* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 29 september 2014 - 21:48
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Vi har alla olika intressen och behov. Vissa måste ha sportkanalerna och andra måste kunna spela in fler än en kanal åt gången. Jag kan bara svara för mig själv men jag är i behov av båda.
Jag bor i en villa med Telia öppen fiber som vi fick installerat för snart två år sedan. Min första tanke var att skaffa tv via Telia för de har störst utbud. Men jag läste om alla som hade problem med Motorola-boxen. Men största problemet för mig var att boxen inte kunde spela in mer än en kanal samtidigt. "Men hur ofta går det två program samtidigt som man vill titta på?" är en vanlig kommentar. Det är inte så ofta men största problemet är att man inte kan spela in ett program som går mellan 20-21 och sen ett annat program som går mellan 21-22 utan att missa något i början eller slutet av programmen. Det kan tyckas vara en småsak men jag anser att det är en självklarhet att boxen ska kunna spela in fler än en kanal. Så gott som alla andra leverantörer erbjuder en box med den funktionen förutom Telia. Det är inget man ska behöva leta sig fram till på Telias dåliga hemsida för att begära.
Men ett ljus tändes i somras när det kom fram att Telia skulle erbjuda en ny box till hösten. Hösten är här men jag sitter fortfarande här med mitt boxerabonnemang. Den nya boxen visade sig vara precis lika dålig som den förra på att spela in flera kanaler samtidigt. Deras boxar saknar en väldigt viktig funktion som JAG är i behov av så för mig spelar det ingen roll om Telia hade haft 100 fler kanaler än alla andra leverantörer, jag vill kunna titta på dem också när jag har tid.
Min nuvarande box kan spela in det jag behöver och sporten får jag genom viaplay. Men jag har börjat snegla lite på Viasat för de kan också leverera tv via öppen fiber och hör och häpna, de har dessutom en box som kan spela in flera kanaler samtidigt!
Postad 30 september 2014 - 08:02
eralshn
-
eralshn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Men om du är i behov av båda, och väljer Viasat, hur skall du då kunna följa SHL, Tour de France, La Liga, Giro d Italia, fotbollsallsvenskan, Bandy, spanska ligan?
Jag har aldrig problem att spela in ett program 20-21 på en kanal och 21-22 på en annan. Dessutom så ligger ju det mesta i playbiblioteken så man behöver ju oftast inte spela in.
Postad 30 september 2014 - 10:29
eralshn
-
eralshn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Intressant förresten, om man besöker hemsidorna för Canal digital och Viasat och kollar på deras egna IP-Tv erbjudanden, så verkar ingen av dem erbjuda inspelningsbar box. Vet någon om detta stämmer?
Viasats box fr Samsung har inte hårddisk, hittar ingen manual så jag kan kolla om den stödjer inspelning på extern disk.
Canaldigital kör med Motorolaboxar
Postad 30 september 2014 - 19:15
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Telia kommer inom kort med en uppdaterad version av sin Tv-plattform
Så det blir spännande att se vad som förändras i utseende och funktioner
Postad 30 september 2014 - 23:05
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Men om du är i behov av båda, och väljer Viasat, hur skall du då kunna följa SHL, Tour de France, La Liga, Giro d Italia, fotbollsallsvenskan, Bandy, spanska ligan? Jag har aldrig problem att spela in ett program 20-21 på en kanal och 21-22 på en annan. Dessutom så ligger ju det mesta i playbiblioteken så man behöver ju oftast inte spela in.
Är bara måttligt intresserad av SHL, allsvenskan och möjligtvis La Liga, resten går fet bort. Men tycker inte det är värt att betala C-More för att ha möjlighet att se det. Viasats sportutbud passar mig så mycket bättre. Intressant förresten, om man besöker hemsidorna för Canal digital och Viasat och kollar på deras egna IP-Tv erbjudanden, så verkar ingen av dem erbjuda inspelningsbar box. Vet någon om detta stämmer?
Viasats box fr Samsung har inte hårddisk, hittar ingen manual så jag kan kolla om den stödjer inspelning på extern disk. Canaldigital kör med Motorolaboxar
Blev uppring av en säljare på Viasat som sa att de hade en inspelningsbar Samsung. Nappade inte på erbjudandet då men funderar på att göra det. Kunde även få bredband till en billigare peng än via Telia.
Postad 30 september 2014 - 23:11
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Telia kommer inom kort med en uppdaterad version av sin Tv-plattform Så det blir spännande att se vad som förändras i utseende och funktioner
Menar du den som finns om man har en lite nyare tv från Samsung? Kanske kommer med inspelningsfunktion? Ni som har provat den tjänsten, hur tycker ni att den fungerar? Har en tv som skulle fixa det men inte tv via Telia så kan inte testa själv.
