Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 12 February 2013 - 22:33
Postad 12 February 2013 - 22:40
Jag har följt den här tråden sedan dess början. Glömde bort den efter ett tag, men kom snabbt på banan igen. Det måste vara internets galnaste, och bästa tråd. Alla kategorier! Partikelfysik är väl egentligen ett av få ämnen som ännu inte blivit behandlade?
Hur som helst, ursprunget var ju "bas och annat härligt" och det är anledningen till mitt inlägg. Om man sitter med ett rum med de ungefärliga måtten 2,7x3,3m (takhöjd ~2,49m), där väggarna är enkelgips (tror jag), hur mycket krävs för att kunna få schysst bas i rummet? Jag är medveten om att frågan är lite av typen "hur långt är ett snöre", men i alla fall. Finns det tumregler (som fungerar)? "Minst en 12" per X m^2", eller liknande? Rummet är nog egentligen på tok för litet för att kunna bli ett bra biorum, men man tager vad man haver.
Och var ska den/de placeras? Tycker mig ha läst massor med inlägg om "prova dig fram! Det skiljer från rum till rum", men lik förbannat så tycker jag merparten av folket verkar ha sina basar antingen på frontväggen, eller bakom soffan. I mitt (eventuella) fall, så skulle jag vilja placera en framtida bas just bakom soffan. Främst av placeringsmässiga och "estetiska" skäl (jo, det finns WAF-krav inblandat i ekvationen), och det finns i runda slängar plats för lådstorlek på upp till cirka 450-500 liter.
@Niklas F: Jag är nästan säker på att vi är ytligt bekanta. Spännande va?
*Gulp*
Åt vilket håll, krogen, släktingar, ungarna, vänner?
Postad 12 February 2013 - 23:02
*Gulp*
Åt vilket håll, krogen, släktingar, ungarna, vänner?
(Nära) släktingar, skulle jag främst tro. Om du är den jag tänker på, så vet jag vem du är (det lät riktigt filosofiskt
Bakifrån !
Postad 12 February 2013 - 23:03
Vad skulle du rekommendera på begagnatmarknaden för 5K då? Så kan jag visa honom vad han kan få istället om han kikar på begagnat.Det är operation övertalning att det är begagnat som gäller till att börja med...
Postad 12 February 2013 - 23:08
Vad skulle du rekommendera på begagnatmarknaden för 5K då? Så kan jag visa honom vad han kan få istället om han kikar på begagnat.
Synd att dom är i körsbär..
Annars är det GRYMT bra ljud för 5000 spänn.
http://www.blocket.s...00_45294636.htm
Postad 12 February 2013 - 23:58
Postad 13 February 2013 - 09:52
Bägge mycket bra alternativ! Det är tyvärr lite långt att köra för en skaunepaug :/
Canton RC-L 5K på blocket
Ampflixen för 4800kr på hifimagasinet
Skulle gissa på att där har han en anläggning som spelar förbaskat bra.
Postad 13 February 2013 - 10:15
Ännu ett bra alternativ som i alla fall ligger lite närmare till hands
Postad 13 February 2013 - 10:18
Redigerat av Nattlorden, 13 February 2013 - 10:19.
Postad 13 February 2013 - 11:25
Kom till spår fyra och drog på rejält, ta mig fan tuppskinn idag igen
Postad 13 February 2013 - 12:02
https://www.minhembi.../marknad/336469
Postad 13 February 2013 - 12:12
Beredd att hålla med dig, tokbra högtalare för den pengen.Visst är Viktors kompis rätt dum i huvudet om han inte köper dessa.
https://www.minhembio.../marknad/336469
Postad 13 February 2013 - 12:14
Vissssssssssseeeeeeeeeeeeeeeeeetor.
Postad 13 February 2013 - 17:34
Beredd att hålla med dig, tokbra högtalare för den pengen.
Tänk vad personers subjektiva intryck är olika!
Postad 13 February 2013 - 20:31
Ja visst är det så, subjektivt alltsåTänk vad personers subjektiva intryck är olika!
