Hegel
3548 svar till detta ämne
Postad 02 juli 2015 - 10:58
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
Det är extremt inviduellt vad man gillar. Bel Canto säger jag nej till, lite för fjuttigt och inte tillräckligt med kraft och digitalt. Vackra produkter att titta på men är ute efter ordentligt med kraft denna gången. Tänkte även köra på något annat är digital förstärkning, haft både Lyngdorf och Nad nu på slutet, (digitala).
T+A har jag knappt hört talas om, är det digitalt? Produkterna ser riktigt slimmade ut. Inget märke som nämns i mina kretsar eller för den delen sett på en mässa.
Luxman känner jag till men inte hört. Riktigt fina produkter med klass A. Kvalité! Men inte vad jag söker. Då väljer jag nog McIntosh, snyggare. Men de är inte heller vad jag söker. Hört deras billigare stärkare samt bland de dyraste slutstegen de har till Canton Reference 1.2 DC hemma hos min fars arbetskamrat.
Hegel är åt mitt ljudideal, stramt, kontrollerat och detaljerat med enkel design. Antingen gillar man deras design eller hatar den, just nu så går den hem hos mig : ) dock inte den snyggaste skall tilläggas.
T+A är tyskt High end märke, som använder en teknik som heter High voltage ihop med hawkford kretsar. T+A R serie är mest känd däremot inte billig. Låter väldigt bra däremot inte billiga, instegegsserien börjar på 20k som då är powerplannt medan lyxserien ligger på över 100k. Hade jag haft slantarna så hade jag köpt T+A den här gången det blev nytt däremot fastnade jag för Marantz reciver, billigare och passar mina öron väldigt bra. Marantz lyfter fram mellanregistret i Kef medan Hegel släckte det helt. Sedan är jag en sådan person som gillar sound som till exempel beyerdynamic T series producerar.
Redigerat av Buddaz12, 02 juli 2015 - 11:08.
Postad 02 juli 2015 - 11:08
Unregistered3f868d20
-
Unregistered3f868d20
-
Användare
-
-
163 inlägg
T+A är tyskt High end märke, som använder en teknik som heter High voltage ihop med hawkford kretsar. T+A R serie är mest känd däremot inte billig. Låter väldigt bra däremot inte billiga, instegegsserien börjar på 20k som då är powerplannt medan lyxserien ligger på över 100k.
Ok, intressant. Tack för infon
Postad 05 juli 2015 - 21:17
Unregistereddbcfbafa
-
Unregistereddbcfbafa
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hej i sommarvärmen, har en Hegel h80 som jag nu vill kompletera med en hd12 eller hd20. Någon som har koll på skillnader ljudmässigt på dessa? Hörlursutgångnen är inget jag kommer sakna
Redigerat av Unregistereddbcfbafa, 05 juli 2015 - 21:47.
Postad 06 juli 2015 - 08:42
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Hej i sommarvärmen, har en Hegel h80 som jag nu vill kompletera med en hd12 eller hd20. Någon som har koll på skillnader ljudmässigt på dessa? Hörlursutgångnen är inget jag kommer sakna 
Jag kan ge lite input om detta.
Jag lyssnade på Hegels demo på hifi mässan i sthlm för några månader sedan. Dem demade alla sina integrerade, för-slutsteg samt båda DACarna. Högtalare var KEF LS50 som är ganska svårdrivna (dippar under 4ohm och har en känslighet på 84dB).
Det jag hörde skillnad på var när dem gick från integrerad till för-slutstegs kombon och när dem gick från HD12 till HD20. Jag hörde ingen skillnad på t.ex H80 inbyggda DAC och HD12 eller H80 och H160 integrerade förstärkare.
Det som hände var att ljudbilden blev lite större och röster trädde fram lite mer.
Nu var detta ett test på en mässa så ta inte mina intryck som absolut sanning men det var i ett eget rum på 15kvm med okej akustik och jag satt i mitten längst fram.
Postad 06 juli 2015 - 09:06
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
Jag kan ge lite input om detta.
