Alla tre sätten fungerar. Välj det du tycker är smidigast.Vill koppla en hemmabiosystem till min Digital-tv box vip 1963 hur gör jag det bäst ?
Nu har jag HDMI från box till TV.
Ska jag bara koppla optiska kabel från box till förstärkaren ? Och köra bilden med HDMI från box till TV.
Eller kopplar jag HDMI från box till förstärkare sen HDMI från förstärkare till TV ?
Eller kan jag ta ut ljudet från optisk utgången på TV till förstärkare ?
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 20 december 2014 - 20:16
Postad 20 december 2014 - 22:07
Vill koppla en hemmabiosystem till min Digital-tv box vip 1963 hur gör jag det bäst ?
Ska jag bara koppla optiska kabel från box till förstärkaren ? Och köra bilden med HDMI från box till TV.
Så kör jag.
Alla mina olika prylars video kopplar jag direkt till TVn och deras ljud direkt till förstärkaren. På så vis slipper jag eventuell kvalitetsförsämring om videon måste skalas om i förstärkaren innan den skickas ut till TVn.
För att slippa mäcket med att ha fjärrkontroller till alla dessa prylar samt manuellt behöva byta input stup i kvarten så har jag en Logitech Harmony 555 som sköter allt galant.
PS. Din förstärkare bör klara av att fördröja ljudet så att det blir läppsynk.
Eller kopplar jag HDMI från box till förstärkare sen HDMI från förstärkare till TV ?
Funkar det med.
Funkar det med.
Redigerat av elofu17, 20 december 2014 - 22:11.
Postad 21 december 2014 - 22:22
Hmm svaret är nog JA. Du kan göra på alla sätten som du skriver och vilket som är bäst beror på vad dina prylar stödjer och hur du vill lyssna på TV-ljudet.Vill koppla en hemmabiosystem till min Digital-tv box vip 1963 hur gör jag det bäst ?
Själv kör jag alla prylar via HDMI till receivern/förstärkaren (som jag alltså använder som video-switch) och sedan vidare till TVn. Jag kör alltid ljudet via receivern då min TV- har så dåliga högtalare och det hela sköts lättaste med en multifjärr typ Harmony som sätter allting rätt med en knapptryckning.
Dock så låter det lika bra med en optisk kabel då TV ljudet inte är DTS-HDMA eller liknande som bara går att skicka med HDMI, men du krånglar nog bara till det om du börjar dra optisk kabel. Använd HDMI om du kan.
Redigerat av e3henri, 21 december 2014 - 22:22.
Postad 21 december 2014 - 22:27
Tror inte någon förstärkaren skalar om bilden utan det är pass-through som gäller. Alltså bildsignalen skickas bara rakt igenom.Alla mina olika prylars video kopplar jag direkt till TVn och deras ljud direkt till förstärkaren. På så vis slipper jag eventuell kvalitetsförsämring om videon måste skalas om i förstärkaren innan den skickas ut till TVn.
Låter förresten svårt att dra separat ljudkabel till förstärkaren för varje pryl. Vet inte vad du har för saker, men dra du analog eller optisk/coax så tappar du ju ljudkvalite jämfört med HDMI som klar "HD-ljud".
Postad 22 december 2014 - 18:59
Då tror du fel. Det finns gott om förstärkare som har inbyggd uppskalning. Prova att söka på Prisjakt får du se.Tror inte någon förstärkaren skalar om bilden utan det är pass-through som gäller. Alltså bildsignalen skickas bara rakt igenom.
Postad 22 december 2014 - 22:52
Nja jag tror rätt, men skriver felDå tror du fel. Det finns gott om förstärkare som har inbyggd uppskalning. Prova att söka på Prisjakt får du se.

Postad 22 december 2014 - 23:58
Frågan är om man inte tjänar mer på att inte ljuga för kunden..blev lite småjobbigt samtal när jag ringde Telia om detta för ett tag sen... . . undrar om det går att sätta i en SSD, skulle vilja få tyst på boxen......nån som provat med SSD?
Lite sent svar kanske, men...
Jag har provat och tyvärr fungerar det inte. Digitalboxen startar upp, men det går inte att spela in. Nu har jag bara provat med EN modell av SSD, tror det var en Intel 330 120gb.
