Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 01 July 2015 - 11:04

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Flott, verkligen måste jag säga. Min erfarenhet är att jag byggde en biogrotta åt en kompis förra året oxh han fick välja mellan 3 alternativ av anläggningar. Han valde Torup-prylar. Jag måste säga att till det priset presterar det utmärkt.

Alla är inte lika kräsna (som jag) :-) och det är riktigt kul att det finns en Svensk aktör inom detta spannet.

Va kul, vilka talare blev det, byggbilder :)

(Annar har det inte hänt) :P

Postad 01 July 2015 - 12:44

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Eftersom du är den som är mest kritisk till våra produkter i denna tråd så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bjuda på både resa och husrum för att visas vad våra grejer faktiskt går för. Jag förväntar mig inte att du ska tycka att det är bättre än det du har där hemma men jag har ett hopp om att du ska bli mer positivt inställd efter träffen.

//Anders

Oj tackar för inbjudan men min arbetas situation råder jag inte på då jag har maskiner som går 2 skift för att hinna klart innan semester. Men jag tackar för inbjudan.

Postad 01 July 2015 - 12:49

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Oj tackar för inbjudan men min arbetas situation råder jag inte på då jag har maskiner som går 2 skift för att hinna klart innan semester. Men jag tackar för inbjudan.

Vi får försöka hitta nått tillfälle att köra en privatvisning bara. Hade varit kul att få hit dig och snacka om ljud rent allmänt.

//Anders

Postad 01 July 2015 - 16:03

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Va kul, vilka talare blev det, byggbilder :)

(Annar har det inte hänt) :P

Du vet...alla personer vill inte vara ofentliga...

Det vart 99.26 med 2 basar (w10.16) och 6:st 95.22 som surrisar.

Redigerat av pickepock, 01 July 2015 - 16:05.

Postad 01 July 2015 - 17:06

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Du vet...alla personer vill inte vara ofentliga...
Det vart 99.26 med 2 basar (w10.16) och 6:st 95.22 som surrisar.

Skojar lite med bilderna ;)

Kul setup. 95:orna är väldigt bra, har haft hela serien och var väldigt nöjd.

Postad 01 July 2015 - 19:35

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Eftersom man bor i andra änden av landet (nästan) så vill jag höra intryck från Er som ska dit, på nya 99.26! Är Berylliumdiskanten det lyft som det sägs?

Postad 05 July 2015 - 14:33

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Nyfiken är det någon som varit och fyndat?

Postad 05 July 2015 - 15:00

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag köpte ett 5.0 paket till grabben för 995kr
Blev helt paff när jag kopplad in den här hemma. Det lät väldigt bra för dom pengarna haha.
Fanns en hel del kul att fynda, och väldigt många gjorde det. Det var smockat där.
Lite sur att jag inte köpte den motordrivna duken för 990kr, billigare lär man inte hitta.

Sorry för den felvända bilden, sitter med mobilen.

Bifogad fil(er)

Postad 12 July 2015 - 10:45

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Jag och sambon vill tacka XTZ gänget och er andra gäster för en mycket trevlig kväll igår  :)

Kul att se och höra de nya S2 takhögtalarna och uppleva Aura 3D för första gången.

Sen är jag lite avundsjuk på de som har 99.26 stativarna som nu kan uppgradera till den nya diskanten och filtret.

Fantastiskt ljud!

Sitter och lyssnar på musik med mina nya Headphone Divine lurar när jag skriver detta :) 

Låter otroligt bra redan utan appen men får såklart undersöka den sen också  

Postad 12 July 2015 - 11:33

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 1

XTZ'as demo kväll:

Vill bara tacka grabbarna på Fyndbörsen/XTZ för en riktigt trevlig kväll igår. Där vi fick lyssna på 99.26 med nya diskanten, Cinema med 2st 3X12 och nya S2'orna (WoW) samt Master M2.

Nu är jag inte någon som håller på med mätningar fram och tillbaka. Låter något bra i mina öron, så låter det bra i mina öron oavsett vad diverse resultat och vad andra säger.

Så med det sagt, här kommer mina intryck från gårdagskvällen.

Kom till Fyndbörsen i Torup efter jobbiga 20 minuter i bilen. Väl inne i butiken så var det lite tilltugg och dricka. Man hade tillfälle att snacka lite med de anställda samt de andra som anmält sig till denna utomordentligt trevliga kväll. Här hade man också tid till att fynda diverse produkter till bra rabatterade priser.

