Jag är en supernöjd ägare
XTZ Cinema M6 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(9)
|
7 495:- | |
XTZ Cinema S5 (st)
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S5
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 1X12
(Subwoofers)
|
5
|
(18)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema SUB 3X12
(Subwoofers)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M6
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema S2 Atmos
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(12)
|
4 990:- | |
XTZ Cinema M8
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
XTZ Cinema M8 Center
(Centerhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ? (25 inlägg)
|
2 år sedan |
PB-3000 eller XTZ (11 inlägg)
|
5 år sedan |
9.2 placering av högtalare (2 inlägg)
|
5 år sedan |
Fråga om subwoofer val. (20 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg)
|
8 år sedan |
Rekommenderas XTZ 93 WMT som ATMOS höjdhögtalare? (0 inlägg)
|
9 år sedan |
Jamo D500 THX 5.0? Alternativ? (23 inlägg)
|
9 år sedan |
Xtz cinema Sub 1x12 (9 inlägg)
|
11 år sedan |
Förslag på LCR-högtalare som kan hängas på vägg (30 inlägg)
|
11 år sedan |
Postad 20 September 2015 - 18:52
En riktigt kompetent subwoofer XTZ Cinema sub 1x12.
Spelar på fint till film, kanske kunde önska lite till med musik. Men då jämför jag mot min JL Audio F112 för 42000 sek.
Den heter ju som sagt serien heter ju Cinema så den är först och främst lämpad till det, och den låter inte alls tokigt till musik heller. Skulle va kul och se hur den gör sig med en DSPeaker Anti-Mode. Men för priset helt underbar.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Audio One, 20 September 2015 - 20:52.
Postad 21 September 2015 - 09:20
Spelar på fint till film, kanske kunde önska lite till med musik. Men då jämför jag mot min JL Audio F112 för 42000 sek.
Den heter ju som sagt serien heter ju Cinema så den är först och främst lämpad till det, och den låter inte alls tokigt till musik heller. Skulle va kul och se hur den gör sig med en DSPeaker Anti-Mode. Men för priset helt underbar.
Du får hemskt gärna skriva en recension på produktens sida ![]()
http://www.xtzsound....roduct/sub-1x12
//Anders
Postad 24 September 2015 - 05:43
Kjører en Antimode 8033 på mine to 3x12 og det fungerer veldig bra, du kan se målinger og vannfall bakover i tråden. Nå har jeg bestilt en mer avansert RK fra Dirac der en også kan lage custom kurver og har en helt annen fleksibilitet selv om programmet er lett å bruke.
http://www.minidsp.c...series/ddrc-88a
Postad 25 September 2015 - 08:05
Kjører en Antimode 8033 på mine to 3x12 og det fungerer veldig bra, du kan se målinger og vannfall bakover i tråden. Nå har jeg bestilt en mer avansert RK fra Dirac der en også kan lage custom kurver og har en helt annen fleksibilitet selv om programmet er lett å bruke.
Vår partner i England använder ddrc-88a och beskriver den som magiskt bra. En viktig uppgradering om man vill krama ut allt ur i sitt ljudsystem vilket Audyssey, MCACC & YPAO inte klarar av. Särskilt inte i basområdet.
//Anders
Redigerat av XTZ AB, 25 September 2015 - 08:06.
Postad 25 September 2015 - 13:21
Postad 25 September 2015 - 13:45
Jag undrar faktiskt samma sak. Har det på min Onkyo 818Hur står sig Audyssey XT32 mot en minidsp, någon som har provat? XT32 går ju inte att jämföra med övriga Audyssey system.
Redigerat av RobNB, 25 September 2015 - 16:45.
Postad 25 September 2015 - 15:39
minidsp kalibrerar ju inte ljudet åt dig, utan du får själv ställa in filterna (med du kan få hjälp av t.ex REW), så blir en lite konstig jämförelse enligt mig.
