* Officiell Tråd - Nokia N8 *
9135 svar till detta ämne
Postad 14 November 2010 - 00:40
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Hur trivs ni med denna telefon? har känt ytterst lite på den och den har inte imponerat på mig, HD trailers på telefonen var dåligt upplösta och HDMI funktionen var väll lite småfränt..men vad gör det när nya telefoner (DHD) har DLNA som trycker upp allt trådlöst på TV:n? Känns inte som en vidare telefon heller iom Symbian.. :/ Grannbutiken Telia hade ju en snubbe från Nokia som i stortsett TVINGADE på folk n8 om dagarna, men dagen efter innan Telia öppnade så stod mongot med en iPhone i handen xD
Ja jag har då inte DLNA på min tv, däremot HDMI. Ja det är det som är problemet du har inte skaffa dig erfarenhet själv utan bara har förutfattad åsikt om något du inte vet något om, Symbian är något som måste växa in. Är bara titta på omdömmena om telefonen, den är omtyckt av de flesta förutom ett par iPhone och Androidanhängare, som tvärt om genuint verkar hata den. Antagligen är det för att de allt försent insett att de gjort fel val, då den här telefonen är så mycket bättre. Även om en person står och säljer Nokia telefoner så behöver han inte vara direktanställd av Nokia, han kan lika gärna vara inhyrd. Som säljarna som brukar ringa upp mig på hemmatelefonen "på uppdrag av telia" sen så visar det sig att de egentligen är anställd av ett externt säljbolag och säljer programpaket åt Viasat men i Telias IP-TV nät, då menar de att de ringer "på uppdrag av Telia".
Redigerat av Unregistered31511, 14 November 2010 - 00:51.
Postad 14 November 2010 - 00:52
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Ja jag har då inte DLNA på min tv, däremot HDMI.
Ja det är det som är problemet du har inte skaffa dig erfarenhet själv utan bara har förutfattad åsikt om något du inte vet något om, Symbian är något som måste växa in. Är bara titta på omdömmena om telefonen, den är omtyckt av de flesta förutom ett par iPhone och Andoidanhängare, som tvärt om genuint verkar hata den. Antagligen är det för att de allt försent insett att de gjort fel val, då den här telefonen är så mycket bättre.
Även om en person står och säljer Nokia telefoner så behöver han inte vara direktanställd av Nokia, han kan lika gärna vara inhyrd. Som säljarna som brukar ringa upp mig på hemmatelefonen "på uppdrag av telia" sen så visar det sig att de egentligen är anställd av ett externt säljbolag och säljer programpaket åt Viasat men i Telias IP-TV nät, då menar de att de ringer "på uppdrag av Telia".
Nu var inte min post någon hatpost mot n8, ser bara inte what the fuss is about? VAD är det som gör denna telefonen bättre än min DHD eller iP4? hör bara att hårdvaran kickar ass men inte vad telefonen kan göra som inte jag kan göra? (förutom hdmi uttag då)
Redigerat av smellymarq, 14 November 2010 - 01:28.
Använde uttryck som inte är tillåtet på forumet
Postad 14 November 2010 - 01:19
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Nu var inte min post någon hatpost mot n8, ser bara inte what the fuss is about? VAD är det som gör denna telefonen bättre än min DHD eller bögarnas iP4? hör bara att hårdvaran kickar ass men inte vad telefonen kan göra som inte jag kan göra? (förutom hdmi uttag då)
Det har man berättat jättemånga gånger i tråden redan. Men för att nämna några viktiga användbara: - USB OTG - Mer än dubbelt så många pixlar i kameran - Riktig blixt - FM-sändare
Postad 14 November 2010 - 01:26
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Det har man berättat jättemånga gånger i tråden redan. Men för att nämna några viktiga användbara: - USB OTG - Mer än dubbelt så många pixlar i kameran - Riktig blixt - FM-sändare

En 4mpix kamera kan kicka en 20mpix kamera, det säger ingenting om kvaliteten på bilden. DHD: 8mpix Är det en blixt som enbart fungerar som blixt och inte lampa? DHD: dubbla LED USB OTG, har inte stött på en dator där jag inte kunnat montera min DHD som en diskenhet utan att behöva installera drivisar.. FM-sändare, är väll ett plus
Postad 14 November 2010 - 01:34
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
En 4mpix kamera kan kicka en 20mpix kamera, det säger ingenting om kvaliteten på bilden. DHD: 8mpix
Är det en blixt som enbart fungerar som blixt och inte lampa? DHD: dubbla LED
USB OTG, har inte stött på en dator där jag inte kunnat montera min DHD som en diskenhet utan att behöva installera drivisar..
