Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 12 October 2015 - 22:11

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 1

Det lilla jag lyssnade på så hade KK bättre dynamik. Detta hörs ganska tydligt.

Du har varken hört eller sett dom i verkligheten så sluta med ditt trams..Du hör ju inte skillnad mellan ett par högtalare för 2000kr och ett för 100k det har du själv skrivit med din andra profil. Jag vet däremot dom som är riktigt inbitna entusiaster som lyssnat och jämfört..

När det gäller ditt svar ang. utseendet så förstår jag inte hur ni resonerar. Ni valde att inte ha högtalaren i pianolack eftersom risken för reflektion ökar. Det ni gör istället är att ha pianolack på framsidan endast. Det är väll främst framsidan på högtalaren som reflekterar? Sidorna syns troligtvis inte när du sitter i soffan?

Det är ljuset ifrån bilden som kan bli reflexer på ovansidan högtalaren ifall man tex placerar centern under bilden och sådana reflexer kan förstärkas av pianolack.

Sedan så är det inte bara färgen som jag syftade på. Det finns andra faktorer som gör en högtalare snyggare och det kan vara små detaljer som exempelvis ingravering av företagsnamnet på element, högtalargrill, utseendet/formen på lådan, material, you name it.

Nu vet jag inte vilka högtalare du syftar på som har loggan ingraverat på elementet.? Men iaf.. hade du haft öga för detaljer så hade du även sett plasten runt KK Quattro diskanterna medans XTZ M6 är i borstad aluminium.

Eftersom cinema serien är så små i storleken så är dem vardagsrumsvänliga och ska dem hänga på väggen så ska det se bra ut. Bakom en duk eller i en dedikerad rum hade jag valt mycket större högtalare och jag tror att många hade gjort detsamma. Där har ni något att jobba på. Annars är cinema serien rätt bra högtalare.

Nä verkligen inte, därför många som bygger baffelvägg väljer Procella just för storleken(att dom är små) och ändå spelar stort. Hade du verkligen sett XTZ M6 i verkligheten så hade du nog inte tyckt det är en liten vägghögtalare direkt.

Du nämnde också priset, varken KK quadro eller xtz cinema ligger rätt prismässigt enligt mig. Halva nypriset är vad dessa högtalare borde kosta.

Jämför du då med dina högtalare för 2k..?

Ni har tjänat mer pengar på xtz 99 w10.16 än vad ni kommer göra på 3x12, 1x12 samt hela cinema serien tillsammans. Förr i tiden så var ni konkurrenskraftiga. Idag finns det väldigt många som konkurrerar ut er som exempelvis svs när det gäller baslådor etc. SVS, där får du verkligen mycket bang for the buck. Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte fortsatte i samma spår. "Xtz 99 w10.16 strategin" är någon som ni ska gå tillbaka till. Lycka till

Vilken SVS subb jämför du med??

Redigerat av MikeVKR, 12 October 2015 - 22:53.

Postad 12 October 2015 - 22:19

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Ang basarna så finns ju 3x12, skulle vara kul att se mätningar och data på den mot svs pb13u. Dom ligger i typ samma prisklass tror jag, och är värdiga motståndare. Jag rekommenderar alltid svs åt folk numera. Men här inne vågar jag skriva att jag tror att 3x12 kan vara bra.

Mätningar finns här:

Svs pb13u: http://www.audioholi...eviews/svs-pb13

Xtz 3x12: http://www.audioholi...ubwoofer-review

Redigerat av MikeVKR, 13 October 2015 - 06:22.

Postad 13 October 2015 - 09:49

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1

Tack för svaret. Jag börjar med att säga att cinema serien är bra, om den är bättre än KK "originala cinema serien" vågar jag inte uttala mig om. Jag har inte haft möjlighet att testa dem noga. Det lilla jag lyssnade på så hade KK bättre dynamik. Detta hörs ganska tydligt.

När det gäller ditt svar ang. utseendet så förstår jag inte hur ni resonerar. Ni valde att inte ha högtalaren i pianolack eftersom risken för reflektion ökar. Det ni gör istället är att ha pianolack på framsidan endast. Det är väll främst framsidan på högtalaren som reflekterar? Sidorna syns troligtvis inte när du sitter i soffan?

Sedan så är det inte bara färgen som jag syftade på. Det finns andra faktorer som gör en högtalare snyggare och det kan vara små detaljer som exempelvis ingravering av företagsnamnet på element, högtalargrill, utseendet/formen på lådan, material, you name it. Eftersom cinema serien är så små i storleken så är dem vardagsrumsvänliga och ska dem hänga på väggen så ska det se bra ut. Bakom en duk eller i en dedikerad rum hade jag valt mycket större högtalare och jag tror att många hade gjort detsamma. Där har ni något att jobba på. Annars är cinema serien rätt bra högtalare.

