Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 oktober 2008 - 11:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
WinMobile Torrent

Grymnt..Så man kan tanka ner filer å leecha till sin mobil direkt?

Låter ju hur coolt som helst...Nu måste ja bara fixa programet :)

Postad 24 oktober 2008 - 12:46

easycure1974
  • easycure1974
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0

En tanke som poppar upp angående kommande firmwareuppdateringar: man hoppas att man får behålla alla sina inställningar och inte tappar dem som man gör med t ex HTC Diamond som jag testade ett tag. Jobbigt att behöva installera om alla program!

Är det en riktigt större uppdatering och ingen liten sak som går att fixa igenom en cab fil så ryker det du har - så är det med Windows telefoner

Postad 24 oktober 2008 - 12:48

MapleDouglas
  • MapleDouglas
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Mjo.. lite brus är det väl när man ringer.. inte alls när jag lyssnar på musik dock. Men brus när man ringer är det väl med alla telefonen, även "hemmatelefonen" brusar typ så. Så det är i allafall inget märkvärdigt extra-brus tycker jag.

//Joel

Ok... Jag tror man är lite olika känslig för brus också, vissa tänker inte på det och störs inte av det :) Att det inte brusar när du lyssnar på musik kanske beror på att musiken överröstar bruset..? För när jag har lite volym på så märker jag det inte heller då. Bruset kommer nog direkt när ljuduppspelning i alla dess former initieras

Postad 24 oktober 2008 - 13:32

Muukie
  • Muukie
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Haha, gick runt skit länge själv med detta och vågade inte radera dom. Hatade verkligen att dom rörde till hela kontaktlistan. Nu vet jag bättre! Bara att radera, dom finns kvar i messenger ändå.

/Miki

Jo det gick ju bra.. not! Nu är alla mina kontakter borta i messenger.. Hur fan får jag tillbaka dem?

Postad 24 oktober 2008 - 13:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Några frågor till er som har denna:

Eftersom det är en HTC-lur i grunden, kan man säga att denna produkt är en HTC i ett skal signerat Sony Ericsson? Jag talar om sådant som anslutningar etc.

Vet ni hur läget är på FW-fronten, är det HTC som hjälper till i grunden och Sony Ericsson lägger till egna tillägg eller är det ren "Sony Ericsson-firmware" i den?

Anledningen till frågorna är för att förtroendet för Sony Ericsson fick sig en törn i.o.m P990i-historien och mjukvarusupporten vilket gör att det skulle kännas tryggare om HTC även efter X1s lansering har en hel del fingrar med i spelet.

På något vis får jag en känsla av att X1 motsvarar en kommande HTC Touch Pro HD i stort sett och därför ökar mitt intresse för den. Frågan är dock hur läget är med uppdateringar och sådant.

Postad 24 oktober 2008 - 14:29

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1 567 inlägg
  • 0
Artikel om synkproblem med Active Sync och WM6.1: http://www.idg.se/2....ojlig-att-synka

Postad 24 oktober 2008 - 15:38

ville866
  • ville866
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Ja, samma här. Men tog sedan bort de alt. la in de i de befintliga kontakternas info. Allt var frid och fröjd...tills igår! När messenger (i datorn) helt plötsligt tog bort över hälften av alla mina kontakter!!! Fattar fortfarande inte vad som hänt och jag säger inte att det beror på sync mellan mobben o datorn, men jag har aldrig varit med om ngt liknande och SÅÅÅ drygt det är! De är helt borta och jag måste lägga in de manuellt igen! RIKTIGT SUR blir man... :)

En helt annan grej: Är det någon som fått indikationer på att micen i telefonen är dålig? Nästan alla jag ringer till klagar på att de inte hör vad jag säger! Det gäller främst när jag kör speakerphone och pratar en bit bort (är inte ens långt bort i vissa fall). Hade inga problem alls med detta i min förra mobil. Verkar även vara dåligt ljud i handsfreen också. Det är iaf jobbigt att skrika i telefonen hela tiden och jag tycker inte man ska behöva detta i en 6000+ :- nalle! Det kanske bara är jag som har dessa problem eller så finns det någon inställning eller annat som kan lösa detta. Någon med förslag eller liknande erfarenheter?

Tjena! Jag råkade ut för precis samma sak med msn första dagen jag använde xperian. Kontakterna finns dock lagrade på något sätt så jag lyckades få tillbaka dom. Gå in i MSN på datorn ---> Verktyg ---> Alternativ ---> Sekretess. Där finns alla kontakter under listan "Tillåt". Bara att lägga till kontakterna därifrån igen. Fungerade för mig iaf. Prova så får du se! Hör av dig i annat fall.

