* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34745 svar till detta ämne
Postad 02 mars 2015 - 21:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Vad innebär det där paketet för mig som redan har paketet Stor? Får jag fler programbibliotek? (några "viktiga"?)
Eller är det bara möjligheten att visa dem på diverse plattor osv som är grejjen med Play+ ?
Du kan se 43 kanaler i dator, mobil och surfplatta det är grejen. Bildkvalitén är inte så hög om man se på större skärmar, och tjänsten saknar Chromecast stöd
http://www.telia.se/.../play-plus-stor
Postad 03 mars 2015 - 09:09
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Du kan se 43 kanaler i dator, mobil och surfplatta det är grejen. Bildkvalitén är inte så hög om man se på större skärmar, och tjänsten saknar Chromecast stöd http://www.telia.se/.../play-plus-stor
Tjänsten är dessutom totalt värdelös då den sällan fungerar. Osynk i ljud o bild!! Telia ska envisas med Silverlight istället för html..
Postad 03 mars 2015 - 10:09
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Verkar inte som man får kanalerna i Play+ Stor med automatik. Jag fick gå in på Mina Sidor på Telia och själv ändra.
Så värdelös är väl tjänsten ändå inte men visst, det finns problem som att den fryser och den plötsligt stoppar och
man blir utslängd om man navigerar i menyn. Har bara erfarenhet med Android inte med Windows.
Synd bara att kanalerna 3, 6 och 8 saknas. Antar att det är en licensfråga.
Redigerat av Krutrök, 03 mars 2015 - 10:27.
Postad 04 mars 2015 - 09:12
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Affärsmässigt är det väl inte så konstigt att Play+ saknar CC stöd då skulle ju alla skaffa sig det istället för ett tvilling abonnemang. I stället för CC kan man ju skaffa sig en Android Mini Tv dongel och ladda ner appan Play+ så får man "tvilling" till tex sovrums TVn.
Postad 04 mars 2015 - 15:23
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Har ju stora problem med vår 1963, den är helt rökt.
Är den nya 2853 markant bättre(jämfört med en "hel" 1963) ?
Tänker mig strömförbrukning i stand by, fortfarande full gas på?
Låter & vibrerar 2863 lika mycket eller har man löst de problemen... ?
Behöver ioffsg en ny, eller om man ger upp Telia helt...lite beroende på.
Postad 06 mars 2015 - 12:28
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Någon som känner igen följande problem, har dykt upp senaste veckan (ungefär):
Helt plötsligt gör det inte att komma åt menyer eller guide. Man ser att boxen (1963) tar emot signal från fjärren men inget händer. Det går heller inte att byta kanal med direktknapp, däremot med upp/ned. Efter omstart funkar det igen men bara ett tag. Om man tittar på tv en kväll händer det minst ett par ggr så det är liksom inte bara att starta om och vara nöjd.
Postad 06 mars 2015 - 15:53
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Någon som känner igen följande problem, har dykt upp senaste veckan (ungefär):
Helt plötsligt gör det inte att komma åt menyer eller guide. Man ser att boxen (1963) tar emot signal från fjärren men inget händer. Det går heller inte att byta kanal med direktknapp, däremot med upp/ned. Efter omstart funkar det igen men bara ett tag. Om man tittar på tv en kväll händer det minst ett par ggr så det är liksom inte bara att starta om och vara nöjd.
Yepp, vi har de problemen(bland alla andra). Telia hävdar hårdvarufel och att vi helt enkelt får köpa en ny box (garantin gått ut, blir tredje boxen....). Det ser ju inte riktigt ut som hårdvaruproblem i mina ögon. Upplever det mer som mjukvaruproblem, har fått känslan att man släppt 1963 och programmerar för något annat varvid vår 1963 fungerar som en påse nötter.
Postad 06 mars 2015 - 17:06
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Men fan va som ska höja priserna.  299kr för stor. Jag vill fan inte ha nån play+ suck. Kanske dags att kolla alternativ via parabol. Men det kostar ju det oxå tyvärr men börjar nästan bli samma telia snart om dom fortsätter höja.
