Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 25 April 2011 - 18:02

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Har fortfarande träningsvärk i arslet två dagar efter

Haha, vad gjorde du och din pappa?

Förlåt, var bara tvungen :)

Vi sprang. Och det är inte ofta jag springer en längre sträcka, så använder inte dom musklerna så ofta och då får man träningsvärk :)

Postad 25 April 2011 - 19:31

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Vi sprang. Och det är inte ofta jag springer en längre sträcka, så använder inte dom musklerna så ofta och då får man träningsvärk :)

Jäkligt mysko det där när jag var yngre och man sprang mycket då fick man alltid en j*vla träningsvärk men nu känner jag inte av det alls. Fast i dag har jag riktigt ont i triceps och bröst och skinkor.

Postad 26 April 2011 - 09:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Puhhh...
jag kämpar och kämpar i uppförsbacke, motvind, lervälling och taggtråd, tung period just nu... :D

Igår gick det så dåligt att jag till och med blev förbannad under hantelpressen,

33,5kg x 8
33,5kg x 6
33,5kg x 5
33,5kg x 2

Brukade köra 4x12 på den vikten utan större problem...

Sedan så i snedbänk med hantlar så blev resultatet motsvarande och i axelpressen så va det i det närmast löjligt dålig prestation.
Hade stora problem med 21kg hantlarna och att få till 4x10 på dom, det blev halvtaskiga 6or....
och 4x10 det brukade inte vara några problem alls på 26kg hantlarna...

Det känns just nu som att jag på grund av "allmän o-hälsa" i slutet av februari till och med början på april, trillade ner ca 4 trappsteg och inte kommer upp igen, jätte tråkigt och smått frustrerand... ;)

Det är så dåligt tajmat detta, för nu är det 4st veckor i rad där jag nog inte kommer kunna träna specielt aktivt och komma igång igen = kommer inte att komma tillbaka på banan än på Lääänge...

Har ju varit "ur form" nu i snart 2 månader och alltså minst ett par månader till har jag att vänta på grund av just att jag inte kommer kunna gå in för tränignen så hårt som skulle vilja kommande månaden.

Kommer det att vara totalt förlorat då ?
Alltså, måste jag jobba mig tillbaka dit jag va "den hårda vägen" nu igen för att det dröjjer så länge nu ?!

jag tränade igår, ska träna idag, onsdag och fredag. Sedan får vi se hur det blir på söndag, jag tänker satsa på en helt alkoholfri valborg för att kunna träna på söndagen.

Jag ska fan inte ge upp :D , det e nu det gäller att bita ihopp och bara ligga i och köra så det ryker !
Allt handlar om att göra sitt bästa, det är allt som behövs och som krävs av en, sitt absolut bästa, krama ut varenda liten droppe. Så kommer man tillslut att vara på spåret igen... :D

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 26 April 2011 - 09:54.

Postad 26 April 2011 - 10:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Brukade köra 4x12 på den vikten utan större problem...

Du ska inte vara så viktkåt, ibland har man bara inte samma ork, passet blir inte bortkastat för det.
Om du tycker det känns tungt och segt, kör då bara den övning du tycker är roligast eller enklast istället för att pina dig igenom ett program.

...på grund av just att jag inte kommer kunna gå in för tränignen så hårt som skulle vilja kommande månaden.
Kommer det att vara totalt förlorat då ?
Alltså, måste jag jobba mig tillbaka dit jag va "den hårda vägen" nu igen för att det dröjjer så länge nu ?!

Kroppen har ett bra muskelminne, ät mycket protein och kör helkropp när du väl kan, alltså lite armar, lite bröst osv bara för att behålla/underhålla.

Postad 26 April 2011 - 16:40

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Lactoferrin: du är en riktig hajjare på träning och sådant, måste höra med dig. Jag hade tänkt att räkna ut mitt kaloribehov, men jag vet inte riktigt vad jag ska sätta på hur mycket jag rör mig. Jag cyklar till skolan i 7min i lite högre tempo, cyklar i 4min lågt tempo på lunchen, sen cyklar jag hem i 10min i lite högre tempo. Resten av dagen sitter jag vid datorn. Det känns som jag rör mig väldigt lite och därför bör jag inte räkna på någon högre siffra. Det är ju ingen motion att tala om egentligen. Väger 63kg för tillfället och anser mig vara hyffsad tränat ren konditionsmässigt då jag springer 2km på 8min blankt.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 26 April 2011 - 16:43.

