Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia Shield Android TV 4K

3007 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 04 oktober 2015 - 13:04

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Ang hur Kodi fungerar på den

För den som inte vet så är  Martijn medlem i Team KODI

Om jag fattade rätt så kommer autoswitch av framerate i 15.2 och fullt 4K stöd i v16 Jarvis

https://www.youtube....h?v=osWG7sg7Gu0



#202

Postad 04 oktober 2015 - 14:10

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlägg
  • 0
Mycket intressant Vtunabo.

Det är alltså bara en tidsfråga innan denna mediaspelare blir den mest kompletta som finns :)

#203

Postad 04 oktober 2015 - 14:48

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
 

Jag läste att den nya uppdateringen tydligen sabbade färgskalan. Många som nu upplever problem med att allt blivit grådassigt.

Dock om jag fattade rätt så ser färgerna fortfarande bra ut via Kodi playback.

 

Går att läsa om det i denna tråd:

https://forums.gefor...sed-10-1-15-/7/

 

 

Jag har då inte fått dessa problem på min Pro. 

 

Mycket intressant Vtunabo.

Det är alltså bara en tidsfråga innan denna mediaspelare blir den mest kompletta som finns :)

 

De var ju självklart att Nvidia kommer göra allt från sticka ut från mängden, på Android TV av typ Razer, Asus, Nvidia Etc så väljer man lätt Nvidia då de inte kommer köra full Android TV ut bara, de har lagt till fett med stöd som inte egentligen finns inbyggt i Android TV från grunden. 

De enda de inte får ändra på är standard apparna för bli godkänd enhet, men tillägg begören så lär de adda bra mycket mer än vad Google kommer göra, kommer säkert ta 5 år innan Android TV har de stöd Nvidia har redan idag. 



#204

Postad 05 oktober 2015 - 08:45

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Mycket intressant Vtunabo.

Det är alltså bara en tidsfråga innan denna mediaspelare blir den mest kompletta som finns :)

 

Om de fixar 3D BD-ISO  :)



#205

Postad 06 oktober 2015 - 00:05

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Enligt Zain Ajam på Google+ så kan man nu med Android 6.0 som släppes för Android TV Nexus Player stöd för flytta data till USB etc etc. 


https://plus.google....sts/ahXe6txTV8J

 

Så de ser ut som uppkommande uppdateringar i fortsättningen ska ha stöd av flytta data mellan SD och USB etc. 

 

Nvidia har då lovad en uppdatering till SATV till 6.0 innan året slut. 



#206

Postad 06 oktober 2015 - 09:10

Beluga
  • Beluga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

 

 
 

 

Jag har då inte fått dessa problem på min Pro. 

 

 

Nej det verkar som vissa inte upplever detta problem beroende refresh rate.

Dock så skrevs det nu i samma tråd att nVidia ska få ut en uppdatering som korrigerar detta problem inom 10 dagar.

 

Hur står sig ljudnivån på Shield jämfört med en PS3?


Redigerat av Beluga, 06 oktober 2015 - 09:35.


#207

Postad 06 oktober 2015 - 11:27

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Är de någon som har problem med gamepad stöd för Diablo 3 ROS? i Gamestream? 

 

De flesta spelen jag har installerad på Steam på datorn som jag streamar till Shield flyter på och spelkontroll funkar. Men Diablo 3 ska ha stöd för gamestream men jag har problem med de hela. 

Gamestream är helt klart värde, har aldrig sätt en konsol i hela mitt liv som handlar streaming så bra som Geforce, fan den spöar även min PS4 och Xbox One. 


http://shield.nvidia.com/game-stream

Så lovar de ju Diablo 3, är lite besviken att vissa spel som listas inte funkar. 

 

shield.jpg

 

shield1.jpg

 

Låt mig veta om ni har stött på samma problem. 


Redigerat av umj, 06 oktober 2015 - 11:33.