Postad 06 mars 2015 - 21:05
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Yepp, vi har de problemen(bland alla andra). Telia hävdar hårdvarufel och att vi helt enkelt får köpa en ny box (garantin gått ut, blir tredje boxen....). Det ser ju inte riktigt ut som hårdvaruproblem i mina ögon. Upplever det mer som mjukvaruproblem, har fått känslan att man släppt 1963 och programmerar för något annat varvid vår 1963 fungerar som en påse nötter.
Inte en chans att det är hårdvarufel. Skall skicka iväg något till Telia jag med och se vad de säger...
Postad 07 mars 2015 - 14:15
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1 754 inlägg
Inte en chans att det är hårdvarufel. Skall skicka iväg något till Telia jag med och se vad de säger...
Svågern bror granne och säger att de redan bytt box pga att den slutade lyda. Ska kolla lite mer med dem, men det känns rätt suget hela historien.
Postad 08 mars 2015 - 11:55
pallepaf
-
pallepaf
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
När jag säger 8 strömmar så menar jag just 8 kanaler, oavsett om det är SD eller HD.
Det som har hänt att man förut bara fick ha två inspelningsbara boxar (1963) plus en box som man inte kunde spela in med till att man kan ha 4 boxar man kan spela in med. Alltså en ökning från 5 strömmar till 8 strömmar.
Har man dock 8 strömmar så kan man inte garantera 50-100 mbit för de som har den tjänsten.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Inte för att jag är i närheten av att använda så många strömmar, men när jag aktiverade min andra box via kundsupporten så sa han att man kan köra 8 strömmar via fiber och aktivera fyra inspelningsbara eller åtta standardboxar (eller någon kombination)
Jag har en inspelningsbar box samt tre tvillingabonnemang med boxar som man inte kan spela in på, dvs. jag använder fem strömmar (2+1+1+1). Jag var just i kontakt med kundtjänst avseende att jag vill aktivera inspelning på en av tvillingboxarna och därmed komma upp i sex strömmar (2+2+1+1) men fick då till svar att man som mest kan ha fem samtidiga strömmar. För att aktivera inspelning på ytterligare en box måste jag därför avsluta ett av mina tre tvillingabonnemang (så det blir 2+2+1). Detta stämmer inte överens med vad som ovan angivits om att det är möjligt med så mycket som åtta samtidiga strömmar. Har Telia nyligen reducerat antalet möjliga simultana strömmar sedan eller fick jag ett felaktigt besked från kundtjänst?
Om någon vet skulle jag uppskatta besked.
Postad 09 mars 2015 - 12:16
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Skaffa en liten android usbdongle till en TV och kör Play appen istället för dina tvillingabb.
Postad 09 mars 2015 - 14:52
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Nån mer som har problem just nu?
Edit: löst efter en stund
Redigerat av ansgar, 09 mars 2015 - 19:13.
Postad 09 mars 2015 - 19:24
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Skaffa en liten android usbdongle till en TV och kör Play appen istället för dina tvillingabb.
vad är det du pratar om?
Jag har en chromecast, är det nåt liknande?
Postad 10 mars 2015 - 08:28
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Nej inte CromeCast utan Android MiniTV dongle typ MK808B Plus
Postad 10 mars 2015 - 10:26
hugeman
-
hugeman
-
Forumräv
-
-
985 inlägg
Har haft samma fenomen på några 1903-boxar i vårt bolag. Verkar som om det hjälper att nollställa boxen och plocka bort programvaran i boxen så den får ladda ner programvaran på nytt.
Hur detta påverkar eventuella inspelningar för er som har inspelningsbar box vet jag däremot inte =)
Redigerat av hugeman, 10 mars 2015 - 10:31.
Postad 10 mars 2015 - 12:25
Unregistered2956b483
-
Unregistered2956b483
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Har haft samma fenomen på några 1903-boxar i vårt bolag. Verkar som om det hjälper att nollställa boxen och plocka bort programvaran i boxen så den får ladda ner programvaran på nytt.