När de flesta var nöjda delades vi upp i tre grupper, för de tre demorummen.

Jag och min grupp på 6st började i ett rum där det kördes på med 99.26 (har inte hört dessa innan uppgraderingen så kan tyvärr inte jämföra  -sorry Plingen). Men det första som slog mig var vilket jädra tryck det var i dessa jäklar, de kördes på XTZ D3 förstärkare och med vad jag tror var XTZ egna högtalarkablar (Star Quad)?.

Det var en stativare som jag skulle kunna tänka mig, då det verkade vara en riktigt bra allroundhögtalare som lämpar sig till allt 

från klassiskt till hårdrock. Skulle dock vilja höra golvaren 99.36 FLR med samma uppsättning för att jämföra, men det får väl bli en annan gång.

Allt som allt en mycket prisvärd och relativt trevlig högtalare ljud och utseendemässigt som passar bra för oss allätare när det kommer till musik. Vill bara säga också, att till varken 99.26orna eller M2orna var det någon sub.

Härefter så var det mat, de hade beställt in pizza till förbannelse.. Klart, var det anmält 34st och det kom 16. Så blir det lite över...

Gott var det i alla fall.

Nu var det vår tur att lyssna på Cinema serien. Här var det 3st M6or (frontar och center), 2st S5or bak, 4st S2or i taket -en i varje hörn. Samt 2st 3X12 subbar. De kördes på en Denon reciever med Auro 3D och en XTZ a100 för de två frontarna.

De började med en kort presentation om systemet och därefter kördes det på med Auros egna demo skiva. Här fick man verkligen höra vad Cinema serien gick för, det var både med och utan S2orna i taket så man fick höra vilken skillnad det var.

Och skillnad var det. Hade jag haft eller skulle köpa ett Cinema system, så skulle de inte vara utan dessa små rackare.

Cinema S2 skulle komma in i sortimentet under Augusti trodde man, till priset av 3500kr paret. 

Det visades också några snuttar av olika filmer som tex Transformers och King Kong. Musik var också något som de var bra på, men det är klart att film är dess egentliga syfte.

Så, dags för den sista lyssningen. XTZ Master M2 (det var den som intresserade mig mest). Dessa drevs också av en XTZ D3 förstärkare.

Här var det klart och väldigt in your face.. (Tolka det hur du vill)

Här spelades det ingen rock av något slag, skulle gärna vilja höra dom med lite j*vlar anamma musik. För vet inte om det bara var jag, men de här kändes som en stativare där om du lyssnar på jazz och klassiskt, så är denna given. Men om du lyssnar på lite hårdare musik, så tror jag inte denna är det rätta, det var helt enkelt för jäkla rent. Hur nu det kan vara någon nackdel.. Men jag blev faktiskt lite besviken. Får ta någon mer provlyssning där jag har med min egen musik.

Absolut en jädrigt fin högtalare som lät jäkligt bra, inget snack om saken. Men för mig om jag skulle välja en av XTZ'as stativhögtalare, så hade jag nog gott på 99.26orna och uppgraderat till den nya diskanten (kom inte ihåg vad uppgraderingen med diskant, filter och någon ljudmatta skulle kosta?). Men det hade varit mitt alternativ.

Så, nu börjar det gå mot sitt slut. Vi, kunder handlar det sista snackar lite skit lyssnar lite mer på diverse andra produkter, äter lite mer tilltugg och tackar för oss. 

Nu är det bara de jävligt långa och keliga (tråkiga på halländska) 20 minuterna i bil hem igen. 

Med mig hem fick jag en goodiebag där det var ett par XTZ earphone -12 samt en 5m HDMI kabel från Accurate + att jag köpte ett par XTZ star quad högtalarkablar till halva priset.

Mycket läsning här ovan och för många en helt meningslös skitrecension som inte gett ett jota. Men jag hade trevligt och fick hört det jag var intresserad av.

Tack än en gång för en grymmekväll.

/Tobias S.

Postad 12 July 2015 - 11:41

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

XTZ'as demo kväll:

Jag och min grupp på 6st började i ett rum där det kördes på med 99.26 (har inte hört dessa innan uppgraderingen så kan tyvärr inte jämföra  -sorry Plingen). Men det första som slog mig var vilket jädra tryck det var i dessa jäklar, de kördes på XTZ D3 förstärkare och med vad jag tror var XTZ egna högtalarkablar (Star Quad)?.