FM-sändare, är väll ett plus 
Du får väl läsa lite tester då om hur bra kameran är i N8 jämfört med alla andra mobiler? Det är en riktig Xenon blixt. USB OTG innebär något helt annat än du verkar tro. http://en.wikipedia....i/USB_On-The-GoDu kan även koppla in tex mus och tangentbord till telefonen.
Redigerat av trixeo, 14 November 2010 - 02:02.
Postad 14 November 2010 - 01:50
JagVetInte
-
JagVetInte
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hur trivs ni med denna telefon? har känt ytterst lite på den och den har inte imponerat på mig, HD trailers på telefonen var dåligt upplösta och HDMI funktionen var väll lite småfränt..men vad gör det när nya telefoner (DHD) har DLNA som trycker upp allt trådlöst på TV:n? Känns inte som en vidare telefon heller iom Symbian.. :/ Grannbutiken Telia hade ju en snubbe från Nokia som i stortsett TVINGADE på folk n8 om dagarna, men dagen efter innan Telia öppnade så stod mongot med en iPhone i handen xD
Det råder till tvetydigheter när det gäller det här med DLNA. Det finns flera klasser av dem. http://en.wikipedia....etwork_AllianceMobile Handheld Devices
* Mobile Digital Media Server (M-DMS): These wireless devices store content and make it available to wired/wireless networked mobile digital media players (M-DMP), digital media renderers (DMR) and digital media printers (DMPr). Examples include mobile phones and portable music players. * Mobile Digital Media Player (M-DMP): These wireless devices find and play content on a digital media server (DMS) or mobile digital media server (M-DMS). Examples include mobile phones and mobile media tablets designed for viewing multimedia content. * Mobile Digital Media Uploader (M-DMU): These wireless devices send (upload) content to a digital media server (DMS) or mobile digital media server (M-DMS). Examples include digital cameras and mobile phones. * Mobile Digital Media Downloader (M-DMD): These wireless devices find and store (download) content from a digital media server (DMS) or mobile digital media server (M-DMS). Examples include portable music players and mobile phones. * Mobile Digital Media Controller (M-DMC): These wireless devices find content on a digital media server (DMS) or mobile digital media server (M-DMS) and send it to digital media renderers (DMR). Examples include personal digital assistants (PDAs) and mobile phones.
De flesta mobiler som finns idag är enbart M-DMS, M-DMD och M-DMU. Går man till http://www.dlna.org/products/Kan man söka efter en produkt. Den populära Samsung Galaxy S har M-DMS vilket i stort set betyder att den kan vara en file server och även kan spelar upp saker från en server. Jag är ärligt talat förvirrad när det gäller DLNA när det gäller vem som gör vad. Men jag tror att det skulle vara så här. Säg att du har en TV som stödjer DLNA så skulle du bara skicka över datat till TVn. TVn renderar bilden och visar den. Alltså så är din telefon bara en media server. Sen kanske du har begränsningar på TV när det gäller filformat osv vilket gör det hela mer ännu mer förvirrat. Låt oss säga att du har ett mycket bra videoprogram till din telefon som gör bilden jättefin osv., då skulle det inte spela någon roll eftersom den inte är involverad i renderingen. Som ni förstår det är upplagt till lite förvirring vem som gör bäst vad. Nokia N8 har fördelen att filmen är i telefonen och även renderas i telefonen och enbart behöver en TV eller monitor med HDMI.
Postad 14 November 2010 - 01:51
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nu var inte min post någon hatpost mot n8, ser bara inte what the fuss is about? VAD är det som gör denna telefonen bättre än min DHD eller iP4? hör bara att hårdvaran kickar ass men inte vad telefonen kan göra som inte jag kan göra? (förutom hdmi uttag då)
Det var inte dig jag syftade på. Kanske var långsökt att nämna omdömmena på Prisjakt här på Min Hembio men jag tycker att de hör ihop och det var dem jag hade i åtanke. Är väl framförallt kameran som knäcker, det du kan göra på din telefon kan man ju göra på en telefon för en tusenlapp också. Har du FM sändare nej det har du inte, har du marknadens bästa navigationsprogram, nej det har du inte. Har du symbians säkerhet i din telefon, nej det har du inte, sen kan man ju stoppa ner Nokia N8 i fickan det går ju inte med din, bara att slippa Google i telefonen är ju en fördel om något. Din avatar fick mig att ordna en helt egen, snygg va?
Redigerat av Unregistered31511, 14 November 2010 - 02:01.
Postad 14 November 2010 - 01:55
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Du borde nog kolla efter någon annan telefon
Postad 14 November 2010 - 02:00
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
En 4mpix kamera kan kicka en 20mpix kamera, det säger ingenting om kvaliteten på bilden. DHD: 8mpix
USB OTG, har inte stött på en dator där jag inte kunnat montera min DHD som en diskenhet utan att behöva installera drivisar..