Du nämnde också priset, varken KK quadro eller xtz cinema ligger rätt prismässigt enligt mig. Halva nypriset är vad dessa högtalare borde kosta. Ni har tjänat mer pengar på xtz 99 w10.16 än vad ni kommer göra på 3x12, 1x12 samt hela cinema serien tillsammans. Förr i tiden så var ni konkurrenskraftiga. Idag finns det väldigt många som konkurrerar ut er som exempelvis svs när det gäller baslådor etc. SVS, där får du verkligen mycket bang for the buck. Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte fortsatte i samma spår. "Xtz 99 w10.16 strategin" är någon som ni ska gå tillbaka till. Lycka till

Nu skriver jag inte detta för att försvara XTZ.
Jag tror att det du skriver är egna tankar och åsikter. Alla vi vill ha en bra eller till å med "väldigt bra" produkt för en rimlig slant, om inte "riktigt billig" slant. Sen får man fråga sig vad allt kostar. Ingen här kan med säkerhet redovisa hur mycket ett företag tjänar på deras produkter och att ett annat företag är bättre. Det är svårt att ta fram en produkt som är riktigt bra, "HÖG KVALITET " och billig på samma gång. Dom som brukar vara billiga brister i kvalité. Andra är kanske snygga men har sämre komponenter mm, andra brister i utseendet och finish men har bättre komponenter sen finns det HIGH END. Alla gillar inte samma saker så det där med utseende på högtalaren är väldigt individuellt. Jag gillar B&W Diamond serien men den NYA faller mig inte i smaken medan andra älskar den. Fel, rätt, ska B&W ta lärdom av det? Det får försäljningen avgöra. Sen så har vi dom som inte vågar satsa på en produkt bara för att den inte har de rätta lagga, även om den är bättre än konkurrenterna som kostar mer. Det fins dom som vill att andra ska känna till märket och att dom ska tycka att man köpt en bra produkt fast dom inte vet ett smack om den förutom att de är ett känt märke.
När man ska göra en rättvis bedömning så bör den ske i samma rum, det är vad jag lärt mig, lätt att klanka ner på hur dålig den är bara för att det lät bättre vid ett annat tillfälle i ett annat rum. De är svårt med bedömning, även bland dom som är rutinerade. Beställ både XTZ och KK och gör en rättvis bedömning. Men om man inte ska köpa eller äns är intresserad utav att köpa på grund av priset så är det lätt att hitta en massa nackdelar och brister bara för att...

Redigerat av RobNB, 13 October 2015 - 19:32.

Postad 13 October 2015 - 16:01

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Sen så har vi dom som inte vågar satsa på en produkt bara för att den inte har de rätta lagga, även om den är bättre än konkurrenterna som kostar mer. Det fins dom som vill att andra ska känna till märket och att dom ska tycka att man köpt en bra produkt fast dom inte vet ett smack om den förutom att de är ett känt märke.

Det tror jag tyvärr är ganska vanligt 

Postad 13 October 2015 - 16:12

BoBBiS
  • BoBBiS
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Vilka element sitter det i xtz 10.16 och 12.16?  är det sls eller xls? för i 12.18 sitter det ju xxls

Postad 14 October 2015 - 08:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Vilka element sitter det i xtz 10.16 och 12.16?  är det sls eller xls? för i 12.18 sitter det ju xxls

Inget av det, tippar på att dom är framtagna av XTZ själva.?

http://www.fyndborse.../w12-bas-w12402

Postad 14 October 2015 - 08:56

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Det är inte alls ovanligt att märken använder olika fabrikat eller egna hel/halvfabrikat på elementen till sina olika modeller.

Redigerat av mudde, 14 October 2015 - 08:57.

Postad 14 October 2015 - 10:30

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Jag undrar hur 1*12 står sig mot svs sb13-ultra då jag har en sådan. Jag vill gärna ha två svs men anser att det är för mycket pengar. Kan det vara en bra ide och sälja SB13 och istället gå på två st 1*12 det borde bli en jämnare basåtergivning i mitt rum som är 7*4m takhöjd 3m två verandor och en öppning ut ur rummet samt en trappa upp till ovanvåning. Ett kasst rum egentligen för hemmabio.

Postad 14 October 2015 - 11:22

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Cinema 1x12 står sig väldigt bra mot sb13-ultra trots den kostar runt hälften. Frågan är hur mycket det hjälper med 2st subwoofers istället för en. Jag har själv haft en liknade planlösning som dig och för mig var det onödigt med 2st då det verka som att all bas ifrån den andra subben "läckte" ut ur rummet iom den öppna delen i rummet. Men du har kanske andra möjligheter med placering än vad jag hade i mitt rum?

Postad 14 October 2015 - 11:25

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Mätning XTZ cinema sub 1x12 vs Svs sb13-ultra

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpeg   100.99K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   78.58K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av MikeVKR, 14 October 2015 - 11:26.

Postad 14 October 2015 - 12:44

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Nej jag har íngen riktigt bra plats att sätta sub två på. Den hade fått stå bredvid en soffa och spela rakt ut i rummet. Men tänker att det ändå skulle bättra på spridningen av basen något. Jag trodde faktiskt att Sb13 skulle kunna lira högre än runt hundra dec. Av diagrammet framkommer det inte hur högt Cinema spelar, eller så är det jag som tolkar det fel.

Postad 14 October 2015 - 13:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Undrar hur starkt det spelades på xtz-mätningen?

Postad 14 October 2015 - 15:18

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Nej jag har íngen riktigt bra plats att sätta sub två på. Den hade fått stå bredvid en soffa och spela rakt ut i rummet. Men tänker att det ändå skulle bättra på spridningen av basen något. Jag trodde faktiskt att Sb13 skulle kunna lira högre än runt hundra dec. Av diagrammet framkommer det inte hur högt Cinema spelar, eller så är det jag som tolkar det fel.

Det är inte max spl diagrammet visar utan enbart frekvensgången.

Mvh Andreas

Postad 14 October 2015 - 18:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
SPL mätning av Xtz sub 3x12 vs Svs sb13-ultra.

Längst ner finns tillverkarens uppgifter ifrån Xtz sub 1x12 SPL test. Ni som är duktiga på att räkna sånt här borde väll kunna se efter ifall Xtz:s uppgifter kan stämma angående sub 1x12 om man jämför mot sub 3x12??

