Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 mars 2014 - 23:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Har inte flash på plattan :(

Postad 15 mars 2014 - 00:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Reptilsnabba kablar mm. Fortsätt gärna, så folk som läser tråden ser vad ni "tror" på. :)

Postad 15 mars 2014 - 00:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 312 inlägg
  • 0

Har inte flash på plattan :(

Puffin webläsaren finns till både iOS och Android. Vet inte hur bra den funkar.

iSwifter kan visa filmerna ovan iaf. Finns i Appstore.

Redigerat av Ageve, 15 mars 2014 - 00:19.

Postad 15 mars 2014 - 00:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0

Här är några filmer som förklarar det här med kablar och blindtest:

http://www.grapheine...9c61a18bef.html

http://www.grapheine...408c7525ab.html

http://www.grapheine...221183382e.html

http://www.grapheine...64b9eaed97.html

:D :D :D

Postad 15 mars 2014 - 00:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Svaret var inte ens till dig, så varför bryr du dig?

Vill du slippa att folk ifrågasätter eller t o m säger emot dig så bör du undvika öppna forum.

Nu är jag systemingenjör och inte elektroingejör så jag avstår nog gärna från att försöka mig på att göra några avhandlingar i hur störningar och avskärmning fungerar.

Tack, det låter som en god idé. Skomakare bliv vid din läst. ;)

Postad 15 mars 2014 - 01:09

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Tvinning utav kablar gör markant synlig skillnad i oscilloskop gällande upptagning utav kringliggande störningar.
Skärmning ska vara fullständigt inkapslande därmed är kontaktstyckenas konstruktion viktig för en liten öppning i skärmen släpper lätt in störningarna och smittar ner hela kabeln.

Läs om Faradays bur för mer info om EMC m.m.

Redigerat av MattiasBGD, 15 mars 2014 - 01:14.

Postad 15 mars 2014 - 02:33

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 1

Sen så går det ju heller inte att bevisa att ingen inte skulle höra skillnad, bara att ingen hittills inte gjort det :)

Vågar man fråga varför du köpt såna där kablar när du inte tror att de gör någon skillnad (till det bättre eller sämre)? Har du helt enkelt för mycket pengar? :-)

/ j

Postad 15 mars 2014 - 06:37

pure-hifi
  • pure-hifi
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
http://www.whathifi....ading-consumers

http://stereos.about...e-Weighs-In.htm

Blev inte så mycket diskution om det här.. konstigt.. :o

Postad 15 mars 2014 - 07:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Vågar man fråga varför du köpt såna där kablar när du inte tror att de gör någon skillnad (till det bättre eller sämre)? Har du helt enkelt för mycket pengar? :-)

/ j

Som student har jag absolut inte för mycket pengar, men jag fick ut lite extrapengarfrån semesterersättningen på jobbet, vilket jag tänkte att jag kunde unna mit ettt par snygga kablar för. Kablar är ett stort estetiskt intresse för mig :)

Det är så det fungerar här vet du. Skeptikerna här i tråden är snabba på att kräva referens, sen när man ger det till dem så kommer det antingen undanflykter eller inget svar alls. Det kommer garanterat komma någon kommentar om att de där artiklarna inte är vetenskapliga eller på annat vis bli ogilltigförklarade.

Det är nog bara för att ingen klarat randis million dollar cable challange ännu :)

Postad 15 mars 2014 - 07:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

EDIT: Aaaah du menar den gamla utmaningen, James Randi! Det var så länge sedan jag läste den så jag hade glömt. Nej den testen kommer nog ingen att klara med tanke på att han valt ut två exakt matchade kablar ;) Ungefär lika meningslös "test" som Clark's forstärkar-utmaning med matchade förstärkare.

Njae, du får faktiskt ta med egna kablar, stereophile var ju på g att göra det, men det blev ingenting av det eftersom kravet från randi skulle vara fabriksförseglade kablar. Så hör du av dig om ett par kablar så kanske det går bra :)

Postad 15 mars 2014 - 08:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Jajamensan, det har jag! :)

http://www.randi.org...-challenge.html

Stereophile ville köra kablar för 43.000 usd men fick självfallet inte ta med sina egna kablar (manipulationsrisk). Randi menade att ska han köra dom kablarna så ska dom vara factory sealed.

Postad 15 mars 2014 - 09:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Det är helt ok för mig att bli ifrågasatt. Men jag uppskattar om det är av någon som förstår både frågan och svaret.

Att jag förstod bägge till fullo framgår väldigt tydligt, men du själv då?

Uteblir svaren för att du surar eller inte greppar resonemanget?

Skeptikerna här i tråden är snabba på att kräva referens, sen när man ger det till dem så kommer det antingen undanflykter eller inget svar alls...

De du kallar skeptiker är i allmänhet intresserade av att skilja verklighet från tro, vilket vissa här har svårt att acceptera eller kanske t o m förstå.

Postad 15 mars 2014 - 10:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Slingrande uttalande där från Randi. Inte oväntat. Han kommer nog hitta på nya regler hela tiden så att det passar honom ;)

Hahaha, skulle du ge motståndaren till ett av dina experiment chansen att fippla med det hela? Du är ju högskoleutbildad, du borde ganska enkelt förstå varför egna kablar inte tillåts. Det är ju ungrefär som att du och jag ska köra ett stcc-lopp, bara det att du ger mig fri tillgång till att skruva i din bil. Hur kan du påstå att det är att hitta på nya regler? Det är ju en ytterst grundläggande självklarhet. Kolla f1-stallen, obehöriga får inte komma nära bilarna.

Postad 15 mars 2014 - 10:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0
Paradoxalt nog förefaller de mest kritiska och icketroende ofta vara desamma som sitter med dyr utrystning de köpt ohört. Hur kritiskt är det? Feelgood, javisst. Mätningar och F/E någon annan gjort, javisst. Men jag får liksom för mig att den breda skaran, de troende om man så vill, är människor som kritiskt lyssnat fram varje komponent i sitt eget hem. Inte blint nej, men kritiskt, ja definitivt. :)

Postad 15 mars 2014 - 10:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Nä du har rätt, jag håller med. Men då bevisar utmaningen endast att likadana kablar, oavsett prisklass, låter likadant. Vilket såklart inte behövs testas för att veta :D

Fast ursprunget var ju att du får välja vilka kablar du vill matcha mot monsterkabeln, eller suprakabeln, eller vad den billiga nu heter :) hör du av dig till stället och säger att du kan komma med en kabel, factory sealed, så får du säkert ställa upp med den :)

Postad 15 mars 2014 - 10:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 2

Hahaha, skulle du ge motståndaren till ett av dina experiment chansen att fippla med det hela? Du är ju högskoleutbildad, du borde ganska enkelt förstå varför egna kablar inte tillåts. Det är ju ungrefär som att du och jag ska köra ett stcc-lopp, bara det att du ger mig fri tillgång till att skruva i din bil. Hur kan du påstå att det är att hitta på nya regler? Det är ju en ytterst grundläggande självklarhet. Kolla f1-stallen, obehöriga får inte komma nära bilarna.

