Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 mars 2014 - 10:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nja, inte riktigt rätt. Det är givetvis inte bara kopparn i en kabel som avgör hur den presterar. Det är hela konstruktionen av kabeln som avgör den slutliga prestandan.

Nja, inte riktigt rätt. Det man behöver tänka på är att resistansen inte är för hög i kabeln. En tumregel är att resistansen i kabeln skall vara mindre än 5% av högtalarnas nominella impedans. En 6 ohms högtalare skall alltså ha en kabel på 0,3 ohm eller mindre. Bara att räkna. Kabel kan vara gjord i aluminium för strömmen bryr sig inte om det, men man får ha kortare och grövre än koppar. Resistansen i kopparkabel ( enledare ) är: 0,018 x längd ( met ) / area ( mm2 ).
Har man 3 meter mellan förstärkare och högtalare så räknas det som 6 meter enledare. 6 meter enledare i 2,5 mm2-koppar är 0,043 ohm.

Postad 14 mars 2014 - 10:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Nja, inte riktigt rätt. Det är givetvis inte bara kopparn i en kabel som avgör hur den presterar. Det är hela konstruktionen av kabeln som avgör den slutliga prestandan.

så samma material leder inte lika bra? :o för gör det det så är det jag skrev korrekt.

Postad 14 mars 2014 - 11:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Jodå, det sa jag inte heller. Jag sa att det är inte bara kopparn i en kabel som avgör hur den presterar.

jag skrev samma material har samma ledningsförmåga och du skrev inte riktigt rätt. sen säger du att du inte skrev det? Hur ska du ha det?

Postad 14 mars 2014 - 11:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Men jag menar givetvis inte bara resistans. Jag menar hela kabelns konstruktion. Så jo, helt korrekt.

Jag menar bara resistans. Dom andra egenskaperna som kan påverka är kapacitans och induktans men det kan man bortse ifrån om kabeln är en vanlig standard tvåledare. Det går att konstruera en kabel så att induktans och kapacitans ökar och på så sätt få den att låta annorlunda i vissa fall. Låter den annorlunda så kan man lura sig att tro att den är korrekt. Vad var det för kabelkonstruktioner du tänker på? Kablar med filter i en liten låda? ;)

Redigerat av Buddypresley, 14 mars 2014 - 11:43.

Postad 14 mars 2014 - 11:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Allmän fråga... hur kommer det sig att det används uttryck som reptilsnabb just. I regel är det väl bara ormar som under korta rekvenser (hugg) kan vara riktigt snabba, varpå det borde heta ormsnabb, right? :)

Postad 14 mars 2014 - 12:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 1

Allmän fråga... hur kommer det sig att det används uttryck som reptilsnabb just. I regel är det väl bara ormar som under korta rekvenser (hugg) kan vara riktigt snabba, varpå det borde heta ormsnabb, right? :)

Orm är en reptil.

Postad 14 mars 2014 - 12:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag menar kablar i största allmänhet.

Men jag trodde du skulle ge exempel på konstruktioner som är bättre än vanlig standard högtalarkabel. Gärna med en teknisk förklaring också.

Postad 14 mars 2014 - 12:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
Om någon vill tillskriva enkla elektriska komponenter som t ex högtalarkablar egenskaper vars upphov leder till för människor hörbar påverkan trots att sagda egenskaper enligt väl kända och etablerade fysiska lagar enbart gör så långt utanför det hos människor hörbara området, ja då vill åtminstone jag ha en ingående förklaring av vad det är som faktiskt påstås och på vilka grunder.

Kanske för mycket begärt, men önska får man väl? :)

Postad 14 mars 2014 - 13:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nej, det ville jag inte. Jag missuppfattade Zartok's inlägg och läste det som att han menade något mer än det självklara. Men faktum kvarstår att en kabels konstruktion, inte bara hifi-kablage utan alla sorters kablage, har påverkan på prestanda och slutresultat.

Det brukar vara så att folk påstår saker, men sen när man ber om en förklaring så backar dom. Oftast beror det på samma sak...

Postad 14 mars 2014 - 13:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Orm är en reptil.

