* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 08 maj 2014 - 18:48
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Som Flera av er har märkt så har det kommit en ny programvara till digital-tv boxarna från Motorola med start i Tisdags vid 10:00. Alla kunder har inte fått denna uppdatering på en gång men startar man om sin box får man ju som vanligt denna ifall man inte fått uppmaning att uppgradera programvaran. Det är i princip bara en stor ändring flera av er kan märka och det är att det går fortare att scrolla och detta beror på att upprepning av knapptryckningar är snabbare. Det innehåller även lite ny funktioner som behövs för att tjänsten ska fungera bra för de kunder som beställer Telia digital-tv via Framtidens Bredband i Göteborg, se http://itux.se/itux-...-tecknar-avtal/ för mera information om detta. Det är även en lite förändring av hur föräldrarkontrollen med PIN kod 2 fungerar när man byter kanal och redan slagit in koden nyligen så behöver man inte ange den igen samt även lite under ytan hur boxen ska hantera TV apparater som inte följer HDCP standarden fullt ut och en liten förändirng hur man hanterar olika ljudspråk på samma program. Edit: glömde skriva en sak bara. Om man gör FR på sin box med nya programvaran så kommer boxen vid uppstart tro att den är i standby fast den visar bilden med inloggning och man kan då inte slå in koderna. För att lösa detta tar man ur och stoppar i strömsladden igen och efter detta så kommer boxen starta om i standby läge och då slår man på boxen med power knappen på fjärren när boxen lyser rött så kommer man kunna slå in id och kontrollkod igen och allt fungerar igen. Detta beror på att fel i koden från leverantören och man tittar på en lösning på detta. Markus Johansson Telia Kudnservice
Redigerat av TeliaKundservice, 08 maj 2014 - 19:17.
Postad 08 maj 2014 - 18:54
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Tanken har inte slagit dig att man initialt har valt att begränsa antalet kunder just eftersom att det är en Beta version som är släppt och detta kanske inte kommer att vara för evigt?
Markus Johansson Telia Kundservice
Ungefär de där orden sa de på kundtjänst angående "Zappa" appen.. att det kommer inte bli för evigt att kunder måste ha Trådlös Router (Smart).. Hur långt fram ligger den processen idag? Ordet evigt har en likadan innebörd hos Telia som "kommer till hösten"... DET är roligt att ni på Telia utvecklar nya saker! Missförstå inte!! MEN varför inte gå vidare till 100% med de befintliga innan ni satsar på nytt..
Redigerat av Mushunt, 08 maj 2014 - 18:56.
Postad 08 maj 2014 - 22:56
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Ungefär de där orden sa de på kundtjänst angående "Zappa" appen.. att det kommer inte bli för evigt att kunder måste ha Trådlös Router (Smart).. Hur långt fram ligger den processen idag? Ordet evigt har en likadan innebörd hos Telia som "kommer till hösten"...
Om de verkligen menade så undrar jag vad de läst det. Det står nämligen i det materialet jag varit med och tagit fram att det inte kommer att komma fungera rent tekniskt så. Jag har för mig att jag även skrivit det här tidigare. Kravet är att den trådlösa enheten ska kunna skicka multicast paket till digital-tv boxen samt sitta på samma IP nät så den kan prata direkt med digital-tv boxen. Det blir för mycket fördröjningar om man kör den via internet hela vägen så det har aldrig funnits någon plan för att göra detta med zappa. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 maj 2014 - 20:19
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Om de verkligen menade så undrar jag vad de läst det. Det står nämligen i det materialet jag varit med och tagit fram att det inte kommer att komma fungera rent tekniskt så. Jag har för mig att jag även skrivit det här tidigare. Kravet är att den trådlösa enheten ska kunna skicka multicast paket till digital-tv boxen samt sitta på samma IP nät så den kan prata direkt med digital-tv boxen.
Det blir för mycket fördröjningar om man kör den via internet hela vägen så det har aldrig funnits någon plan för att göra detta med zappa.