? Man behöver inte vara högskoleutbildad för att förstå att STCC vore ganska meningslöst om tävlingsledningen utjämnat alla skillnader. Då bidde det ju liksom ingen tävling, utan radiostyrda bilar som körde i en fin parad. Kom igen nu Zartoc, du är ju professorn här. Bättre argument! :)

Postad 15 mars 2014 - 11:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

? Man behöver inte vara högskoleutbildad för att förstå att STCC vore ganska meningslöst om tävlingsledningen utjämnat alla skillnader. Då bidde det ju liksom ingen tävling, utan radiostyrda bilar som körde i en fin parad. Kom igen nu Zartoc, du är ju professorn här. Bättre argument! :)

E-lite verkade ju inte förstå anledningen till varför randi krävde en factory sealed-kabel, så jag var tvungen att ge ett extremt exempel. Som du ser så gav det effekt, inlägget efter så skrev hen ju att hen höll med :)
Sen så gör tävlingsledningarna allt för att jämna ut alla skillnader. Bilarna ska ex ha samma däckdimensioner att välja mellan, samt ett bestämt antal hästkrafter, så man utjämnar skillnader så mycket det går. Om detta är bra eller dåligt överlåter jag dock till folk som kan racing. Jag vet bara att man delar upp bilar i olika klasser för att jämna ut skillnaderna. Tycker du inte att man gör det eller?

Btw, professor är långt bort. Jag hade i teorin fortfarande kunnat göra en magister om två veckor, så det är en bit kvar :D

Redigerat av Zartok, 15 mars 2014 - 11:06.

Postad 15 mars 2014 - 11:11

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Kan vi sluta blanda in gymnasiebetyg i vetenskapen "HÖRA skillnad på hifiljud", för de papperslapparna spelar ingen som helst roll (det vet alla som är tillräckligt gamla nog) :)

Postad 15 mars 2014 - 11:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Vi diskuterar ju den fetaste utmaningen av alla när det kommer till att höra på hifi. Höra skillnad på hifi(kablar) och få en miljon dollars!

Postad 15 mars 2014 - 11:16

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Vi diskuterar ju den fetaste utmaningen av alla när det kommer till att höra på hifi. Höra skillnad på hifi(kablar) och få en miljon dollars!

Vad svarade du på, jag förstod inte?

Postad 15 mars 2014 - 11:24

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Nej, det är uppenbart att du INTE förstod ;) Vilka svar är det du syftar på ?

Frågan hittar du i #2539, och nedanstående visar tydligt att du far med osanning och försöker blanda bort korten.

Xyzzyxyzzy:
När frågan om det "finns konstruktärsmässiga skillnader i nätkablar som kan göra ljudliga skillnader" besvaras med ett kategoriskt "om man har störningar JA, annars NEJ" så kan man med fog tala om generalisering.

Postad 15 mars 2014 - 11:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Vad svarade du på, jag förstod inte?

Jag trodde du syftade påa tt vi var ot. Gymnasiebetygen förstår jag inte vad du menar. Jag kan skicka min kandidatuppsats som omfattar över 6500 personer om du inte tror att jag har en rätt god utbildning (som jag valt att fortsätta bygga vidare på).

Edit: är du intresserad att läsa den hittills största kvantitativa studien i världen som analyserar bmi med mänskligt beteende hos en medelålders befolkning så skicka pm :)

Redigerat av Zartok, 15 mars 2014 - 11:39.

Postad 15 mars 2014 - 11:36

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Jag trodde du syftade påa tt vi var ot. Gymnasiebetygen förstår jag inte vad du menar. Jag kan skicka min kandidatuppsats som omfattar över 6500 personer om du inte tror att jag har en rätt god utbildning (som jag valt att fortsätta bygga vidare på).

Du får hemskt gärna skicka din c-uppsats till mig.

Zartok: Ja. Du får unblocka mig för att jag ska kunna skicka några PM till dig. Gör det och skicka din c-uppsats och inte den ursprungliga studien.

Redigerat av karten, 15 mars 2014 - 11:50.

Postad 15 mars 2014 - 11:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

E-lite verkade ju inte förstå anledningen till varför randi krävde en factory sealed-kabel, så jag var tvungen att ge ett extremt exempel. Som du ser så gav det effekt, inlägget efter så skrev hen ju att hen höll med :)
Sen så gör tävlingsledningarna allt för att jämna ut alla skillnader. Bilarna ska ex ha samma däckdimensioner att välja mellan, samt ett bestämt antal hästkrafter, så man utjämnar skillnader så mycket det går. Om detta är bra eller dåligt överlåter jag dock till folk som kan racing. Jag vet bara att man delar upp bilar i olika klasser för att jämna ut skillnaderna. Tycker du inte att man gör det eller?

Btw, professor är långt bort. Jag hade i teorin fortfarande kunnat göra en magister om två veckor, så det är en bit kvar :D

Jo visst gör man allt för att skapa jämna, och därmed intressanta, race. Men om inga skillnader alls fanns, i förarskicklighet eller annat, så vore ju tävlingen just meningslös. Och "factory sealed", räcker verkligen det kriteriet för utmaningen? Dels kan du ju skapa dig en firma när som helst och bygga en specialkabel för ändamålet. Och mig veterligen så har folk redan i kontrollerade tester redan hört skillnader när en "Transparent" kopplats in. Nä vore kriterietna så enkla hade han blivit av med sina pengar för länge sedan.

Galne professorn, eller professor Zartoc. Ja du kan kanske använda båda när du kommer så långt. :)

Redigerat av laddie15, 15 mars 2014 - 11:45.