Postad 24 oktober 2008 - 15:44

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på Xperia eller iPhone. Vilken skulle ni rekommendera?
(Kanske dumt och fel att fråga i denna tråd?!)

Postad 24 oktober 2008 - 16:35

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Ok... Jag tror man är lite olika känslig för brus också, vissa tänker inte på det och störs inte av det :( Att det inte brusar när du lyssnar på musik kanske beror på att musiken överröstar bruset..? För när jag har lite volym på så märker jag det inte heller då. Bruset kommer nog direkt när ljuduppspelning i alla dess former initieras

Jag hade praktiskt taget inget brus alls (inte hörbart) när jag spelar mp3-s. Även på hög volym. I början och slutet av låtarna där det kan vara nån sekund tyst skulle jag annars ha hört att det brusade. Så ljudet när man lyssnar på musik är jag väldigt nöjd med.

//Joel

Postad 24 oktober 2008 - 16:43

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar på Xperia eller iPhone. Vilken skulle ni rekommendera?
(Kanske dumt och fel att fråga i denna tråd?!)

Du kan ju alltid välja en Istone istället.. billigare och batteriet räcker i årtusenden.

Postad bild

Det går inte riktigt att jämföra Iphone med X1:an... det är för olika mobiler. Fördelen med Iphonen är väl just användargränssnittet som verkar vara helt rätt utformat och snyggt o enkelt. Men sen slutar det mesta av fördelarna med Iphone enligt mig. Den är inte färdig, kan inte alls tävla med dom smartphones som finns.
Taskigt stöd för mms
Tvingad att låsa dig till telia.
Stoppad programvara av Apple p.g.a att andra ville tjäna pengar på att sälja modem.. (såldes bl.a ett program via applestore i 2 veckor innan det stoppades som gjorde telefonen till ett modem för bärbara typ.)
Dåligt stöd för synkning om man inte vill betala för apples MobileMe.
Går inte att använda som USB-sticka.. alltså plug´n play för att komma åt telefonens minne för filöverföring.
Går att radda upp massor som inte finns.. men det beror kanske på vad du letar efter och vad du vill betala.

//Joel

Postad 24 oktober 2008 - 17:35

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Skulle behöva hjälp. Hur får jag Remote Desktop Mobile att funka med min Vista Ultimate dator? Nån som kan PMa mig om det?

Mvh Tobbe

Redigerat av zhogun, 24 oktober 2008 - 17:38.

Postad 24 oktober 2008 - 17:36

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
nu har jag äntligen lagt vantarna på en X1'a jag vet inte vad jag ska säga om den, stabil i handen känns som ett riktigt kraftpaket. Men jag fattar 0 och ingenting :( min första windows baserade mobil så jag ska sätta mig imorrn o pilla som en galning, just nu försöker jag lära mig skicka sms bara hehe. Grym telefon iaf!

Postad 24 oktober 2008 - 17:41

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

nu har jag äntligen lagt vantarna på en X1'a jag vet inte vad jag ska säga om den, stabil i handen känns som ett riktigt kraftpaket. Men jag fattar 0 och ingenting ;) min första windows baserade mobil så jag ska sätta mig imorrn o pilla som en galning, just nu försöker jag lära mig skicka sms bara hehe. Grym telefon iaf!

SMSningen känns inte fullt så okomplicerad som på en vanlig mobil... tyvärr, kanske är en vanesak, men jag tvivlar lite. :(
Läste att SPM mobile shell skulle göra det 'enklare' men har inte testat själv än.

Postad 24 oktober 2008 - 17:49

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Läste att SPM mobile shell skulle göra det 'enklare' men har inte testat själv än.

Jo det blir lite enklare med Mobile Shell, typ 3st skärmtryck (2st om du redan har fliken kontakter uppe) så kan du börja skriva SMSet. Och allt med "knappar" på skärmen som är i storleksordningen 1-2cm2

Postad 24 oktober 2008 - 18:56

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Installerat WinMobile Torrent för en stund sen.

Kan gå in på en torrentsida med opera och välja en torrentfil och öppna den,då kommer alla filer fram i Winmobile men det händer ingenting...Nån som fått det att funka ?

Jaaaaaa det funkar..Jag är i paradiset..Nu kan jag dö lycklig :( ;) ;)

Edit
Ligger mellan 200-240kb/s ..DL wlan..