Det var en stativare som jag skulle kunna tänka mig, då det verkade vara en riktigt bra allroundhögtalare som lämpar sig till allt 

från klassiskt till hårdrock. Skulle dock vilja höra golvaren 99.36 FLR med samma uppsättning för att jämföra, men det får väl bli en annan gång.

Allt som allt en mycket prisvärd och relativt trevlig högtalare ljud och utseendemässigt som passar bra för oss allätare när det kommer till musik. Vill bara säga också, att till varken 99.26orna eller M2orna var det någon sub.

Absolut en jädrigt fin högtalare som lät jäkligt bra, inget snack om saken. Men för mig om jag skulle välja en av XTZ'as stativhögtalare, så hade jag nog gott på 99.26orna och uppgraderat till den nya diskanten (kom inte ihåg vad uppgraderingen med diskant, filter och någon ljudmatta skulle kosta?). Men det hade varit mitt alternativ.

Tror de sa 7000:- för uppgraderingen

Postad 12 July 2015 - 11:57

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Ja 7000kr nämndes nog, var bara inte riktigt säker på vilket samband det var i..

Postad 12 July 2015 - 12:09

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Intressant för oss som inte var där, Ätran, tack för läsningen!

7500:- kostar uppgraderingen, jag slog till efter övertalning utav Anders på XTZ ;-)
Har inte blivit besviken hittills utav de serier jag haft (93.XX, 99.26 och nu senast Cinema) så jag tror nog att 99.26 kommer att kunna leverera ännu mera snart!

Postad 12 July 2015 - 17:19

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0

Härefter så var det mat, de hade beställt in pizza till förbannelse.. Klart, var det anmält 34st och det kom 16. Så blir det lite över...

Gott var det i alla fall.

Dålig stil, man får skämmas lite för de andra "forumiterna" härifrån (eller det var kanske annonserat på andra ställen också?)

Postad 12 July 2015 - 17:45

Ätran
  • Ätran
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Dålig stil, man får skämmas lite för de andra "forumiterna" härifrån (eller det var kanske annonserat på andra ställen också?)

Vet inte alls, det är möjligt att många hade avbokat innan också. Men det såg ut att bli en del över i matväg.

Postad 12 July 2015 - 21:59

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Vi vill verkligen tacka alla er som kom och besökte oss. Även om det fattades ca 15 pers så var det stressigt eftersom vi var en man kort. Nu blir det i alla fall pizza till lunch för alla anställda i en hel vecka :)

Det var verkligen jättekul att höra era positiva kommentarer. Detta var första gången vi demonstrera berylliumuppgraderingen och även om vi själva tycker att det låter förbannat bra så är det kul att få det bekräftat av kunderna :)

Vi har definitivt fått blodad tand av kvällen och kommer därför köra ännu en gång om någon månad, så ni som missade får en ny chans. Vi har lärt oss massor och nästa tillfälle kommer bli ännu bättre. Ser verkligen fram emot att träffar er alla igen.

Tack!

//Anders

Postad 12 July 2015 - 22:09

_digital_
  • _digital_
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack Ätran för redovisningen av dina intryck, kul att höra att 99.26orna lät bra då man tog en chansning och anmälde sig till uppgraderingen.

Postad 12 July 2015 - 22:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Vi har definitivt fått blodad tand av kvällen och kommer därför köra ännu en gång om någon månad, så ni som missade får en ny chans. Vi har lärt oss massor och nästa tillfälle kommer bli ännu bättre. Ser verkligen fram emot att träffar er alla igen.

Tack!

//Anders

Ett tips är att ha t ex Tidal eller Spotify uppkopplat i de olika rummen (så folk direkt kan knappa in önskat demospår), alternativt köra samma demomusik på gammaldags optiskt lagringsmedia, aka CD, i de olika rummen. :)

Postad 13 July 2015 - 12:39

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Ett tips är att ha t ex Tidal eller Spotify uppkopplat i de olika rummen (så folk direkt kan knappa in önskat demospår), alternativt köra samma demomusik på gammaldags optiskt lagringsmedia, aka CD, i de olika rummen. :)

En bra input. Vi ska tänka på detta till nästa gång. Tack!