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.png   45.34K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.png   69.56K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   69.32K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 October 2015 - 19:03

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Freq resp 3x12

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.png   230.8K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 October 2015 - 09:00

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Jag börjar med att säga att cinema serien är bra, om den är bättre än KK "originala cinema serien" vågar jag inte uttala mig om. Jag har inte haft möjlighet att testa dem noga. Det lilla jag lyssnade på så hade KK bättre dynamik. Detta hörs ganska tydligt. 

Sedan så är det inte bara färgen som jag syftade på. Det finns andra faktorer som gör en högtalare snyggare och det kan vara små detaljer som exempelvis ingravering av företagsnamnet på element, högtalargrill, utseendet/formen på lådan, material, you name it. Eftersom cinema serien är så små i storleken så är dem vardagsrumsvänliga och ska dem hänga på väggen så ska det se bra ut. Bakom en duk eller i en dedikerad rum hade jag valt mycket större högtalare och jag tror att många hade gjort detsamma. Där har ni något att jobba på. Annars är cinema serien rätt bra högtalare.

Du nämnde också priset, varken KK quadro eller xtz cinema ligger rätt prismässigt enligt mig. Halva nypriset är vad dessa högtalare borde kosta. Ni har tjänat mer pengar på xtz 99 w10.16 än vad ni kommer göra på 3x12, 1x12 samt hela cinema serien tillsammans. Förr i tiden så var ni konkurrenskraftiga. Idag finns det väldigt många som konkurrerar ut er som exempelvis svs när det gäller baslådor etc. SVS, där får du verkligen mycket bang for the buck. Jag tycker att det är väldigt synd att ni inte fortsatte i samma spår. "Xtz 99 w10.16 strategin" är någon som ni ska gå tillbaka till. Lycka till

Det finns egentligen inte så mycket att tillägga då andra redan har svarat på dina frågor. Jag kan bara säga att Cinema har varit en megasucce för oss. I alla 16 test som vi har skickat Cinema till, så har journalisterna varit överens om att detta är något av det bästa man kan köpa för pengarna, om man vill ha en seriös hemmabio. Några av dessa har testat KK.
Jag ser jättegärna att du köper ett par begagnade Quattro (eftersom de har utgått) och ett par M6:or. Mäter du dem likvärdigt så kommer du att förstå vad jag pratar om. Vi har precis införskaffat ett par Procella P5 som vi ska mäta upp och dokumentera noga hur vi gått tillväga, så ingen kan anklaga oss för (funky business). Jag har självklart redan gjort en snabbmätning men jag tänker inte säga något förrän all fakta ligger på bordet eftersom det annars kan bli så fel. Vi kommer inte uttala oss om hur vi själva uppfattar ljudet från båda utan endast hålla oss till mätningarna och fakta. Anledningen till att vi gör detta är för att vi redan har väntat 1 år på att en media ska göra det men det händer aldrig även om vi ofta tipsar dem om att det skulle vara intressant för läsarna. De flesta medier föredrar istället att använda sig av objektiva och ofta rätt luddiga beskrivningar som inte säger mycket i slutändan. Denna jämförelse kommer säga 100ggr mer än om man själv lyssnar på ett system i ett rum och sedan ett annat system i ett annat för det finns inget svårare än att jämföra ljud och det är därför det är så viktigt att förhålla sig till fakta.

Precis som MikeVKR säger så är elementen i 10.16 och 12.16 våra egna element.

Postad 15 October 2015 - 10:10

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Enligt de mätningarna skulle 1*12 vara likvärdig eller bättre än Sb13-ultra. I alla falla spela något högre. Disten framkommer dock inte. Anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Att 3*12 piskar Sb13 och 1*12 är inte konstigt med tanke på storlek osv. Tack för diagramen! Det tål alltså och fundera på att byta till två gånger 1*12 och sälja sb13. Vad hade ni gjort?

Postad 15 October 2015 - 10:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Visst skriver ni resultatet av det ni får fram mellan Procella och era?

Postad 15 October 2015 - 10:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag hoppas att dom gör det. Då kör man ret spel, och även om man blir slagen så är det starkt att kunna visa det. Men bara för det betyder det inta att man är sämre :)

Postad 15 October 2015 - 10:58

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

• 397 inlägg
  • 0

Enligt de mätningarna skulle 1*12 vara likvärdig eller bättre än Sb13-ultra. I alla falla spela något högre. Disten framkommer dock inte. Anmärkningsvärt med tanke på prisskillnaden. Att 3*12 piskar Sb13 och 1*12 är inte konstigt med tanke på storlek osv. Tack för diagramen! Det tål alltså och fundera på att byta till två gånger 1*12 och sälja sb13. Vad hade ni gjort?

Jämför man sluten låda mot basreflexlåda (av liknande kvalitet) genom att bara titta på frekvensgången kommer den slutna sällan ha en chans ner till basreflexlådans avstämningsfrekvens.  Sen finns många andra fördelar med slutna lådar, men det finns många andra trådar om det.

Cinema-subben ska nog snarare jämföras med t.ex. PB-2000 (som i.o.f.s. är större):

Postad 15 October 2015 - 11:00

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

OJ. Svårt att skriva vad en annan skulle gjort med tanke på att du kanske vill följa de rådet. Beställ hem 2st och prova om du har råd med returfrakten (returfrakten är ifall du inte blir nöjd). Det är absolut det bästa alternativet.

Postad 15 October 2015 - 11:02

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Precis! Disten framgår tyvärr inte hos 1x12 vilket vi hade tyckt varit intressant att veta oxå (XTZ Anders) kanske kan posta i tråden ? :)

Eftersom du redan äger en sb13-ultra och du kommer förlora pengar på den vid försäljning så hade jag nog behållt den.