FM-sändare, är väll ett plus 
Jo ofta så brukar Megapixlar spegla kvaliteten, en kvalitetskamera idag har inte 4Mpixel inte ens 8Megapixel. Ja det är Xenonblixt, en riktig fotoblixt alltså ingen vanlig lampa. Ja fast nu är inte USB OTG att använda telefonen som hårddisk (det kan vilken telefon som helst) utan att använda telefonen som dator med hårddisk kopplad till den. Låt mig ge dig ett exempel: http://www.youtube.c...h?v=dWl_aTNk7hgKoppla tangentbord och mus går bra också: http://www.youtube.c...h?v=SmwE_U3NtOM
Redigerat av Unregistered31511, 14 November 2010 - 02:42.
Postad 14 November 2010 - 04:16
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nokia har ju som vi läst tidigare försökt få fler utecklare att skriva applikationer till OVI store, tydligen har de nu lyckats med det. Bra så, men då har Nokia fått ett lyxproblem istället, det tar tid för dem själva att testa allt för OVI store, så nu har de tydligen svårt att hålla fem arbetsdagar som de lovat. " Dear Publisher, Thank you for being a valued Ovi Store publisher. At Nokia World 2010, we announced many new features and devices such as the Ovi Store client on the new Symbian devices (Nokia N8, Nokia E7, Nokia C6, Nokia C7), in-app purchasing, Ovi app wizard, and of course our Ovi Store Symbian and Java signing services. We also announced the SLA for your content to get published to be five business days. Since that announcement, your Ovi Store team has been flooded with new content/application and new publishers. The response to Ovi Store has been overwhelming and we are doing our best to keep up with the demand and provide our services to you. Unfortunately, you may have experienced a longer wait than five business days to see your content published in the Store. We apologize for not being able to keep up with the demand but we assure you we are doing everything possible to get your content into store within five business days. We appreciate and thank you for your patience as we work together to make Ovi Store a better experience for publishers and consumers. Best regards, Ovi Store Publisher Support" Det här är ju också trevlig läsning: "In early 2011, there will be things like split-screen text entry, portrait Qwerty and Swype integrated into the UI, as well as a new browser and a new browsing experience that is much more modern. The updates will come in the first half of 2011. The difference is that typically when we’ve introduced a new range of Nokia devices, maybe they got one or two updates. Now, for the whole lifetime of the devices, there will be updates. It’s an opportunity for us to bring new content and further improvements to the user interface. Nokia’s Senior Vice President, Smartphones, Jo Harlow"
Redigerat av Unregistered31511, 14 November 2010 - 04:32.
Postad 14 November 2010 - 08:20
CEdlund
-
CEdlund
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hur gör jag för att föra över något som jag laddat ned till datorn till N8? Förut fanns ju PC Suite men inte nu. Vad använder jag istället? Tex för att titta i filhanteraren.
Postad 14 November 2010 - 08:44
covejoli
-
covejoli
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
jag fick min lur i torsdags från tre ställde larmet till halv fem igår morse tror ni telefonfan väcker mig nej den är heldöd och nu går det inte att få liv i den nä en besvikelse ska försöka att häva köpet och köpa en htc istället för den här skit telefånen
Postad 14 November 2010 - 11:38
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Det råder till tvetydigheter när det gäller det här med DLNA. Det finns flera klasser av dem.
http://en.wikipedia....etwork_Alliance
De flesta mobiler som finns idag är enbart M-DMS, M-DMD och M-DMU.
Går man till http://www.dlna.org/products/
Kan man söka efter en produkt. Den populära Samsung Galaxy S har M-DMS vilket i stort set betyder att den kan vara en file server och även kan spelar upp saker från en server. Jag är ärligt talat förvirrad när det gäller DLNA när det gäller vem som gör vad. Men jag tror att det skulle vara så här. Säg att du har en TV som stödjer DLNA så skulle du bara skicka över datat till TVn. TVn renderar bilden och visar den. Alltså så är din telefon bara en media server. Sen kanske du har begränsningar på TV när det gäller filformat osv vilket gör det hela mer ännu mer förvirrat. Låt oss säga att du har ett mycket bra videoprogram till din telefon som gör bilden jättefin osv., då skulle det inte spela någon roll eftersom den inte är involverad i renderingen. Som ni förstår det är upplagt till lite förvirring vem som gör bäst vad.
Nokia N8 har fördelen att filmen är i telefonen och även renderas i telefonen och enbart behöver en TV eller monitor med HDMI.
Med Min DNLA så kan jag spela upp filmer/bilder från mitt nätverk, och trycka över filmer/bilder till min TV såvida det inte är MKV. Det var inte dig jag syftade på. Kanske var långsökt att nämna omdömmena på Prisjakt här på Min Hembio men jag tycker att de hör ihop och det var dem jag hade i åtanke.