Jag vågar nog säga att det finns fler långsamma än snabba reptiler generellt sett :D

Vad menar du?

Buddy söker antagligen en ingenjörsmässig förklaring på kabelkonstruktionspåverkan skulle jag våga satsa på.

Postad 14 mars 2014 - 13:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Vad menar du?

Att det saknas belägg för det dom påstår.

Postad 14 mars 2014 - 14:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Vem påstår vad? Nu har du tappat mig helt :D

Gör han? Varför då?

Han menar att det saknas belägg för att kabelkonstruktioner påverkar kabelns ledningsförmåga så pass mycket så att det ska påverka kabelns prestation så länge samma material är ledaren skulle jag tro. Vidare så menar han att många som påstår att det är märkbara skillnader mellan kablar inte kan ge en bra förklaring om varför.

Typ så har jag tolkat det :D

Postad 14 mars 2014 - 14:04

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Vem påstår vad? Nu har du tappat mig helt :D Gör han? Varför då?

Du påstår ju detta: "Det är hela konstruktionen av kabeln som avgör den slutliga prestandan."

Då frågar jag om du kan ge nåt exempel på konstruktioner som är bättre än standard högtalarkabel. Du vill inte svara och jag antar då att du inte vet egentligen.

Postad 14 mars 2014 - 14:09

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Jag menar bara resistans. Dom andra egenskaperna som kan påverka är kapacitans och induktans men det kan man bortse ifrån om kabeln är en vanlig standard tvåledare. Det går att konstruera en kabel så att induktans och kapacitans ökar och på så sätt få den att låta annorlunda i vissa fall. Låter den annorlunda så kan man lura sig att tro att den är korrekt. Vad var det för kabelkonstruktioner du tänker på? Kablar med filter i en liten låda? ;)

Eftersom tonfrekvensen består av växelström är mitt tips att inte bortse från reaktans.

Redigerat av Isaac, 14 mars 2014 - 14:10.

Postad 14 mars 2014 - 14:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Klart jag vill svara, men du pratar i rebusar :D Och åter igen, jag menade inte specifikt högtalarkablage, jag menar ALLT kablage. Men visst, ta Ethernet kategorier till exempel. Samma material, likadana ledare, konstruerade på olika vis, har olika prestanda.

http://en.wikipedia....Ethernet_cables
http://en.wikipedia....ategory_3_cable
http://en.wikipedia....ategory_4_cable
http://en.wikipedia....ategory_5_cable
http://en.wikipedia....ategory_6_cable

Nu var det ju högtalarkabel vi pratade om.

Postad 14 mars 2014 - 14:20

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Kabeltråd kanske?

Postad 14 mars 2014 - 14:28

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0

Nej, det ville jag inte. Jag missuppfattade Zartok's inlägg och läste det som att han menade något mer än det självklara. Men faktum kvarstår att en kabels konstruktion, inte bara hifi-kablage utan alla sorters kablage, har påverkan på prestanda och slutresultat.

Tänker du på signaljord, avskärmning, att kontakten håller och sitter bra är jag helt med dig.

Redigerat av Isaac, 14 mars 2014 - 14:34.

Postad 14 mars 2014 - 14:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nä, jag pratade om kablage i största allmänhet. Men du menar att elektriska, fysiska lagar och materialegenskaper upphör att existera så fort vi pratar om hifi-kablage?

Tråden heter "höra skillnad på hifiljud". Vi diskuterar bla om olika förstärkare och olika kablar kan göra hörbar skillnad. Om du vill diskutera nätverkskablar så finns det andra trådar för det.

Postad 14 mars 2014 - 14:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Du bad mig om belägg på att en kabels konstruktion påverkar slutresultatet. Jag gav dig bara en standard i högen av dem som jag tycker är bäst dokumenterad. Tyvärr finns det inte mycket till certifiering vad det gäller analogt hifikablage, men samma princip gäller även där. Men du menar att så är inte fallet?

Har du nåt att komma med angående hur konstruktioner på högtalarkabel kan förbättra ljudet hörbart?