Hur detta påverkar eventuella inspelningar för er som har inspelningsbar box vet jag däremot inte =)
Det var det tips jag fick när jag chattade med Telia. Hon körde ut ny mjukvara och sedan dess har det inte hänt igen men jag har å andra sidan inte tittat så mycket på tv de senaste dagarna heller. Hon sade att om det uppstår igen så skulle jag testa med en fabriksåterställning. Fick egentligen intrycket att hon bara chansade men det kanske inte var så....
Postad 11 mars 2015 - 20:27
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Postad 11 mars 2015 - 20:35
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Postad 11 mars 2015 - 20:52
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Maffia fasoner
Postad 11 mars 2015 - 22:22
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Postad 11 mars 2015 - 23:10
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag har knappast varit ett fan till Copyswede förut heller men detta är ett riktigt lågvattenmärke.
Men logiken förstår jag inte. Om nu Telia inte vill vara med och leka längre förlorar CS ju pengar
som skulle ha gått till sina omhuldade artister. Samtidigt är ju SVTplay fortfarande tillgängligt
och gratis även om inte Telia tillhandahåller den. Så CS verkar ju själva vara förlorare. Kanske
Telia skulle skicka med en androiddongle till sina boxar? Bara en tanke...
Postad 11 mars 2015 - 23:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 534 inlägg
Som några har noterat hoppas jag så kom det en ny release idag med några nya funktioner.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 12 mars 2015 - 07:14
hofwing
-
hofwing
-
Lärjunge
-
-
407 inlägg
Som några har noterat hoppas jag så kom det en ny release idag med några nya funktioner.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Riktigt bra, ska hårdtesta i helgen 😊
Postad 12 mars 2015 - 08:20
ltblad
-
ltblad
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
I den nya versionen går det bara att hoppa fram och tillbaka 3 minuter.
Det var bättre innan då man kunde hoppa med mindre tidsintervall.
Postad 12 mars 2015 - 09:37
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Finns det någonstans man kan läsa om vad som är nytt i den nya versionen?
Postad 12 mars 2015 - 11:07
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Vad är nytt i den nya versionen?
Postad 12 mars 2015 - 15:19
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
I den nya versionen går det bara att hoppa fram och tillbaka 3 minuter.
Det var bättre innan då man kunde hoppa med mindre tidsintervall.
@Telia Kundservice
Ursäkta men vad håller era utvecklare på med egentligen? Vem har frågat efter den här idiotiska funktionen? Ni hoppar den alltid fram till 3, 6, 9, 12, 15, 18 min osv ifrån programmets början. Dvs om jag står på 12:05 eller 14:55 så hoppar den alltid till 15:00 oavsett. Så den hoppar inte ens framåt 3 min i tiden. När man väl har lärt sig använda den progressiva funktionen så tar ni bort den? Och varför endast 3 min hopp? Det finns behov av både 30 s och 5 min hopp som tidigare. Är det bara för att man inte ska kunna hoppa över reklamen längre? Ändra genast tillbaks! Hur kan man ens komma på den här korkade idén med fast 3 min hopp???
Postad 12 mars 2015 - 20:22
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Copyswede är i farten igen  http://www.telia.se/privat/tv/svtr
http://www.dn.se/eko...-tar-bort-svtr/
Verkar rörigt. Om tre olika TV operatörer tolkar det på samma sätt så borde nog copyswede förstå att de strular till det. När ska de ge upp?
Postad 12 mars 2015 - 20:47
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Copyswede ser väl miljonerna försvinna om Telia, ComHem, Boxer, Bredbandsbolaget och Viasat tar bort SVTr
Därför denna omsvängning från Copyswede, att inget ska vara ändrat i det nya avtalet 
Postad 12 mars 2015 - 21:17
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Det är ju frivisning av Viasat Sport-kanalerna just nu, men trots att jag startat om boxen får jag inte Viasat Golf. Har ni andra fått den? Jag har Viasat Sport-paketet (där golfkanalen inte ingår) så kanske är en bugg att man inte får Golf-kanalen då...
Postad 12 mars 2015 - 22:24
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Hur menar ni med 3 min? Min hoppar inte med 3 min (men heller inte som förut, blir inte klok på hur den funkar).