Postad 26 April 2011 - 17:13

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt att räkna ut mitt kaloribehov, men jag vet inte riktigt vad jag ska sätta på hur mycket jag rör mig.

Uppskatta förbrukning är ganska svårt och man kan egentligen bara räkna på ett ungefär delvis för att formler som räknar ut ens basala har en felmarginal på 100-200kcal och att det är svårt att räkna vardagliga sysslor.
Tips jag kan ge är att man räknar ut sitt basala + det man gör mestadels under dagen i ditt fall sitter vid datorn (kontorsarbete brukar jag ange i energiräkningsprogram) och sen lägga till kalorier för nåt extra man gör som löprunda, gymträning etc nåt som förbrukar mycket i jämförelse med vadagliga sysslor.
I ditt fall dina cykelturer skulle jag inte räkna med utan se dom som en bonus vid viktnedgång.

Som ett exempel i mitt fall:
Sova 7h
Kontorsarbete 17h
=24h

Jag räknar inte med gymträning, jag kör korta intensiva pass kanske 200kcal minus (basala + kontorsarbete) för den tiden.
Även några timmars promenad på stan räknar jag inte med, det kompenseras med några timmar framför tvn.

Sen när du gjort en beräkning kan du testa och ligga på plus minus 0 och se om du är viktstabil, då vet du vad förbrukar.

Redigerat av Lactoferrin, 26 April 2011 - 17:14.

Postad 27 April 2011 - 09:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Igår gick det förhållandevis bra :)

Idag hoppas jag at dtet fortsätter på det spåret... ;)

Postad 27 April 2011 - 10:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
härligt pass idag. körde slut på armarna totalt. kunde knappt vrida ratten i bilen på väg hem, sitter och skakar nu bara :)
har haft långledigt från gymmet nu sen fredag förra veckan, sen har jag druckit öl 3 dagar under påsk varav 1 dag rätt så mycket, ätit massa onyttig mat och godis.
inget av detta verkar ha påverkat träningen, snarare tvärt om, gick ganska lätt idag och körde till och med på lite hårdare än vanligt.
kan det vara så att kroppen inte hinner återhämta sig när jag kör 3 helkroppspass i veckan?

Postad 27 April 2011 - 11:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Lite så e det, därför det inte är "optimalt" att köra helkroppspass flera gånger i veckan om du bara ska bygga, men om du ska komma i form och bränna fett också så är det lysande :)

Postad 27 April 2011 - 11:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Lite så e det, därför det inte är "optimalt" att köra helkroppspass flera gånger i veckan om du bara ska bygga, men om du ska komma i form och bränna fett också så är det lysande ;)

nu strävar jag ju inte efter att bygga dom största musklerna i världen, utan vill se med fit ut och lite synliga muskler, så att jag förbränner fett samtidigt gör ju bara gott

men det blir ju lite som en drog, ser man att musklerna växer lite så vill man ju ha mer :)
men det är inte högsta prioritet.
det får bli som det blir helt enkelt, lite svårt att veta än hur min kropp fungerar med olika träningssätt och liknande efter inte ens 2 månaders träning, dock har jag börjat se lite resultat vilket innebär att jag vill fortsätta ;) och med mindre kroppsfett hade det säkert synts ännu mer kanske?

Postad 27 April 2011 - 12:15

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Blir inget gym för mig idag heller. Sovit för lite och ätit skitmat sen i måndags. Men imorgon ska jag iväg och köra ben/mage :)

Postad 27 April 2011 - 16:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

kan det vara så att kroppen inte hinner återhämta sig när jag kör 3 helkroppspass i veckan?

