Spel och konsolförsäljning världen runt
4660 svar till detta ämne
Postad 01 December 2010 - 15:52
s.m.f
-
s.m.f
-
Forumräv
-
-
667 inlägg
Det känns som att Microsoft slänger fram den stora plånboken för marknadsföring medans Sony tar fram en mindre plånbok. Kanske bara är min uppfattning dock?
MS reklamkampanj är väl känd? Stor! Sonys är inte känd för mig iallafall, MEN jag kan inte påstå att jag märkt av kinects marknadsföring mer än move, så en gissning är att movekampanjen förmodligen också är ganska påkostad och iallafall definitivt inte smygts ut som en del velat få det till. Men det är bara gissningar.
Postad 01 December 2010 - 16:15
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Har inte läst allt här nu, men jag blir lite fundersam, vore kul att veta vem av Microsoft och Sony som tjänat mest och kommer tjäna mest i slutändan på detta. Det känns som att Microsoft slänger fram den stora plånboken för marknadsföring medans Sony tar fram en mindre plånbok. Kanske bara är min uppfattning dock?
Men å andra sidan hörde jag att Microsoft tjänar mer kosing per enhet än vad Sony gör (såg det på Gametrailers/Bonus Round, vet inte hur träffsäkra de riktigt är dock).
I slutändan hoppas jag de slutar tjollra på med rörelsekontroll och satsar mer pengar på bra spel istället, det skulle då gynna mig mer iaf 
Jo det är nog inte helt fel ute att antaga att Kinect kampanjen är mer påkostad. MS är kända för sin PR plånbok. Min gissning är att Sony tjänar mest eftersom deras produkt är billigare att tillverka, i alla fall Move kontrollen. Tekniken är ändå "gammal" och som jag läst i intervjuer så är vitala komponenter rätt billiga, så som gyra osv. Mest pressad marginal är nog starterpack med kamera och kontroll. Kinect tror jag i bästa fall är break even idag. Hade de haft bra marginal så hade de siktat på lägre pris. Deras önskan var nog 99 dollar/ 1000kr men med tanke på kostnaderna nu i de första batcherna så valde de nog 149 /1490 för att det inte skulle gå för hårt som en minus post. Alltså, hade MS tjänat bra på den (hårdvaran) så hade de nog tagit en annan prispunkt.
Postad 01 December 2010 - 17:32
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Källa?
Du borde ha ifrågasatt mig redan under oktober, jag missade tydligen en uppdatering då till det här inlägget(Tror det är kul att leta 1 månad gammal källa, fråga gärna mig tidigare medan minnet är färskt.) Hittade dock den via det här TrådenSå här ser det ut på en skärmdump.
Postad 01 December 2010 - 19:47
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Från VGchartz:
There have been numerous reports over the last few days regarding Move and Kinect sales - Sony recently announced 4.1 million Move controllers shipped worldwide, while Microsoft announced an estimated 2.5 million Kinect cameras sold through to consumers, both as of the 27th November 2010.
On paper then, it looks like Move is clearly ahead in the race but how do the sell-through sales and unique systems actually compare?
Playstation Move
Move has now been out for 11 weeks in total and VGChartz estimates show that the total number of Move controllers sold-through is now just over 2.5 million units worldwide, with nearly 250,000 sold last week alone with holiday sales starting to pick up. Compared to the 4.1 million units shipped, this would suggest around 1.6 million units in the retail channel but not yet sold though, an estimate that Wedbush Morgan analyst Michael Pachter agrees with.
The second issue with Move is that many customers will be buying more than one controller - something that VGChartz has attempted to factor in to previous estimates to give a comparable figure in terms of userbase. Consumer polling carried out over a sample of 100 PlayStation Move owners shows that the average number of controllers per Move setup is 1.55. Using this, we can estimate that the number of unique Move-compatible PS3s out there is now just over 1.6 million worldwide.
Kinect
Kinect has now been out for 4 weeks in total and VGChartz estimates that the total number of Kinect cameras sold-through is also just over 2.5 million units worldwide, with 875,000 sold last week. Since each Kinect camera represents a unique customer to sell games to, there is no adjustment necessary as with Move for owners with multiple controllers.
Therefore, with 2.5 million unique Kinect customers and 1.6 million unique Move customers in homes worldwide, Kinect clearly has the edge at this point. Also with 4 weeks of sales compared to 11 weeks and with over three times as many sold last week, Kinect should be significantly ahead by the end of the year. In fact, after four weeks of release, the number of unique Move customers stood at 600,000 worldwide and Wii hardware sales at the same point in time stood at 1.65 million so Kinect has actually sold faster than both combined in these first few weeks.
Stay tuned to VGChartz for the latest Move and Kinect sales updates.
Postad 01 December 2010 - 19:52
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Komponenterna i en Kinect kostar $56 sedan kommer andra kostnader till detta som tillverkning, transporter etc.
Postad 01 December 2010 - 19:52
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Trodde inte att kinect sålde så bra. Vi får se om det håller i sig.
Postad 01 December 2010 - 20:20
bazookajoe_83
-
bazookajoe_83
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Kinects reklamkampanj har en budget 500 miljoner dollar ( Länk) . Vet inte vad Sony har lagt på Move, men då dom har gått ut med att de ska spridas bland dom som köper det så tror jag det inte är några stora summor. Jag tror inte det är mer än 50 miljoner dollar.
Redigerat av bazookajoe_83, 01 December 2010 - 20:21.
Postad 01 December 2010 - 20:28
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1220 inlägg
MS reklamkampanj är väl känd? Stor! Sonys är inte känd för mig iallafall, MEN jag kan inte påstå att jag märkt av kinects marknadsföring mer än move, så en gissning är att movekampanjen förmodligen också är ganska påkostad och iallafall definitivt inte smygts ut som en del velat få det till. Men det är bara gissningar.
Nu är det svårt att veta hur det är i andra länder men jag kan inte minnas att jag sett någon reklam för MOVE på svenska reklamkanaler men sett KINECT reklamer i princip varje dag på olika kanaler. Sen kanske det inte spelar någon roll eftersom SONYS reklamer oftast är rätt usla (förutom strålande KB!) så det kanske har motsatt verkan.  Däremot tycker jag det är intressant att MOVE i princip är slut överallt så försäljningen till kund borde vara rätt så stor. Sen kan man undra över taktiken bakom detta. Är det för att skapa ett sug á la apple? Trodde man inte själva på försäljningen? Tror mer på det senare.