Nu blir det lite off-topic igen, men vad är det för magiskt i routern som ser till att TV och internet hamnar på samma IP nät? Och varför skulle detta vara så svårt att få till direkt på fibern in? Beror det på att man kan beställa internet och TV från två olika leverantörer och att det är routern som slår ihop det lokalt? Jag vill ju bara ha ett IP nät för att ansluta alla trådbundna och trådlösa enheter. Känns fånigt att ha dubbelt trådlöst vilket bara stället till med störningar (radhuslängan har redan förvandlats till rena wi-fi mardrömmen med trådlösa när var 5te meter)
Postad 12 maj 2014 - 09:25
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Som Flera av er har märkt så har det kommit en ny programvara till digital-tv boxarna från Motorola med start i Tisdags vid 10:00. Alla kunder har inte fått denna uppdatering på en gång men startar man om sin box får man ju som vanligt denna ifall man inte fått uppmaning att uppgradera programvaran.
Det är i princip bara en stor ändring flera av er kan märka och det är att det går fortare att scrolla och detta beror på att upprepning av knapptryckningar är snabbare.
Det innehåller även lite ny funktioner som behövs för att tjänsten ska fungera bra för de kunder som beställer Telia digital-tv via Framtidens Bredband i Göteborg, se http://itux.se/itux-...-tecknar-avtal/ för mera information om detta.
Det är även en lite förändring av hur föräldrarkontrollen med PIN kod 2 fungerar när man byter kanal och redan slagit in koden nyligen så behöver man inte ange den igen samt även lite under ytan hur boxen ska hantera TV apparater som inte följer HDCP standarden fullt ut och en liten förändirng hur man hanterar olika ljudspråk på samma program.
Edit: glömde skriva en sak bara. Om man gör FR på sin box med nya programvaran så kommer boxen vid uppstart tro att den är i standby fast den visar bilden med inloggning och man kan då inte slå in koderna. För att lösa detta tar man ur och stoppar i strömsladden igen och efter detta så kommer boxen starta om i standby läge och då slår man på boxen med power knappen på fjärren när boxen lyser rött så kommer man kunna slå in id och kontrollkod igen och allt fungerar igen. Detta beror på att fel i koden från leverantören och man tittar på en lösning på detta.
Markus Johansson Telia Kudnservice
Hej Markus, Fint att du är aktiv här. Har du något besked om Telia har någon ny box på gång som kommer att ersätta Motorola 1963 ? /Monk
Postad 13 maj 2014 - 11:48
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Tydligen stora problem med krypteringsnycklarna på lite olika ställen i landet så det är svart i mångas boxar inklusive min inspelningsbara box. Markus vet du nått om hur omfattande detta problem är samt vad som orsakat detta?
Postad 13 maj 2014 - 19:45
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Någon mer än jag som tycker att ljudspikarna på TV4 HD har eskalerat de senaste dagarna? NÄR SKA TELIA OCH TV4 ÅTGÄRDA DETTA?!?!!!!!!!!!!!!!!!?
Redigerat av elofu17, 13 maj 2014 - 19:46.
Postad 14 maj 2014 - 06:04
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Någon mer än jag som tycker att ljudspikarna på TV4 HD har eskalerat de senaste dagarna?
NÄR SKA TELIA OCH TV4 ÅTGÄRDA DETTA?!?!!!!!!!!!!!!!!!?
Jag har inte det problemet då jag inte har TV4 HD. Men det där problemet verkar ha pågått en halv evighet vid det här laget. Jag tror nog både Telia och TV4 skiter i detta. Särkilt det extremt korkade nya ledargarnityret på TV4 kommer nog aldrig bry sig (bara det att de skall lägga ned lokalnyheterna visar ju på detta).
Redigerat av Joakim_A, 14 maj 2014 - 06:05.
Postad 15 maj 2014 - 09:55
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Någon mer än jag som tycker att ljudspikarna på TV4 HD har eskalerat de senaste dagarna?
NÄR SKA TELIA OCH TV4 ÅTGÄRDA DETTA?!?!!!!!!!!!!!!!!!?