Hade du INTE redan köpt den så hade jag utan tvekan gått på 2st 1x12 istället.

Men ifall du har råd och det inte spelar så stor roll att du förlorar några tusenlappar så kan 2st subbar ge dig en jämnare bas med mer output :)

*Edit* Oj,många som svara samtidigt men inlägget är menat till lukashund.

Redigerat av MikeVKR, 15 October 2015 - 11:04.

Postad 15 October 2015 - 11:24

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Ang basarna så finns ju 3x12, skulle vara kul att se mätningar och data på den mot svs pb13u. Dom ligger i typ samma prisklass tror jag, och är värdiga motståndare..

Att 3*12 piskar Sb13 och 1*12 är inte konstigt med tanke på storlek osv.

En värdig motståndare till XTZ 3x12 är SVS pb13-ultra. Nedan följer mätningar på SVS pb13-ultra med och utan pluggar i porten. Det framgår inte eller har jag missat ifall Xtz 3x12 är sluten eller portad men antar det är det sist nämnda.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.png   45.34K   2 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.png   63.81K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.png   61.82K   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.png   72.01K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 October 2015 - 11:27

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Om du går på .... ;) att Cinema 1x12 skulle vara bättre än din SB13-Ultra och vilja sälja din så köper jag den på stående fot!!

Tycker det är lite skrämmande att XTZ går in i trådar och försöker bevisa att deras prylar är bättre än vad som sägs.. men när deras prylar höjs över deras kapacitet så går de inte in och berättar sanningen...( Nu pratar jag om Cinema 1x12 )

Har haft SB13-Ultra och Cinema 1x12 här hemma och de är inte ens i närheten av varandra! Till SB13-Ultras fördel 

Redigerat av mikee, 15 October 2015 - 11:32.

Postad 15 October 2015 - 11:45

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 1

Tycker det är lite skrämmande att XTZ går in i trådar och försöker bevisa att deras prylar är bättre än vad som sägs.. men när deras prylar höjs över deras kapacitet så går de inte in och berättar sanningen...( Nu pratar jag om Cinema 1x12 )

Har haft SB13-Ultra och Cinema 1x12 här hemma och de är inte ens i närheten av varandra! Till SB13-Ultras fördel

Nu vet jag inte om du menar att XTZ har sagt att deras 1x12 är bättre än svs sb13-ultra för det har jag inte sett att dom gjort.? Jag har inte själv hört basarna utan går efter mätningar som finns på nätet.

*edit*

Vad grundar du ditt påstående om att XTZ inte berättar sanningen ang mätningen på 1x12.?
Här finns många bas gurus här på forumet som borde kunna räkna på ifall mätningen stämmer eller inte ifall man kollar på hur 3x12 mäter i data-bass test.

Audio_One här på forumet tyckte 1x12 hängde på bra till film mot hans JL Audio F112 men du tyckte inte ens den var i närheten av din sb13-ultra..låter märkligt tycker jag.

Redigerat av MikeVKR, 15 October 2015 - 15:38.

Postad 15 October 2015 - 22:22

lukashund
  • lukashund
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Huvudregeln är alltid att man får ungefär det man betalar för. Självfallet är där skillnader mellan sb13 och 1*12. Sb13 förefaller vara väldigt välbyggd bättre transientsvar. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera om inte två 1*12 skulle göra mer för ljudet än en sb13. Men det kan säkert någon basguru svara på :)

Postad 16 October 2015 - 08:40

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Jag tycker annars att du ska använda dig av Fynbörsens "Buy and Try" och testa 1x12 mot din sb13-ultra :)

Postad 16 October 2015 - 08:43

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Jag har en 1x12 och är väldigt nöjd! Det är en jädra tryck i den! Enda nackdelen är att den är stor, väldigt stor :) Nu har jag dock inte jämfört med SVS så där kan jag inte uttala mig.

Postad 22 October 2015 - 08:16

Cyberzent
  • Cyberzent
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Jeg hadde Dual SB-13 og var ikke imponert, trykket rett og slett manglet på film - på musikk derimot er de meget velfungerende. Mine dual XTZ 3X12 som er i samme prisklasse (sånn ca) er i en helt annen liga. Kalibrert og satt opp riktig er det ett vanvittig trykk i SS og jeg opplever bassen med en svært god dybde. Selv små endringer i de dype frekvenser er lett dekterbare det virker som de har endeløse krefter. Har hatt mine 2 tårn i snart ett år og kunne ikke vært mere fornøyd.   

Postad 03 November 2015 - 20:56

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Har varit på besök i Torup hos XTZ/Fyndbörsen förra veckan. Var med och körde lite blindtester, mätningar och annat kul. En riktig nörd kväll :D
Detta var både kul och lärorikt.
Som det skrevs innan så fans Process P5 på plats och redo för att provlyssnas.
Detta var ingen provlyssning som man gör på mässor där man går från rum till rum och tror sig minnas vad man hörde och hur bra/dåligt det lät. Både Procella P5 och XTZ Cinema M6 var kopplade till samma förstärkare via en switch för att kunna byta högtalare utan att örat skylla hinna nollställa sin. Ingen dilay att tala om.

