Du sitter bara och lyssnar. Om du vinner så får du 10.000 rakt av. Om jag vinner betalar du mig 10.000 plus reseersättning, kost, logi samt för den tid jag lagt ner på detta. Jag misstänker att karlsson, som nog bor närmare dig är intresserad av samma sak.
När du är så självsäker, vågar du sätta pengarna där du har munnen?
Postad 25 maj 2014 - 00:14
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Vi har diskuterat detta ganska mycket, har du själv sett filmen som HiFi Perra länkar till, kunde vara kul att höra en åsikt efter det ,eftersom det verkar som att dom killarna vet vad dom talar om.
Och vad gäller det du föreslår, förstå mig rätt här, jag hyser inget agg mot dig och du kan säkert en hel del, men aldrig att jag skulle släppa in någon av dom icke troende som det heter här på forumet, efter all skit och motstånd jag har fått här på forumet till att åtminstone prova kablar i olika prisklass på en bra anläggning innan man uttalar sig, och det står jag fast vid.
Om man har en anläggning för 25 k så skulle jag heller inte lägga någon större summa på högtalarkablar, men när bara frontarna närmar sig 80 k gränsen så är det ju bara att fetglömma att jag sätter dit en lampsladd, jag har upplevt skillnad när jag skiftade mellan olika prisklass på högtalarkablarna oavsett vad förståsigpåarna där ute på nätet säger.
Och att folk ute i Sveriges avlånga land skulle kunna bedöma hur MIN anläggning låter i MITT hus i MITT rum gör mig fantastiskt förvånad jag vet faktiskt inte hur dom bär sig åt.
Postad 25 maj 2014 - 02:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Så oväntat, du vågar alltså inte ställa upp på ett blindtest när vi börjar prata vadslagning? Om det bara handlar om att du inte vill släppa in någon så kan vi ju göra så att du pker till någon och får allt betalt om du lyckas, plus 10.000 kr eller annan valfri vadslagningssumma. Vad säger du om deta. Du slipper släppa in någon i ditt hem också.
Vågar du sätta pengarna där munnen finns?
Postad 25 maj 2014 - 02:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 310 inlägg
Vi har diskuterat detta ganska mycket, har du själv sett filmen som HiFi Perra länkar till, kunde vara kul att höra en åsikt efter det ,eftersom det verkar som att dom killarna vet vad dom talar om.
Jag ser inte något som visar att de vet vad de talar om. Det jag ser är snarare en lite humoristisk skildring av audiofiler, vilket säkert var tanken med filmen. Elektriciteten är 50% av ljudet säger han. Frågan är vad han menar med det... För ja, utan el, inget ljud.
Redigerat av Ageve, 25 maj 2014 - 02:38.
Postad 25 maj 2014 - 07:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
... när bara frontarna närmar sig 80 k gränsen så är det ju bara att fetglömma att jag sätter dit en lampsladd...
Nej, det skulle se klent och fult ut med lampsladd till fina, stora påkostade frontar. Men inuti lådan är det "vanlig" 25- kronor-metern-kopparledare och det du inte ser har du inte ont av.
Postad 25 maj 2014 - 09:34
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Nej, det skulle se klent och fult ut med lampsladd till fina, stora påkostade frontar. Men inuti lådan är det "vanlig" 25- kronor-metern-kopparledare och det du inte ser har du inte ont av.
Nej det är det inte, jag vet vad det är, men som sagt är man icketroende så går det inte att resonera för då har man bestämt sig, jag vet vad jag hör och kan folk ute i landet veta vad jag hör utan att ha varit här, då är jag faktiskt imponerad.
Postad 25 maj 2014 - 12:00
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
det är ju exakt samma sak som att fråga hur vi kan ifrågasätta din tro att jorden är platt. samma resonemang.. ja, där du står så ser det ut som att jorden är platt. därför är den det. logiskt.
igen, antar du utmaningen om att åka hem till någon och köra en vadslagning? då får du ju visa att du har rätt och tjäna pengar till två månadshyror eller ett par finfina kablar.
Postad 25 maj 2014 - 13:37
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Alltså! Det är väl ingen som kritiserar kylmander för att han köper dyra saker eller vill exklusiva saker i sitt hem...
Kritiken är ju att kylmander hävdar att han hör skillnad på kablage. Han medger till och med (om en förtäckt) att han tror sig höra skillnad, eftersom han till skillnad mot andra inte är en icke-kabeltroende...