Jag har inte det problemet då jag inte har TV4 HD. Men det där problemet verkar ha pågått en halv evighet vid det här laget. Jag tror nog både Telia och TV4 skiter i detta. Särkilt det extremt korkade nya ledargarnityret på TV4 kommer nog aldrig bry sig (bara det att de skall lägga ned lokalnyheterna visar ju på detta). 
TV4 Anser ju att det ska vara så och att det inte är något fel. Det är ju bara specifika förstärkare som orsakar dessa spikar så nästan inga kunder får det "felet". Telia ska inte skaffa utrustning för att koda om ljudet i multicast strömmen, utan det kommer direkt från TV4 precis som många andra kanaler. Det enda vi kan göra är att påtala för TV4 att vi anser att det är fel men de delar inte den uppfattningen känns det som. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 15 maj 2014 - 15:13
Unregistered73e5dcda
-
Unregistered73e5dcda
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
TV4 Anser ju att det ska vara så och att det inte är något fel. Det är ju bara specifika förstärkare som orsakar dessa spikar så nästan inga kunder får det "felet". Telia ska inte skaffa utrustning för att koda om ljudet i multicast strömmen, utan det kommer direkt från TV4 precis som många andra kanaler. Det enda vi kan göra är att påtala för TV4 att vi anser att det är fel men de delar inte den uppfattningen känns det som.
Tror nog att det är ganska många olika förstärkare som har problemet. Jag har t ex en Marantz SR 8001 och får rejäla spikar så att den stänger av ljudet.
Postad 15 maj 2014 - 16:31
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
På Viasat har vi inte TV4HD. Kanske dags att Telia tar bort kanalen också??
Postad 15 maj 2014 - 23:54
frewik
-
frewik
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
.
Redigerat av frewik, 25 mars 2021 - 03:05.
Postad 16 maj 2014 - 08:51
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Nu när man kan köra samsung app:en utan Telia Smart tjänsten medför det att några flera här på forumet kör appen?
Det kanske inte ens är någon av er som läser detta som kör samsung appen?
Tänk på att ni behöver ha kabel till samsung TV:n för att köra appen då Samsung TV:n inte stödjer multicast över trådlöst. Det är dock ok att köra ruckus eller motsvarande till TV:n.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 16 maj 2014 - 12:29
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Nu när man kan köra samsung app:en utan Telia Smart tjänsten medför det att några flera här på forumet kör appen?
Tänk på att ni behöver ha kabel till samsung TV:n för att köra appen då Samsung TV:n inte stödjer multicast över trådlöst. Det är dock ok att köra ruckus eller motsvarande till TV:n.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag har inte tv via Telia idag för jag har väntat länge på att ni ska släppa fiber direkt till tv:n (köpte en Samsung 8-serien av den anledningen förra året). Vägrar skaffa den alldeles för gamla 1963-boxen. Men jag får vänta ett tag till verkar det som, tills ni släpper så att man kan spela in via appen (om det blir mer än en kanal i taget?). Så jag behåller mitt abonnemang hos boxer ett tag till för med deras box kan jag spela in två program samtidigt.
Postad 16 maj 2014 - 20:40
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Som Flera av er har märkt så har det kommit en ny programvara till digital-tv boxarna från Motorola med start i Tisdags vid 10:00. Alla kunder har inte fått denna uppdatering på en gång men startar man om sin box får man ju som vanligt denna ifall man inte fått uppmaning att uppgradera programvaran.
Det är i princip bara en stor ändring flera av er kan märka och det är att det går fortare att scrolla och detta beror på att upprepning av knapptryckningar är snabbare.
Markus Johansson Telia Kudnservice
Är det bara jag som tycker den funktionen är värdelös. I alla fall i mini-EPG'n (vet inte om det förekommer på fler ställen), det fortsätter ju att scrolla långt efter man släppt knappen...?
Postad 16 maj 2014 - 20:58
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
Någon som hört om det kommer vara möjligt att använda Telia IPTV med Xbox One när den släpps i september? Xbox One ska ju ha bra TV-funktioner.