Det jag hörde var helt otroligt!
Det var en STOR och tydlig skillnad på dessa. Jag kan förstå att många gillar Procella P5, den låter ju. Den låter inte dåligt, men den som säger att den låter bättre än M6 vet inte vad han snackar om. Vi pratar inte om smaksak och och att gilla en viss karaktär framför en annan. Här kunde man höra TYDLIGT vad som låter bättre. Om man bara synade på P5 så var det ju bra men så fort man swichade över till M6 så blev det en aahhaaa upplevelse. Helt plötsligt så hörde man att allt var bara bättre. Sen när man switchade tillbaka till P5 så saknade man det förra. Luden på M6 var mer fylligt och öppet, den var mer tryck i ljudet och Base kändes mer korrekt. P5 lät mer tillbakadragen och den kändes mer burkig i ljudet, avsaknad i basen var mer tydlig. Mindre tryck och mindre fyllig ljud bubbla. Jag har aldrig upplevt så tydliga skillnad eftersom man switchade mellan dessa så fort, jag tror inte att man skulle uppleva detta på samma sätt om man lyssnar på P5 vid ett tillfälle och sedan på M6 vid ett annat tillfälle. Ingen är så grym på att kunna minnas ljudet sååååå väl. Nu vill jag absolut inte smutskasta P5 men efter testet och det jag upplevde kan jag bara säga woaoo till M6! Vi gjorde lite mätningar som even dom visade svart på vitt att M6 var bättre. Vi körde en unboxing :D för att se vad som fanns i Procellan och efter lite googlande kunde man hitta elementen på nätet och dessa kostade bara några hundralappar 300 - 400kr/st. Jag postar lite bilder imorgon så får ni döma själva (är på jobbet nu)
Det sjuka är att både P5 och M6 kostar lika mycket men ljudet är absolut inte det samma.
Den som väljer P5 framför M6 offrar ganska mycket (enligt mig)
Alla vi som körde testet var överens och den som inte tror mig bör åka till Torup för att bli övertygad.

Förutom det så kan jag säga att jag är en LYCKLIG ägarandel utav XTZ AP-100. Om ni undrar varför jag skriver detta så kan jag säga att jag INTE hörde någon skillnad på en XTZ Class A-100D3 och en Hegel H10 som kostar 10ggr mer. Heeeel sjukt.
Som sagt, super kul kväll!

Postad 03 November 2015 - 21:11

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Riktigt rolig läsning måste varit en kul kväll:-) kul med sådana tester. Ang ap-100 så är jag med riktigt nöjda även jag. Ska bara försöka hitta ett till nu :-)

Postad 03 November 2015 - 21:19

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Det var väldigt kul, testade lite kablar å annat som man normalt inte brukar kunna testa. Givande kväll.
Om du vill ha en begagnad AP-100 så brukar dom dyka upp på Blocket med jämna mellanrum :)

Postad 03 November 2015 - 21:21

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Det var väldigt kul, testade lite kablar å annat som man normalt inte brukar kunna testa. Givande kväll.
Om du vill ha en begagnad AP-100 så brukar dom dyka upp på Blocket med jämna mellanrum :)

grymt :) a jag letar allt där var där jag hitta mitt nuvarande. Men ska ju stämma med färgen :-P

Postad 04 November 2015 - 11:33

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Intressant analys RobNB. Jag har inte hunnit lyssna på Procella P5 än. Jag är å andra sidan supernöjd med mina M6. Skulle vara intressant om man kunde låna hem P5 till bion för egen jämförelse.

Postad 04 November 2015 - 11:47

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Intressant analys RobNB. Jag har inte hunnit lyssna på Procella P5 än. Jag är å andra sidan supernöjd med mina M6. Skulle vara intressant om man kunde låna hem P5 till bion för egen jämförelse.

Jag tycker att det var väldigt givande. Nu fattar man fur viktigt det är att jämföra på ett korrekt och rättvist sätt för att kunna uttala sig utan att anta att man har rätt. Ta kontakt med Fyndbörsen och fråga, annars så får du kolla om dom har öppet köp på Hembiobutiken. Sen är frågan om du tycker att de e lönt med frakt osv för ett eget test ;)

Postad 04 November 2015 - 11:57

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Kul läsning RobNB!

Ser fram emot bilderna  :)

Postad 06 November 2015 - 08:17

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
Intressant med era intryck RobNB och kul initiativ ifrån XTZ som tar sig tid och anordnar en sådan demo för allmänheten :) Tyvärr hade jag ingen möjlighet att komma själv men jag har lyssnat på P5 vid några tillfälle och även gjort en demo mot mina M6 dock under andra förutsättningar med flerkanals lyssning samt delning mot basar. Eftersom mitt användningsområde är 100% film så ville jag göra jämförelsen på det sättet även om det kan vara betydligt svårare att höra direkta skillnader som när man jämför 2-kanaler.

I brist på bättre beskrivning så är mina ljudmässiga intryck av P5 att dom inte är lika bas glada och låter väldigt kliniska i jämförelse mot M6 vid film lyssning/tittande.

När det kommer till byggkvalite och finish så vinner Xtz M6 tydligt.

Ångrar inte mig en sekund att jag valde M6 framför P5 :)

Redigerat av MikeVKR, 06 November 2015 - 08:27.

Postad 07 November 2015 - 09:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 1

Förstår att det finns många anhängare av XTZ här och det med all rätt, de bygger fina högtalare. Men hur seriöst är det när en tillverkare köper in en konkurrents produkt för att demonstrera den för slutkunder utan motparten på plats? Helt ok att köpa in konkurrenters produkter för eget bruk, mäta, lära sig mer och kanske då även konstatera att man bygger bra produkter själv.

Seriöst vore om de bjöd in tex Anders Uggleberg(konstruktören bakom Procella) och lät honom vara med i en jämförelse så att båda parter har fått en chans att optimera sina produkter i rummet. Kan man inte få till stånd det, så är det bättre att låta bli för det är inte trovärdigt annars. Jag menar, hur intresserade är XTZ av att få en konkurrents produkt att låta bra/optimalt i sitt rum?