Postad 25 September 2015 - 23:26
Minidsp tillverkar flera produkter, den som togs upp här är minidsp ddrc-88a som har dirac live rumskorrigering som enligt vissa användare bl.a. På avsforum.com anser är mycket bättre än Audyssey xt32. Jag har själv en hemma, men har inte kopplat in den ännu då jag väntar på en Marantz 6010.minidsp kalibrerar ju inte ljudet åt dig, utan du får själv ställa in filterna (med du kan få hjälp av t.ex REW), så blir en lite konstig jämförelse enligt mig.
Postad 26 September 2015 - 09:45
Postad 26 September 2015 - 12:04
Minidsp tillverkar flera produkter, den som togs upp här är minidsp ddrc-88a som har dirac live rumskorrigering som enligt vissa användare bl.a. På avsforum.com anser är mycket bättre än Audyssey xt32. Jag har själv en hemma, men har inte kopplat in den ännu då jag väntar på en Marantz 6010.
Dirac kallas ofta för "the poor mans steinway lyngdorf roomperfect" då Dirac fungerar nästan lika bra för en i jämförelse struntsumma. En P200 kostar $18 000.
Jag delar mina M6 vid 80hz som dom är tänkta att gör. När jag kör autokalibreringen YPAO så vill min förstärkare ha dom som large så jag måste ändra själv till small. Dock har jag funderat på ifall det inte är bättre att ha dom som large då M6 ändå rullar av själv vid 75hz ? Finns det egentligen någon mening med att ändra dom till small.?
Jag skulle sätta dem som LARGE men tänk på att trycka på "options"-knappen och sen väljer du Subwoofer/bass och ändrar Extra Bass till ON annars kommer det låta väldigt tråkigt när du lyssnar till Stereo eller annat material som saknar en LFE signal
//Anders
Postad 28 September 2015 - 06:50
Jag undrar faktiskt samma sak. Har det på min Onkyo 818
http://www.avsforum....ve-box-245.html
Jeg for min DDRC-88 om noen dager og kan poste inn noen inntrykk om det er ønskelig.
Postad 28 September 2015 - 07:11
Ja, absolut. Skulle vara kul och värdefullt med intryck. Jag är intresserad utav att kunna förbättra bas återgivningen och om DDRC-88 kan bidra med något så tycker jag att du ska skriva några rader 😊http://www.avsforum....ve-box-245.html
Jeg for min DDRC-88 om noen dager og kan poste inn noen inntrykk om det er ønskelig.
Postad 01 October 2015 - 13:51
Postad 02 October 2015 - 20:49
Kör 100% film i bion. Har en Denon X4100W som jag kör som 5.1.4.
Postad 02 October 2015 - 21:17
Någon som kör M6 som LCR i Värmland/Örebro eller omnejd? Funderar på att uppgradera mina fronthögtalare som sitter bakom en perforerad duk. Mina alternativ är Procella P5, MK Sound M-7 och XTZ M6. XTZ har jag dock väldigt långt att åka för att provlyssna.
Kör 100% film i bion. Har en Denon X4100W som jag kör som 5.1.4.
Har du tänkt kunna spela riktigt högt är nog MK M-7 lite klenare än de andra, i.a.f. M6. M-7 är dock utmärkta i mindre rum eller i rimlig volym. Kika även på större MK som 750 och 950 som båda klarar lite mer tryck och inte kostar mer än M6 eller P5.
Postad 03 October 2015 - 21:00
Har du tänkt kunna spela riktigt högt är nog MK M-7 lite klenare än de andra, i.a.f. M6. M-7 är dock utmärkta i mindre rum eller i rimlig volym. Kika även på större MK som 750 och 950 som båda klarar lite mer tryck och inte kostar mer än M6 eller P5.
Vi spelar inte särskilt högt alls. Är mer ute efter ett "stort" ljud där man får känslan av att vara i en ljudbubbla.
Postad 03 October 2015 - 21:45
Vi spelar inte särskilt högt alls. Är mer ute efter ett "stort" ljud där man får känslan av att vara i en ljudbubbla.