Jag har bara lyssnat på dessa en enda gång, på HiFi Consult i Alingsås för herrans massa år sedan, och då förstod jag inte alls hur de kunnat bli "testvinnare" i någon svensk HiFi-tidning. Diskanten var oerhört vass och passade inte mina öron alls.
Postad 13 February 2013 - 21:51
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/95.44 Har själv hela serien och är väldigt nöjd. Rekommenderat till fler med positivt resultatFan vad svårt det är att rekommendera golvare till någon annan. Jag har ju inte varit runt och lyssnat så mycket heller så har väldigt dålig koll. Sen med en budget på runt 5K för ett par golvare gör inte saken lättare. Vad har ni för rekommendationer för denna summa? Sen även tillhörande drivning för ungefär samma pengar.
Postad 14 February 2013 - 08:54
Tänk vad personers subjektiva intryck är olika!
Jag har bara lyssnat på dessa en enda gång, på HiFi Consult i Alingsås för herrans massa år sedan, och då förstod jag inte alls hur de kunnat bli "testvinnare" i någon svensk HiFi-tidning. Diskanten var oerhört vass och passade inte mina öron alls.
Låter underligt, låter mer som de spelades med underdimensionerad förstärkare som klippte i så fall. Eller att något var trasigt (eller inte inspelat, om nu det är möjligt - därom råder ju debatt).
Postad 14 February 2013 - 09:44
Låter underligt, låter mer som de spelades med underdimensionerad förstärkare som klippte i så fall. Eller att något var trasigt (eller inte inspelat, om nu det är möjligt - därom råder ju debatt).
Du menar att det helt enkelt inte bara kan vara så att dom talarna inte passade honom ?
Så fort någon inte tycker något låter bra så är något fel eller trasigt ?
Det är sånt där snack som har gjort att folk med Ino fått dåligt rykte.
O ja. Jag vet att det i just detta fallet inte handlade om Ino, men du är ju en av "Inoiterna" som ofta försvarar Ino.
Postad 14 February 2013 - 10:15
Du menar att det helt enkelt inte bara kan vara så att dom talarna inte passade honom ?
Det är sånt där snack som har gjort att folk med Ino fått dåligt rykte.
O ja. Jag vet att det i just detta fallet inte handlade om Ino, men du är ju en av "Inoiterna" som ofta försvarar Ino.
Det är stor skillnad mellan "inte passa" och "oerhört vass". Speciellt när det gäller en högst välkänd högtalare. Ett annat alternativ är ju att han överdriver något ohyggligt, men då jag föredrar att tro på folk så satte jag inte så hög tilltro till det alternativet.
Och du visade just varför det tjatas så mycket om Ino. Jäkla trams att dra in det märket i tid och otid.
Postad 14 February 2013 - 10:28
*Host* DALI Ikon *host*Det är stor skillnad mellan "inte passa" och "oerhört vass". Speciellt när det gäller en högst välkänd högtalare. Ett annat alternativ är ju att han överdriver något ohyggligt, men då jag föredrar att tro på folk så satte jag inte så hög tilltro till det alternativet.
Och du visade just varför det tjatas så mycket om Ino. Jäkla trams att dra in det märket i tid och otid.
Postad 14 February 2013 - 10:34
Kusiner har man ju till förbannelse, så en av dessa som man inte sett på hundra år lägger jag en fulöl på
Var det där riktat till mig? Det glömdes citeringar, men jag gissar på det. Hur som helst så handlar det snarare om syskon.
Redigerat av Unregistered47f8c37b, 14 February 2013 - 10:52.
Postad 14 February 2013 - 10:51
Då detta utspelade sig för såpass länge sedan, så minns jag inte alls förutsättningarna vad gäller förstärkeri och övrig kringutrustning. Så ta mitt lyssningsintryck mest som kuriosa.
Din basrigg kanske inte skulle passa mig, fast du blir nog inte sur ändå?
Det är stor skillnad mellan "inte passa" och "oerhört vass". Speciellt när det gäller en högst välkänd högtalare. Ett annat alternativ är ju att han överdriver något ohyggligt, men då jag föredrar att tro på folk så satte jag inte så hög tilltro till det alternativet.