Jag lyssnade på Hegels demo på hifi mässan i sthlm för några månader sedan. Dem demade alla sina integrerade, för-slutsteg samt båda DACarna. Högtalare var KEF LS50 som är ganska svårdrivna (dippar under 4ohm och har en känslighet på 84dB).
Det jag hörde skillnad på var när dem gick från integrerad till för-slutstegs kombon och när dem gick från HD12 till HD20. Jag hörde ingen skillnad på t.ex H80 inbyggda DAC och HD12 eller H80 och H160 integrerade förstärkare.
Det som hände var att ljudbilden blev lite större och röster trädde fram lite mer.
Nu var detta ett test på en mässa så ta inte mina intryck som absolut sanning men det var i ett eget rum på 15kvm med okej akustik och jag satt i mitten längst fram.
Alla Kef högtalare har samma minimum impedans vilket är runt 3ohm eftersom det är samma element från billigaste upp till lyxigaste moun, bara förfining av det invändiga. Hegel är fel kombination till Kef, de behöver en förstärkare som till exempel Marantz eftersom Hegel är allt för stel för att få fram aluminium diskantens potential i Kef högtalarna.
Postad 06 juli 2015 - 13:03
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Alla Kef högtalare har samma minimum impedans vilket är runt 3ohm eftersom det är samma element från billigaste upp till lyxigaste moun, bara förfining av det invändiga. Hegel är fel kombination till Kef, de behöver en förstärkare som till exempel Marantz eftersom Hegel är allt för stel för att få fram aluminium diskantens potential i Kef högtalarna.
ah okej.
Jag har kört både KEF LS50 och R500 med Marantz SR6006 och det lät inget kul alls. Det lät ljust, klent och Sr6006:an hade ingen kontroll på basen alls. Detta verkade ingen av Hegel förstärkarna ha problem med under demot men å andra sidan lyssnade jag inte på dem låtar jag brukar lyssna på när jag jämför hemma.
Postad 06 juli 2015 - 13:03
Unregistereddbcfbafa
-
Unregistereddbcfbafa
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har kommit över en hd20 för rimligt pris, skall testas i veckan 
Postad 06 juli 2015 - 16:24
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
ah okej.
Jag har kört både KEF LS50 och R500 med Marantz SR6006 och det lät inget kul alls. Det lät ljust, klent och Sr6006:an hade ingen kontroll på basen alls. Detta verkade ingen av Hegel förstärkarna ha problem med under demot men å andra sidan lyssnade jag inte på dem låtar jag brukar lyssna på när jag jämför hemma.
Använder en SR7008 som har mycket kraft under huven.
Med H80 är det stelt,tråkigt och som man hade satt en filt framför. Det du kanske har reflekterat över med Hegel är mycket på grund av dämpningsfaktorn. I Hegel är dämpningsfaktorn så hög att basen hörs mest medan andra förstärkare som har en lägre dämpningsfaktor har en lite mindre framtoning i basen. Marantz tar fram mellanregistret/diskanten där i det området briljerar KEF. Ljust tror jag har mer att göra med själva soundet som återges från elementen samt att KEF är brittiska och det brittiska soundet är lite mer åt det ljusa hållet till skillnad från andra märken som kommer från andra länder. Sedan tror jag även KEF är mer en film/tv högtalare, för där briljerar högtalarna utmärkt med tanke på att KEF:s nya atmos högtalare tillsammans med övriga högtalare ur R serien används i en rigg där det testas över hur atmos låter i en hemmamiljö. Sedan uppfattar vi alla ljud olika och har olika stil på soundet. Jag har inte direkt blivit något fan av varken Dynaudio eller B&W som ibland höjs till skyarna. Där tycker jag Dynaudio passar bättre till Hegel, lite som att SA=System Audio passar väldigt bra med Primare.
Postad 06 juli 2015 - 17:12
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Använder en SR7008 som har mycket kraft under huven.
15W per kanal mer än min gamla 6006. Inget som är direkt hörbart.