Original sitter det en Western Digital Blue och förmodligen godkänner programvaran bara den typen av disk. Däremot borde man kunna sätta i en dito på 500gb, ifall man vill ha mer lagring, men det behövs sällan mer utrymme än 250/320gb, utan det är åtkomsttiden och ljudnivån man vill få ned.
Redigerat av squeeze, 22 december 2014 - 23:59.
Postad 23 december 2014 - 00:54
Tror inte någon förstärkaren skalar om bilden utan det är pass-through som gäller. Alltså bildsignalen skickas bara rakt igenom.
Låter förresten svårt att dra separat ljudkabel till förstärkaren för varje pryl. Vet inte vad du har för saker, men dra du analog eller optisk/coax så tappar du ju ljudkvalite jämfört med HDMI som klar "HD-ljud".
Du tror att alla mina prylar har HDMI-utgång?

Det är snarare jag som undrar vad du har för förstärkare om du inte kan koppla in många separata ljudkällor.
Jag vill alltså ha kvar kvaliteten och behöver inte bekvämligheten av att låta förstärkaren agera videoswitch iom att Harmonyn ändå löser det. Jag har även en mediabänk där man kan gömma alla kablar, så det gör mig inget att det går upp många kablar till TVn.
Hade jag haft en vägghängd TV i ett estetiskt stramt vardagsrum kanske jag skulle spendera typ 8000-15000 kr på en förstärkare med bra video-chipset, för att bara behöva dra upp två sladdar till TVn (ström + HDMI).
Att köpa en förstärkare för 4500 kr för att få bra ljud, och en Harmony för 600 kr passar mig bättre.
Redigerat av elofu17, 23 december 2014 - 01:04.
Postad 29 december 2014 - 01:01
Redigerat av labbråttan, 29 december 2014 - 01:02.
Postad 29 december 2014 - 03:37
Har problem med att bilden i min inspelningsbara Arrisbox rycker till emellanåt, framför allt i panoramasvepningar i HD, men i bland även annars. Har precis flyttat och hade inte det problemet i gamla lägenheten vad jag märkte. Någon som känner igen det och löst problemet? (Har pratat med kundtjänst som inte hittade något fel. Även nätet känns allmänt "lynnigt", om det kan vara till någon hjälp.)
Det där problemet var de första tecknet på att min HDD började gå sönder i min VIP1963. Sen gick det vidare till att den började starta om sig vid time shift användning samt svårigheter att spela upp inspelat material utan frysningar. Så i värsta fall kanske din HDD är dålig. men kan ju också vara nätverksrelaterat. Har du provat dra ur strömkabeln i några minuter till både boxen samt din gatweway/modem? Prova att se om det löser problemet!
Postad 29 december 2014 - 07:02
Det där problemet var de första tecknet på att min HDD började gå sönder i min VIP1963. Sen gick det vidare till att den började starta om sig vid time shift användning samt svårigheter att spela upp inspelat material utan frysningar. Så i värsta fall kanske din HDD är dålig. men kan ju också vara nätverksrelaterat. Har du provat dra ur strömkabeln i några minuter till både boxen samt din gatweway/modem? Prova att se om det löser problemet!
Tack för svar. Boxen är bara några månader så det känns inte så troligt att hårddisken är dålig, men det kan kan ju vara dålig frukt... Att dra ur sladden ur både intenon och boxen har jag testat. Både en och två ggr.
Har för mig att Telia gjorde någon ändring för att öka bandbredden till min tv-tjänst precis när jag skaffade tjänsten (och en inspelningsbar Motorola), men det lät det inte som på han som jag pratade med på supporten nu senast.
Redigerat av labbråttan, 29 december 2014 - 07:06.
Postad 29 december 2014 - 09:18
Redigerat av Paul Holmgren, 29 december 2014 - 09:19.
Postad 29 december 2014 - 11:46
Factory reset för Arris (för future googlande):
1. Dra ur strömsladden
2. Tryck och håll inne powerknappen på ovansidan av digitaltvboxen
3. Sätt i strömsladden
4. När dioden/lampan på ovansidan blir röd släpp powerknappen
5. Efter några sekunder står det »Downloading software...« på tv:n - Tryck då INFO på fjärrkontrollen
Postad 01 januari 2015 - 12:47
Edit: Har nu läst om Samsung app mm. som inte verkar vara någon färdig produkt än...
/Lennart
Redigerat av LJN, 01 januari 2015 - 13:10.