Det ska inte vara några problem så länge du sover bra, äter tillräckligt och proteinrikt.

nu strävar jag ju inte efter att bygga dom största musklerna i världen, utan vill se med fit ut och lite synliga muskler, så att jag förbränner fett samtidigt gör ju bara gott

Du ska sträva efter bygga dom största musklerna, det är då du bygger muskler, muskler 2011 eller 2015, vad väljer du? :)
Du kan tyvärr inte bli av med fett samtidigt som du bygger muskler.

Blir inget gym för mig idag heller. Sovit för lite och ätit skitmat sen i måndags. Men imorgon ska jag iväg och köra ben/mage ;)

Vad är det för skitmat du ätit?

Postad 27 April 2011 - 16:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Kanske formulerade mig fel när jag skrev så, jag kör ju så hårt jag kan på gymmet, men mitt mål är inte att bli värsta muskelknutten :)
Sover och äter gör jag bra. Vet egentligen att man inte kan bygga och förbränna samtidigt, men vad är då vitsen med att köra tex intervallträning samtidigt? Kan man inte bygga ena dagen och förbränna nästa dag?

Postad 27 April 2011 - 16:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vet egentligen att man inte kan bygga och förbränna samtidigt

Varför kan man inte det? :)

Postad 27 April 2011 - 16:27

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vad är det för skitmat du ätit?

Mackor. Billys panpizza, grandiosa pizza. Druckit dricka och käkat godis. Men nu har man kommit hem från LAN så nu ska jag tillbaka till vardagen igen.

Postad 27 April 2011 - 16:33

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Sover och äter gör jag bra. Vet egentligen att man inte kan bygga och förbränna samtidigt, men vad är då vitsen med att köra tex intervallträning samtidigt? Kan man inte bygga ena dagen och förbränna nästa dag?

Intervallträning ihop med styrketräning har visat possitiva anabola egenskaper samt att det förbättrar kondition.

Man kan under en tidsperiod både bygga och bränna men då har du under den perioden haft en tid där du byggt och en tid du deffat och det går inte göra det varannan dag eftersom du bygger dagen efter passet. Det finns teorier om att man kan bygga några dagar i veckan och deffa dom andra men den livstilen kan inte vara rolig och jag tror inte du får så jätte bra respons av det som att du skulle jämföra det med traditionell.

Varför kan man inte det? :)

För att bränna måste du ligga på minus kalori och på minuskalori kan du inte bygga.

Mackor. Billys panpizza, grandiosa pizza. Druckit dricka och käkat godis. Men nu har man kommit hem från LAN så nu ska jag tillbaka till vardagen igen.

Men det är väl inte hela världen, bra pålägg på mackorna och pizzorna så kan det kanske vara ok.

Postad 27 April 2011 - 16:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Intervallträning ihop med styrketräning har visat possitiva anabola egenskaper samt att det förbättrar kondition.

Man kan under en tidsperiod både bygga och bränna men då har du under den perioden haft en tid där du byggt och en tid du deffat och det går inte göra det varannan dag eftersom du bygger dagen efter passet. Det finns teorier om att man kan bygga några dagar i veckan och deffa dom andra men den livstilen kan inte vara rolig och jag tror inte du får så jätte bra respons av det som att du skulle jämföra det med traditionell.

För att bränna måste du ligga på minus kalori och på minuskalori kan du inte bygga.

Men det är väl inte hela världen, bra pålägg på mackorna och pizzorna så kan det kanske vara ok.

Just det så är det, tror du har sagt det förr till och med :)
Jag kör inte intervall men jag springer på. Bandet 10-20min innan och det är gött tycker ja.

Postad 27 April 2011 - 16:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Man måste väl ändå kunna bygga muskler av fett? Dvs ta av fettreserverna även om man ligger underskott.

Postad 27 April 2011 - 17:05

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Man måste väl ändå kunna bygga muskler av fett? Dvs ta av fettreserverna även om man ligger underskott.

Du kan aldrig omvandla fett till protein/muskler, fettreserverna används som bränsle.

Postad 27 April 2011 - 17:09

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Mjukost på tub...

Åt middag nyss, s*tan vad gott med mjölk! Inte druckit mjölk på en vecka känns det som.

