Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 11 March 2014 - 16:15
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
dom är nog en meter bara. men man kan ju inte förlänga, då lär man ju ta bort feelgooden och det är ju den som jag tror gör skillnad i ljudet =) och ska man skarva med samma kablar så lär det dröja innan jag hittar några liknande kablar igen för samma pris.
Om de där grejorna tillför något fint till ljudet borde man kunna skarva ihop ändarna i en t-koppling och plugga in stärkaren varpå den "additiva substansen" alldeles på egen hand fyller hela rummet med mysig feelgood...
Postad 11 March 2014 - 16:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Därmed slutsatsen att olika kablar givetvis utgör hörbar skillnad på ljudet.
Under förutsättning att vissa kablar är icke lämpade för uppgiften.
Redigerat av Buddypresley, 11 March 2014 - 16:27.
Postad 11 March 2014 - 16:26
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Jag visste inte att vi _behövde_ komma längre? Vi vet vad felet var, hur jag åtgärdade det, och att ett följdresultat blev ett bättre ljud. Därmed slutsatsen att olika kablar givetvis utgör hörbar skillnad på ljudet.
Vi överlever nog utan att fördjupa oss mer i dina störningar, men att du åtgärdat ett problem och upplever en förbättring är det givetvis ingen som ifrågasätter. Skall man sen vara minsta lilla korrekt vet vi faktiskt inte vad felet var eller att din slutsats stämmer, utan helt enkelt bara att just du tycker så.
Postad 11 March 2014 - 16:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Om de där grejorna tillför något fint till ljudet borde man kunna skarva ihop ändarna i en t-koppling och plugga in stärkaren varpå den "additiva substansen" alldeles på egen hand fyller hela rummet med mysig feelgood... 
njaej, det vete tusan. jag är ju en sån här feelgoodare som får för mig att man aldrig ska skarva något annat än ström för att inte riskera att något blir fel. fast när jag tänker efter så BÖR det ju kunna skarvas i början och använda den här kabeln i slutet av skarvningen eftersom en vanlig koppartråd faktiskt bara för vidare signalen helt utan påverkan. det skulle innebära att jag bara behöver en high-end skarvare. eller snygg skarvare. och jag har ju faktiskt en rätt läcker grej från argon där... http://www.hifiklubb...-adapter-27506/om jag pluggar in en kabel i den ena socketen, borde den signalen inte kunna föras vidare till den andra? bra fråga va?
Postad 11 March 2014 - 16:56
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Vad det gäller störningar i elnät så försvåras alla tester av att man inte vet om störningarna förekommer vid testtillfället eller inte. I min förra lägenhet upplevde jag att anläggningen presterade bättre vissa tider på dygnet och inbillade mig att det berodde på när folk var hemma och körde tjock-tv, mikro, ugn, hårtork osv. Men det gick givetvis aldrig att göra några konkreta slutsatser pga att det var för många okända parametrar i jämförelserna.
/ j
Postad 11 March 2014 - 17:11
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
njaej, det vete tusan. jag är ju en sån här feelgoodare som får för mig att man aldrig ska skarva något annat än ström för att inte riskera att något blir fel. fast när jag tänker efter så BÖR det ju kunna skarvas i början och använda den här kabeln i slutet av skarvningen eftersom en vanlig koppartråd faktiskt bara för vidare signalen helt utan påverkan. det skulle innebära att jag bara behöver en high-end skarvare. eller snygg skarvare. och jag har ju faktiskt en rätt läcker grej från argon där...
http://www.hifiklubb...-adapter-27506/
om jag pluggar in en kabel i den ena socketen, borde den signalen inte kunna föras vidare till den andra? bra fråga va? 
Syns ju tydligt att det aldrig kan låta bra med en sån där. Skillnaden i avstånd mellan kontakterna gör ju att microdetaljerna inte kommer samtidigt och det blir en hemskans massa fasfel och utsläckningar. Jag tycker hursomhelst att du skall prova att koppla dina sladdar i loop, tappa av ljud till stärkaren och sen skaka & banka på dem. Du får säkert ut en massa feelgood-mys t o m utan källa.