Postad 15 mars 2014 - 11:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Jo visst gör man allt för att skapa jämna, och därmed intressanta, race. Men om inga skillnader alls fanns, i förarskicklighet eller annat, så vore ju tävlingen just meningslös. Och "factory sealed", räcker verkligen det kriteriet för utmaningen? Dels kan du ju skapa dig en firma när som helst och bygga en specialkabel för ändamålet. Och mig veterligen så har folk redan i kontrollerade tester redan hört skillnader när en "Transparent" kopplats in. Nä vore kriterietna så enkla hade han blivit av med sina pengar för länge sedan.

Galne professorn, eller professor Zartoc. Ja du kan kanske använda båda när du kommer så långt. :)

Det kommer alltid att vara skillnad i människors körstilar och deras skicklighet, så racing kommer alltid att skilja. På något sätt :D
I det fallet som stereophile skulle göra utmaningen (med kablar för en halv miljon kr) så var kravet factory sealed. Jag har inte läst om något annat fall ännu. Tanken med factory sealed var just för att undvika det du skriver, att man kan bygga om kabeln, mixtra och bygga in något som gör skillnad i ljudet. Posta gärna dom testerna. Det hade varit kul att läsa om transparent faktiskt har skillnad i sina kablar. Borde ju ha det med allt fippel som dom tydligen lägger in i lådorna :D

Haha, nejdu, jag slutar stegen lååååååångt innan någon sån titel. Jag har lovat mig själv att aldrig ta anställning på ett universitet. Ta i trä.

Postad 15 mars 2014 - 11:59

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Zartok: Ta bort blockeringen så jag kan skicka PM. Förstår inte varför jag är blockerad :) Har aldrig skickat ett PM till dig tidigare.

Redigerat av karten, 15 mars 2014 - 12:46.

Postad 15 mars 2014 - 12:02

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Off topic; kategori värdelöst vetande

hehe, fastän det är tack vare jämlikheten i Nascar´s bilar som gör serien så jämn, Och då serien "de Facto" kårar den bästa föraren, inte bästa finansiären(micael schumacher). :P Minns på slutet av -90-talet då schumi blev frågad om att köra indy eller nascar, han bangade ur och sa att det är för farligt. Mellan raderna läste jag "för lika vilkor".

Postad 15 mars 2014 - 12:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

hehe, fastän det är tack vare jämlikheten i Nascar´s bilar som gör serien så jämn, Och då serien "de Facto" kårar den bästa föraren, inte bästa finansiären(micael schumacher). :P Minns på slutet av -90-talet då schumi blev frågad om att köra indy eller nascar, han bangade ur och sa att det är för farligt. Mellan raderna läste jag "för lika vilkor".

Var inte anledningen "för låg lön"? :D
F1-förarna tjänar... snuskiga mängder pengar, överlägset mest inom motorsport :)

Postad 15 mars 2014 - 12:14

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Edit: är du intresserad att läsa den hittills största kvantitativa studien i världen som analyserar bmi med mänskligt beteende hos en medelålders befolkning så skicka pm :)

Det jag menar är att jag inte förstår det återkommande snacket/mätandet av utbildningar. Gymnasiebetyg var ett uttryck för att förmedla att jag inte tycker det har med saken att göra. Vad är det du vill ha sagt med att du har en kandidat och nu läser mot en master? Något är det ju när det återkommer flertalet gånger i en tråd om hörbar Hifi (inte vad jag förställer mig och inte hör).

Om jag någon gång skall fördjupa mig i ämnet BMI så återkommer jag gärna avseende din uppsats :)

PS. Det är ingen som ifrågasätter att du har en skolning i ryggen, det har nog de flesta här också (av olika sort). DS.

Redigerat av Unregistered95265801, 15 mars 2014 - 13:00.

Postad 15 mars 2014 - 12:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Generaliseringar baserade på enstaka egna erfarenheter är sällan någon god idé, och skall man vara petig (och varför inte?) så levereras strömmen i sig ju precis likadant, och det är snarare 50Hz *från* apparatkabeln som stör en taskigt skärmad lågnivåkabel eller oskärmad pickup snarare än externa störningar som "tar sig in i apparaten" motsvarande väg.

Betänk att en nätdel med trafo har en "balanserad ingång" som ganska effektivt kan ta kål på "störningar" från apparatkabeln, och dessutom effektiva filter både på primär- och sekundärsidan om inte konstruktionen är oerhört pissig.

Va? Jag generaliserar inte. Du har inte den blekaste aning om vem jag är, vad min erfarenhet eller utbildning är. Du kan inte avgöra vad som är en "bra idé" eller inte. Vänligen avstå ifrån att kommentera ämnen du inte är insatt i.

Vem du är och vad du har för erfarenhet eller utbildning har knappast med saken att göra.
Du skrev följande, som är en väldigt uppenbar generalisering. Se själv:

"Inte annat än om man som jag hade, störningar. Då Ja, Annars nej."

Har du invändningar mot resten av det jag skrev också, eller instämmer du?

Vänligen ställ frågan igen. Inlägg #2539 innehåller ingen konkret fråga. Jag måste be dig om att sluta påstå att jag ljuger.

Frågan i inlägget är enkel och tydlig.

Jag slutar påtala att du ljuger när du slutar ljuga. Ärlighet varar längst.

Postad 15 mars 2014 - 13:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Då är mitt svar på din fråga, Nej, jag instämmer inte. Av den anledningen att du inte förstår vad det är du läser. Vad är det du menar jag ljuger om?

Du instämmer inte i nedanstående citat för att jag "inte förstår vad jag läser"??? :rolleyes:

"...skall man vara petig (och varför inte?) så levereras strömmen i sig ju precis likadant, och det är snarare 50Hz *från* apparatkabeln som stör en taskigt skärmad lågnivåkabel eller oskärmad pickup snarare än externa störningar som "tar sig in i apparaten" motsvarande väg.

Betänk att en nätdel med trafo har en "balanserad ingång" som ganska effektivt kan ta kål på "störningar" från apparatkabeln, och dessutom effektiva filter både på primär- och sekundärsidan om inte konstruktionen är oerhört pissig."

Din flexibla inställning till sanningen är lite provocerande, senast i inlägg #2596, men det finns ingen anledning att förpesta tråden med ytterligare genomgång av dumheterna. Scrolla tillbaka själv och läs vad du skrivit.

Upprinnelsen til vår "personliga diskussion" här i tråden är att jag vid ett par tillfällen påpekat tveksamheter i dina utsagor och ställt följdfrågor, vilka du lite lagom fegt struntat i att besvara (mönstret är återkommande) och istället syrligt påstått att vi andra helt enkelt inte förstår vad du skrivit eller ens sammanhanget.