Det skulle vara skoj att testa kylmanders övermänskliga hörsels förmåga att höra skillnad på olika kabeldragningar mellan stereokomponenter.
Postad 25 maj 2014 - 14:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Nej det är det inte, jag vet vad det är, men som sagt är man icketroende så går det inte att resonera för då har man bestämt sig, jag vet vad jag hör och kan folk ute i landet veta vad jag hör utan att ha varit här, då är jag faktiskt imponerad.
vad kostar kablarna inuti en 80 K högtalare tror du?
Postad 25 maj 2014 - 14:16
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Jag har kommit fram till att antingen hör man skillnad eller inte, och gör man det inte så förstår jag att man inte vill lägga några större pengar på kablage, jag till och med accepterar att så är fallet, det hade inte jag heller gjort.
Och vad gäller min övermänskliga hörsel, det får ju stå för dom som inte vill ta hem kablar och testa, för jag har aldrig tagit första bästa billiga kabel jag hittat, utan jag har provat mig fram, och om jag har övermänsklig hörsel, så är det väldigt många som har sina album här som också har det, skillnaden på dom och mig är att dom har vett nog att hålla sig ifrån att skriva här.
Och som jag sagt tidigare, om man inte hör någon skillnad så förstår jag helt och fullt att man inte köper dom finare kablarna, men vad gäller ljud och kablar så kan jag garantera att det finns åtskilliga personer i världen som kan en helsikes massa mer om ljud och kablar än någon på detta forum, men jag kanske har fel där också, vad vet jag, förmodligen ingenting, men jag tycker i alla fall det är kul att läsa vad som skrivs, så ha det bra med era biogrejer så länge.
Postad 25 maj 2014 - 14:21
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Jag har kommit fram till att antingen hör man skillnad eller inte, och gör man det inte så förstår jag att man inte vill lägga några större pengar på kablage, jag till och med accepterar att så är fallet, det hade inte jag heller gjort.
Och vad gäller min övermänskliga hörsel, det får ju stå för dom som inte vill ta hem kablar och testa, för jag har aldrig tagit första bästa billiga kabel jag hittat, utan jag har provat mig fram, och om jag har övermänsklig hörsel, så är det väldigt många som har sina album här som också har det, skillnaden på dom och mig är att dom har vett nog att hålla sig ifrån att skriva här.
Och som jag sagt tidigare, om man inte hör någon skillnad så förstår jag helt och fullt att man inte köper dom finare kablarna, men vad gäller ljud och kablar så kan jag garantera att det finns åtskilliga personer i världen som kan en helsikes massa mer om ljud och kablar än någon på detta forum, men jag kanske har fel där också, vad vet jag, förmodligen ingenting, men jag tycker i alla fall det är kul att läsa vad som skrivs, så ha det bra med era biogrejer så länge.
vad är det som gör att en kabel är bättre än en annan kabel då?
Postad 25 maj 2014 - 20:07
Peterrrrr
-
Peterrrrr
-
Beroende
-
-
1 243 inlägg
Men om du hör skillnad så kan du ju åka hem till Zartok och göra ett blindtest, har du rätt kommer du ju övertyga oss...
Postad 25 maj 2014 - 22:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2 573 inlägg
Nej det är det inte, jag vet vad det är,
vet inte vad det sitter i specifikt de högtalarna men det finns och har i många år funnits massor med riktigt dyra högtalare med mycket enkelt internkablage. Det är ett välkänt faktum.
Postad 26 maj 2014 - 09:18
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag har å andra sidan kommit fram till att väldigt många här - inklusive dig - fortfarande inte har vett att begripa det enkla vetenskapligt obestridliga faktum att en TILLRÄCKLIGT BRA KABEL inte går att "överträffa", alldeles oavsett hur dyra högtalare och annat mojs man än har. Jag kan också utan vidare garantera att det finns en hemsk massa nötter i världen som aldrig har frekventerat detta forum, och som sprider precis lika mycket sanslöst onyanserad dynga som en del här gör. vet inte vad det sitter i specifikt de högtalarna men det finns och har i många år funnits massor med riktigt dyra högtalare med mycket enkelt internkablage. Det är ett välkänt faktum.
Och det är också ett välkänt faktum att de dimensioner som generellt används med oerhört få undantag är fullt tillräckliga för att ingen hörbar förlust skall uppstå.
Postad 26 maj 2014 - 11:48
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vet att det är offtopic, men vilken komponent/del (ej kablar/akustik) av anläggningen är den enskilt viktigaste enligt dig xyzzyxyzzy? Motivera gärna varför.