#208

Postad 06 oktober 2015 - 17:59

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Funderar på att inhandla en sådan här. Det är ingen som har testat MagineTV (dvs själva appen inte att casta från någon padda/mobil)?  Ska tydligen finnas stöd för Android TV via senaste uppdateringen. 



#209

Postad 07 oktober 2015 - 01:27

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Funderar på att inhandla en sådan här. Det är ingen som har testat MagineTV (dvs själva appen inte att casta från någon padda/mobil)?  Ska tydligen finnas stöd för Android TV via senaste uppdateringen. 

Ja den funkar men problemet att Magine har inga kanaler som är relevanta förutom Dicovery :) enligt mitt tycke. 



#210

Postad 07 oktober 2015 - 05:33

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 967 inlägg
  • 0

Streamas spelen från datorn till mediaspelaren? Blir det lika snyggt som på datorn? Måste bli inputlagg, eller..?  :huh:



#211

Postad 07 oktober 2015 - 06:15

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Streamas spelen från datorn till mediaspelaren? Blir det lika snyggt som på datorn? Måste bli inputlagg, eller..?  :huh:

Den följer då med min dator utan som helst problem, ser ingen skillad, men de beror helt och hållet på vad du har för dator. 

Min dator är så pass kraftfull att den spöar ju PS4/Xbox 360 i alle fall, just köpt in några nya steam spel för strömma så j*vla stolt över de men dock gillar jag inte att vissa spel som Nvidia har på sin lista över fungerade spel inte har stöd för kontroll, tydligen enligt Nvidia så kunde man mappa kontrollerna 

https://forums.gefor...pport-gamepad-/

Så håller på mappa kontrollerna för vissa spel, men alla spel som har kontrollstöd på steam har då stöd utan mappning. 

 

Du behöver öppna steam på Shield om spelet inte har Steam Cloud funktioner som gör att den listas automatiskt. 

 

Ända problemet är att de flesta steam spelen är bara 1080p 60FPS

 

Ser fram emot fler 4K spel 60 FPS så man får full krafttag av TV. 

 

Sedan längre fram i ny gen så hoppas jag man kan strömma 8K 144Hz i 60 FPS. 

Saknar dock inte mitt PS4/Xbox One i alle fall detta är den nya livsstilen Nvidia vet vad de sysslar med. 

 

Om du vill se ett exempel på en game stream så rekoderade jag en snutt när jag spelade Sniper Ghost Warrior 2 för vissa hur de flyter på. 
 

Sniper Ghost Warrior 2 - Gamestream från min Shield på Youtube Gaming

https://gaming.youtu...h?v=Tv-rLhROav4

 

Need for speed - Gamestream från min Shield på Youtube Gaming

https://gaming.youtu...h?v=pR353jJLyQY

Kör många andra spel också, däremot behöver Nvidia fixa kvalitet på rekord funktionen, bilden på TV ser skarpare ut än på videon. 


Redigerat av umj, 07 oktober 2015 - 09:51.


#212

Postad 07 oktober 2015 - 07:07

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Någon som vet om Kodi android har stöd för SSH/SFTP (och att den fungerar)?



#213

Postad 07 oktober 2015 - 07:16

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Ja den funkar men problemet att Magine har inga kanaler som är relevanta förutom Dicovery :) enligt mitt tycke. 

Tack! Har man barn så har de ett ganska bra utbud :)



#214

Postad 07 oktober 2015 - 07:21

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Någon som vet om Kodi android har stöd för SSH/SFTP (och att den fungerar)?

Varför behöver du SSH/SFTP? i själva kodi?



#215

Postad 07 oktober 2015 - 07:34

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Jag vill använda Kodi till film/streamingtjänster etc.



#216

Postad 07 oktober 2015 - 07:43

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag vill använda Kodi till film/streamingtjänster etc.

Ja men de är ju bara stream från PC till KODI, eller en NAS till KODI etc. 

 

SSH finns nog inte till något FTP finns ju inbyggt i ES File Explorer etc. 