Edit2
Alltså man kör torrenter direkt ner i mobilen..Jag är helt extatisk å inte en enda människa bryr sig

Redigerat av moparman, 24 oktober 2008 - 19:55.

Postad 24 oktober 2008 - 19:51

rocky77
  • rocky77
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om triforce, mycket smidig stylus så man slipper dra fram pennan i tid och otid, då ju det mesta på x1:an är rätt litet tack vare upplösningen...
Skaffade en häromdagen, behöver aldrig dra fram pennan längre... finns här: www.triforce.se

Redigerat av rocky77, 24 oktober 2008 - 19:52.

Postad 24 oktober 2008 - 20:05

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Alltså man kör torrenter direkt ner i mobilen..Jag är helt extatisk å inte en enda människa bryr sig

Gratulerar! Visst fan är det tufft. :(

Postad 24 oktober 2008 - 20:08

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Yepp..helt brutalt :(

Tycker att Xperia tråden borde koka av glada ägare som testat :-)
Helst ni som kan köra divx;avi okonverterat direkt i mobilen

Postad 24 oktober 2008 - 20:39

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Najs :(

Men ingen som kan förklara Remote Desktop Mobile ?

Computer = IP ?
User name = namnet på mitt konto på stationära burken?
Password = kontots password
Domain = har jag lämnat blankt

Fjärrskrivbord är aktiverat på Vistaburken. Det är här jag funderar.. man ska ju lägga till vilka users som får connecta.. hur gör jag det? och var i X1an hittar jag "vad jag heter"? :-)

/Tobbe

Postad 24 oktober 2008 - 20:50

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Men ingen som kan förklara Remote Desktop Mobile ?

Jag hade installerat det men aldrig testat så jag gjorde ett försök nu.

Computer: IP-adress till fjärrdator
User name: Användarnamn på fjärrdator
Password: Lösenord på fjärrdator
Domain: Lämnas tomt om ovanstående användarkonto inte tillhör en domän

Om användarkontot på fjärrdatorn tillhör administratörsgruppen behöver du inte lägga till det som godkänt konto på fjärrdatorn. Alla administratörer är godkända fjärranvändare.

Vad sker när du ska ansluta?

Redigerat av apanoladotcom, 24 oktober 2008 - 22:09.

Postad 24 oktober 2008 - 20:59

cetnor
  • cetnor
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har drabbats av följande:

STRUL MED SPB MOBILE SHELL-PANELEN
I SPB Mobile Shell-panelens "snabbknapps"-vy för kontakter så har hälften av knapparna blivit raderade (=blanka). Jag antar att det är någon av de underliggande kontakterna som försvunnit men jag undrar om någon vet hur man återställer det hela? Jag försökte med att installera om SPB-panelen men det gör ingen skillnad.

Jag funderar också över följande:

REFLEKTION
När man startar SPB mobile shell börjar den med engelska texter som ersätts av svenska texter efter någon sekund. Det verkar klart onödigt. Går det att fixa det på något sätt?

SMS T9
Jag skulle gärna använda en touchscreen-knappsats med T9-stöd för att sända SMS och stöd för svenska.
Any clue, someone?

Redigerat av cetnor, 24 oktober 2008 - 21:45.

Postad 24 oktober 2008 - 21:04

lunarwolf
  • lunarwolf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Rubrik: Iphone vs Xperia

Jag är nog en riktig "däckssparkare" vad det gäller all teknik men just nu står valet för mig mellan:
Xperia, Omnia, HTC HD eller.. faktiskt fortfarande Iphone.

Att bara nämna Iphone i dessa sammanhang brukar ju göra att det slår gnistor.
Men om man försöker hålla sig cool hur ligger det till egentligen?

Lurarna har förstås för och nackdelar.
Med eller utan tangentbord. Batteritid. Stylus inbyggd. Phono-plugg. Skärmstorlek. Gränssnitt... etc

I princip har jag varit motsåndare till iphone för avsaknad av MMS, "dålig" kamera, Bluetooth endast för headset osv. Men gränssnittet verkar ju bra.. enkelt.. snabbt. Och hur viktigt är egentligen det jag nämnde ovan?
Först o främst ringa.. surfa.. maila.. kalender.. ta enklare bilder/kolla på dem.. navgera gärna..
men.. dålig batteritid, ingen radio.. och Itunes (gillar inte det riktigt.. kanske bara konservativ)
Jag grunnar helt enkelt på om fördelar ändå uppväger nackdelar.