Postad 01 oktober 2014 - 05:33
htiawe
-
htiawe
-
Lärjunge
-
-
455 inlägg
Jag uppdaterade min digitalbox igår men som vanligt så släpper inte Telia någon changelog, någon som vet vad som ändrats?
Postad 01 oktober 2014 - 09:27
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag har aldrig problem att spela in ett program 20-21 på en kanal och 21-22 på en annan. Dessutom så ligger ju det mesta i playbiblioteken så man behöver ju oftast inte spela in.
Problemet uppstår om man spelar in med inspelningsmarginaler, vilket är ett måste för att inte riskera att missa slutet på det tidigare programmet och början på det senare programmet. Spelar man in två "krockande" program frågar boxen numera om man vill spela in utan inspelningsmarginaler (vilket i alla fall är väsentligt bättre än tidigare då den helt sonika vägrade att spela in program nummer två). I synnerhet om de båda program man vill spela in går på reklamkanaler brukar det vara väldigt si och så med att att programmen börjar och slutar exakt i tid, så att spela in utan marginaler är oerhört riskfyllt. Fanns möjlighet att spela in två program samtidigt med inspelningsmarginaler, såsom hos konkurrerande tv-distributörer, skulle detta vara ett icke-problem. Långt ifrån alla program ligger i playbiblioteken. Vad gäller utländska tv-serier och filmer t.ex. är det snarare regel än undantag att de saknas. Dessutom ligger materialet i biblioteken kvar under begränsad tid - möjligheten att kunna behålla vad man spelat man spelat in och titta på det långt senare är viktig för många. (För egen del har jag filmer på hårddisken som jag spelat in för ganska länge sedan som jag ännu inte haft tillfälle att titta på. Därtill har jag både filmer och tv-serier kvar på hårddisken som jag vill behålla för att kunna se om i framtiden.)
Postad 01 oktober 2014 - 11:43
eralshn
-
eralshn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jo jag förstår problemet med att vissa kanaler inte håller programtiden, men jag har inga problem haft med marginalen som jag har satt till 3 min tror jag.
Har väl inte haft teliainspelare innan man började fråga antar jag då.
Postad 01 oktober 2014 - 13:07
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Och inga hyrfilmer heller.... vad skalll man igenkligen spela in samtidigt? Vädret på TV4 och ABC nytt medans man tittar på Fråga doktorn?
Bor du i ett ensamhushåll?
Postad 01 oktober 2014 - 20:34
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Ska få fiber om nån månad men kommer definitivt inte lägga min pengar hos Telia om boxen bara kan spela in ett program åt gången. Jag behåller mitt boxerabbonemang ist där jag har en box som kan spela in tom mer än två program samtidigt sedan åratal tillbaka. Att välja Telias digitaltv med en sådan begränsad box skulle kännas som ett kliv bakåt. Hoppas ni löser detta så får ni garanterat mig som kund.
Jag gjorde det där steget tillbaka i början av 2010 och antog att det strax skulle komma en ny box eller en mjukvaruuppdatering som fixade multipla inspelningar. Icke. Jag vet inte hur många gånger jag tyckt till, skrivit här, osv. Fortfarande inte åtgärdat efter 4.5 år... Du gör rätt som avvaktar. Särskilt som Telia inte heller fixar viktiga buggar * varken i boxen (t.ex. idiotin att boxen automatiskt går ur pausläget och startar uppspelning när timeshift-buffern blir full (fortf inte åtgärdat efter 3 år)) * eller i felande HD-ljud på TV4HD (fortf inte åtgärdat efter 2 år) * eller att det är ett bingo-spel om serieavsnitten som min sambo följer finns eller inte finns i programbiblioteket Dessutom så fungerar min fjärrkontroll tillskillnad från din, har du bytt batteri?
Ni som har problem med fjärrkontrollen. Leta upp mina urgamla inlägg om min Harmony 555 fjärr. Där rekommenderar jag att byta till en BRA fjärr. Den har mycket mer kräm, så jag kan stå i rummet bredvid och styra boxen om jag vill. Jag måste inte ens rikta den rakt mot boxen. Dessutom får man finessen att man bara behöver EN fjärr. (Trots att jag har tv, förstärkare, vip1963-box, xbox, wii, popcornhour, blueray så fungerar allt med ett enda klick på fjärren för att starta en aktivitet, byta aktivitet och sen stänga av alla prylar som den vet att den slagit på. Både sambo och barn förstår den. Det enda mecket är "programmeringen" vilket består av massor av menystyrda frågor som konfigurerar dina aktiviteter. Men de timmarna är väl spenderade när man jämför med flera års frustration med en hel bunt sopiga originalfjärrkontroller.) Jodå, jag byter batterier frekvent. Har också konstaterat att on/off-knappen, till skillnad ifrån andra knappar, är mycket sensitiv. På denna är alltid en tryckning tillräcklig.