Är väl framförallt kameran som knäcker, det du kan göra på din telefon kan man ju göra på en telefon för en tusenlapp också. Har du FM sändare nej det har du inte, har du marknadens bästa navigationsprogram, nej det har du inte. Har du symbians säkerhet i din telefon, nej det har du inte, sen kan man ju stoppa ner Nokia N8 i fickan det går ju inte med din, bara att slippa Google i telefonen är ju en fördel om något.
Din avatar fick mig att ordna en helt egen, snygg va?
Så på en telefon för en tusenlapp kan man dela ut wifi? 1 Ghz processor? 745MB ram? Spela PS1 spel utan större problem Uppstart på 5 sekunder?? Spårning/spärrning vid borttappning/stöld?? Min telefon får plats i min ficka utan problem, för första gången sedan min P990i så känner jag att jag har telefonen i fickan hela tiden. Fick dessutom med HTC Sense navigering som kommer från TomTom eller nu vad dom hette. Sedan angående säkerhet så är det samma med windows, kan man inte hantera en telefon/dator så ska man fan ha en mac/iphone. Läser man om apparna man laddar ner och vad dom gör så upptäcker man om skiten vill göra skada. Du borde nog kolla efter någon annan telefon
Är grymt nöjd med min Desire HD
Redigerat av Pliind, 14 November 2010 - 11:43.
Postad 14 November 2010 - 12:53
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
jag fick min lur i torsdags från tre ställde larmet till halv fem igår morse tror ni telefonfan väcker mig nej den är heldöd och nu går det inte att få liv i den nä en besvikelse ska försöka att häva köpet och köpa en htc istället för den här skit telefånen
Skulle du säga samma sak om din HTC eller iCrap vaknade upp död en dag? Skulle du kasta den i soptunnan och köpa en annan telefon? Skärpning! Telefoner som dör är ett problem för alla tillverkare och modeller. Det är inte specifikt till Nokia. Dessutom tror jag inte butiken går med på att häva köpet direkt. Nu blir det skärpning. Tillbaka till butiken med dig och reklamera den så de får byta ut den eller skicka in den på service. Och lär dig använda punkter, frågetecken och stora bokstäver. Det finns ett skäl till varför de finns i gramatiken.
Postad 14 November 2010 - 12:56
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Hur gör jag för att föra över något som jag laddat ned till datorn till N8? Förut fanns ju PC Suite men inte nu. Vad använder jag istället? Tex för att titta i filhanteraren.
Ovi suite. Eller så ansluter du telefonen till datorn enkelt. Windows 7, t ex, kommer att visa en Nokia N8 enhet i utforskaren där du kan kolla. Annars kan du ställa in telefonen på masslagring och ansluta den till datorn så dyker en ny enhet upp i utforskaren.
Postad 14 November 2010 - 13:00
covejoli
-
covejoli
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
jag är inte intresserad av att behålla telefonen .går dom inte med på att häva köpet säljer jag den
trodde intte det här var någon ###### rättstavning
jag kan inte rå för att jag har skrivsvårigheter och får inte till det med kommartäcken och punkter
Redigerat av covejoli, 14 November 2010 - 13:00.
Postad 14 November 2010 - 13:06
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
jag är inte intresserad av att behålla telefonen .går dom inte med på att häva köpet säljer jag den
Bara för att den vaknade upp död en dag? Ärligt talat alltså. Dumheter. Du kunde åtminstone ha låtit bli att posta inlägg här när du ska ha sådan negativ utblick mot telefonen. Du har inte gjort något konkret inlägg. Det enda du har gjort är att gnälla. Lycka till med vad du nu tänker göra och hoppas din nästa telefon vaknar upp död en dag också så att du lär dig en läxa.
Redigerat av Serenity, 14 November 2010 - 13:09.
Postad 14 November 2010 - 13:27
Unregistered00068bcf
-
Unregistered00068bcf
-
Lärjunge
-
-
430 inlägg
Jag valde mellan den och N8an. Men den föll bort pga, känndes lite för bred. Sen kameran höll inte måttet tycker jag, då det är den jag prioriterar. Kollade en massa videosamples på youtube som jag inte tyckte såg bra ut, här är några. HTC Desire - HD 720p - test1 HTC Desire HD 720p Recording Sample HTC Desire HD 720p Test with class-6 SD Lite OT, ja vet
Redigerat av Unregistered00068bcf, 14 November 2010 - 13:28.
Postad 14 November 2010 - 13:40
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Med Min DNLA så kan jag spela upp filmer/bilder från mitt nätverk, och trycka över filmer/bilder till min TV såvida det inte är MKV.
Så på en telefon för en tusenlapp kan man dela ut wifi? 1 Ghz processor? 745MB ram? Spela PS1 spel utan större problem Uppstart på 5 sekunder?? Spårning/spärrning vid borttappning/stöld??