Postad 11 March 2014 - 17:41
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
 Här har vi dom  Självfallet köpte jag beggat, inte slänger jag 16000 på något som är verkningslöst kul fö att det är den äldre varianten, den är inte lika plastig, dessutom är höljet större. Mumma 
När du säger verkningslöst, är det därför att du testat dessa kablar mot ett par no-name RCA för 100 spänn? Sist jag testade Transparents signalkablar var de sämre än en lakritsrem från Clas Ohlson. Absolut inte feelgood. Hoppas dina är bättre! / j
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 11 March 2014 - 17:43.
Postad 11 March 2014 - 17:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
När du säger verkningslöst, är det därför att du testat dessa kablar mot ett par no-name RCA för 100 spänn?
Sist jag testade Transparents signalkablar var de klart sämre än en lakritsrem från Clas Ohlson. Absolut inte feelgood. Hoppas dina är bättre!
/ j
Jag seendetestade dom mot ett par 1600kr-kablar, troligtvis fron chord. Basen i ae's reference 1 blev mjukare och lugnare. Övriga registret märkte jag ingen skillnad på. Dock säger det absolut inte att det var skillnad på kablarna, bara att jag, seende och glad, upplevde skillnad.
Postad 11 March 2014 - 17:45
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
När du säger verkningslöst, är det därför att du testat dessa kablar mot ett par no-name RCA för 100 spänn?
Sist jag testade Transparents signalkablar var de sämre än en lakritsrem från Clas Ohlson. Absolut inte feelgood. Hoppas dina är bättre!
/ j
Lät Transparentarna annorlunda? På vilket sätt?
Postad 11 March 2014 - 17:50
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Lät Transparentarna annorlunda? På vilket sätt?
Väldigt liten skillnad men jag upplevde musiken som mindre tydlig och engagerande. För liten skillnad för att kunna dra några direkta slutsatser och i allra högsta grad för liten skillnad för dyrkablarnas existensberättigande. Enligt min åsikt alltså, andra får givetvis tycka att de är värda sitt pris för att de ser coolare ut :-) / j
Postad 11 March 2014 - 17:58
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag seendetestade dom mot ett par 1600kr-kablar, troligtvis fron chord. Basen i ae's reference 1 blev mjukare och lugnare. Övriga registret märkte jag ingen skillnad på.
Dock säger det absolut inte att det var skillnad på kablarna, bara att jag, seende och glad, upplevde skillnad.
Kan du inte pilla isär boxen så att vi andra nyfikna får se vad den innhåller?
Postad 11 March 2014 - 18:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Självfallet köpte jag beggat, inte slänger jag 16000 på något som är verkningslöst kul fö att det är den äldre varianten, den är inte lika plastig, dessutom är höljet större. Mumma 
Nu har jag inte följt tråden så noga, men kostar de där kablarna 16000kr?!  Det hade helt klart varit intressant att mäta på de. Eftersom en 69-kronors kabel från Ullared inte försämrar signalen, så måste dessa göra det, trots namnet.
Redigerat av Ageve, 11 March 2014 - 18:21.
Postad 11 March 2014 - 19:08
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Genom att döpa kablar efter olika egenskaper borde ju placeboeffekten göra det möjligt att förändra ljudet i önskad riktning. "Transparent" finns ju redan, "Warm and cosy" vore ju något för den med lite kyliga högtalare tex.
Postad 11 March 2014 - 19:18
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Postad 11 March 2014 - 19:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Kan du inte pilla isär boxen så att vi andra nyfikna får se vad den innhåller? 
Boxen är faktiskt av riktigt fint hantverk. Och med det menar jag att det nog krävs för mycket våld för att ta sig in i den för att jag ska våga mig på det. Inga skruvar eller skruvhål existerar exempelvis  Nu har jag inte följt tråden så noga, men kostar de där kablarna
16000kr?!

Det hade helt klart varit intressant att mäta på de. Eftersom en 69-kronors kabel från Ullared inte försämrar signalen, så måste dessa göra det, trots namnet.