De har åtminstone fixat buggen med att inspelningsmarginalen resettades efter en omstart. 
Telia:
Ny buggrapport/feature request:
Jag gick in i menyn på min vip1963 och valde Starta om tjänsten för att tvinga boxen att starta om.
När den kom online igen stod det en varning om att en pågående inspelning blev avbruten.
Ooops, min tjej hade tydligen timeat nåt, och jag kollade inte lysdioderna innan jag rebootade.
Jag anser det vara en självklarhet att boxen skall varna om man försöker starta om tjänsten medan den håller på att spela in.
(jag har inte testat för att se om den varnar för detsamma om man vill starta en Formatering, även det vore ju rätt självklart).
Postad 13 mars 2015 - 08:02
Unregistered8b2d821a
-
Unregistered8b2d821a
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det är ju frivisning av Viasat Sport-kanalerna just nu, men trots att jag startat om boxen får jag inte Viasat Golf. Har ni andra fått den? Jag har Viasat Sport-paketet (där golfkanalen inte ingår) så kanske är en bugg att man inte får Golf-kanalen då...
va jag har förstått så är det viasat sportpaket det är frivisning av och där ingår inte Golf
Postad 13 mars 2015 - 08:05
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur menar ni med 3 min? Min hoppar inte med 3 min (men heller inte som förut, blir inte klok på hur den funkar).
För ett inspelat program som är 1 tim så är varje hopp 3 min men för ett program som är 2,5 tim så är hoppen 7,5 min. Kan bara konstatera att det här måste vara den mest korkade ändringen någonsin. Hopp som är olika långa beroende på inspelningstiden?
Postad 13 mars 2015 - 08:06
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Postad 13 mars 2015 - 09:09
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
va jag har förstått så är det viasat sportpaket det är frivisning av och där ingår inte Golf
Aha tack, jag läste på Viasats sida http://www.sportkampanj.se/ och där står Golf-kanalen med men på Telias sida är den inte med ser jag: http://www.telia.se/...ng-viasat-sport
Lite konstigt eftersom Telia har kanalen i sitt utbud.
Postad 13 mars 2015 - 09:34
GannTrader
-
GannTrader
-
Användare
-
-
195 inlägg
Så här funkar det att spela upp inspelningar numer.
Vid uppspelning delas varje inspelning upp i 20 bitar. Om man tex spelar in 20 min blir varje bit 1min, spelar man in 1h blir varje bit 3min och spelar man 2h blir varje bit 6min osv. Sedan kan man vid uppspelning hoppa från bit till bit.
Detta är ju faktiskt väldigt användbart när man ska????????ska????????????ska??? nä jag kommer banne mig inte på när detta ska vara användbart. Den här nya funktionen är ju bara helt fantastisk korkad.
Det är förvisso snart 1 april men detta skämt är faktiskt inte uppskattat dessutom är det inte 1 april än på några veckor, så detta blev riktigt riktigt fel.
Nä Telia ändra tillbaka till det gamla. Inte för att jag hoppar högt över den progressiva hoppningen som var innan men den gick åtminstånde att använda då den var relativ och inte absolut.
Postad 13 mars 2015 - 10:29
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Hej alla och Markus!
Jag blir så ledsen! Tycker Copyswede verkar vara ett väldigt girigt företag!! Varför först erbjuda kunder en bra tjänst och sedan kunden har blivit van vid tjänsterna försämras det! Det fattar jag inte!
Jag undrar, vad kostar tjänsten SVT-PLAY som finns i datorer och på surfplattorna. Vidare tycker jag att Telia ska arbeta hårdast för att SVT-r byts ut mot SVT-PLAY med samma innehåll som på datorer och på surfplattor även blir tillgängligt i TV'ns digitalbox!
Vänligen men mycket irriterad licensbetalare
Redigerat av Göran J, 13 mars 2015 - 10:31.
Postad 13 mars 2015 - 11:07
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag blir så ledsen! Tycker Copyswede verkar vara ett väldigt girigt företag!! Varför först erbjuda kunder en bra tjänst och sedan kunden har blivit van vid tjänsterna försämras det! Det fattar jag inte!