Windows Mobile verkar attraktivt för man har "alla" möjligheter. Men om mobilen blir "trög" är det ju trist. Och om det är trassligt att nå de mest använda funktionera. Jag har gärna en lur med mycket under huven men jag pallar inte med att all grunkor man har till slut kräver att man är någon tech-freak.
SPB-shell verkar intressant. Rent gränssnitt. eller?

Generellt verkar det vara ganska lite gnäll på Xperia. Detta borde betyda att det är en bra lur.. annars brukar det "ylas".

Jag efterfrågar altså lite sansade reflektioner från de som gått i samma tankar som jag. Ni verkar ju nöjda i princip överlag med ere X1:or

Ursäkta ev omfattande sak- och stavfel.. :(

//Fabian

Redigerat av lunarwolf, 24 oktober 2008 - 21:18.

Postad 24 oktober 2008 - 21:35

Muppi
  • Muppi
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej. Har nu använt xperian en vecka, haft lite bekymmer men verkar ha rett ut sig. Nu har jag dock några frågor:

Är det någon som stängt av 3g och enbart kör GSM nätet? Jag gör det efter att ha kommit underfund med att 3g gav alldelens för dålig mottagning av någon anledning :( GSM nätet ger mycket bättre även fast jag bor i stora staden Umeå ;) (Kan tycka att 3gmottagningen borde vara helt okej?)

En annan fundering jag har. Försöker fixa en vettig "Idag" skärm och har konfat om panel nr 1 med hjälp av tabbar från SPB mobile shell som jag tankat ner trialversionen av för att testa. En fundering jag har är om det går att få upp en kalender likt andra skärmar (SPB mobileshell SE panelversionen) osv? Tacksam för tips.

Fliken som dyker upp när sms skickats som talar om just detta är ganska seg att stänga. Går den att få bort helt?

Finns det någon möjlighet att köra en mp3 som larmsignal på det medföljande alarmprogrammet. Alternativt få windows mobile att känna igen om larm satts(Där det kan synas..) av utomstående larmprogram?

Sista frågan är skärmkallibreringen. Är det bara jag som måste göra den varje gång jag startar om telefonen? Går det inte att spara inställningarna?

Mvh / Mange

Redigerat av Muppi, 24 oktober 2008 - 21:53.

Postad 24 oktober 2008 - 21:48

oee
  • oee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det finns något program för att synkronisera telefonens adressbok med Thunderbird?

Likadant, är det någon som lyckats synkronisera telefonen med Zyb? Jag lyckas inte ens komma på hur jag gör en fjärrsynkronisering över huvud taget...

Postad 24 oktober 2008 - 21:49

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Jaha... att surfa med helskärm utan adressfältet blev ju ännu bättre :(

PÅ mobilsidor kan man få riktigt stor text plus zooming

Postad 24 oktober 2008 - 22:02

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Jag hade installerat det men aldrig testat så jag gjorde ett försök nu.

Computer: IP-adress till fjärrdator
User name: Användarnamn på fjärrdator
Password: Lösenord på fjärrdator
Domain: Lämnas tomt om ovanstående användarkonto tillhör en domän

Om användarkontot på fjärrdatorn tillhör administratörsgruppen behöver du inte lägga till det som godkänt konto på fjärrdatorn. Alla administratörer är godkända fjärranvändare.

Vad sker när du ska ansluta?

Hallå tack för svar!

Jo jag är inloggad som admin, det går ett tag sen kommer det upp en ruta där det står att det inte går att ansluta.

Du säger: "Lämnas tomt om ovanstående användarkonto tillhör en domän" den är jag lite osäker på, jag sitter inte på ett internt nätverk eller så. Jag kör bara raka vägen "FTTH"

/Mvh Tobbe

Redigerat av zhogun, 24 oktober 2008 - 22:03.

Postad 24 oktober 2008 - 22:08

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Likadant, är det någon som lyckats synkronisera telefonen med Zyb? Jag lyckas inte ens komma på hur jag gör en fjärrsynkronisering över huvud taget...

En snabb titt i hjälpsektionen för Zyb visar att de använder SyncML för synkronisering av kontakter med mobila enheter. Windows Mobile har inte SyncML-stöd men det finns en del olika tredjepartsalternativ. Jag använder själv Synthesis SyncML.

Läs mer om Synthesis på www.synthesis.ch.