Jag är säker på att stämningen i forumet blir betydligt bättre om folk försöker bemöta och besvara invändningar och kommentarer så prestigelöst och ärligt de kan. Är du villig att försöka så kanske vi kan börja på ny kula?

Postad 15 mars 2014 - 13:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Visst vill man ha jämna race, men enhetsklasser är det tristaste som finns. Vad i alla fall jag vill ha är mångfald och helst någon teknisk outsider vars framsteg man kan följa. Följde man Superbike på nittiotalet var det fem, sex olika märken och fyra olika motortyper. För jämna race utjämnade man med vikthandikapp och cylindervolym, Inte sällan låg fyra olika märken, med helt olika motorer, nästan lika vid mållinjen. Själv är jag ju uppvuxen med debutantracing på åttiotalet. Där snackar vi mångfald och entusiasm. :)
Nu är ju hifi något annat. Men även hör finns ju en oerhörd mångfald, och olika vägar att gå för att nå i stort samma resultat, nämligen god återgivning. :)

Redigerat av laddie15, 15 mars 2014 - 13:46.

Postad 15 mars 2014 - 13:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag ställde den ursprungliga frågan i inlägg 2509 och sökte svar igen i 2514 och 2517

#2509, https://www.minhembi...dpost&p=4026385
#2514, https://www.minhembi...dpost&p=4026401
#2517, https://www.minhembi...dpost&p=4026414

Svaret är nej. Man skall inte blanda in persilja när man diskuterar apelsiner.

Postad 15 mars 2014 - 14:02

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Jag vet inte hur det kan vara så svårt för dig att förstå. Inlägget var INTE till dig, och personen det var riktat till förstod inlägget. VAD i mitt inlägg var en lögn? Jag föreslår att du lägger ner anklagelserna nu.

Nu skarvar du igen.

Zartok ställde följdfrågor som du i vanlig ordning struntade i att besvara.

I ett öppet forum är det som de flesta av oss vet både tillåtet och faktiskt meningen att även folk man inte direkt riktat sitt inlägg till replikerar. Vill du slippa invändningar eller frågor begriper jag inte alls varför du är här.

Jag föreslår att du funderar en stund på min senaste fråga som du din vana trogen sket i att besvara. Här kommer den igen:

Jag är säker på att stämningen i forumet blir betydligt bättre om folk försöker bemöta och besvara invändningar och kommentarer så prestigelöst och ärligt de kan. Är du villig att försöka så kanske vi kan börja på ny kula?

Postad 15 mars 2014 - 14:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Vad bra att vi rett ut det! :)

ja, då kan vi reda ut detta med konstruktion av högtalarkabel. Enligt ditt påstående så är konstruktionen viktig för slutresultatet. Kan du ge exempel på konstruktioner som är bättre än vanlig standard tvåledare i koppar, typ som en lampkabel?

Postad 15 mars 2014 - 14:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Var ser du att Zartok inte var nöjd med mitt svar? Vet du vad, du tråkar ut mig. Jag är inte intresserad av konversation på din låga nivå längre. Hej på dig.

Jag är övertygad om att det går att scrolla tillbaka i tråden även på just din dator/surfplatta.
Zartoks obesvarade följdfrågor hittar du i inlägg #2536.

Svara på frågor är visst inte riktigt din grej... :rolleyes:

Postad 15 mars 2014 - 14:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Och läsa är inte din grej ;) Jag svarade Zartok även på den frågan. Seså, knalla iväg med dig nu.

BS, du besvarade frågorna på ditt vanliga sätt, dvs inte alls. Du är minst sagt flexibel med sanningen...

e-lite:
"Jag har redan besvarat allt jag har att säga om det där, du kan gå tillbaka och läsa de relaterade inläggen."

Postad 15 mars 2014 - 14:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

... nej, jag kan inte avhandla hur olika kabelkonstruktioner fungerar och varför.

Det förstod jag i ett tidigt skede. Efter mycket tjöt fram och tillbaka så har du äntligen erkänt detta. :)

Postad 15 mars 2014 - 15:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 1
Jag har följt denna tråd med intresse. För mig personligen är det intressant att fundera på om de skillnader jag tycker mig höra beror på faktiska skillnader i förstärkarna eller på en samling andra faktorer som t.ex. förväntningar, förstärkarens utseende och känslan av att äga en viss förstärkare. Frågan har ju diskuterats många gånger förr och hur det förhåller sig med relationen mellan testbara hörselintryck och ”placebo” lär bestå som en fråga som föder oenighet. Likväl, det är intressant att fundera på.

Jag hade bestämt mig för att inte skriva i tråden, kanske mest för att det är lite grand som att sticka in huvudet i ett getingbo. Oavsett vad man skriver blir man stungen. Men, men… mot bättre vetande skriver jag nu ändå ett inlägg.

Utan att förringa värdet av andra kunskaps- och uttrycksformer vill jag hävda att vetenskapen, i alla dess varianter, är den bästa möjlighet vi har för att nå kunskap som kan betraktas som någorlunda tillförlitlig. Men all form av vetenskapande måste förstås betraktas med en kritisk blick. Historiskt sett har det sagts mycket tok i vetenskapens namn. Exempelvis har vetenskapsmän på fullaste allvar hävdat att det finns belägg för att det finns ett samband mellan kön och intelligens och mellan hudfärg och intelligens. När sådant sägs i vetenskapens namn kan det få förödande konsekvenser. En sund inställning är därför att utgå från att även om vetenskapen är den bästa sanningssägare vi har, är den inte ofelbar. Medicinarna brukar prata om ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Vetenskapen ger oss trovärdig kunskap, men det betyder inte att man helt kan bortse från beprövad erfarenhet.

Utöver vetenskap och beprövad erfarenhet kan man också tala om ”vardagserfarenhet”. Ska man hålla sig inom vetenskapens eget ramverk är ”beprövad erfarenhet” erfarenheten hos dem som är vetenskapligt skolade. Om man undantar erfarenheten hos t.ex. yrkespersoner som arbetat många år med samma sak, är all annan erfarenhet kopplad till människans vardagstänkande, som följer andra principer än vetenskapens.

Kort sagt, tre former av kunskapande: vetenskap, beprövad erfarenhet och vardagserfarenhet.