Jag fick ju själv möjlighet att prova M6 när MikeVKR tog med sina exemplar till butiken. Lyssningsintryck från detta finns här från honom.(inte mig för jag är också partisk, vilket jag vill förtydliga eftersom jag säljer Procella men inte XTZ)

Rätt injusterade, med neutral elektronik och ett öppet sinne så kunde vi båda konstatera att det var två bra högtalare som spelade i ungefär samma prestandaklass, men med lite olika ljudkaraktär. Själv föredrar jag Procellas lite mer dynamiska spelstil, men kan förstå de som föredrar M6 större fyllighet och mjukare ljud.

Hoppas att inte fler tillverkare tar efter detta för jag tycker det är dagisnivå.

I all välmening!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 07 November 2015 - 09:58

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Dirac kallas ofta för "the poor mans steinway lyngdorf roomperfect" då Dirac fungerar nästan lika bra för en i jämförelse struntsumma. En P200 kostar $18 000.

Jag skulle sätta dem som LARGE men tänk på att trycka på "options"-knappen och sen väljer du Subwoofer/bass och ändrar Extra Bass till ON annars kommer det låta väldigt tråkigt när du lyssnar till Stereo eller annat material som saknar en LFE signal

//Anders

En liten fundering kring detta inlägget. Blir det inte galet om man sätter högtalare som inte går lägre än 75hz till large? Large innebär fullrange, tappar man då inte rätt mycket basinformation som då normalt hade skickats till subwoofern? Bassmanagement routar väl om allt under klippning till sub?

Mvh

Postad 07 November 2015 - 10:13

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Förstår att det finns många anhängare av XTZ här och det med all rätt, de bygger fina högtalare. Men hur seriöst är det när en tillverkare köper in en konkurrents produkt för att demonstrera den för slutkunder utan motparten på plats? Helt ok att köpa in konkurrenters produkter för eget bruk, mäta, lära sig mer och kanske då även konstatera att man bygger bra produkter själv.

Seriöst vore om de bjöd in tex Anders Uggleberg(konstruktören bakom Procella) och lät honom vara med i en jämförelse så att båda parter har fått en chans att optimera sina produkter i rummet. Kan man inte få till stånd det, så är det bättre att låta bli för det är inte trovärdigt annars. Jag menar, hur intresserade är XTZ av att få en konkurrents produkt att låta bra/optimalt i sitt rum?

Jag fick ju själv möjlighet att prova M6 när MikeVKR tog med sina exemplar till butiken. Lyssningsintryck från detta finns här från honom.(inte mig för jag är också partisk, vilket jag vill förtydliga eftersom jag säljer Procella men inte XTZ)

Rätt injusterade, med neutral elektronik och ett öppet sinne så kunde vi båda konstatera att det var två bra högtalare som spelade i ungefär samma prestandaklass, men med lite olika ljudkaraktär. Själv föredrar jag Procellas lite mer dynamiska spelstil, men kan förstå de som föredrar M6 större fyllighet och mjukare ljud.

Hoppas att inte fler tillverkare tar efter detta för jag tycker det är dagisnivå.

I all välmening!

Jag håller med dig Marcus!

Postad 07 November 2015 - 10:32

JONTRE
  • JONTRE
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Kjører en Antimode 8033 på mine to 3x12 og det fungerer veldig bra, du kan se målinger og vannfall bakover i tråden. Nå har jeg bestilt en mer avansert RK fra Dirac der en også kan lage custom kurver og har en helt annen fleksibilitet selv om programmet er lett å bruke.

http://www.minidsp.c...series/ddrc-88a

Vår partner i England använder ddrc-88a och beskriver den som magiskt bra. En viktig uppgradering om man vill krama ut allt ur i sitt ljudsystem vilket Audyssey, MCACC & YPAO inte klarar av. Särskilt inte i basområdet.

//Anders

Var kan hitta den magiska box i Sverige då? När man läser om den känns den som ett självklart köp =)

Postad 07 November 2015 - 15:23

Irule
  • Irule
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

I all välmening!

Bra skrivet! Tänkte skriva ungefär likadant men xtz anhängare är så extremt trångsynta så jag har inte lust att dra igång en diskussion. 

Postad 07 November 2015 - 20:17

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1

I all välmening!

Jag förstår Marcus respons. Hade vi sett ett liknande inlägg där en forummedlem säger att P5 är en bättre högtalare än M6 samtidigt som en tillverkare eller ett partiskt företag har varit inblandad, så hade vi självklart reagerat precis som Marcus gör. Därför känner jag att alla förtjänar en förklaring till varför vi har låtit kunder testa P5:orna i vår butik. Precis som Marcus säger så kan vi mycket väl ha riggat så våra högtalare låter bättre vilket är oerhört lätt inom denna bransch där några dB eller cm fel, kan resultera i en enorm skillnad. Säljaren som kan sitt lyssningsrum, utrustningen och materialet som ska spelas upp, sitter på en oerhörd makt att styra kunden. 

Med de stora belopp som dessa högtalarna faktiskt kostar så tycker vi att alla har rätt att veta vad det är de köper. Det skulle aldrig hända att någon här köper hem både M6 och P5 och dessutom jämför dessa enligt konstens alla regler. Därför tog vi det något oortodoxa beslutet att låta någon från detta forum testa skillnaden och hur högtalarna skulle testas för att tydligt se skillnaderna.