Postad 14 mars 2014 - 15:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jo det kan jag väl, men jag förstår inte varför?

Det är en forumtråd där man diskuterar saker. Saker som påverkar ljud. Så hade du nåt? Inga länkar till Wikipedia igen nu angående nätverkskablar.

Redigerat av Buddypresley, 14 mars 2014 - 15:08.

Postad 14 mars 2014 - 15:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Det brukar vara så att folk påstår saker, men sen när man ber om en förklaring så backar dom. Oftast beror det på samma sak...

:D

Postad 14 mars 2014 - 15:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jafan gubbs, den här tråden presterar! :)

Lite: menar du att det finns konstruktärsmässiga skillnader i nätkablar som kan göra ljudliga skillnader? Om så, vilka är dessa? Själv så har jag världens dyraste nätkabel hemma, med starkströmsledare, lera, aluminiumavskärmning, stenar och annat bråte. Den levererar ström på precis samma sätt som ett lakritssnöre.

Postad 14 mars 2014 - 16:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
På det glada nittiotalet, när kabeltosseriet härjade som värst, var jag fullständigt övertygad om att det var nödvändigt att satsa typ en viss procent av budgeten på kablar. Vibrationsdämpning var också något man skulle lägga ansenligt med pengar och möda på. Fullt logiskt med hightech dämpfötter till högtalarna för flera hundra kronor styck(x8). Speciella hifimöbler var också en absolut nödvändighet.
Vet inte om jag börjar bli gammal eller bara mer erfaren, eller en kombination. Men jag tjusas idag mycket lite över dessa attribut. Mina nuvarande högtalare står på medföljande gummifötter som bara är en gummibussning fastvulkad i en M6 skruv. Kan inte ha kostat många kronor men funkar perfekt för sitt ändamål.

Samtidigt är det ju jättekul med entusiaster, egenltigen oavsett vad de sysslar med. Kommer absolut ihåg upphetsningen i att packa upp en ny kabel, pickup, eller annan grunka. Hur stor del av detta som handlar om faktiska skillnader eller just känslan kan ju egentligen kvitta. Men jag finner det en smula konstigt att, mig veterligen, endast Zartoc vågat / velat beröra denna aspekt av det hela. :)

Postad 14 mars 2014 - 16:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ja den var komisk, jag håller med. Han kommer med ett påstående, sen backar han när man ställer följdfrågor.

Det är du som kom med ett påstående och backade sen när följdfrågan kom. Kommer du inte ihåg det?

Postad 14 mars 2014 - 16:19

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0
En "tillräckligt bra" kabel ger ingen hörbar försämring av ljudet, och en ännu bättre kabel ger heller ingen hörbar försämring av ljudet, dvs de presterar lika bra i ett givet sammanhang. "Tillräckligt bra" är alltså den enda nivå som bör intressera en kritiskt tänkande kabelköpare.

Att tillskriva vissa kablar (i korta längder) nästan magiska egenskaper när det gäller överföring av lågfrekvens är lika märkligt som onödigt. Skillnaderna är i förekommande fall lätt mätbara men helt försumbara med tanke på övrig utrustning och våra sinnen.

Det är onekligen så att en del har en övertro på den egna hörseln och tror sig kunna urskilja skillnader där andra, lika entusiastiska och intresserade inte gör det. Guldöronens existens är dessvärre en myt och inget annat.

Postad 14 mars 2014 - 16:26

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Mina dyrkablar kan mao vara skräpkablar då dom kanske förändrar signalen? :D
Jag påstår att dom bara renar upp ljudet ;)

Postad 14 mars 2014 - 16:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Mina dyrkablar kan mao vara skräpkablar då dom kanske förändrar signalen? :D
Jag påstår att dom bara renar upp ljudet ;)

Dina dyrkablar är ju jättefina på sitt sätt och känns väl lite exklusivt lyxiga, men om de verkligen skulle påverka signalen hörbart så är de rent objektivt inte bra alls. Någon kan ju gilla dem just därför, och det får man ha respekt för, åtminstone så länge de inte påstås vara "bättre". :)

Postad 14 mars 2014 - 16:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

En "tillräckligt bra" kabel ger ingen hörbar försämring av ljudet, och en ännu bättre kabel ger heller ingen hörbar försämring av ljudet, dvs de presterar lika bra i ett givet sammanhang. "Tillräckligt bra" är alltså den enda nivå som bör intressera en kritiskt tänkande kabelköpare.