 

men de behövs ju inte om du har något och lagra den på sedan bara köra en media server som håller filerna så kan du hämta dem etc. 

 

 

Själv streamar jag allt i princip idag, 

 

PC Spel, Filmer, Musik 

 

Sitter bara vänta på att Sony ska ta sin hand ur arslet och sluta upp och ha Playstation Now för endast Sony TV, för ströma mina Playstation Spel på Shield Hub, idag är de bara Sony Android TV som har den supporten. 

Skulle vilja se Nvidia, Sony, Microsoft skaffa sig ett sammarbete så man kan aktivera störming under Shield Hub för aktivera XBOX / PS / PC spel i Shield Hub, och Sony aktivera Xbox, PS, PC i Playstation Now etc 

 

Skulle vara en dröm, har sålt mitt PS4 / XBOX men har fortfarande massa spel inköpta hos dem som jag önskar kunna spela på min Nvidia Konsol. 


Redigerat av umj, 07 oktober 2015 - 07:49.


#217

Postad 07 oktober 2015 - 11:11

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Ja det är så man får göra.

Kan man ansluta en extern HD till 16GB? Känner att det priset lockar mer så här i början.



#218

Postad 07 oktober 2015 - 17:26

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Ja det är så man får göra.

Kan man ansluta en extern HD till 16GB? Känner att det priset lockar mer så här i början.

I Android 6.0 så ska man tydligen kunna göra de i FAT32, men de är nog ingen garanti. 

 

Skulle du köpa en 16GB modell sedan en extern hårddisk så blir de inge billigare för de, men visst Android 6.0 har lovad stöd för de i bas koden men frågan är om Nvidia abotera de hela, de kör ju som sagt inte basic Android som Nexus Players gör. 



#219

Postad 07 oktober 2015 - 17:34

22mc
  • 22mc
  • Veteran

  • 1 959 inlägg
  • 0
Ska väl redan fungera ? http://www.swedroid.....122686/page-11

#220

Postad 07 oktober 2015 - 19:21

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Ska väl redan fungera ? http://www.swedroid.....122686/page-11

Du kan inte flytta allt till SD eller externa hårddiskar, vilket menar när ditt intern minne är fullt så kan du inte installera något även om du så har 4TB ledigt på extern disken.  

 

När de gäller appar så kan du bara flytta en viss mängd av appens storlek på externa eller SD kort, men en del kommer alltid finnas kvar på de interna, så visst de funkar bygga ut tills ditt interna är slut, själv är jag inte i så stort behov av utrymme jag kan i princip ta över all data jag har på mina 8 datorer till Shield och ändå inte behöva tänka på utrymme. 

 

Shield min har jag byggt ut med flera st 4 portas 3.0 USB hubbar och kopplad till flera TB till Shield plus har man satt in den största SSHD disken och slängt ut min 500GB som följde med. 

 

Detta har jag gjort att shield får inneha mitt hems data i princip då jag inte behöver hålla datorerna på om jag inte vill när jag vill se lite filmer, har kopierad drygt 3000 DVD filmer från min DVD samling på diskarna, för Nvidia har inget stöd för läsa DVD/Blu-Ray skivor. 

 

Sedan så la ju Nvidia till 

 

*Adds pass-through support for Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio lossless audio
 
*Adds MPEG2, VC-1, and WMV9 hardware-acceleration
 
*Adds M2TS, ASF, and WMV container support for VC-1
 
*Adds WMA audio support (including WMA Pro, and WMA Lossless)
 
Nyligen så får börja kopiera om en del då jag har komprimerad och ändrad filformat på alla min kompileringar så de skulle passa shield innan 2.0. 

Redigerat av umj, 07 oktober 2015 - 19:25.


#221

Postad 08 oktober 2015 - 10:04

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Hej,

Är ute efter en mediaspelare som ska ersätta min trötta boxee box.

Kraven är att kunna köra KODI eller motsvarande samt streamingstjänster som Netflix. Jag vill styra den med Logitech harmony (utan extra dongle).