Postad 01 December 2010 - 20:56
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Du borde ha ifrågasatt mig redan under oktober, jag missade tydligen en uppdatering då till det här inlägget
(Tror det är kul att leta 1 månad gammal källa, fråga gärna mig tidigare medan minnet är färskt.)
Så här ser det ut på en skärmdump.
Eftersom man sällan ser att de postar sold to consumers på hårdvara så tar jag faktiskt för givet att 45 miljoner är skeppade. Omöjligt att ge sålda till kund efter så många år, så stor yta och så många i omlopp. Detta är fällan nämligen, att båda säger sold i fallen om shipped och retailed. Komponenterna i en Kinect kostar $56 sedan kommer andra kostnader till detta som tillverkning, transporter etc.
Hört den siffran också. Fats tror även att MS kan räkna in en betydligt större summa fasta kostnader i PR och R&D på Kinect än vad Sony kan på Move. Dock är 56 dollar idag en bra siffra för framtiden, blir bara billigare. Från VGchartz:
There have been numerous reports over the last few days regarding Move and Kinect sales - Sony recently announced 4.1 million Move controllers shipped worldwide, while Microsoft announced an estimated 2.5 million Kinect cameras sold through to consumers, both as of the 27th November 2010.
On paper then, it looks like Move is clearly ahead in the race but how do the sell-through sales and unique systems actually compare?
Playstation Move
Move has now been out for 11 weeks in total and VGChartz estimates show that the total number of Move controllers sold-through is now just over 2.5 million units worldwide, with nearly 250,000 sold last week alone with holiday sales starting to pick up. Compared to the 4.1 million units shipped, this would suggest around 1.6 million units in the retail channel but not yet sold though, an estimate that Wedbush Morgan analyst Michael Pachter agrees with.
The second issue with Move is that many customers will be buying more than one controller - something that VGChartz has attempted to factor in to previous estimates to give a comparable figure in terms of userbase. Consumer polling carried out over a sample of 100 PlayStation Move owners shows that the average number of controllers per Move setup is 1.55. Using this, we can estimate that the number of unique Move-compatible PS3s out there is now just over 1.6 million worldwide.
Kinect
Kinect has now been out for 4 weeks in total and VGChartz estimates that the total number of Kinect cameras sold-through is also just over 2.5 million units worldwide, with 875,000 sold last week. Since each Kinect camera represents a unique customer to sell games to, there is no adjustment necessary as with Move for owners with multiple controllers.
Therefore, with 2.5 million unique Kinect customers and 1.6 million unique Move customers in homes worldwide, Kinect clearly has the edge at this point. Also with 4 weeks of sales compared to 11 weeks and with over three times as many sold last week, Kinect should be significantly ahead by the end of the year. In fact, after four weeks of release, the number of unique Move customers stood at 600,000 worldwide and Wii hardware sales at the same point in time stood at 1.65 million so Kinect has actually sold faster than both combined in these first few weeks.
Stay tuned to VGChartz for the latest Move and Kinect sales updates.
Ungefär så jag räknat också fast jag tycker Uniq Move users känns väldigt lågt räknat i detta fallet.
Postad 01 December 2010 - 21:33
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det här är inget exjobb och du är inte Palms handledare. Det är ett internetforum
Det här är ungefär som att du skulle komma till Östersund och inte våga äta en hamburgare på McDonalds eftersom dricksvattnet är kontaminerat.
MS lär tjäna mest deg per enhet. Jag tror, och har hört, att de tar ett hyfsat överpris. De har ju dessutom större marginal att röra sig med med typ 1400 mot 3-400 i kronor.
Men det viktigaste inom branschen är som vanligt spelen, det är på mjukvaran de tjänar mest pengar.
Får jag citera dig på detta i framtida diskussioner?  McD bangar jag endast om jag deffar, annars skulle det inte falla mig in att avskräckas av något så fjantigt!
Postad 01 December 2010 - 22:14
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Får jag citera dig på detta i framtida diskussioner? 
Att Minhembio inte är ett exjobb utan ett internetforum? Vi kan nog lägga ner nu, du har insett att du agerade förhastat per ditt inlägg och tänker nog en gång extra framöver hoppas jag. Om du har kommentarer på den diskussionen, ta det med mig via PM.
Postad 01 December 2010 - 23:38
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Eftersom man sällan ser att de postar sold to consumers på hårdvara så tar jag faktiskt för givet att 45 miljoner är skeppade. Omöjligt att ge sålda till kund efter så många år, så stor yta och så många i omlopp.
Detta är fällan nämligen, att båda säger sold i fallen om shipped och retailed.
Hört den siffran också. Fats tror även att MS kan räkna in en betydligt större summa fasta kostnader i PR och R&D på Kinect än vad Sony kan på Move.
Dock är 56 dollar idag en bra siffra för framtiden, blir bara billigare.
Ungefär så jag räknat också fast jag tycker Uniq Move users känns väldigt lågt räknat i detta fallet.
Tror jag såg något inslag på CNBC att Microsoft inte kommer göra någon större vinst med Kinect nu i början och ett tag framöver. Microsoft aktien har sjunkit period efter period, och kinect lanseringen gjorde inte att den höjdes något... det kan ju tyda på något. Men som sagt, det är ju en långsiktig investering, får de ut så mycket hårdvara som möjligt så kan de senare börja tjäna bra på mjukvaran som Zoiler var innne på.
Redigerat av Unregistered1232, 01 December 2010 - 23:42.
Postad 02 December 2010 - 09:09
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Visst finns det en poäng med att försöka få fram antal unika köpare men samtidigt så blir ju diskussionen rätt absurd.....många move-köpare kommer köpa fler än en kontroll.....därför räknar vi fram hur många unika köpare det är istället.....och räknar man unika köpare så går faktiskt Kinect bättre......  ska man inte lägga ordentligt med energi på att spåra hur många som har köpt två kinect och korrigera de siffrorna....
Postad 02 December 2010 - 11:03
Unregistered4a9b099f
-
Unregistered4a9b099f
-
Forumräv
-
-
958 inlägg
Svenska speltoppen V.47
1. Gran Turismo 5 (PS3)
2. Call of Duty: Black Ops (PC)
3. Call of Duty: Black Ops (PS3)
4. Call of Duty: Black Ops (360)
5. Assassin's Creed: Brotherhood (PS3)
6. Assassin's Creed: Brotherhood (360)
7. Need for Speed Collector's Series (PC)
8. Kinect Adventures (360 Kinect)
9. Need for Speed: Hot Pursuit (PS3)
10. Kinect Sports (360 Kinect)
11. The Sims 3: Kvällsnöjen (PC)
12. Need for Speed: Hot Pursuit (360)
13. FIFA 11 (PS3)
14. New Super Mario Bros. Wii (Wii)
15. New Super Mario Bros. (DS)
16. FIFA 11 (360)
17. The Sims 3 (PC)
18. Mario Kart Wii (Wii)
19. Super Mario Galaxy 2 (Wii)
20. Dance Central (360 Kinect)
Tre "Kinect-spel" på listan, men inga "Move-spel"... om det nu skulle säga något?