Postad 17 maj 2014 - 17:43
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hur funkar det om man ha digital-Tv ihop med fiber, kommer de 100 Mbit (om det är det man beställt) att minskas när man har digitalboxen igång eller finns det en "reserverad" bandbredd för Tv, som det gör vid ADSL?
Postad 17 maj 2014 - 20:49
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Någon som hört om det kommer vara möjligt att använda Telia IPTV med Xbox One när den släpps i september? Xbox One ska ju ha bra TV-funktioner.
För amerikanska marknaden ja. Inget för oss  Det som behövs är en DVB-IP standard istället för att alla kör sitt eget race.
Redigerat av e3henri, 17 maj 2014 - 20:49.
Postad 18 maj 2014 - 09:30
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hur funkar det om man ha digital-Tv ihop med fiber, kommer de 100 Mbit (om det är det man beställt) att minskas när man har digitalboxen igång eller finns det en "reserverad" bandbredd för Tv, som det gör vid ADSL?
Min 100Mbit minskar med antalet digitalboxar som är igång. Dock klarar inte min fiberkonverter mer än 100Mbit så jag vet inte hur det funkar om man har en gigabit anslutning.
Postad 18 maj 2014 - 10:10
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Min 100Mbit minskar med antalet digitalboxar som är igång. Dock klarar inte min fiberkonverter mer än 100Mbit så jag vet inte hur det funkar om man har en gigabit anslutning.
Antar att det inte hjälper att sätta den i standby, utan man måste bryta strömmen för att få den att inte ta bandbredd?
Postad 18 maj 2014 - 10:12
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Har man fiberkonverter hemma som klarar max 100 mbit/s och då alltså är ansluten till en switch i huset (eller motsvarande ställe) som bara klarar 100 mbit så tar TV boxarana utav denna bandbredd när de är påslagna. Har man en fiberkonverter som är gigabit så tar ju digital-tv:n bandbredd av de 900 mbit som är "över" när man har 100 mbit anslutning. De flesta kunder som har på detta sätt har en Inteno switch som har fiber ingång istället för vanlig nätverkskabel som uplänk. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 18 maj 2014 - 10:43
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Har man fiberkonverter hemma som klarar max 100 mbit/s och då alltså är ansluten till en switch i huset (eller motsvarande ställe) som bara klarar 100 mbit så tar TV boxarana utav denna bandbredd när de är påslagna. Har man en fiberkonverter som är gigabit så tar ju digital-tv:n bandbredd av de 900 mbit som är "över" när man har 100 mbit anslutning. De flesta kunder som har på detta sätt har en Inteno switch som har fiber ingång istället för vanlig nätverkskabel som uplänk.
Ser ut som det är ethernet från anslutningen i källaren till alla lägenheter. I lägenheten sitter ett nätverksuttag med Telia-logga på. Hur funkar det då? Jag har inte bytt från ADSL till fiber än, eftersom det är precis nyligen inkopplat, så jag kan inte testa själv.
Postad 18 maj 2014 - 10:44
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Jag kanske är dum eller så vet jag inte hur man hittar Telias app. Jag har en Samsung f8505 och Telia kollektiv-tv med telia smart.
Postad 18 maj 2014 - 17:19
Lazerharp
-
Lazerharp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har försökt men får det inte att fungera. Tar jag ethernetkabeln som sitter i boxen och fungerar alldeles utmärkt och flyttar till TV:n med installerad app så fungerar den inte. Den tycks inte få något IP och kan inte köra igång. Någon som kan hjälpa?
Postad 18 maj 2014 - 19:58
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Markus hade redan ett bättre svar...
Redigerat av e3henri, 18 maj 2014 - 19:59.
Postad 19 maj 2014 - 15:17
Unregistereded81b662
-
Unregistereded81b662
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Kan du vara snäll och förtydliga denna nyhet samt kanske länka till "samsung appen"? Tack.
Postad 21 maj 2014 - 20:09
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
TV4 Anser ju att det ska vara så och att det inte är något fel. Det är ju bara specifika förstärkare som orsakar dessa spikar så nästan inga kunder får det "felet". Telia ska inte skaffa utrustning för att koda om ljudet i multicast strömmen, utan det kommer direkt från TV4 precis som många andra kanaler. Det enda vi kan göra är att påtala för TV4 att vi anser att det är fel men de delar inte den uppfattningen känns det som.