Spel och 4k bryr jag mig inte om (kommer byta till 4k först om 3-5år och byter väl antagligen media spelare då också).

 

Hade egentligen bestämt mig för en Nexus Player, men blir tveksam och funderar på en Shield istället.

Kan ni hjälpa mig lite med pros/cons?

 

Nexus Player

-Inget 23,97hz?

-Ingen HD-audio stöd?

-Ingen Ethernet

-Eventuellt problem med 5.1 ljud i Netflix?

+3D stöd?

+Native android så den kommer för den senaste Android versionen tidigare?

+fjärr inkluderad

+Priset

 

Shield

Finns det några nackdelar? Kommer den inte få Android M? Är det någon begränsningar eller låsningar mot Nvidia jämfört med standard Android TV? (Min uppfattning är att det ska vara samma). Är möjliga appar begränsat jämfört med Nexus Player?

Det känns som Shield är kraftfullare, men har det någon praktisk betydelse för KODI? Jag har provkört en pi2 och tyckte den var OK, men kunde vara lite snabbare - KODI på boxee box är för segt.

Är NEtflix stabilt och klarar 5.1 på Shield?

 

Tycker ni det är overkill att satsa på en Shield om jag bara ska ha den som mediaspelare?

Om jag skippar att köpa till fjärr och tar med en ethernetadapter (+OTG kabel?) till priset på en Nexus player så blir det kanske inte så stor prisskillnad?

Jag tänker även framåt. Nexus player kommer säkert få uppdateringar några år, kommer Nvidia göra samma sak? För det är väl ett custom build när man byter Android version?

 

Har också läst att bildkvaliten i KODI är sämre på Nexus player jämfört med en HTPC, gäller det även Shield?


Redigerat av e3henri, 08 oktober 2015 - 10:51.


#222

Postad 08 oktober 2015 - 12:52

Beluga
  • Beluga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag kan bara ge dig mina åsikter angående Nexus Player och dom är inte särskilt positiva.

 

Blidkvalité: med Nexus Player så fann jag bilden rätt grådassig, med min HTPC så var kvalitén mycket bättre gällande Kodi.

Shield har ju en egen grafikdel så det ska inte vara samma problem här. Dock så med senaste uppdateringen blev något skumt med färgskalan och många fick grådassig bild. Det berodde dock på vad man kör för upplösning och Hz. nVidia ska dock åtgärda detta inom en vecka.

 

Ljud: jag hade otroliga ljudproblem med Nexus Player, den droppade ljudet om och var annat. Filmen eller progress bar i Google music fortsatte på som vanligt men ljudet kunde droppa och komma tillbaks titt som tätt. Ibland kunde ljudet ligga kvar under 30-40min för att sedan börja droppa igen.

Jag läste på nätet att detta tydligen var ett väldigt vanligt problem. För vissa hade det fungerat att koppla enheten direkt till TV:n eller byta HDMI kabel.

Jag testade ett par olika kablar men det var lika illa ändå.

 

WiFi: jag upplevde WiFi:n väldigt dålig på Nexus Player i sånt fall att den varit i sleep så kunde den påstå att det inte fanns något nätverk trots att gick jag in i inställningarna så var den uppkopplad med nästan full styrka. Krävdes omstart för att få tillbaks nätverket.

 

Andra problem var att Netflix muppade ur med Nexus Player, efter ett avsnitt av en serie så var jag tvungen att logga ur och logga in igen. En liten fix var att stoppa serien/filmen innan det var slut. Då brukade det gå bra. Det var regelbundet problem om jag valde att låta Netflix automatiskt dra igång nästa avsnitt i en serie.

 

Det hela slutade med att jag lämnade tillbaks Nexusen och smällde upp min HTPC igen.

Shield ser väldigt trevlig ut med mycket mer prestanda. Ska köpa mig en tänkte jag.

Så personligen skulle jag satsa på en shield om jag var dig även om det bara är som mediaspelare.