Postad 02 December 2010 - 12:15
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Visst finns det en poäng med att försöka få fram antal unika köpare men samtidigt så blir ju diskussionen rätt absurd.....många move-köpare kommer köpa fler än en kontroll.....därför räknar vi fram hur många unika köpare det är istället.....och räknar man unika köpare så går faktiskt Kinect bättre...... ska man inte lägga ordentligt med energi på att spåra hur många som har köpt två kinect och korrigera de siffrorna.... 
Vem kommer köpa två Kinect  ? Du kan köpa 4-5 Move till priset av 1 Kinect och till skillnad från Move behöver du inte två, tre eller 4 för att njuta av spelen på bästa sätt. Tänk dig att du skulle göra en statistisk undersökning i forumet. Fråga folk hur många som har mer än en Move och hur många som har mer än en Kinect. Jag tror inte någon på forumet har två Kinect (som de inte köpt bara för att sälja vidare eller ge bort), men jag vet att många har flera Move. I vilket fall så kommer statistiken bli förkrossande överlägsen till Move och så kommer det vara vart du än frågar. Om du säljer ett spel för 100 kronor och ett annat för 500 kronor och det billigare spelet säljer 1 miljon mer, skulle du då säga att det är en större succé för utvecklare, affärer, distributörer etc? Vad händer t ex när man sänker priset? Det dyra spelet har mycket större marginal att sänka och lyckas få ännu fler köpare.
Postad 02 December 2010 - 12:47
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Om jag hade ett företag och sålde två produkter så hade jag ansett att den produkten som genererade mest vinst var den mest framgångsrika......
Postad 02 December 2010 - 12:55
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1220 inlägg
Känns som en väldigt egendomlig diskussion. De som köpt två kinect är nog lätträknade. Visst kommer statistiken dom emellan se lite konstig ut men dom människor som sitter på spelföretagen och analyserar sådan data lär väll inte vara dummare nog än att inse fakta.
Hur som helst tror jag att man får se till sålda spel nu efter dom första spelen kommit ut. Där har man en värdemätare på hur bra spelen, som är dedikterade till plattformen, säljer. Men det kanske är folk som köper två spel och har ett i reserv som förstör den statistiken.
Redigerat av Unregistered0650da58, 02 December 2010 - 12:55.
Postad 02 December 2010 - 13:02
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3086 inlägg
Om man nu läser mitt inlägg utgick jag från att man förstod att sista meningen var ironi.....därav blinken.....
Om man har sålt 2,5 miljoner kinect för 1490 styck så är ju intäkterna runt 3,7 miljarder.......om det har sålts 4,1 miljoner Move för 499 (starterpack och jag vet att det kanske inte är sådana men siffran används för att exemplifiera) så innebär det intäkter på runt 2 miljarder. Sen hur många unika köpare är väl ganska ointressant om man talar om framgång. MS verkar ju ha varit mer framgångsrika än Sony i det här fallet (med reservation för vinstmarginalen beroende på tillverkningskostnad).......
Postad 02 December 2010 - 13:29
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Sen hur många unika köpare är väl ganska ointressant om man talar om framgång.
Nej, för poängen är att det är mjukvara som gör pengar i spelbranchen och ju fler unika användare, desto större chans att du säljer fler spel. Du köper inte 4 spel för att du har 4 movekontroller. Om du efter två månader har 5 miljoner unika Kinectanvändare och 2.5 miljoner unika Moveanvändare så har du 2.5 miljoner Kinectanvändare som köper spel som inte Move har.
Postad 02 December 2010 - 16:32
bazookajoe_83
-
bazookajoe_83
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Nej, för poängen är att det är mjukvara som gör pengar i spelbranchen och ju fler unika användare, desto större chans att du säljer fler spel. Du köper inte 4 spel för att du har 4 movekontroller.
Om du efter två månader har 5 miljoner unika Kinectanvändare och 2.5 miljoner unika Moveanvändare så har du 2.5 miljoner Kinectanvändare som köper spel som inte Move har.
Fast det beror ju då också hur använd en produkt är. Wii spelen borde ju alltid sälja i miljoner om alla wii spelarna var aktiva.
Postad 02 December 2010 - 17:32
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Fast det beror ju då också hur använd en produkt är. Wii spelen borde ju alltid sälja i miljoner om alla wii spelarna var aktiva.
Wiis attachment rate fram till 2010 var 7,7 medan Xbox360 hade 8,8. 191,8 miljoner spel såldes till Wii 2009 att jämföra med 103,1 miljoner till Xbox360. Källa
Postad 02 December 2010 - 17:37
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ja, men om du har dubbelt så många användare så har du ju mycket större chans att sälja fler, se Tinboys exempel. Och som jag sa förut, Kinect kan sänka sitt pris rätt mycket mer. Om Kinect ligger på 750 istället för 1500 så lär det ju innebära en ganska mycket större ökning av unika användare än om Move sänks till 200 från 400 trots att procentuella sänkningen är lika stor. 400 kr är inget man tvekar på, men 1500 lär helt klart vara det.
Postad 02 December 2010 - 21:45
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Visst finns det en poäng med att försöka få fram antal unika köpare men samtidigt så blir ju diskussionen rätt absurd.....många move-köpare kommer köpa fler än en kontroll.....därför räknar vi fram hur många unika köpare det är istället.....och räknar man unika köpare så går faktiskt Kinect bättre...... ska man inte lägga ordentligt med energi på att spåra hur många som har köpt två kinect och korrigera de siffrorna.... 
Spelar i och för sig ingen roll om hur vi räknar. Kinect har sålt bättre, sett till tidsrymden. Move beräknades vara under 2 miljoner första månaden, till kund. Kinect är 2.5 miljoner undre 25 dagar. Så varför håna det argumentet? Spelar som sagt ingen roll hur vi vänder på kakan, Kinect springer snabbare. Om jag hade ett företag och sålde två produkter så hade jag ansett att den produkten som genererade mest vinst var den mest framgångsrika...... 
Med andra ord räknar du PS3 som generationens största flopp? Den har inte ens generat 1 dollar i vinst.
