Biobygget
Lex75 har du inte flera stenhuggerier i närheten? Vart bor du? Men jag måste ändå rekommendera att byta ut dina spikes
mot just SD-kuddar. Det kommer låta ännu bättre och är billigare än att köpa sten att lägga under högtalarna.
Jo det har du säkert rätt i. Lär finnas ett par till inom smärtfritt avstånd här i Göteborg. Får jaga vidare lite där och se om jag kan hitta något...
Vad det gäller SD-kudar, så hadde jag det under mina golvare, innan jag monterade mina nuvarande spikes. om det ena är bättre än det andra vet jag ej, då jag inte kan höra någon skillnad. Frågan är däremot om grannarna gör det
Men jag vill ha plattor för den estetiska delen, såväl som den vibrations dämpande. Så så länge det inte påverkar ljudet negativt, så är jag nöjd.. =)
Lex75: Stenen kostar mer i Sverige för att den måste fraktas hit. Sedan är verkstäderna här inte lika stora som i Italien och då blir det dyrare tyvärr. Priset du fick låter inte dyrt alls för den vitaste marmorn som finns ( Thassos), men jag tror du fick offert på vanlig Carrara-marmor (som är ganska grå) i tjockleken 30mm. Ingick kantbearbetning i priset? Sågade kanter är inte så snyggt.
Sedan finns det bättre sätt att implementera stenplattelösningen. Så som Inos fötter t.ex. Där finns frästa fördjupningar för SD-fötter och skruvhål för att skruva fast foten i högtalaren.
Du har säkert rätt gällande priserna, och 1600:- är nog inte så dyrt för det jag vill ha gjort, då det är bearbetad marmor. Men däremot mer pengar än vad jag vill lägga på projektet. Men någon grekisk Thassos var det ju inte frågan om, utan denna var mycket riktigt lite grå spräcklig.
Har hittat Thassos på nätet, men då i fel storlek. Så då krävs ändå en bearbetning, och priset blir nog det samma. För som du påpekar så är ju raka, sågade kanter på sidorna, inte något man vill ha! Dessutom verkar det som jag måste köpa en hel kartong plattor, om jag handlar på nätet. iallafall där jag tittat hittills....
Inos högtalare & fötter är jag inte bekant med... Finns det någon bra hemsida / länk till detta?
Redigerat av Lex75, 10 mars 2013 - 20:11.