Då fungerar alla nämnda system utmärkt. Då jag provlyssnat på XTZ M6, olika procella och MK M-serien har jag varit mycket imponerad av alla tre märkena med hur väl de återger filmljudet på ett verklighetstroget och hur tydlig dialogen framträder oavsett ljudvolym utan att enstaka frekvenser är onödigt hissade.
Sitter själv med MK 750 som LCR som jag är mycket nöjd med. Inte fantastiskt utseende (gillar dock själv enkla svarta lådor som dom) men det spelar ju för dig ingen roll då de kommer vara gömda. Kör dom tillsammans med M4T bak.
950 sägs vara ytterligare lite bättre så de måste låta helt fantastiskt (och de är snyggare, dock har både prisjakt och hembiobutiken fel bild på dom).
Redigerat av mudde, 03 October 2015 - 21:49.
Postad 03 October 2015 - 21:52
Jag lånade hem 950-systemet innan jag köpte Cinema, och jag kan bara hålla med om att både M&K och XTZ är riktigt bra grejer! I mitt fall var det priset som avgjorde, och nu efter ett år med Cinema kan jag väl även tycka att det är något snäpp högre än 950...Då fungerar alla nämnda system utmärkt. Då jag provlyssnat på XTZ M6, olika procella och MK M-serien har jag varit mycket imponerad av alla tre märkena med hur väl de återger filmljudet på ett verklighetstroget och hur tydlig dialogen framträder oavsett ljudvolym utan att enstaka frekvenser är onödigt hissade.
Sitter själv med MK 750 som LCR som jag är mycket nöjd med. Inte fantastiskt utseende (gillar dock själv enkla svarta lådor som dom) men det spelar ju för dig ingen roll då de kommer vara gömda.
950 sägs vara ytterligare lite bättre så de måste låta helt fantastiskt (och de är snyggare, dock har både prisjakt och hembiobutiken fel bild på dom).
Enligt Fyndbörsen ska man ju kunna jämföra Cinema med 150-serien (tror någon på forumet gjort det med ett i princip oavgjort resultat)
M7 och M5-systemen tycker jag dock inte riktigt är på samma nivå...
Har du möjlighet kan du ju betala fakturan och ha M6 hemma i tre veckor och testa. De behöver spelas in många timmar så glöm att provlyssna första veckan.
Redigerat av Unregistereda59fed6d, 03 October 2015 - 21:54.
Postad 03 October 2015 - 23:50
Jag lånade hem 950-systemet innan jag köpte Cinema, och jag kan bara hålla med om att både M&K och XTZ är riktigt bra grejer! I mitt fall var det priset som avgjorde, och nu efter ett år med Cinema kan jag väl även tycka att det är något snäpp högre än 950...
Enligt Fyndbörsen ska man ju kunna jämföra Cinema med 150-serien (tror någon på forumet gjort det med ett i princip oavgjort resultat)
M7 och M5-systemen tycker jag dock inte riktigt är på samma nivå...
Har du möjlighet kan du ju betala fakturan och ha M6 hemma i tre veckor och testa. De behöver spelas in många timmar så glöm att provlyssna första veckan.
Det var MattiasBGD som gjorde det testet med sina egna högtalare som han släpade ner till Torup. Minns det väl för jag var riktigt sugen på att köpa hans 150-system som fanns på annons men i samma veva började hypen för Cinema-serien dra igång med förhandsbokningar. Tack och lov så infriades förväntningarna på XTZ. Sitter nöjd och XTZ har varit kanon bra att ha att göra med.
Postad 04 October 2015 - 09:12
Har fått ett granska bra pris på 3 st M6 till frontväggen så de hamnar åtminstone en bit under priset för 3xP5.
Tänker man på långsikt så tror jag inte att jag kommer att kunna köra S5 burkarna som sidohögtalare utan ganska rejäl ombyggnation av bion. De smälter ju inte in direkt och bion är väldigt smal.