Hur dj... svårt kan det vara att fixa ljudspikarna på TV4? Återigen nu ikväll direkt när Maria Wern började. Och jag vet inte hur många gånger jag har påpekat att det INTE bara är via förstärkare. På min Sony TV så blir det "HDMI communication error..." och den startar om sig själv och tappar inställningar. Jag har även anmält detta till supporten säkert 5-10 gånger men inget händer ju? Har säker skrivit om det här 5-10 gånger också så det är bara att söka för mer info.
Postad 22 maj 2014 - 01:45
frewik
-
frewik
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
.
Redigerat av frewik, 25 mars 2021 - 03:05.
Postad 24 maj 2014 - 09:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Hur dj... svårt kan det vara att fixa ljudspikarna på TV4? Återigen nu ikväll direkt när Maria Wern började. Och jag vet inte hur många gånger jag har påpekat att det INTE bara är via förstärkare. På min Sony TV så blir det "HDMI communication error..." och den startar om sig själv och tappar inställningar. Jag har även anmält detta till supporten säkert 5-10 gånger men inget händer ju? Har säker skrivit om det här 5-10 gånger också så det är bara att söka för mer info.
Smyger mig in i tråden och undrar: Hur tusan kan det vara som så att det enbart är problem via Telia? Boxer, Canal Digital, Viasat och flera sänder alla TV 4/TV 4HD utan dessa problem.
Postad 24 maj 2014 - 14:11
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Smyger mig in i tråden och undrar: Hur tusan kan det vara som så att det enbart är problem via Telia? Boxer, Canal Digital, Viasat och flera sänder alla TV 4/TV 4HD utan dessa problem.
Som jag har fattat det så kodar de som inte har problem om ljud och bild själva med kodare till andra format och de kodarna kastar bort trasiga paket så det blir tyst några millisekunder istället. Telia skickar ut den ström vi får från TV4 vidare där det både är ljud och bild direkt från TV4. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 24 maj 2014 - 14:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Kan du vara snäll och förtydliga denna nyhet samt kanske länka till "samsung appen"?
Vad är det jag ska förtydliga? Du behöver inte ha smart för att använda appen nu, du måste dock koppla tv apparaten i den gula porten i bredbandsswitch eller zyxelmodem. Dock så kommer appen inte gå lika fort som när man har smart modemet inkopplat eftersom att hastigheten tv apparaten då får är begränsad. Du hittar mer information om appen på telia.se/boxapp men det går inte att "länka" direkt till programmet i smart hub så du behöver leta upp det själv där. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 24 maj 2014 - 15:01.
Postad 24 maj 2014 - 15:01
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag kanske är dum eller så vet jag inte hur man hittar Telias app. Jag har en Samsung f8505 och Telia kollektiv-tv med telia smart.
Har du uppgraderat mjukvaran? Har du en Tv av årsmodell 2013? Du behöver i vissa fall leta upp den manuellt då Samsungs sök funktion inte verkar vara helt optimal. Jag har försökt men får det inte att fungera. Tar jag ethernetkabeln som sitter i boxen och fungerar alldeles utmärkt och flyttar till TV:n med installerad app så fungerar den inte. Den tycks inte få något IP och kan inte köra igång. Någon som kan hjälpa?
Om du inte kan komma åt internet som du ska via kabel (du kanske har ställt in det på trådlöst?) så prata gärna med Samsungs support om du inte får ordning på det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 25 maj 2014 - 08:41
Lazerharp
-
Lazerharp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Om du inte kan komma åt internet som du ska via kabel (du kanske har ställt in det på trådlöst?) så prata gärna med Samsungs support om du inte får ordning på det.
Tack för svar Markus. Smasung tv:n fungerar alldeles utmärkt med internet. Saken är ju den att tvboxen är kopplad till vlan 243. Skall då tv:n ligga på båda vlanen eller går den bara ut på internet utan vlan till skillnad mot den vanliga Motorola boxen? Tack på förhand, L
Redigerat av Lazerharp, 25 maj 2014 - 08:43.