Postad 02 December 2010 - 21:46
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
...och tillsammans lär de sälja 8 miljoner ex till julen
Postad 02 December 2010 - 21:49
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Om man nu läser mitt inlägg utgick jag från att man förstod att sista meningen var ironi.....därav blinken.....
Om man har sålt 2,5 miljoner kinect för 1490 styck så är ju intäkterna runt 3,7 miljarder.......om det har sålts 4,1 miljoner Move för 499 (starterpack och jag vet att det kanske inte är sådana men siffran används för att exemplifiera) så innebär det intäkter på runt 2 miljarder. Sen hur många unika köpare är väl ganska ointressant om man talar om framgång. MS verkar ju ha varit mer framgångsrika än Sony i det här fallet (med reservation för vinstmarginalen beroende på tillverkningskostnad).......
Reservation för usel uträkning också. Siffrorna från MS och Sony är inklusive bundle med konsol. Sen är fortfarande antal unika användare högst intressant. Marknaden är intresserad av user base och det är på de grunden man gör kalkyler för spelproduktion. Hur många potentiella köpare har ett spel? Ja då får man räknar hur många som använder plattformen. Spelar sällan roll om du har 1 eller 4 move kontroller, du kommer bara köpa 1 spel. Fast det beror ju då också hur använd en produkt är. Wii spelen borde ju alltid sälja i miljoner om alla wii spelarna var aktiva.
Snarare ett problem att tredjepart säljer ojämnt mot Nintendos egna spel. Antal sålda spel till Wii är det inget fel på.......
Postad 02 December 2010 - 22:11
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Med andra ord räknar du PS3 som generationens största flopp? Den har inte ens generat 1 dollar i vinst.
Varför skulle han inte räkna den som det, rent ekonomiskt  ? Den är ju det, högst sannolikt även om man räknar med spelförsäljning. PS3 för Sony är ju lååångt ifrån de gyllene slätter de vandrade på med PS2 och PS1. Konkurrensen har hårdnat sedan MS kom in i bilden och Nintendo kom ur dvalan under dessa två generationer. Edit: Eller ja, om man räknar med bärbara kanske PSP Go kan vara en utmanare, dock inte ekonomiskt
Redigerat av Zoiler, 02 December 2010 - 22:12.
Postad 02 December 2010 - 22:23
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Här en analytikers framtids vision This week began with Microsoft announcing that Kinect has sold 2.5 million units worldwide in 25 days. Sony quickly followed suit by saying that 4.1 million PlayStation Move controllers had shipped--not sold--worldwide. Pachter believes that Kinect has overtaken the Move in year-to-date sales.Now, Wedbush analyst Michael Pachter has weighed in on the matter. "Interestingly, the higher priced Kinect controller appears to have overtaken the Move controller in the sales race, with sales about even notwithstanding Move's six-week head start in the marketplace," he said in his latest investor note. The Move starter pack retails for $100, while Kinect rings up at $150 in the US. By year's end, Pachter thinks that the Kinect and Move combined installed base will be 8 million units. He also gave his vision of how the two companies' motion-control battle might play out in the near future. He thinks that Microsoft intends to drop the price of the 4GB Xbox 360 Kinect bundle from $300 to $250 in the spring. He believes Sony will then respond with a $300 PS3 Move bundle--the same price the console costs by itself right now. If the aforementioned price drops occur, Pachter estimates the two devices' combined installed base could reach 20 million-25 million by the end of 2011, resulting in 40 million-75 million units of software sales. He predicts Move and Kinect hardware and software sales will total $500-800 million in 2011, or around 2.5 to 4 percent of industry sales. Pachter also mentioned he believers the Move system--including the EyeToy camera and controller--costs an estimated $40 to make. A recent tech-analysis firm report pegged the manufacturing costs of Kinect at $56 per unit, way down from the $30,000 the original prototype reportedly cost.
Postad 02 December 2010 - 22:53
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Varför skulle han inte räkna den som det, rent ekonomiskt ? Den är ju det, högst sannolikt även om man räknar med spelförsäljning. PS3 för Sony är ju lååångt ifrån de gyllene slätter de vandrade på med PS2 och PS1. Konkurrensen har hårdnat sedan MS kom in i bilden och Nintendo kom ur dvalan under dessa två generationer.
Edit: Eller ja, om man räknar med bärbara kanske PSP Go kan vara en utmanare, dock inte ekonomiskt 
Det skiljer inte mycket mellan antal sålda ps3 och xbox360 idag. När xbox360 lidit av flash och pirat så har ps3:an klarat sig väldigt bra på den fronten fram tills ganska nyligen då. Så jag tror rent spelförsäljningsmässigt så gör man nog vinst där. Vidare så använder flera sin ps3 som bluray spelare, så där tjänar man väl också genom bluray försäljningen. Vad jag läste sist så går man inte längre back på hårdvaran? man tjänar inte stora pengar men man går inte längre i minus tror det var +-= 0. Och även om man inte gör vinst på just hårdvaran så tjänar de ju pengar på PS3:an som helhet dvs genom spel/filmförsäljningen, så jag vet inte riktigt om ps3:an är en ekonomiskt flopp. Sen är ju inte matchen över ännu det är minst 4 år kvar till nästa gen. Så man kan nog inte dra några slutsatser redan nu  Edit: Tjänar verkligen MS något på Xbox arcade? lr 4giggaren som den heter idag... det kan inte vara mycket. Och om jag inte har fel så är det väl den som säljer mest?
Redigerat av Unregistered1232, 02 December 2010 - 23:05.
Postad 03 December 2010 - 00:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det skiljer inte mycket mellan antal sålda ps3 och xbox360 idag. När xbox360 lidit av flash och pirat så har ps3:an klarat sig väldigt bra på den fronten fram tills ganska nyligen då. Så jag tror rent spelförsäljningsmässigt så gör man nog vinst där. Vidare så använder flera sin ps3 som bluray spelare, så där tjänar man väl också genom bluray försäljningen.
Det spelar dock ingen roll att 360 är pirat (numera också PS3), de har ändå sålt mera. Vänta ska se om jag kan leta någon länk... Ok, hittade något: Total Xbox 360 games sold as of December 2009: 353.8 million.[40]
Total PlayStation 3 games sold as of June 30, 2010: 315.3 million.[143]
För perspektivets skull: Total PlayStation 2 games sold as of December 31, 2009: 1.51 billion.[40]
Total Wii games sold as of September 30, 2010: 610.04 million.[67] http://en.wikipedia....ing_video_gamesDetta visste jag innan eftersom 360 har ett års försprång och dessutom oftast ligger högre i USA-listorna. Vad jag läste sist så går man inte längre back på hårdvaran? man tjänar inte stora pengar men man går inte längre i minus tror det var +-= 0.