I början på november ska jag i alla fall försöka ta mig till HBB och lyssna på M7.
Redigerat av fredl, 04 October 2015 - 09:12.
Postad 04 October 2015 - 09:15
Har fått ett granska bra pris på 3 st M6 till frontväggen så de hamnar åtminstone en bit under priset för 3xP5.
Tänker man på långsikt så tror jag inte att jag kommer att kunna köra S5 burkarna som sidohögtalare utan ganska rejäl ombyggnation av bion. De smälter ju inte in direkt och bion är väldigt smal.
I början på november ska jag i alla fall försöka ta mig till HBB och lyssna på M7.
Samma sak för mig...S5orna ger ett fantastiskt ljud men är som hänga en kartong på väggen, rejält stora
Postad 04 October 2015 - 14:30
Tyckte själv det var ganska jämt skägg mellan P5 och M6. Procella har en lite mer klinisk karaktär. Båda modellerna är riktigt bra men för mig drog XTZ det längsta strået med en bättre byggkvalite/exklusivare look och bättre pris.Har fått ett granska bra pris på 3 st M6 till frontväggen så de hamnar åtminstone en bit under priset för 3xP5.
.
Postad 04 October 2015 - 21:22
Postad 05 October 2015 - 10:06
Kör ni M6 centern liggande eller stående bakom AT duk? Och varför gjorde du som du gjorde?
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att M6 centern helt enkelt är vänsterhögtalare som är tänkt att sättas lägre än vänster / höger i och med att den är riktad uppåt?
För min del som har AT-duk så är det ju inte optimalt.
Nya Dali Opticon LCR (och eventuellt centern) är ett alternativ också, men för egen del tror jag att de har fått kompromissa en del för att få ner djupet på lådan.
Postad 05 October 2015 - 10:35
Jag har provat att ha L/C/R liggandes under duken men tyckte det blev en bättre ljudbubbla av att flytta upp höger och vänster högtalare stående bredvid duken istället. Hade inget utrymme att lägga höger och vänster horisontielt bredvid duken så vet inte hur det hade blivit. Har inte heller provat att ha centern stående då jag inte har någon AT duk. Helt klart är iaf att det blir en kompromiss ifall man inte kan ha alla högtalarna i öronhöjd men det blir ju inget problem för er som har en AT duk.
Redigerat av MikeVKR, 05 October 2015 - 10:37.
Postad 05 October 2015 - 19:44
................
Redigerat av Unregistered295546cf, 15 October 2015 - 18:59.
Postad 05 October 2015 - 21:07
Jag har två högerhögtalare så tror mer på att slumpen avgör vad du får för variant till center. Angående just centerkanalen, varför inte ha högtalaren stående? Spridningen är optimerad för stående kabinett. Bara att vrida lite så att allt pekar åt rätt håll.
Postad 05 October 2015 - 21:19
Precis vad jag tänkte på, men intressant att höra hur olika tänker. Själv skulle jag göra på samma sätt som dig.Jag har två högerhögtalare så tror mer på att slumpen avgör vad du får för variant till center. Angående just centerkanalen, varför inte ha högtalaren stående? Spridningen är optimerad för stående kabinett. Bara att vrida lite så att allt pekar åt rätt håll.
Postad 05 October 2015 - 21:26
Vad tycker folket här man ska mata M6 med för slutsteg? Har en liten Marantz som ger en 50w/kanal eller något just nu. Prisklass 5-10k(begagnat är inga problem)
Kör slutsteg Sherwood-Newcastle A965 med 100 w/4 Ohm, funkar finfint. Prövade direkt med förstärkaren (Nad t757v2) så 60 ärliga watt/4 Ohm.
Tycker ljudbubblan blir mindre och det låter mer ansträngt med Naden, om det beror på mindre effekt eller att slutsteget helt enkelt är av högre kvalitet kan inte jag som lekman bedöma. Gav 5000:- för mitt steg, nypris 15000:-.
Köp en skaplig stärkare med Pre-out och ett begagnad steg är mitt råd.
