* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 17 oktober 2013 - 20:21
1 till 2 gånger per minut på alla kanaler jag kollat så fryser bilden och ibland sprakar ljudet.
Bilden startar av sig själv igen men man missa ju delar av programmen.
Postad 19 oktober 2013 - 09:43
Jag har samma problem sedan några dagar. Väldigt irriterande. Sitter på fiber.Nu har jag fått tillbaka dom förhatliga micro frysningarna.
1 till 2 gånger per minut på alla kanaler jag kollat så fryser bilden och ibland sprakar ljudet.
Kommer inte ihåg att jag haft det här problemet tidigare. Om jag inte minns fel så var det ett par hushåll i vår samfällighet som hade ett liknande problem tidigare. De fick då sina modem utbytta och det gjorde att felet försvann.
Postad 19 oktober 2013 - 10:56
Jag har samma problem sedan några dagar. Väldigt irriterande. Sitter på fiber.
Kommer inte ihåg att jag haft det här problemet tidigare. Om jag inte minns fel så var det ett par hushåll i vår samfällighet som hade ett liknande problem tidigare. De fick då sina modem utbytta och det gjorde att felet försvann.
Sitter också i samfällighet med fiber strax utanför Göteborg, men har inget modem bara en inteno tjänstedelare.
Känns som det hela startade för några veckor sedan när områdets fiberswitchar blev strömlösa.
Postad 19 oktober 2013 - 11:09
Det jag menar när jag säger modem är kanske en tjänstedelare. Har inte kolla på uttrycken. Till den är en nätverkskabel kopplad från "fiberomvandlaren" och sedan går en kabel till min router, en till TV-switchen och en tredje till switchen för IP-telefonin. Verkar inte vara ett geografiskt problem då jag sitter i Umeå.Sitter också i samfällighet med fiber strax utanför Göteborg, men har inget modem bara en inteno tjänstedelare.
Känns som det hela startade för några veckor sedan när områdets fiberswitchar blev strömlösa.
Postad 19 oktober 2013 - 22:26
Jag är lite nyfiken på hur bildkvaliten blir på TV3 och kanal5 när man byter till HD?
Idag tycker jag att bilden är på gränsen till osebar i vissa program. Pixligt.
SVT SD har bättre bild så undrar om det hjälper att byta till HD här eller inte?
Det är ju trots allt 69:-. Synd att man inte kan få prova på innan man bestämmer sig.
Stor skillnad!
Jag råkade välja "Kanaler: Alla" och sedan kanal5 där de nu visar Mr & Mrs Smith. Jag reagerade omedelbart på hur dassig bilden var - det kändes som att titta på ett VHS-band. Sen bytte jag till Kanal 5 HD och bilden blev skarp och bra.
Jag kan dock inte säga något om hur bra Telias HD-kanaler är i jämförelse med t.ex. Viasat eller Blueray-skivor, men folk som är vana vid att titta på Viasat HD säger att de på samma sätt ser att bilden på Telias HD-kanaler är sämre. De komprimerar väl lite för mycket för att inte belasta sitt nät med för många allt för feta multicastströmmar.
Postad 19 oktober 2013 - 22:39
Hej!
Letat igenom tråden efter svar... men hittar inget. Har Telias Digital TV via 100Mbit fiber (Stora paketet, CMORE, Viasat Sport och HD på de kanaler som finns i de paketen).
Om vi börjar med bilden så är den riktigt bra, även på icke HD kanaler. Därefter kommer vi till det tråkiga... LJUDET... som är helkass.
Jag har kopplat box via hdmi till receiver och därifrån via hdmi till tv. Ställt in boxen på digitalt ljud.
I princip oavsett vilken kanal jag tittar på så "flaxar" ljudet runt... ibland blir det 5.1, ibland blir det 2 kanaligt och ibland mono... fram och tillbaka. Ibland flera gånger per minut och ibland nån gång/timme.