Märklig lista du gjort. Hur menar du nu är det du som gjort 1Ghz processorn och satt in ramminnet? För det var ju frågan om vad du kunde göra med din mobil. Bara för att Android är så krävande så behöver inte Symbian vara det. Ja visst kan man dela ut WiFi köp en N96 som lanserades 2008 och lägg in appen JoikuSpot så kan du dela ut till höger och vänster. Köra PSX går väl så där på en N95: http://www.youtube.c...h?v=AD_bs4O1eFoSpåra och låsa N96 som lanserades 2008, ja det går bra med appen Track and Protect på OVI store. Ganska ointressant läsning att du är nöjd med din telefon i en tråd för Nokia N8, din telefon har en alldeles egen tråd. Men man kanske ska gå in i den och skriva om N8. Får se om jag orkar senare.
Redigerat av Unregistered31511, 14 November 2010 - 13:42.
Postad 14 November 2010 - 14:54
ballepalle
-
ballepalle
-
Användare
-
-
117 inlägg
alldeles för stor. fattar inte vad alla android-tillverkare håller på med?! större och större telefoner. numera verkar ju en skärm på 4+ tum ha blivit standard, why liksom? alldeles för stort enligt min åsikt. kan ju lika gärna köpa en ipad direkt. N8 är i fint format. visst skulle skärmen kunna fylla ut större del av telefonen men inte göra telefonen större, aldrig.
Postad 14 November 2010 - 15:20
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
alldeles för stor. fattar inte vad alla android-tillverkare håller på med?! större och större telefoner. numera verkar ju en skärm på 4+ tum ha blivit standard, why liksom? alldeles för stort enligt min åsikt. kan ju lika gärna köpa en ipad direkt.
N8 är i fint format. visst skulle skärmen kunna fylla ut större del av telefonen men inte göra telefonen större, aldrig.
Är ju inte bara storleken som är negativt med större skärm, batteritiden blir lidande också.
Postad 14 November 2010 - 15:28
donpipino
-
donpipino
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag har haft min N8 i nästan en vecka nu, och jag har ett par frågor.
Vet någon om de ska fixa equalizern? Jag vill kunna ändra hur jag vill, inte bara bland presets.
Någon mer som använder AccuWeather? Vad tycker ni om att den söker efter position med GPS hela tiden?
Postad 14 November 2010 - 15:54
ILikeIke
-
ILikeIke
-
Användare
-
-
209 inlägg
På båda punkterna är N8an överlägsen DHD, det är väl uppenbart. Men visst lampan går inte att tända bara sådär som på E72an till ex.
Postad 14 November 2010 - 15:58
donpipino
-
donpipino
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag hade en Nokia N86 innan, den ansågs ha den bästa sortens lampa, Dual-LED, och den sorten har ingen chans mot xenon när det gäller ljusstyrka.
Postad 14 November 2010 - 16:16
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
N8 geotaggar ju fotona man tar. Är det någon som vet om man kan visa var ett foto är taget på kartan i telefonen, som man kunde på N82?
Postad 14 November 2010 - 17:08
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Nokia Energy Monitor finns nu på Ovi!
Ett fint verktyg för smartphone ägare.
Postad 14 November 2010 - 17:17
Pliind
-
Pliind
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Märklig lista du gjort. Hur menar du nu är det du som gjort 1Ghz processorn och satt in ramminnet? För det var ju frågan om vad du kunde göra med din mobil. Bara för att Android är så krävande så behöver inte Symbian vara det.
Ja visst kan man dela ut WiFi köp en N96 som lanserades 2008 och lägg in appen JoikuSpot så kan du dela ut till höger och vänster. Köra PSX går väl så där på en N95: http://www.youtube.c...h?v=AD_bs4O1eFo Spåra och låsa N96 som lanserades 2008, ja det går bra med appen Track and Protect på OVI store.
Ganska ointressant läsning att du är nöjd med din telefon i en tråd för Nokia N8, din telefon har en alldeles egen tråd. Men man kanske ska gå in i den och skriva om N8. Får se om jag orkar senare.
Nu gick jag inte in här för att raisa havoc, men kände att jag blev påhoppad. alldeles för stor. fattar inte vad alla android-tillverkare håller på med?! större och större telefoner. numera verkar ju en skärm på 4+ tum ha blivit standard, why liksom? alldeles för stort enligt min åsikt. kan ju lika gärna köpa en ipad direkt.
N8 är i fint format. visst skulle skärmen kunna fylla ut större del av telefonen men inte göra telefonen större, aldrig.
Skärmen är för stor för DIG ja, Man kan seriöst inte säga att en stor skärm är negativ i ett test, har man köpt telefonen så har man gjort det för att man vill ha en stor skärm! eller hur? alla har sin egen smak, vissa gillar symbian, vissa gillar android.. så är det bara.
Redigerat av smellymarq, 14 November 2010 - 23:55.