Vi hade först tänkt mäta upp högtalarna i mitten av ett ljuddämpat rum med mikrofonen 1m ifrån, för att utesluta så många faktorer som möjligt. Vi skulle noga dokumentera alla inställningar och fotografera precis hur testet var utfört så vem som helst skulle kunna replikera testet och få samma resultat. Men utöver att lägga upp mätningarna så skulle vi inte kunna kommentera ljudet. Som företag så får man aldrig offentligt ge en negativ kommentar om konkurrenter. Man får inte ens säga att man är bäst om man inte har data som backar påståendet och man får aldrig nämna vem man är bättre än. Det var därför vi tillslut beslöt att vi var tvungna att visa skillnaden för forummedlemmarna genom att bjuda in. Vi bjöd in några några som vi trodde skulle kunna komma trots kort varsel men RobNB var den enda som kunde. Han är kanske inte neutral i allas ögon då han äger mestadels XTZ-produkter men alla som är skeptiska till hans iakttagelser är välkomna till Torup.

När RobNB testade P5 mot M6 så ställde vi upp dem som i exemplet nedan för att ingen av modellerna skulle få fördel. (Hålen i väggen är dörröppningar för de som undrar.)

Ak50uVw.jpg

Båda modellerna var kopplade till en XTZ A100 D3 via en Dynavox AMP-S switch för att kunna switcha mellan högtalarna på bråkdelen av en sekund vilket är extremt viktigt för att utesluta psykoakustik. Normalt brukar vi mäta volymen mellan två högtalare då högre volym (nästan alltid) uppfattas som bättre. Men i detta fall så kände vi inget behov även om P5 har en högre känslighet.
Ingen baslåda var tillkopplad vilket självklart var till fördel för M6 då denna spelar djupare. Hade Procella eller The Rock varit med här så hade de insisterat på en baslåda. Detta ser jag inget fel i då varken M6 eller P5 är designade för att spela själva men det hade gjort testet mer komplicerat.

Vi spelade enbart musik då testet var fokuserat på att testa hur jämt högtalarna kunde spela. 

En DSP kan jämna ut högtalarens frekvens till en viss del men det blir aldrig lika bra som om den är jämn från början och därför är detta mycket intressant.

Vi tog tyvärr ingen hänsyns till högtalarnas dynamiska egenskaper i testet då vi skulle behöva komponera ihop en speciell CD med ljud t ex explosioner, pistolskott osv. Anledningen till att vi inte testa dem med en film är för att det är så oerhört svårt att få till allt på ett rättvist sätt. Ska man t ex använda DSP? I så fall behövs två identiska receivers för att snabbt kunna skifta och hur vet kunden att vi har konfigurerat DSPn rätt för P5:orna?

Vi vill inte ha någon onödig pajkastning och det bästa sättet att reda ut om vi har gjort fel på något sätt är att fler kommer och testar. De som testar får själva vara med och bestämma hur testet ska utföras. T ex koppla till baslådor. Vi skulle även kunna låna ut både M6 och P5 till någon om de först berättar hur det tänker genomföra testet. Vi kan även tänka oss att ta upp Marcus förslag om en shootout där Procella optimerar för deras högtalare och vi för våra men då ska det vara med en vanlig receiver som folk har råd med.

Är det vi gjorde på dagisnivå? Vi ville göra detta. Vi säger inte att Procella eller någon annan gör dåliga produkter. Vi vill bara visa på skillnaderna mot våra högtalare. Där hade kunnat vara mer finess. Vi hade kunnat se till att där inte var någon koppling alls, vilket är så företag normalt sett gör. Men vi valde att vara öppna. Vi vill fortsätta vara öppna och alla är välkomna att ifrågasätta vårt test.

Lördagen den 28e november så är det extraöppet hos Fyndbörsen och då finns det chans att få testa Procella P5. Passar inte tiden så är det bara att ringa och boka för privat demo vilken dag som helst.

//Anders

Postad 07 November 2015 - 20:45

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

• 1323 inlägg
  • 0

Om Fyndbörsen säljer Procella är det väl ok att göra såhär. . .annars känns det bara som ett försök att smutskasta en konkurrent på samma sätt som Wilson Audio gjorde på många mässor förr när dom körde MP3 på sina Sophia mot CD på ett par B&W dom köpt in.

Sen beror det ju på vad som sägs under testet, men antar att man inte framhäver allt..

Nu är väl jag fel person att uttala mig då jag dels äger Procella o dels är ganska trött på "snacket" i många hifibutiker . .många butiker jag inte besöker längre just för dom är bättre på att snacka skit om produkter dom inte säljer än att faktiskt dema det dom faktiskt säljer på ett bra sätt

Redigerat av Jolt, 07 November 2015 - 20:46.

Postad 08 November 2015 - 00:26

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Var kan hitta den magiska box i Sverige då? När man läser om den känns den som ett självklart köp =)

Akkelis säljer den för 12150kr
http://www.akkelisau...naler-inut.html

Arcam är dock ett mycket intressant alternativ med nya FMJ AVR550 och 850 som är de första receivers att erbjuda båda Atmos och Dirac. AVR550 kommer kosta 32000 kr och 850 53000kr. Dessa kommer dock kunna korrigera höjdkanalerna och du måste köpa två MiniDSP DDRC-88A för att göra det.

Om Fyndbörsen säljer Procella är det väl ok att göra såhär. . .annars känns det bara som ett försök att smutskasta en konkurrent på samma sätt som Wilson Audio gjorde på många mässor förr när dom körde MP3 på sina Sophia mot CD på ett par B&W dom köpt in.

Sen beror det ju på vad som sägs under testet, men antar att man inte framhäver allt..