Postad 25 maj 2014 - 19:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Tack för svar Markus. Smasung tv:n fungerar alldeles utmärkt med internet. Saken är ju den att tvboxen är kopplad till vlan 243. Skall då tv:n ligga på båda vlanen eller går den bara ut på internet utan vlan till skillnad mot den vanliga Motorola boxen?
Jag kan bara säga att TV:n ska sitta i den gula porten med nummer 2 i en intenoswitch, har inte koll på vilka VLAN det är mer än att det är IPTV VLAN den ska kopplas till då. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 maj 2014 - 07:41
Unregistereda7fc6b80
-
Unregistereda7fc6b80
-
Forumräv
-
-
555 inlägg
Fungerar inte IP i Samsung Appen med Smart modemet ?
Postad 27 maj 2014 - 09:15
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
Någon som vet om det ska gå att spola framåt i programbiblioteket för HBO?
Har bara provat igår kväll så det kan ju vara ett tillfälligt problem.
Postad 27 maj 2014 - 10:55
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Funderar på att samla alla tjänster hos en och samma leverantör, gör jag mig en otjänst som lämnar Viasat/Parabol och går över till Telia IP-tv?
Har vdsl med full kapacitet både upp och ner (bor i princip granne med telestationen)
Undviker även den inspelningsbara boxen.
Tankar och kommentarer?
Postad 27 maj 2014 - 11:34
aspen_80
-
aspen_80
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Någon som vet om det ska gå att spola framåt i programbiblioteket för HBO? Har bara provat igår kväll så det kan ju vara ett tillfälligt problem.
Har fungerat varje gång för mig att spola så antagligen bara något tillfälligt.
Postad 27 maj 2014 - 13:07
Unregistereded81b662
-
Unregistereded81b662
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Vad är det jag ska förtydliga?
Du behöver inte ha smart för att använda appen nu, du måste dock koppla tv apparaten i den gula porten i bredbandsswitch eller zyxelmodem. Dock så kommer appen inte gå lika fort som när man har smart modemet inkopplat eftersom att hastigheten tv apparaten då får är begränsad.
Du hittar mer information om appen på telia.se/boxapp men det går inte att "länka" direkt till programmet i smart hub så du behöver leta upp det själv där.
Det var precis det jag ville att du skulle förtydliga, tack!
Postad 27 maj 2014 - 16:31
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Funderar på att samla alla tjänster hos en och samma leverantör, gör jag mig en otjänst som lämnar Viasat/Parabol och går över till Telia IP-tv?
Du kan ju få Viasats paket även via Telia. Samt du gör rätt i att undvika 1963 boxen.. då den är nästintill värdelös för adsl/vdsl användare.. då den endast tillåter en dataström vid inspelning. ( samma kanal man tittar på) Parabol ger bäst bild i mitt tycke. Men bilden ifrån Telia är helt okej! Iaf på de SD kanaler jag har. SvtHD har en bra bild men tycker den är vassare hos grannen med parabol ( ja, vi har likadan tv modell också).
Redigerat av Mushunt, 27 maj 2014 - 16:34.
Postad 27 maj 2014 - 18:27
michaellindqvist
-
michaellindqvist
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon som vet om det ska gå att spola framåt i programbiblioteket för HBO? Har bara provat igår kväll så det kan ju vara ett tillfälligt problem.
En anledning till att det inte alltid går att spola i HBO-biblioteket är att det ibland tar lite tid att buffra hela programmet. Då brukar det inte gå att spola direkt utan man får vänta tills den buffrat upp till den tid som man vill spola till. Brukar ta några minuter Har dock inte alltid detta problem men såg det igår.
Postad 28 maj 2014 - 09:48
Senjin
-
Senjin
-
Lärjunge
-
-
295 inlägg
En anledning till att det inte alltid går att spola i HBO-biblioteket är att det ibland tar lite tid att buffra hela programmet. Då brukar det inte gå att spola direkt utan man får vänta tills den buffrat upp till den tid som man vill spola till. Brukar ta några minuter Har dock inte alltid detta problem men såg det igår.