Redigerat av karten, 26 maj 2014 - 12:02.
Postad 26 maj 2014 - 13:45
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Vet att det är offtopic, men vilken komponent/del (ej kablar/akustik) av anläggningen är den enskilt viktigaste enligt dig xyzzyxyzzy? Motivera gärna varför.
"Viktigast" är kanske inte den term jag hade valt, men om man inte har erbarmligt usla källor och stärkare så är svaret definitivt högtalarna, helt enkelt för att de generellt är mest olika och ger störst hörbar skillnad.
Postad 26 maj 2014 - 14:11
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Okej. Med usla källor så antar jag att du menar en uppenbart defekt cd spelare och med god förstärkare menar du en förstärkare som inte distar på normala lyssningsnivåer. Men om vi då säger att jag ska köpa mig en ny anläggning, säg att jag har 60k som jag vill satsa på anläggningen. Köper mig en fungerande cd spelare, kostar kanske 300-400kr, samt en förstärkare för typ 2000kr med tillräckligt många watt (för 60-80watt räcker ju för de flesta).
Vilket då innebär att jag har 57600kr att köpa högtalare för, men vilken ska jag då välja och vad baserar du det på?
Några frågor jag vill att du svarar på: Ska jag välja 2-vägs, 2.5 vägs eller 3-vägs när jag lyssnar på allt möjlig musik? Vad ger mig den bästa upplevelsen, bästa ljudbilden och vilken högtalare påverkar ljudet minst? Ska jag ha stativare eller golvare? Jag har ett rum på 25kvm. Vilken stoppning och vilket material ger det bästa ljudet och hur påverkar högtalarens vikt det hela? Vilken är ideal höjden för en högtalare och hur många element vill man ha? Är det bäst med kevlar element? Vad säger forskningen om alla material och var hittar jag alla blindtest som säger vilka högtalare som låter lika och vilka man ska köpa? Borde man även ha den förstärkaren som man testa högtalarna med eller får man tro att högtalaren låter lika bra som i testerna med min 2000kr förstärkare? Tack på förhand!
Postad 26 maj 2014 - 14:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Okej. Med usla källor så antar jag att du menar en uppenbart defekt cd spelare och med god förstärkare menar du en förstärkare som inte distar på normala lyssningsnivåer. Men om vi då säger att jag ska köpa mig en ny anläggning, säg att jag har 60k som jag vill satsa på anläggningen. Köper mig en fungerande cd spelare, kostar kanske 300-400kr, samt en förstärkare för typ 2000kr med tillräckligt många watt (för 60-80watt räcker ju för de flesta).
Vilket då innebär att jag har 57600kr att köpa högtalare för, men vilken ska jag då välja och vad baserar du det på?
Några frågor jag vill att du svarar på: Ska jag välja 2-vägs, 2.5 vägs eller 3-vägs när jag lyssnar på allt möjlig musik? Vad ger mig den bästa upplevelsen, bästa ljudbilden och vilken högtalare påverkar ljudet minst? Ska jag ha stativare eller golvare? Jag har ett rum på 25kvm. Vilken stoppning och vilket material ger det bästa ljudet och hur påverkar högtalarens vikt det hela? Vilken är ideal höjden för en högtalare och hur många element vill man ha? Är det bäst med kevlar element? Vad säger forskningen om alla material och var hittar jag alla blindtest som säger vilka högtalare som låter lika och vilka man ska köpa? Borde man även ha den förstärkaren som man testa högtalarna med eller får man tro att högtalaren låter lika bra som i testerna med min 2000kr förstärkare? Tack på förhand!
Postad 26 maj 2014 - 14:33
freol
-
freol
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Blev du utslängd ur trollskolan eller?
Redigerat av freol, 26 maj 2014 - 14:34.
Postad 26 maj 2014 - 14:42
stormagen
-
stormagen
-
Användare
-
-
144 inlägg
Men nu har du ju äntligen chansen att bevisa allt du säger, varför inte ta chansen?! Förstå hur impade alla skulle bli ifall du har bättre hörsel än vad man kan mäta sig till. Skulle du fixa detta test så borde du ju dessutom ha tillräckligt med pengar till en biljett till staterna där du kan kamma hem miljonen.
Postad 26 maj 2014 - 14:52
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
... men vad gäller ljud och kablar så kan jag garantera att det finns åtskilliga personer i världen som kan en helsikes massa mer om ljud och kablar än någon på detta forum...