Postad 24 oktober 2008 - 22:14

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Hallå tack för svar!

Jo jag är inloggad som admin, det går ett tag sen kommer det upp en ruta där det står att det inte går att ansluta.

Du säger: "Lämnas tomt om ovanstående användarkonto tillhör en domän" den är jag lite osäker på, jag sitter inte på ett internt nätverk eller så. Jag kör bara raka vägen "FTTH"

/Mvh Tobbe

Det skulle vara "Lämnas tomt om ovanstående användarkonto INTE tillhör en domän". Mitt fel. Om det är din hemdator tillhör den troligtvis inte en domän och felmeddelandet tyder på att telefonen helt enkelt inte får kontakt.

Är din dator ansluten direkt till Internet med en publik IP-adress och du försöker ansluta till den adressen med telefonen?

Redigerat av apanoladotcom, 24 oktober 2008 - 22:17.

Postad 24 oktober 2008 - 22:19

FatFred
  • FatFred
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Tänkte bara tipsa om triforce, mycket smidig stylus så man slipper dra fram pennan i tid och otid, då ju det mesta på x1:an är rätt litet tack vare upplösningen...
Skaffade en häromdagen, behöver aldrig dra fram pennan längre... finns här: www.triforce.se

Hallo! Beställt!! verkar cool`t , smart grej , varför kommer man inte på sånt här själv för???
Ha det!

Postad 24 oktober 2008 - 22:26

Unregistered36b32bf5
  • Unregistered36b32bf5
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Rubrik: Iphone vs Xperia

Jag är nog en riktig "däckssparkare" vad det gäller all teknik men just nu står valet för mig mellan:
Xperia, Omnia, HTC HD eller.. faktiskt fortfarande Iphone.

Att bara nämna Iphone i dessa sammanhang brukar ju göra att det slår gnistor.
Men om man försöker hålla sig cool hur ligger det till egentligen?

Lurarna har förstås för och nackdelar.
Med eller utan tangentbord. Batteritid. Stylus inbyggd. Phono-plugg. Skärmstorlek. Gränssnitt... etc

I princip har jag varit motsåndare till iphone för avsaknad av MMS, "dålig" kamera, Bluetooth endast för headset osv. Men gränssnittet verkar ju bra.. enkelt.. snabbt. Och hur viktigt är egentligen det jag nämnde ovan?
Först o främst ringa.. surfa.. maila.. kalender.. ta enklare bilder/kolla på dem.. navgera gärna..
men.. dålig batteritid, ingen radio.. och Itunes (gillar inte det riktigt.. kanske bara konservativ)
Jag grunnar helt enkelt på om fördelar ändå uppväger nackdelar.

Windows Mobile verkar attraktivt för man har "alla" möjligheter. Men om mobilen blir "trög" är det ju trist. Och om det är trassligt att nå de mest använda funktionera. Jag har gärna en lur med mycket under huven men jag pallar inte med att all grunkor man har till slut kräver att man är någon tech-freak.
SPB-shell verkar intressant. Rent gränssnitt. eller?

Generellt verkar det vara ganska lite gnäll på Xperia. Detta borde betyda att det är en bra lur.. annars brukar det "ylas".

Jag efterfrågar altså lite sansade reflektioner från de som gått i samma tankar som jag. Ni verkar ju nöjda i princip överlag med ere X1:or

Ursäkta ev omfattande sak- och stavfel.. :(

//Fabian

Jag har suttit i ungefär samma tankar som dig under en lång tid. Jag undersökte massor av testexemplar i bl a Telenors butiker tills att jag kom fram till följande.

Iphonen är en snygg mobil med ett fint och lättanvänt användargränssnitt. Jag tycker dock att den som sagt saknar vissa funktioner och jag gillar inte att endast använda touchscreen till allt, t ex sms. Jag vill ha valmöjligheter till ett tangentbord. Samt att formen är icke fickvänlig, den är helt enkelt för bred.

Omnia är inget annat än en Iphonekopia med WM i grunden. Gillar inte utseendet och avsaknaden av tangentbord. Sedan tyckte jag att kameran tog urusla bilder på testexemplaret jag lekte med.

HTC touch pron är grymt snygg, men exemplaret jag lekte med var buggigt, segt och jag kan inte annat än säga att den föll mig ej i smaken då det gäller användarvänlighet. Tangentbordet var dessutom för litet och svåranvänt.