Jag har testat med annan receiver med samma resultat. Testat en annan kabel. Testat med optisk kabel för ljudet. På Telias support (som jag ringt flera ggr) slutar diskussionen alltid med att de säger "Vi kan skicka ut en tekniker men då kostar det xxxx".
Vad är problemet och hur åtgärdar man det?
Jag anser att om man betalar för att få det bästa... dvs fiber, digital tv, hd... så ska det vara det bästa som levereras.
/JP
Det där lät ju jättekonstigt.
Utan att veta något om det så skulle jag tro att det är HDMI:n som ställer till det.
1) Prova att INTE skicka HDMI till receivern alls, utan ta det via optisk kabel, och HDMI:n direkt till TVn istället.
2) Prova med en annan TV - kanske är det HDMI-handskakningen till just din TV som skapar bieffekter.
(
Jag vet inte hur det fungerar i vip1963-boxen, men på något sätt är hdmi-kabeln i realtid inblandad i boxen. Om jag t.ex. stänger av TVn så går boxen av någon anledning över från DD5.1-lju till vanligt stereo-ljud via den optiska kabeln till receivern. När jag sen slår på TVn igen och HDMI:n kommit igång så hoppar ljudet om till DD5.1 igen.
Så på något sätt är HDMI:n hela tiden inblandad, och om det flaxar så där för dig gissar jag att det är HDMI-handskakningen som flaxar.
)
Redigerat av elofu17, 19 oktober 2013 - 22:45.
Postad 20 oktober 2013 - 09:07
Jag är lite nyfiken på hur bildkvaliten blir på TV3 och kanal5 när man byter till HD?
Idag tycker jag att bilden är på gränsen till osebar i vissa program. Pixligt.
SVT SD har bättre bild så undrar om det hjälper att byta till HD här eller inte?
Det är ju trots allt 69:-. Synd att man inte kan få prova på innan man bestämmer sig.
Alla HD-kanaler har väsentligt mycket bättre bild än motsvarande SD-kanal. Nu ser ju inte jag via parabol där bandbredden i princip är obegränsad utan med dedikerade 7-8 Mbit för tv:n via mitt ADSL men ändå är bilden som sagt avsevärt bättre. Detta även om källan inte alltid är HD utan det är SD som skalas upp på vägen i boxen/tv:n. 69 kr är det värt tycker i varje fall jag även om HD egentligen inte skulle kosta något extra för det borde anses som standard numera. SVT har ju absolut alltid bästa bildkvalitén antingen för att det är riktig HD från början den mesta tiden eller bandbredden alltid är maxad just på de kanalerna.
Postad 21 oktober 2013 - 12:11
Jag har en viktig fråga till dig som nog kan beröra många i liknande sits.Markus Johansson
Telia Kundservice
Fram till december 2013 har jag Telias ADSL inkl digital IP TV som jag är mycket nöjd med.
Men nu har villaföreningens bygge av ett 1000Mbit fibernät med Sydantenn som ISP blivit klart.
När Telias ADSL kopplas ur förlorar jag även deras digitala TV tjänst som jag kommer att sakna mycket.
Min frågor gäller Play+ abonnemang.
1) Kan jag ta ett mobilabonnemang hos Telia och få tillgång till Play+ via surfplattan som kopplas till TV:n?
2) Kan jag streama Play+ genom Sydantenns fibernät för att spara megabyte? (alltså inte mobil överföring).
3) Kommer surfpotten att påverkas av den fasta förbindelsen som inte belastar mobilnätet?
Ett förtydligande:
Frågan gäller alltså ett mobilabonnemang för min mobil, inte för surfplattan.
Man kan enligt uppgift koppla 4st enheter till Play+ abonnemanget varav surfplattan blir en av dessa.
Men surfplattan tar streamingen via det fasta nätet, och mobilen via surfkontot.
Denna lösning hade varit fullt duglig för mig tills att Telia släpper Digital TV öppet för allmänheten.