Använde sig av ord som inte är lämpliga på forumet
Postad 14 November 2010 - 18:54
Jonrad89
-
Jonrad89
-
Användare
-
-
114 inlägg
Om trenden stor skärm börjar bli inne ska ja fan gå runt me min 32" HD-tv kopplad med HDMI till N8an
Bara jag som tycker att Nokia nu har lyckats GANSKA bra med batteritiden?
3310 hade ju underbar batteritid, men fanns ju inget som drog ström.
N95an slukade batteri och gick knappt använda, men N8a är fan första som har vettig batteritid, och man kan samtidigt använda mobilen.
Nokia battery monitor har jag kört i 2 dygn nu, och är mycket nöjd.
Allt verkar stämma och jag har full koll på när jag borde börja ladda mobilen, samt hur lång tid det skulle ta att ladda den. Så helt klart ett tips till alla N8-ägare.
Postad 14 November 2010 - 19:00
SL2
-
SL2
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Är ni säkra på att N8 inte kan använda DLNA? Bara för att den inte finns på deras sida sä behöver det inte betyda att det inte fungerar, eller hur är det? Jag har ingen koll. Har nån kollat upp det?
Postad 14 November 2010 - 19:03
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Kanske detta DLNA går att lägga till med ett program? Jag vet inte hur apparaterna kommunicerar med varandra, vilken typ av trådlös teknologi, så att säga.
Postad 14 November 2010 - 19:09
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Är ni säkra på att N8 inte kan använda DLNA? Bara för att den inte finns på deras sida sä behöver det inte betyda att det inte fungerar, eller hur är det? Jag har ingen koll. Har nån kollat upp det?
Inte default men med kan komma app till det (eller om det redan finns).
Postad 14 November 2010 - 19:26
Das Zie
-
Das Zie
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag har haft min N8 i nästan en vecka nu, och jag har ett par frågor.
Vet någon om de ska fixa equalizern? Jag vill kunna ändra hur jag vill, inte bara bland presets.
Någon mer som använder AccuWeather? Vad tycker ni om att den söker efter position med GPS hela tiden? 
Har du möjligtvis AccuWeather inställd på "Current location"? Välj en ort så söker den inte positionen hela tiden.
Postad 14 November 2010 - 20:42
SL2
-
SL2
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Pliind: Du borde kolla upp vad kameran i N8 är kapabel till. N8 har den största sensorn som någonsin har satts i en mobil, fullt jämförbar med kompaktkameror. Som du säkert vet så är sensorstorlek mer viktigt än antal pixel. Här kan du se hur bra videoinspelning fungerar i svagt ljus jämfört med Motorola XT720, som har 8 mp och Android, båda filmar i 720p. Hoppa fram till 1:47. http://www.youtube.c...h?v=viv56drLjEkUSB on the go betyder att du kan koppla till USB-minnen och hårddiskar, och till och med andra mobiler, för att flytta data. DHDs kamera får dålig kritik, den är inte ens i topp med andra 8 mp mobiler. http://www.gsmarena....eview-534p6.phpDHD och N8 tilltalar olika människor med olika behov, och du verkar vara nöjd med den du har så jag förstår inte vad du är ute efter. DHD är inte på nåt sett dålig, men den är bra på andra saker än N8. Massor med apps och htcsense.com är två stora argument. Om jag inte köper en Nokia så blir det nog en HTC.
Postad 14 November 2010 - 20:55
Hurtche
-
Hurtche
-
Rookie
-
2 inlägg
Hejsan!
Nu har jag haft min N8 i ett par dagar.
Mycket nöjd med det jag än så länge använt den till. GPS, Musik, Surf och många fina bilder =)
Nu kommer jag till en av de stora anledningarna till varför jag valde N8:an : HDMI anslutningen och möjligheten att kunna spela upp 720p filmer i mkv format.
Frågan är ifall någon kan och har lust att skriva en utförlig förklaring hur jag ska kunna spela upp en film tex: Jonah.Hex.2010.Bluray.720p.DTS.x264-CHD.mkv (4.4gb).
Vad jag förstått av det jag läst på forumet är att filen måste vara under 4gb. Det har jag lyckats med redan. Delade upp den i två utan problem.
Men nu kommer jag till det som blev överkurs för mig. Tydligen ska jag göra om formatet så det var 3.1 något, istället för 4.1 som det är nu. Behöver en tydlig beskrivning, jag har liksom pillat för lite på det där med konvertering tidigare. Hoppas någon kan förklara och tror säkert det är till stor hjälp för fler. Eller är det bara jag som är så såld på det där med HD? =)
Postad 14 November 2010 - 21:39
bag
-
bag
-
Forumräv
-
-
775 inlägg
börja med att ladda ner detta programmet: http://sourceforge.n...86.exe/downloadmed det kan du se mer info om själva filen. mina erfarenheter hittills säger att det i regel är svårt att få långfilmer att fungera då de använder mer avancerade codecs vad det gäller både ljud och bild. det är ju tyvärr ingen dator och det här med format och codecs är en djungel. man får vara tacksam sålänge det funkar. dock mottages tacksamt tips inom området från insatta. däremot ser det ljusare ut vad det gäller tv-serier.