Visst tycker jag att KEF kan låta lite vasst med fel material men inte ljust. Jag upplevde en markant skillnad till det bättre när jag hängde på ett slutsteg som klarar av dippar under 4ohm. betydligt fastare och djupare bas i mina R500. Ingen skillnad på mellanregistret vad jag kunde höra. Ännu bättre blev det när jag bytte 6006 som försteg till Emotiva UMC-200. fick då lite mer luft och definition.
Nu har jag dock gjort mig av med mina KEFar och har ett par mycket mer lättdrivna högtalare och behöver inte all denna kraft längre för att högtalarna ska spela ut ordentligt. Därför sneglade jag på Hegels minsta eftersom den trots allt ändå drev på LS50 bra. enligt mitt tycke iaf.
Postad 08 juli 2015 - 15:20
piny3711
-
piny3711
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hej! Är ny här på Hegel-forumet. Funderar på att slänga ut min 7-1 stärkare Arcam 350. Tröttnat på bio då jag till 95% spelar 2 kanal. Tittat på Hegel H160 men har inte sätt några omdömen. Men såg förra veckan att H300 säljes ny för samma pris som H160 alltså 24,995:-. Min fråga till Er därute som verkar veta det mesta om Hegel, vilka av dessa 2 maskiner skall man välja.
Vill bara tala om att det blev en H160! Detta beroende på att när jag väl skulle beställa H300 så var dom slut. Men jag är rätt nöjd ändå, H160 låter grymt, exakt den attacken o dynamiken som jag saknat med min gamla Arcam stärkare. Sen gör ju inte saken det hela sämre då jag fick ner H160 5000:- alltså jag betalade 20k för en sprillans ny!
Postad 08 juli 2015 - 15:27
Unregistered3f868d20
-
Unregistered3f868d20
-
Användare
-
-
163 inlägg
Det blir ingen Hegel 160 för mig som jag hade tänkt. Jag har lånat hem en Lyngdorf TDAI-2170. Den är för bra bara, helt neutral, så den passar inte alla. Roomperfect funkar hur bra som helst, 98% av mitt rum blev uppmätt, 22% rumskorrigering på 8 mätningar. Helt otrolig! Specen på 2*85w ser väldigt tanigt ut. Men hej och hå vilken kontroll. Torraste mest definierade basen jag fått till hemma hos mig, haft H160, H300, Primare I32 och Bladelius Thor på besök.
Postad 08 juli 2015 - 16:14
Unregisterede05aa31f
-
Unregisterede05aa31f
-
Användare
-
-
147 inlägg
Vill bara tala om att det blev en H160! Detta beroende på att när jag väl skulle beställa H300 så var dom slut. Men jag är rätt nöjd ändå, H160 låter grymt, exakt den attacken o dynamiken som jag saknat med min gamla Arcam stärkare. Sen gör ju inte saken det hela sämre då jag fick ner H160 5000:- alltså jag betalade 20k för en sprillans ny!
Jädrar vilket bra pris du fick bara att gratulera 
Att lyckas få ner priset 20% grymt imponerande
Postad 08 juli 2015 - 21:11
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Hur fick du ner priset så mkt och hos vilka? Ngn speciell anledning? Lite nyfiken....
Postad 09 juli 2015 - 00:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Tycker att Bladelius Thor är lite för våldsam för min smak. Samma gällde Tyr när jag lyssnade på den, även om jag älskade den perfekta basen.
Postad 09 juli 2015 - 07:31
piny3711
-
piny3711
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Hur fick du ner priset så mkt och hos vilka? Ngn speciell anledning? Lite nyfiken....
Det var faktiskt förvånande enkelt. Ljudkällarn i Gbg. Anledningen var att dom har hållt på med en flytt av butiken så när jag var i den gamla butiken var det rörigt då dom höll på med flytt, av förstålig anledning var dom väl inte så pigga med att börja ta hem grejer. Jag sa att jag var intresserad av Hegel H160 samt då speciellt H300 då dom sänkt priset med 10k. Dom sa att kan du vänta tills vi öppnar den nya butiken (vilket drog ut på tiden) det kommer finnas massa H300 kvar. Men det gjorde det inte när dom väl öppnat. Ok, då får Ni ge mig ett bra pris på H160, Ok sa dom, vi säger väl 20k då! Klappat o klart. 