Du råkar inte ha massor av lågenergilampor i närheten? Jag har läst på nåt forum (här?) att de kan störa ut fjärrkontroller. Om du har flera fjärrkontroller som styr olika saker kan du även där få problem om du är för snabb med tryckningarna mellan kontrollerna. De flesta ir-mottagare blockerar nämligen i någon sekund om de tar emot ir-koder som inte är ämnade för dem själva. Vad skalll man igenkligen spela in samtidigt? Vädret på TV4 och ABC nytt medans man tittar på Fråga doktorn?
Ibland vill man spela in två serier eller filmer samtidigt. Men det absolut största behovet av dubbla inspelningar är för att inga kanaler längre respekterar tidtablåer och klockslag. Så att försöka spela in ett avsnitt på TV4 20:00-21:00 och något annat på TV3 från 21:00-22:00 resulterar GARANTERAT i att minst en, ofta båda, inspelningarna saknar delar av det man vill se. Nej, möjlighet till dubbla inspelningar är en viktig funktion (plus attt kunna ha vettiga inspelningsmarginaler då).
Redigerat av elofu17, 01 oktober 2014 - 20:43.
Postad 02 oktober 2014 - 09:23
eralshn
-
eralshn
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Nej, jag bor inte i ensamhushåll,vi har flera apparater. Och 2 inspelare.
Postad 02 oktober 2014 - 23:01
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Jag ringde Viasat för att teckna tv via dem idag. Men det visade sig att de inte alls har någon inspelningsbar digitalbox för iptv. Jag blev lite lack eftersom jag blivit uppringd tidigare och den personen sa att de erbjöd det.
Så med andra ord är det väl bara Telia som erbjuder inspelningsbar box via fiber. En inspelning är bättre än ingen antar jag  Men jag kommer fortsätta med Boxer och Viaplay tills de löser problemet.
Postad 03 oktober 2014 - 09:23
patnor
-
patnor
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Så med andra ord är det väl bara Telia som erbjuder inspelningsbar box via fiber.
Bredbandsbolaget har en inspelningsbar box till sin IPTV. ( http://www.bredbands...tv/tillval.html)
Postad 03 oktober 2014 - 10:53
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Bredbandsbolaget har en inspelningsbar box till sin IPTV. (http://www.bredbands...tv/tillval.html)
Även Tele2 har en box för inspelning som fungerar för både IPTV och kabeltv. http://www.tele2.se/...inspelningsbar. Vet inte hur det är för iptv men med kabeltv kan den spela in två kanaler medan man tittar på en tredje. Fungerar dock inte alltid att titta på en tredje, verkar bero på hur kanalerna är muxade(?)
Postad 03 oktober 2014 - 13:35
pezmannen
-
pezmannen
-
Användare
-
-
172 inlägg
Hej
Har en vip2853 och undrar om någon lyckats få sin xbox one att styra den? Modellen finns inte med i listan att välja
Postad 03 oktober 2014 - 23:10
smellymarq
-
smellymarq
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Bredbandsbolaget fungerar inte med Telia Öppen Fiber tyvärr och Tele2 kan jag inte få till min adress, men tack för tipsen!
Postad 04 oktober 2014 - 12:48
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
verkar bero på hur kanalerna är muxade(?)
Nej(!)
Postad 04 oktober 2014 - 14:09
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Kul att det börjar bli diskussion om den självklara funktionen att spela in två kanaler samtidigt.
Min gissningen är att det inte har med varken hårddisk eller inkommande strömmar att göra, utan det handlar helt och hållet om användargränssnittet.
Det krävs lite tänk och tydliga pop-uper för att hantera situationerna när två inspelningar krockar med att användaren tittar på en tredjekanal. Dock så har andra boxar klarat detta (min stenålder humax på Tele2 kabelTV fixade det utmärkt).
Anledningen till att jag tror detta är att man inte ens lagt in stöd i boxen för veckovis programmering. Jag har själv varit utvecklare och vet att det är ganska trixigt att få till allt ordentligt för en veckobaserad kalenderfunktion. Det är dock inget omöjligt utan krävs bara lite mer design av algoritmerna. Att som Telia lösa detta genom att skapa 2, 5 eller 10 separata inspelningar är rent fusk från utvecklingsteamet - riktigt dåligt på den här nivån.
Det påminner om min biltema digitaltimer där man sätter start och stopp tid för motorvärmaren - och när pluggar in den så klarar den inte att räkna ut om den befinner sig i en period där strömmen ska vara på eller av utan det får man trycka in själv med en knapp.
Postad 04 oktober 2014 - 15:11
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Nej(!)
Ett självsäkert svar Torrbollen. Ok, det rör ju inte Telia men tekniken bör vara lika då boxen även hanterar iptv via bredbandet, Så då kanske du också kan förklara varför det fungerar i de flesta fall men inte alltid? Manualen säger att det går att spela in ett program och titta på ett annat men det går som sagt alltid att spela in två och nästan alltid att titta på ett tredje och det verkar bero på vilka kanaler man valt.