Eh? Själva syftet med ett företag som Copyswede är att ta ut avgifter som ligger precis på gränsen av vad de betalningsskyldiga (Telia i detta fall) tål. De har inte vant kunder vid någon tjänst, tjänsten tillhandahålls av Telia som nu ansåg att det inte längre var affärsmässigt hållbart att erbjuda den längre. Vänligen men mycket irriterad licensbetalare
Vad har licensbetalande med detta att göra?
Postad 13 mars 2015 - 13:07
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Déjà vu
http://computerswede...t-play-orimligt
Även att man betalar TV-licens tar Copyswede dessutom 1,08 SEK /hushåll och månad för att SVT vidaresänds i kabel-tvnäten.
Avgifter som i många fall betalas av fastighetsägaren/de boende på ett eller annat sätt.
http://www.copyswede...andning/priser/
http://www.svd.se/op...ram_8181516.svd
http://www.fastighet...ratt-i-tv-natet
http://www.nyteknik....icle3132454.ece
Postad 13 mars 2015 - 13:18
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Märkligt att Telia-kunder ska särbehandlas när man numera kan se SVT Play helt fritt via (tex) Apple TV ansluten till valfri bredbandsoperatör!
Postad 13 mars 2015 - 14:03
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Märkligt att Telia-kunder ska särbehandlas när man numera kan se SVT Play helt fritt via (tex) Apple TV ansluten till valfri bredbandsoperatör!
Vi Telia kunder måste betala två gånger för SVT Play, bara för att Telia lagrar materialet på egna servrar
Om Telia plockat det direkt från SVT Play som Canal Digital gör så kosta det inget för Telia. Men det kommer inte att bli så stabilt och smidigt som det är nu
Postad 13 mars 2015 - 18:47
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Nytt i mjukvaran
Play har nu funktionen att programmet startar där man slutade att titta
ADSL kunder har nu HD version av kanalen på rätt kanal nummer
Postad 13 mars 2015 - 20:56
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2 953 inlägg
Jag har knappast varit ett fan till Copyswede förut heller men detta är ett riktigt lågvattenmärke.
Men logiken förstår jag inte. Om nu Telia inte vill vara med och leka längre förlorar CS ju pengar
som skulle ha gått till sina omhuldade artister. Samtidigt är ju SVTplay fortfarande tillgängligt
och gratis även om inte Telia tillhandahåller den. Så CS verkar ju själva vara förlorare. Kanske
Telia skulle skicka med en androiddongle till sina boxar? Bara en tanke...
Med dagens moderna tv apparater och läsplattor går det väl se hela SVT PLAY utbudet där?
Så hur tänker copyswede här?
Postad 13 mars 2015 - 21:44
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Den nya spolningen är ju bedrövlig!
Telia,
Önskemål för hur spolning ska ske och presenteras för både Inspelning och Timeshift:
För varje nytt tryck på spolknappen (inte hopp-knappen) ska spolhastigheten stegvis öka, typ 4x, 10x, 20x, 50x (och det ska fungera likadant i både Timeshift och i en Inspelning).
Om man trycker på motsatt spolknapp minskas spolhastigheten en nivå.
På skärmen ska naturligtvis aktuell spolhastighet (4x, 10x, 20x, 50x) visas bredvid markören.
Exempel för en inspelning från 20:00-22:15.
Så här kan det se ut när man trycker på pause:
20:00 20:31 22:15
-31m 0 +1h 44min
------------------|---------------------------------------------
||
4x, 30s
Dvs man befinner sig 31 minuter in.
Man ser att man kan spola tillbaka 31 min eller spola framåt 1h 44min.
Man ser att klockan var 20:31 i verkligheten när programmet spelades in.
Under baren visas ett pausetecken (eftersom man har pausat uppspelningen) tillsammans med aktuell spolhastighet, "4x", och aktuell hopplängd "30s".