Nej, de går inte back längre men det var rätt nyligen. Sony förlorade stora pengar på PS3 i flera år, MS har t o m totalt gått plus på 360 hårdvaran i dagsläget skulle jag tro. Men PS3 har varit ett svart hål som slukat enorma pengar i flera år, de har ju inte ens gått plus trots att PS2 sålt bra och spel sålt hyfsat. Sen vet jag förvisso inte exakt vilka implikationer RROD har haft på ekonomin (1 miljard var det väl minst), eller vad YLOD har haft för Sony. Och sen har vi Xbox Live... som garanterat är en enorm kassako för MS, pengar som Sony inte får in. Sen har vi XBLA mot PSN och DLC, royalties på det som vi inte har en aning om. Men om vi struntar i allt det och bara ser till hårdvaran så ligger PS3 på röda siffror, ganska rejält skulle jag gissa på, och MS mycket möjligt på gröna. Wii givetvis på gröna sedan dag 1. Allt tyder på att Sony ligger profitmässigt sist i både spel och hårdvara. Om du jämför det med att de var överlägsna marknadsledare inför generationen så, hur kan du se det på något annat sätt än en ekonomisk flopp. De fyra åren som kommer kommer inte göra någon större skillnad, ingen kommer rycka ifrån med en jättemarginal helt plötsligt och alla kan sänka sina priser. Det är väl intressant med Move vs Kinect dock, men där tror jag utan tvekan på Kinect, främst pga dessa träningsspel som säkert kommer sälja som smör i framtiden. Wii Fit liksom. Detta är bättre. Bara de marknadsför det rätt så finns en massa att fiska i mainstreampoolen. Och med tanke på att man enligt källor tjänar 100 dollar per Kinect, det är inga småpengar, så ligger man rätt bra till att öka gapet. Movebundeln ska kosta 38 dollar materialmässigt. Kinect 56 dollar.
Postad 03 December 2010 - 08:14
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Att Minhembio inte är ett exjobb utan ett internetforum? Vi kan nog lägga ner nu, du har insett att du agerade förhastat per ditt inlägg och tänker nog en gång extra framöver hoppas jag. Om du har kommentarer på den diskussionen, ta det med mig via PM.
Japp, det citatet! Japp, vi lägger ner.  Det spelar dock ingen roll att 360 är pirat (numera också PS3), de har ändå sålt mera. Vänta ska se om jag kan leta någon länk...
Ok, hittade något:
För perspektivets skull:
http://en.wikipedia....ing_video_games
Detta visste jag innan eftersom 360 har ett års försprång och dessutom oftast ligger högre i USA-listorna.
Nej, de går inte back längre men det var rätt nyligen. Sony förlorade stora pengar på PS3 i flera år, MS har t o m totalt gått plus på 360 hårdvaran i dagsläget skulle jag tro. Men PS3 har varit ett svart hål som slukat enorma pengar i flera år, de har ju inte ens gått plus trots att PS2 sålt bra och spel sålt hyfsat.
Sen vet jag förvisso inte exakt vilka implikationer RROD har haft på ekonomin (1 miljard var det väl minst), eller vad YLOD har haft för Sony. Och sen har vi Xbox Live... som garanterat är en enorm kassako för MS, pengar som Sony inte får in. Sen har vi XBLA mot PSN och DLC, royalties på det som vi inte har en aning om. Men om vi struntar i allt det och bara ser till hårdvaran så ligger PS3 på röda siffror, ganska rejält skulle jag gissa på, och MS mycket möjligt på gröna. Wii givetvis på gröna sedan dag 1.
Allt tyder på att Sony ligger profitmässigt sist i både spel och hårdvara. Om du jämför det med att de var överlägsna marknadsledare inför generationen så, hur kan du se det på något annat sätt än en ekonomisk flopp. De fyra åren som kommer kommer inte göra någon större skillnad, ingen kommer rycka ifrån med en jättemarginal helt plötsligt och alla kan sänka sina priser.
Det är väl intressant med Move vs Kinect dock, men där tror jag utan tvekan på Kinect, främst pga dessa träningsspel som säkert kommer sälja som smör i framtiden. Wii Fit liksom. Detta är bättre. Bara de marknadsför det rätt så finns en massa att fiska i mainstreampoolen.
Och med tanke på att man enligt källor tjänar 100 dollar per Kinect, det är inga småpengar, så ligger man rätt bra till att öka gapet. Movebundeln ska kosta 38 dollar materialmässigt. Kinect 56 dollar.
Kan inte för mitt liv förstå hur Sony kan ha gått back så länge på en konsol som i många fall presterar sämre än sin betydligt billigare konkurrent. Skandalöst dåligt av dom. De kunde lagt pengarna på en bättre GPU istället så hade de iaf vunnit grafikkampen. Till nästa generation (när det nu blir) får man hoppas att dom siktar in sig på att bygga en pc-lik maskin som är lätt att göra spel till för att inte tappa ännu mer mark. Antal sålda spel på Wii kontra PS3/360 är grymt imponerande, det trodde jag inte. Grattis Nintendo, det är ju kross!
Postad 03 December 2010 - 08:30
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
@Kamui
Tacka Kutaragi-san.  Hans hybris är den direkta orsaken till ps3-ans...ja misslyckande. Nvidia erbjöd faktiskt SOny en uppgradering av gpu-n. Mna ville dock ha runt 30 extra dollar för det. Då hade det suttit en 8800gt derivat i ps3-an. (Förstår hur utdaterade dessa konsoler är)  Men det ansåg man då var ett för högt tillägg. Lätt att vara klok i efterhand, men det borde dom hellre ha satsat på än en massa idioti i dom första ps3-orna som lanserades.
Postad 03 December 2010 - 08:46
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
@Kamui
Tacka Kutaragi-san. Hans hybris är den direkta orsaken till ps3-ans...ja misslyckande. Nvidia erbjöd faktiskt SOny en uppgradering av gpu-n. Mna ville dock ha runt 30 extra dollar för det. Då hade det suttit en 8800gt derivat i ps3-an. (Förstår hur utdaterade dessa konsoler är) Men det ansåg man då var ett för högt tillägg. Lätt att vara klok i efterhand, men det borde dom hellre ha satsat på än en massa idioti i dom första ps3-orna som lanserades.
Hehe, "tacka" ja... Snacka om felbeslut! 8800GT är också alldeles för klent i dagsläget, ut med nya maskiner nu MS och Sony.
Redigerat av Kamui, 03 December 2010 - 08:46.