Nu är väl jag fel person att uttala mig då jag dels äger Procella o dels är ganska trött på "snacket" i många hifibutiker . .många butiker jag inte besöker längre just för dom är bättre på att snacka skit om produkter dom inte säljer än att faktiskt dema det dom faktiskt säljer på ett bra sätt

Konstig jämförelse Wilson Audio utförde. Vi är som sagt öppna för att låta kunden styra över testet. Det enda krav vi har är att båda modeller testas rättvist och att övergången mellan högtalarna sker direkt för att utesluta någon psykoakustik påverkan. Även om du är delägare i Procella så välkomnar vi dig till att testa skillnaden med oss. Inget ont om Procella, MK Sound, Klipsch eller någon av våra andra konkurrenter. De kan alla göra bra högtalare som ger gåshud, men vi vill visa hur mycket man får när man köper en XTZ högtalare. Hur visar vi det utan en jämförelse? Inte genom att låta kunden jämföra med en upplevelse de hade i ett annat rum.

//Anders

Postad 08 November 2015 - 08:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Anders, problemet är ju inte att ni gör en jämförelse, utan att ni gör det utan motparten på plats och sen utgår från att resultatet är någon sorts sanning som ni presenterar för slutkunder.

Jag förstår att ni vill, och säkert har ambitionen att göra ett "rättvist" test. Men hur rättvist är det att ställa upp högtalare i ett rum och lyssna på dem på ett sätt som de inte är skapade för? Med förutsättningarna som ni har målat upp så kommer ju den större högtalaren, som M6 är, att "vinna" varje gång, det behöver man inte vara högtalarkonstruktör för att räkna ut.

Procella P5 är den mindre högtalaren och också överlag sämre om vi skulle väga in Hifi-egenskaper såsom djupbas och frekvensgång och jag betvivlar inte för en sekund att M6 överträffar den på dessa punkter. Men det är ju när du använder högtalarna som det är tänkt dessa skillnader reduceras till den grad att den större dynamik som P5 besitter kan ge en bättre återgivning, trots sitt mindre format. Jag har gjort lyssning själv dem emellan så jag vet att det kan vara så, men jag presenterar inte det som någon sort sanning då jag vet att kunder tycker olika och att förutsättningarna kan ge olika resultat.

Jag har drivit butik i drygt 15 år och har många gånger tänkt tanken att ta in produkter till butiken som jag skulle kunna smutskasta för att jag vill sälja något annat. Men det har för mig stannat vid tanken, då jag tycker det är moraliskt fel och inte trovärdigt i längden. Jag tycker likadant om det ni sysslar med för tillfället.

Men ni gör vad ni behöver för att få sälja fler högtalare... ;)

Postad 08 November 2015 - 11:06

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1

Du har rätt Marcus. Vi skulle ha bjudit in er eller Procella. Det hade varit 100% rättvist och gett mycket större trovärdighet till jämförelsen. Skillnaderna i sin rätta miljö med högtalarna hängandes på väggen, DSPkorrigering och med en actionfilm som smäller från alla håll kommer maskera skillnaderna mellan dessa högtalare. Men samtidigt är det små skillnader som kunderna betalar mycket pengar för. De vill veta att det de har köpt, är det bästa för priset.

Kan vi inte komma överens om att vi gör ett nytt test i era lokaler då det ligger mer centralt än Torup? Vi tar med en full Cinema-uppsättning och sen bjuder vi alla som vill komma. Hur testet ska genomföras bestämmer vi här på forumet innan. Jag tycker det verkligen behöves något sånt här i denna branschen för att väcka frågan om vad det är alla egentligen jämför när de åker mellan olika butiker för att ta reda på vilken högtalare som ska köpas. Jag har aldrig varit i en butik där de jämför två system rättvist med allt vad det innebär och jag vågar nästan säga att ingen annan här har varit med om det då det aldrig är i säljarens intresse av olika anledningar. Oftast för att det är för jobbigt och tidskrävande.

Men vad säger du? Hade det inte varit kul?

//Anders

Redigerat av XTZ AB, 08 November 2015 - 11:06.

Postad 08 November 2015 - 11:16

Unregisterede7373d7e
  • Unregisterede7373d7e
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Intressant :)
Men en fråga angående xtz3x12.
Går det att lägga den ner?

Postad 08 November 2015 - 11:34

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1

Intressant :)
Men en fråga angående xtz3x12.
Går det att lägga den ner?

Bifogad fil(er)

Postad 08 November 2015 - 11:52

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Du har rätt Marcus. Vi skulle ha bjudit in er eller Procella. Det hade varit 100% rättvist och gett mycket större trovärdighet till jämförelsen. Skillnaderna i sin rätta miljö med högtalarna hängandes på väggen, DSPkorrigering och med en actionfilm som smäller från alla håll kommer maskera skillnaderna mellan dessa högtalare. Men samtidigt är det små skillnader som kunderna betalar mycket pengar för. De vill veta att det de har köpt, är det bästa för priset.

Kan vi inte komma överens om att vi gör ett nytt test i era lokaler då det ligger mer centralt än Torup? Vi tar med en full Cinema-uppsättning och sen bjuder vi alla som vill komma. Hur testet ska genomföras bestämmer vi här på forumet innan. Jag tycker det verkligen behöves något sånt här i denna branschen för att väcka frågan om vad det är alla egentligen jämför när de åker mellan olika butiker för att ta reda på vilken högtalare som ska köpas. Jag har aldrig varit i en butik där de jämför två system rättvist med allt vad det innebär och jag vågar nästan säga att ingen annan här har varit med om det då det aldrig är i säljarens intresse av olika anledningar. Oftast för att det är för jobbigt och tidskrävande.

Men vad säger du? Hade det inte varit kul?

//Anders

Det vore väldigt kul och jag skulle gärna komma då.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.