Redigerat av Honkium, 21 oktober 2013 - 14:23.
Postad 21 oktober 2013 - 18:38
Gäller TV4 Hälsingland och SD. Har ingen digital receiver som kan
orsaka detta. Fler?
Postad 21 oktober 2013 - 21:10
Ringt och anmält detta flertalet gånger och alla gånger får man olika datum! Först skulle det fixas till den 28:e Augusti, sen blev det framflyttat till September, sen Oktober.. nu har jag fått sms om att det ska vara åtgärdat. MEN samma eländiga ljudsynk kvarstår!
Är det samma problem även på TV4HD? (har ej så kan ej kolla)
Postad 21 oktober 2013 - 22:43
Tyvärr är vi hundvakt nu igen, och hunden höll på att ramla ner från soffan när han ryckte till av ljudet.
Postad 22 oktober 2013 - 09:24
Hej!
Letat igenom tråden efter svar... men hittar inget. Har Telias Digital TV via 100Mbit fiber (Stora paketet, CMORE, Viasat Sport och HD på de kanaler som finns i de paketen).
Om vi börjar med bilden så är den riktigt bra, även på icke HD kanaler. Därefter kommer vi till det tråkiga... LJUDET... som är helkass.
Jag har kopplat box via hdmi till receiver och därifrån via hdmi till tv. Ställt in boxen på digitalt ljud.
I princip oavsett vilken kanal jag tittar på så "flaxar" ljudet runt... ibland blir det 5.1, ibland blir det 2 kanaligt och ibland mono... fram och tillbaka. Ibland flera gånger per minut och ibland nån gång/timme.
Jag har testat med annan receiver med samma resultat. Testat en annan kabel. Testat med optisk kabel för ljudet. På Telias support (som jag ringt flera ggr) slutar diskussionen alltid med att de säger "Vi kan skicka ut en tekniker men då kostar det xxxx".
Vad är problemet och hur åtgärdar man det?
Jag anser att om man betalar för att få det bästa... dvs fiber, digital tv, hd... så ska det vara det bästa som levereras.
/JP
Har testat diverse olika kopplingar nu. Även testat annan TV. Får exakt samma resultat.
Har även testat att ställa om ljudet till analogt... blir samma resultat... dvs ibland dovt så man knappt hör, ibland högt och ibland någonstans mitt emellan.
Blir trött...
/JP
Postad 22 oktober 2013 - 14:52
Postad 23 oktober 2013 - 07:29
Har testat diverse olika kopplingar nu. Även testat annan TV. Får exakt samma resultat.
Har även testat att ställa om ljudet till analogt... blir samma resultat... dvs ibland dovt så man knappt hör, ibland högt och ibland någonstans mitt emellan.
Blir trött...
/JP
Jag tror du får anta att din box är felaktig istället, om du har möjlighet så låna en grannes box och kolla om du får samma resultat. Om du har garanti kvar på boxen så försök få Telia att byta ut den.
/Micke
Postad 23 oktober 2013 - 10:02
Nu har jag fått tillbaka dom förhatliga micro frysningarna.
Har nu bekräftat att jag har frysningarna även på inspelat mrtl.
Ringde fiber supporten och han kunde se att jag hade haft 2 frysningar men jag skulle uppskatta det till 40 per kväll, så nu skall det komma tekniker ut på plats och felsöka.
Vi får se om det hjälper.
Marcus du några åsikter om detta fel?
Postad 23 oktober 2013 - 10:14
Jag har en viktig fråga till dig som nog kan beröra många i liknande sits.
Fram till december 2013 har jag Telias ADSL inkl digital IP TV som jag är mycket nöjd med.
Men nu har villaföreningens bygge av ett 1000Mbit fibernät med Sydantenn som ISP blivit klart.
När Telias ADSL kopplas ur förlorar jag även deras digitala TV tjänst som jag kommer att sakna mycket.
Min frågor gäller Play+ abonnemang.