Postad 03 December 2010 - 09:19
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Hehe, "tacka" ja... Snacka om felbeslut! 8800GT är också alldeles för klent i dagsläget, ut med nya maskiner nu MS och Sony.
Exakt. Jojo..men om 8800gt är klent förstå då hur kass gpu-n som sitter i ps3-an är!
Postad 03 December 2010 - 09:27
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det skiljer inte mycket mellan antal sålda ps3 och xbox360 idag. När xbox360 lidit av flash och pirat så har ps3:an klarat sig väldigt bra på den fronten fram tills ganska nyligen då. Så jag tror rent spelförsäljningsmässigt så gör man nog vinst där. Vidare så använder flera sin ps3 som bluray spelare, så där tjänar man väl också genom bluray försäljningen.
Vad jag läste sist så går man inte längre back på hårdvaran? man tjänar inte stora pengar men man går inte längre i minus tror det var +-= 0. Och även om man inte gör vinst på just hårdvaran så tjänar de ju pengar på PS3:an som helhet dvs genom spel/filmförsäljningen, så jag vet inte riktigt om ps3:an är en ekonomiskt flopp. Sen är ju inte matchen över ännu det är minst 4 år kvar till nästa gen.
Så man kan nog inte dra några slutsatser redan nu 
Edit: Tjänar verkligen MS något på Xbox arcade? lr 4giggaren som den heter idag... det kan inte vara mycket. Och om jag inte har fel så är det väl den som säljer mest?
Finns inte en chans att de gått plus. Du kan läsa en riktigt bra Harvard case om det också. Sök på Playstation 3, Game Over? Om du tittar på R&D kostnader som Sony lagt på tekniken bakom PS3 + Alla de förluster de tagit de första 3-4 åren vid konsol försäljning så är det x antal miljarder dollar de ska komma ikapp. Harvard räknade in Film och Spel försäljning i kalkylen och även då så kunde de inte se finns om man inte kommer upp i PS2 nivå, vilket inte är troligt. Du måste inse att Sony får inga mängder från BluRay, de äger inte formatet utan är en partner av flera. Så de är fortfarande på röda siffror och sett till vad som sagt så lär inte PS3 ha skapat en enda krona på den sista raden när den går ur livet.
Postad 03 December 2010 - 09:46
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Tänkvärd läsning för den som kan få tag i den: http://hbr.org/produ.../508076-PDF-ENGSony PlayStation 3: Game Over? by Elie Ofek 26 pages. Publication date: Mar 10, 2008. Prod. #: 508076-PDF-ENG
Postad 03 December 2010 - 09:48
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Tänkvärd läsning för den som kan få tag i den:....
[26 pages. Publication date: Mar 10, 2008. Prod. #: 508076-PDF-ENG
Knappast färska uppgifter
Postad 03 December 2010 - 09:56
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Har N tjänat pengar på Wii sedan dag 1 förresten?
Postad 03 December 2010 - 10:45
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Tänkvärd läsning för den som kan få tag i den:
http://hbr.org/produ.../508076-PDF-ENG
Sony PlayStation 3: Game Over? by Elie Ofek 26 pages. Publication date: Mar 10, 2008. Prod. #: 508076-PDF-ENG
Nja kommer inte åt artikeln. Men man får väl ändå betrakta dessa, nu iofs oläst, som spekulationer på sin höjd. Hur pass kvalitativa spekulationer dessa nu är är givetvis en detaljfråga. Samtidigt så är det väl föga troligt att man kikar på R&D kostnader retroaktivt när man beräknar vinst för en given period eller hur. Utan där är relevansen endast att man kan visa hälsosamma siffror samt vart dessa är på väg dom närmaste månaderna. Finns nog inte ett enda företag i världen som gör annorlunda. Det är normen. Om man nu ändå skall betrakta detta då bör man även se över resterande aktörers arv gällande retroaktiva skulder. MS gaming division har väl inte gått sådär lysande va. Att dom IDAG går med vinst är det ENDA som är relevant. INTE hur stor del av tillgångarna som har gått åt. Trots detta kommer sony inte att upprepa samma misstag vid kommande generation. Detta gäller även MS gällande deras RROD policy. VInst idag samt åren som kommer, är det enda som är relevant inom affärsvärlden. Att du kan visa hälsosamma siffror som tyder på återhämtning. thats it. Gäller ALLA företag. Japp. Wii gick med vinst från dag 1. Snål Nintendo
Redigerat av Lalikula, 03 December 2010 - 13:06.
Postad 03 December 2010 - 11:47
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Nja kommer inte åt artikeln. Men man får väl ändå betrakta dessa, nu iofs oläst, som spekulationer på sin höjd. Hur pass kvalitativa spekulationer dessa nu är är givetvis en detaljfråga. Samtidigt så är det väl föga troligt att man kikar på R&D kostnader retroaktivt när man beräknar vinst för en given period eller hur. Utan där är relevansen endast att man kan visa hälsosamma siffror samt vart dessa är på väg dom närmaste månaderna. Finns nog inte ett enda företag i världen som gör annorlunda. Det är normen.
Om man nu ändå skall betrakta detta då bör man även se över resterande aktörers arv gällande restroaktiva skulder. MS gaming division har väl inte gått sådär lysande va. Att dom IDAG går med vinst är det ENDA som är relevant. INTE hur stor del av tillgångarna som har gått åt.
Trots detta kommer sony inte att upprepa samma misstag vid kommande generation. Detta gäller även MS gällande deras RROD policy.
VInst idag samt åren som kommer, är det enda som är relevant inom affärsvärlden. Att du kan visa hälsosamma siffror som tyder på återhämtning. thats it. Gäller ALLA företag.
Japp. Wii gick med vinst från dag 1. Snål Nintendo 
Kul för Nintendo! Synd att det inte var Gamecuben som sålde bra istället för det var en riktigt bra konsol IMO.
Postad 03 December 2010 - 12:14
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Kul för Nintendo! Synd att det inte var Gamecuben som sålde bra istället för det var en riktigt bra konsol IMO.
Tror att de gått med vinst på i stort sett alla konsoler som lanserats från dag 1. Brukar vara deras policy.
Postad 03 December 2010 - 13:05
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Tror att de gått med vinst på i stort sett alla konsoler som lanserats från dag 1. Brukar vara deras policy.
Japp har oxå för mig det. Men har även för mig att vinstmarginalen för dom tidigare konsolerna har varit betydligt mindre än den var för wii. Vilket iofs är självförklarande. Jag längtar till deras nästa maskin som attan. Jag hoppas att jag verkligen får samma magiska wow känsla som jag fick av N64....Mario64....zelda:oot...världens bästa spel. Enligt mig.