#223

Postad 08 oktober 2015 - 19:34

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Blev en 16 GB. Skall bli spännande...

#224

Postad 08 oktober 2015 - 19:48

Unregistered7e357925
  • Unregistered7e357925
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Börjar bli köpsugen. 

Ska man handla från US eller: http://shield.nvidia...tore/android-tv



#225

Postad 08 oktober 2015 - 19:58

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Någon som har hört något angående HBO och Viaplay? Är det någon chans att dom dyker upp?


Börjar bli köpsugen. 

Ska man handla från US eller: http://shield.nvidia...tore/android-tv

 

Finns ju på Elgigantens weblager.



#226

Postad 08 oktober 2015 - 20:04

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Någon som har hört något angående HBO och Viaplay? Är det någon chans att dom dyker upp?


 

Finns ju på Elgigantens weblager.

 

Se på tusan!

Jag fick avbeställa min som jag hade beställt via Amazon. 

Är det någon annan återförsäljare som har den i lager, den syns ju inte via Prisjakt?



#227

Postad 08 oktober 2015 - 20:27

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Börjar bli köpsugen. 

Ska man handla från US eller: http://shield.nvidia...tore/android-tv

Varför inte kolla på den svenska 

 

Den klarar format så som 

 

VIDEOEGENSKAPER 4K Ultra HD redo
4K uppspelning vid 60 FPS (VP9, H265, H264)
4K inspelning vid 30 FPS (H264, H265)
Support för: MPEG-2/ MPEG-4/ Xvid/ DivX/ WMV9/ ASF/ AVI/ MKV/ MOV/ M2TS/ MPEG-TS/ H.263/ H.264/ H.265/ VC-1/ VP8/ VP9 AUDIO 7.1 och 5.1 surroundljud pass-through över HDMI
Högupplöst ljuduppspelning med upp till 24 bitar/192 kHz över HDMI och USB
Högupplöst uppsampling av ljud till 24 bitar/192 kHz över USB
Support för: AAC, AAC+, eAAC+, MP3, WAVE, AMR, OGG Vorbis, FLAC, PCM, WMA, WMA-Pro, WMA-Lossless, DD+/DTS (pass-through), DTS-HD MA (pass-through), Dolby TrueHD (pass-through)

 

Med 2.0 programvaran så får du även 

 

23,976 Hz uppspelningssupport
 
*Adds pass-through support for Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio lossless audio
 
*Adds MPEG2, VC-1, and WMV9 hardware-acceleration
 
*Adds M2TS, ASF, and WMV container support for VC-1
 
*Adds WMA audio support (including WMA Pro, and WMA Lossless)
 

 

http://shield.nvidia...tore/android-tv


Redigerat av umj, 08 oktober 2015 - 20:29.


#228

Postad 08 oktober 2015 - 20:54

Unregistered7e357925
  • Unregistered7e357925
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Efter en havererad Boxee box kör jag nu Raspberry Pi 2 med Kodi vilken fungerar hjälpligt. Gott att Bd iso funkar + pass-through mm.

Jättebra uppspelning men seg i menyerna när väl filmen startat. Känns som Shielden är mer lämplig och jobbar rappt.

Får bli en sån vad det lider :)



#229

Postad 08 oktober 2015 - 21:44

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Efter en havererad Boxee box kör jag nu Raspberry Pi 2 med Kodi vilken fungerar hjälpligt. Gott att Bd iso funkar + pass-through mm.

Jättebra uppspelning men seg i menyerna när väl filmen startat. Känns som Shielden är mer lämplig och jobbar rappt.

Får bli en sån vad det lider :)

Om du känner att du saknar några funktioner så lyssnar nvidia på vad folk vill se i uppdateringar nästan uppdatering 2.0+ har en tråd från Nvidia postas. 

 

https://forums.gefor...e-request-2-0-/

 

Där kan du efterfråga funktioner så lär nog den dyka upp 2.0 inkluderade de mest efterfrågade funktionerna från Nvidia Forum folk. 