Redigerat av tomano58, 04 oktober 2014 - 15:12.
Postad 05 oktober 2014 - 10:59
Torrbollen
-
Torrbollen
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Ok, det rör ju inte Telia men tekniken bör vara lika då boxen även hanterar iptv via bredbandet, Så då kanske du också kan förklara varför det fungerar i de flesta fall men inte alltid?
Du orkar inte läsa mer än det sista inlägget i forumet eller du förstod inte vad jag skrev när jag förklarade exakt detta förra gången? :-) I all digital-tv överförs data i ett format som kallas MTS. Det formatet är alltid en MUX. Det betyder att den är sammanflätad (multiplexed) av flera delströmmar. En för ljud, en för bild, osv. När det gäller DVB är frekvensbandet uppdelat i flera kanaler. Varje kanal innehåller en MTS och varje MTS innehåller flera olika kanaler. Boxens tuner låser på bärfrekvensen till en kanal och tar då emot alla kanalerna i en MTS samtidigt. För att få ut en specifik kanal går strömmen genom en demultiplexer som plockar ut ljud och bild för den kanalen och slänger datat från de andra. En DVB-box har därmed två begränsningar. Antalet tuners och antalet demultiplexer-enheter. Har du en tuner och tre demultiplexerenheter kan boxen visa en kanal samtidigt som den spelar in två andra så länge de alla finns i samma MTS. Om du vill titta på eller spela in en kanal som finns i en annan MTS går det inte för då måste tunern låsa på en annan bärfrekvens för att ta emot den. För IPTV är det annorlunda. Ett IP-nätverk kan ta emot hundratals överföringar parallellt men bandbredden är begränsad. Att skicka en MTS motsvarande satelit-tv med 8 stycken HD-kanaler på 8 Mbit/s ger totalt 80 MBit/s. Det förstår du själv att det inte fungerar för VDSL. Därför skickas varje kanal i en helt egen MTS och bara när boxen begärt att få ladda ned den. Begränsningen blir då enbart bara hur många demultiplexer-enheter boxen har. Manualen säger att det går att spela in ett program och titta på ett annat men det går som sagt alltid att spela in två och nästan alltid att titta på ett tredje och det verkar bero på vilka kanaler man valt.
Vi låtsas att boxen bara har tre demultiplexer-enheter och så tittar vi på Telias tjänst: Demulptiplexer 1: Reserverad för att visa en kanal, timeshift-inspelning eller vanlig inspelning. Demulptiplexer 2: Reserverad för att göra en timeshift-inspelning. Demulptiplexer 3: Reserverad för att göra en vanlig inspelning. Boxen fungerar likadant i alla situationer. Du kan alltid se på en kanal, timeshift eller inspelning. Du kan alltid starta timeshift och du kan alltid göra en inspelning. Det är lätt att förstå och lätt att hantera i användargränssnittet. Teknisk skulle det antagligen inte vara några problem alls att spela in tre kanaler samtidigt: Demulptiplexer 1: Spela in SVT1 Demulptiplexer 2: Spela in SVT2 Demulptiplexer 3: Spela in TV3 Men då kan du då bara titta på de tre kanalerna. Vill du titta på någon annan kanal måste du avbryta en inspelning. Vill du starta timeshift måste du avbryta en inspelning. Vill du spola i din timeshift måste du avbryta en inspelning till. Vill du titta på en inspelning måste du avbryta en inspelning. Jag tror det är svårt att göra ett enkelt och intuitivt användargränssnitt som hanterar alla de situationerna på ett begripligt sätt för gemene man. Många tycker det är svårt och komplicerat redan som det är utan att krångla till det ändå mer.
Redigerat av Torrbollen, 05 oktober 2014 - 11:29.
Postad 05 oktober 2014 - 11:20
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tack Torrbollen. Glasklart.
Postad 05 oktober 2014 - 18:45
Unregisteredc58591b9
-
Unregisteredc58591b9
-
Användare
-
-
157 inlägg
I min Humax box för marksänd är interfacet skitenkelt. Är alla tuners/demultiplexers i användning så blir övriga kanaler "dimmade" och kan ej väljas.
Då får man trycka på stop knappen och får upp en lista på inspelningar man kan avbryta. Om man nu vill det.
Mina "otekniska" 70+ föräldrar har en likadan box och tycker det är mycket enkelt att förstå.
Postad 05 oktober 2014 - 22:38
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
En DVB-box har därmed två begränsningar. Antalet tuners och antalet demultiplexer-enheter. Har du en tuner och tre demultiplexerenheter kan boxen visa en kanal samtidigt som den spelar in två andra så länge de alla finns i samma MTS. Om du vill titta på eller spela in en kanal som finns i en annan MTS går det inte för då måste tunern låsa på en annan bärfrekvens för att ta emot den.