Nu är min hörselkurva inte jordklotets rakaste och finaste, men kompisen som var med vid lyssningstillfället (med 20/20-hörsel) fick precis samma intryck som jag. Hans kommentar var (fritt ur minnet) "usch, vilken vass diskant!"
Det är fullt möjligt att kringutrustningen spökade, fel uppställda, eller vad som helst. Även om deras lyssningsrum var (vad jag minns) akustikbehandlade i någon form, så är det fullt möjligt att detta inte var tillräckligt. Eller så gillar inte NHT Celine Dion, som det lyssnades på vid tillfället. Kontentan av det hela är att den lyssningssessionen gjorde att jag totalt tappade intresset för NHT och det var nog vid ungefär den tidpunkten jag också insåg att man kanske inte ska lita för mycket vad som skrivs i tidningarna.
Fotnot: Låten det lyssnades på heter "Je sais pas", från 1995, främst ett stycke nån minut in i låten där hon går upp i tonläge. Jag har hört flera högtalare, förutom nyss nämnda NHT 2.5i, som uppvisat obehagliga tendenser i förmågan att återge hennes röst på ett behagligt sätt.
Postad 14 February 2013 - 10:52
Är ni tvillingar som blev separerade vid födseln och återfann varandra via ett hembioforumHur som helst så handlar det snarare om syskon.
Postad 14 February 2013 - 11:03
Tycker att det är jävligt tramsigt att skriva "fel rum", "fel elektronik", "något måste varit trasigt", istället för att skriva "åh fan, så upplever inte alls jag dom". O där har du en typsik "Ino-grej."
Du skriver i princip att inte folk har lika bra koll som du tror att du har. Det förstår du nog inte.
Folk som är intresserade av hifi kan nog dra sina egna slutsatser.
Jag kan inte lyssna på Larsen t.ex. Det är tusen nålar i mina öron. Det finns massor av folk som tycker att dom låter skitbra. Då undrar du kanske var jag har hört dom ? På två mässor.
Då tycker du kanske att mässor är helt värdelöst att lyssna på högtalare ?
Ja. Det är sant att högtalarna sällan presterar bra på en mässa, men när en konstruktör och en återförsäljare sitter i soffan bredvid mej och njuter av musiken så kan man gissa att det är ungefär så dom ska låta ?
Annars hade dog dom försökt fixa till det, eftersom dom vill sälja högtalare ?
Jag skulle aldrig i mitt liv få för mej att säja att det måste varit fel på rum, elektronik eller högtalarna i det fallet.
Den högtalaren passar helt enkelt inte mej, ÄVEN att det är en omtyckt och erkänd högtalare.
Postad 14 February 2013 - 11:14
Tycker att det är jävligt tramsigt att skriva "fel rum", "fel elektronik", "något måste varit trasigt", istället för att skriva "åh fan, så upplever inte alls jag dom". O där har du en typsik "Ino-grej."
Du skriver i princip att inte folk har lika bra koll som du tror att du har. Det förstår du nog inte.
Och du förstår visst inte hur vanligt det är att det just är fel på sådana saker. Har du erfarenhet av hur illa en diskant kan låta med en hundrawattare vid ganska måttliga volymer men som försvinner spårlöst när de får det dubbla? Om du har det, varför tycker du inte att det är EN trolig anledning till att någon tycker en diskant låter illa? Anser du på allvar att tillverkare i allmänhet skickar ut saker som rätt använda låter illa jämfört med hur ofta folk får dem att låta illa genom att använda dem fel?
Postad 14 February 2013 - 11:19
Fotnot: Låten det lyssnades på heter "Je sais pas", från 1995, främst ett stycke nån minut in i låten där hon går upp i tonläge. Jag har hört flera högtalare, förutom nyss nämnda NHT 2.5i, som uppvisat obehagliga tendenser i förmågan att återge hennes röst på ett behagligt sätt.
Då finns det ju två alternativ... Är det fel att det blir obehagligt, eller är det rätt? Inspelningen kanske är obehaglig där, så att återgivandet är ett kvalitetsmärke snarare än ett fel?