#230

Postad 09 oktober 2015 - 08:34

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0

Har jag lyckats missa att det inte finns appar för tex Viaplay och Cmore?



#231

Postad 09 oktober 2015 - 09:52

Unregisteredfe9edec5
  • Unregisteredfe9edec5
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Se på tusan!

Jag fick avbeställa min som jag hade beställt via Amazon. 

Är det någon annan återförsäljare som har den i lager, den syns ju inte via Prisjakt?

 

Komplett.se är väl billigast.


Redigerat av Unregisteredfe9edec5, 09 oktober 2015 - 09:53.


#232

Postad 09 oktober 2015 - 13:05

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Är det någon som väljer Nvidia Shield android tv 16 gb?

 

Om man inte spelar så mycket, räcker denna då? som mediespelare.

 

edit: Någon som beställt en Android tv 500GB och får fel med hårddisken enligt Nvidas diskussions forum?

(detta verkar inte gälla 16gb versionen alls)


Redigerat av Silverfisken, 09 oktober 2015 - 14:02.


#233

Postad 09 oktober 2015 - 14:34

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Fick min shield idag från komplett.se

Den uppdaterade sig vid installation till senaste versionen.

Vilken uppenbarligen har problemet med utsignalen på hdmi:n.

 

Bilden är alldeles för mörk i menyn och på allt som har högre bildfrekvens än 24. 

och på 23.976hz är den grådassig så här hoppas man deras uppdatering nästa gång fixar detta.

kör kodi 15.2 och växling mellan 23.976 och uppåt fungerar men ibland tar den 1080/50p i 60p (kan bero på m2ts kontainern för videon).



#234

Postad 09 oktober 2015 - 14:37

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

är det den 16gb versionen eller 500gb versionen?



#235

Postad 09 oktober 2015 - 14:44

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Min gamla htpc tappar ibland möjligheten att byta hz automatiskt. Reboot löser det, så kanske är kodi som spökar?

Min är en atom/ion lösning.

#236

Postad 09 oktober 2015 - 14:52

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

är det den 16gb versionen eller 500gb versionen?

16gb då den skall agera mediaspelare med möjlighettill nåt spel.



#237

Postad 09 oktober 2015 - 15:04

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

16gb då den skall agera mediaspelare med möjlighettill nåt spel.

 

vet du ungefär hur mycket utrymme av 16gb som är upptaget av system/appar som är förinstallerade? Har man mycket tillgodo att installera annat på samt , visst går det att sätta i ett SD kort på 128GB och få mer lagringsutrymme?   har du testat detta, om där är några konflikter i uppstart av appar eller spel eller så via SD kort?



#238

Postad 09 oktober 2015 - 15:07

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Netflix 4k får jag ine till att funka än. 



#239

Postad 09 oktober 2015 - 15:44

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

vet du ungefär hur mycket utrymme av 16gb som är upptaget av system/appar som är förinstallerade? Har man mycket tillgodo att installera annat på samt , visst går det att sätta i ett SD kort på 128GB och få mer lagringsutrymme?   har du testat detta, om där är några konflikter i uppstart av appar eller spel eller så via SD kort?

MicroSD finns ingång till har ej något sådant ännu.

uppdaterat alla appar och lagt till kodi samt några playkanaler och ett par appar till + 1 spel på 1gb då har jag 8.66GB kvar.



#240

Postad 09 oktober 2015 - 16:12

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Jag har också fått min och spontant känns den betydligt stabilare än Nexus Player. T.ex. funkar det att Casta från HBO utan problem samt man lär slippa att den tappar Wifi (vilket verkar vara ett vanligt problem på Nexus) då det finns ethernet port.