Och det var såvitt jag kan se exakt ett sådant fall tomano58 beskrev i inlägg #23165, att man när man använt tillgängliga tuners på en DVB-box blir begränsad till att se de kanaler som finns i de mottagen MUX/MUXar. Jag tycker "verkar bero på hur kanalerna är muxade" är en ganska bra beskrivning av varför man inte kan välja fritt mellan kanaler man vill titta på så jag förstår inte ditt kategoriska "nej". Jag tror det är svårt att göra ett enkelt och intuitivt användargränssnitt som hanterar alla de situationerna på ett begripligt sätt för gemene man. Många tycker det är svårt och komplicerat redan som det är utan att krångla till det ändå mer.
Tyvärr ger verkligheten dig rätt, har inte sett någon boxtillverkare som lyckats riktigt bra med detta.
Postad 07 oktober 2014 - 12:16
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Har fått stänga av boxen pga TEXT TV hakat upp sig flera ggr
Dvs när man går in på TEXT TV och ska ta bort den så är den ändå kvar
Postad 07 oktober 2014 - 15:45
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Här försvinner den direkt. Iofs har jag inte startat om min box på 2 månader.. så kanske är någon uppdaterings bugg som jag inte fått.
Postad 07 oktober 2014 - 16:45
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Har inte hört någon annna kund som har detta problem. Skicka gärna ett PM till mig med din identifikationskod så kan jag slå på loggning så kan du höra av dig om det händer igen så kan vi titta i loggen. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 oktober 2014 - 17:11
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
On-demand tjänsten Cirkus är på väg till Telia, start i början av 2015
Postad 07 oktober 2014 - 21:39
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
On-demand tjänsten Cirkus är på väg till Telia, start i början av 2015
se http://www.telia.se/...cc-01258e37ed46 för mer info. (Det är all information jag har i dagsläget med... ) Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 07 oktober 2014 - 22:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
För IPTV är det annorlunda. Ett IP-nätverk kan ta emot hundratals överföringar parallellt men bandbredden är begränsad. Att skicka en MTS motsvarande satelit-tv med 8 stycken HD-kanaler på 8 Mbit/s ger totalt 80 MBit/s. Det förstår du själv att det inte fungerar för VDSL. Därför skickas varje kanal i en helt egen MTS och bara när boxen begärt att få ladda ned den. Begränsningen blir då enbart bara hur många demultiplexer-enheter boxen har.
Antar att du med MTS avser "MPEG transport stream", det vill säga en MPEG komprimerad dataström. Telia Använder MPEG version 4, och i detta kodar man alltså SD sändningar i knappt 4 Mbit och HD sändningar i ca 9 Mbit per sekund. Värt att tänka på är att för realtids sändningarna på kanalerna använder man IP Multicast teknik för på ett effektivt sätt distribuera kanalerna bara till de kunder som tittar på aktuell kanal. För material i programbibliotek och videobutiken sänds ju materialet inte till flera Digital-tv boxar exakt samtidigt så där måste man använda en mer vanlig teknik bara en sändare och en mottagare (unicast). Detta kan man jämföra med den tekniken man använder när man tittar på t.ex. youtube eller när man använder Telia Play +. Rent tekniskt kan man ju säga att digital-tv boxen är som en dator som använder VLC för att spela upp materialet via hdmi/scart antingen från multicast eller unicast då. För att spela in så skriver man helt enkelt ner MPEG strömmen istället på hårddisken istället för att spela upp den. Således kan man säga att så länge det finns dator prestanda över kan man spela in flera program, men då detta skulle bli väldigt komplicerat att hålla ordning på alla specialfall så har man begränsat detta till två stycken strömmar som går att skriva ner till hårddisken om man har fiberlan tjänst, då används en för timeshift och en för inspelning. Har man xDSL så kan man bara spela in den kanalen man tittar på som ni nog vet vid det här laget. Detta är bland annat för att det ska vara enkelt att man har Telia Inspelare och Telia Inspelare Plus helt enkelt och då man måste tänka på bandbredd som den "sämsta" kunder som har tjänsten har för att det ska bli lika för alla så blir det såhär. Det finns många speciella fall man måste tänka på om man ska tillåta flera inspelningar. Personligen tycker jag det är synd att vi inte får ha nPVR tjänsten som vi använder i Finland även här i Sverige, för då kan man spela in mycket och alla inspelningar hamnar på servrar liknande de som används för programbiblioteket och videobutiken. På svt.se kan man läsa lite mer om med vilken teknik formatet kommer till Telia från SVT för övrigt. Markus Johansson Telia Kundservice P.S Är det bara för mig det tar typ 30 sekunder att spara en post i tråden eller är det ett generellt problem?