Så till Xperian. Slog slag i saken och köpte en för 3 dagar sedan hos telenor. Den första känslan var att den var nästan för avancerad och extremt komplicerad att förstå sig på, lustigt nog släppte den känslan redan efter 1 dags användning och nu är den grymt skön att använda. Jag har aldrig skrivit så många sms tidigare så enkelt, det tog dock 1 -2 dagar att komma överens med tangentbordet. För min del är det ofattbart att den har så många funktioner som den har och är så pass lättanvänd. Telefonen har hakat upp sig 1 gång då jag körde lite många program samtidigt och surfade på tunga webbsidor med opera, lustigt nog blev jag inte arg ändå. Telefonen känns så välbyggd och gedigen att den verkligen väcker ett ha-begär jag länge har sökt efter hos någon ny mobil. SE Xperia har satt en ny standard med vad en mobil ska klara av idag utan att offra på kvalité och funktion.

Självklart beror ditt val av telefon vad du ska använda den till och jag var länge tveksam till en pekskärmsmobil speciellt då man ska skriva sms. Xperian undviker detta med det fantastiska tangentbordet och en väldigt responsiv touch screen. Jag har inte tryckt fel en enda gång. 10/10 är mitt betyg.

Ska tillägga att jag nu har fast pris data och telefon. Känns skönt att inte behöva bry sig om kostnader längre.

Postad 24 oktober 2008 - 22:28

Unregistered524ae0fb
  • Unregistered524ae0fb
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har kanske tagits upp tidigare, men var är billigast att få tag i telefonen? Är inte sugen på att betala en klumpsumma just nu.

Har funderat på att köpa den hos Tele2 med Snackis 19 öre/min. Det blir alltså 200 kr + snackis-kostnaden på 39 kr i månaden i 24 månader. Plus 749 kr som betalas nu. Den är inte operatörslåst heller så då kan jag köra med mitt Telia-refillkort också.
http://webbutiken.te...nx1svart/?s=104

Redigerat av Unregistered524ae0fb, 24 oktober 2008 - 22:29.

Postad 24 oktober 2008 - 22:28

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Det skulle vara "Lämnas tomt om ovanstående användarkonto INTE tillhör en domän". Mitt fel. Om det är din hemdator tillhör den troligtvis inte en domän och felmeddelandet tyder på att telefonen helt enkelt inte får kontakt.

Är din dator ansluten direkt till Internet med en publik IP-adress och du försöker ansluta till den adressen med telefonen?

Herregud.. det är som vanligt.. man glömmer en viss grej.

Jag läste ju igenom att windows firewall skulle öppna de portar som behövdes automatiskt.. men jag glömde att jag hade börjat köra Kaspersky för en vecka sen ;)

Funkar nu iaf, tack för hjälpen :(

/T

Postad 24 oktober 2008 - 22:31

Unregistered33118087
  • Unregistered33118087
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har haft min Xperia X1 i två dagar snart och är helnöjd över den än så länge! Läst i forumet att det är många som nästan helt och hållet använder mobilen utan stylus, hur är det möjligt? Jag har installet SPB mobile shell men finns ju fortfarande många lägen där iaf jag behöver stylusen för att pricka rätt. Opera, resco explorer osv.

Sedan undrar jag hur man vet vilket uppkoppling man använder när man surfar i Opera tex. Hittar ingen ruta eller motsvarande där det står vilket uppkoppling som är aktiv.

Postad 24 oktober 2008 - 22:52

Roma
  • Roma
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
STRUL MED SPB MOBILE SHELL-PANELEN
I SPB Mobile Shell-panelens "snabbknapps"-vy för kontakter så har hälften av knapparna blivit raderade (=blanka). Jag antar att det är någon av de underliggande kontakterna som försvunnit men jag undrar om någon vet hur man återställer det hela? Jag försökte med att installera om SPB-panelen men det gör ingen skillnad.

Detta hände även mig. Du fixar det enkelt genom att klicka & hålla kvar på en blank ruta. Då kommer en undermeny upp där du kan välja att ersätta eller radera kontakten!

Redigerat av Roma, 24 oktober 2008 - 22:56.

Postad 24 oktober 2008 - 23:13

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har haft min Xperia X1 i två dagar snart och är helnöjd över den än så länge! Läst i forumet att det är många som nästan helt och hållet använder mobilen utan stylus, hur är det möjligt? Jag har installet SPB mobile shell men finns ju fortfarande många lägen där iaf jag behöver stylusen för att pricka rätt. Opera, resco explorer osv.