OM det är ett fel på inspelningen, då är ju frågan - är just den låten så viktig för dig att du känner att du behöver välja högtalare som maskerar problemet?
OM det inte är fel på inspelningen, så har du hittat ett bra testspår!
Men hur vet vi?
Postad 14 February 2013 - 11:32
Anser du på allvar att tillverkare i allmänhet skickar ut saker som rätt använda låter illa jämfört med hur ofta folk får dem att låta illa genom att använda dem fel?
Det du skriver är alltså att du tycker att varenda högtalare på marknaden låter bra ?
För om du stött på någon högtalare som du tycker låter illa är det förmodligen att du inte har haft rätt kringutrustning eller rum för att få dessa att låta bra ?
Konstigt.. Jag tycker att det är en megaskillnad på högtalare och högtalare.
Kringutrustningen spelar mycket liten roll.
Att en diskant skulle låta dåligt med hundra watt, men bra med två hundra om man lyssnar vid ganska måttliga nivåer är ju bara skitsnack.
Så länge du inte klipper stärkaren har det ju ingen betydelse.
Lyssnar du dessutom vid "måttliga nivåer" med en normaltrög talare så nyttjar man ju långt ifrån några hundra watt. Dessutom är ju bara en fördubbling 3dB, och räcker således inte speciellt långt om det är högdynamiskt material.
Hade du skrivit "skillnaden mellan hundra och tusen watt när det lyssnas på extremdynamiskt material" hade jag dock kunnat vara med.
Postad 14 February 2013 - 11:48
Det du skriver är alltså att du tycker att varenda högtalare på marknaden låter bra ?
Nej, det gjorde jag inte. Tolka inte så mycket, läs det jag skriver.
Jag frågade dig om du tror att alla högtalare du tycker låter illa också gör det i den miljö de är framtagna i.
För om du stött på någon högtalare som du tycker låter illa är det förmodligen att du inte har haft rätt kringutrustning eller rum för att få dessa att låta bra ?
Skippa "förmodligen", vi behöver inte sätta värden på hur sannolik en möjlighet är. Poängen är ju att du verkar inte tro att möjligheten finns?
Konstigt.. Jag tycker att det är en megaskillnad på högtalare och högtalare.
Kringutrustningen spelar mycket liten roll.
Även kringutustningen "rum" ?
Att en diskant skulle låta dåligt med hundra watt, men bra med två hundra om man lyssnar vid ganska måttliga nivåer är ju bara skitsnack.
Så länge du inte klipper stärkaren har det ju ingen betydelse.
Lyssnar du dessutom vid "måttliga nivåer" med en normaltrög talare så nyttjar man ju långt ifrån några hundra watt. Dessutom är ju bara en fördubbling 3dB, och räcker således inte speciellt långt om det är högdynamiskt material.
Hade du skrivit "skillnaden mellan hundra och tusen watt när det lyssnas på extremdynamiskt material" hade jag dock kunnat vara med.
Jag har haft just detta testfall hemma, så skippa "skitsnack" kommentaren, det är testat. Högtalare Canton Digital 1.1 (relativt tröga), slutsteg Holfi Power-8. Det räckte att stoppa in ett NAD S200 så slutade diskanten skära illa vid vad jag klassar som ganska måttlig nivå. (Exakt var denna ligger är ju helt ointressant i det teoretiska resonemanged, den hamnar ju olika för olika högtalar/stärkare/lyssningsavstånds-kombinationer)
Om du slutar skruva upp när transienterna börjar klippa och sen ger dig 3dB mer headroom så slutar de ju klippa, så enkelt är det. Skruvar du därefter upp 3dB till så återkommer ju självklart problemet.
Sen är ju intressant att du gör ett "å ena sidan - å andra sidan" argument i sista stycket där du motsäger dig själv.
Postad 14 February 2013 - 18:35
Är ni tvillingar som blev separerade vid födseln och återfann varandra via ett hembioforum
Man skulle nästan kunna tro det, men så illa är det inte.
Folk som är intresserade av hifi kan nog dra sina egna slutsatser.