Redigerat av TeliaKundservice, 07 oktober 2014 - 22:18.
Postad 08 oktober 2014 - 05:27
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
P.S Är det bara för mig det tar typ 30 sekunder att spara en post i tråden eller är det ett generellt problem?
Har samma problem
Postad 08 oktober 2014 - 07:26
thella
-
thella
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Är det inte dags för Telia att uppdatera boxutbudet? Gränssnittet i menyerna såg likadant ut när svärfar gick över till Telia för 6-7 år sedan. Fult och extremt segt.
Edit: Kollade nu och verkar som att det kommit en ny. Några erfarenheter av Arris? Kan ju inte bli så mkt sämre iallafall.
Redigerat av thella, 08 oktober 2014 - 07:39.
Postad 08 oktober 2014 - 09:11
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Personligen tycker jag det är synd att vi inte får ha nPVR tjänsten som vi använder i Finland även här i Sverige, för då kan man spela in mycket och alla inspelningar hamnar på servrar liknande de som används för programbiblioteket och videobutiken.
Varför få ni ha denna tjänst i Finland men inte här i Sverige?
Postad 08 oktober 2014 - 10:12
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Således kan man säga att så länge det finns dator prestanda över kan man spela in flera program, men då detta skulle bli väldigt komplicerat att hålla ordning på alla specialfall så har man begränsat detta till två stycken strömmar som går att skriva ner till hårddisken om man har fiberlan tjänst, då används en för timeshift och en för inspelning. Har man xDSL så kan man bara spela in den kanalen man tittar på som ni nog vet vid det här laget.
Detta är bland annat för att det ska vara enkelt att man har Telia Inspelare och Telia Inspelare Plus helt enkelt och då man måste tänka på bandbredd som den "sämsta" kunder som har tjänsten har för att det ska bli lika för alla så blir det såhär. Det finns många speciella fall man måste tänka på om man ska tillåta flera inspelningar.
Jag tolkar detta som ett besked om att det inte är tekniska begränsningar utan Telias syn på sina kunder som gör att man inte erbjuder sina fiber-kunder möjlighet att spela in flera kanaler samtidigt. Stycke ett i citatet: Detta är helt sanslöst. Att andra tv-distributörer erbjuder samtidig inspelning av flera kanaler till nöjda kunder tar Telia inte intryck av, utan anser att det vore "för komplicerat" att erbjuda sina kunder motsvarande möjlighet. Som e3henri skrev i sitt inlägg ovan: "Det krävs lite tänk och tydliga pop-uper för att hantera situationerna när två inspelningar krockar med att användaren tittar på en tredjekanal. Dock så har andra boxar klarat detta (min stenålder humax på Tele2 kabelTV fixade det utmärkt)." Maken till Telias översitteri och kundunderskattning i denna fråga får man leta efter. Stycke två i citatet: Här skiner det igenom att Telia är ett gammalt statligt bolag med rötter i klassiskt vänstertänk. Eftersom det fortfarande finns kunder som sitter med föråldrad bredbandsteknik ska de kunder som har fiber inte erbjudas alla de möjligheter som tekniskt sett står till buds. Jag äcklas djupt av denna sorts "jämlikhet nedåt"-resonemang: eftersom det inte är möjligt att generellt höja minsta gemensamma nämnare ska de som har potential att nå en högre nivå hållas tillbaka och dras ner till de andras nivå. "Alla ska med" även om det sker på bekostnad av utvecklingen. Vilken örfil gentemot alla kunder som för dyra pengar har tagit steget att investera i framtidens teknik. I "jämlikhetens namn" ska de framåtsträvande stå tillbaka...
Postad 08 oktober 2014 - 10:42
Unregistered33b3a508
-
Unregistered33b3a508
-
Forumräv
-
-
780 inlägg
I "jämlikhetens namn" ska de framåtsträvande stå tillbaka...
Eller som (S) finansminister Ernst Wigforss sa: "Fattigdom kan lättare fördras om den delas av alla,"
Redigerat av Unregistered33b3a508, 08 oktober 2014 - 10:44.
Postad 08 oktober 2014 - 13:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Jag tolkar detta som ett besked om att det inte är tekniska begränsningar utan Telias syn på sina kunder som gör att man inte erbjuder sina fiber-kunder möjlighet att spela in flera kanaler samtidigt.