Om man för över detta till trådens tema – huruvida man kan höra skillnader mellan förstärkare – kan man säga att blindtester under kontrollerade former visar att man inte kan det, men att mångas vardagserfarenheter säger att man kan det. I detta fall kan dock erfarenheten inte sägas vara beprövad. För det fortsatta resonemangets skull vill jag dock göra ett antagande. Det är så pass många kunniga och lyssningsvana hifi-entusiaster som hävdar att man faktiskt kan höra skillnad mellan förstärkare att man skulle kunna hävda att den beprövade erfarenheten säger att det finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Om man tillfälligt accepterar denna tes kan man alltså hävda att vetenskapen genom upprepade tester har visat att det inte finns hörbara skillnader mellan förstärkare medan den beprövade erfarenheten påstår att det finns hörbara skillnader.

När det uppstår oenighet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet kan och bör man ställa sig frågor om hur kunskapen respektive erfarenheten kommit till, något förenklat: man bör granska metoderna. I denna tråd hävdas att erfarenheten att förstärkare har olika ljudkaraktär beror på placebo. I öppna lyssningar väger man in en hel rad faktorer, förstås ljudet man hör, men även t.ex. prislapp, förstärkarens utseende, exklusivitet, eventuell försäljares ord. Använder man ordet ”placebo” för att det faktum att många hör skillnad mellan förstärkare blir således lyssningserfarenhetens ”metodologi” egentligen den som vanligen utmärker vardagserfarenheten. Vardagserfarenheten är viktig och central för oss som människor men den är något annat än beprövad erfarenhet.

Vänder man så blicken mot blindtester under kontrollerade former kan man förstås även här granska metoderna. En sak som kan diskuteras är antalet testpersoner i de enskilda testerna. I regel verkar de vara ganska få. Nu har jag inte lästa alla tester, men i de jag sett refererade är testpersonerna inte heller slumpade. Snarare är de valda därför att de menar sig ha förmågan att höra skillnader eller för att de arbetar som hifi-journalister. De är med andra ord valda med en teknik som brukar kallas ett strategiskt urval. Är det inte så att få testpersoner valda med ett strategiskt urval gör att det blir svårt att med säkerhet uttala sig om huruvida inprickade skillnader inte beror på slumpen? Jag har endast basala kunskaper om kvantitativ metodologi och kan ha fel. Således rätta mig om jag har fel, men på ett så litet strategiskt valt underlag är det svårt att göra vettiga beräkningar av signifikans, d.v.s. statistiskt fastställa att utfallet inte beror på slumpen. Det som dock skulle tala för att det inte rör sig om slumpen är att finns rätt många tester gjorda och alla pekar åt samma håll. Likväl, var och en av dem är gjorda med få personer varför samma metodproblem (att på ett bra sätt testa slumpens inverkan) kan prägla dem alla.

Ytterligare en invändning mot blindtester under kontrollerade former har återkommande framförts i denna tråd. Det är att själva testets form påverkar testpersonerna, de blir helt enkelt alltför nervösa för att kunna genomföra ett seriöst test. Särskilt markant blir detta förstå i de tester som målas upp i sensationsliknande ord med att man minsann ska avslöja alla former hifi-humbug. Att i ett sådant sammanhang bli tillfrågad att delta därför att man har ”guldöron” påverkar förstås testpersonens prestationer under testet. Överhuvudtaget är frågan om hörbara skillnader mellan förstärkare ett så pass affekterat område att man kan fråga sig om det överhuvudtaget är möjligt att genomföra ett test som fullt ut kan kallas kontrollerat. Ett sätt att göra det vore förstås att välja testpersoner som aldrig hört talas om hifi.

En tredje möjlig invändning mot tester under kontrollerade former, som också har framförts flera gånger i denna tråd, är frågan om vad det är man egentligen testar. I de blindtester som refererats i tråden konstanthålls faktorer som kan påverka, färga förstärkarnas ljud. Uttryckt annorlunda minimeras potentiella påverkansfaktorer som t.ex. risk för distorsion vid högre volymer. Kort sagt görs förstärkarna så likvärdiga som möjligt. De som hävdar att man hör faktisk skillnad invänder här att om man gör alla förstärkare likvärdiga är det förstås självklart att de låter likadant. Jag saknar helt den tekniska kunskapen men tänker mig att en förstärkare är uppbyggd ungefär på följande sätt. Med lekmannens terminologi, det finns en enhet som förstärker signalen från signalkällan, utöver detta kan det finnas en hel rad ljudförändrande komponenter som på förstärkarens utsida ger användaren inställningsmöjligheter i form av eq, tonkontroller, loudness etc. Därtill har olika förstärkare olika kapacitet som gör att de klarar av tungdrivna högtalare olika bra, att en del av dem distar vid lägre volymer än andra etc. Om man i lyssningstesterna minimerar all inverkan av alla slags filter och olikheter i kapacitet kan man ställa sig frågan vad det är man egentligen testar. Det är inte vad de flesta av oss kanske skulle avse med ordet ”förstärkare”, snarare är det vad jag på mitt lekmannaspråk kallar den enhet som förstärker signalen från källan. Om man då tänker sig att det handlar om ”vettigt byggda förstärkare” med rimlig kvalitet på komponenterna är det kanske rätt sannolikt att den/de komponenter som förstärker källans signal låter likadant. Eller har jag fattat fel? Ni med de tekniska kunskaperna får gärna komma med invändningar. Vore kul att veta.

Så var hamnar man med detta "mellanmjölks-resonemang"?

1. Möjligen är det svårt att göra en rimlig beräkning av slumpens inverkan i testerna. Vidare kan testpersonerna tänkas påverkas av det faktum att skillnader i hifi-komponenter är ett extremt känsloladdat område, vilket är en faktor som det rimligen är svårt att kontrollera för. För testernas resultat talar dock att det gjorts rätt många tester, som alla visat samma sak. Mot bakgrund av detta kan testernas resultat betraktas som sannolikt, men inte till fullo belagt.

2. Under testerna minimerar man inverkan av de faktorer som betraktas som ljudförvrängande. Det som testas är den del/de delar av förstärkaren som förstärker källans signal.

3. Utifrån punkt 1 och 2 är således följande påstående sannolikt: Om en förstärkare är ”vettigt konstruerad” med kvalitetskomponenter, kan man under kontrollerade former inte belägga att det går att höra skillnad mellan den del av förstärkarna som förstärker källans signal.