Jag kan inte lyssna på Larsen t.ex. Det är tusen nålar i mina öron. Det finns massor av folk som tycker att dom låter skitbra. Det är sant att högtalarna sällan presterar bra på en mässa, men när en konstruktör och en återförsäljare sitter i soffan bredvid mej och njuter av musiken så kan man gissa att det är ungefär så dom ska låta ?
Jag skulle aldrig i mitt liv få för mej att säja att det måste varit fel på rum, elektronik eller högtalarna i det fallet.
Den högtalaren passar helt enkelt inte mej, ÄVEN att det är en omtyckt och erkänd högtalare.
Skönt man inte är ensam
Då finns det ju två alternativ... Är det fel att det blir obehagligt, eller är det rätt? Inspelningen kanske är obehaglig där, så att återgivandet är ett kvalitetsmärke snarare än ett fel?
OM det är ett fel på inspelningen, då är ju frågan - är just den låten så viktig för dig att du känner att du behöver välja högtalare som maskerar problemet?
OM det inte är fel på inspelningen, så har du hittat ett bra testspår!
Men hur vet vi?
Det är naturligtvis en intressant tankegång vad inspelningen anbelangar. Jag sitter inte på några allvetande svar, men jag kan ändå nämna att jag har hört flera andra högtalare som klarar av just det där stycket med beröm godkänt. För att nämna exempel, så låter det bra i ett par Dynaudio Contour 1.3SE, som jag för övrigt gillar starkt, trots att jag inte äger ett par egna. Mina hörlurar, Sennheiser HD600, återger också det där stycket väldigt bra.
Huruvida jag lyckats med konststycket att hitta ett riktigt bra testspår låter jag vara osagt. Det är upp till andra att pröva själva. Jag brukar dock gärna använda just den låten, då jag vet att "rätt högtalare" kan ge mig gåshud vid just det stycket. Hennes röst är verkligen helt fantastisk, men uppenbarligen svår att återge "perfekt" i alla lägen.
Det jag tycker är intressant i sammanhanget är alltså hur lyssningsintryck trots allt kan skilja sig såpass mycket. NHT-högtalarna anses ju av många vara ett par riktigt bra högtalare och det var därför också både jag och kamraten blev så förvånade. Med det sagt, så skulle säkerligen jag gilla dem också, så länge jag struntar i att sätta på Celine, pun intended.
Det är naturligtvis fullt möjligt att högtalarna vid just det tillfället var matchade mot felaktig elektronik, men jag låter det vara osagt eftersom det är väldigt länge sedan provlyssningen. Det som etsat sig fast i minnet är just det där med "vass diskant".
Postad 14 February 2013 - 21:13
Postad 14 February 2013 - 22:07
Skall man bli nervös.
Det är säkert rikky martin istället, din favorit!
Redigerat av Svenn3SaataN, 14 February 2013 - 22:08.
Postad 14 February 2013 - 22:46
Det är säkert rikky martin istället, din favorit!
Den dagen du blir torr bakom öronen vet du skillnaden Svenne...
Är förresten den där RiKKy Martin från Finland...?
Redigerat av Bakerman, 14 February 2013 - 22:48.
Postad 15 February 2013 - 01:27
Ett par bärs, några whisky och en liter rödtjut blev visst för mycket för honom...
Stackars liten....
Undrar om man kan klämma dit en mustasch ikväll...?
Postad 15 February 2013 - 01:34
*suck*
Här har du Lorden. Du är en av dom få som eldar på och ger dåligt rykte. Inte bara på Faktiskt utan även här på MHB.
Du och Karlsson är ett par av dom. Även att herr Karlsson inte får skriva på Faktiskt längre..
http://www.faktiskt....53037&start=240
FBK skrev:
Varför måste en del Ino ägare ösa lite galla när tillfälle ges över andras värderingar och val, varför kommer det lite nedlåtande kommentarer om man fördrar ett ljud som enligt transparent falangen är färgat osv.
Nattlorden skrev:
Den där myten är nog lättare skriven än bevisad. Den kommer inte att bli sann för att lögnen repriseras 100 ggr till.