Sedan undrar jag hur man vet vilket uppkoppling man använder när man surfar i Opera tex. Hittar ingen ruta eller motsvarande där det står vilket uppkoppling som är aktiv.

En annan är inte så insatt i det där än. Och sedan verkar SPB kosta, då vet man inte vad man ska satsa på?

Läste nån stans SE hade lagt upp SPB på sin hemsida och va gratis eller blandar jag ihop??

Postad 24 oktober 2008 - 23:28

lagge78
  • lagge78
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

En annan är inte så insatt i det där än. Och sedan verkar SPB kosta, då vet man inte vad man ska satsa på?

Läste nån stans SE hade lagt upp SPB på sin hemsida och va gratis eller blandar jag ihop??

Stämmer, finns på SE hemsida under "Fun & Downloads" -> Panels

http://www.sonyerics...contentItemId=0

Postad 24 oktober 2008 - 23:45

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det är en panel-version av SPB. Lite av en lightversion men som har det mesta man vill ha i allafall. :(

//Joel

Postad 24 oktober 2008 - 23:59

joel80
  • joel80
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Yepp..helt brutalt ;)

Tycker att Xperia tråden borde koka av glada ägare som testat :-)
Helst ni som kan köra divx;avi okonverterat direkt i mobilen

Javisst! Jag var helt överlycklig av svaret på min fråga om torrentklient! Funkar bra! Kom upp i 175kbit med vanlig turbo-3g. Kan säker gå fortare om man tankar på mindre populära tider. :(
Att man sen kan kolla på avi, divx, mpeg, mp4 och typ alla vanliga format som används gör inte saken sämre! I love it!

Ang SMS och snabbaste sättet att skicka ett så måste ju det ändå vara att gå till kontakten (antingen via snabbskärmen i SPB eller i adressboken) och sen klicka på send sms i själva kontanten. Då får man direkt upp så man kan börja skriva och den man ska skicka till är såklart redan tillagd. Går minst lika snabbt som på en "vanlig" mobil.

När det gäller stylus eller inte stylus är jag förvånad över hur smart skärmen är. Jag kan nästan felfritt skriva på tangentbordet på skärmen med tummarna. Bra om man snabbt vill skicka iväg ett sms eller söka efter en kontakt eller nått som kanske inte kräver nån längre text.

En grej till...

Har någon kört skype än? Jag får allt att funka men på ett lite konstigt sätt. När jag ringer så hör jag personen jag ringer genom den yttre högtalaren och inte i den vid örat. Lite jobbigt att det lixom blir en högtalartelefon, inte så användbart om man e på bussen eller så.

Nån som upplevt samma sak eller kan testa?

//joel

Postad 25 oktober 2008 - 09:08

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Tackar

Det är en panel-version av SPB. Lite av en lightversion men som har det mesta man vill ha i allafall. :(

//Joel

Men för en n00b som jag kanske det är bra att börja med och prova sig fram innan man bestämmer sig för att eventuellt köpa SPB från softwarehouse, det som är originalet?

Lite jobbigt man måste lära sig själv och inte känner någon IRL som kan detta

Postad 25 oktober 2008 - 09:21

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Nåt jag verkar ha problem med är att min internetanslutning strula och jag får gå in i comm manager och ändra på dataanslutning och ändra på det till från av och på

Nu på morgonen verkar den strula extra mycket och gnäller om server när jag ändrar till att dataansluting ska vara på. Lite jobbigt

Postad 25 oktober 2008 - 11:48

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
jag har nu lagt in "nodata" programmet, men jag verkar inte kunna hitta det någonstans?
och hur använder man det?

EDIT: nu hade det visst dukit upp i program listan. Räcker det med att disabla telia-online?

Redigerat av CusmaR, 25 oktober 2008 - 11:58.

Postad 25 oktober 2008 - 12:09

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Någon som lyckats få igång en fungerande SNES-emulator? Tipsa gärna isf!

Postad 25 oktober 2008 - 12:28

Zeaed
  • Zeaed
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
Vad för flash måste jag ha för att få igång menyn på ex minhembio på mobilen?

Är det samma standard som till pc eller annat?

Någon som lyckats få igång en fungerande SNES-emulator? Tipsa gärna isf!

Har inte testat SNES än, dock provade jag ett NES emulator som verkar funka helt ok. Dock i bara stående ställning. Skulle velat haft den mer liggandes, så man kunde använda knapparna på tangentbordet

Vet inte om min nes verra är för gammal. För jag tror det ska komma upp en sån där display på skärmen med knappar. Vilket jag inte får upp på min. Ljud och bild funkar annars klockrent.