Har försökt stretcha benen lite också för benböjen. Verkar som att det är enklare att gå djupt om man har benen bredare och inte rakt fram utan lite åt sidorna. Då kan jag nästan dutta rumpan i golvet. Men balansen är ju en annan sak.
Ska köra mycket teknik imorgon.

Postad 27 April 2011 - 17:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Du kan aldrig omvandla fett till protein/muskler, fettreserverna används som bränsle.

Jo det vet jag såklart.

Men säg du behöver 2500 kcal per dag, du äter 2000 och av dom är säg ~70 % protein. 29% fett och 1% kolhydrat.
Kan man inte bygga muskler och ta av fettreserverna i kroppen som bränsle?

Postad 27 April 2011 - 17:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jo det vet jag såklart.

Men säg du behöver 2500 kcal per dag, du äter 2000 och av dom är säg ~70 % protein. 29% fett och 1% kolhydrat.
Kan man inte bygga muskler och ta av fettreserverna i kroppen som bränsle?

Dina fettreserver kompenserar kaloribehovet men det läggs inget engagemang av kroppen att bygga större muskler när du ligger lågt på kalorierna, det vore att slösa. Jag har ingen super koll på exakt varför kroppen inte prioriterar i detalj men det är så här det är, har aldrig sett nåt som visar att det är möjligt att bygga på kaloriunderskott. Undantag för nybörjare och ungdomar.

Postad 27 April 2011 - 19:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Dina fettreserver kompenserar kaloribehovet men det läggs inget engagemang av kroppen att bygga större muskler när du ligger lågt på kalorierna, det vore att slösa. Jag har ingen super koll på exakt varför kroppen inte prioriterar i detalj men det är så här det är, har aldrig sett nåt som visar att det är möjligt att bygga på kaloriunderskott. Undantag för nybörjare och ungdomar.

Även atleter som dopar sig kan öka muskelmassa på diet.
Skulle även vilja lägga till den som är träningsvan men haft ett uppehåll och tappat muskler.
Då lägger man ju på sig muskler hur man än äter.

Postad 27 April 2011 - 19:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Skulle även vilja lägga till den som är träningsvan men haft ett uppehåll och tappat muskler.
Då lägger man ju på sig muskler hur man än äter.

Är du helt säker på det? Jag har aldrig hört talas om det eller läst det nånstans.

Postad 27 April 2011 - 19:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
hur länge räknas man sdom nybörjare eller träningsovan då?

nåt som inte har med detta att göra just men hur kommer det sig att tex bönder ofta är grymt starka? har svårt att tro att många av dom ör speciellt noga med maten och massa proteiner direkt efter arbetet och liknande saker.

blir man stark och får muskler oavsett men bara det att det går mycket fortare om man sköter maten?

Postad 27 April 2011 - 20:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

hur länge räknas man sdom nybörjare eller träningsovan då?

Jag vet faktiskt inte, det är nog säkert individuellt.

nåt som inte har med detta att göra just men hur kommer det sig att tex bönder ofta är grymt starka? har svårt att tro att många av dom ör speciellt noga med maten och massa proteiner direkt efter arbetet och liknande saker.

blir man stark och får muskler oavsett men bara det att det går mycket fortare om man sköter maten?

Bönder är ju inte direkt kända för att snåla med mat och ofta äter dom proteinrikt med tanke på mjölken och köttet dom får från egen gård. Bönder har ingen stor volym på sina muskler (finns säkert undantag) utan har mer styrka och uthållighet och då krävs det inte lika mycket protein heller.

Vi som tränar på gym gör det oftast för att få volym på så kort tid som möjligt och med så lite slit som möjligt, för att få resultat så krävs det att man ger kroppen vad den behöver, vore trist och träna som fasen och så händer inget för man inte äter ordentligt.
Bönder använder andra typer av fibrer och dom behöver inte återhämta sig lika lång tid.