Då har du tolkat mig fel, det jag menade med det jag skrev att generellt för att lagra dataströmmar på en hårddisk med en dator är det ju begränsningen i vad datorn klarar. Har man jättemycket datorkapacitet kan man ju lagra fler olika dataströmmar från olika Kanaler samtidigt. Så här är den tekniska begränsningen hur många strömmar hårdvaran i digital-tv boxen kan hantera. Sen har vi även den tekniska begränsningen med antalet samtidiga kanaler en kund kan titta på är satt till 5 boxar varav 4 inspelningsbara. Så för att man inte ska få bildstörningar i detta fallet och få in allt på 100 mbit/s så behövs dessa regler. Att boxen kan spela in två kanaler samtidigt vet vi i dagsläget eftersom att vi har en timeshift funktion. Vi vet även att man kan Spela in en kanal samtidigt som man spelar upp och spelar in en annan kanal (alltså när man tittar i timeshift och boxen spelar in till timeshift med). Det är möjligt att man på något sätt kan utveckla så att man kan stänga av timeshift funktionen och på så sätt kunna spela in två kanaler samtidigt istället. Men då det krävs väldigt mycket utveckling för en funktion som nog skulle användas av väldigt få kunder. Det krävs att Arris (fd motorola) utvecklar Image programvaran först sen kan Telia utveckla det i GUI med för att detta ska bli verklighet. Jag säger inte att det är omöjligt att det kommer någon dag, men då det är väldigt få kunder som verkar ha synpunkter om att de vill ha denna funktion så är det inget som är planerat till nästa version av programvaran iaf. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 08 oktober 2014 - 14:34
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
Jag säger inte att det är omöjligt att det kommer någon dag, men då det är väldigt få kunder som verkar ha synpunkter om att de vill ha denna funktion så är det inget som är planerat till nästa version av programvaran iaf.
Markus Johansson Telia Kundservice
Även om du envisas med att påstå att det är väldigt få kunder som (aktivt via Telias "tyck till-sida") efterfrågar möjligheten att spela in två kanaler samtidigt måste det väl vara uppenbart för dig att denna brist även drabbar många som vill spela in två program I FÖLJD på två olika kanaler (t.ex. TV4 kl 20-21 och TV3 kl 21-22)? Eller tror du att någon blir glad av att upptäcka att man missat slutet på det tidigare programmet och början på det senare eftersom kanalerna inte håller programtiderna och då möjligheten att spela in med inspelningsmarginaler slås ut till följd av att endast ett program kan spelas in åt gången? Vill man veta hur efterlängtad en funktion är tror jag inte att det är en framkomlig väg att stirra sig blind på hur många som i sin stressiga vardag orkar bemöda sig om att leta upp en "tyck till"-sida hos Telia i naiv förhoppning om att bli hörsammad. Ett statistiskt rättvisande resultat kan bara uppnås om Telia aktivt tillfrågade sina kunder om det vore en önskad funktion att kunna spela in två program samtidigt. Mot bakgrund av responsen inom denna tråd varje gång frågan aktivt väcks på detta sätt förefaller det som att i vart fall betydligt fler än "väldigt få" skulle uppskatta en sådan funktion.
Postad 08 oktober 2014 - 15:24
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Det är väl maffia organisationen Copyswede fel att den funktionen inte finns i Sverige
Postad 09 oktober 2014 - 07:05
magnus07
-
magnus07
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
När jag hörde talas om detta för något år sedan så var förklaringen att vi är för många kunder i Sverige jämfört med i Finland, så lagringsutrymmet skulle bli för stort. Jag personligen tycker det verkar konstigt då det inte behövs sparas en egen kopia för varje användare utan bara en "pekare" till källan. Men, då jag inte tror att denna funktion undanhålls bara för att vara elak så finns det säkert någon ytterligare förklaring till varför vi inte kan få samma smidiga funktion.
Postad 10 oktober 2014 - 13:16
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Hittar inte avsnitt 4 av Vikings, som sändes i går i TV4, i programbiblioteket?
Tillagd i programbiblioteket senare i kväll. Verkar som det måste gå ett antal
timmar efter visning innan den hamnar i biblioteket. Nån licenshistoria kanske?
Redigerat av Krutrök, 10 oktober 2014 - 20:47.
Postad 11 oktober 2014 - 17:12
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Hittar inte avsnitt 4 av Vikings, som sändes i går i TV4, i programbiblioteket?
Tillagd i programbiblioteket senare i kväll. Verkar som det måste gå ett antal timmar efter visning innan den hamnar i biblioteket. Nån licenshistoria kanske?
Har du tittat i kategorin Catchup? Ibland verkar det som program läggs upp där snabbare än i den "riktiga" kategorin, dock med reklamen kvar.
Postad 11 oktober 2014 - 20:06
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Som jag nämnde så dök den upp senare på kvällen. Och ja, jag kollade även under cetchup utan att hitta den. Det var heller inte där den dök upp senare.
Postad 14 oktober 2014 - 12:29
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Även om du envisas med att påstå att det är väldigt få kunder som (aktivt via Telias "tyck till-sida") efterfrågar möjligheten att spela in två kanaler samtidigt måste det väl vara uppenbart för dig att denna brist även drabbar många som vill spela in två program I FÖLJD på två olika kanaler (t.ex. TV4 kl 20-21 och TV3 kl 21-22)? Eller tror du att någon blir glad av att upptäcka att man missat slutet på det tidigare programmet och början på det senare eftersom kanalerna inte håller programtiderna och då möjligheten att spela in med inspelningsmarginaler slås ut till följd av att endast ett program kan spelas in åt gången?