1) Kan jag ta ett mobilabonnemang hos Telia och få tillgång till Play+ via surfplattan som kopplas till TV:n?
2) Kan jag streama Play+ genom Sydantenns fibernät för att spara megabyte? (alltså inte mobil överföring).
3) Kommer surfpotten att påverkas av den fasta förbindelsen som inte belastar mobilnätet?
Ett förtydligande:
Frågan gäller alltså ett mobilabonnemang för min mobil, inte för surfplattan.
Man kan enligt uppgift koppla 4st enheter till Play+ abonnemanget varav surfplattan blir en av dessa.
Men surfplattan tar streamingen via det fasta nätet, och mobilen via surfkontot.
Denna lösning hade varit fullt duglig för mig tills att Telia släpper Digital TV öppet för allmänheten.
Jag har endast ett mobilabb hos telia och kunde skaffa play+ utan problem, det kräver alltså inte digital tv hos dem. Jag kör det genom bahnhof och det funkar naturligtvis över wifi till surfplatta och telefon när jag är hemma.
Notera att Play+ fortfarande inte har TV3 eller TV6 och kvalitén kan knappast jämföras med ett digital tv abb med box, tyvärr.
Några inloggningsproblem ibland och en hel del skumma problem med android appen som oförklarligt kraschar eller streamingen stannar utan vidare, och de kör någon sorts auto utloggning ibland om man kör genom webbläsaren vilket är ganska irriterande.
Men annars har det funkat bra

Redigerat av pvcl, 23 oktober 2013 - 10:17.
Postad 23 oktober 2013 - 12:45
Du menar alltså att du kör Play+ på Bahnhof fasta marknät utanför telias kontroll?
I så fall är mitt problem kanske löst, dvs ifall jag kan få alla discovery och en del andra kanaler.
TV3 och TV6 klarar jag mig utan.
Påverkas din mobila surfpott av markstreamingen förresten?
Never mind mina frågor. Jag hittade just svaren hos Telia lite kryptiskt gömt på en sida.
Surfpotten påverkas inte av marknät. Andra ISP är helt OK att ha.
Enda kravet är ett mobilabonnemang och det enklaste blir att byta kontantkortet till ett 99kr fast.
Redigerat av Honkium, 23 oktober 2013 - 13:31.
Postad 23 oktober 2013 - 14:33
Jag har knappt prövat över 3G nätet, de gånger jag prövat har det krävt rejält bra mottagning och lågbelastat nät för att det ska funka bra.
Det funkar bra hemma över wifi och fördelen är ju att kunna ta plattan och kunna röra sig fritt överallt. Men som sagt kvalitén är lite skiftande.
Beror väl på hur mycket man vill ha ut från sitt tv tittande om det här är en bra lösning, måste man ha HD kvalité hela tiden och irriterar sig på minsta lagg så är det nog inte en lösning man kommer trivas med, själv tycker jag detta är framtiden för alla distributörer men det har väl lite barnsjukdomar fortfarande.
Redigerat av pvcl, 23 oktober 2013 - 14:40.
Postad 26 oktober 2013 - 09:42
Postad 26 oktober 2013 - 16:34

Postad 27 oktober 2013 - 20:22
Alla planerade inspelningar är nu en timme fel.
Kul att ha spelat in solsidan 19:00-19:30 istället för 20:00-.
Uruselt rent utsagt.
Postad 27 oktober 2013 - 20:33
Och inte blir det bättre av att boxen inte klarar serier utan lägger planerade inspelningar som tio separata. har fått rensa 70 felaktiga inspelningar precis.
Postad 27 oktober 2013 - 22:03
Ärligt talat, boxen klarar inte sommartidsövergången.
Uruselt rent utsagt.
Det är snarare Telia som inte klarar tidsomställningen, tydligen gick 11414 ner inatt när tidsomställningen skulle ske

Postad 28 oktober 2013 - 09:22
Ärligt talat, boxen klarar inte sommartidsövergången.