4. Med ordet ”förstärkare” menar förmodligen de flesta konsumenter den helhet som består av mer än endast den del som förstärker källans signal. Inkluderade är också alla ljudförändrande komponenter. Ska man diskutera om det går att höra skillnad mellan olika förstärkare bör man således först komma överens om vad man avser med ordet ”förstärkare”.

Redigerat av Mange36, 15 mars 2014 - 15:05.

Postad 15 mars 2014 - 15:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Zartok upplever att folk talar över huvudet på honom :D

Mange: på första punkten så har man i dom vetenskapliga testerna så gott som sliminerat ett slumpresultat, ett typ 1 fel. Detta genom att man sätter en signifikansni på 95% och om någon skulle klara av det (vilket ingen gjort i dom testerna) så bör man göra ett till test med samma signifikans. Lyckas man även då så slår man fast att det är skillnad, då man räknar på att det är en otroligt liten risk att någon chansat rätt i dubbla såna tester :)

Vonka: nejfan, inte bmi och mig. Jag fördjupade mig i mänskligt beteende i förhållande med bmi. Mänskligt beteende såsom i sverige dvs :)

Redigerat av Zartok, 15 mars 2014 - 15:17.

Postad 15 mars 2014 - 15:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Well, det skrev jag redan i inlägg #2546, men om man inte bryr sig om att läsa så får man upprepa sig 25 gånger här på forumet ;)

Ja, det står faktiskt där att elektronik inte är din grej, så därför vill du inte ge några förklaringar om samma ämne. ;) Bra, då vet vi det, så slipper vi ställa besvärliga frågor till dig.

Postad 15 mars 2014 - 15:14

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Visst vill man ha jämna race, men enhetsklasser är det tristaste som finns. Vad i alla fall jag vill ha är mångfald och helst någon teknisk outsider vars framsteg man kan följa. Följde man Superbike på nittiotalet var det fem, sex olika märken och fyra olika motortyper. För jämna race utjämnade man med vikthandikapp och cylindervolym, Inte sällan låg fyra olika märken, med helt olika motorer, nästan lika vid mållinjen. Själv är jag ju uppvuxen med debutantracing på åttiotalet. Där snackar vi mångfald och entusiasm. :)
Nu är ju hifi något annat. Men även hör finns ju en oerhörd mångfald, och olika vägar att gå för att nå i stort samma resultat, nämligen god återgivning. :)

Superbike, mmmm Kevin Schwants.... Sämst hoj, bästa och sjukaste inbromsningar av alla på 90-talet.

Postad 15 mars 2014 - 15:24

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Mange: på första punkten så har man i dom vetenskapliga testerna så gott som sliminerat ett slumpresultat, ett typ 1 fel. Detta genom att man sätter en signifikansni på 95% och om någon skulle klara av det (vilket ingen gjort i dom testerna) så bör man göra ett till test med samma signifikans. Lyckas man även då så slår man fast att det är skillnad, då man räknar på att det är en otroligt liten risk att någon chansat rätt i dubbla såna tester :)

Han pratar om slumpmässigt urval och inte signifikans. Strategiskt urval har/kan ha betydelse för resultatet samt dess generaliserbarhet.

Undrar fortfarande vad anledningen är att man inte kan få ta del av din c-uppsats med 6500 försökspersoner?

Redigerat av karten, 15 mars 2014 - 15:28.

Postad 15 mars 2014 - 15:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
Karten, jag har dig på ignoredå vi inte kommer så bra överens, då undviker vi bråk. Jag erbjöd vonka min c-uppsats. Vill du läsa den så.. ja, den finns ju faktiskt publicerad på nätet och det är en officiell rapport, så du kan faktiskt hitta den själv. Ta hur mycket del du vill.

Tror att det totala försökspersonsunderlaget var uppe i drygt 6700 personer tom, men det var 2012 jag gjorde arbetet tror jag, så minnet på den exakta siffran kan svikta ^^

Edit: officiell handling heter, det (tror jag) inte officiell rapport :)

Redigerat av Zartok, 15 mars 2014 - 15:41.

Postad 15 mars 2014 - 15:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Besvärliga frågor = frågor som jag redan svarat på.

Besvärliga frågor = Följdfrågor till personer som påstår saker om ett ämne som dom inte har koll på. ;)

Postad 15 mars 2014 - 15:49

karten
  • karten
  • Användare

• 150 inlägg
  • 1

Karten, jag har dig på ignoredå vi inte kommer så bra överens, då undviker vi bråk. Jag erbjöd vonka min c-uppsats. Vill du läsa den så.. ja, den finns ju faktiskt publicerad på nätet och det är en officiell rapport, så du kan faktiskt hitta den själv. Ta hur mycket del du vill.

Tror att det totala försökspersonsunderlaget var uppe i drygt 6700 personer tom, men det var 2012 jag gjorde arbetet tror jag, så minnet på den exakta siffran kan svikta ^^

Edit: officiell handling heter, det (tror jag) inte officiell rapport :)

Intressant att Vi undviker bråk då du ignorerar mig. Jag har inte bråkat utan bara ställt motargument som du alltid lyckas missa läsa eller väljer att inte svara på. Men det är ok, du är inte ensam.

"Internet" :) Så gott som allas c-uppsatser finns på internet. Men jag ska se om jag hittar din uppsats. Rapport och handling är som sagt inte samma sak. Bra termer att hålla reda på om man vill marknadsföra sitt arbete :)

Postad 15 mars 2014 - 15:56

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Well, det skrev jag redan i inlägg #2546, men om man inte bryr sig om att läsa så får man upprepa sig 25 gånger här på forumet ;)

Vet du ens själv vad det är för svar du söker? Jag tror inte det är någon annan här på forumet som vet det. Vad är det jag sagt som är lögn menar du?

Jag vill nog påstå att problem uppstår när någon kläcker ur sig ganska kategoriska generaliseringar och sedan inte förmår bemöta/besvara invändningar, frågor och funderingar i ämnet på ett sätt som förväntas i ett forum av den här typen.

Pestigelöshet, öppenhet och ärlighet fungerar givetvis bäst i längden, men kan naturligtvis vara svårt att leva upp till ibland.

Frågan kvarstår: Är du villig att försöka så kanske vi kan börja på ny kula?

...Om man då tänker sig att det handlar om ”vettigt byggda förstärkare” med rimlig kvalitet på komponenterna är det kanske rätt sannolikt att den/de komponenter som förstärker källans signal låter likadant. Eller har jag fattat fel? Ni med de tekniska kunskaperna får gärna komma med invändningar. Vore kul att veta.

Hej! Kul med en "sammanfattning" av trådens matnyttigheter även om det nog är omöjligt att täcka in allt.

En ganska väsentlig orsak till att det råder delade meningar i frågan är (som du också verkar inne på till viss del) att det inte råder konsensus kring vilka förstärkare man inkluderar eller bör inkludera i frågeställningen, och givetvis vad och hur man bör jämföra.

ALLA förstärkare låter givetvis inte likadant. Det vore fullständigt orimligt rent logiskt och ännu mer så om man har ens en susning om hur förstärkare fungerar och beaktar exempelvis de olika grundtyper/klasser av slutsteg som finns.

Skillnaden mellan likartade förstärkare kan vara oerhört små och omöjliga att skilja åt mha öronen, men samtidigt ofta lätt att skilja på mha mätinstrument, och väldigt många förstärkare som säljs idag är rent faktiskt såpass bra att de "försämrar" signalen tillräckligt lite för att vi inte skall ha en chans att identifiera dem mha öronen. Jämför man å andra sidan stärkare som har markanta skillnader i konstruktionen så KAN det gå att höra skillnad på dem, även om det ibland bara går under vissa förutsättningar. Alla stärkare låter definitivt inte lika, och alla låter inte heller olika.

De omskrivna tester som synes påvisa att "alla förstärkare låter lika" bör tas med en nypa salt, helt enkelt för att vi inte vet exakt vad och hur man egentligen jämfört, och den mest rimliga slutsatsen av hela soppan är att det åtminstone är utomordentligt svårt att höra skillnad på väldigt många förstärkare, helt enkelt för att de är ganska lika och/eller "för bra" för att skillnaden skall vara relevant i sammanhanget.

Tyckandet och de känslomässiga aspekterna i ämnet är vanligtvis omfattande, men jag menar att ovanstående är ganska rimligt i all sin enkelhet.

Postad 15 mars 2014 - 15:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4 189 inlägg
  • 0

Superbike, mmmm Kevin Schwants.... Sämst hoj, bästa och sjukaste inbromsningar av alla på 90-talet.

Tänkte mer på Aaron Slight, Carl Fogarty, Noriuki Haga, PierFrancesco Chili och gänget. Inte minst vår egen Cralle Lindhorm var ju med på ett hörn också. :)

Jag har följt denna tråd med intresse. För mig personligen är det intressant att fundera på om de skillnader jag tycker mig höra beror på faktiska skillnader i förstärkarna eller på en samling andra faktorer som t.ex. förväntningar, förstärkarens utseende och känslan av att äga en viss förstärkare. Frågan har ju diskuterats många gånger förr och hur det förhåller sig med relationen mellan testbara hörselintryck och ”placebo” lär bestå som en fråga som föder oenighet. Likväl, det är intressant att fundera på.

Jag hade bestämt mig för att inte skriva i tråden, kanske mest för att det är lite grand som att sticka in huvudet i ett getingbo. Oavsett vad man skriver blir man stungen. Men, men… mot bättre vetande skriver jag nu ändå ett inlägg.

Utan att förringa värdet av andra kunskaps- och uttrycksformer vill jag hävda att vetenskapen, i alla dess varianter, är den bästa möjlighet vi har för att nå kunskap som kan betraktas som någorlunda tillförlitlig. Men all form av vetenskapande måste förstås betraktas med en kritisk blick. Historiskt sett har det sagts mycket tok i vetenskapens namn. Exempelvis har vetenskapsmän på fullaste allvar hävdat att det finns belägg för att det finns ett samband mellan kön och intelligens och mellan hudfärg och intelligens. När sådant sägs i vetenskapens namn kan det få förödande konsekvenser. En sund inställning är därför att utgå från att även om vetenskapen är den bästa sanningssägare vi har, är den inte ofelbar. Medicinarna brukar prata om ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Vetenskapen ger oss trovärdig kunskap, men det betyder inte att man helt kan bortse från beprövad erfarenhet.

Utöver vetenskap och beprövad erfarenhet kan man också tala om ”vardagserfarenhet”. Ska man hålla sig inom vetenskapens eget ramverk är ”beprövad erfarenhet” erfarenheten hos dem som är vetenskapligt skolade. Om man undantar erfarenheten hos t.ex. yrkespersoner som arbetat många år med samma sak, är all annan erfarenhet kopplad till människans vardagstänkande, som följer andra principer än vetenskapens.

Kort sagt, tre former av kunskapande: vetenskap, beprövad erfarenhet och vardagserfarenhet.

Om man för över detta till trådens tema – huruvida man kan höra skillnader mellan förstärkare – kan man säga att blindtester under kontrollerade former visar att man inte kan det, men att mångas vardagserfarenheter säger att man kan det. I detta fall kan dock erfarenheten inte sägas vara beprövad. För det fortsatta resonemangets skull vill jag dock göra ett antagande. Det är så pass många kunniga och lyssningsvana hifi-entusiaster som hävdar att man faktiskt kan höra skillnad mellan förstärkare att man skulle kunna hävda att den beprövade erfarenheten säger att det finns hörbara skillnader mellan förstärkare. Om man tillfälligt accepterar denna tes kan man alltså hävda att vetenskapen genom upprepade tester har visat att det inte finns hörbara skillnader mellan förstärkare medan den beprövade erfarenheten påstår att det finns hörbara skillnader.

När det uppstår oenighet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet kan och bör man ställa sig frågor om hur kunskapen respektive erfarenheten kommit till, något förenklat: man bör granska metoderna. I denna tråd hävdas att erfarenheten att förstärkare har olika ljudkaraktär beror på placebo. I öppna lyssningar väger man in en hel rad faktorer, förstås ljudet man hör, men även t.ex. prislapp, förstärkarens utseende, exklusivitet, eventuell försäljares ord. Använder man ordet ”placebo” för att det faktum att många hör skillnad mellan förstärkare blir således lyssningserfarenhetens ”metodologi” egentligen den som vanligen utmärker vardagserfarenheten. Vardagserfarenheten är viktig och central för oss som människor men den är något annat än beprövad erfarenhet.

Vänder man så blicken mot blindtester under kontrollerade former kan man förstås även här granska metoderna. En sak som kan diskuteras är antalet testpersoner i de enskilda testerna. I regel verkar de vara ganska få. Nu har jag inte lästa alla tester, men i de jag sett refererade är testpersonerna inte heller slumpade. Snarare är de valda därför att de menar sig ha förmågan att höra skillnader eller för att de arbetar som hifi-journalister. De är med andra ord valda med en teknik som brukar kallas ett strategiskt urval. Är det inte så att få testpersoner valda med ett strategiskt urval gör att det blir svårt att med säkerhet uttala sig om huruvida inprickade skillnader inte beror på slumpen? Jag har endast basala kunskaper om kvantitativ metodologi och kan ha fel. Således rätta mig om jag har fel, men på ett så litet strategiskt valt underlag är det svårt att göra vettiga beräkningar av signifikans, d.v.s. statistiskt fastställa att utfallet inte beror på slumpen. Det som dock skulle tala för att det inte rör sig om slumpen är att finns rätt många tester gjorda och alla pekar åt samma håll. Likväl, var och en av dem är gjorda med få personer varför samma metodproblem (att på ett bra sätt testa slumpens inverkan) kan prägla dem alla.

Ytterligare en invändning mot blindtester under kontrollerade former har återkommande framförts i denna tråd. Det är att själva testets form påverkar testpersonerna, de blir helt enkelt alltför nervösa för att kunna genomföra ett seriöst test. Särskilt markant blir detta förstå i de tester som målas upp i sensationsliknande ord med att man minsann ska avslöja alla former hifi-humbug. Att i ett sådant sammanhang bli tillfrågad att delta därför att man har ”guldöron” påverkar förstås testpersonens prestationer under testet. Överhuvudtaget är frågan om hörbara skillnader mellan förstärkare ett så pass affekterat område att man kan fråga sig om det överhuvudtaget är möjligt att genomföra ett test som fullt ut kan kallas kontrollerat. Ett sätt att göra det vore förstås att välja testpersoner som aldrig hört talas om hifi.

En tredje möjlig invändning mot tester under kontrollerade former, som också har framförts flera gånger i denna tråd, är frågan om vad det är man egentligen testar. I de blindtester som refererats i tråden konstanthålls faktorer som kan påverka, färga förstärkarnas ljud. Uttryckt annorlunda minimeras potentiella påverkansfaktorer som t.ex. risk för distorsion vid högre volymer. Kort sagt görs förstärkarna så likvärdiga som möjligt. De som hävdar att man hör faktisk skillnad invänder här att om man gör alla förstärkare likvärdiga är det förstås självklart att de låter likadant. Jag saknar helt den tekniska kunskapen men tänker mig att en förstärkare är uppbyggd ungefär på följande sätt. Med lekmannens terminologi, det finns en enhet som förstärker signalen från signalkällan, utöver detta kan det finnas en hel rad ljudförändrande komponenter som på förstärkarens utsida ger användaren inställningsmöjligheter i form av eq, tonkontroller, loudness etc. Därtill har olika förstärkare olika kapacitet som gör att de klarar av tungdrivna högtalare olika bra, att en del av dem distar vid lägre volymer än andra etc. Om man i lyssningstesterna minimerar all inverkan av alla slags filter och olikheter i kapacitet kan man ställa sig frågan vad det är man egentligen testar. Det är inte vad de flesta av oss kanske skulle avse med ordet ”förstärkare”, snarare är det vad jag på mitt lekmannaspråk kallar den enhet som förstärker signalen från källan. Om man då tänker sig att det handlar om ”vettigt byggda förstärkare” med rimlig kvalitet på komponenterna är det kanske rätt sannolikt att den/de komponenter som förstärker källans signal låter likadant. Eller har jag fattat fel? Ni med de tekniska kunskaperna får gärna komma med invändningar. Vore kul att veta.

Så var hamnar man med detta "mellanmjölks-resonemang"?

1. Möjligen är det svårt att göra en rimlig beräkning av slumpens inverkan i testerna. Vidare kan testpersonerna tänkas påverkas av det faktum att skillnader i hifi-komponenter är ett extremt känsloladdat område, vilket är en faktor som det rimligen är svårt att kontrollera för. För testernas resultat talar dock att det gjorts rätt många tester, som alla visat samma sak. Mot bakgrund av detta kan testernas resultat betraktas som sannolikt, men inte till fullo belagt.

2. Under testerna minimerar man inverkan av de faktorer som betraktas som ljudförvrängande. Det som testas är den del/de delar av förstärkaren som förstärker källans signal.

3. Utifrån punkt 1 och 2 är således följande påstående sannolikt: Om en förstärkare är ”vettigt konstruerad” med kvalitetskomponenter, kan man under kontrollerade former inte belägga att det går att höra skillnad mellan den del av förstärkarna som förstärker källans signal.

4. Med ordet ”förstärkare” menar förmodligen de flesta konsumenter den helhet som består av mer än endast den del som förstärker källans signal. Inkluderade är också alla ljudförändrande komponenter. Ska man diskutera om det går att höra skillnad mellan olika förstärkare bör man således först komma överens om vad man avser med ordet ”förstärkare”.

Mycket bra slutkläm där. :)

Postad 15 mars 2014 - 16:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Intressant att Vi undviker bråk då du ignorerar mig. Jag har inte bråkat utan bara ställt motargument som du alltid lyckas missa läsa eller väljer att inte svara på. Men det är ok, du är inte ensam.

"Internet" :) Så gott som allas c-uppsatser finns på internet. Men jag ska se om jag hittar din uppsats. Rapport och handling är som sagt inte samma sak. Bra termer att hålla reda på om man vill marknadsföra sitt arbete :)

Fast jag vill inte marknadsföra min kandidat *asg*
Jag laddade just hem den, sök på bmi - ett psykosocialt problem hos en medelåldersbefolkning. Jag ville att den skulle heta en åldrande befolkning, men fick inte ha titeln då det behövdes äldre genomsnitt för att vara "åldrande".

Det är väl det självklara. Man kan inte bråka med någon man inte läser något av :) var en frän lösning tyckte jag, och det blev genast lugnare. Jag gjorde samma med lite ett tag när vi var för mycket i luven på varandra, det är ett bra sätt att undvika vsrningar och ge moddarna extraarbete.

Postad 15 mars 2014 - 16:20

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Du yrar. Ta en paus från internet en stund.

Det jag skrev stämmer väldigt väl in här, och att du skulle förneka det förvånar naturligtvis ingen.
Lär dig att besvara och bemöta folks frågor istället för att vara en sån surputte.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.