Postad 09 juli 2015 - 07:35
piny3711
-
piny3711
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jädrar vilket bra pris du fick bara att gratulera 
Att lyckas få ner priset 20% grymt imponerande
Tackar så mycket, jag är nöjd! 
Postad 09 juli 2015 - 09:14
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Vore roligt med lite mer input om skillnader mellan H300 och H160
Har bara jämfört äldre modeller som H100 och H200. H200 hoppade jag över när det var dags för att gå med i Hegel-klubben 2009. H200 hade så pass få ingångar och detta var precis när H100 var ny.
H200 grävde upp mer fundament och lyckades ta fram en atmosfär i basen, de riktigt långa tonerna. Men annars var de ganska lika.
Tror att jag själv skulle valt H300 framför H160. Jag har aldrig hört mina högtalare med så pass mkt effekt, gissar att alla register skulle återges med mer snärt och tempot skulle kännas lite mer intensivt.
Påminner alla om var säkringarna sitter på en Hegel. Detta fick jag erfara förra sommaren när min Hegel bara tvärdog. En liten glassäkring kostar inga pengar dock, kan köpas på Claes Ohlson. Om ni kollar era nätbrunnar finns det ett fack, där skall även ligga en reserv-säkring. Se bara till att dra ifrån strömmen innan ni börjar peta på nätbrunnen, annars kanske ni får en "ny frisyr".
Under kan ni se en ny säkring vs. den gamla som var bränd.

Redigerat av Glidtassen, 09 juli 2015 - 09:23.
Postad 09 juli 2015 - 11:14
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Håller med dig Glidtassen, lite info om skillnader mellan H160 och H300 vore trevligt. Personligen hade jag nog valt H160 framför H300, men det är i relation till mina högtalare. Jag känner dessutom att hörlursförstärkare och integrerad Airplay och nätverksfunktion väger tungt till H160:s fördel.
Däremot blir jag inte riktigt klok på vilken förstärkare som egentligen låter bäst. H300 ska ju rent förstärkarmässigt vara bättre, inte minst med tanke på det stora effektövertaget. Samtidigt menar många att H160 på måttlig volym nästan låter roligare (bättre). På Hfi-Skåne där jag var inne menade försäljaren dock att redan H200 är en klart bättre förstärkare än H160, vilket jag tyckte kändes lite märkligt. Han menade att utvecklingen inte har gått så mkt framåt som vissa vill ge sken av. Det är enbart lite mer lull-lull i H160 men en sämre förstärkardel. Det bästa vore klart att få låna hem några olika modeller och jämföra.
Postad 10 juli 2015 - 12:23
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Det finns ett norsk hegelforum vars medlemmar jämfört och testat modellernas
styrkor och svagheter men jag kom inte ihåg sidan 
Postad 11 juli 2015 - 01:43
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Nu minns jag tråden 
Hegels venner på hifisentralens forum finns en hel del intressanta åsikter. Framförallt i mitten till sista sidorna diskuteras h160 och h300
Postad 12 juli 2015 - 22:29
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Tack för input Mr Muskel!
Postad 13 juli 2015 - 09:12
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Hej
jag köpte för ca en vecka sedan en H300 har inte hunnit lyssna så mycket och då bara på cd skivor.
Men idag började jag koppla in den till hemmabioreceivern via ht ingången. Problemet är att när jag väljer den och inte har någon signal in så hörs ett högt surrande i båda fronthögtalarna, de borde vara tyst eller lite surr kan de ju vara om man lägger örat nära diskanten. Samma sak händer om jag väljer vilken annan ingång som helst och höjer upp volymen mycket utan att ha något ljud på.
Någon som varit med om samma sak, de kan väll inte vara normalt.
Har tidigare haft ett Nad slutsteg inkopplat och då är de tyst nära på i alla fall eller.
Tacksam för lite hjälp.
Martin
Postad 13 juli 2015 - 09:34
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
Är ganska säker på att det är jordbrum.
Hade samma problem när jag kopplade in mitt Rotel RB-1572 men inte med NAD C275 som jag först lånade hem från Hifiklubben.