Uruselt rent utsagt.
Verkar funka för mig. Programmerar du via box eller app?
Noterar att programtablån sedan en tid sträcker sig en vecka framåt, förut var det väl två eller tre dagar. Jag har också några återkommande inspelningar och har noterat att boxen numera inför varje tillfälle hämtar ny programinformation. Vet inte om den gör det för alla kanaler, men åtminstone på kanal 2, 5 och 6 verkar det funka för mig. Så lite förbättringar har det blivit...
...Fast i appen är det bara tre dagar framåt... Hoppas det också fixas framöver.
Postad 29 oktober 2013 - 12:57
Redigerat av ansgar, 29 oktober 2013 - 12:58.
Postad 29 oktober 2013 - 21:40
Noterar att programtablån sedan en tid sträcker sig en vecka framåt, förut var det väl två eller tre dagar. Jag har också några återkommande inspelningar och har noterat att boxen numera inför varje tillfälle hämtar ny programinformation. Vet inte om den gör det för alla kanaler, men åtminstone på kanal 2, 5 och 6 verkar det funka för mig. Så lite förbättringar har det blivit...
Se där!
Jag har inte testat det själv än, men efterfrågade just det i min mastodont-lista för nåt år sedan.
Kul att det händer nåt.
Överst på önskelistan är dock fortfarande möjlighet till flera samtidiga inspelningar.
Postad 29 oktober 2013 - 21:40
Varför kan jag inte se SVT-programmen i HD i programbiblioteket? Rätt störande då skillnaden är relativt stor på SVT SD och HD.
Därför att programmen spelas in i SD när de läggs i programbibliotektet. Det är väl för att alla inte har HD tv-apparater än och att dessa individer också ska kunna se på programmen.
Postad 29 oktober 2013 - 22:01
Alla HD-kanaler har väsentligt mycket bättre bild än motsvarande SD-kanal. Nu ser ju inte jag via parabol där bandbredden i princip är obegränsad utan med dedikerade 7-8 Mbit för tv:n via mitt ADSL men ändå är bilden som sagt avsevärt bättre. Detta även om källan inte alltid är HD utan det är SD som skalas upp på vägen i boxen/tv:n. 69 kr är det värt tycker i varje fall jag även om HD egentligen inte skulle kosta något extra för det borde anses som standard numera. SVT har ju absolut alltid bästa bildkvalitén antingen för att det är riktig HD från början den mesta tiden eller bandbredden alltid är maxad just på de kanalerna.
Fast TV3 HD är rätt uselt när vissa program går över i 4:3 format i HD. Då är det bättre att se på "vanliga" trean. SVT har bra bildkvalitet på deras HD men det har faktiskt också Eurosport. Kollade i helgen när det var alpint och jag kunde inte se någon skillnad mellan SVT:s HD och Eurosports HD.
En sak jag har märkt är dock att Telias sändningar ligger ett par sekunder före Com Hems analoga och jag minns som tidigare digital-tv kund hos Com Hem att deras digitala sändningar i sin tur var ett par sekunder efter analoga, så Telias sändningar via fiber är mer direkt än Com Hems. Så visst är 69 kr värt pengarna förutom att man hoppas att ytterligare kanaler ska adderas till samma pris, som TV6 HD och BBC HD.
Postad 29 oktober 2013 - 22:18
När ska ni på Telia kräva att TV4 ger er rätt bild o synk på TV4?
Ringt och anmält detta flertalet gånger och alla gånger får man olika datum! Först skulle det fixas till den 28:e Augusti, sen blev det framflyttat till September, sen Oktober.. nu har jag fått sms om att det ska vara åtgärdat. MEN samma eländiga ljudsynk kvarstår!
Är det samma problem även på TV4HD? (har ej så kan ej kolla)
Vad är det ni pratar om? Jag har haft Telia Digital tv sedan i juni och har aldrig märkt att bilden och ljudet är i osynk på TV4. Varken på TV4 eller på TV4 HD. Det är så synkat det bara kan bli. Jag har digital-tv via fiber.
Postad 30 oktober 2013 - 06:50
Vad är det ni pratar om? Jag har haft Telia Digital tv sedan i juni och har aldrig märkt att bilden och ljudet är i osynk på TV4. Varken på TV4 eller på TV4 HD. Det är så synkat det bara kan bli. Jag har digital-tv via fiber.
Om de inte gjort något sen någon vecka sen så bör det fortfarande va osync. Annars är du både blind å döv. Skall vi skryta så har jag haft Telia via fiber i 6 år nu typ.
Postad 30 oktober 2013 - 13:30
Om de inte gjort något sen någon vecka sen så bör det fortfarande va osync. Annars är du både blind å döv. Skall vi skryta så har jag haft Telia via fiber i 6 år nu typ.
Nu ska vi ju inte tro att alla nödvändigtvis har samma problem med Tv4. De gångerna jag tittar på Tv4 har jag inga synkproblem. Lika lite problem som jag har med SVT, dvs inga alls. Och jag är varken blind eller döv utan tvärtom märker jag direkt när något är ur synk. Sitter inte på fiber utan med ADSL.
Tillägger att det är TV4 HD i mitt fall.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 30 oktober 2013 - 13:34.
Postad 30 oktober 2013 - 17:01
Postad 30 oktober 2013 - 19:04

Men icke alla hd kanaler borta ur tablån ringde telia igen men fick besked att det inte gick att ha tvilling å hd samtidigt suck då beslöt jag att plocka bort tvilling då var det att venta i luren som sedan bröts tänkte att de ringer väl upp men icke får ringa imorgon igen

Postad 30 oktober 2013 - 21:42
Postad 31 oktober 2013 - 21:37
Telia hadde problem så de kunde inte ta samtal idagTrött jag blir på Telia sitter med start å hbo i vardagsrummet men vill även kunna se tv i sovrummet pratade med en på Telia att visst funkar det skaffa tvilling kostade inget extra bara boxen för 300 pix då undrade jag spesifikt om det blev problem med hd bilden som man har läst att det funkade inte med tvilling men det var inga problem i samråd beslöt jag även att teckna hd paketet så att jag fick det i vardags rummet lysande
Men icke alla hd kanaler borta ur tablån ringde telia igen men fick besked att det inte gick att ha tvilling å hd samtidigt suck då beslöt jag att plocka bort tvilling då var det att venta i luren som sedan bröts tänkte att de ringer väl upp men icke får ringa imorgon igen

Postad 01 november 2013 - 00:01
Blir då trött..och ledsen å min utrustnings vägnar!
Postad 01 november 2013 - 14:12
Är det live redan?
Postad 01 november 2013 - 14:46
Efter en snabb sökning verkar detta vara senaste information från TeliaKollade lite i tråden men såg inget om det... Men vad hände med att Telias IP-TV skulle fungera i nyare tv-apparater från Samsung (inbyggda boxen)?
https://www.minhembi...dpost&p=3886767
Vänta dig inga mirakel.
Postad 02 november 2013 - 10:50
Efter en snabb sökning verkar detta vara senaste information från Telia
https://www.minhembi...dpost&p=3886767
Vänta dig inga mirakel.
Suck, om man skickar ut pressreleaser om sådana saker så borde man inte vänta ett par år med att komma ut med produkterna... Hade lätt köpt en ny TV om det fungerat nu men då blir det en annan lösning.
Tack förresten!
Postad 03 november 2013 - 09:16
Hade i första hand bara tänkt köpa 2 simpla billigare högtalare bara för att få ut ljudet, går det?
Postad 03 november 2013 - 17:40
Tänkte köra digitalboxen via projektorn. Har prövat med en scart på digitalbox som har s-video ut för bild, sen har scarten en vit/röd ingång jag antar är för ljud?