Postad 14 November 2010 - 21:51
TeTaK
-
TeTaK
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hejsan!
Mycket nöjd med det jag än så länge använt den till. GPS, Musik, Surf och många fina bilder =)
Nu kommer jag till en av de stora anledningarna till varför jag valde N8:an : HDMI anslutningen och möjligheten att kunna spela upp 720p filmer i mkv format.
Frågan är ifall någon kan och har lust att skriva en utförlig förklaring hur jag ska kunna spela upp en film tex: Jonah.Hex.2010.Bluray.720p.DTS.x264-CHD.mkv (4.4gb).
Vad jag förstått av det jag läst på forumet är att filen måste vara under 4gb. Det har jag lyckats med redan. Delade upp den i två utan problem.
Men nu kommer jag till det som blev överkurs för mig. Tydligen ska jag göra om formatet så det var 3.1 något, istället för 4.1 som det är nu. Behöver en tydlig beskrivning, jag har liksom pillat för lite på det där med konvertering tidigare. Hoppas någon kan förklara och tror säkert det är till stor hjälp för fler. Eller är det bara jag som är så såld på det där med HD? =)
du kan ju alltid koda om till mp4...
Postad 14 November 2010 - 22:17
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Testade just att kolla lite SVT Play (ett avsnitt av Panama) och slogs av att bildkvaliten var rätt kass. Om man tryckte på info längst ner till vänster på skärmen kunde man se att upplösningen var låg. Lägre än vad N8:ans skärm kan återge antar jag. Går jag in på min dator ser det mycket bättre ut? Varför blir det så? Inställning någonstans? För som sagt, det är väl inte skärmens begränsningar?
Postad 14 November 2010 - 22:46
trixeo
-
trixeo
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Testade just att kolla lite SVT Play (ett avsnitt av Panama) och slogs av att bildkvaliten var rätt kass. Om man tryckte på info längst ner till vänster på skärmen kunde man se att upplösningen var låg. Lägre än vad N8:ans skärm kan återge antar jag. Går jag in på min dator ser det mycket bättre ut? Varför blir det så? Inställning någonstans? För som sagt, det är väl inte skärmens begränsningar?
Är det SVT play mobil eller den vanliga sidan? Provat båda men kollade inte så noga, dock har jag för mig att mobilsidan hade dålig upplösning men att den vanliga inte var så navigeringsvänlig för mobilen.
Postad 14 November 2010 - 23:04
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Här kan du se hur bra videoinspelning fungerar i svagt ljus jämfört med Motorola XT720, som har 8 mp och Android, båda filmar i 720p. Hoppa fram till 1:47.
Apropå att filma med N8 i svagt ljus: http://www.youtube.c...player_embedded
Postad 14 November 2010 - 23:19
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Hejsan!
Jag skrev ett kort inlägg tidigare. Citerar detta: Japp. Du behöver komprimera om videon. Detta är väldigt enkelt. Antingen använder du ett allt-i-ett verktyg aka MeGUI / Handbrake, eller så använder du x264 direkt och mkvmerge / yamb som ett extra steg för att flytta över ljudet från din gamla video. Att använda x264 är super enkelt. Ladda ner x264 från x264.nl. Öppna cmd och skriv:
x264_64 --level 3.1 --crf 17 --preset veryslow input_file -o output_file --crf justerar kvalitén på din fil. Ju mindre, desto bättre kvalité. preset justerar hastighet per kvalité-enhet. Du bör kunna skriva x264 --help för att få en lista på alternativ. Eller så utelämnar du detta alternativ så väljer den medium. Veryslow går ganska trögt, men den komprimerar bättre än andra alternativ för samma crf-värde (dvs, storleken på filen blir mindre för samma crf-värde).
Har du en anime-källa bör du lägga till --tune animation
börja med att ladda ner detta programmet: http://sourceforge.n...86.exe/download
med det kan du se mer info om själva filen. mina erfarenheter hittills säger att det i regel är svårt att få långfilmer att fungera då de använder mer avancerade codecs vad det gäller både ljud och bild. det är ju tyvärr ingen dator och det här med format och codecs är en djungel. man får vara tacksam sålänge det funkar. dock mottages tacksamt tips inom området från insatta.
däremot ser det ljusare ut vad det gäller tv-serier.