#241

Postad 09 oktober 2015 - 16:31

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

beställt en nvidia shield android tv 16 gb nu från Komplett :)



#242

Postad 09 oktober 2015 - 17:09

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Beställde även jag en från Komplett igår, 16gb-versionen även här. Tänk om jag hade vetat det där tidigare, då hade jag iallafall haft en mediaspelare att leka med i helgen. :)



#243

Postad 09 oktober 2015 - 19:25

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Har jag lyckats missa att det inte finns appar för tex Viaplay och Cmore?

C-More finns i TV4 Play om du har TV 4 Sport eller vad deras paket heter för aktivera C More 

 

TV 4 har alla sina TV4 kanaler också i premium tjänst som TV4 Sport TV4 Fakta TV 4 Film och alla C more 

 

 

Är det någon som väljer Nvidia Shield android tv 16 gb?

 

Om man inte spelar så mycket, räcker denna då? som mediespelare.

 

edit: Någon som beställt en Android tv 500GB och får fel med hårddisken enligt Nvidas diskussions forum?

(detta verkar inte gälla 16gb versionen alls)

 
16GB räcker om du strömar allt till enheten och inte har så många appar inplanerad, men rätt basic så ska 16GB modellen funkar men den kommer nog inte vara så framtidssäkrad som 500GB modellen som har en plats för hårddiskar som kan bytas, man vet aldrig i framtiden vad som händer och hurt stort varje app blir nyss uppdaterade Google Deplovermode för oss utvecklare av appar till större utrymme för sina appar. Detta då de börja i införas 4K appar och full HD vilket gör att apparnas storlekar växer. 

 

Fick min shield idag från komplett.se

Den uppdaterade sig vid installation till senaste versionen.

Vilken uppenbarligen har problemet med utsignalen på hdmi:n.

 

Bilden är alldeles för mörk i menyn och på allt som har högre bildfrekvens än 24. 

och på 23.976hz är den grådassig så här hoppas man deras uppdatering nästa gång fixar detta.

kör kodi 15.2 och växling mellan 23.976 och uppåt fungerar men ibland tar den 1080/50p i 60p (kan bero på m2ts kontainern för videon)

 

Om du har en 4K TV så se till sätta in den i HDMI porten på TV 1.4 eller lägre, sedan när du har uppdaterad och gjort allting klart så sätter du tillbaka den på HDMI 2.0 porten bakom TV så ska de vara fixat. 


Redigerat av umj, 09 oktober 2015 - 19:29.


#244

Postad 09 oktober 2015 - 20:32

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0

Netflix 4k får jag ine till att funka än.


Har du det abonnemanget hos Netflix?
Det "vanliga" för 79 kr / mån räcker inte. Du får endast 1080p med det.
Annars behöver du uppgradera.

#245

Postad 09 oktober 2015 - 20:58

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Har du det abonnemanget hos Netflix?
Det "vanliga" för 79 kr / mån räcker inte. Du får endast 1080p med det.
Annars behöver du uppgradera.

79:- är väl bara 790p 

99:- är ju för HD och 2 skärmar 

119:- är ju för 4 skärmar + Ultra HD 

och allt innehåll i netflix är inte i 4K upplösningar de är mest bara Netflix orginalserier som stöder 4k 



#246

Postad 10 oktober 2015 - 07:58

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Har du det abonnemanget hos Netflix?
Det "vanliga" för 79 kr / mån räcker inte. Du får endast 1080p med det.
Annars behöver du uppgradera.

Det var ett hdcp problem med en äldre hdmi kabel från supra mellan förstärkaren och tv som orsakade problemet.

 

Hade den redan på HDMI3 där stöd för hdcp2.2 finns.

 

Shield-->yamaha RX-A1030-->Samsung 

 

nu funkar det och bilden blir inte grådassig heller i kodi



#247

Postad 10 oktober 2015 - 09:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0
Tack för er hjälp jämfört med Nexus player.
Har titta på diverse forum och det verkar tydligen vara alla möjliga problem med en Android spelare med Kodi när det gäller framerate, ljudstöd, hdmi kompabilitet, olika versioner av Kodi där saker slutar fungera och att få 5.1 ljud i netflix (problemet verkar lika vanligt på shield som nexus player).
Så även om gränssnittet på Boxee box är segt och tråkigt så spelar den upp allt klockrent (utom dts hdma) och krånglar aldrig med framerate eller ljud. Så blir väl till att hålla liv i den, orkar inte vara orolig att minsta lilla uppdatering ska förstöra något - känns för instabilt som familjens mediaspelare (fungerar nog som en leksak)
Eller överdriver jag problemen?