Om man börjar spola framåt (ett tryck) kan det se ut så här:
20:00 20:31 20:39 22:15
-38m 0 +8m 11s +1h 36min
------------------=======|--------------------------------------
>>
4x, 30s
Hopplängden ska alltid följa ett hårdkodat schema, så att Svensson alltid vet hur boxen beter sig, t.ex:
Om spolhastigheten är lägst, dvs 4x, så är hopplängden 30 sekunder.
Om spolhastigheten är ett snäpp snabbare, dvs 10x, så är hopplängden 1 minut.
Om spolhastigheten är ett snäpp snabbare, dvs 20x, så är hopplängden 3 minuter.
Om spolhastigheten är på snabbaste, dvs 50x, så är hopplängden 5 minuter.
(dessa värden får gärna kunna personifieras under inställningarna)
Att byta hopplängd gör man alltså alltid mha spolknapparna, så även i spol-läge (se nedan).
Om jag vill spola framåt exakt 8 minuter kan jag alltså enkelt se på delta-räknaren hur den ökar från 0 till +8, och vet exakt när jag ska avbryta spolningen.
(I början kan delta-räknaren visa sekundvärden "+20s", "+40s", för att sedan gå över till minutrar och sekunder, "+13m 45s". När man spolat mer än en timme kan sekundrarna utelämnas, "1h 10min".)
Under baren visas >>, 4x och 30s för att visa vad man gör just nu och aktuell spolhastighet/hopplängd.
Note: Genom att visuellt jämföra längden på ======= jämfört med -------------------------------------- kan man även göra ett snabbt överslag på hur mycket man spolat utan att kolla på siffrorna.
I tids-baren ska den spolade delen (=======) grafiskt markeras med en annan färg så att man visuellt ser hur mycket man spolat jämfört med startpositionen.
Både delta-tiden och färgmarkeringen ska konstant uppdateras (minst 5 gånger i sekunden) så länge man spolar/hoppar.
Video-bilden i bakgrunden får gärna uppdateras väldigt ofta den med, så att man ser på ett ungefär var man befinner sig.
Under en "spol-session" ska man t.ex. kunna spola fram två minuter och sedan växla håll och spola bakåt tre minuter. Deltat ska hela tiden följa med, kontinuerligt uppdateras och alltså visa "-1m 00s" när man är klar.
Delta-räknaren ska givetvis börja om från noll varje gång en ny "spol-session" startas (dvs så fort man återgått till Play-läge).
Man ska naturligtvis även kunna hoppa när man befinner sig innuti spol-läge. Dessa hopp sker inom spol-läget, dvs man går inte över till hopp-läge i OSD:n, utan det är bara ett sätt att snabbare komma dit man vill. Efter att ett hopp utförts fortsätter den att spola i samma hastighet som innan.
När man är i spol-läge och har spolat klart (dvs trycker på Play) så ska OSD:n försvinna omedelbart. (till skillnad från hopp-läge, se nedan)
Om man istället trycker på pause lämnar man inte spol-läget, utan "fryser det". Man kan därifrån välja att hoppa (vilket återgår tillbaka till pausat läge efter ett hopp), börja spola igen, trycka på Play eller trycka på Exit. Det sistnämnda cancellerar spolandet och tar en tillbaka till Play-läge på samma position där man var från början.
Byt gärna färg beroende på om spol-sessionen går framåt eller bakåt för tillfället. (play-hastighet innebär såklart framåt-riktning, 1x)
Att byta hopplängd gör man alltså alltid mha spolknapparna, så även i spol-läge.
Det är ovanligt att man vill börja med att hoppa långt, så default är att börja på 30s (dvs spolhastighet 4x). Vill man börja med att spola förbi t.ex. de 25 minuter man redan sett så är det just spol-läget man primärt använder, men det GÅR även att använda hopp-läget om man så vill.
Ytterligare önskemål:
Medan man befinner sig i spol-läge eller i pause-läge ska de fyra navigationsknapparna, OK-knappen samt alla sifferknapparna temporärt få nya funktioner:
* Höger och vänster knapp hoppar alltid med en fast längd på 15 sekunder (eller det hopp-intervall man ställt in under användarinställningarna) oavsett aktuell spolhastighet
* Upp och ner-knapparna gör samma sak som de vanliga spolknapparna, dvs byter mellan 4x/30s, 10x/1m, 20x/3m, 50x/5m-lägena.