//Anders

Postad 13 July 2015 - 13:14

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Jag är ledsen att jag inte kunde komma, men hoppas ni andra hade trevligt :) Mvh

Postad 14 July 2015 - 09:39

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1

Kom på att jag hann ta några få bilder från Demokvällen. Här har ni dem.

pnQHWEG.jpg
i8BMseQ.jpg
5xnxuLn.jpg
ripnMbD.jpg

Postad 24 July 2015 - 18:43

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Sålt min REL T2 precis och var ganska inställd på den XTZ 99 W12 när jag råkade få syn på XTZ 1x12. Vilken av dessa gör sig bäst för film? I en lägenhet?

När kommer 1x12 i lager igen? Verkar inte som om 99 W12 finns i lager heller?

Postad 25 July 2015 - 10:37

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

XTZ Cinema SUB 1X12 är helt klart den vassaste. Denna bör vara i lager igen om ca en och en halv vecka

//Anders. 

Postad 25 July 2015 - 12:48

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

1½ vecka?! Det är lång tid i en hemmabiovärld det! :)

Hur är det med 99W12? 

Funderar på att åka ner till Torup och jämföra lite, kommer dom finnas där med om 1½ vecka?

Postad 25 July 2015 - 15:03

Unregistered18d54463
  • Unregistered18d54463
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

W12 och 1X12 är från olika planeter. Vänta du en vecka  ^_^

Postad 25 July 2015 - 15:12

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Får ju vänta oavsett då ingen av dom verkar finnas i lager ;) Men ja, det lutar åt en 1x12. :D

Postad 27 August 2015 - 15:25

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1

Det har varit lite tyst från vår sida under sommaren, men vi har inte legat på latsidan. Istället har vi haft fullt upp med att ta fram en helt ny hemsida för XTZ.
Det är nu superlätt att få en tydlig vy över våra senaste testen för en serie. http://www.xtzsound....s/cinema-series
I denna lista fattas inte ett enda test för Cinema serien och som ni kan se så är samtliga tester mer än positiva vilket är jättekul! :)
Vi hoppas att några av er skulle kunna tänka er att skriva ett egen litet test under "customer reviews". Om ni känner er obekväma med att skriva på engelska så är det ok med att skriva på svenska. Hela sidan kommer att komma på Svenska så småningom.

A6HghGz.jpg

Postad 27 August 2015 - 22:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Nice! ska försöka skriva ihop ett utlåtande om M6:orna sen till er sida. Har haft dom ett par månader nu och är mycket nöjd med mitt köp :)

Postad 28 August 2015 - 06:33

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Har haft min 1x12 Sub ett par veckor nu, och jag är väldigt nöjd. En sak stör mig dock, den är väldigt känslig mot vart den ställs. Hade den bredvid soffan i väntan på en annan mediabänk och den märktes inte av så mycket. Nu står den strax under TV:n och nu jäklar märks den av! :)

Nu ska man bara fortsätta övertalningskampanjen mot frugan att få köpa en till :D

Postad 28 August 2015 - 06:36

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 1

Är nog inte subben som är mer känslig än nån annan sub.. utan det är ditt rum.

Men nu har du ju hittat sweetspot NR 1 .. bara att flytta runt den, så vet du ungefär vart den andra skall stå när den kommer :)

Postad 28 August 2015 - 06:51

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Så kan det absolut vara, dock hade jag inte det problemet med min gamla REL sub eller den subben jag lånade i väntan. 

Men som du säger, nu har jag hittat ett bra ställe! :)

Postad 28 August 2015 - 12:30

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Hur känsliga subbasar är för läget upptäckte en jag känner som flyttade sin subbas 10 cm och plötsligt fick han den bas han var ute efter.

Postad 28 August 2015 - 16:14

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Om det inte är helt olika grundkonstruktioner mellan baslådorna så ska det inte vara någon större skillnad. En baslåda som spelar ner i golvet är minst känslig för placering men har då andra nackdelar.

//Anders

Postad 28 August 2015 - 17:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

. Istället har vi haft fullt upp med att ta fram en helt ny hemsida för XTZ.

Och det firar Fyndbörsen med 15% rabatt via offert funktionen på bl,a cinema, gäller dock ej paket el demo :)

Redigerat av mcmike, 28 August 2015 - 17:25.

Postad 29 August 2015 - 16:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Om det inte är helt olika grundkonstruktioner mellan baslådorna så ska det inte vara någon större skillnad. En baslåda som spelar ner i golvet är minst känslig för placering men har då andra nackdelar.

//Anders

Det kan också bero på rummet som i detta fall var L-format och subbasen stod nära inre vinkeln på L:et

Postad 30 August 2015 - 11:56

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Jag ser att information om Cinema S2 Atmosphere finns på den nya hemsidan och att manualen går att ladda ned.

Kommer troligen att köpa dessa då jag använt Yamahas DSP högtalare under flera år utan att de funnits några som helst högtalare ämnat för denna uppgift. Man har fått köpa de högtalare som stod tillbuds. I mitt fall Mordaunt-Short Alumni 2 som jag fick köpa fyra av trots de egentligen hörde till ett paket. Tidigare hade jag några Jamo dipol högtalare.

Postad 30 August 2015 - 15:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Var relen en slavbas? Det blir ju som en portad låda, varpå avstämningarna kan ha spelat roll. Annars så vågar jag nog gissa på att relen inte var i närheten av samma effekt som din Cinema är, och då avslöjas ju också problem på ett annat sätt :)

Postad 30 August 2015 - 15:55

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Jag ser att information om Cinema S2 Atmosphere finns på den nya hemsidan och att manualen går att ladda ned.

Kommer troligen att köpa dessa då jag använt Yamahas DSP högtalare under flera år utan att de funnits några som helst högtalare ämnat för denna uppgift. Man har fått köpa de högtalare som stod tillbuds. I mitt fall Mordaunt-Short Alumni 2 som jag fick köpa fyra av trots de egentligen hörde till ett paket. Tidigare hade jag några Jamo dipol högtalare.

Ja det kommer bli mer enhetligt med S2 Atmosphere. Både ljud- och designmässigt :)
Jag aktivera precis produkten via XTZ för förbokning. 199Eur per högtalare, men fyndbörsen kommer snart lägga ut S2 Atmosphere för 3490kr paret.
//Anders

Postad 31 August 2015 - 10:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

Har idag en SUB 3X12 och skall köpa huvudhögtalare.

Skall jag välja ett par XTZ 99.36 FLR för 15.990:- eller ett par XTZ Cinema M6 för 15.780:-?

Vill ju kunna spela lika delar musik och film.

Postad 31 August 2015 - 10:53

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 1
Köp mini divine :-)

Redigerat av Unregistered13d51662, 31 August 2015 - 10:53.

Postad 31 August 2015 - 13:12

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Och det firar Fyndbörsen med 15% rabatt via offert funktionen på bl,a cinema, gäller dock ej paket el demo :)

Känns ju bra att det kommer ett par veckor efter att man beställt en 1x12 då!  :angry:

Postad 31 August 2015 - 20:04

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Har idag en SUB 3X12 och skall köpa huvudhögtalare.

Skall jag välja ett par XTZ 99.36 FLR för 15.990:- eller ett par XTZ Cinema M6 för 15.780:-?

Vill ju kunna spela lika delar musik och film.

99-serien skulle jag säga om du har lika delar. Jag som spelar 90 % film och 10 % musik, har mer ut av M6orna. Å andra sidan behöll jag mina 99.26or så jag switchar bara emellan  ;)

Har 2 st Sub1x12 och dessa lirar riktigt bra ihop med 99.26orna, kanske ett bättre alternativ när du ändå har basen redan...?

Postad 31 August 2015 - 21:35

Unregistered424f6ab7
  • Unregistered424f6ab7
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Hej

Har precis köpt en av två xtz cinema 1x12. Håller på att ställa in den första av basarna. Nu till min fråga. fattar inte vad knappen Eq setting switch är för något. Är det någon som kan förklara vad den är till för och vad den ska stå på?

mvh 

Postad 01 September 2015 - 07:05

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

För djupast möjliga bas, ska du ställa den i läge "ANECHOIC ROOM EQ". 

"ROOM GAIN EQ" läget sänker de lägre frekvenserna, men eftersom att rummet i sig kommer öka vissa låga frekvenser så menar man på att man ska få ett platt frekvenssvar med denna inställning, om man har subben i ett rum.

Läste manualen nu på morgonen och blir lite fundersam... kan man inte stänga av EQ'n helt? 

Postad 01 September 2015 - 09:06

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

ANECHOIC ROOM EQ är samma sak som att inte ha någon EQ. Köper man någon av våra Room Analyzers så sparar man mycket tid eftersom man snabbt ser vad de olika inställningarna gör med rummet. 