Postad 06 October 2015 - 11:04
Jag fick välja när jag gjorde min beställning. Skillnaden mellan L/R är åt vilket håll terminalen där bak är riktad. Har inte det någon betydelse kan det kvitta ifall man väljer vänster eller höger M6 som center.Jag har två högerhögtalare så tror mer på att slumpen avgör vad du får för variant till center. Angående just centerkanalen, varför inte ha högtalaren stående? Spridningen är optimerad för stående kabinett. Bara att vrida lite så att allt pekar åt rätt håll.
Postad 06 October 2015 - 11:36
Vad tycker folket här man ska mata M6 med för slutsteg? Har en liten Marantz som ger en 50w/kanal eller något just nu. Prisklass 5-10k(begagnat är inga problem)
Är jag ute och cyklar om jag minns att du skrev att du inte var nöjd med cinemahögtalarna nån gång tidigare? Eller har du ändrat dig?
Redigerat av greveriff, 06 October 2015 - 11:36.
Postad 06 October 2015 - 13:28
...................
Redigerat av Unregistered295546cf, 15 October 2015 - 18:59.
Postad 07 October 2015 - 10:33
Det är viktigt att kolla hur förstärkaren handskas med 4 Ohm last på hög volym. Vår Denon 5200W (samma som Marantz SR7009) fungerar gallant på hög volym. Tillräckligt för att de flesta ska vara nöjda. Men... om du vill kunna spela så högt att grannen över gatan hör din hembio så kommer denna förstärkare inte klara av lasten. Vi har kopplat till en XTZ AP100 till frontkanalerna för att det ska låta bra när kunder vill lyssna på riktigt hög musik men detta slutsteg är egentligen lite overkill för dessa högtalare. Vissa medier som t ex Hemmabiotidningen visar hur stabil förstärkaren är vid 4Ohm.
Hej. Har Ni S2 Atmosphere som Atmos konfiguration i taket i Torup?
Jajjamen! Du är så välkommen att komma förbi och lyssna.
//Anders
Redigerat av XTZ AB, 07 October 2015 - 10:33.
Postad 10 October 2015 - 09:49
Är xtz cinema v2.0 på G? Jag hörde det någonstans men ni kanske inte vill gå ut med det ännu? Jag är intresserad av xtz cinema serien men tycker att högtalarna är väldigt fula. Ett mer lyxigare finish likt ken kreisel quattro q125 hade inte skadat.
Postad 10 October 2015 - 10:34
Smaken är som baken antar jag... Har du sett dom i verkligheten och inte bara på bild? Tycker de har en läcker finish.Är xtz cinema v2.0 på G? Jag hörde det någonstans men ni kanske inte vill gå ut med det ännu? Jag är intresserad av xtz cinema serien men tycker att högtalarna är väldigt fula. Ett mer lyxigare finish likt ken kreisel quattro q125 hade inte skadat.
Postad 10 October 2015 - 10:46
Postad 10 October 2015 - 11:58
Smaken är som baken antar jag... Har du sett dom i verkligheten och inte bara på bild? Tycker de har en läcker finish.
Jag håller med att det inte går att jämföra genom bild. I mitt fall har jag faktiskt haft möjlighet att se högtalarna sida vid sida och xtz cinema kändes som en trälåda i jämförelsen.
Även utseendet på själva element skiljer sig. KK är ingraverade och ser mer lyxigare ut i jämförelse med xtz cinema som ser bara "plastigt" ut. Synd att KK är så dyra bara. Ljudmässigt är dock xtz hyfsat bra.
Jag vill se xtz cinema v2.0 med snyggare finish samt lite mer ljudförbättringar(framförallt dynamiken). Detta hade gått hem hos många tycker jag.
Postad 10 October 2015 - 12:33
Hur många konton är du uppe i nu på forumet. 4-5st ?
Postad 10 October 2015 - 12:52
Here we go again
Hur många konton är du uppe i nu på forumet. 4-5st ?