* OK-knappen = Play, dvs sluta spola/pausa och börja spela upp istället.
* Knapptryck på sifferknapparna ska omedelbart hoppa lika många minuter i den riktning man för närvarande befinner sig i. Dvs om man är i "spola framåt-läge" (>>) ska varje tryck på knappen 1 omedelbart hoppa 1 minut framåt. Är man i "spola-bakåt-läge" (<<) ger ett tryck på t.ex. 5 omedelbart ett 5-minutershopp bakåt. Eftersom pause-läge (||) är ett fruset läge så beror det på vad man befinner sig åt vilket håll man hoppar.
Genvägar är alltid välkomna, särskilt vid vardagsrutiner som man ofta utför. Det känns även mer logiskt att navigationsringen på en fjärrkontroll styr spolandet när man är i spol-läge än att knapparna inte har någon funktion alls eller att de plötsligt byter kanal eller liknande.
Om man från Play-läge trycker på en hopp-knapp hamnar man i hopp-läge.
Detta läge ser ut och fungerar så gott som identiskt som spol-läget. En skillnad är dock att OSD:n i hopp-läget inte ska försvinna omedelbart, utan ligga kvar två sekunder efter hoppet.
Dels hinner man då se vad man just gjorde (t.ex. se på delta-räknaren hur mycket man hoppade) men viktigare är att man ska kunna fortsätta på den startade session och få alltså hoppa till ungefär önskat delta-värde.
Upprepade tryck på hopp-knapparna hoppar vidare med aktuell hopplängd. Efter varje hopp fortsätter boxen direkt att spela upp videon och resettar tvåsekunders-OSD-timeouten. Inget ytterligare knapptryck inom två sekunder resulterar i att OSD:n försvinner.
Den andra skillnaden är att tryck på spolknapparna i hopp-läge inte gör att man övergår till spolning, utan de ändrar bara hopplängden. Det ska då heller inte automatiskt utföras något hopp i den nya längden, utan man måste trycka på hopp-knappen igen för att hoppa i den nya längden. Detta för att inte förbrylla Svensson, samt för att inte sabba matematiken för någon som vill starta ett hopp-läge, stega upp till 5-minutershopp (dvs trycka på spola framåt tre ggr) och hoppa 25 minuter (dvs trycka på hoppa framåt 5 ggr).
Genom att t.ex. ha en annan bakgrundsfärg i OSD:n i hopp-läge jämfört med spol-läge kan man enkelt inse vilket läge man är i (dvs att OSDn kommer försvinna automatiskt inom 2 sekunder samt att spolknapparna inte spolar).
Även i hopp-läge ska navigeringsknappar, OK samt sifferknappar fungera likadant som ovan. Dvs ett tryck på <Hoppa framåt> följt av knapp <5> resulterar i att spol-OSD:n dyker upp, man hoppar fram 30 sekunder, hoppar fram 5 minuter, videon fortsätter att spela och två sekunder senare försvinner OSD:n.
Det enda som kan förbrylla här är om användaren under dessa två sekunder trycker på en spolknapp för att finjustera. Det kommer då inte starta en spolsession utan bara ändra på hoppintervallet (samt resetta timeout-tiden för OSDn).
Med tanke på att hopp-OSD:n ska ha annan bakgrundsfärg lär dock detta vara en enkel grej för användaren att lära sig. Och att finjustera efter ett hopp (t.ex. om man hoppade en aning för långt) kan då ske t.ex. via ett tryck på hoppa bakåt (-30s) eller pil bakåt (-15s).
Dynamisk hopplängd är ___värdelöst___, det går aldrig att hamna på rätt ställe! Tag bort den!
Under inställningarna ska man kunna ställa in hur långa hopplängderna och spolhastigheterna ska vara. Även hopplängden för höger och vänster navigationsknapp ska kunna ställas in (default 15 sekunder).
Det är tusen gånger enklare att veta att t.ex 6 snabba tryck på hoppa-framåt-knappen alltid resulterar i exakt 6x30 sekunder än att hopplängden ska ändras dynamiskt (eller ännu värre, att den ändras dynamiskt beroende på hur fort/långsamt jag trycker på knapparna).