Postad 01 januari 2015 - 14:17
Har Telia fiber bredband och IP Tv + Ruckus trådlösa sändare/mottagare till Telias Motorolabox VIP1963. Funderar på ny tv och jag undrar finns det tv modeller som man kan ansluta direkt mot nätet dvs. att man slipper använda boxen och dess tröga fjärrkontroll mm ?
Finns inga Tv med inbyggd mottagare för IP-Tv, utan det blir leverantörens egen smörja man tvingas till.
Postad 01 januari 2015 - 15:42
Har Telia fiber bredband och IP Tv + Ruckus trådlösa sändare/mottagare till Telias Motorolabox VIP1963. Funderar på ny tv och jag undrar finns det tv modeller som man kan ansluta direkt mot nätet dvs. att man slipper använda boxen och dess tröga fjärrkontroll mm ?
Edit: Har nu läst om Samsung app mm. som inte verkar vara någon färdig produkt än...
/Lennart
Finns inga Tv med inbyggd mottagare för IP-Tv, utan det blir leverantörens egen smörja man tvingas till.
Finns visst, vet dock inte hur bra det funkar.
Ja, om du har en Samsung smart-tv, läs mer här:
http://www.telia.se/.../produkt/boxapp
Postad 01 januari 2015 - 22:22
Finns visst, vet dock inte hur bra det funkar.
Det är fortfarande ingen inbyggd mottagare, bara en app för att spela upp innehåll via Smart-Tv interfejset.
Precis som att titta på t ex SvtPlay via Kantaris App för Samsung Smart-Tv.
Inte alls samma sak som om själva mottagaren vore inbyggd i TVn, för då skulle man även kunna spela in osv, beroende på vad ens tv-modell annars klarar av.
Postad 01 januari 2015 - 23:14
Det är fortfarande ingen inbyggd mottagare, bara en app för att spela upp innehåll via Smart-Tv interfejset.
Precis som att titta på t ex SvtPlay via Kantaris App för Samsung Smart-Tv.
Inte alls samma sak som om själva mottagaren vore inbyggd i TVn, för då skulle man även kunna spela in osv, beroende på vad ens tv-modell annars klarar av.
Kan så vara, men det är enda alternativet om man vill slippa boxen. Frågan är hur länge den finns kvar...
https://forum.tewss....13/page__st__99
Postad 01 januari 2015 - 23:35
Synd för de som äger en sån TV....
Postad 02 januari 2015 - 06:57
Man kan sedan en kort tid tillbaka inte längre starta om Rapport i Tv-guide. Ska det vara så?
(VIP 1003, fiber)
Postad 02 januari 2015 - 13:33
@Telia kundtjänst
Man kan sedan en kort tid tillbaka inte längre starta om Rapport i Tv-guide. Ska det vara så?
(VIP 1003, fiber)
19:30-sändningen och nu 12:00 i SVT2 går att starta om. Morgonsändningarna (Gomorron Sverige) inkl. Rapport går däremot inte att starta om (endast Sportnytt) och det har fungerat tidigare. Antar att det var detta du menade?
Postad 02 januari 2015 - 15:45
Nu får jag även upp ett problem har uppstått, nån annan som har samma problem?
Postad 02 januari 2015 - 17:59
19:30-sändningen och nu 12:00 i SVT2 går att starta om. Morgonsändningarna (Gomorron Sverige) inkl. Rapport går däremot inte att starta om (endast Sportnytt) och det har fungerat tidigare. Antar att det var detta du menade?
Japp, Rapport 06:00 m.fl. har gått att starta om tidigare.
Redigerat av defiant, 02 januari 2015 - 19:57.
Postad 03 januari 2015 - 00:45
Redigerat av AAKEE, 03 januari 2015 - 00:49.
Postad 04 januari 2015 - 22:09
Vad jag hört skall Telia skrota detta med Samsung appar...
Synd för de som äger en sån TV....
Finns det bekräftat av Telia någonstans?
Postad 06 januari 2015 - 19:24
Finns det bekräftat av Telia någonstans?
Verkar bara vara en användare på deras forum som skriver detta. Det låter rätt konstigt eftersom de släppte en beta för 2014-apparaterna i oktober. Om den bara släpps "på riktigt" köper jag lätt en Samsung-TV så det är ju win-win för Telia/Samsung om de löser detta.