Precis samma som här tidigare idag.
Dina subjektiva åsikter är mer värda än någon annans. Inte bara jag som reflekterat över det.
I FBK:s text beskrivs det som "en del Ino ägare", men dom flesta som är på forumen vet vilka som fäller ut taggarna betydligt tidigare än andra...
Försvara sej själv och sitt eget ska det i alla fall till varje pris..
Erkänna att man hade fel eller var dum går ju ICKE !!...
Redigerat av par-joha, 15 February 2013 - 09:53.
rensat
Postad 15 February 2013 - 01:38
Där är torrt, måste smörja med body lotion varje dagDen dagen du blir torr bakom öronen vet du skillnaden Svenne...
Är förresten den där RiKKy Martin från Finland...?
Postad 15 February 2013 - 02:35
Bifogad fil(er)
Postad 15 February 2013 - 08:27
Här har du Lorden. Du är en av dom få som eldar på och ger dåligt rykte. Inte bara på Faktiskt utan även här på MHB.
Du och Karlsson är ett par av dom. Även att herr Karlsson inte får skriva på Faktiskt längre..
http://www.faktiskt....53037&start=240
FBK skrev:
Varför måste en del Ino ägare ösa lite galla när tillfälle ges över andras värderingar och val, varför kommer det lite nedlåtande kommentarer om man fördrar ett ljud som enligt transparent falangen är färgat osv.
Nattlorden skrev:
Den där myten är nog lättare skriven än bevisad. Den kommer inte att bli sann för att lögnen repriseras 100 ggr till.
Precis samma som här tidigare idag.
Dina subjektiva åsikter är mer värda än någon annans. Inte bara jag som reflekterat över det.
I FBK:s text beskrivs det som "en del Ino ägare", men dom flesta som är på forumen vet vilka som fäller ut taggarna betydligt tidigare än andra...
Försvara sej själv och sitt eget ska det i alla fall till varje pris..
Erkänna att man hade fel eller var dum går ju ICKE !!...
Att du inte alltid kan skilja på subjektivt och objektivt och påståenden från hypoteser och väljer att ta allt du läser som påhopp, galla osv kan jag tyvärr
inte hjälpa. Du har dock fel, jag har aldrig klankat på andras värderingar och kommer aldrig att göra det. När du läser ut något sådant ur någon av mina poster så är det faktiskt DU som petar in den värderingen där. Varför vill du tillskriva mig sådana åsikter?
Tekniska fakta är inte "mina subjektiva åsikter". Tekniska fakta är inte Öhmans "subjektiva åsikter". Tekniska fakta är tekniska fakta.
Vad man sen väljer att göra med dem... ta till sig dem och ändra något, eller ta till sig dem men säga att man struntar i dem - det spelar ju ingen roll, man har ju förstått dem ändå.
Och vad det gäller att erkänna fel, så har jag gjort det hur många gånger som helst... och så fort det är något jag inte kan, oavsett hur pinsamt enkla saker det rör sig om så brukar jag fråga råd. Om jag skulle vara så som du försöker utmåla mig, så hade jag väl knipit käft om misslyckandet med bioprojektet där både jag och Ingvar glömde den fundamentala aspekten ljuddämpning mot omgivningen? Ytterst pinsamt, men så är det och det berättar jag om så att andra tänker till en gång extra innan de också bygger i nio månader och sen måste riva och börja om.
Som slutsats, så tycker jag du är väldig unfair. Du har totalt missförstått mig som person.
Tar du över stafettpinnen att vakta över när felaktigheter presenteras som fakta då? Så skall jag försöka sluta hjälpa folk att skilja agnarna från vettet.
Redigerat av par-joha, 15 February 2013 - 09:55.
rensat
Postad 15 February 2013 - 08:55
Postad 15 February 2013 - 09:21
"Hahaaaa !! Där kom jag allt på dej !! Så lätt sätter du inte dit mej din jävel !!!
![]()
![]()
HAHAHAHAHAHAHA
Betyder det här att tjockisen ska med upp på mässan?
Välkommen i klubben Niklas!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
99 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?