En annan mer avancerad önskan:
Om användaren så vill (dvs aktiverat funktionen under inställningarna), spela upp ett mycket kort ljud för varje nytt tryck på spol- eller hoppa-knapparna (jämför med knappljudet på en mobiltelefon). Ju snabbare spolhastigheten är desto ljusare (högre toner) knappljud.
Om man trycker på motsatt spolknapp minskas spolhastigheten en nivå, vilket också indikeras med en lägre ton i ljudet.
Om man nu hoppar lite grann, framåt eller bakåt, mitt under spolandet så indikeras detta med samma ton som aktuell spolhastighet, dvs ingen höjning eller sänkning vid hoppande.
Samma ljud hörs i hopp-läge när man ökar/minskar hopplängden.
Resultat: användaren får audiovisuell hjälp vid spolandet.
Användare som inte gillar dessa ljud ska naturligtvis kunna stänga av det i inställningarna (avstängt per default kanske?).
Redigerat av elofu17, 13 mars 2015 - 21:45.
Postad 14 mars 2015 - 00:56
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
elofu17 det var ett mycket långt inlägg! Tyvärr tror jag inte Telia bryr sig om oss användare längre och Markus verkar inte ha tid heller! 
De första åren av den här trådens existens så skedde en konstant dialog och en konstant utveckling.av funktionerna och stabilitet. Är tyvärr inte fallet längre!
Finns fortfarande många fundamentala funktioner som vi önskat oss i åratal nu som inte finns ännu tex möjlighet till 2 samtidiga inspelningar samtidigt som man tittar på en tredje kanal. Möjlighet till att spara ned time shift bufferten (mycket konstigt att det inte går med tanke på att den ju redan är lagrad på HDD'n tillfälligt). Möjlighet till att ställa in time shift bufferten så att den blir längre än 2 timmar vilket många gånger är för kort. Vi kan ju ställa in inspelningsmarginaler så varför kan vi inte ställa in time shift marginaler? Varför kan vi fortfarande inte programmera in inspelningar för återkommande program/serieavsnitt? Vi måste fortfarande programmera avsnitt för avsnitt, väldigt omständligt!
Istället för dessa bra tillägg till funktionerna så får vi en värdelös spolfunktion som är det sämsta jag sett! Vem bad om den här förändringen? 
Postad 14 mars 2015 - 12:50
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Vad gör man om man har frysningar av tv-bilden (korta under sekunden)?
Jag har kollat bredbandskollen och det ser ok ut, startat om gateway/router (TG799vn v2) och startat om digitalbox (1003). Men det är ändå frysningar då och då.
Postad 14 mars 2015 - 14:51
micke_thorn
-
micke_thorn
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Dom där frysningarna har jag åxo fått nu på sista tiden.
1963 box och ADSL.
Postad 14 mars 2015 - 14:58
Bopper
-
Bopper
-
Beroende
-
-
1 272 inlägg
Dom där frysningarna har jag åxo fått nu på sista tiden.
1963 box och ADSL.
Har fiber, så det borde ju inte bero på hastigheten. Andra störningar?
Har kollat en hel del på Viasat Motor nu och tidigare var det mest bilden som frös, men här är det även ljudet som hackar i samband med frysningarna.
Är det fler som märkt detta? Är det lokalt? Bor själv i norra Småland.
Postad 14 mars 2015 - 15:00
Krutrök
-
Krutrök
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Samma här. Hälsingland och ADSL. Har felanmält men fått till svar att man inte hittat något fel i nätet.
Redigerat av Krutrök, 14 mars 2015 - 15:01.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Seas L26roy Nr2
Anton
2025-05-22 21:14:10
-
Bio front med duk på plats
Globe
2025-05-22 08:43:45
-
Screen Research FSD på väggen
Globe
2025-05-22 08:22:42
-
Screen Research FSD ram
Globe
2025-05-22 08:19:07
-
Montering av ram
Globe
2025-05-22 08:14:32
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|