Vill man veta hur efterlängtad en funktion är tror jag inte att det är en framkomlig väg att stirra sig blind på hur många som i sin stressiga vardag orkar bemöda sig om att leta upp en "tyck till"-sida hos Telia i naiv förhoppning om att bli hörsammad. Ett statistiskt rättvisande resultat kan bara uppnås om Telia aktivt tillfrågade sina kunder om det vore en önskad funktion att kunna spela in två program samtidigt. Mot bakgrund av responsen inom denna tråd varje gång frågan aktivt väcks på detta sätt förefaller det som att i vart fall betydligt fler än "väldigt få" skulle uppskatta en sådan funktion.
Jag har gett upp för länge sen, har efterfrågat denna funktion i 5 års tid nu. Skönt att någon fler tar sig tiden att kommentera deras usla beteende. Förstår inte varför man inte använder sig av detta som ett sätt att tjäna MER pengar? "Uppgradera till VDSL 30/60mbit och få möjligheten att spela in en kanal och se på en annan samtidigt!" Man skulle kunna få hem att uppgradera till en dyrare lösning med hjälp av befintlig teknik. Helt obegripligt i min värld. Istället så säger man att "det ska vara likt för alla"....
Postad 15 oktober 2014 - 06:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Är det inte 2015 snart? Bredbild????
Postad 15 oktober 2014 - 11:16
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Jag har gett upp för länge sen, har efterfrågat denna funktion i 5 års tid nu. Skönt att någon fler tar sig tiden att kommentera deras usla beteende. Förstår inte varför man inte använder sig av detta som ett sätt att tjäna MER pengar?
"Uppgradera till VDSL 30/60mbit och få möjligheten att spela in en kanal och se på en annan samtidigt!"
Man skulle kunna få hem att uppgradera till en dyrare lösning med hjälp av befintlig teknik. Helt obegripligt i min värld. Istället så säger man att "det ska vara likt för alla"....
När jag pratade med supporten, för min fars räkning, som har VDSL30, så sa dom att man kunde ha två inspelningsbara hårddiskar och spela in på båda dessa samtidigt (?!). Varför kan man då inte ha boxen, likt en via fiber, dvs. att man kan titta på en kanal och spela in på en annan?!
Postad 15 oktober 2014 - 14:40
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
När jag pratade med supporten, för min fars räkning, som har VDSL30, så sa dom att man kunde ha två inspelningsbara hårddiskar och spela in på båda dessa samtidigt (?!). Varför kan man då inte ha boxen, likt en via fiber, dvs. att man kan titta på en kanal och spela in på en annan?!
För att timeshiften kräver en data ström.
Postad 15 oktober 2014 - 15:00
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Vi har de senaste dagarna haft två spontana omstarter på vår 1963:a. I fredags var den programmerad att spela in TV4 kl 20:00 och då hade den startat om efter bara någon minut och det hade genererats två korta inspelningar om någon minut vardera istället för en 2h lång inspelning.
Igårkväll körde jag ett program från programbiblioteket på TV4, och jag startade det medan TVn gick på TV4 (hade missat början på programmet). En stund efter att programmet i biblioteket tagit slut startade den om sig medan TVn var på.
Vad kan det bero på? Nån annan som haft det problemet?
Redigerat av johnbull_1975, 15 oktober 2014 - 15:02.
Postad 16 oktober 2014 - 20:53
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Vi har de senaste dagarna haft två spontana omstarter på vår 1963:a. I fredags var den programmerad att spela in TV4 kl 20:00 och då hade den startat om efter bara någon minut och det hade genererats två korta inspelningar om någon minut vardera istället för en 2h lång inspelning. Igårkväll körde jag ett program från programbiblioteket på TV4, och jag startade det medan TVn gick på TV4 (hade missat början på programmet). En stund efter att programmet i biblioteket tagit slut startade den om sig medan TVn var på. Vad kan det bero på? Nån annan som haft det problemet?
Så där började min box bete sig efter ungefär 2 år då hårddisken började ge med sig. Bytte ut HDD'n nu i somras och nu funkar boxen bra igen. Vet inte om du har samma fel men kan tyvärr vara så!
Postad 17 oktober 2014 - 19:44
johnbull_1975
-
johnbull_1975
-
Användare
-
-
164 inlägg
Vilka diskar är det som passar (är beprövade) till dessa boxar? Jag vet att det skrivits om det för länge sedan, men kan någon uppdatera med färska observationer?
Postad 17 oktober 2014 - 21:54
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
ScreenShot091.jpg 96,08K
9 Antal nerladdningar
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|