Nu hänger jag inte riktigt med? Du är ute och cyklar. Förklara gärna.
Jag gillar xtz cinema men jag vill ha lite förbättringar, något fel med det?
Postad 10 October 2015 - 13:08
Plastig trälåda med förbättrad dynamik vet jag inte hur man ska tolka då. Men den beskrivningen har vi hört förr men då var det Procella P5 som hyllades till skyarna.
Postad 10 October 2015 - 13:27
Själva utseendet har definitivt (precis som jag sa då) XTZ lyckats bättre med. Baffeln är många gånger snyggare i sin framtoning jämfört med KK.. Den matta lacken ser även den så mycket bättre ut än den blanka.
Men med handen på hjärtat? Är det ofta renodlade bio-monitorer och hifi-högtalare ser ut som ett designföremål? Vissa tycker att t ex B&W gör snygga högtalare (800-serien), för mig ser det ut som en tvättmaskin med ett kålhuvud på toppen ;-D
Huvudsaken de låter bra, och tro mig, de gör de! Riktig clean look på M6orna skulle jag säga, varken mer eller mindre.
Redigerat av Unregistereda59fed6d, 10 October 2015 - 13:28.
Postad 10 October 2015 - 18:44
Jaså är jag det.?
Plastig trälåda med förbättrad dynamik vet jag inte hur man ska tolka då. Men den beskrivningen har vi hört förr men då var det Procella P5 som hyllades till skyarna.
Jag vet inte vad du tolkar och hur du tolkar. Jag är faktiskt sugen på xtz cinema även om de är fula i utseendet så jag frågade i tråden om en ny version är på G.
Sen förstår jag dig och de andra som har svarat. Ni har köpt högtalarna och ni vill försvara era köp. Det får ni gärna göra men nu riktade jag en fråga till xtz i denna tråd inte till dig och dina polare. Spara det här snacket med hur många konton jag skapat, om jag sett högtalarna irl osv. Du har "världens finaste högtalare och de slår högtalare i 100 miljoners klassen". Sov gott nu.
Redigerat av Unregistered23720825, 10 October 2015 - 18:45.
Postad 10 October 2015 - 18:48
Jag vet inte vad du tolkar och hur du tolkar. Jag är faktiskt sugen på xtz cinema även om de är fula i utseendet så jag frågade i tråden om en ny version är på G.
Sen förstår jag dig och de andra som har svarat. Ni har köpt högtalarna och ni vill försvara era köp. Det får ni gärna göra men nu riktade jag en fråga till xtz i denna tråd inte till dig och dina polare. Spara det här snacket med hur många konton jag skapat, om jag sett högtalarna irl osv. Du har "världens finaste högtalare och de slår högtalare i 100 miljoners klassen". Sov gott nu.
Ja, jag vet inte hur det är med Er andra...
Men jag behöver inte försvara mitt köp utav Cinema. Definitivt inte eftersom det jämförts med system som haft en prislapp på tre-fyra gånger summan av vad vi som redan handlat betalat ;-D
That's the beauty med XTZ, förbaskat mycket bang for the buck!
Postad 12 October 2015 - 08:59
Är xtz cinema v2.0 på G? Jag hörde det någonstans men ni kanske inte vill gå ut med det ännu? Jag är intresserad av xtz cinema serien men tycker att högtalarna är väldigt fula. Ett mer lyxigare finish likt ken kreisel quattro q125 hade inte skadat.
Just nu är där inga planer men vi utesluter inte att det kan komma en större modell så småningom. Fördelen med större högtalare som går djupare skulle i så fall var en jämnare spridning av basen i rummet, annars klarar nuvarande Cinema väldigt höga volymer utan problem.
Jag förstår att du gillar 100% pianolack och vår matta finish med 8 lager är lika dyr att ta fram, men då huvudsyftet med dessa högtalare är bio, så ansåg vi att 100% pianolack är ett onödigt irritationsmoment pga reflektioner. Vi har faktiskt ändå haft 2 personer som har klagat på reflektioner i vår matta finish, så du förstår säkert varför vi valde bort pianolacken förutom på fronten (då vi själva tycker hemskt mycket om pianolack).