Postad 03 December 2010 - 13:44
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Knappast färska uppgifter 
Spelar ingen roll. Jag har läst den och de hade faktiskt mer "positiva" framtidsprognoser för Playstation 3 och räknade med vinst år 3 vilket inte hände. Det är en rätt grundlig analys baserat på hur kostnader normalt set går.......jag menar Sony sitter inte på någon mirakel plan.
Postad 03 December 2010 - 13:55
Lalikula
-
Lalikula
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Spelar ingen roll. Jag har läst den och de hade faktiskt mer "positiva" framtidsprognoser för Playstation 3 och räknade med vinst år 3 vilket inte hände.
Det är en rätt grundlig analys baserat på hur kostnader normalt set går.......jag menar Sony sitter inte på någon mirakel plan.
Jojo...normalt sett ja. Men undantaget bekräftar regeln inte sant? Även om prognosen devierade så är dom i dagsläget ifatt. Därav onödigt att propagera för något som inte längre stämmer. Kan jag tycka. Visst. Det stämde inte..dom blev försenade drygt 1 år...eller några månader. har ingen koll på det. Men i dagsläget förloras det inget per såld hårdvara, tvärtom så tjänar dom på varje såld konsol sedan drygt 1 halvår tillbaka. Vilket även är det enda relevanta för samtliga aktieägare samt eventuell forecast gällande vinst. Ingen analyserar retroaktivt. Kom igen, det här vet du! Sony fuckade upp rejält. Det vet dom om. Just därför Kutaragi-san fick dojjan. Det är bara bra att dom i dagsläget får sig en ordentlig läxa. Att sluta snacka skit, att sluta vilseleda sina kunder, att sluta anta att man i princip kan mata vadsom till sin fanbase. Det , samt lanseringspriset. Utöver det en jäkla massa idiotiska uttalanden om prestanda och annat tjafs som i efterhand inte visade sig vara sann.
Postad 03 December 2010 - 13:56
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Nja kommer inte åt artikeln. Men man får väl ändå betrakta dessa, nu iofs oläst, som spekulationer på sin höjd. Hur pass kvalitativa spekulationer dessa nu är är givetvis en detaljfråga. Samtidigt så är det väl föga troligt att man kikar på R&D kostnader retroaktivt när man beräknar vinst för en given period eller hur. Utan där är relevansen endast att man kan visa hälsosamma siffror samt vart dessa är på väg dom närmaste månaderna. Finns nog inte ett enda företag i världen som gör annorlunda. Det är normen.
Om man nu ändå skall betrakta detta då bör man även se över resterande aktörers arv gällande retroaktiva skulder. MS gaming division har väl inte gått sådär lysande va. Att dom IDAG går med vinst är det ENDA som är relevant. INTE hur stor del av tillgångarna som har gått åt.
Trots detta kommer sony inte att upprepa samma misstag vid kommande generation. Detta gäller även MS gällande deras RROD policy.
VInst idag samt åren som kommer, är det enda som är relevant inom affärsvärlden. Att du kan visa hälsosamma siffror som tyder på återhämtning. thats it. Gäller ALLA företag.
Japp. Wii gick med vinst från dag 1. Snål Nintendo 
Föga troligt? Så du menar att man inte tar i kalkyl på hur mycket pengar man bränner för att få ut en produkt på marknaden? Vinst beräknar du per kvartal eller per år men hur vidare en produkt är en succé eller inte, ur ett ekonomiskt perspektiv, så är pengarna som du lagt ner på ett projekt vitala. Tror nog inte du är ekonom, det kan vi säga i alla fall. Du säger inte ett enda företag. För ALLA företag inom medicin till exempel så är ROI det mest vitala nyckeltalet. Dessa företag bränner enorma pengar på forskning och därför är det vitalt att man långt innan ett nytt projekt drar igång räknar på när projektet lönar sig. Alltså, hur lång tid tar det för en produkt att täcka kostnaderna. Hade t ex Sony bara haft PS3 som produkt hade man gått omkull, lika som Microsoft med Xbox 1. Allt handlar om ROI vilket är ett vanligt nyckeltal, även om Sonys bransch. Frågan är enkelt hur mycket avkastning kommer jag få baserat på min investering. I PS3s fall så är det 0kr eller förlust. Hade Sony vetat hur de 4 första åren hade sett ut för PS3 hade produkten nog inte lanserats som den gjorde. Det hade kommit en PS3 men kanske inte som vi känner till den idag. Kort sagt, alla företag som håller på med någon form av större R&D verksamhet räknar på ROI och hade det som ett viktigt nyckeltal. Varför lägga ner pengar och sen inte bry sig om det lönar sig? Din kommentar är helt ologisk. Tyvärr är det svårt för Sony att veta. De har dessutom 2 väldigt lyckade konsoler bakom sig som de säkert haft men i kalkylen. Svårt för ett företag att bygga en framtida maskin och kalkylera att de måste priskriga och tappa sin marknadsposition. Jag ser 3 vitala faktorer som nog inte riktigt Sony förstod till fullo när PS3 utvecklades: 1. Succén av Wii 2. Dåligt ekonomiskt klimat genom Global kris och den dåliga japanska valutan 3. Den extrema konkurrensen idag mot vad de haft innan. De har fått slakta priset flera gånger utan att kostnaderna har gått ner i samma takt. Du har helt rätt att MS har samma retroaktiva skuld. Se vad som hände med Xbox 1 också, man dödade projektet snabbare än någon annan aktör. Sony och MS kommer undan med dessa misstag kanske 1-2-3 gånger men inte mer. Som sagt, det märks tydligt att du inte jobbar med ekonomi. Hoppas du inte sysslar med aktier, då hade du blivit kortvarig. Missade du förresten IT bubblan? Bubblorna är ett tydligt exempel där de som kanske gör vinst dör eller blir uppköpta för att de bränt mer än vad de sen tjänar in.
Redigerat av PalmiNio, 03 December 2010 - 14:03.
Postad 03 December 2010 - 14:09
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jojo...normalt sett ja. Men undantaget bekräftar regeln inte sant? Även om prognosen devierade så är dom i dagsläget ifatt. Därav onödigt att propagera för något som inte längre stämmer. Kan jag tycka. Visst. Det stämde inte..dom blev försenade drygt 1 år...eller några månader. har ingen koll på det. Men i dagsläget förloras det inget per såld hårdvara, tvärtom så tjänar dom på varje såld konsol sedan drygt 1 halvår tillbaka. Vilket även är det enda relevanta för samtliga aktieägare samt eventuell forecast gällande vinst. Ingen analyserar retroaktivt. Kom igen, det här vet du!