Redigerat av Zeaed, 25 oktober 2008 - 12:27.

Postad 25 oktober 2008 - 12:29

bootis
  • bootis
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har nu haft min i strax över en vecka. Allt som sas om att tangentbordet skulle vara dåligt, att menyerna skulle vara plottriga och osmidiga mm visade sig mycket riktigt vara okunniga människor med väldigt konstiga händer, precis som många här säger.
Sms, mail, skype, internet multimedia, wlan. Allt funkar klockrent och problemfritt.

Dock känns det som många trösklar att komma över. Synca inte msn med outlook tex, då blir du besviken :(
Är du osäker så säkerhetskopiera din kontaktlista i datorn.

Lite frågor jag inte lyckats lista ut:
Min mic verkar väldigt låg. Jag använder nästan alltid högtalartelefonen när jag är hemma vilket folk knappt har märkt innan(med k850) men nu säger de att det låter som jag är 20meter bort. Även utan högtalare så är volymen låg men acceptabel.

Jag tycker det är otroligt krångligt att ändra ringsignal om man vill ha en egen. Har gått via filutforskaren, finns det enklare sätt? SMS-signal har jag inte lyckats ändra till någon egen utan att använda externa program, signalen blir också otroligt låg.

Postad 25 oktober 2008 - 12:34

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
hur stänger man av program?
när jag "stänger ned" TomTom så ligger det i bakgrunden och kör... men det finns inte med i aktivitetshanteraren :(

Postad 25 oktober 2008 - 12:38

cYBeraX
  • cYBeraX
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

när jag "stänger ned" TomTom så ligger det i bakgrunden och kör... men det finns inte med i aktivitetshanteraren :(

tryck på krysset längst upp te höger ?

Postad 25 oktober 2008 - 12:43

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0
Något jag börjat irritera mig på är att telefonen går ur vänteläge (avstängd skärm/knappsats) när jag trycker paus/play osv på min jabra bluetooth. Jäkligt irriterande om man inte tänker på det och råkar komma åt telefonen av misstag (byter låt, höjer volym av "sig själv")
Kan man på något sätt stänga av att telefonen "vaknar" om man använder bluetooth fjärren?

Postad 25 oktober 2008 - 12:43

CusmaR
  • CusmaR
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

tryck på krysset längst upp te höger ?

fanns inget just där, men nu när jag fick kartorna att fungera så kom jag in i TomTom's menyer och kunde stänga av den vägen. Knepigt att det inte var med i aktivitetshanteraren tycker jag.

Postad 25 oktober 2008 - 12:47

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Jag tycker det är otroligt krångligt att ändra ringsignal om man vill ha en egen. Har gått via filutforskaren, finns det enklare sätt? SMS-signal har jag inte lyckats ändra till någon egen utan att använda externa program, signalen blir också otroligt låg.

Det finns några sätt att byta ringsignal:
1. Gå in med filutforskaren till den ljudfil du vill använda och tryck med pennan på den filen.
En ruta dyker upp: Klicka på "Ange som ringsignal."

2. Lägg de ljudfiler du vill använda i "Den här enheten/Windows/Rings.
För att byta signaler:
Klicka sedan på Antennstapeln som visar hur stark täckning du har.
En ruta poppar upp.
Klicka på "Inställningar"
Du ser en flik som heter "Telefon". Välj den signal du vill ha.

3. Om du lagt ljudfilerna i Rings mappen kan du även gå den här vägen:
Start/Inställningar/Ljud och meddelanden/Meddelanden.

Edit:
För att lägga in egna smsljud: Se till att dom är korta.
Lägg dom i "Den här enheten/Windows"
De ska alltså ligga i roten och INTE i Rings mappen där du har lagt dina mp3 ringsignaler.

Redigerat av crest, 25 oktober 2008 - 13:05.

Postad 25 oktober 2008 - 12:52

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

när jag "stänger ned" TomTom så ligger det i bakgrunden och kör... men det finns inte med i aktivitetshanteraren :huh:

Avsluta TomTom på ett korrekt sätt:

Starta TomTom igen.
Klicka mitt i skärmen (på kartan)
Du får upp menyer.
Klicka på höger pilen tills du ser en röd Avslutningsknapp!
Tryck på den (Avsluta)

Redigerat av crest, 25 oktober 2008 - 12:53.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.