Hade i första hand bara tänkt köpa 2 simpla billigare högtalare bara för att få ut ljudet, går det?
Ja, vit & röd lär vara ljudUTgång.
Du måste såklart koppla röd och vit RCA-kontakt till en förstärkare, och koppla in högtalarna till den. Då funkar det.
Om du tänkt koppla in högtalarna direkt på röd & vit sladd så kommer du inte få mycket ljud.
Postad 04 november 2013 - 06:38
Suck, om man skickar ut pressreleaser om sådana saker så borde man inte vänta ett par år med att komma ut med produkterna... Hade lätt köpt en ny TV om det fungerat nu men då blir det en annan lösning.
Tack förresten!
Kommer väl "till hösten".
Vi som har hängt här ett tag vet att "till hösten" är ett uttryck som Telia använder för saker som de verkligen inte vet något om tidsmässigt.

Postad 04 november 2013 - 22:52
Postad 05 november 2013 - 07:38
Kanal 9, bara jag som ser vita streck högst upp till vänster i bild? ca: 50% av "bildlängden". Störigt...
Jag har dom också när jag kör "dot-by-dot" bildläge på min tv.
Och jag håller med riktigt störigt.
Postad 05 november 2013 - 09:58
Postad 05 november 2013 - 10:49
Postad 08 november 2013 - 01:37
Kanal 9, bara jag som ser vita streck högst upp till vänster i bild? ca: 50% av "bildlängden". Störigt...
Vita streck på översta raden brukar vara WideScreen Signaling (WSS), en binär kod som skickas med i bilden som instruerar TVn vilken aspect ratio den bör ställa in sig på. Koden ska alltså ändras beroende på om det är 16:9- eller 4:3-material som sänds ut.
Det är inte meningen att du ska se dessa vita streck.
Om du ser dem har du nog ställt in din TV att visa "för mycket" av TV-bilden, typ att du valt "overscan" eller liknande.
Kolla i TVns meny för avancerade bildinställningar om du kan byta bildläge (och då pratar jag inte om de sedvanliga zoom-lägena, de ör inga avancerade inställningar).
Jag har för mig att du "slipper" dessa streck om du har en VIP 1963 och om du ställt in den på Widescreen Pillarbox.
Jag har för mig att om kanalen sänder ut WSS-signaler så läser då VIP 1963-boxen av dem och sänder ut en korrekt bild, dvs om TV-sändningen är i 4:3 och WSS-signaleringen också säger det så lägger boxen på svarta kanter på bilden och skickar ut den till TVn, och när den gör så så strippar den bort WSS-signaleringen. Den behövs inte längre eftersom bilden är omarbetad och kommer alltid skickas ut från boxen i fullt widescreen-format.
Jag har för mig att om man istället ställer in boxen på "Widescreen Fullscreen" eller "Normal 4:3" så bearbetas inte bilden, utan den skickas rakt igenom, dvs WSS-signaleringen skickas med.
Någon med mer teknisk insikt kan säkert bekräfta eller dementera ovanstående.
Håhå! Jag upptäckte just en bugg i VIP 1963.
I inställningarna stog min VIP 1963 på Pillarbox. Nu när jag provade att byta till ett annat läge och sedan byta tillbaka igen (medan jag tittade på Magnum från 1980-talet på TV4 Guld) så märkte jag att jag plötsligt fick de svarta kanterna när jag bytte tillbaka till Pillarbox. Så uppenbarligen "lurades" boxen och visade en inställning för mig som den i praktiken inte använde.
Nu när jag startar om boxen blir det rätt - nu är det verkligen Pillarbox, så min ändring verkar vara nersparad nu.
Redigerat av elofu17, 08 november 2013 - 02:06.
Postad 11 november 2013 - 13:14
Nån särskild förklaring till höjningen? Kör med cmore
6 användare läser detta ämne
2 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
ltblad, jonserik