Ja, nypriset på dom är det, men jag ska slriva att jag fick dom för ett kanonpris. Haha, ja, något kansle dom gör eftersom det finns grejjer inne i lådan (till min förvåning). Själv så tror jag inte dom påverkar något alls, även om jag hör skillnad. Dock ska dom ju in i min egen anläggning innann jag kan bedöma det  Genom att döpa kablar efter olika egenskaper borde ju placeboeffekten göra det möjligt att förändra ljudet i önskad riktning. "Transparent" finns ju redan, "Warm and cosy" vore ju något för den med lite kyliga högtalare tex. 
Ska vi starta ett eget märke laddie? Jag tycker ditt namn var riktigt bra!
Postad 11 March 2014 - 21:07
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Med risk för att addera bensin på brasan, men jag måste bara få flika in en grej angående kablar. Bytte nyligen högtalarkablar i min musikanläggning från ett par från dynavoice (dom där feta, minns inte vad dom heter) till ett par från Nordost. Började med att spela 2 låtar rakt av på dynavoicekablarna sen bytte jag till nordost och spelade samma låtar igen, med samma volym, placering osv osv. Och det blev i mina öron en klart märkbar skillnad till det bättre.
MEN. Nu har jag ju kikat i den här tråden lite nu och då och även om det för mej är självklart att förstärkare förmedlar ljudet olika så kan jag ju inte utesluta placebo i kabelfrågan så jag bestämde mej för att göra ett blindtest.
Anlitade en betjänt att koppla om, letade igen min sovmask samt valde en låt med otroligt mycket microdetaljer i (ane brun - words)
Testet gick till så att jag gick ut ur huset(!) i 2 minuter medans betjänten bytte (eller inte bytte) högtalarkablar. Därefter föstes jag in till min fåtölj med sovmasken på. Fick sedan höra hela låten och säga vilken kabel jag trodde det var och proceduren upprepades sedan 10 gånger. Från början var det lite spännande men efter några gånger tyckte jag mej aldrig behöva höra hela låten för att säga vilken kabel det var utan det räckte i slutet ofta bara med ett par sekunder.
Nu till det roliga, av dessa 10 "gissningar" "gissade" jag rätt 10 gånger. Min betjänt var helt förstummad, "hur fan kan du höra skillnad, det låter ju exakt likadant!!" men för mej var det mer än tydligt vilken kabel som för stunden var inkopplad.
Jag sa tillome under testet att "nu får du ta och byta till nordosten, nu har du ju kört dynavoice 3 gånger på raken"
Inte nog med detta, för att på riktigt säkerställa att jag inte slumpmässigt råkade gissa rätt 10 gånger på raken så bytte vi skiva och körde "six blade knife" från dire straits debutalbum, sedan upprepade vi samma procedur (tur det är en varm vinter). Den här gången missade jag en av tio (den första, dynavoicekabeln satt i och jag tyckte det lät så jävla bra så jag gissade nordost men insåg direkt till lyssning nr 2 att jag gissat fel för då satt nordosten i och det lät betydligt mycket bättre)
Så slutsatsen av mitt blindtest var alltså att jag gissade rätt 19 gånger av 20 mellan en högtalarkabel som kostar typ 1000kr och en som kostar betydlig mer och behöver alltså inte må dåligt över min investering. Inte säkert att alla ni bakåtsträvare med elgigantenförstärkare som ni intalar er själva låter precis likadant som en bra 2-kanalare skulle märka skillnad men det är ju tydligt att det märks skillnad i en hyffsad rigg. Tycker det var både lärorikt och intressant då jag aldrig har varit säker på att det gör så stor skillnad med signalöverföring. Jag kan även tipsa om blindtest överlag, det här var mitt första och det var riktigt roligt om än jävligt äckligt att vandra omkring i sovmask
Då jag vet att det finns många på det här forumet som hävdar bestämt att allt i hela världen låter eller förmedlar ljudet likadant och älskar att citera och klanka ner på andra (bitterhet?) så jag har delat upp texten i lagomt långa stycken så det ska bli lättare för er att klanka ner på mej. Jag vill ändå tacka dessa herrar för tipset om blindtest, mycket intressant!!