Postad 27 April 2011 - 20:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Aha då är jag med. Har nämligen en jobbarkompis som är bonde, kort bastant som fan och en ganska rejäl mage, han klarar lyfta rätt tungt alltså :).aldrig sett starkare person

Postad 27 April 2011 - 20:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Aha då är jag med. Har nämligen en jobbarkompis som är bonde, kort bastant som fan och en ganska rejäl mage, han klarar lyfta rätt tungt alltså :).aldrig sett starkare person

Min pappa har inte heller så mycket volym men han är fortfarande bra stark.
Hade en lärare förut som jag hade på timringen. Vi skulle timra en stuga ute i skogen. Minns en gång när vi skulle byta däck på släpvagnen vi hade. Då tog han släpvagnen och lyfte upp den medan vi bytte däck, ingen domkraft där inte ;)
Han var väl 62-63 då och inte grov på något sätt, men jobbat mycket med kroppen.

Intressant faktiskt. På idrotten fick jag lära mig att muskelns styrka beror enbart på dess volym, eller något liknande. Men detta stämmer då inte?

Postad 27 April 2011 - 20:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Är du helt säker på det? Jag har aldrig hört talas om det eller läst det nånstans.

Empirisk erfarenhet, har inga studier att luta mig mot.
Men jag och många jag känner har upplevt detta.

Postad 27 April 2011 - 22:01

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Vart inte gymmet i dag fast jag gjorde någe annat jag inte gjort förr gick på Spinning det var kul och tog rätt bra. Kommer köra det lite då och då som komplement till gymm och power walk.

Postad 27 April 2011 - 22:10

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Gick inte så bra på gymmet idag då jag inte hade käkat sen kl 12:00 i Tisdags, så det blev inte så länge jag var där innan jag kände mig seg...

Postad 27 April 2011 - 22:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Gick inte så bra på gymmet idag då jag inte hade käkat sen kl 12:00 i Tisdags, så det blev inte så länge jag var där innan jag kände mig seg...

hur klarar du dig utan mat så länge? låter tungt som fan. jag blir helt förstörd om jag inte får mat, och det ofta :)

Postad 27 April 2011 - 22:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

hur klarar du dig utan mat så länge? låter tungt som fan. jag blir helt förstörd om jag inte får mat, och det ofta :)

Jag är vanlig svensk ungdom. Får jag inte mat var tredje timme blir jag sur och grinig ;)

Jag är med och planerar en global konferens för ungdomar som ska vara i sommar. Runt 100 deltagare totalt och maten är ett stort problem. Vi har inte möjlighet att äta lunchen så tätt inpå frukosten som vi svenska ungdomar vill ha det. Dom utländska ungdomarna kommer klara sig bra, men vi svenskar kommer få svälta haha ;)

Postad 27 April 2011 - 22:54

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0

Brukar kunna gå och var hungrig ett bra tag, vet att det inte är så bra men ja. Ibland blir det så ;).

Postad 27 April 2011 - 23:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag är vanlig svensk ungdom. Får jag inte mat var tredje timme blir jag sur och grinig :)

Jag är med och planerar en global konferens för ungdomar som ska vara i sommar. Runt 100 deltagare totalt och maten är ett stort problem. Vi har inte möjlighet att äta lunchen så tätt inpå frukosten som vi svenska ungdomar vill ha det. Dom utländska ungdomarna kommer klara sig bra, men vi svenskar kommer få svälta haha :D

samma här, var 3:e timme behöver jag mat , blir skkis och orkeslös annars.

Brukar kunna gå och var hungrig ett bra tag, vet att det inte är så bra men ja. Ibland blir det så ;).

påverkar det inte ditt humör?

Postad 28 April 2011 - 06:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag klarar mig bra i början av dagarna, kan gå upp kl 7 och inte äta nånting förrän kl 13, känner ingen hunger men när jag väl ätit blir jag hungrig resten av dagen.

Nä det är ingen fara, bara du inte gör det efter träning.