Det kommer inte att hjälpa att kolla på info om filen. Den måste komprimeras om om den inte fungerar att spela upp. Och det där med "mer avancerade codecs" stämmer inte heller. Den bästa och mest avancerade videokomprimeringen som finns idag är H264. Det är standard för i princip allting i dag. Faktum är att mobil-telefoner också har stött detta i åratal! Tyvärr så kan olika INSTÄLLNINGAR användas vid komprimering. Sedan är det ju upplösningen. Det är dessa två saker som ställer till det hela. du kan ju alltid koda om till mp4...
NEJ! Mp4 är inte ett videoformat! Det är en container, behållare, och har således ingenting med video att göra! N8:an stödjer både behållarna mkv och mp4, så däri ligger inget problem!
Postad 14 November 2010 - 23:26
TeTaK
-
TeTaK
-
Amatör
-
-
59 inlägg
NEJ! Mp4 är inte ett videoformat! Det är en container, behållare, och har således ingenting med video att göra! N8:an stödjer både behållarna mkv och mp4, så däri ligger inget problem!
Jag skrev inte heller att det var ett videoformat och jag vet att det likväl är en container som mkv. Min N8 har spelat upp alla mp4:or som jag slängt in i den, dock inte alla mkv filmer...
Postad 14 November 2010 - 23:42
Gustav E
-
Gustav E
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har stött på ytterligare en sak som fanns i min N82 som jag antingen inte hittar eller som Nokia inte kommit ihåg att lägga in i N8.
"Filtrera på valt nummer" i Loggen.
Någon som sett till den användbara funktionen och kan hjälpa mig?
Postad 14 November 2010 - 23:45
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Jag skrev inte heller att det var ett videoformat och jag vet att det likväl är en container som mkv. Min N8 har spelat upp alla mp4:or som jag slängt in i den, dock inte alla mkv filmer...
Ta din mkv, släng in den i mp4, det kommer fortfarande inte fungera. Att bara byta container komma inte fungera. Problemet med mkv är väl också att det inte är garanterat att ljudet är AAC. N8 stödjer ju inte andra populära format som Ogg.
Postad 14 November 2010 - 23:58
TeTaK
-
TeTaK
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ta din mkv, släng in den i mp4, det kommer fortfarande inte fungera. Att bara byta container komma inte fungera. Problemet med mkv är väl också att det inte är garanterat att ljudet är AAC. N8 stödjer ju inte andra populära format som Ogg.
Jodå det borde fungera om du kodar om videon till profile 3.1 som N8 stödjer....
Postad 14 November 2010 - 23:59
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Ja, men som sagt, det har ingenting med behållaren att göra. Det har med videon att göra.
Postad 15 November 2010 - 00:02
TeTaK
-
TeTaK
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ja, men som sagt, det har ingenting med behållaren att göra. Det har med videon att göra.
Ja, men medans du "byter contanier" så kodar du om videon till 3.1 som jag skrev innan, alla mp4:or jag slängt in i min N8 har funkat felfritt, den verkar ju ha nåt sorts problem med mkv över huvudtaget...
Postad 15 November 2010 - 00:02
Serenity
-
Serenity
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Nej, det gör du inte! Du kan ta ut allting ur en container och stoppa in en annan utan att komprimera om varken video eller ljud! Du kan komprimera om videon. Sedan är det upp till dig om du vill slänga in den i en mkv eller mp4. Det kommer inte spela någon roll. Båda kommer att fungera.
Redigerat av Serenity, 15 November 2010 - 00:40.
Postad 15 November 2010 - 08:58
Dunbar
-
Dunbar
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Är det SVT play mobil eller den vanliga sidan? Provat båda men kollade inte så noga, dock har jag för mig att mobilsidan hade dålig upplösning men att den vanliga inte var så navigeringsvänlig för mobilen.
Det var mobilsajten. Men när jag försöker kolla på den vanliga sidan så får jag följande meddelande: Inslaget/sändningen är tyvärr inte tillgängligt. Det kan bero på att vi av upphovsrättsliga skäl inte får visa materialet utanför Sverige. Om du befinner dig i Sverige men får detta meddelande, kontakta: [email protected]
Och väljer något annat program , utan detta meddelande, så får jag inte igång sändningen.
Postad 15 November 2010 - 09:00
K_arlstrom
-
K_arlstrom
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ikväll blir det att modda kameran ! ;D http://hx-custom-roms.com/?cat=6597% bildkvalite (bara ~5 mb/bild) och 30 fps film.. Spännande !
Redigerat av K_arlstrom, 15 November 2010 - 09:37.
Postad 15 November 2010 - 11:29
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Ikväll blir det att modda kameran ! ;D
http://hx-custom-roms.com/?cat=65
97% bildkvalite (bara ~5 mb/bild) och 30 fps film.. Spännande !
grymt. Såg på din länk det nu oxå fanns så du kunde få 100%kvalitet å ca 12mb storlek.. Låter ju nice
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|