Postad 11 March 2014 - 21:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Då kan jag föreslå att du hör av dig till james randis miljonutmaning http://www.randi.org...llenge-faq.html och säger att du vill köra nordost mot silverstar (som jag misstönker att det rä) eftersom du skulle bli den första i världen att höra denna skillnad blint, som du just gjort. Det är goa pengar också
Postad 11 March 2014 - 21:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
16 000 kr är väl billigt? Kolla på deras dyrare kablar då...  http://www.hificonsu...s-mm-sc-12.html
En halv miljon för en kabel som liknar en krabba?
Postad 11 March 2014 - 21:34
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Den där krabban är jävligt snygg!
Postad 11 March 2014 - 21:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Den kanske bör matchas med högtalare för 3 550 000 kr: http://www.hembiocon...ckID=Prisjakt-9Med krabb-sladden blir det ju bara strax över 4 miljoner kr. Jag ska aldrig mer klaga på prisvärdheten hos Sunfire Atmos... Se bara på Transparents "strömrenare" för 60000kr. De har sågat ut ett helt vanligt vägguttag, med dålig såg dessutom 
transparent_bagfil.jpg 45.25K
6 Antal nerladdningarhttp://www.hificonsu...rence-euro.html
Redigerat av Ageve, 11 March 2014 - 21:53.
Postad 11 March 2014 - 21:55
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Fast har du dom högtalarna så lovar jag att du kör med dyrare sladdar än ullareds
Postad 11 March 2014 - 22:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Fast har du dom högtalarna så lovar jag att du kör med dyrare sladdar än ullareds 
Givetvis. Tänkte beställa lite prylar, men vill rådfråga här först. Här är min inköpslista: Burmester Belt Drive CD Player with external power supply: 385000kr Burmester Music Center mediaspelare: 308000kr Luxman C-1000f försteg: 310000kr Burmester 909 Mk5 slutsteg: 385000kr Marten Coltrane Super 2 Deluxe Elite Mega: 3550000kr Kablar: Transparent Opus MM SC högtalarkabel, 8 meter: 603000kr Transparent Opus MM balanserad signalkabel, 8 meter: 390000kr (4st = 1560000kr) Transparent Powerlink MM2 elkabel: 27900kr (4st = 111600kr) Burmester 948 Strömrenare: 64900kr Burmester Stereobänk: 33000kr Pris totalt: 7 310 500 kr Har jag glömt något?
Postad 11 March 2014 - 23:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Man nästan skäms över sin lättja när men ser vilken möda somliga lägger ner på denna hobby.
Det finns ju liksom ingen övre gräns.
Somliga bygger om hela rum, andra ligger och pallar upp kablar med speciella små stöttor, en tredje kanske båda delar. Fashinerande dessa hifinördar, sannerligen fashinerande......
Ibland undrar man om man själv helt enkelt inte har "Guldörat".
Postad 11 March 2014 - 23:24
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Nä du/ni kanske inte vet var felet var eller om min slutsats stämmer, men jag vet. Skönt att du känner att du är nöjd med fördjupningen.
Med det faktaunderlaget är det självklart att du vet ja... En fördjupning i ämnet hade tarvat någon slags relevant input från dig, men vi gav upp...
Postad 12 March 2014 - 00:46
Unregisteredda53bcc0
-
Unregisteredda53bcc0
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag vet inte vilket läger dom är smartast i här inne men nästan alla har svarat ja på topic!
Mängden ordbajs varierar dock vilket är kul men inte alltid givande!
Lås denna tråd så skapar vi en ny om en vecka!
Tex vore det intressant att se vem som kör tunnast kablage i sin anläggning eftersom alla vet att kablar inte spelar roll..
Mina kablar är snudd på osynliga men presterar som nordost odin! Tunnt ska det vara! (Bytes rakt av mot odin för färgens skull)
Jag utmanar alla att köpa den billigaste stärkaren och koppla den med de billigaste kablarna till de dyraste kanske trögaste högtalarna och sen sitta nöjd i soffan! Alla vet ju att man inte hör skillnad! Eller?
Och hör man skillnad så har ni svaret. Två bokstäver plus ordbajs som börjar på men...
Postad 12 March 2014 - 00:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
More, du har uppenbarligen inte läst tråden. Orkar förstärkaren inte driva högtalaren på önskad nivå kommer den dista och klippa. Upplever du att någon här har skrivit att en förstärkare inte kan dista eller klippa när den drivs för hårt?