Postad 07 januari 2015 - 01:28
Verkar bara vara en användare på deras forum som skriver detta. Det låter rätt konstigt eftersom de släppte en beta för 2014-apparaterna i oktober. Om den bara släpps "på riktigt" köper jag lätt en Samsung-TV så det är ju win-win för Telia/Samsung om de löser detta.
Funkar fint men saknar "time-shift" och inspelningsmöjlighet vilket är en "deal-breaker"! Kommer detta slänger jag boxen:)
Postad 07 januari 2015 - 10:14
Sista två veckorna har det kommit störningar i inspelningarna.
Övrigt TV-tittande fungerar helt ok.
Det är små hopp i bilden och ljudet som kommer ganska ofta.
Har kollat flera inspelningar och det förekommer i alla.
Gamla som jag tittat på tidigare utan problem har det också.
Är det hårddisken som börjar ge upp?
Har gjort felsökningen på box/disken men fortfarande samma fel.
Har också formaterat om disken och spelat in helt nytt och samma fel.
Postad 07 januari 2015 - 19:17
Har en VIP 1963 som är lite drygt 3 år.
Sista två veckorna har det kommit störningar i inspelningarna.
Övrigt TV-tittande fungerar helt ok.
Det är små hopp i bilden och ljudet som kommer ganska ofta.
Har kollat flera inspelningar och det förekommer i alla.
Gamla som jag tittat på tidigare utan problem har det också.
Är det hårddisken som börjar ge upp?
Har gjort felsökningen på box/disken men fortfarande samma fel.
Har också formaterat om disken och spelat in helt nytt och samma fel.
Så gjorde vår förra 1963:a några veckor innan disken gav upp helt.
Skräpdiskar!
Redigerat av johnbull_1975, 07 januari 2015 - 19:19.
Postad 07 januari 2015 - 22:17
Misstänker det också.Så gjorde vår förra 1963:a några veckor innan disken gav upp helt.
Skräpdiskar!
Någon idé att sätta i en ny disk eller ska man tjata sig till en ny box tro?!
Går det med vilken hårddisk som helst?
Postad 08 januari 2015 - 08:25
Så gjorde vår förra 1963:a några veckor innan disken gav upp helt.
Skräpdiskar!
Haft min box sen 2010 utan större bekymmer. Fungerar fint fortfarande. Har dock som vana att sällan rycka strömmen på den.
Postad 08 januari 2015 - 10:41
Har alltid haft min box på standbyläget men problemet verkar komma ändå...Haft min box sen 2010 utan större bekymmer. Fungerar fint fortfarande. Har dock som vana att sällan rycka strömmen på den.
Postad 08 januari 2015 - 11:07
jag har sagt det förr, kommer säga det igen:Har alltid haft min box på standbyläget men problemet verkar komma ändå...
Sannolikheten för att en hårddisk ska krascha dag för dag är ungefär densamma över tid, det spelar ingen roll om den är fabriksny eller suttit och snurrat i en dator/mediaspelare i tre år.
Sannolikheten att den ska överleva första dagen i apparaten är lika stor som den tusende. Lite grovt sagt, kanske skiljer någon promille i sannolikhet.
Det jag vill säga är att hårddiskar kraschar, frågan är inte OM utan NÄR.
De kraschar.
Givetvis går det att behandla diskar bättre och sämre, dvs öka resp minska sannolikheten för krasch. Du kan dock aldrig säkra dig helt mot en krasch.
och ja, bästa miljö för disk? Små temperaturgradienter och en arbetstemp mellan 30-50 grader. På ett ungefär.
Redigerat av Monshi, 08 januari 2015 - 11:09.
Postad 08 januari 2015 - 11:12
Jo så är det ju!jag har sagt det förr, kommer säga det igen:
Sannolikheten för att en hårddisk ska krascha dag för dag är ungefär densamma över tid, det spelar ingen roll om den är fabriksny eller suttit och snurrat i en dator/mediaspelare i tre år.
Sannolikheten att den ska överleva första dagen i apparaten är lika stor som den tusende. Lite grovt sagt, kanske skiljer någon promille i sannolikhet.
Det jag vill säga är att hårddiskar kraschar, frågan är inte OM utan NÄR.
De kraschar.
Givetvis går det att behandla diskar bättre och sämre, dvs öka resp minska sannolikheten för krasch. Du kan dock aldrig säkra dig helt mot en krasch.
och ja, bästa miljö för disk? Små temperaturgradienter och en arbetstemp mellan 30-50 grader. På ett ungefär.