Sen tror jag inte att du vet hela bakgrundshistorien till Cinema-Serien nerko8. Cinema-serien är inte inspirerad av KK Quattro. Det är en vidareutveckling, gjord av Olle Eliasson och konstruktören som tog fram Quattro-serien åt KK. Vi använder exakt samma diskant och mycket av det andra i lådan är också samma. Det är ingen kopia. KK ägde ingenting då de inte kunde betala konstruktören för all utveckling och verktygen som skapat högtalarna. Många tror att Cinema-serien är sämre bara för att den kostar mycket mindre men det enda vi har dragit ner på är marginalerna. Vi försöker döda myten att dyrare är bättre och vi kan visa i mätningar att Cinama-serien är bättre. Tro mig, det är omöjligt att bli missnöjd med denna serie. Skulle du köpa våra högtalare och tycker att det saknas något så kommer vi att kontakta dig innan återköp och försöka finna ut varför. I 9 av 10 fall så är det rummet som begränsar vilket vi kan ge tips på hur man förbättrar och i resten av fallen så har kunden skyhöga förväntningar i ett rum som ingen högtalare i världen kan uppfylla.
//Anders
Postad 12 October 2015 - 20:14
Tack för svaret. Jag börjar med att säga att cinema serien är bra, om den är bättre än KK "originala cinema serien" vågar jag inte uttala mig om. Jag har inte haft möjlighet att testa dem noga. Det lilla jag lyssnade på så hade KK bättre dynamik. Detta hörs ganska tydligt.
När det gäller ditt svar ang. utseendet så förstår jag inte hur ni resonerar. Ni valde att inte ha högtalaren i pianolack eftersom risken för reflektion ökar. Det ni gör istället är att ha pianolack på framsidan endast. Det är väll främst framsidan på högtalaren som reflekterar? Sidorna syns troligtvis inte när du sitter i soffan?
Sedan så är det inte bara färgen som jag syftade på. Det finns andra faktorer som gör en högtalare snyggare och det kan vara små detaljer som exempelvis ingravering av företagsnamnet på element, högtalargrill, utseendet/formen på lådan, material, you name it. Eftersom cinema serien är så små i storleken så är dem vardagsrumsvänliga och ska dem hänga på väggen så ska det se bra ut. Bakom en duk eller i en dedikerad rum hade jag valt mycket större högtalare och jag tror att många hade gjort detsamma. Där har ni något att jobba på. Annars är cinema serien rätt bra högtalare.
Du nämnde också priset, varken KK quadro eller xtz cinema ligger rätt prismässigt enligt mig. Halva nypriset är vad dessa högtalare borde kosta. Ni har tjänat mer pengar på xtz 99 w10.16 än vad ni kommer göra på 3x12, 1x12 samt hela cinema serien tillsammans. Förr i tiden så var ni konkurrenskraftiga. Idag finns det väldigt många som konkurrerar ut er som exempelvis svs när det gäller baslådor etc. SVS, där får du verkligen mycket bang for the buck. Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte fortsatte i samma spår. "Xtz 99 w10.16 strategin" är någon som ni ska gå tillbaka till. Lycka till
Postad 12 October 2015 - 21:36
Ang basarna så finns ju 3x12, skulle vara kul att se mätningar och data på den mot svs pb13u. Dom ligger i typ samma prisklass tror jag, och är värdiga motståndare. Jag rekommenderar alltid svs åt folk numera. Men här inne vågar jag skriva att jag tror att 3x12 kan vara bra.
Postad 12 October 2015 - 21:44
Säg till när Cinema sänks till 50 % utav nuvarande priset, då lägger jag en beställning på ett 5.1 till vardagsrummet, och ett till friggeboden också... ![]()
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
XTZ S2 Atmos 45⁰ - How to ?
424 bilder
209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?