Postad 12 March 2014 - 03:24
Unregisteredbde15c46
-
Unregisteredbde15c46
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
Inte säkert att alla ni bakåtsträvare med elgigantenförstärkare som ni intalar er själva låter precis likadant som en bra 2-kanalare skulle märka skillnad men det är ju tydligt att det märks skillnad i en hyffsad rigg. Tycker det var både lärorikt och intressant då jag aldrig har varit säker på att det gör så stor skillnad med signalöverföring. Jag kan även tipsa om blindtest överlag, det här var mitt första och det var riktigt roligt om än jävligt äckligt att vandra omkring i sovmask
Kul att du skrev och berättade om dina erfarenheter av ett blint kabeltest. Ännu roligare att du hörde skillnad och kunde välja ut din favoritkabel i 19 av 20 fall. Att du gissade fel på första lyssningen är ju inte särskilt konstigt. Vid en sån här jämförelse handlar det ju inte om att höra vilken kabel som är Dynavoice och vilken som är Nordost utan att höra vilken som är bäst. Och då måste man ju höra på båda kablarna för att kunna avgöra. Att du direkt gissade Nordost när du tyckte att "det lät bra" visar ju att du var påverkad av vad du ville skulle vara bäst. Vad som verkligen är bäst brukar vara det svåraste att avgöra. När man letar hifikomponenter med en viss "ljudkaraktär" brukar det oftast handla om att man vill kompensera för brister i andra delar av signalkedjan, t.ex. signalkällan - anläggningens viktigaste komponent som ofta är den de flesta satsar minst på. "Det är ju bara ettor och nollor, vad kan skilja?" Det vore spännande att höra vad det var med Nordost-kabeln som gjorde att du gillade den bäst. Vad upplevde du när du jämförde som gjorde dig så säker på att det är den kabel som återger musiken mest korrekt? Vi hörs! / j
Postad 12 March 2014 - 06:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Tex vore det intressant att se vem som kör tunnast kablage i sin anläggning eftersom alla vet att kablar inte spelar roll..
Jag har några billiga högtalarkablar från biltema eller liknande i anläggningen.
Postad 12 March 2014 - 06:54
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har både tunna och tjocka, enledare och mångtrådiga. Alla dessa har bytts ut mot mjuka smidiga lagomkablar från Bauhaus av praktiska skäl. Kostar säkert flera kronor metern skulle jag tro, och den befarade ljuddegraderingen måste ha uteblivit eftersom jag fortfarande är lika nöjd. Fast har ju inte jämfört så noga egentligen. Kanske finns någon liten skillnad om man är intresserad av att hitta den. Men jag orkar inte med sådant. Är för lat, och för glad i att lyssna på musik i stället.
Postad 12 March 2014 - 08:16
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Med risk för att addera bensin på brasan, men jag måste bara få flika in en grej angående kablar. Bytte nyligen högtalarkablar i min musikanläggning från ett par från dynavoice (dom där feta, minns inte vad dom heter) till ett par från Nordost. Började med att spela 2 låtar rakt av på dynavoicekablarna sen bytte jag till nordost och spelade samma låtar igen, med samma volym, placering osv osv. Och det blev i mina öron en klart märkbar skillnad till det bättre.
Hur förklaras detta tekniskt? Vilka egenskaper har den ena kabeln som gör att det låter sämre?
Postad 12 March 2014 - 10:57
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Vad är det egentligen du är ute efter? Vilken input är det du saknar? Det är ganska otydligt vad det är du vill komma fram till som inte redan är avklarat. Utveckla gärna vad det är du vill veta.
Du beskrev ett problem, din lösning och din slutsats. Jag var nyfiken på orsaken till ditt problem och ställde därför ett par väldigt enkla och tydliga frågor. Svaren uteblev och jag insåg efter viss replikväxling att du inte har några, men du framhärdar ändå i en minst sagt illa underbyggd slutsats. Att ställa ytterligare frågor verkar ganska meningslöst om du ursäktar, så jag avstår.