Ja, tex denna gubben. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 26 maj 2014 - 15:28
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Angående kablar internt i högtalarlådan. http://www.hifishock...na-acoustics-3/Ser ut att vara riktigt dyra fina kablar som ligger i ordning så att dom inte interfererar varandra.
Postad 26 maj 2014 - 18:04
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
...Några frågor jag vill att du svarar på: Ska jag välja 2-vägs, 2.5 vägs eller 3-vägs när jag lyssnar på allt möjlig musik? Vad ger mig den bästa upplevelsen, bästa ljudbilden och vilken högtalare påverkar ljudet minst?
Vill du verkligen att jag gör mig omaket att svara uppriktigt, eller finns det ett dolt syfte i din frågeställning? Alla högtalare "påverkar ljudet" en hel del, och det går inte generellt att säga att 2/2½/3-vägs "är bäst". ...Ska jag ha stativare eller golvare? Jag har ett rum på 25kvm. Vilken stoppning och vilket material ger det bästa ljudet och hur påverkar högtalarens vikt det hela?
"Golvare" har generellt sett bättre förutsättningar att återge lägre frekvenser med mindre grad av kompromisser, vikten skall vara "tillräcklig", "tyngre" stoppning och högre densitet i lådmaterialet är nog att föredra och det gäller i de flesta rum. ...Vilken är ideal höjden för en högtalare och hur många element vill man ha? Är det bäst med kevlar element? Vad säger forskningen om alla material och var hittar jag alla blindtest som säger vilka högtalare som låter lika och vilka man ska köpa? Borde man även ha den förstärkaren som man testa högtalarna med eller får man tro att högtalaren låter lika bra som i testerna med min 2000kr förstärkare? Tack på förhand!
Här känns det som att du mest fjompar dig, och därför skiter jag i att svara...
Postad 26 maj 2014 - 18:59
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Vill du verkligen att jag gör mig omaket att svara uppriktigt, eller finns det ett dolt syfte i din frågeställning?
Alla högtalare "påverkar ljudet" en hel del, och det går inte generellt att säga att 2/2½/3-vägs "är bäst".
"Golvare" har generellt sett bättre förutsättningar att återge lägre frekvenser med mindre grad av kompromisser, vikten skall vara "tillräcklig", "tyngre" stoppning och högre densitet i lådmaterialet är nog att föredra och det gäller i de flesta rum.
Visa vad du har istället för att fjompa sig med en testbild, eller är det så att du inte har något att komma med.
Redigerat av Unregistered2020, 26 maj 2014 - 19:02.
Postad 26 maj 2014 - 19:18
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Vill du verkligen att jag gör mig omaket att svara uppriktigt, eller finns det ett dolt syfte i din frågeställning?
Alla högtalare "påverkar ljudet" en hel del, och det går inte generellt att säga att 2/2½/3-vägs "är bäst".
"Golvare" har generellt sett bättre förutsättningar att återge lägre frekvenser med mindre grad av kompromisser, vikten skall vara "tillräcklig", "tyngre" stoppning och högre densitet i lådmaterialet är nog att föredra och det gäller i de flesta rum.
Mycket av det du sa låter rimligt för mig med, men det bästa vore om du kunde styrka våran gemensamma uppfattning med vetenskaplig forskning för annars kommer vi framstå som idioter. För vi båda vet ju att bara en idiot skulle påstå saker som att högtalarens densitet, vikt, byggmaterial och antal vägar påverkar ljudet och att stativare kompromissar med ljudet i de lägre frekvenserna, om man inte har en uppsjö med blindtester som styrker dessa påståenden.
Postad 26 maj 2014 - 19:36
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Ja, jag var ju ironisk i mitt tidigare inlägg såklart. Bäst att säga det rakt ut ifall det undgått någon.
Det jag finner humoristiskt är att många av hifi motståndare är sjukt skeptiska till CD-spelare, DAC:ar, förstärkare och kablar men finner högtalarna som något heligt. Man bygger sitt korståg baserat på några tester som inte bevisar någonting egentligen, samtidigt som man förespråkar hur mycket högtalare påverkar ljudet. Att man dessutom inte kan definiera vad som är viktigaste komponenten i anläggningen trots att man har alla "studier" till sitt förfogande.. Desto roligare att många av dessa dessutom köpt någon högtalarbyggsats för flera 10-tusentals kronor. Vet inte vem man ska tycka mest synd om egentligen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|