Redigerat av e3henri, 10 oktober 2015 - 09:22.


#248

Postad 10 oktober 2015 - 10:06

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Vad jag har läst lite om Android TV så verkar det som att det är början av ordentligt spelande vs. mediastreamer, så att där är en del buggar just gällande android. Läser jag på Nvidias forum om problem med android osv, så verkar det kanske som att Nvidia skeppat ut en hårdvara på marknaden där just kanske inte Googles android version hänger med i detta eller tvärtom. Även t.ex netflix, Kodi och andra Appar måste ju vara i framkanten tillsammans med andra aktörer för att kompatibiliteten skall passa och justeras för just nyare system. Så där finns en hel del buggar. Kanske har systemet inte testats tillräckligt utan man gör som många gånger andra gör, slänger ut det till användarna som får hitta buggarna.

Jag tror dock att Nvidia Shield Android tv kommer komma i fler versioner i framtiden, och att de också jobbar på flertalet software- och firmware updates, för att användarna skall få "det bästa" ut av konsollen. Verkar som Nvidia är engagerade iallafall att släppa updates.

 

Edit:

Jag har en Tvix Cafe N1 som spelar upp allt korrekt och som är den bästa spelare jag haft. Men med ett tråkigt användargränssnitt. Och det är inte många spelare som slår den. Anledningen till att jag valde Nvidia Shield Android TV är dels för jag är van vid android, jag vill ha "lull lull" och lite flashigare menysystem och kunna utnyttja plex och kodi. Jag tittade annars på en Intel NUC men den är för dyr i nuläget för man måste köpa till så mycket komponenter.


Redigerat av Silverfisken, 10 oktober 2015 - 10:11.


#249

Postad 10 oktober 2015 - 10:24

umj
  • umj
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

De är mycket format som saknas i inbyggda Android, vilket gör att tillverkare lägger till stöd som egentligen inte finns, och Nvidia har haft en hel del programvara bugar och problem, men de är inte så konstigt de har bara patcha den till 2.0, förhoppningsvis så löser de flesta problem sig till 3.0.

 

De är de som är de största problemen med köpa en vara direkt när den släpps, samma med Microsoft och deras Windows alltid buggar så där 1-2 år innan de börja bli ordning och reda på grejer.

 

Men Nvidia har så vitt jag vet mer eller mindre haft 1 uppdatering i månaden. 

Har haft märkliga problem med fjärrkontrollen som löser sig med patchar, och har haft en hel del andra märkliga problem med programvaran som har löst sig med tidigare. 

Som mest så hittade jag drygt 118 fel på min konsol nu är jag nere på kanske 20 tal fel fortfarande som man sitter väntar på få löst, men enligt Nvidia support page så har de lovad fixa de flesta av de felen vid kommande uppdateringar, så hänger kvar fortfarande. 



#250

Postad 10 oktober 2015 - 12:37

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

  • 3 266 inlägg
  • 0

Okey får se om jag slår till.

Det jag är mest fundersam är väl egentligen att ha just Kodi som mediacenter då det beter sig lite olika beroende på hårdvara och övrig firmware.

Om man tar boxee box eller WD live så integreras all hårdvara och mjukvara av en tillverkare som får ihop en stabil helhet. Dock så är den begränsad till att klara just det

Tittar man på en Shield som är än mer öppen platform så är det en hårdvarutillverkare som integrera en google/android mjukvara och ovanpå det så lägger man Kodi - finns många felkällor när allt ska fungera tillsammans.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.