Tackar, då vet jag.
Postad 29 maj 2014 - 07:19
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Föresten är HBO biblioteket i HD? Lite otydligt på hemsidan
Postad 29 maj 2014 - 08:19
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Föresten är HBO biblioteket i HD? Lite otydligt på hemsidan
Ja, det finns HBO HD och HBO Full HD bibliotek.
Postad 31 maj 2014 - 08:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Vad är det jag ska förtydliga? Du behöver inte ha smart för att använda appen nu, du måste dock koppla tv apparaten i den gula porten i bredbandsswitch eller zyxelmodem. Dock så kommer appen inte gå lika fort som när man har smart modemet inkopplat eftersom att hastigheten tv apparaten då får är begränsad. Du hittar mer information om appen på telia.se/boxapp men det går inte att "länka" direkt till programmet i smart hub så du behöver leta upp det själv där.
Har fått lära mig igen att man ska inte tro att saker är fixade fast någon säger det. Det kommer inte att fungera om man inte har RGW rent tekniskt kan jag väl säga för att det finns ett problem med TV mjukvaran eftersom att Samsung inte har ändrat en sak i mjukvaran så den kommer inte att få IP och fungera om man kopplar in den i den gula porten på rätt VLAN. Den kommer inte heller fungera på "surf" tjänsten för där får den inte Multicast som krävs för kanalerna. Ber om ursäkt för att ja skrivit detta tidigare. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 juni 2014 - 12:54
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Det är ju riktigt trevligt att höra att Samsungs smart-TV:ar får en app så man slipper digitalboxen. Hur är det tänkt att det ska fungera med de modeller som har inspelning till USB-hårddisk? Blir det en vanlig inspelning som TV:n kan hantera som en vilken som helst vanlig TV-inspelning, eller blir det något särskilt format som bara Telias app kan läsa? Eller kommer hårddiskinspelningen att vara otillgänglig för just Telias digital-TV? Nån som testat?
Relaterad sidofråga: Är inte detta också ett stort steg närmare en XBMC-app för Telias digital-TV? Eller ännu bättre, en plugin eller instruktioner för tvheadend?
Redigerat av DVBgeek, 03 juni 2014 - 12:56.
Postad 03 juni 2014 - 19:54
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Relaterad sidofråga: Är inte detta också ett stort steg närmare en XBMC-app för Telias digital-TV? Eller ännu bättre, en plugin eller instruktioner för tvheadend?
Förstår inte alls hur det kan ha något med varandra att göra. Dessutom har Telia har redan en platform (med urusel bild) för visa TV på Windows, Android och iOS.
Postad 07 juni 2014 - 11:51
johansson73
-
johansson73
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Installerade digital-tv appen på min Samsung i 8000-serien. När jag gjort detta slutade all internetuppkoppling både tråd/wi-fi för teven att fungera.
Kontaktade Telia support dag. Det visade sig att Samsung skickat ut en uppdatering av programvaran samtidig vilket fått "alla tv med uppdateringen installerad att tappa uppkoppling mot internet". Tacksam för hjälpen från Telia då jag inte hittat någon info på Samsungs supportsidan. Lite moment 22 då det blir omöjligt att skicka ut en rättad version när nätverksfunktionen slutat fungera.
Ringde Samsungs support, fick en lösning på problemet som enligt dem funkat för 50%.
Lösning: Gå in i nätverksinställningarna på samsung teven, ändra DNS till manuell och lägg in 8:or på hela raden.
Postad 08 juni 2014 - 18:04
Ninotramp
-
Ninotramp
-
Användare
-
-
155 inlägg
Tjena!
Precis tagit över en lägenhet där det ingår Telia digital-tv. Boxen heter Motorola VIP1910-9.
Går det att köra med trådlöst internet genom USB eller måste jag köra kabel?
Om det är kabel är det till routern den ska gå då?
Tack
Postad 09 juni 2014 - 06:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
@ Ninotramp; Kabel till Telia smart. Trådlöst med USB-dongle funkar ej.
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|