Har haft ett antal diskar i datorn som kraschat under årens lopp.
Tror jag haft två externa också som bara klarat sig 2-3 år.
Postad 08 januari 2015 - 14:35
Jag har fiber från telia och har nu även börjat köra digital tv från telia. Har dragit nätverk i hela huset. Vid tv:n har jag telia digitalbox och mediadator (mac mini). Jag har dock bara ett nätverksuttag som är dragit till min router (TG799).
Så min konfiguration ser ut som följer:
Fiber in till mediaomvandlare,
Inteno switch
TG799 som sitter i Inteno swtich port 1
Till TG799 har jag dragit nätverk från alla mina rum i huset så det innebär att jag har en Netgear GS105E placerad vid tv och i denna har jag kopplat telia digitalbox Arris... samt en mac mini som htpc. När jag först kör igång så får tv box signal och allt rullar som det ska. Efter en stund (ibland några timmar ibland en halv dag) så börjar bild och ljud att hacka.
Har testat att koppla bort GS105E och köra direkt in i tv box utan att mac mini får något närverk och då funkar det.
Har chattat med telia som säger att de kan endast garantera funktion om man kör den switch som dom säljer (Zyxel 105 något) men jag skulle vilja få det att funka med Netgear så jag dels har två sådana och då den har bättre möjligheter.
Någon som har denna uppsättningen och fått det att funka?
Tilläggas ska att min bror har ungefär samma uppsättning och hos honom funkar det utan problem.
Har testat att sätta högsta prioritet på porten som tv boxen sitter i men det hjälper inte.
Tacksam för hjälp!
//Jonas
Postad 08 januari 2015 - 14:44
Hej.
Jag har fiber från telia och har nu även börjat köra digital tv från telia. Har dragit nätverk i hela huset. Vid tv:n har jag telia digitalbox och mediadator (mac mini). Jag har dock bara ett nätverksuttag som är dragit till min router (TG799).
Inteno switch
Till TG799 har jag dragit nätverk från alla mina rum i huset så det innebär att jag har en Netgear GS105E placerad vid tv och i denna har jag kopplat telia digitalbox Arris... samt en mac mini som htpc. När jag först kör igång så får tv box signal och allt rullar som det ska. Efter en stund (ibland några timmar ibland en halv dag) så börjar bild och ljud att hacka.
Har testat att koppla bort GS105E och köra direkt in i tv box utan att mac mini får något närverk och då funkar det.
Har chattat med telia som säger att de kan endast garantera funktion om man kör den switch som dom säljer (Zyxel 105 något) men jag skulle vilja få det att funka med Netgear så jag dels har två sådana och då den har bättre möjligheter.
Tilläggas ska att min bror har ungefär samma uppsättning och hos honom funkar det utan problem.
Har testat att sätta högsta prioritet på porten som tv boxen sitter i men det hjälper inte.
Tacksam för hjälp!
//Jonas
Har det uppsatt på samma sätt men med en Netgear 100 mb switch (långsammare alltså) och det funkar utmärkt. I samma switch har jag även en Squeezebox och tv:n (Smart TV).
Postad 08 januari 2015 - 18:00
Har det uppsatt på samma sätt men med en Netgear 100 mb switch (långsammare alltså) och det funkar utmärkt. I samma switch har jag även en Squeezebox och tv:n (Smart TV).
Väldigt skumt att jag inte får det att funka. Har en tv till där jag har samma switch och i switchen sitter tv:n (smart tv) samt boxen och även där får jag samma fenomen.
Testade idag under några timmar att koppla bort mac mini och bara köra tv i switchen och än så länge fungerar det. Där frågan varför det blir problem när jag kopplar in något annat i switchen??
Jag har dessutom testat tre olika switchar. En TP-link 1gbit med QoS, en netgear 1gbit utan QoS och nu alltså Netgear GS105E och samma resultat med alla...
Konstigt.... och irriterande!
//Jonas
Postad 08 januari 2015 - 18:08
Postad 08 januari 2015 - 18:22
Hej.
Inteno switch
Tacksam för hjälp!
//Jonas
Jag trodde att tv:n alltid skulle kopplas till port 2 på Inteno-switchen (alt. port 2 på TG799). Funkar det lika bra att låta tv gå över vanliga nätverket alltså?