Sony fuckade upp rejält. Det vet dom om. Just därför Kutaragi-san fick dojjan. Det är bara bra att dom i dagsläget får sig en ordentlig läxa. Att sluta snacka skit, att sluta vilseleda sina kunder, att sluta anta att man i princip kan mata vadsom till sin fanbase. Det , samt lanseringspriset. Utöver det en jäkla massa idiotiska uttalanden om prestanda och annat tjafs som i efterhand inte visade sig vara sann.
Vad dillar du om? De har än så länge bränt 4,7 miljarder dollar och du tror de inte bryr sig? Vilken värld lever du i? Har sett Sony finansiella status? De har blött pengar i flera år och du sitter och skriver "men ingen bryr sig de tjänar pengar nu". De fick ju för guds skull sälja av hela CELL tillverkning till Toshiba för att komma i balans! Har du sett aktien? Har du läst om hur många de sparkade? Du är ju helt av banan så det springer om det. Inte "analytiker tittar retroaktivt". Varför tror du vi har balansräkningar? tror du inte kollar på vilka kapital som företag binder upp? Hur tror du man finansierar en förlust? LÅN! och lån är en ytterst vital punkt för en analytiker. Det enda som gör att Sony kan komma undan med PS3 är att den bara är en kaka av flera i deras verksamhet, precis som Microsoft. Men ett företag som Nintendo hade ALDRIG klarat att ta den smällen.
Redigerat av PalmiNio, 03 December 2010 - 14:10.
Postad 03 December 2010 - 14:19
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Det lär väl bara vara Wii som ligger på plus, MS måste väl totalt sett ha gått back på 360:n om man räknar med kostnader för utveckling eller har dom redan hunnit tjäna in all deg som dom lagt ut?
Misstaget som jag tycker Sony har gjort är främst det höga priset. Och det är en JÄKLIGT stor post. Jag köpte min första 360 när Elite gick under 3k och rörde inte PS3:an förrän priset var under 3k där heller, det sitter hårt inne för mig att ge mer för en spelkonsol. Om prestandan hade varit så mycket bättre än 360 som priset antyder så hade ju det varit lugnt eftersom de skulle seglat om på den andra halvan av generationen, men nu är det typ samma grafik (ofta sämre) vilket ju måste anses som direkt uselt.
PS3:an är fortfarande för dyr, den skulle legat på 360 Slims nivå.
Redigerat av Kamui, 03 December 2010 - 14:20.
Postad 03 December 2010 - 14:23
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Det är tråkigt att läsa när du nedvärderar andra skribenter på ett personligt plan Palminio.
T.ex. spydigt konstatera att de saknar den eller den utbildningen, att det är tur att de inte jobbar med det ena eller andra för det skulle de aldrig klara av.
Du borde vara bättre än så, moderator som du är.
Jag kan ju förstås låta bli att läsa, men det är en ganska intressant tråd som jag gärna följer.
Risken är stor att folk tröttnar på att skriva här p.g.a. av risken för storsläggan från dig.
Redigerat av JockeJ, 03 December 2010 - 14:29.
Postad 03 December 2010 - 14:24
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Men ett företag som Nintendo hade ALDRIG klarat att ta den smällen.
SEGA är ett levande exempel, Dreamcast gick åt h-vete ekonomiskt så de fick lägga ner hela konsoldivisionen. Sony hade gått samma väg den här gången och MS förra generationen om de inte haft andra verksamheter. Misstaget som jag tycker Sony har gjort är främst det höga priset.
Snarare de dyra komponenterna. Bluray har nog inte gett den utdelning man hoppades på, det är knappast en jättefördel sett till hur mycket den kostat dem att lägga med. Hade de satt ett lägre pris så hade de tagit fruktansvärda smällar, det gjorde de redan. T o m MS gick back 150+ dollar vid launch.
Postad 03 December 2010 - 14:27
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Det är tråkigt att läsa när du nedvärderar andra skribenter på ett personligt plan Palminio. T.ex. spydigt konstatera att de saknar den eller den utbildningen, att det är tur att de inte jobbar med det ena eller andra för det skulle de aldrig klara av. Du borde vara bättre än så, moderator som du är.
Är väl den vanliga attityden han alltid haft... finns väl nån sån där ignorera-knapp tror jag.
Postad 03 December 2010 - 14:29
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
En enkel kalkyl för dig: Du ska få pengar till ett projekt. Du har en kalkyl på att år 1 bränna 2 miljoner kronor för att få ut den på marknaden. Din plan är att ha en livslängd på 5 år och att du ska gå break even på projektet år 8 och sen ta ut en vinst på 150 000 år 9 sen 350 000 år 10. Detta ger dig en total vinst på hela ditt projekt på 500 000 över en 10 års period vilket är en ROI på 25% vilket är rätt bra. För att klara av detta så lånar du kapital och i din kalkyl är det såklart med att detta lån med ränta är amorterat till år 8. Om vi säger att produkten går med VINST från dag 1 där vinsten är 100kr per enhet. Säg att du säljer 2000 per år och därmed har en vinst på 200 000 per år. I ditt resultat kommer detta se rätt bra ut med på år 10 så kommer du se att du inte tjänat 1 krona på detta. Skulle du i stället bara sälja 1800 per år så är bara 18 miljoner i vinst vilket gör att du har gjort en förlust på 2 miljoner. Det spelar ingen roll att du tjänat på produkten från dag 1, du har ändå gjort en dålig affär. Det är tråkigt att läsa när du nedvärderar andra skribenter på ett personligt plan Palminio. T.ex. spydigt konstatera att de saknar den eller den utbildningen, att det är tur att de inte jobbar med det ena eller andra för det skulle de aldrig klara av. Du borde vara bättre än så, moderator som du är.
Så han gnällde inte på min kompetens då? Eller är det för att håller på rätt läger och inte tycker PS3 är en dålig affär och därför får säga sånt? Han menar på att jag borde veta det i sin kommentar och då undrar jag såklart varför jag borde ha vetat det? " Ingen analyserar retroaktivt. Kom igen, det här vet du! " Så det var bara ett enkelt svar att en ekonom borde veta att investeringar spelar roll, punkt slut. Blir bara förvånad när han menar på att jag borde veta bättre, när jag dessutom har MBA efter 5 års slit. men jag ber om ursäkt om jag har så gravt fel att jag borde veta detta.
Redigerat av PalmiNio, 03 December 2010 - 14:36.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|