Att tillskriva vissa kablar (i korta längder) nästan magiska egenskaper när det gäller överföring av lågfrekvens är lika märkligt som onödigt. Skillnaderna är i förekommande fall lätt mätbara men helt försumbara med tanke på övrig utrustning och våra sinnen.

Det är onekligen så att en del har en övertro på den egna hörseln och tror sig kunna urskilja skillnader där andra, lika entusiastiska och intresserade inte gör det. Guldöronens existens är dessvärre en myt och inget annat.

Såtillvida att någon i en skara med oförströrd hörsel skulle höra skilnad under samma förutsättningar är nog Guldörat en myt ja. Men utan tvekan kan man med ett "selektivt" lyssnande "zooma in" ett begränsat område och då urskilja mindre detaljer i det specifika området. Har man tex. tränat in en musiksekvens de andra i en lyssnarskara inte har i sitt "bibliotek", kan man sannolikt upptäcka mindre skillnader än övriga just i den sekvensen. Ja om skillnaden är fysiskt hörbar alltså. :)

Postad 14 mars 2014 - 16:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Vi har ju haft användare här med (enligt egen utsago) tinnitus, som ändå påstått sig ha "guldöron" och därigenom med lätthet höra skillnad på kablar...

Postad 14 mars 2014 - 16:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...utan tvekan kan man med ett "selektivt" lyssnande "zooma in" ett begränsat område och då urskilja mindre detaljer...

Ja, nånting ditåt i alla fall.
Det är såklart relevant att skilja på vad vi faktiskt har förmåga att uppfatta och vad vi genom fokusering, intresse och erfarenhet har lärt oss att urskilja och sortera bort i intrycken.

Vi har ju haft användare här med (enligt egen utsago) tinnitus, som ändå påstått sig ha "guldöron" och därigenom med lätthet höra skillnad på kablar...

Tinnitus innebär iofs inte per automatik att man "hör dåligt", men i vissa frekvensband vanligtvis i de lite högre regionerna har sensorerna sämre känslighet och/eller lite eget hyss för sig som kan maskera och störa detaljerade ljudintryck.

De allra flesta av oss i vuxen ålder är sannolikt hörselskadade i viss mån, men hur det påverkar "kritiskt lyssnande" och analys är säkert väldigt individuellt.

Postad 14 mars 2014 - 17:03

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nej, det gör jag inte. Påminn mig gärna. Och samtidigt svara på frågan. Annars avslutar vi där.

Vilken fråga skall jag svara på?

Postad 14 mars 2014 - 17:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

...Själv så har jag världens dyraste nätkabel hemma...
...Den levererar ström på precis samma sätt som ett lakritssnöre.

Inte annat än om man som jag hade, störningar. Då Ja, Annars nej.

Generaliseringar baserade på enstaka egna erfarenheter är sällan någon god idé, och skall man vara petig (och varför inte?) så levereras strömmen i sig ju precis likadant, och det är snarare 50Hz *från* apparatkabeln som stör en taskigt skärmad lågnivåkabel eller oskärmad pickup snarare än externa störningar som "tar sig in i apparaten" motsvarande väg.

Betänk att en nätdel med trafo har en "balanserad ingång" som ganska effektivt kan ta kål på "störningar" från apparatkabeln, och dessutom effektiva filter både på primär- och sekundärsidan om inte konstruktionen är oerhört pissig.

Postad 14 mars 2014 - 18:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Inte annat än om man som jag hade, störningar. Då Ja, Annars nej.

Du hade störningar med radiovågor, visst var det det som skrevs? Eller, vad det nu var för störningar, hur kommer det sig att du hade dom? Påverkade det andra delar i systemet också, typ rca som du behövde byta till xlr eller något sånt?