Postad 08 januari 2015 - 18:35

Postad 08 januari 2015 - 18:50
Så här ser mailen härifrån ut numera! Ganska svårlästa eller hur!
Vart vänder man sig för att få rättning på det?
"ansgar,
pallepaf har precis svarat pe en tred som du prenumererar pe med titeln "* Officiell Tred - Telia Digital-TV *".
----------------------------------------------------------------------
------------ QUOTE ----------
Hej.
Jag har fiber fren telia och har nu dven bvrjat kvra digital tv fren telia. Har dragit ndtverk i hela huset. Vid tv:n har jag telia digitalbox och mediadator (mac mini). Jag har dock bara ett ndtverksuttag som dr dragit till min router (TG799).
Se min konfiguration ser ut som fvljer:
Inteno switch
Till TG799 har jag dragit ndtverk fren alla mina rum i huset se det innebdr att jag har en Netgear GS105E placerad vid tv och i denna har jag kopplat telia digitalbox Arris... samt en mac mini som htpc. Ndr jag fvrst kvr igeng se fer tv box signal och allt rullar som det ska. Efter en stund (ibland negra timmar ibland en halv dag) se bvrjar bild och ljud att hacka.
Har testat att koppla bort GS105E och kvra direkt in i tv box utan att mac mini fer negot ndrverk och de funkar det.
Har chattat med telia som sdger att de kan endast garantera funktion om man kvr den switch som dom sdljer (Zyxel 105 negot) men jag skulle vilja fe det att funka med Netgear se jag dels har tve sedana och de den har bdttre mvjligheter.
Negon som har denna uppsdttningen och fett det att funka?
Tilldggas ska att min bror har ungefdr samma uppsdttning och hos honom funkar det utan problem.
Har testat att sdtta hvgsta prioritet pe porten som tv boxen sitter i men det hjdlper inte.
Tacksam fvr hjdlp!
//Jonas
-----------------------------
Jag trodde att tv:n alltid skulle kopplas till port 2 pe Inteno-switchen (alt. port 2 pe TG799). Funkar det lika bra att leta tv ge vver vanliga ndtverket alltse?
---------------------------------------------------------------------
Treden kan nes via den hdr ldnken: https://www.minhembi...view=getnewpost
Om du har stdllt in "Notifieringsfrekvens" pe "omedelbar" i din forumprofil se fer du ett mail fvr varje svar i treden. Annars fer du endast ett mail per tred efter varje besvk pe forumet.
Avsluta prenumeration:
--------------
Du kan ndr som helst avsluta din prenumeration genom att besvka "Mina prenumerationer": https://www.minhembi...rch&do=followed
"
Postad 08 januari 2015 - 19:03
Jag har inte dessa apparater längre för Telia levererar inte på den fiber vi har men ...Jag trodde att tv:n alltid skulle kopplas till port 2 på Inteno-switchen (alt. port 2 på TG799). Funkar det lika bra att låta tv gå över vanliga nätverket alltså?
TV och nätverk ska vara separerade och kopplas in olika (gula?) utgångar men vilken spelar ingen roll.
Jag hade en annan variant som dock fungerade hyfsat, från en utgång kopplade jag en ruckus från den andra ruckusen kopplade jag en switch och från den en kabel till tv-boxen och en till datorn. Det vill jag minnas funkade ganska bra.
Tidigare hade jag bytt plats på ruckusarna och kopplade dator och tv-boxen direkt från ruckusen. Jag tänkte mig omvändbar strålgång.

Du kan experimentera lite men vill du inte det ska det vara två separata nätverk/kablar.
Postad 08 januari 2015 - 19:03
Haft min box sen 2010 utan större bekymmer. Fungerar fint fortfarande. Har dock som vana att sällan rycka strömmen på den.
Det är sällan jag rycker stömmen. Ca en gång per år tror jag och så har vi kanske 1-2 strömavbrott per år.
Jag är inne på 3:e 1963:an sedan 2011. Disken har gått i de båda tidigare. Det är inte bara jag som har rapporterat om diskkrasher här och söker du lite på ämnet i tråden så ser du att den disk som sitter i är en WD Scorpio Blue. Läser du specen på den disken så står det att den är avsedd för mobila applikationer och den är optimerad för låg strömförbrukning. WD (och andra tillverkare) har diskar som är tänkta till applikationer som detta, med multipla videoströmmar etc. De är något dyrare, men är specade för 24/7-drift.