Postad 28 April 2011 - 07:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kanske formulerade mig fel när jag skrev så, jag kör ju så hårt jag kan på gymmet, men mitt mål är inte att bli värsta muskelknutten :)

Som du redan fått förklarat för dig så är kroppen lite "snål", den vill inte bränna utan tror att du ska svällta villken sekund som helst och sparar allt för glatta livet...
Man måste övertyga den om att den ska bränna och det innebär att man inte kan bygga så effektivt samtidigt, det "går" då jag gjort just det, men det ger inte snabbt resultat för det mesta utan tar mycket tid oxch då gäller det att verkligen ösa i sig protein men snåla in på allt annat :P

Ja, men om man då ska ligga på ett underskott så är det ju för att man vill att kroppen ska använda det lagrade fettet som bränsle i stället för att bara ta nytt av det man äter hela tiden. Man tvingar ju kroppen till att använda dom reserver som finns ;)
Och sedan så bygger man med det protein som man får i sig genom kosten, så om man håller sig undan från att äta för mycket fett och så lite kolhydrater som möjligt och äter massor med protein och grönsaker m.m.
Då maximerar man effektiviteten. MEN detta medför också att man gärna inte mås så bra så man bör äta även fett och lite kolhydrater och acceptera att det tar lite längre tid.
Hällsan i övrigt är viktig ast, man ska träna för at tdet är kul och inte pressa sig själv till tråkigheter :D

Rätt eller fel ?!

Så har jag fattat det i alla fall :P

Aha då är jag med. Har nämligen en jobbarkompis som är bonde, kort bastant som fan och en ganska rejäl mage, han klarar lyfta rätt tungt alltså :lol:.aldrig sett starkare person

Farsan har hela sitt liv jobbat med tunga arbeten som betongfundamens gjutare, sprängare, borrare, med telefon stolpar och tungt maskineri och så på fritiden så odlar han mycket och bökar med det + fäller träd.
Han har alltid varit "stor" allmänt, bred ryggtavla, MAGE , bara allmänt stor på alla ledder och "rejäl" och 186 lång.
När han va som störst så, utan att ha tränat på gym någon gång, så tog han 170kg på stången i bänk !!! tro att hans kollegar höll på att tappa hakan, vet inte hur många gånger han fixade det men enligt dom som va där så va det mer än en gång också... ;)

Hur sant detta är vet jag i och försig inte, ni vet när polare börjar å Gapa om sådant som hänt... ;)
Men mycket möjligt är det säker, för som jag vet så hade han inga större problem med att bära iväg på betongsuggor, har jag sett själv...
Och dom kan jag inte mer än flytta på, man måste fan vara två för att kunna flytta på dom hjälpligt. Sådanna tog han och bar iväg med.

Aja, vad skulle jag komma till...
Jag tro att det är på detta sätt som alla dessa "värdelns starkade män" tränar, genom att bara utföra vardagligt ritkigt arbete konstant under en halv livstid utan uppehåll, sedan när dom är 40 så är dom starka som oxar...
Dom ser ju ut precis som farsan gjorde, bara allmänt stora och med mage... :D

Men allt har sitt pris, farsan har snart inga knän kvar och har mycket problem med dom, så där kommer räntan !

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 28 April 2011 - 07:23.

Postad 28 April 2011 - 07:47

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Man måste övertyga den om att den ska bränna och det innebär att man inte kan bygga så effektivt samtidigt, det "går" då jag gjort just det, men det ger inte snabbt resultat för det mesta utan tar mycket tid oxch då gäller det att verkligen ösa i sig protein men snåla in på allt annat ;)

Det finns vissa undantag som jag nämnt i tråden men annars är det omöjligt. Har du lyckats så var det pga nån av dom undantagen.

Ja, men om man då ska ligga på ett underskott så är det ju för att man vill att kroppen ska använda det lagrade fettet som bränsle i stället för att bara ta nytt av det man äter hela tiden. Man tvingar ju kroppen till att använda dom reserver som finns :)

Ja det var ju det jag skrev: "fettreserverna används som bränsle."

Och sedan så bygger man med det protein som man får i sig genom kosten, så om man håller sig undan från att äta för mycket fett och så lite kolhydrater som möjligt och äter massor med protein och grönsaker m.m.
Då maximerar man effektiviteten.
Så har jag fattat det i alla fall :D

Proteinet används även som bränsle, speciellt när du inte äter KH eller fett. Proteinet i kosten används till viktigare saker än att bygga större muskler vid kaloriunderskott oavsett hur du laborerar med olika fördelningar av makronutrienter.

utan att ha tränat på gym någon gång, så tog han 170kg på stången i bänk !!!