Dina dyrkablar är ju jättefina på sitt sätt och känns väl lite exklusivt lyxiga, men om de verkligen skulle påverka signalen hörbart så är de rent objektivt inte bra alls. Någon kan ju gilla dem just därför, och det får man ha respekt för, åtminstone så länge de inte påstås vara "bättre". :)

Så... man kan beskriva dom som... eventuellt en saftsmak. Om den smakar så är det osäkert om man gillar smaken? :D

Postad 14 mars 2014 - 18:51

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0

Klart jag vill svara, men du pratar i rebusar :D Och åter igen, jag menade inte specifikt högtalarkablage, jag menar ALLT kablage. Men visst, ta Ethernet kategorier till exempel. Samma material, likadana ledare, konstruerade på olika vis, har olika prestanda.

http://en.wikipedia....Ethernet_cables
http://en.wikipedia....ategory_3_cable
http://en.wikipedia....ategory_4_cable
http://en.wikipedia....ategory_5_cable
http://en.wikipedia....ategory_6_cable

Olika prestanda, visst. Men ettorna och nollorna som kommer fram kommer vara identiska oavsett kabel.

Postad 14 mars 2014 - 18:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Olika prestanda, visst. Men ettorna och nollorna som kommer fram kommer vara identiska oavsett kabel.

Monster cable-representanter finns på youtube där det förklaras att ettorna och nollorna kan bli diffusa och omvandlas från en etta till en nolla och vice versa. Inget jag direkt köper ska dock tillägga :)

Postad 14 mars 2014 - 19:08

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Va? Jag generaliserar inte. Du har inte den blekaste aning om vem jag är, vad min erfarenhet eller utbildning är. Du kan inte avgöra vad som är en "bra idé" eller inte. Vänligen avstå ifrån att kommentera ämnen du inte är insatt i.

Vem du är och vad du har för erfarenhet eller utbildning har knappast med saken att göra.
Du skrev följande, som är en väldigt uppenbar generalisering. Se själv:

"Inte annat än om man som jag hade, störningar. Då Ja, Annars nej."

Har du invändningar mot resten av det jag skrev också, eller instämmer du?

Postad 14 mars 2014 - 19:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Läste du ens hans fråga? Eller så förstod du inte frågan.

När frågan om det "finns konstruktärsmässiga skillnader i nätkablar som kan göra ljudliga skillnader" besvaras med ett kategoriskt "om man har störningar JA, annars NEJ" så kan man med fog tala om generalisering.

Får man lite försynt fråga varför du verkar vara en sån surputte?

Ha en mysig fredagskväll!

Postad 14 mars 2014 - 19:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Ja och du förstår uppenbarligen inte svaret. Zartok förstod uppenbarligen svaret, det säger kanske dig något? Svaret var inte ens till dig, så varför bryr du dig? Jag blir sur när du trollar hela tiden och blandar dig i ämnen som du uppenbarligen inte har koll på.

Jag skulle ju gärna vilja ha en lite mer ingenjörsmässig förklaring på själva kabeln än när det spelar roll skulle jag nog säga, men jag tänkte att jag inte skulle fråga vidare.

Btw så läste jag om ditt gamla hus med blinkande ström. Där borde du testat strömrenare :) ska det ge effekt så är det i såna situationer. Tror jag :)

Postad 14 mars 2014 - 19:43

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
http://www.whathifi....ading-consumers

"kastar in en fackla"

:ph34r: inte jag som skrev något :ph34r:

Redigerat av pure-hifi, 14 mars 2014 - 19:44.

Postad 14 mars 2014 - 19:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jag ska ju erkänna att jag är riktigt sugen på en strömrenare, känns som att en sån måste innehålla mängder av feelgood :)

Postad 14 mars 2014 - 20:24

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 1
Har du så felkonstruerade grejor Zartok?

Postad 14 mars 2014 - 20:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Strömrenaren är ju feelgood. Mina kablar är det kansle värre med *asg*

Postad 14 mars 2014 - 21:05

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Det snackas ju mest hela tiden kablar här....

http://stereos.about...e-Weighs-In.htm

Postad 14 mars 2014 - 21:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Kablar är ju i allra högsta grad hifi, det går ju inte komma ifrån. Rubriken är höra skillnad på hifiljud.