//Anders

Postad 04 September 2015 - 04:45

joakimwestberg
  • joakimwestberg
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

//Anders

Vad är det för nackdelar du menar med en sub som spelar nedåt?

Postad 04 September 2015 - 15:44

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Jag ser att jag var lite snabb och lämnar en hel del plats för feltolkning plus att jag generalisera vilket är fel så här kommer en längre och betydlig bättre förklaring.
Skillnaden i känsligheten för placering mellan olika konstruktioner långt från sidoväggar är högst försumbar. Under 100Hz så är basen dessutom rundstrålande. Det som gör att basarna kan upplevas som olika svåra att placera är att de helt enkelt har olika karaktärer (frekvensgång) som passar olika bra för olika rum. Så t ex om bas A är svårare att placera än bas B i ett rum så kan det vara helt tvärt om i ett annat rum med annorlunda planlösning. Så därför kan man inte säga att en bas är lättare att placera än en annan då det beror på rummet. En baslåda som spelar nedåt behöver inte vara sämre om avståndet till golvet är tillräckligt stort. Basen kan dessutom vara avstämd för att spela med ett egentligen för litet avstånd, så jag tar tillbaka att det påståendet.
Så kontentan är att det inte går att säga att en bas är lättare att placera än en annan då alla rum är olika.

//Anders

Postad 09 September 2015 - 13:15

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Det är med en stor glädje jag presenterar Audioholics senaste test. Det är nämligen vår Cinema SUB 3X12 som har fått gå igenom Audioholics extremt grundliga jämförelsetest.
Det känns alltid riktigt kul för oss som tillverkare när en 3e part och oberoende media bekräftar allt det vi har försökt säga sen Cinema SUB 3X12 lanserades. Det är fullt förståeligt att några tar oss med en nypa salt när vi slänger ur oss stora ord som att Cinema SUB 3X12 skulle vara den bästa baslådan på marknaden, för under $5000, men nu kan ni själva jämföra och se att det inte är taget ur luften. (länk till jämförelse finns längre ner)

Kort sammanfattning: 

"The XTZ Cinema Series 3X12 subwoofer is one of the most powerful subwoofers we’ve ever tested. As soon as I had a chance to really get into the nuts and bolts of the 3X12, I could tell this was a serious product from a highly capable speaker company. It proved to be unflappable no matter what source material I threw at it or torture test I had it endure. Earning our Extreme Bassaholics rating was no problem thanks to the 3 x 12” high excursion drivers each with its own 500 watt Class D amplifier. This is a serious bass system at a very down to earth price. Best of all XTZ offers you a 60 day risk free trial with free shipping both ways. But, we are confident you won’t take them up on the return offer." - Josh Ricci, Audioholics

"I never really looked at the price of the 3X12 until I was putting this article together. For some reason I had a figure of $3,900 in my head and did not question it at all because that type of sticker seemed entirely in line with the product quality. Then I did a bit of fact checking and learned that the 3X12 is in fact $2,500! Sure that is still a significant sum of money for most, but it performs nearly on par with the RBH SX-1212/R I reviewed last year, which to date is the most powerful subwoofer ever reviewed by Audioholics. The XTZ 3X12 performed very similarly to the big RBH in both the measurements and listening sessions yet you can purchase a pair of the 3X12 for the price of one SX-1212/R. This makes the XTZ Sound 3X12 a killer deal as far as subwoofer systems go. If you are in the market for a big boy sub the 3X12 should definitely be on your short list. XTZ Sound says their design goals are “To provide the optimal relation between price, performance and quality on the market”. That is a lofty set of goals, which the 3X12 was clearly designed to meet and succeeded. Highly recommended."  - Josh Ricci, Audioholics

FBMjfAE.jpg

kk5pK6w.jpg

Länk till testet: http://www.audioholi...ubwoofer-review

Länk till jämförelse av andra basar: http://www.audioholi...tion-083115.pdf

Länk till diskussion i Audioholics forum: http://forums.audioh...9/#post-1095938

Postad 09 September 2015 - 13:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Gratulerar! Det borde tysta en och annan kritiker kan man tycka :)

Postad 09 September 2015 - 16:00

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

• 1312 inlägg
  • 0
Grattis XTZ! Kul, 3x12 är en väldigt kompetent subwofer, gillar den verkligen, det jag hört hittills.

Den är definitivt med på min shortlist.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.