XTZ'as demo kväll:
Vill bara tacka grabbarna på Fyndbörsen/XTZ för en riktigt trevlig kväll igår. Där vi fick lyssna på 99.26 med nya diskanten, Cinema med 2st 3X12 och nya S2'orna (WoW) samt Master M2.
Nu är jag inte någon som håller på med mätningar fram och tillbaka. Låter något bra i mina öron, så låter det bra i mina öron oavsett vad diverse resultat och vad andra säger.
Så med det sagt, här kommer mina intryck från gårdagskvällen.
Kom till Fyndbörsen i Torup efter jobbiga 20 minuter i bilen. Väl inne i butiken så var det lite tilltugg och dricka. Man hade tillfälle att snacka lite med de anställda samt de andra som anmält sig till denna utomordentligt trevliga kväll. Här hade man också tid till att fynda diverse produkter till bra rabatterade priser.
När de flesta var nöjda delades vi upp i tre grupper, för de tre demorummen.
Jag och min grupp på 6st började i ett rum där det kördes på med 99.26 (har inte hört dessa innan uppgraderingen så kan tyvärr inte jämföra -sorry Plingen). Men det första som slog mig var vilket jädra tryck det var i dessa jäklar, de kördes på XTZ D3 förstärkare och med vad jag tror var XTZ egna högtalarkablar (Star Quad)?.
Det var en stativare som jag skulle kunna tänka mig, då det verkade vara en riktigt bra allroundhögtalare som lämpar sig till allt
från klassiskt till hårdrock. Skulle dock vilja höra golvaren 99.36 FLR med samma uppsättning för att jämföra, men det får väl bli en annan gång.
Allt som allt en mycket prisvärd och relativt trevlig högtalare ljud och utseendemässigt som passar bra för oss allätare när det kommer till musik. Vill bara säga också, att till varken 99.26orna eller M2orna var det någon sub.
Härefter så var det mat, de hade beställt in pizza till förbannelse.. Klart, var det anmält 34st och det kom 16. Så blir det lite över...
Gott var det i alla fall.
Nu var det vår tur att lyssna på Cinema serien. Här var det 3st M6or (frontar och center), 2st S5or bak, 4st S2or i taket -en i varje hörn. Samt 2st 3X12 subbar. De kördes på en Denon reciever med Auro 3D och en XTZ a100 för de två frontarna.
De började med en kort presentation om systemet och därefter kördes det på med Auros egna demo skiva. Här fick man verkligen höra vad Cinema serien gick för, det var både med och utan S2orna i taket så man fick höra vilken skillnad det var.
Och skillnad var det. Hade jag haft eller skulle köpa ett Cinema system, så skulle de inte vara utan dessa små rackare.
Cinema S2 skulle komma in i sortimentet under Augusti trodde man, till priset av 3500kr paret.
Det visades också några snuttar av olika filmer som tex Transformers och King Kong. Musik var också något som de var bra på, men det är klart att film är dess egentliga syfte.
Så, dags för den sista lyssningen. XTZ Master M2 (det var den som intresserade mig mest). Dessa drevs också av en XTZ D3 förstärkare.
Här var det klart och väldigt in your face.. (Tolka det hur du vill)
Här spelades det ingen rock av något slag, skulle gärna vilja höra dom med lite j*vlar anamma musik. För vet inte om det bara var jag, men de här kändes som en stativare där om du lyssnar på jazz och klassiskt, så är denna given. Men om du lyssnar på lite hårdare musik, så tror jag inte denna är det rätta, det var helt enkelt för jäkla rent. Hur nu det kan vara någon nackdel.. Men jag blev faktiskt lite besviken. Får ta någon mer provlyssning där jag har med min egen musik.
Absolut en jädrigt fin högtalare som lät jäkligt bra, inget snack om saken. Men för mig om jag skulle välja en av XTZ'as stativhögtalare, så hade jag nog gott på 99.26orna och uppgraderat till den nya diskanten (kom inte ihåg vad uppgraderingen med diskant, filter och någon ljudmatta skulle kosta?). Men det hade varit mitt alternativ.
Så, nu börjar det gå mot sitt slut. Vi, kunder handlar det sista snackar lite skit lyssnar lite mer på diverse andra produkter, äter lite mer tilltugg och tackar för oss.
Nu är det bara de jävligt långa och keliga (tråkiga på halländska) 20 minuterna i bil hem igen.
Med mig hem fick jag en goodiebag där det var ett par XTZ earphone -12 samt en 5m HDMI kabel från Accurate + att jag köpte ett par XTZ star quad högtalarkablar till halva priset.
Mycket läsning här ovan och för många en helt meningslös skitrecension som inte gett ett jota. Men jag hade trevligt och fick hört det jag var intresserad av.
Tack än en gång för en grymmekväll.
/Tobias S.