Rotel steget är jordat medan NAD steget är ojordat.
Rotelsteget var tyst när enbart det var inkopplat men såfort jag satte i RCA kablarna från receivern så började det brumma/pipa.
Jag löste det så att jag kopplade bort jorden till Rotel steget så blev det tyst sen.
Kanske inte helt rätt enligt elektriker dock 
Postad 13 juli 2015 - 09:51
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
jaha då vet jag vad de är, provade att koppla bort båda rca kablarna som var inkopplade, då blev de tyst.
finns de någon korekt lösning på problemet tex använda en nätkabel utan jord.
Tack för hjälpen.
Postad 13 juli 2015 - 10:06
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
jaha då vet jag vad de är, provade att koppla bort båda rca kablarna som var inkopplade, då blev de tyst.
finns de någon korekt lösning på problemet tex använda en nätkabel utan jord.
Tack för hjälpen.
Är förstärkaren jordad får du absolut inte koppla bort jorden det kan vara förenat med livsfara om det skulle bli ett fel på förstärkaren dvs chassit kan bli spänningssatt med nätspänningen.
Om jag var dig så skulle jag koppla in ett par kablar åt gången och se vilken som är störkällan. Om du bara kopplat in hembioreceivern så får du koppla bort allt ifrån denna och göra samma procedur här.
Om jag väljer än källa och drar på maxvolym så kommer det att åtminstone brusa men jag vet inte hur mycket det skulle brumma.
Har du olika faser inkopplade på de olika apparaterna?
Postad 13 juli 2015 - 10:15
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
ok då gör jag inte så.
Kan en galvanisk avskiljare göra susen.
Jag ska prova koppla bort en sak i taget.
Allt sitter i samma grenutag.
Ok nu har jag provat att koppla ur felet verkar ligga mellan min h300 och denon receiver en avr x 5200
denon receivern har inte en jordad nätbrunn. antar att de är här något felar.
Redigerat av magi, 13 juli 2015 - 10:21.
Postad 13 juli 2015 - 10:20
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
ok då gör jag inte så.
Kan en galvanisk avskiljare göra susen.
Jag ska prova koppla bort en sak i taget.
Allt sitter i samma grenutag.
Det kan det definitivt göra om det är TV-boxen eller TV'n som skapar störningen dvs där antennkabeln ansluts.
Postad 13 juli 2015 - 10:40
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Nja de jag tänkte på var en galvanisk avskiljare på rca kablarna, de verkar vara där problemet ligger. tror jag 
Postad 13 juli 2015 - 10:46
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1 376 inlägg
För mig var störningen mellan receivern och slutsteget så spelade ingen roll om man drog ut allt annat ur receivern.
Min receiver är ojordad.
Har för mig jag läst att man kunde koppla samman chassit på receivern och slutsteget med en kabel så kunde det lösa problemet.
Men har inte testat tyvärr.
Jag använder en Supra kabel utan jord inkopplad nu och har inte tänkt mer på det eftersom det fungerar bra.
Denna risk finns väl på alla apparater som kopplas in i gamla hus utan jord?
Är förstärkaren jordad får du absolut inte koppla bort jorden det kan vara förenat med livsfara om det skulle bli ett fel på förstärkaren dvs chassit kan bli spänningssatt med nätspänningen.
Postad 13 juli 2015 - 12:11
jln
-
jln
-
Lärjunge
-
-
463 inlägg
För mig var störningen mellan receivern och slutsteget så spelade ingen roll om man drog ut allt annat ur receivern.
Min receiver är ojordad.
Har för mig jag läst att man kunde koppla samman chassit på receivern och slutsteget med en kabel så kunde det lösa problemet.
Men har inte testat tyvärr.
Jag använder en Supra kabel utan jord inkopplad nu och har inte tänkt mer på det eftersom det fungerar bra.
Denna risk finns väl på alla apparater som kopplas in i gamla hus utan jord?