Postad 12 March 2014 - 11:29
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Fast jag har ju svarat på det. Du får nog läsa lite nogrannare. Att du inte förstår åtgärden och slutsatsen, fast än att ingen annan här i tråden verkar ha svårt för att förstå det, kan jag inte hjälpa.
Jag förstår heller inte orsaken till problemet. Vad orsakade störningarna?
Postad 12 March 2014 - 11:49
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Fast jag har ju svarat på det. Du får nog läsa lite nogrannare. Att du inte förstår åtgärden och slutsatsen, fast än att ingen annan här i tråden verkar ha svårt för att förstå det, kan jag inte hjälpa.
Eh, nej. Jag förstår väldigt väl det du har skrivit. Du har hela tiden enbart beskrivit de hörbara effekter som störningarna/överhörningen enligt dig givit upphov till. Frågorna gällde störkällorna, dvs orsaken till de upplevda effekterna. Exakt VAD som orsakat störningarna vet jag inte... ...Karaktären på störningarna har jag redan beskrivit, har ingen annan beskrivning att komma med...
Som sagt, att upprepa frågorna är meningslöst - helt enkelt för att du inte har något svar på dem.
Postad 12 March 2014 - 11:53
dildoe
-
dildoe
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hur förklaras detta tekniskt? Vilka egenskaper har den ena kabeln som gör att det låter sämre?
Kan inte förklara det tekniskt och ser ingen mening i det heller då jag är ganska säker på att jag hör skillnad. Om det inte slumpade sig att jag råkade gissa rätt 19 gånger av 20. Angående kablarnas egenskaper så är den "sämre" tjock som en tumme och rund medans den "bättre" ca 1mm tjock men kanske 5 cm bred. Dvs platt.
Postad 12 March 2014 - 11:57
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Kan inte förklara det tekniskt och ser ingen mening i det heller då jag är ganska säker på att jag hör skillnad...
Jag känner precis tvärtom. När skillnaden är uppenbar blir jag nyfiken på orsaken och då är det ju i allra högsta grad meningsfullt att fundera på tekniken.
Postad 12 March 2014 - 12:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Kan inte förklara det tekniskt och ser ingen mening i det heller då jag är ganska säker på att jag hör skillnad. Om det inte slumpade sig att jag råkade gissa rätt 19 gånger av 20. Angående kablarnas egenskaper så är den "sämre" tjock som en tumme och rund medans den "bättre" ca 1mm tjock men kanske 5 cm bred. Dvs platt.
Då tror jag att den "sämre" är defekt på nåt sätt. Om en kabel är tillräckligt bra så går det inte att få hörbar skillnad med nån dyr finkabel. Det behövs inte stora summor för att få en tillräckligt bra kabel.
Postad 12 March 2014 - 12:46
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
k Då tror jag att den "sämre" är defekt på nåt sätt. Om en kabel är tillräckligt bra så går det inte att få hörbar skillnad med nån dyr finkabel. Det behövs inte stora summor för att få en tillräckligt bra kabel. 
men har du testat signalkablar på vinyl t ex? Där är direkt avgörande med skärmning bl a. Jämför sedan med exempelvis nordost blue heaven. Hör du där ingen skillnad så är det bara att gratulera.
Postad 12 March 2014 - 12:51
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
k men har du testat signalkablar på vinyl t ex? Där är direkt avgörande med skärmning bl a. Jämför sedan med exempelvis nordost blue heaven. Hör du där ingen skillnad så är det bara att gratulera.
Nej, vinylspelaren har jag ställt undan. Kommentaren gällde högtalarkabel i första hand. Om nån hör riktig skillnad så är det intressant att veta vad det beror på.
Postad 12 March 2014 - 13:28
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
men har du testat signalkablar på vinyl t ex? Där är direkt avgörande med skärmning bl a. Jämför sedan med exempelvis nordost blue heaven. Hör du där ingen skillnad så är det bara att gratulera.
Det är naturligtvis bra med skärmad kabel från pickup:en, men har man inte problem med brum osv när man kör oskärmat (vilket ju är oerhört vanligt) så finns det ingenting som säger att det per automatik "låter bättre" med skärmad kabel. Det "beror på" helt enkelt.