Postad 14 mars 2014 - 21:26

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Jag ska ju erkänna att jag är riktigt sugen på en strömrenare, känns som att en sån måste innehålla mängder av feelgood :)

Man kan faktiskt få bättre tv bild om inget annat, min gamla monster renare gjorde ett lyft för boxer sändningarna där jag bodde när det begav sig.....ljudmässigt hörde jag ingen skillnad dock......sen är det ju en rätt billig försäkring vid tex blixtnedslag mm.

Postad 14 mars 2014 - 21:32

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Kablar är ju i allra högsta grad hifi, det går ju inte komma ifrån. Rubriken är höra skillnad på hifiljud.

Jo man väljer också att läsa vad man vill. Fortsätt och läsa TS första inlägg...
Jag bifogade en kabellänk som kan styrka din tes om att kablar kan påverka ljudet.

Redigerat av Unregistered95265801, 14 mars 2014 - 21:41.

Postad 14 mars 2014 - 22:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
du bifogade ingen kabellänk på dom första 100 inläggen, så jag slutade leta och tänkte istället fråga vart du postade den ^^
sen så är det inte min tes, jag är rå kabelskeptiker. inte ens nu när jag åter igen hört seendeskillnad med ett par kablar som faktiskt har något annat i signalvägen än koppar så tror jag att det är skillnad på kablar, just eftersom jag inte fått blinda dessa samtidigt som allt annat blint säger att kablar inte gör skillnad ^^

Postad 14 mars 2014 - 23:31

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

du bifogade ingen kabellänk på dom första 100 inläggen, så jag slutade leta och tänkte istället fråga vart du postade den ^^
sen så är det inte min tes, jag är rå kabelskeptiker. inte ens nu när jag åter igen hört seendeskillnad med ett par kablar som faktiskt har något annat i signalvägen än koppar så tror jag att det är skillnad på kablar, just eftersom jag inte fått blinda dessa samtidigt som allt annat blint säger att kablar inte gör skillnad ^^

Nej jag har inte postat någon kabellänk de första hundra inläggen utan den ligger under inlägg: 2550, detta eftersom jag tycker kabeldebatten suger dålig genitalie. Anledningen till att jag postade den var för att någon (utöver Ageve) bemödat sig med att mäta, vilket i alla andra sammanhang ligger långt upp på kravlistan i diskussioner här. Hittade denna och bifogade den således.

Jag utgick ifrån att det var din tes då du vill blanda in kablar i en tråd som handlar om att "HÖRA skillnad på hifiljud".

Redigerat av Unregistered95265801, 14 mars 2014 - 23:32.

Postad 14 mars 2014 - 23:35

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Nej jag har inte postat någon kabellänk de första hundra inläggen utan den ligger under inlägg: 2550, detta eftersom jag tycker kabeldebatten suger dålig genitalie. Anledningen till att jag postade den var för att någon (utöver Ageve) bemödat sig med att mäta, vilket i alla andra sammanhang ligger långt upp på kravlistan i diskussioner här. Hittade denna och bifogade den således.

Jag utgick ifrån att det var din tes då du vill blanda in kablar i en tråd som handlar om att "HÖRA skillnad på hifiljud".

Tja, rent teoretiskt så bör man ju egentligen testa transparents kablar med motstånd i och se om det finns skillnader i dom faktiskt. Det är ju trots allt annat än enbart koppar. Sen så går det ju heller inte att bevisa att ingen inte skulle höra skillnad, bara att ingen hittills inte gjort det :)

Postad 14 mars 2014 - 23:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0
Här är några filmer som förklarar det här med kablar och blindtest:

http://www.grapheine...9c61a18bef.html

http://www.grapheine...408c7525ab.html

http://www.grapheine...221183382e.html

http://www.grapheine...64b9eaed97.html

Redigerat av Ageve, 14 mars 2014 - 23:56.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.