Aja, vad skulle jag komma till...
Jag tro att det är på detta sätt som alla dessa "värdelns starkade män" tränar, genom att bara utföra vardagligt ritkigt arbete konstant under en halv livstid utan uppehåll, sedan när dom är 40 så är dom starka som oxar...

Ja rå styrka är inget man tränar sig till, finns ingen tunnis som tränat sig till strongman, dom har alla nån bakgrund av tungt arbete.

Postad 28 April 2011 - 08:46

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
"Ja rå styrka är inget man tränar sig till, finns ingen tunnis som tränat sig till strongman, dom har alla nån bakgrund av tungt arbete. "

Nja, Franco Columbo var en sparris som ungdom.....

Postad 28 April 2011 - 08:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Bra det här med hårt arbete. Jag var med farsan och fällde lite träd igår. Skulle känna på en 10m lång björkstock och jag orkade tamigfan inte lyfta skiten hur jag än tog i ;) Men kubbarna blev bra träning, slänga dom till vedboden :)

Postad 28 April 2011 - 08:59

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

"Ja rå styrka är inget man tränar sig till, finns ingen tunnis som tränat sig till strongman, dom har alla nån bakgrund av tungt arbete. "

Nja, Franco Columbo var en sparris som ungdom.....

Tävlade han i strongman?

Postad 28 April 2011 - 11:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
någon som vet på ett ungefär hur mycket protein nötfärs innehåller?

Postad 28 April 2011 - 11:24

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

någon som vet på ett ungefär hur mycket protein nötfärs innehåller?

Kött brukar ligga på 20% +- vilken sort det gäller, karré mindre, oxfile mer, kyckling mer, nöt mindre.

Postad 28 April 2011 - 11:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
tackar för det. blev ingen köttfärs idag ändå . luktade och smakade apa när jag stekte den, så tydlign kan man inte lita på bäst före datumen.

Postad 28 April 2011 - 12:01

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Gymmade idag. Benböj med fri stång gick riktigt bra. Gick så långt ner det gick, alltså nästan arslet i golvet. Körde på 40kg och 4x10. Dock så sträckte jag troligen en muskel på baksidan av låret på tredje settet.
Sedan benspark 3x10 60kg. Sedan sittande lårcurl 3x12 och 30kg.
Sedan promenad på löpband. Maximal lutning, bra fart och 7½ minut sedan blev vaderna så stumma att jag knappt kunde gå :)
Körde mage och triceps också, men inget speciellt.

Såg en biffig kille idag också. Han körde 60kg i skivstångscurl och bara hans underarmar var som mina vader typ.

Postad 28 April 2011 - 12:37

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Franco tävlade i världens starkaste man (tror att det var den första ~1977) och var i ledning efter ett antal delmoment, han bröt benet vid en av dem och fick utgå. Lou Ferrigno var nog oxå med

Postad 28 April 2011 - 13:25

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Tävlade han i strongman?

I den variant som fanns på den tiden, gjorde även andra styrkemoment i uppvisningssyfte och tävlade i styrkelyft.
Minns inte exakt resultat, men grymt stark var han

Postad 28 April 2011 - 15:20

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Varit ute och sprungit i värmen nu, var riktigt nära på att springa ner till havet, men när jag läste att det var 12grader så ångra jag mig.

Men hade glömt hur jobbigt det var att springa på stranden så helt slut nu.

Postad 28 April 2011 - 15:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Varit ute och sprungit i värmen nu, var riktigt nära på att springa ner till havet, men när jag läste att det var 12grader så ångra jag mig.

Men hade glömt hur jobbigt det var att springa på stranden så helt slut nu.

12grader är ju inte så farligt :)

Har badat i 14 grader som kallast, varit ner i isvak och då piggnade man till ;)

Postad 28 April 2011 - 15:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
14 grader i en isvak? Ganska varm vak faktiskt :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.