Postad 13 March 2014 - 14:02
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Klart att det är skillnad. Den som inte hör det behöver tops. 
En förstärkare behöver kunna tygla kraften från vägguttaget. Om du har en "fladdrig" förstärkare som inte kan hantera komplex musik så kan den "hoppa över" våglängder när den inte hänger med. Detta kan dock hjälpas med att matcha mot ett par högtalare med snabba element (typ Cantons DC teknik). Kablar spelar också in. Har man för långsamma kablar får man ett murrigt och icke organiskt ljud. Man får dock passa sig. Matchar man för snabba kablar med en reptilsnabb förstärkare så kan man få problem med övertonerna och ljudet blir grötigt.
Snabba kablar?
Postad 13 March 2014 - 14:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Ja? Det har med konstruktionen att göra.
Konstruerade så att strömmen strömmar snabbt ? Trollvarning.
Postad 13 March 2014 - 14:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Har du hört talas om att olika material leder ström olika bra? Detta i kombination med flätning, kontakter, lödningar (det bästa är att inte löda alls) etc. spelar in. Exakt på samma sätt som ett bra bildäck rullar snabbare än ett dåligt.
Aha, du pratar om resistans. Vilken resistans är det i "snabba kablar" ?
Postad 13 March 2014 - 14:44
Unregisteredda53bcc0
-
Unregisteredda53bcc0
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Zartok,
Svaret du försöker skrica är
ja, man hör skillnad då olika förstärkare distar olika
Inte nej, genom att begränsa urvalet så det passar mig så hörs ingen skillnad.
I svaret som börjar på nej ändrar du ursprungsfrågan och svarar således inte på den.
Så för att hålla sig till topic så bör de flesta svara ja på frågan.
Hade frågan varit hör du skillnader på hifi förstärkeri som inte distar (kräver definition av dist etc.) så kanske du kunde skriva nej, men..
Postad 13 March 2014 - 16:08
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Klart att det är skillnad. Den som inte hör det behöver tops. 
En förstärkare behöver kunna tygla kraften från vägguttaget. Om du har en "fladdrig" förstärkare som inte kan hantera komplex musik så kan den "hoppa över" våglängder när den inte hänger med. Detta kan dock hjälpas med att matcha mot ett par högtalare med snabba element (typ Cantons DC teknik). Kablar spelar också in. Har man för långsamma kablar får man ett murrigt och icke organiskt ljud. Man får dock passa sig. Matchar man för snabba kablar med en reptilsnabb förstärkare så kan man få problem med övertonerna och ljudet blir grötigt.
En floskelstinn svada som heter duga...
Postad 13 March 2014 - 16:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Har du hört talas om att olika material leder ström olika bra? Detta i kombination med flätning, kontakter, lödningar (det bästa är att inte löda alls) etc. spelar in. Exakt på samma sätt som ett bra bildäck rullar snabbare än ett dåligt.
99% är av precis samma material, ofc-koppar. Samma material leder ström lika bra
Postad 13 March 2014 - 18:51
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
99% är av precis samma material, ofc-koppar. Samma material leder ström lika bra 
Skitprat. Dina är ju virkade i vanligt garn. Är det du eller frugan?
Postad 13 March 2014 - 19:51
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Skitprat. Dina är ju virkade i vanligt garn. Är det du eller frugan? 
Det är tanten. Senast jag skulle brottas med nålar hamnade jag på akuten med allvarlig blodbrist
Postad 13 March 2014 - 21:26
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det är tanten. Senast jag skulle brottas med nålar hamnade jag på akuten med allvarlig blodbrist 
Ajdå, Men då är det ju bara få fart på tanten och producera flera. Inte på något annat kan ni tjäna mera pengar i timmen skulle jag tro.
Postad 14 March 2014 - 09:00
Unregistered7444adce
-
Unregistered7444adce
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Reptilsnabb stärkare, snabba kablar kombinerat med dom berömda reptilsnabba elementen i dom fula högtalarna jag inte minns namnet.
Hur skulle det låta? Snabbspolning?
Postad 14 March 2014 - 09:13
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Snabba kablar? Ja, det skulle va om det var kvicksilver i dom.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|