Du har rätt i att chassit kan bli spänningssatt med både ojordat och jordat uttag. Om du har ojordade uttag i rummet så finns det inget i rummet som är förbundet med jord, man kallar denna skyddspricip för isolerad miljö dvs du kan få en stöt men du kan inte få strömgenomgång genom kroppen pga att du inte kan komma i kontakt med ett ledande föremål tex jordat objekt. Tar du den andra skyddsprincipen med jordat som kallas automatisk frånkoppling av matningel tex med smältsäkring, dvärgbrytare (automatsäkring) jordfelsbrytare slår ifrån. Så vid överslag skall matnings slås ifrån.
Det är därför det är så viktigt att alla uttag i samma rum har samma skyddsprincip så att man inte blandar dessa tex ha ett jordat uttag just för datorn med resten i rummet är ojordade.
Postad 13 juli 2015 - 14:16
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Nä nu ger jag upp. Beställde en Supra ags 10 k inte för att jag egentligen tror att de fungerar, men jag måste ju göra nått.
kul nästan jämt, här har man hållit på i flera månader och byggt bio/tv rum, så idag skulle allt kopplas ihop. Frun på jobbet barnen hos farmor.
Alla roliga teknikprylar som jag köpt på mig dom senaste månaderna skulle kopplas in, och så går de så här.
Fan nu går jag och renoverar hallen i stället ingen bra dag. 
Postad 13 juli 2015 - 17:12
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Nja de jag tänkte på var en galvanisk avskiljare på rca kablarna, de verkar vara där problemet ligger. tror jag 
Uppkommer symptomen då du kopplar ihop receiver och H300 via RCA så tycker jag att detta förslag är både enkelt och bra.
Innan du springer och handlar prylarna kanske du i så fall skall kolla så att detta fel inte uppkommer så snart du kopplar in något över huvudtaget.
Testa samtliga signalkällor var för sig innan.
Postad 15 juli 2015 - 19:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Ni som tänker på att köpa H300 eller H160, vad är det ni saknar i ljud som ni inte har idag?
Postad 15 juli 2015 - 19:32
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag saknade inte direkt något förutom att jag ville ha, och är nu framtidssäkrad till om och när jag flyttar till annat än lägenhet.
Köpte min H300 inte långt innan H160 annonserades och blev väl mest grinig pga airplay, men sen såg jag att man måste ansluta förstärkaren via nätverkskabel och inte wifi, då gick grinigheten över omedelbart och styr istället en mac mini från både macbook, ipad och iphone via vnc.
Redigerat av mostling, 15 juli 2015 - 19:36.
Postad 15 juli 2015 - 20:34
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
En smärtfri Airplay funktion. Bryr mig inte om att det behövs kabel så länge jag slipper allt strul med dropouts när jag kör Tidal från iPaden, har ju redan en Aexpress vid min H-80 som jag använder som router.
Sen har ju H-160 bubbelt så mycket kraft att ge mina Mantra-50, och det tror jag inte dom skulle må sämre av. Det är inte heller säkert jag kommer ha dom livet ut, så mer watt öppnar också nya dörrar vid val av högtalare när man ska skaffa nya nästa gång.
Postad 15 juli 2015 - 20:42
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Jag saknade inte direkt något förutom att jag ville ha, och är nu framtidssäkrad till om och när jag flyttar till annat än lägenhet.
Köpte min H300 inte långt innan H160 annonserades och blev väl mest grinig pga airplay, men sen såg jag att man måste ansluta förstärkaren via nätverkskabel och inte wifi, då gick grinigheten över omedelbart och styr istället en mac mini från både macbook, ipad och iphone via vnc.
Verkar finnas en hel del VNC varianter "där ute" någon särskild som du kan rekommendera?
Vad jag är ute efter är egentligen att kunna styra Jriver på min Mac mini utan att behöva sätta på TV:n som är den enda skärm som är kopplad till datorn.
Postad 15 juli 2015 - 20:58
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Verkar finnas en hel del VNC varianter "där ute" någon särskild som du kan rekommendera?
Vad jag är ute efter är egentligen att kunna styra Jriver på min Mac mini utan att behöva sätta på TV:n som är den enda skärm som är kopplad till datorn.
Har du testat Jremote? Jag använder det att styra Jriver på min pc från min iPad. Dock funkar inte dsp funktionen från ipadappen om man nu vill använda sig av den.