Därav kallar jag denna för skräpdisk, vilket gäller i detta sammahang som vi diskuterar. Det är möjligt att det är en utmärkt disk för det den är avsedd för. Men till PVR-bruk är det en skräpdisk.
Finns förklarat bl a i det här inlägget:
" Skickat av RS2 på 03 januari 2012 - 11:49 in Digitalboxar
Ja varför går hårddisken sönder så ofta i Telias digital-TV boxar?
...
Sedan så är WD Scorpio Blue hårddisken inte avsedd att användas 24x7 i en digital-TV box. Enligt Western Digital så är Scorpio Blue avsedd för "portable computing" medan deras AV serie är avsedd för "always-on streaming digital video" med "24x7 reliability"." ..."
Postad 08 januari 2015 - 21:33
Jag har en kabel från Thomsonroutern till vardagsrummet där jag har en switch med mediaspelare, playstation och VIp1963. Fungerar utmärkt.
Dock så kräver det att du använder Thomsonroutern, det går inte att koppla in en "vanlig" rounter i port 1 på mediaomvandlaren och sedan få ut data+tv i samma nät.
Mediaomvandlare1->Thomson->Switch->Playstation/Mediaspelare/VIP1963
När min Thomson gick sönder och väntade på en ny så kopplade jag tillfälligt om
Mediaomvandlare2->VIP1963
Mediaomvandlare1->Egen trådlös router->Playstation/Mediaspelare (trådlöst, jag har ju bara en kabel till vardagsrummet).
Väljer man att man blanda data och TV från olika leverantörer eller vill köra egen router så är det alltså separata nät som gäller.
Redigerat av e3henri, 08 januari 2015 - 21:33.
Postad 09 januari 2015 - 12:07
ja det stämmer nog det du säger men får man problem så löser man det ju lätt genom att separera! Det fungerade ju för mig också att blanda fram till switchen som jag för övrigt fick från Telia då dom inte tyckte jag skulle byta plats på mina ruckusar.TV och nätverk behöver inte alls vara separerade.
Jag har en kabel från Thomsonroutern till vardagsrummet där jag har en switch med mediaspelare, playstation och VIp1963. Fungerar utmärkt.
Dock så kräver det att .......
Redigerat av ansgar, 09 januari 2015 - 12:09.
Postad 09 januari 2015 - 12:17
Finns det någon som har erfarenheter att redovisa?
Bättre eller sämre än 1963?
Fungerar fjärrkontrollen?
Postad 09 januari 2015 - 13:47
Beställde en igår från Telia eftersom min hårddisk verkar ha gett upp.VIP1963-boxens ersättare har nu varit ute hos brukare några månader.
Finns det någon som har erfarenheter att redovisa?
Bättre eller sämre än 1963?
Fungerar fjärrkontrollen?
Postad 09 januari 2015 - 14:20
Väljer man att man blanda data och TV från olika leverantörer eller vill köra egen router så är det alltså separata nät som gäller.
Fungerar det att koppla in dator plus tv i en homeplugg för att sedan ta ut signalen på andra våning via homeplugg? Dvs klarar el nätet av att hålla reda på data o tv?
Postad 09 januari 2015 - 15:04
ja det stämmer nog det du säger men får man problem så löser man det ju lätt genom att separera! Det fungerade ju för mig också att blanda fram till switchen som jag för övrigt fick från Telia då dom inte tyckte jag skulle byta plats på mina ruckusar.
Det är inte så lätt att lösa om man bara har dragit en nätverkskabel till stället där det ska vara. Detta rum ligger dessutom ganska avlägset så att köra trådlöst är inte ett alternativ och inte heller att dra en extra nätverkskabel.
Det som är mest irriterande är att det ska funka och flera har samma konfiguration som jag men hos mig funkar det inte. Kanske ligger problemet hos router som inte hänger med? Vad tror ni.
Har nu testa i ett dygn att köra med mac mini urkopplad och bara tv-boxen i switchen och det funkar fortfarande. Så det kommer endast när något annat är inkopplat i switchen. För mig säger det att det är inget fel i sig på konfigurationen och mycket riktigt funkar det hos andra, men vad är det som händer när jag kopplar in något annat i switchen??
//Jonas
6 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar