Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 26 augusti 2011 - 14:35

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Ni får ursäkta mig och jag hoppas jag inte gör någon förbannad men jag tycker att tråden mer och mer handlar om kompensation och uppsägningar av abbonemang än boxen själv. Det är lite trist att gå in och se att det kommit en ny postning i tråden och sen är det bara samma visa om CD och inte om boxen. Ha en bra dag alla hemmabiofantaster.

Det kanske är bättre att ta allt utom själva boxen och dess teknik i Canal Digitals forum i "Butiker och Import.

#202

Postad 26 augusti 2011 - 16:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 701 inlägg
  • 0

Det kanske är bättre att ta allt utom själva boxen och dess teknik i Canal Digitals forum i "Butiker och Import.

Jo,det känns mer som rätt forum för annat än det som rör boxen. Se på den andra boxens tråd,den är ju kilometerlång,det vore schysst om det går att hålla den här tråden "ren" och lättöverskådlig.

#203

Postad 26 augusti 2011 - 16:33

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Canal Digital verkar nyfikna på vad ni tycker, de kikar in här lika ofta som jag.

/Fredrik

#204

Postad 26 augusti 2011 - 17:37

Tinaett
  • Tinaett
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Återigen blev jag av med textningen när jag använde mig av timeshift på Discovery World nu kl 1800. Håller med om att inspelningarna ligger bättre samlade i en mapp när det gäller serie såsom på Sagemboxen nu blir det rätt rörigt.

#205

Postad 26 augusti 2011 - 17:44

Rickis71
  • Rickis71
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Jag undrar hur Canal Digital tänker när de inte svara deras kunder, jag har skickat in en fråga kring deras nya box samt ställt en fråga hur de tänker kompensera oss som fått byta 2 boxar inom 3 år, vilket jag inte tycker är rimligt. hade oturen att min boxen precis pajade efter garantin samt att det var när den nya mjukvaran kom och då pajade den och de sa, tyvärr ej garanti och eftersom jag hade förnyat abb så blev det ju att köpa en ny box för sura pengar.

Jag skickade in min fråga den 20/8 och idag är det 26/8 och de säger att de skall besvara inom 48timmar enligt deras hemsida, men nej då... jag skickade tom in 23/8 och frågade om varför de inte hade besvarat mitt mail.

Jag tyckte att de var oacceptabelt att vi som är trogna kunder skulle få köpa nya boxen för 2999kr när en ny kund får köpa den för 2499kr vilket jag sa till dem.

Detta sätt att behandla en kund som betalar dem 800kr i månaden (då jag har canal + max plus multiabb) är rent oacceptabelt. Hade jag gjort så mot en av mina kunder (jobbat inom biluthyrning) hade den kunden stuckit långt
bort från mig. Man måste vårda sina kunder.

Nu hoppas jag att Canal Digital läser detta och ger mig svar varför de inte svarat mig.


Samma sak här, inget svar o det är 10 dagar sen jag maila.
Fick ringa upp o tjata o argumentera med två olika personer innan jag fick boxen för1999kr, men att man ska behöva tragga så mycket är sorgligt...

#206

Postad 26 augusti 2011 - 20:15

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med dvb-t-dongeln?


Funkar till 100% !
:P

#207

Postad 26 augusti 2011 - 20:53

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Min fråga är till alla ni som har den nya boxen, är det värt ca 2000kr eller vad man nu kan få den för via CD
att byta till denna eller bättre att fortsätta med nuvarande boxen? Är skillnaden så stor, jag kan klara mig utan dubbel inspelning.

Dock så tänker jag inte betala några 2999kr, framför allt inte när nya kunder får den för 500kr billigare.

#208

Postad 27 augusti 2011 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

Min fråga är till alla ni som har den nya boxen, är det värt ca 2000kr eller vad man nu kan få den för via CD
att byta till denna eller bättre att fortsätta med nuvarande boxen? Är skillnaden så stor, jag kan klara mig utan dubbel inspelning.

Dock så tänker jag inte betala några 2999kr, framför allt inte när nya kunder får den för 500kr billigare.

Det tycker jag, enbart den större HDD är värt det. Beror också på hur mycket strul man har med sin Sagem, kan ju vara skönt med något som verkar problemfritt. Kör man komponent så är väl denna boxen en nackdel, annars så är det väl enbart listan i my tv som kan bli lite rörig samt enbart en kanal till inspelning

Redigerat av Unregistered124686ac, 27 augusti 2011 - 07:04.


#209

Postad 27 augusti 2011 - 07:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 701 inlägg
  • 0
Nu i morse var texten avaktiverad på C+ emotion och info var på finska.För mig verkar det som detta sker när man startar boxen eller när man stänger av den (standby). Gjorde en reset samt ominstallation i går men problemet kvarstår. Lite trist ifall det råkar ske på den kanal man spelar in på. Kan inte nån mer testa och zappa genom kanalerna efter att boxen varit avstängd över natten.

#210

Postad 27 augusti 2011 - 10:18

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Koplplade in boxen imorse och här kommer mina första intryck:

# Den startar och stänger av sig snabbt
# Det går snabbt att byta kanal
# Responsiviteten öht är bra.
# Har inte kört med medföljande fjärrkontroll, använder Harmony 900. När jag skulle lägga till rätt enhet i Logitechs mjukvara, Advanced Digital Broadcast ADB-5720SX, så funkade det inte. När jag istället la till gamla Sagem HD PVR 101-ST så fungerade allt som det ska - inte helt logiskt. Här verkar Canal Digital (?) modifierat boxen så att de kan använda samma fjärrkontroll till bägge boxarna. Canal Digital - Stämmer det?
# Bra att man ser även vad kommande program är för nåt i inforutan som visas när man väljer kanal
# EPG upplever jag inte så rörig som vissa anser. Sen att den hanterar "sidbyte" på ett bättre sen än dagens mjukvara på Sagem PVR är bra. Den visar typ tre kommande kanaler hela tiden när man kommit till slutet av den lista som visas på skärmen.
# Den känns tyst även om hårddisken hörs en del.
# Chassit i metall känns bättre än den låga byggkvalitén på Sagem PVR.
# Utgångsvolymen på alla kanaler är galet låg. Detta stör mig. I jämförelse med Sagem PVR så får jag ha nästan dubbelt så hög volym på TVn. När jag kör via recievern genom HDMI så får jag ha runt -15db på vissa kanal för att ens ha acceptabel ljudnivå. När jag kör min HTPC så behöver jag ha runt -35db och då är det hög volym. Riktigt störande, detta är lite av en "show stopper"
# Ljudnivåskillnaderna mellan kanalerna stör mig nog så mycket som punkten innan. Varför ska nivån skilja så mycket som den gör? Sagem PVR ät ljusår bättre på denna punkt - där tycker jag att det är enbart HD kanalerna, främst SVT HD och TV4 HD som har låg utgångsvolym. Detta är också en "show stopper".
# GUI't är riktigt lättläst. Med Sagem PVR har jag ibland svårt att läsa vad som står på skärmen.

Det var allt för nu, återkommer med mer när jag använt den mer.

Redigerat av ABSiNSANE, 27 augusti 2011 - 10:19.


#211

Postad 27 augusti 2011 - 10:54

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Alla som har problem med lågt ljud, ni har väl ställt upp boxens ljud ut till max med vol+ det hjälpte lite för mig!

#212

Postad 27 augusti 2011 - 10:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
ABSiNSANE
ja, det är samma fjärr. Exakt samma.
Intressant med jämförelserna av ljudnivån boxen ger ifrån sig. Någon annan med receiver i liknande klass som kan klara att göra en liknande jämförelse?
samt givetvis, som philipsguy säger, du har väl dragit upp volymen (för stereo) på max? Samt ställt in att sända Dolby?

Hårddisksurr hör jag enbart om i princip har örat mot boxen i ett tyst rum.

Askungen
jadu. Någon mer som ser detta problem?

Redigerat av Monshi, 27 augusti 2011 - 10:58.


#213

Postad 27 augusti 2011 - 11:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Bra kommentarer håller helt med om ljudnivån. Personligen så vill jag se fler program per sida i EPG sidvisning. Det går att använda samma fjärr som sagem, jag fick dock sämre respons med den gamla men det kan ockå bero på batteriet

#214

Postad 27 augusti 2011 - 12:19

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0
Håller med om att volymskillnaden mellan de kanaler med DD och de i stereo är irriterande.

Text-tv tillhör ytterligare en av de stora förbättringspunkterna kan jag konstatera.

Fortfarande mycket nöjd med bytet.

#215

Postad 27 augusti 2011 - 13:08

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

ABSiNSANE
ja, det är samma fjärr. Exakt samma.
Intressant med jämförelserna av ljudnivån boxen ger ifrån sig. Någon annan med receiver i liknande klass som kan klara att göra en liknande jämförelse?
samt givetvis, som philipsguy säger, du har väl dragit upp volymen (för stereo) på max? Samt ställt in att sända Dolby?

Hårddisksurr hör jag enbart om i princip har örat mot boxen i ett tyst rum.

Askungen
jadu. Någon mer som ser detta problem?



Japp, Dolby Digital är satt liksom att boxens volym är ställd på maxvolym.

#216

Postad 27 augusti 2011 - 13:44

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Håller med om att volymskillnaden mellan de kanaler med DD och de i stereo är irriterande.

Text-tv tillhör ytterligare en av de stora förbättringspunkterna kan jag konstatera.

Fortfarande mycket nöjd med bytet.


Hvordan har du regulert volumet på ADB ? Hvis du regulerer ned volum med fjernkontrollen til ADB så vil det
selvfølgelig kunne bli høyere lydnivå for Dolby Digital. Ingen dekodere kan regulere lydnivå for Dolby Digital så fremt boksen ikke downmixer ned til stereo (dvs. ikke er satt opp i "hembio" modus). Kjører man "hembio" modus så bør man egentlig ikke røre volumkontrollen på dekoder( dette gjelder alle typer dekodere). Har også hørt at noen dekodere (ikke CD dekodere) fjerner mulighet for å regulere volum når de settes i "hembio" modus. Sannsynlgvis for å unngå trøbbel med feil lydnivåer.

Reguleres volumet ned veldig lavt så vil forskjellen mellom MPEG1 stereo og kanaler med Dolby Digital lyd bli enorm.

Jeg pleier alltid å kjøre med max volum i "hjemmekino" modus. Evt. regulerer jeg ned volumet en tanke slik at stereo lyden ikke oppleves høyere enn DD lyden. Hvis ADB boksen gir høyere lydnivå på Dolby Digital så kan det muligens tyde på at default stereo lydnivå er satt for lavt men det kan selvfølgelig reguleres opp.

Det er synd at fjernkontrollen ikke kan kontrollere flere enheter for da ville det vært mulig å sette volum knappene til å regulere volum på AVreceiver (eller TV) i stedet for i dekoderen. Noen av de billigste Logitech multi fjernkontrollene klarer dette.

Redigerat av Bobben_no, 27 augusti 2011 - 13:46.


#217

Postad 27 augusti 2011 - 14:22

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Vad har ni andra för signalkvalité?

Jag har dessa på SAT1 och SAT2 oavsett ingång på på parabolens quad-LNB
14,1dB
Signalstyrka 85%
Signalkvalité 100%

Varför jag frågar är att jag fått "Ingen signal" titt som tätt under dagen.

Jag startar boxen och jag har bild på SVT1, byter till SVT2 och får ingen signal. När jag sedan byter tillbaka till SVT1 har jag ingen signal där och inte på andra kanaler heller. Jag kan då gå in i menyn och klicka runt ett tag och sedan har jag kunnat få tillbaka bilden på alla kanaler. Samma sak om jag startat om boxen.

Har provat med samma kablage som jag har till Sagem HD PVR men jag får samma resultat ändå. Jag har även flyttat boxarna mellan rummen och Sagem HD PVR har inte problemet - det har jag ALDRIG haft. Är det nåt som fungerat bra på Sagem för mig så är det att signalstyrkan och kvalitén alltid varit bra!

#218

Postad 27 augusti 2011 - 14:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Normalt så har jag alltid haft 4x100 på mätarna. Idag när vädret är värre än värst, åska, ösregn mm, så är det 100% i Signalstyrka och Kvalitén har gått ner till 90-92%. dB låg på runt 13. Har fått dålig signal skylt någon enstaka gång under dessa månader, men det har enbart varit vid kanalbyte och har försvunnit när jag växlat igen

#219

Postad 27 augusti 2011 - 14:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0

Hvordan har du regulert volumet på ADB ? Hvis du regulerer ned volum med fjernkontrollen til ADB så vil det
selvfølgelig kunne bli høyere lydnivå for Dolby Digital. Ingen dekodere kan regulere lydnivå for Dolby Digital så fremt boksen ikke downmixer ned til stereo (dvs. ikke er satt opp i "hembio" modus). Kjører man "hembio" modus så bør man egentlig ikke røre volumkontrollen på dekoder( dette gjelder alle typer dekodere). Har også hørt at noen dekodere (ikke CD dekodere) fjerner mulighet for å regulere volum når de settes i "hembio" modus. Sannsynlgvis for å unngå trøbbel med feil lydnivåer.

Reguleres volumet ned veldig lavt så vil forskjellen mellom MPEG1 stereo og kanaler med Dolby Digital lyd bli enorm.

Jeg pleier alltid å kjøre med max volum i "hjemmekino" modus. Evt. regulerer jeg ned volumet en tanke slik at stereo lyden ikke oppleves høyere enn DD lyden. Hvis ADB boksen gir høyere lydnivå på Dolby Digital så kan det muligens tyde på at default stereo lydnivå er satt for lavt men det kan selvfølgelig reguleres opp.

Det er synd at fjernkontrollen ikke kan kontrollere flere enheter for da ville det vært mulig å sette volum knappene til å regulere volum på AVreceiver (eller TV) i stedet for i dekoderen. Noen av de billigste Logitech multi fjernkontrollene klarer dette.

Har alltid haft volymen på Max på mina boxar, det är receivern som jag styr volymen med.

#220

Postad 27 augusti 2011 - 15:06

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2 253 inlägg
  • 0

Jag undrar hur Canal Digital tänker när de inte svara deras kunder, jag har skickat in en fråga kring deras nya box samt ställt en fråga hur de tänker kompensera oss som fått byta 2 boxar inom 3 år, vilket jag inte tycker är rimligt. hade oturen att min boxen precis pajade efter garantin samt att det var när den nya mjukvaran kom och då pajade den och de sa, tyvärr ej garanti och eftersom jag hade förnyat abb så blev det ju att köpa en ny box för sura pengar.

Jag skickade in min fråga den 20/8 och idag är det 26/8 och de säger att de skall besvara inom 48timmar enligt deras hemsida, men nej då... jag skickade tom in 23/8 och frågade om varför de inte hade besvarat mitt mail.

Jag tyckte att de var oacceptabelt att vi som är trogna kunder skulle få köpa nya boxen för 2999kr när en ny kund får köpa den för 2499kr vilket jag sa till dem.

Detta sätt att behandla en kund som betalar dem 800kr i månaden (då jag har canal + max plus multiabb) är rent oacceptabelt. Hade jag gjort så mot en av mina kunder (jobbat inom biluthyrning) hade den kunden stuckit långt
bort från mig. Man måste vårda sina kunder.

Nu hoppas jag att Canal Digital läser detta och ger mig svar varför de inte svarat mig.



Hej

Vi verkar ha brustit I våra rutiner gällande dina mail
och så ska det naturligtvis inte vara.

Vi kommer gärna I kontakt med dig för att hjälpa
dig att lösa dina problem och se över eventuell
kompensation. Skicka gärna dina kunduppgifter
I ett PM.

Med vänliga hälsningar
Pauline

#221

Postad 27 augusti 2011 - 18:30

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
En annan iaktagelse, inga pixeleringar i bilden som på Sagemboxen varken i live eller inspelat, iofs är boxen ny o disken inte så fragmenterad än om det nu kan vara em bidragande faktor - tror knappast det :)

#222

Postad 27 augusti 2011 - 21:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0

En annan iaktagelse, inga pixeleringar i bilden som på Sagemboxen varken i live eller inspelat, iofs är boxen ny o disken inte så fragmenterad än om det nu kan vara em bidragande faktor - tror knappast det :)

Har varit några tillfällen på TV4, men det kan mycket väl vara just TV4

#223

Postad 27 augusti 2011 - 21:53

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0
Får också ställa mig till klubben som tycker textstorleken är störande stor och ålderdomlig.
Får köra utan text istället...

#224

Postad 28 augusti 2011 - 06:35

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Jag tjatar vidare om Smoothview och andra features som att komponent ut saknas i CD:s version av boxen - konstigt att inte ADB gav boxen ett något annorlunda namn typ 5720CD eller nåt sånt så hade man inte behövt bli lika besviken över features som inte finns med i cd-versionen...

#225

Postad 28 augusti 2011 - 06:42

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Får också ställa mig till klubben som tycker textstorleken är störande stor och ålderdomlig.
Får köra utan text istället...

Textremsorna i t ex Animal Planet HD gillar jag, C+ first HD är mycket simplare o i andra kanaler som TV4 guld är de ett skämt men allt detta hänger väl på utsändningen och är inte boxens fel alltså?

#226

Postad 28 augusti 2011 - 07:36

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0
Hur kan textningen inte bero på boxen när mina andra boxar ger mycket snyggare textning?

#227

Postad 28 augusti 2011 - 07:39

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

  • 503 inlägg
  • 0
Ärligt talat, verkar inte nya boxen rätt dålig? Felaktig textning, för stor text, dålig EPG-översikt, samma fjärr och mottagare, inga parallella inspelningar, problem med ljudnivåer.

Jag har 101:an sedan den släpptes och måste säga att den aldrig varit så bra som nu. Det mest störande är egentligen den grova upplösningen på gui. Synd att CD verkar ha skändat ADB-boxen med egen mjukvara (t o m fjärren). Det var ju precis det vi ville slippa och i stället få en med beprövad programkod och bättre support.

Bara en Cana Digital-kund kan nämna orden nöjd, bra, bättre ihop med dessa ruskiga vittnesmål om grundläggande brister. Att sedan kräva 2999 kr för eländet av existerande kunder med PVR-boxen är tragiskt.

Textremsorna i t ex Animal Planet HD gillar jag, C+ first HD är mycket simplare o i andra kanaler som TV4 guld är de ett skämt men allt detta hänger väl på utsändningen och är inte boxens fel alltså?

Om inte texten är inbränd i bilden beror den förstås på boxen.

Redigerat av Micleg, 28 augusti 2011 - 07:38.


#228

Postad 28 augusti 2011 - 10:26

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Textremsorna i t ex Animal Planet HD gillar jag, C+ first HD är mycket simplare o i andra kanaler som TV4 guld är de ett skämt men allt detta hänger väl på utsändningen och är inte boxens fel alltså?


Animal Planet HD sender DVB subtitles som passer bra til HDTV skjermer. CANAL+FIRST HD sender også DVB subtitles men med en type bitmaps(fgrafikk) med dårlig kvalitet. TV4 sender utelukket underteskt i video (dvs. hverken DVB undertekst eller DVB teletext undertext). Innbrent undertekst på en SD kanal blir ofte alt for stor på en stor HDTV.

DVB underteksten på mange av HD kanalene hos CD har samme type utseende. F.eks. Animal Planet HD,Nat Geo HD,Nat Geo Wild HD,Discovery HD. Disse HD kanalene syns jeg har undertekst som er pene og ikke av enorm størrelse.

BBC HD sin undertekst likner også men de har ingen grå bakgrunn. History HD har samme type DVB subtitle grafikk men underteksten har History HD plassert for høyt på skjermen. CANAL+FIRST HD har dårligst utseende på DVB subtitles av samtlige HD kanaler. Ser dårligere ut enn f.eks. ttxt undertekst vist på Sagem HDPVR :)
Der er forresten Sagem HDPVR bedre enn ADB. Teletext undertekst ser mye bedre ut på Sagem HDPVR.

HD/SD som ikke er pan Skandinaviske har som regel innbrent subtitles i video. F.eks. alt fra SVT,TV4,SBS(Kanal5),TV3 osv.

Redigerat av Bobben_no, 28 augusti 2011 - 10:27.


#229

Postad 28 augusti 2011 - 14:53

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Nån som har koll på pairingen med denna box? Hörde någonstans att denna box skulle vara pairad med kortet. Fick ni nytt kort när ni beställde denna? Kan ni använda kortet i en annans box, t ex CDs vanliga HD-box? Ingen som provat smartwi?

#230

Postad 28 augusti 2011 - 15:02

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Nån som har koll på pairingen med denna box? Hörde någonstans att denna box skulle vara pairad med kortet. Fick ni nytt kort när ni beställde denna? Kan ni använda kortet i en annans box, t ex CDs vanliga HD-box? Ingen som provat smartwi?

Ja det följde med nytt kort i kartongen. Har haft mitt tidigare kort ett år.
I samband med installationen sker någon form av kontroll over the air att korten hör ihop med boxen vilket i mitt fall tog ca 10 minuter...

#231

Postad 28 augusti 2011 - 15:07

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
Ok, du har inte provat nya kortet i din gamla box?

#232

Postad 28 augusti 2011 - 19:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ok, du har inte provat nya kortet i din gamla box?


Ja, boxen paras med kortet men kortet paras INTE med boxen. Dvs bara det kort som är parat med boxen fungerar i boxen men kortet fungerar även i andra boxar.

Har redan skrivit detta en gång i denna tråd.

Redigerat av Monshi, 28 augusti 2011 - 19:07.


#233

Postad 28 augusti 2011 - 19:49

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Ja, boxen paras med kortet men kortet paras INTE med boxen. Dvs bara det kort som är parat med boxen fungerar i boxen men kortet fungerar även i andra boxar.

Har redan skrivit detta en gång i denna tråd.

Halvt OT men om detta stämmer så är det väl ett ganska tandlöst vapen mot de som sysslar med kortdelning?

#234

Postad 29 augusti 2011 - 07:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 701 inlägg
  • 0
Nu har boxen funkat felfritt,inga konstigheter alls. Hoppas dom fixar till det med ljudvolymen och textfonterna framledes.

#235

Postad 29 augusti 2011 - 08:36

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ja, boxen paras med kortet men kortet paras INTE med boxen. Dvs bara det kort som är parat med boxen fungerar i boxen men kortet fungerar även i andra boxar.

Har redan skrivit detta en gång i denna tråd.


Betyder detta att boxen inte kan säljas? Förstår i så fall inte varför CD spärrar en andrahandsmarknad.

#236

Postad 29 augusti 2011 - 09:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Betyder detta att boxen inte kan säljas? Förstår i så fall inte varför CD spärrar en andrahandsmarknad.


Troligen samma förfarande som med Sagemboxen, dvs att du anmäler till CD att du överlåter (säljer boxen) till en annan abonnent via ett papper som CD skickar till dig. På detta papper fyller säljaren i sin uppgifter och mottagaren sina.

Byråkratiskt men enkelt ändå.

Notera att jag säger troligen.

#237

Postad 29 augusti 2011 - 09:14

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Troligen samma förfarande som med Sagemboxen, dvs att du anmäler till CD att du överlåter (säljer boxen) till en annan abonnent via ett papper som CD skickar till dig. På detta papper fyller säljaren i sin uppgifter och mottagaren sina.

Byråkratiskt men enkelt ändå.

Notera att jag säger troligen.


Vad är vitsen med ett sådant förfarande? Är det ens lagligt att lagra uppgifter om personer på detta sätt?

#238

Postad 29 augusti 2011 - 09:37

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Vad är vitsen med ett sådant förfarande? Är det ens lagligt att lagra uppgifter om personer på detta sätt?

Skydd mot card sharing skulle jag tro.
Man kan inte använda samma kort till flera adb-boxar.

#239

Postad 29 augusti 2011 - 09:44

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Skydd mot card sharing skulle jag tro.
Man kan inte använda samma kort till flera adb-boxar.

Med risk att tråden börja spåra ur igen, de som delar kort använder knappast ADB-boxar. Det borde väl vara tvärt om att abonnemanget (kortet) ska vara kopplat att bara funka på en viss boxindivid annars fattar jag som sagt inte vitsen...

#240

Postad 29 augusti 2011 - 10:01

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0

Med risk att tråden börja spåra ur igen, de som delar kort använder knappast ADB-boxar. Det borde väl vara tvärt om att abonnemanget (kortet) ska vara kopplat att bara funka på en viss boxindivid annars fattar jag som sagt inte vitsen...

Jag håller med, men kan inte komma på något bättre skäl till att de gjort som de gjort.

#241

Postad 29 augusti 2011 - 10:28

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Diskussionen är relevant eftersom den handlar om funktionen och konsekvensen av ett ADB-köp. I detta fall handlar det om att boxen är låst.

Alltså, kortet är inte kopplat till boxen utan tvärtom, boxen är kopplat till kortet. Det måste betyda att du endast kan använda av CD registrerade kort i just den boxen. Säljs boxen så måste den 'låsas upp' för att kunna användas av andra kort.

Vitsen med detta förstår jag inte riktigt men jag antar att CD vill ha koll på vad 'deras' boxar används till och av vem. Om det nu är så som Monshi påstår, att man måste skicka uppgifter (om köpare och säljare) till CD vid försäljning, ifrågasätter jag deras rätt att lagra sådana uppgifter. Hur rimmar dett med PUL?

#242

Postad 29 augusti 2011 - 10:36

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Vitsen med detta förstår jag inte riktigt men jag antar att CD vill ha koll på vad 'deras' boxar används till och av vem. Om det nu är så som Monshi påstår, att man måste skicka uppgifter (om köpare och säljare) till CD vid försäljning, ifrågasätter jag deras rätt att lagra sådana uppgifter. Hur rimmar dett med PUL?

Självklart har de rätt att ha ett kundregister med uppgifter om kort och abonnemang, och är du inte kund hos CD är frågan inte aktuell för då kan du ju ändå inte använda boxen till något och följaktligen finns ingen anledning att lämna några uppgifter till dem.

#243

Postad 29 augusti 2011 - 10:37

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Diskussionen är relevant eftersom den handlar om funktionen och konsekvensen av ett ADB-köp. I detta fall handlar det om att boxen är låst.

Alltså, kortet är inte kopplat till boxen utan tvärtom, boxen är kopplat till kortet. Det måste betyda att du endast kan använda av CD registrerade kort i just den boxen. Säljs boxen så måste den 'låsas upp' för att kunna användas av andra kort.

Vitsen med detta förstår jag inte riktigt men jag antar att CD vill ha koll på vad 'deras' boxar används till och av vem. Om det nu är så som Monshi påstår, att man måste skicka uppgifter (om köpare och säljare) till CD vid försäljning, ifrågasätter jag deras rätt att lagra sådana uppgifter. Hur rimmar dett med PUL?



Angående PUL så är det inget som jag bryr mig om, vill dom lagra mina uppgifter så skiter jag i det.

Det du stör dig på är att du vill stoppa in ett smartwi huvudkort i ADB boxen och skicka till andra smartwi kort i ditt hem. Detta går inte med ADB.

/Fredrik

#244

Postad 29 augusti 2011 - 10:45

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Självklart har de rätt att ha ett kundregister med uppgifter om kort och abonnemang, och är du inte kund hos CD är frågan inte aktuell för då kan du ju ändå inte använda boxen till något och följaktligen finns ingen anledning att lämna några uppgifter till dem.



Nej, det är inget kundregister eftersom det i så fall handlar om registreringar om befintliga kunders försäljning till tredje part där tredje part inte nödvändligtvis måste vara kund.

Sedan håller jag med om att boxen saknar funktion om man inte är kund så frågan är varför dom i så fall låser boxen. Vill dom kanske förhindra att man skaffar sig 'tvillingkort' utanför familjen?

Redigerat av redcoon, 29 augusti 2011 - 10:45.


#245

Postad 29 augusti 2011 - 10:57

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Nej, det är inget kundregister eftersom det i så fall handlar om registreringar om befintliga kunders försäljning till tredje part där tredje part inte nödvändligtvis måste vara kund.

Nej, men om tredje part inte är eller tänker bli kund så finns heller ingen anledning för denne att lämna några upplysningar till varken säljare eller CD. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vägra att sälja sin begagnade box om inte köparen legitimerar sig och fyller i en blankett till CD.
Fast egentligen undrar jag om inte det förfarande Monshi beskriver gäller vid överlåtande av abonnemang snarare än box, och då är det ju en helt annan sak. Kan det vara så?

#246

Postad 29 augusti 2011 - 11:15

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

  • 504 inlägg
  • 0
CD sa till mig att man ska kunna flytta kortet mellan boxar. Men pairing innebär ju generellt att man låser kortet till ett box-id. Detta är ju något som kortdelare får emulera för att gå runt. En nyare och säkrare variant är "chip-pairing" där man låser kortet till ett chip i boxen, istället för ett box-id som jag tror bara är några siffror.
Är tveksam till CDs löfte att kortet ska funka även i min gamla box om dom parar.

#247

Postad 29 augusti 2011 - 11:47

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

CD sa till mig att man ska kunna flytta kortet mellan boxar. Men pairing innebär ju generellt att man låser kortet till ett box-id. Detta är ju något som kortdelare får emulera för att gå runt. En nyare och säkrare variant är "chip-pairing" där man låser kortet till ett chip i boxen, istället för ett box-id som jag tror bara är några siffror.
Är tveksam till CDs löfte att kortet ska funka även i min gamla box om dom parar.


Vi pratar fortfarande inte om korten utan om boxen. Det är boxen som är pairat till ett kort och inte tvärtom. Man kan alltså fortfarande flytta sitt kort mellan olika boxar men om du skall flytta boxen till ett annat kort måste du kontakta CD för att lägga till id-nummret för det nya kortet till boxen.

#248

Postad 29 augusti 2011 - 18:41

wipr
  • wipr
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Parring på CD fungerar som så att det är samma parring på en kundbild. Dvs du kan ha flera boxar på din kundbild med 1 kort och sedan flytta runt det kortet. Så länge boxen och kortet är av samma typ. 01137 kort går till alla deras hd-boxar. En specifik box är inte låst för ett specifikt kort. Så länge dom ligger på samma kundbild.
Bosse kan alltså inte åka hem till Bengan med sitt kort och trycka i sitt kort där.

#249

Postad 30 augusti 2011 - 20:20

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Har alltid haft volymen på Max på mina boxar, det är receivern som jag styr volymen med.


Jeg har nå fått testet ADB. Etter installasjon så er "default" lydnivå satt alt for lavt til at det "matcher" Dolby Digital lydnivå. Dersom jeg benytter boxen med default lydnivå så blir Dolby Digital lyd ekstremt høy i forhold til stereo lyd. Justerte opp lydnivå til max. og problemet er borte.

#250

Postad 30 augusti 2011 - 20:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
jag kör fjärrkontrollen på maxljud, men ljudet är ändå för lågt



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.