Postad 15 juli 2015 - 21:06
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Tänkte säga det att Jriver har väl en remote app.
Jag kör med iteleport, köpte den för flera år sen innan den blev svindyr. Funkar bra att köra med via google inloggning för fjärrstyrning även utanför det lokala nätverket, har fjärrstyrt från Shanghai och NY bla. Annars som gratisalternativ så är teamviewer bra.
Postad 15 juli 2015 - 21:14
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Ja, Jremote funkar smärtfritt vid uppspelning, kostar typ 95kr
Ledsen för det lilla OT, vet att det inte hör hemma i Hegeltråden :-)
Postad 16 juli 2015 - 08:34
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Ja, Jremote funkar smärtfritt vid uppspelning, kostar typ 95kr
Ledsen för det lilla OT, vet att det inte hör hemma i Hegeltråden :-)
För att avrunda detta sidospår som jag får ta på mig så skall jag testa Jremote. Blev att jag började snegla efter alternativ då jag hört att det var länge sedan man förnyade Jremote samt att jag läste något omdöme där man inte var riktigt nöjd med funktionen. Men säger du att det funkar bra så får jag ge det en chans.
Postad 19 augusti 2015 - 07:55
Mr Floyd Pink
-
Mr Floyd Pink
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nu kan ni som är intresserade läsa om nya H-360 på Ljud&Bilds hemsida.
Postad 20 augusti 2015 - 09:48
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Ugh, ena kanalen är helt död på min H300. Nån som vet var jag kan leta efter bränd säkring eller liknande när bara en kanal slutat fungera?
Postad 20 augusti 2015 - 14:03
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Ugh, ena kanalen är helt död på min H300. Nån som vet var jag kan leta efter bränd säkring eller liknande när bara en kanal slutat fungera?
Hade det varit säkringen så hade ingen kanal fungerat. Lämna in den hos någon kunnig om du inte vet vad du håller på med och inte har garanti kvar.
Postad 20 augusti 2015 - 14:43
mostling
-
mostling
-
Användare
-
-
198 inlägg
Tror nog inte att det är säkring men du kan ju alltid kolla den, har för mig att det ska finnas en reservsäkring i facket/luckan markerat i bilden.

Postad 20 augusti 2015 - 14:53
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Precis, hade det varit den säkringen så hade hela stärkaren varit död. Men nu är det helt utan förvarning bara högra kanalen som har lagt av helt och hållet. Inget brus, inget sprak - ingenting. Jag får lämna in den helt enkelt. Surt... första gången på ett halvår som jag kunde lyssna på normala ljudnivåer, och så är högra kanalen borta. Typiskt.
Postad 22 augusti 2015 - 07:35
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Hegel har haft problem med en del slutsteg, kan det vara det?
Postad 04 september 2015 - 20:17
monsa
-
monsa
-
Användare
-
-
113 inlägg
Någon som tror att det kommer komma någon "drive" på Hegel H160 under hösten? så att det är värt att vänta med köp?
Postad 04 september 2015 - 21:36
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Har aldrig meckat med just Hegel H300 men det finns ganska ofta säkringar på kretskorten i förstärkare, mer troligt att de skulle vara en sådan i så fall för säkringen som sitter på baksidan ligger före nätdelen och skall inte kunna ge de symptomen.
Kolla under locket efter säkringar och pip dessa med multimeter, är det inte det så hade jag lämna in den.
Tror det mesta är ytmonterat så det är inte mycket annat man kan göra själv...om man inte har rätt grejer och kunskap förstås.
Postad 06 september 2015 - 10:27
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
Någon som tror att det kommer komma någon "drive" på Hegel H160 under hösten? så att det är värt att vänta med köp?
Såg en "drive" för någon vecka sedan hos några hifibutiker på västkusten bl a HembioConsult som försvann lika snabbt som den kom. Tror det var med rabattkod 2000 kr billigare men det skulle inte förvåna mig om det dyker upp något snart igen.
Postad 07 september 2015 - 15:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Varför gör inte Hegel RIAA-steg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|